1853
PGC 240953
Groningen, 23 september. Heden namiddag is met goed gevolg van stapel gelopen het op de Buitenwerf alhier, toebehorende aan de heer E.M. Meursing, scheepsbouwmeester te Hoogezand, nieuw gebouwd, gekoperd schoenerbrikschip VOORWAARTS, groot 178 gemeten tonnen, bevelhebber kapt. H. Bonder, van Amsterdam, gebouwd voor rekening van den heer Aug. Kerstiens te Amsterdam.
AH 061053
Advertentie. Te Groningen ligt in lading naar Suriname het nieuw gebouwd, gekoperd schoener-brikschip VOORWAARTS, kapt. H. Bonder. (opm: eerste reis)
PGC 081053
Te Groningen in lading naar Suriname het nieuw gebouwde gekoperde schooner-brikschip VOORWAARTS, kapt. H. Bonder, om de 20e oktober te vertrekken. Adres bij de scheepsmakelaar J.J. Bulsing, Bzn., te Groningen.
Op 14 oktober 1853 werd voor de VOORWAARTS onder kapt. H. Bonder de eerste zeebrief aangevraagd; de aanvrager was hijzelf, woonachtig te Groningen.
Monsterrol: 1853-73
Datum: 07-11-1853
Scheepsnaam: Voorwaarts
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte: niet vermeld
Bewaarplaats: Groningen, Groninger Archieven (Groningen)
Achternaam |
Voornaam |
Rang |
Gage |
Woonplaats |
Leeftijd |
Bonder |
Hein |
schipper |
niet vermeld |
Amsterdam (NL) |
33 |
Ducker |
Bernhard Wilhelm Hubert |
supercargo |
niet vermeld |
Ochtrup (D) |
18 |
Elling |
Jan |
matroos |
24 |
Oude Pekela (NL) |
22 |
Heeres |
Adolf |
lichtmatroos |
16 |
Oude Pekela (NL) |
18 |
Klokke |
Frederik Justus |
hofmeester |
12 |
Utrecht (NL) |
18 |
Krol |
Berend |
kok |
26 |
Wildervank (NL) |
31 |
Kromziek |
Harm Frideric |
matroos |
24 |
Hoogezand (NL) |
37 |
Niemeijer |
Jan Bernardus |
matroos |
26 |
Groningen (NL) |
30 |
Rammelaar |
Hermannus |
timmerman |
28 |
Workum (NL) |
58 |
Swartwolt (Swartwold) |
Kornelis Geerts |
2e stuurman-bootsman |
28 |
Schiermonnikoog (NL) |
24 |
Veen, van der |
Poppo |
niet vermeld |
24 |
Nieuweschans (NL) |
29 |
Vries, de |
Dirk Tjeerts |
1e stuurman |
40 |
Groningen (NL) |
33 |
Reeds op 23 november 1853 werd voor de VOORWAARTS opnieuw een zeebrief aangevraagd, nu door Aug. Kerstiens te Amsterdam. De reden was een kapiteinswissel: kapt. P. Kikkert zou het roer over nemen van kapt. H. Bonder. Op 24 november werd een aanvulling gemaakt op de in Groningen opgemaakte monsterrol, waar Pieter Kikkert als (tweede) kapitein werd bijgeschreven.
Er mag worden verondersteld dat kapt. Bonder bij de afbouw en proefvaart was betrokken en de schoenerbrik zeeklaar had gemaakt, waarna kapt. Kikkert het gezag over nam.
In de loop van december vertrok de VOORWAARTS onder kapt. P. Kikkert van Texel.
1854
RC 100154
Lowestoft, 5 januari 1854. Het Nederlandsch schoenerschip (opm: schoonerbrik) VOORWAARTS, kapt. Pieter Kikkert, van Groningen en Charlestown naar Nickerie bestemd, is heden masteloos alhier in de haven gebragt. Het heeft de masten enz. over boord moeten kappen, en werd in die ontredderde staat door het stoomschip WATERWITCH ontdekt, op sleeptouw genomen, en tot nabij het Stanford-Kanaal gebragt. Daar aangekomen zijnde, brak het sleeptouw, en kwam het schip door twee andere sleepboten, welke haar eigene trossen aan boord bragten, alhier binnen. Het vaartuig is enigszins lek en heeft nog andere schade bekomen.
NRC 190154
Lowestoft, 14 januari. De alhier in averij binnengelopen Nederlandse schoener VOORWAARTS, kapt. Kikkert, van Charlestown naar Nickerie bestemd – zie ons nommer van de 9e dezer – heeft een gedeelte der lading kolen gelost.
(opm: zie NRC 170254)
GRC 240154
Lowestoft, 14 januari 1854. Het schip VOORWAARTS, kapt. Kikkert, van Charlestown naar Nickerie, alhier masteloos binnengebragt (zie ons vorig berigt), heeft een gedeelte der lading gelost.
NRC 170254
Lowestoft, 13 februari. Het alhier als vroeger (opm: zie NRC 090154) gemeld in averij binnengelopen Nederlandse schip VOORWAARTS, kapt. Kikkert, van Charlestown naar Nickerie bestemd, heeft de reparatie geëindigd en de lading kolen weer aan boord genomen.
SUW 160754
Nickerie, 16 juni 1854. Het schip VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, naar Amsterdam, lading: 257 vaten suiker 346.198 pond, 66 balen hele koffie 9.240 pond, 18 balen gebroken dito 2.880 pond, 12.000 pond kwassiehout, 40 pond vischlijm en 50 cub.feet cederhout.
AH 150854
Carga-lijsten – Amsterdam
Nickerie, VOORWAARTS, kapt. Kikkert: 257 vaten suiker, Charbon en Zoon; 84 balen koffij, een partij kwassiehout, Order.
AH 050954
Advertentie. Naar Suriname ligt te Amsterdam in lading het snelzeilend gekoperd schoonerschip (opm: schoonerbrik) VOORWAARTS, gevoerd door kapt. P. Kikkert, van Amsterdam, liggend in het Oosterdok. Adres bij de reder, de heer Augs. Kerstiens, en bij de cargadoors Van den Bey & Co. en C.L. Brandt, alhier.
SUW 171254
Nickerie, den 15. Het schip (opm: schoenerbrik) VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, naar Amsterdam, lading: 253 vaten suiker 351,018 pond, 12 vaten hele koffie 2,831 pond, 6 balen gebroken dito 835 pond, 15 balen schone katoen 4,880 pond, 1 vat Arrowrooi 77 pond, 30 piès hout en 194 pond oud koper.
1855
AH 210355
Suriname, VOORWAARTS (opm: schoenerbrik), P. Kikkert: 84 vaten suiker, Wed. d’ Arripe & Co.; 35 vaten suiker, Van Halmael en Co.; 104 vaten suiker, 15 balen katoen, 30 bundels hout, A. Kerstiens; 30 vaten suiker, 12 vaten en 6 balen koffij, Order.
AH 070555
Advertentie: Naar Suriname zal ten spoedigste vertrekken: het snelzeilend Nederlands schooner brikschip VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, liggende in het Oosterdok.
Ter overvoering van goederen en passagiers vervoege men zich bij de reeder de heer Aug. Kerstiens of bij de kargadoors Hoyman & Schuurman en Van den Bey & Co., alhier.
RC 160655
Gepraaide schepen: Den 8 juni, op 48˚ NB 10˚ WL, gezien een schooner, tonende Amsterdamse Collegievlag met no˚ 555, koersende om de Zuid, zijnde de VOORWAARTS, kapt. Pieter Kikkert, van Amsterdam naar Suriname.
SUW 190755
Schepen in lading: naar Amsterdam VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, adres bij M.M. Curiel.
1856
AH 040256
Carga-lijsten Amsterdam. Paramaribo, VOORWAARTS, P. Kikkert: 62 vaten suiker, Rothuis & Co.; 1 kist koopmanschappen, Rothuis & Co.; 27 balen katoen, Insinger & Co.; 13 balen katoen, J.D. Altmann; 310 bundels hout, Kerkhoven en Coutinho; 60 bubbels hout, A.A. Roepel; 7 balen cacao, G.C. Bosch Reitz, 35 colli machineriëen, W.C. de Wit; 14 fust rum, P. Hoppe; 37 37 balen en 3 vaten cacao, Augs. Kerstiens; 5 kratten toncabonen, order; 4 kisten koopmanschappen, order.
AH 140256
Advertentie. Ligt te Amsterdam in lading, om in de loop dezer maand te vertrekken: het snelzeilend gekoperd schoonerschip (opm: schoonerbrikschip) VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert; hebbende tevens geschikte gelegenheid tot de overvoer van passagiers.
Te bevragen bij de reder, den heer Aug. Kerstiens, of bij de cargadoors Hoyman & Schuurman, te Amsterdam.
Op 21 februari 1856 werd aan A. Kerstiens een nieuwe zeebrief verstrekt voor de VOORWAARTS onder kapt. P. Kikkert.
SUW 290456
Advertentie. Ontvangen per VOORWAARTS, kapt. Kikkert, en tegen billijke prijzen verkrijgbaar bij Sandtmann & Co, extra aardappelen, Z.M. en komeine kazen, haring in flessen, ansjovis, zuurgoed, diverse conserves, vruchten op brandewijn, witte boonen, groene erwten, capucijnders, patent olie in hele en halve amen (opm: aam, oude wijnmaat, circa 1½ hl) en in pullen
1858
Op 29 juli 1858 vroeg Aug. Kerstiens, Amsterdam, ten behoeve van de VOORWAARTS onder kapt. P. Kikkert opnieuw een zeebrief aan.
1859
Op 30 november 1859 vroeg J. Johansen, woonplaats niet opgegeven, een nieuwe zeebrief aan voor de LOUISA waarop hijzelf als kapitein ging varen.
1860
NRC 200160
Newhaven. De Nederlandse schoener LOUIS (opm: schoenerbrik LOUISA, ex-VOORWAARTS), kapt. J. Johansen, van Amsterdam met een lading suiker naar Konstantinopel (opm: Istanbul) bestemd, is alhier met enige lichte schade aan de boeg binnengelopen, zijnde in aanzeiling geweest met een grote schroefboot.
De LOUISA, kapt. J. Johansen, is op 23 september 1860 van Boldera naar Middelburg uitgezeild en sindsdien vermist, zie NRC 020161 en 250365
1861
NRC 020161
Rotterdam, 1 januari. Aangaande de schepen JULES, kapt. Maufret, in september 1860 van Roquejada naar Antwerpen, AUGUSTE, kapt. Rabe (opm: schoener AUGUSTA, kapt. Hindrik Ebes Rabe), 8 september van Archangel naar de Maas, LOUISE, kapt. Johansen (opm: schoenerbrik LOUISA, bouwjaar 1853; kapt. Johannes Johansen, zie ook NRC 250365), 23 september van Bolderaa naar Middelburg, en CATHARINA VISSER (opm: kof), kapt. Duif, 28 september van Christiansand naar Stavoren vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.
1865
NRC 250365
Advertentie. Pro Deo.
Voor de eerste maal gedagvaard voornoemde Jacob Verburgh, van beroep zeevarende, om na verloop van drie maanden en alzo op maandag de tiende juli 1865, des voormiddags ten elf ure precies, te verschijnen ter terechtzitting van de arrondissementsrechtbank te Rotterdam, kamer van vacantie, gehouden wordende in het gerechtsgebouw aan het Haagsche Veer aldaar, ten einde:
- Aangezien de eiseresse (opm: Jacoba Francina Stinis) de vijfde juni 1851 te Krimpen aan de Lek met de gedaagde is gehuwd;
- Aangezien deze in augustus 1860 als eerste stuurman is aangemonsterd op het schoenerschip (opm: schoener brik) LOUISA, kapitein J. Johansen en daarmede in genoemde maand van Amsterdam naar Riga is vertrokken, de drie en twintigste daaraanvolgende van Riga naar Middelburg is onder zeil gegaan en de dertigste van dezelfde maand Elseneur is gepasseerd, waarna niets meer van het schip noch van de equipage is vernomen, zodat het vermoeden bestaat, dat het schip met man en muis is vergaan (opm: zie NRC 020161);
- Aangezien de eiseresse zich op grond van die feiten tot meergemelde rechtbank heeft gewend met het eerbiedig verzoek, om haar verlof te verlenen, om de gedaagde bij drie opeenvolgende dagvaardingen, te plaatsen in zodanige dagbladen, als door de rechtbank zouden worden aangewezen, voor haar op te roepen op de wijze in art. 523 van het Burgerlijk Wetboek omschreven, opdat daarna worde verklaard, dat er rechtsvermoeden van zijn overlijden bestaat sedert den 30e september 1860 en aan de eiseresse verlof wordt verleend, om een ander huwelijk aan te gaan, enz. enz.
(opm: verkort weergegeven, vergelijk ook NRC 240365)