Inloggen
DAGERAAD - ID 9189


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-08-23 / 1917-12-08 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1921-03-11 / 1932-04-27

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5261 GRON 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wijnke Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1897-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 78.87 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.41 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.56 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.06 Meters Depth, moulded
Draught: 1.96 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1932
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1932 te Brake voorzien van een motor: Deutsche Kromhout (bouwjaar 1927) 2tew 2 cyl. 80 rpk.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-08-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: DAGERAAD
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jonker, K.
Plaats: Dordrecht
Opmerkingen: eerste
1897-08-23, uitreiking89-

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-05-24 DAGERAAD
Manager: Klaas Jonker, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Jonker, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NLTQ

Date/Name Ship 1907-02-26 DAGERAAD
Manager: Henderikus Top, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Henderikus Top, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLTQ
Additional info: Aankoopprijs HFl. 1.000,--

Date/Name Ship 1917-12-08 DAGERAAD
Manager: Frederik Hansen, Vejle, Denmark
Eigenaar: Frederik Hansen, Vejle, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Vejle / Denmark
Callsign: NVTB
Additional info: Kapitein J. Henriksen

Date/Name Ship 1921-03-11 DAGERAAD
Manager: Jilles Koopmans, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jilles Koopmans, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLTQ
Additional info: Aankoopbedrag DKr. 25.000,--

Date/Name Ship 1924-04-23 DAGERAAD
Manager: Jacobus Eerkes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacobus Eerkes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLTQ

Date/Name Ship 1932-04-27 ERNA
Manager: Rolf Kulzen, Brake, Germany
Eigenaar: Rolf Kulzen, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: NKJD
Additional info: Call sign 1934: DNPI

Ship Events Data

1897-05-21: Building History
Dagregister deel 14 nummer 180, den vier en twintigsten Mei 1800 zeven en negentig. Ik ondergeteekende Klaas Jonker, schipper gedomicilieerd te Wildervank, verklaar dat het ijzeren tjalkschip genaamd “Dageraad”, hebbende een dek en een mast, gemeten op een inhoud van twee honderd drie en twintig en vier en veertig honderdste kubieke meter of acht en zeventig en zeven en tachtig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd worden door mijn ondergetekende, aan mij in eigendom toebehoort , dat ik Nederlander ben hier ten lande woonachtig dat het bestuur over hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van het zelve vereischt wordt te Wildervank wordt gevoerd, en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mijn toedoen of gedogen in strijd met de onzijdigheid van den Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden. Hoogezand, den een en twintigsten Mei 1897. K. Jonker. In de kantlijn staat bijgeschreven 5261 en in de andere kantlijn staat geschreven: Blijkens overschrijving d.d. 08-12-1917, deel 38/8846, is nevenstaand vaartuig buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 8 December 1917. De Bewaarder.
1900-07-09: History
Op 07-09-1900 eerste meting te ‘s-Hertogenbosch. Meetnummer: Hb16N. Lengte: 24 m 42 cm, breedte: 4 m 98 cm, waterverplaatsing: 158,047 ton
Eigenaar: K. Jonker, domicilie: Wildervank.
1907-03-00: Sale/Verkoop
Delfzijl, 25 maart 1907. De tjalk DAGERAAD, eigendom van schipper Jonker uit Wildervank, is voor NLG 7000 verkocht aan de heer Top, vroeger kapitein op de sleepboot ORION.
1914-06-18: Grounded
Op 18-06-1914, op de reis van Hamburg naar Nakskov met Nw wind en klaar zicht in de Nakskov-Fjord in het Nørre Dyp aan de grond gelopen, nadat een gedeelte van de lading zonnebloemkoeken in lichters was gelost op 19 juni vlot gebracht met assistentie van het stoomschip "Activ" afkomstig uit Naskov. De oorzaak van het aan de grond lopen wordt gewijd aan foute bebakening.
1920-07-17: History
Uitschrijving uit het Deense register op 17-07-1920.
1921-08-21: Stranded
Jagt Dageraad van Odense, 85 Reg. T. Br. Bygget 1897 af Jern. Op 21-08-1921, onderweg van Uppsala naar Odense geladen met ijzer, aan de grond gelopen op de Zweedse oostkust. Svensk Strandingsrapport, 24 augustus 1921 bevestigd door Søforklaring Odense op 8 november 1921. Op 21 augustus om 1.30 s`middags strandde de Dageraad  op de Dämmans vestre Grund i de Kalmarsund. Door het overbrengen van een gedeelte van de lading naar achteren lukte het schip vlot te krijgen zonder hulp van buiten af. Het schip bleek lek te zijn vervolgens is haven van Kalmar  aangelopen waar het schip 22 augustus 12.00 uur s`middags afmeerde voor reparatie. Ten tijde van de stranding stond er een ZO wind en het was helder weer.
Rotterdamsch Nieuwsblad 26-08-1921: Londen, 25 Aug. De Nederl. tjalk DAGERAAD is op reis naar Odense bij Kalmar aan den grond geloopen doch zonder assistentie weder vlotgekomen. Het schip is beschadigd. (Opm. Ben Scholten: Het eerste bericht spreekt van de Deense "Dageraad" (van Odense), terwijl het tweede bericht spreekt van een Nederlandse "Dageraad". Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een Hollands schip in een zeeverklaring wordt onderzocht terwijl het op de Zweedse oostkust strand!!!! Of was er al sprake van verkoop en nog onder Deense vlag?? )
1928-10-29: History
Op 29-10-1928 als DAGERAAD, zijnde een zeiltjalkschip, groot 226.99 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jacobus Eerkes, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 1041 Z GRON 1928 op 't achterschip, achter op vast boord aan bakboordzijde. (Opm.: Brandmerk 5261 GRON 1897 niet meer aanwezig bevonden.)
1932-04-27: History
De teboekstelling als zeeschip bij het Kadaster wordt op 27.04.1932 doorgehaald. Uit de Wad- en Sontvaart en naar de binnenvaart. (Verkocht naar Duitsland. Duitse binnenvaart?)
In het jaar 1939 is het schip nog geregistreerd in Germ .Lloyd . ( Na de oorlog niet meer)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Jonker als gezagvoerder gedurende:

*    1898 en later van de ijzeren tjalk “Dageraad”, gebouwd in 1897, bouwlocatie niet vermeld, 79 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*    1896 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Twee Broeders”, gebouwd in 1889, bouwplaats niet vermeld, 86 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

      overlap!

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Jonker, K.

Afbeeldingen


Omschrijving: Dageraad 1897 met Jilles Koopmans. (Foto ca. 1921.)
Collectie: Koopmans, Jilles
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten