Inloggen
GOORECHT EN OLDAMBT II - ID 9237


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-03-00 / 1903-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 218
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 218
Delivery Date: 1878-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 237.00 Net tonnage
Deadweight: 372.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 34.99 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.57 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-03-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: HENDRIK ROBERT LEEMHUIS SR.
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, J.A.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: zeebrief
1879-03-10, gunstige beschikking uitreiking zb168-1879-03-01

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-03-00 GOORECHT EN OLDAMBT II
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NTVJ

Date/Name Ship 1879-03-00 HENDRIK ROBERTS LEEMHUIS SR
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PBNG

Date/Name Ship 1894-03-12 BATO II
Manager: Firma De Voogd & Hordijk, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma De Voogd & Hordijk, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: NGSC

Date/Name Ship 1903-00-00 BATO II
Manager: I. Kolehmainen, Wyborg, Russia
Eigenaar: I. Kolehmainen, Wyborg, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Wyborg / Russia
Callsign: SCBW

Ship Events Data

1878-00-00: Aanvankelijk "Goorecht & Oldambt II"
1888-12-11: Damaged
Rotterdam, 11 december 1888. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse schip H.R. LEEMHUIS SR., kapt. De Jong, lek en met schade aan de verschansing van Fernambucq te Philadelphia aangekomen.
1893-11-20: Sold at auction
Advertentie. De notarissen Piccard te Hoogezand en Spruyt te Sappemeer zullen op maandag 13 november bij inzet, en op maandag 20 november bij toeslag, telkens des avonds om 7 uur in het Bonte Huis te Sappemeer, publiek verkopen het extra snelzeilend, kopervast en gekoperde Nederlandse driemast schoenerschip HINDERK ROBERTS LEEMHUIS SR, groot 237,37 ton netto, geclassificeerd bij de Engelse Lloyds A4 zwart, liggende in het dok te Delfzijl en oorspronkelijk gevoerd door kapt. P.A. Renkema Dzn, thans bevaren door kapt. A. de Jong, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en al hetgeen zich op de verkoopdag verder aan boord mocht bevinden. Aanvaarding en betaling bij de toeslag.
Inlichtingen te bekomen aan boord van het schip en bij de boekhouder, de heer J.M. Cremer te Hoogezand.
1898-03-27: Damaged
Delfzijl, 27 maart 1898. De BATO II is in de haven gesleept om de schade, veroorzaakt door aanvaring met de Emdersluis, te repareren.
1903-00-00: Sold to foreign country
In 1903 verkocht naar Reval.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Poppe Andreas Rentema werd geboren te Oudezijl op 14 maart 1838 als zoon van Date Klaassens Rentema, bakker, en Wendelina Lubberts de Boer.

Hij trouwde te Nieuweschans op 06 december 1864 als scheepskapitein met Hillegchiena Lutje, geboren op 06 augustus 1841 te Nieuweschans als dochter van Reinder Harms Lutje, koopvaardijkapitein, en Nomke Derks Muller. In 1864 waren de beide ouders van de bruidegom overleden. Hillegchiena overleed te Nieuweschans 17 januari 1887.

Poppe huwde voor de 2e maal te Midwolda op 10 september 1888 als directeur van een fabriek, wonende te Nieuweschans, met Anna Zelling, geboren te Nieuweschans op 14 mei 1841 als dochter van Wilke Jans Zelling, zeekapitein, en Pieterke Derks Muller. Zij was de weduwe van Willem Jan Bochhold. In 1888 waren de ouders van bruid en bruidegom overleden. Anna Zelling overleed te Nieuweschans op 19 februari 1903.

Poppe Andreas overleed te Nieuweschans op 01 juni 1902. Ook hier is als beroep “directeur” opgegeven.

 

Een portret van Poppe Andreas Rentema staat op p. 75 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.A.Rentema Dz was met vlagnummer 46 in de periode 1871 t/m 1886 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

P.A.Rentema was lid voor de vlag met van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” vlagnummer 5 in de periode 1865 t/m 1870

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

P.A.Rentema Dz was gezagvoerder gedurende:

*         1865 t/m 1878 van de brik “Goorecht & Oldambt”, gebouwd in 1865 bij Hooites te Hoogezand, 237 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*         1878 van de 3-mastschoener “Goorecht & Oldambt II”, gebouwd in 1878 bij Hooites te Hoogezand, 275, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 1880 herdoopt in “Hendrik Roberts Leemhuis Sr(Bouma);

*         1879 t/m 1884 van de 3-mastschoener “Hendrik Roberts Leemhuis Sr” ex Goorecht & Oldambt II, gebouwd in 1878 bij Hooites te Hoogezand, 237 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

 

Portretten van de brik “Goorecht & Oldmabt” en de “Hendrik Roberts Leemhuis” staan op de pp. 80 en 87 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. De schilderijen zijn in bezit van de fam. Rentema te Beetsterzwaag.

 

Overige bijzonderheden

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

Fernambuck 16 Dec. Goorecht & Oldambt, P.A.Rentema Dz, West-Indië.”

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Rentema Dz, Poppe Andreas
College: De Herkenning, Schiermonnikoog
Vlagnummer: 46
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A. de Jongh als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1892 van de 3/msch “Hendrik Robert Leemhuis Sr” ex Goorecht & Oldambt II, gebouwd in 1879 te Hoogezand, 237 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip voer in 1893 voor Voogd & Hordijk te Dordrecht en was herdoopt in “Bato II”;

*    1896 van de ijzeren 3/msch. “Frits Faber Beukema”, gebouwd in 1889 te Hoogezand/Foxhol, 288 ton n.m., varend voor de erven J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip voer in 1896 tevens voor J.J.Duinker te Amsterdam en was herdoopt in “Voorwaarts”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Jongh, A. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Simon Brouwer werd geboren te Wildervank op 12 mei 1835 als zoon van de schipper Geert Simons Brouwer en Agina Uidina Johanna Uniken.

Hij trouwde op 08 februari 1865 te Veendam als schipper met Marchien Prins, geboren te Veendam als dochter van de schipper Jan Remkes Prins en Lammechien Geerts Bakker. Zij overleed op 16 april 1885 te Nieuw Helvoet, 39 jaar.

Simon overleed op 23 februari 1901 te Wildervank, 65 jaar.

De schepen van de kapitein

lid van het college “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

    Vd116           1867-1869 sch.brik               Posteljon (ex Maria, ex Jenny)             Zeilmaker & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt S.G.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1865 t/m 1866 van de kof “Prudence” ex Wendelina, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 121 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1866 gestrand, wrak geraakt en binnengebracht te Dover.
  • 1868 t/m 1870 van de schbrik “Postillon” ex Maria, ex Jenny, gebouwd in 1853 te Elbing, 177 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 verkocht te Antwerpen;
  • 1875 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd tussem Kroonstad en Petersburg aangezeild en afgekeurd;
  • 1877 t/m 1885 van de schoenerkof “Maas”, gebouwd in 1856 te Pekela, 161 ton o.m., varend voor P.& J.Hordijk te Dordrecht;
  • 1886 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.J. de Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1887 verkocht en uit de vaart genomen;
  • 1886 t/m 1894 van de 3-mastschoener “Bato” ex Aboma, gebouwd in 1871 te Memel, 257 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht. Het schip werd in 1894 verkocht naar Engeland;
  • 1893 t/m 1898 van de 3-mastschoener “Bato II” ex Hendrik Robert Leemhuis Sr, gebouwd te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Geert Simons Brouwer op:

16 februari 1850, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld

08 februari 1851, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, , matroos en de lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

07 februari 1852, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een kajuitwachter.

29 januari 1853, kof “Harmina”, schipper Pieter Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.

04 februari 1854, kof “Agina Uindina”, schipper Geert S.Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok,  matroos Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld en 2 lichtmatrozen.

28 februari 1857, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 52 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 21 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.

27 februari 1858, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 23 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 23 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.

23 maart 1859, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 54 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 24 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.

20 januari 1877, galjoot Maas”, schipper Siemon Geerts Brouwer, 41 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

18 februari 1893, schoener “Bato”, schipper Simon Geerts Brouwer, 57 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen, een lichtmatroos en een scheepsjongen

16 mei 1894, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 59 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier.

28 januari 1895, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 2de stuurman en een kok.

25 juni 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.

01 oktober 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.

09 augustus 1897, schoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.

12 februari 1898, schoener “Bato II”, schipper Simon G.Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, matroos en 2 lichtmatrozen.

29 augustus 1898, scchoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 63 jaar uit Veendam. Voorts een 1ste stuurman.

17 juni 1901, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

 

In de 18 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Simon; S.G ; SimonG.; en Simon Geerts Brouwer.

Het overzicht luidt:

1850               kajuitwachter op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer                            geen leeftijd

1851-1852    lichtmatroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer                              geen leeftijd

1853               stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer                                    geen leeftijd

1854               matroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer                                      geen leeftijd

1857-1859    stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer                                    21-24 jaar

1877               schipper op de galjoot “Maas”                                                                                         41 jaar

1893               schipper op de “Bato”                                                                                                        57 jaar

1894-1901    schipper op de “BatoII”                                                                                                     59-66

 

Overige bijzonderheden

Kapitein S.G.Brouwer uit Veendam was van 1893 t/m 1903 gezagvoerder van de 3/m schoner “Bato II” (ex-Hendrik Robert Leemhuis Sr), gebouwd in 1879 te Hoogezand, groot 237 ton n.m., varend voor rederij Voogd & Hordijk te Dordrecht. 048

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde op 28 januari 1895 te Liverpool als 2de stuurman aan op de “Bato II” voor een reis naar Zuid-Amerika. Hij vermeldt deze reis uitgebreid in zijn “Herinneringen”, vooral zijn belevenissen in Zuid-Amerika. De reis ging naar Rio Grande, en vandaar korte trips met lading naar Porto Alegro en Rosario. In Buenos Aires ging de kapitein voor enige tijd aan de wal om twee matrozen in te huren, daar er twee oorspronkelijke bemanningsleden waren gedrost. Terug werd Falmouth aangedaan “for orders”. Zestien maanden na vertrek uit Liverpool werd Antwerpen bereikt waar de bemanning werd afgemonsterd048.

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Brouwer, Simon Geerts
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Berend Pathuis werd geboren te Oude Pekela als zoon van de winkelier Jan Berends Pathuis en Leentje Delhaas.

Hij trouwde te Oude Pekela op 04 januari 1872 met de dienstmeid Hiltje Neut, geboren te Hoogezand als dochter van Jeltje Eilderts Neut, vader niet genoemd. Zij overleed te Oude Pekela op 28 mei 1911, 66 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Pathuis als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1899 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1874 te Pekela, 201 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Het zeemanscollege De Trouw te Oude Pekela 1851-1899 door A.Westers in het Jaarverslag 1999, p.8-15 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela.

Publicatie bevat een foto uit het einde van de 19e eeuw (1898-1899?) waarop veertien oudere heren. Eén daarvan is schipper Berend Jans Pathuis (Oude Pekela 1851 – Amsterdam 1832). Van 1890 tot 1899 was hij onder rederij vanF.L.Drenth te Oude Pekela schipper van de 171 ton grote schoenerbrik Margaretha, waarmee hij de laatste paar jaar, met Pelotas als thuishaven, in Brazilië kustvaart bedreef. Hij werd zelfs Braziliaans staatsburger en zou in 1989 in Rio de Janeiro het loodsexamen afleggen. Terug in Nederland werd hij in 1901 voor rederij De Voogd & Hordijk te Dordrecht kapitein van de 237 ton grote driemastschoener Bato II (ex Hinderk Robers Leemhuis Sr). Toen het schip in 1903 naar Reval was verkocht voer hij tenslotte nog, weer onder rederij van Gebr. Drenth te Oude Pekela, op de 206 ton grote schoenerbrik Stella Maris. Op 4 mei 1905 zonk het schip door aanvaring met ijs bij Reval. Berend Pathuis bleef aan wal en verhuisde naar Amsterdam, waar hij bij zijn getrouwde dochter Ietje ging wonen. Ook Pathuis is nooit lid van het zeemanscollege De Trouw geweest.”

 

“Aktenummer: 1886-50, 17-07-1886

Op dinsdag 1 juni 1886 ’s middags om twee uur verschenen voor mij ondergetekende, Berend Pathuis, wonende te Oude Pekela, stuurman aan boord van het Nederlands, te Oude Pekela thuis behorend brikschip genaamd “Margaretha”, Carl Scheele, oud 23 jaren, matroos, geboren te Dusseldorf en Jelte van der Heeg, oud 30 jaren, matroos, geboren te Groningen, die verklaarden dat op 1 juni 1886 om zes uur voormiddags aan boord van voornoemd schip, liggende te Landijhoek, P.M.Ei, oud 56 jaren, laatst gewoond hebbende te Oude Pekela, kapitein aan boord van genoemd schip, is overleden.”115

 

 

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Pathuis, Berend Jans

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1894-05-16
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BATO II
Schipper: Brouwer, S.G.
Scheepstype: schoener
Grootte: 237

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1894

SV 170594
Delfzijl, 17 mei. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Cardiff.
SV 290594
Cardiff, 26 mei. Aangekomen BATO II, Brouwer van Delfzijl.
SV 190694
Cardiff. 16 juni. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Laguna.
VEC 180994
Laguna de Terminas, 17 augustus. Aangekomen BATO II, Brouwer van Cardiff.
VEC 171194
Heden is alhier het treurige bericht ontvangen, dat de 2e stuurman Jan Brouwer, aan boord van het zeilschip BATO II, kapt. de heer S. Brouwer, aan de gele koorts is overleden. De jongeling had dit jaar een dienstplicht getrokken, doch een ramplacant was hem gekocht.
VEC 011294
Laguna, 9 oktober. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Het Kanaal.
SV 141294
Falmouth, 13 december. Binnengekomen BATO II, Brouwer van Laguna.
SV 211294
Falmouth, 20 december. Uitgezeild BATO II, Brouwer naar Manchester.

1895

SV 200195
Liverpool, 18 januari. Binnengekomen BATO II, Brouwer van Manchester.
SV 110395
Liverpool, 9 maart. Uitgezeild BATO II, Brouwer naar Rio Grande.
SV 170595
Per telegram: BATO II, Brouwer, arriveerde 15 mei van Liverpool te Rio Grande.
SI 011095
27 augustus, uitgezeild BATO II, Brouwer van Rio Grande naar Rosario. Callsign: NGSC
VEC 051095
Buenos Aires, 5 september. Aangekomen BATO II, Brouwer van Rio Grande.
SV 171095
Rosario, 19 september. Aangekomen BATO II, Brouwer van Rio Grande.
SV 281095
Bevrachtingen. „ BATO II” (zeilschip) van San Lorenzo naar het Kanaal v. o. met quebrachohout 21 sh. (per mail tot 2 oktober uit Buenos-Ayres).

1896

SV 170196
Wight, 16 januari. Gepasseerd NGSC BATO II, Brouwer van Rosario naar Antwerpen.
SV 180196
Bato. Great Yarmouth, 17 januari De Engelse 3/m. schoener BATO II hier met assistentie binnen gebracht met verlies van voorsteng en andere schade.
SV 140396
Vlissingen, 14 maart. Gepasseerd BATO II, Brouwer van Antwerpen naar Oldenburg.
SV 230496
Aalborg, 20 april. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Riga.
AH 310596
Riga, 24 mei. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Groningen.
SV 100696
Delfzijl, 10 juni. Aangekomen BATO II, Brouwer van Riga.
SV 260696
San Francisco en Bato II. Delfzijl, 25 juni. De Nederlandse bark SAN FRANSICO, kapt. Leeuw, is bezig om hier cokes te laden naar Hernösand van welke haven zij terug bevracht is naar hier. Na de SAN FRANSICO komt de 3/m. schoener BATO II onder de kolentip om cokes in te nemen voor Port Kunda, vanwaar hij is terug bevracht met hout naar Groningen.
WIN 150796
Hanstholm 9 juli. Gepasseerd Brouwer BATO II van Delfzijl naar Port Kunda; Nederlandse 3 mast schoener NGSC.
NNO 300896
Elseneur, 27 augustus. Ter rede geankerd BATO II, Brouwer van Port Kunda.
SV 040996
Delfzijl, 4 september. Binnengekomen BATO II, Brouwer van Port Kunda.
SV 220996
Bato II en Jan Sybrand. Delfzijl, 21 september. De Nederlandse driemast schoener BATO II, kapitein Brouwer, zaterdag hier van Groningen aangekomen zal naar Emden worden gesleept, om aldaar cokes te laden voor Dantzig.
SV 021096
Emden, 30 september. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Danzig via Delfzijl.
SV 081296
Danzig, 5 december. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Hartlepool.

1897

SV 160297
West Hartlepool, 13 februari. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Concarneau.
WIN 190397
Concarneau, 11 maart. Aangekomen BATO II, Brouwer van Hartlepool.

SV 070497
Concarneau, 2 april. Uitgezeild BATO II, Brouwer naar Firth of Forth
SV 050597
Blyth, 1 mei.
Vertrokken BATO II, Brouwer naar Wyborg.
DT 190797
Delfzijl, 19 juli. Aangekomen BATO II, S.G. Brouwer van Frederikshamn naar Groningen.
NNO 170897
Delfzijl, 12 augustus. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Skuru.
DT 091197
Delfzijl, 6 november. Aangekomen BATO II, S.G. Brouwer van Lapvik.

1898

SV 080398
Emden, 4 maart. Aangekomen BATO II, Brouwer van Delfzijl.
SV 240398
Emden, 22 maart. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Danzig via Delfzijl.
SV 300398
Delfzijl, 27 maart. De BATO II is in de haven gesleept om de schade, veroorzaakt door aanvaring met de Emdersluis, te repareren.
SV 240598
Neufahrwasser, 20 mei. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Kjoge.
SV 020998
Delfzijl, 2 september. Uitgezeild BATO II, Brouwer naar Gefle.
SV 210998
Gefle, 16 september. Aangekomen BATO II, Brouwer van Delfzijl.
DT 301098
Delfzijl, 28 oktober. Aangekomen BATO II, S.G. Brouwer van Gefle.

1899

SV 140399
Delfzijl, 14 maart. Uitgezeild BATO II, Brouwer naar Emden.
SV 270399
Delfzijl Aangekomen 25 maart BATO II, Brouwer, van Emden naar Dantzig
SV 010499
Delfzijl, 1 april. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Danzig.
SV 060699
Neufahrwasser, 3 juni. Uitgezeild BATO II, Brouwer naar Ornskoldsvik.
SV 310799
MARIE ANTOINETTE, Bos, van Nerva naar Grangemouth en BATO II, Brouwer, van Ornskjoldsvik n. — ankerden 29 juli ter rede van Elseneur.
SV 060999
Bremerhaven, 4 september. Vertrokken BATO II, Brouwer naar Nerva.
SV 011299
Elseneur, 29 november. Gepasseerd BATO II, Brouwer van Nerva.
SV 141299
Nieuwe Waterweg, 14 december. Aangekomen BATO II, Brouwer van Nerva.
SV 181299
Cargalijst Rotterdam. Van Nerva per zeilschip BATO II, kapt. Brouwer. Cargadoors: v. d. Wetering & Co. Een lading scheepsbouw- en timmerhout, met ongebroken last. Het schip is groot volgens Nederlandse meetbrief netto 672 M3.

1900

DT 030400
Nieuwe Waterweg, 31 maart.
Vertrokken BATO II, S.G. Brouwer naar Christiania.
SV 170400
Christiania, 11 april.
Aangekomen BATO II, Brouwer van Rotterdam.

1901

WIN 050401
Onze plaatsgenoot de heer B. Pathuis, vroeger gezagvoerder van het schoenerschip „MARGARETHA, is als zodanig aangesteld op het Nederlandse driemast schoenerschip BATO, thuis behorende te Dordrecht, laatstelijk bevaren door kapt. Brouwer
AH 290401
Amsterdam, 29 april. Vertrokken BATO II, Pathuis naar Nerva met cokes.
SV 080701
Elseneur, 5 juli. Ter rede BATO II, Pathuis van Nerva.
NNO 030901
Maassluis, 31 augustus. Vertrokken BATO II, Brouwer (opm. Pathuis) naar Reval.
SV 241001
BATO II, Pathuis, arriveerde 17 oktober van Rotterdam te Reval.

1902

AH 020602
Wyborg, 30 mei. Aangekomen
BATO II, Pathuis van Reval.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk