Familiegegevens en opleiding
Poppe Andreas Rentema werd geboren te Oudezijl op 14 maart 1838 als zoon van Date Klaassens Rentema, bakker, en Wendelina Lubberts de Boer.
Hij trouwde te Nieuweschans op 06 december 1864 als scheepskapitein met Hillegchiena Lutje, geboren op 06 augustus 1841 te Nieuweschans als dochter van Reinder Harms Lutje, koopvaardijkapitein, en Nomke Derks Muller. In 1864 waren de beide ouders van de bruidegom overleden. Hillegchiena overleed te Nieuweschans 17 januari 1887.
Poppe huwde voor de 2e maal te Midwolda op 10 september 1888 als directeur van een fabriek, wonende te Nieuweschans, met Anna Zelling, geboren te Nieuweschans op 14 mei 1841 als dochter van Wilke Jans Zelling, zeekapitein, en Pieterke Derks Muller. Zij was de weduwe van Willem Jan Bochhold. In 1888 waren de ouders van bruid en bruidegom overleden. Anna Zelling overleed te Nieuweschans op 19 februari 1903.
Poppe Andreas overleed te Nieuweschans op 01 juni 1902. Ook hier is als beroep “directeur” opgegeven.
Een portret van Poppe Andreas Rentema staat op p. 75 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.A.Rentema Dz was met vlagnummer 46 in de periode 1871 t/m 1886 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
P.A.Rentema was lid voor de vlag met van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” vlagnummer 5 in de periode 1865 t/m 1870
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
P.A.Rentema Dz was gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1878 van de brik “Goorecht & Oldambt”, gebouwd in 1865 bij Hooites te Hoogezand, 237 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
* 1878 van de 3-mastschoener “Goorecht & Oldambt II”, gebouwd in 1878 bij Hooites te Hoogezand, 275, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 1880 herdoopt in “Hendrik Roberts Leemhuis Sr” (Bouma);
* 1879 t/m 1884 van de 3-mastschoener “Hendrik Roberts Leemhuis Sr” ex Goorecht & Oldambt II, gebouwd in 1878 bij Hooites te Hoogezand, 237 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.
Portretten van de brik “Goorecht & Oldmabt” en de “Hendrik Roberts Leemhuis” staan op de pp. 80 en 87 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. De schilderijen zijn in bezit van de fam. Rentema te Beetsterzwaag.
Overige bijzonderheden
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Fernambuck 16 Dec. Goorecht & Oldambt, P.A.Rentema Dz, West-Indië.”
Familiegegevens en opleiding
Simon Brouwer werd geboren te Wildervank op 12 mei 1835 als zoon van de schipper Geert Simons Brouwer en Agina Uidina Johanna Uniken.
Hij trouwde op 08 februari 1865 te Veendam als schipper met Marchien Prins, geboren te Veendam als dochter van de schipper Jan Remkes Prins en Lammechien Geerts Bakker. Zij overleed op 16 april 1885 te Nieuw Helvoet, 39 jaar.
Simon overleed op 23 februari 1901 te Wildervank, 65 jaar.
De schepen van de kapitein
lid van het college “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
Vd116 1867-1869 sch.brik Posteljon (ex Maria, ex Jenny) Zeilmaker & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt S.G.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
- 1865 t/m 1866 van de kof “Prudence” ex Wendelina, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 121 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1866 gestrand, wrak geraakt en binnengebracht te Dover.
- 1868 t/m 1870 van de schbrik “Postillon” ex Maria, ex Jenny, gebouwd in 1853 te Elbing, 177 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 verkocht te Antwerpen;
- 1875 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd tussem Kroonstad en Petersburg aangezeild en afgekeurd;
- 1877 t/m 1885 van de schoenerkof “Maas”, gebouwd in 1856 te Pekela, 161 ton o.m., varend voor P.& J.Hordijk te Dordrecht;
- 1886 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.J. de Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1887 verkocht en uit de vaart genomen;
- 1886 t/m 1894 van de 3-mastschoener “Bato” ex Aboma, gebouwd in 1871 te Memel, 257 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht. Het schip werd in 1894 verkocht naar Engeland;
- 1893 t/m 1898 van de 3-mastschoener “Bato II” ex Hendrik Robert Leemhuis Sr, gebouwd te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Geert Simons Brouwer op:
16 februari 1850, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld
08 februari 1851, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, , matroos en de lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld.
07 februari 1852, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een kajuitwachter.
29 januari 1853, kof “Harmina”, schipper Pieter Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.
04 februari 1854, kof “Agina Uindina”, schipper Geert S.Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld en 2 lichtmatrozen.
28 februari 1857, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 52 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 21 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.
27 februari 1858, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 23 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 23 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.
23 maart 1859, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 54 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 24 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.
20 januari 1877, galjoot Maas”, schipper Siemon Geerts Brouwer, 41 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
18 februari 1893, schoener “Bato”, schipper Simon Geerts Brouwer, 57 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen, een lichtmatroos en een scheepsjongen
16 mei 1894, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 59 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier.
28 januari 1895, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 2de stuurman en een kok.
25 juni 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
01 oktober 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
09 augustus 1897, schoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.
12 februari 1898, schoener “Bato II”, schipper Simon G.Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, matroos en 2 lichtmatrozen.
29 augustus 1898, scchoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 63 jaar uit Veendam. Voorts een 1ste stuurman.
17 juni 1901, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.
In de 18 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Simon; S.G ; SimonG.; en Simon Geerts Brouwer.
Het overzicht luidt:
1850 kajuitwachter op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1851-1852 lichtmatroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1853 stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1854 matroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1857-1859 stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer 21-24 jaar
1877 schipper op de galjoot “Maas” 41 jaar
1893 schipper op de “Bato” 57 jaar
1894-1901 schipper op de “BatoII” 59-66
Overige bijzonderheden
Kapitein S.G.Brouwer uit Veendam was van 1893 t/m 1903 gezagvoerder van de 3/m schoner “Bato II” (ex-Hendrik Robert Leemhuis Sr), gebouwd in 1879 te Hoogezand, groot 237 ton n.m., varend voor rederij Voogd & Hordijk te Dordrecht. 048
Overige bijzonderheden
Derk Brouwer monsterde op 28 januari 1895 te Liverpool als 2de stuurman aan op de “Bato II” voor een reis naar Zuid-Amerika. Hij vermeldt deze reis uitgebreid in zijn “Herinneringen”, vooral zijn belevenissen in Zuid-Amerika. De reis ging naar Rio Grande, en vandaar korte trips met lading naar Porto Alegro en Rosario. In Buenos Aires ging de kapitein voor enige tijd aan de wal om twee matrozen in te huren, daar er twee oorspronkelijke bemanningsleden waren gedrost. Terug werd Falmouth aangedaan “for orders”. Zestien maanden na vertrek uit Liverpool werd Antwerpen bereikt waar de bemanning werd afgemonsterd048.
Familiegegevens en opleiding
Berend Pathuis werd geboren te Oude Pekela als zoon van de winkelier Jan Berends Pathuis en Leentje Delhaas.
Hij trouwde te Oude Pekela op 04 januari 1872 met de dienstmeid Hiltje Neut, geboren te Hoogezand als dochter van Jeltje Eilderts Neut, vader niet genoemd. Zij overleed te Oude Pekela op 28 mei 1911, 66 jaar.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.Pathuis als gezagvoerder gedurende:
* 1891 t/m 1899 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1874 te Pekela, 201 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.
Overige bijzonderheden
Het zeemanscollege De Trouw te Oude Pekela 1851-1899 door A.Westers in het Jaarverslag 1999, p.8-15 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela.
Publicatie bevat een foto uit het einde van de 19e eeuw (1898-1899?) waarop veertien oudere heren. Eén daarvan is schipper Berend Jans Pathuis (Oude Pekela 1851 – Amsterdam 1832). Van 1890 tot 1899 was hij onder rederij vanF.L.Drenth te Oude Pekela schipper van de 171 ton grote schoenerbrik Margaretha, waarmee hij de laatste paar jaar, met Pelotas als thuishaven, in Brazilië kustvaart bedreef. Hij werd zelfs Braziliaans staatsburger en zou in 1989 in Rio de Janeiro het loodsexamen afleggen. Terug in Nederland werd hij in 1901 voor rederij De Voogd & Hordijk te Dordrecht kapitein van de 237 ton grote driemastschoener Bato II (ex Hinderk Robers Leemhuis Sr). Toen het schip in 1903 naar Reval was verkocht voer hij tenslotte nog, weer onder rederij van Gebr. Drenth te Oude Pekela, op de 206 ton grote schoenerbrik Stella Maris. Op 4 mei 1905 zonk het schip door aanvaring met ijs bij Reval. Berend Pathuis bleef aan wal en verhuisde naar Amsterdam, waar hij bij zijn getrouwde dochter Ietje ging wonen. Ook Pathuis is nooit lid van het zeemanscollege De Trouw geweest.”
“Aktenummer: 1886-50, 17-07-1886
Op dinsdag 1 juni 1886 ’s middags om twee uur verschenen voor mij ondergetekende, Berend Pathuis, wonende te Oude Pekela, stuurman aan boord van het Nederlands, te Oude Pekela thuis behorend brikschip genaamd “Margaretha”, Carl Scheele, oud 23 jaren, matroos, geboren te Dusseldorf en Jelte van der Heeg, oud 30 jaren, matroos, geboren te Groningen, die verklaarden dat op 1 juni 1886 om zes uur voormiddags aan boord van voornoemd schip, liggende te Landijhoek, P.M.Ei, oud 56 jaren, laatst gewoond hebbende te Oude Pekela, kapitein aan boord van genoemd schip, is overleden.”115