Familiegegevens en opleiding
Jan Gerrits Mulder werd geboren te Groningen in een schip liggende in de Noorderhaven op 12 april 1844 als zoon van Gerrit Harms Mulder en Grietje Jans Prins. Jan was de broer van Johan Gerrits Mulder en Harmen Gerrits Mulder en de zwager van Jacob Geerts Kramer en Jacob Kramer.(zie aldaar).
Jan trouwde te Delfzijl op 10 maart 187, als zeeman met Maria Jans Korte, geboren te Delfzijl op 26 juli 1848 als dochter van de schipper Jan Korte en Petronella Houwerzijl. Maria Korte overleed te Groningen op 03 maart 1877 vier dagen na de geboorte van een levenloze dochter.
Jan hertrouwde op 06 maart 1879 als schipper met Agatha Kramer, geboren te Groningen op 03 december 1848 als dochter van buitenschipper Roelf Wanders, zich noemende Kramer, en Fennechiena de Vries. Agatha overleed te Groningen op 25 oktober 1927
Jan overleed te Brake op 28 februari 1913 tengevolge van een bloedvergiftiging en werd te Groningen op de Zuider Begraafplaats begraven.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan vermeld als zeeman in 1873, als schipper/scheepskapitein in 1879, 1881, 1882, 1883, 1884, als binnenschippers in 1885, als zeeman in 1885, als scheepskapitein in 1887, 1888 en zonder beroep in 1906, 1908, 1911, 1912.
Jan Mulder kreeg op zestigjarige leeftijd op 18 mei 1904 nog zijn diploma Eerste Stuurman voor de Groote Zeilvaart. “Hij behoefde hiervoor geen examen af te leggen, maar verkreeg dit diploma omdat hij als stuurman/kapitein op zeilschepen groter dan 100 BRT had gevaren. …”
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.G.Mulder was lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart.” met vlagnumme 54 in de periode 1873 t/m 1893.
Jan Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 30 in de 1887
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J. G. Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1875 van de 1-mastkof “Margaretha”, gebouwd in 1871 te Martenshoek, 60 ton o.m., varend voor de wed. G.J.Mulder-Prins te Veendam;
* 1876 t/m 1891 van de 1-mastkof “Maria”, gebouwd in 1875 nij W.G.Bodewes te Martenshoek, 84 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1891 verkocht naar Duitsland;
* 1893 t/m 1897 van de ijzeren 2-mastchoener “Agatha”, gebouwd in 1892 op de werf van de Fa. Niestern en Te Velde te Martenshoek, 122 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
* 1900 t/m 1906 op de stalen 3-mastschoener “Oceaan” ex Nina, gebouwd in 1899 bij de Gebr. G.& H.Bodewes te Martenshoek, 169 ton n.m. varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat J.G.Mulder als gezagvoerder van de “Maria” met vlagnummer 54.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
12 februari 1859, tjalk “Goede Verwachting”, schipper Gerrit Harms Mulder, kok Jan Gerrits Mulder 14 jaar uit Veendam.
Uit Mulder083:
“ 'Margritha' koftjalk, b.j. Martenshoek 1/1871 (pag 471), eig 1871-2/1881 wed. G.J.Mulder-Prins te Vd, schipper 1871-1874 J.G. Mulder te Vd, B.G. Mulder te Vd schipper 1875-1887 en vanaf 2/1881 tot 3/1887 ook eigenaar. Naam wordt vanaf 1887 als 'Margretha' geschreven.”
'Maria' kofschip b.j. Martenshoek 1875, K/E 5/1875-1891, 1891 verkocht aan J.M. Garms te Blankenese, Dld, 1903 uit de vaart.
“ 'Agatha' 2m schoener b.j. 1892. K/E 5/1892-11/1898 J.G. Mulder te Vd (na 1887 te Gn); 12/1898-7/1916, toen verkocht naar Noorwegen.”
'Oceaan' 3m. schoener, b.j. 1899, Eig 1899-1906 J.G. Mulder te Gn, K 1899-1902 J.G.Mulder, 1902-1915 G. Mulder JGzn te Gn; eig 1906-1915 G. Mulder JGzn; 5/1915 in Bristol Kanaal gezonken na aanvaring
Overige bijzonderheden
De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.
Zie vooral deze uitgebreide beschrijving in hoofdstuk 11 van het boek!!
Jan leerde het zeemansvak aan boord van de tjalk “Goede Verwachting” bij zijn vader. Op 12 februari 1859 monsterde hij in Veendam aan als kok voor een reisje naar Hamburg. In 1870 stond Jan te Veendam nog ingeschreven als schippersknecht. In 1871 werd hij schipper op het schip de “Margritha” van zijn moeder en bleef dat tot 1875 toen zijn broer Berent Gerrits het gezag overnam
Op 14 mei 1875 werd hij in het kadaster teboekgesteld als eigenaar van de eenmast kof “Maria”. Zijn vaargebied waren de Noordzee en Oostzee. Vanwege teruglopende vrachten kwam Jan in behoorlijk fianciële moeilijkheden. Maar on de loop van de tachtiger jaren ging het beter. In 1891 verkocht hij zijn schip naar Duitsland.
In mei 1892 kreeg hij een nieuwe tweemastgaffelschoener “Agatha”. In 1898 verkocht hij het schip aan zijn schoonzoon Roelf Buisman. Daarna kocht hij de driemastgaffelschoener “Oceaan”. In het artikel van Mulder staat een foto van het schip. In 1902 volgde zijn oudste zoon Gerrit hem op als kapitein en werd hij voortaan in Lloyd aangeduid als manager. Op 8 februari 1906 verkocht hij het schip aan zijn zoon.
In 1907 kocht Jan de ijzeren driemastgaffelschoener “Nina”, die hij omdoopte in “Pacific”. Hij voer aanvankelijk als kapitein maar in 1909 volgde zijn tweede zoon Roelf hem op. In 1912 werd schoonzoon Meerten Hindriks te Delfzijl de nieuwe kapitein. Na de dood van Jan werd Meerten de eigenaar
Een foto van het schip “Oceaan” is op p.50 afgebeeld in Groninger Scheepvaart en Scheepsbouw vanaf 1600 door F.Post. Uitg. Profiel te Bedum, 1997, 220 pp.
Onderschrift van de foto is: “De driemastgaffelschoener Oceaan van G.Mulder te Groningen was een van de eerste schepen die het Noordelijk Assurantie- en Scheepvaartkantoor Groningen, NASK, verzekerde. De 198 brt metende Oceaan werd gebouwd op de werf van de Gebr. G.en H.Bodewes te Martenshoek. Het schip kwam in 1899 in de vaart.”
Familiegegevens en opleiding
Berent Gerrits werd op 11 oktober 1853 op zee geboren en te Cuxhaven aangegeven als zoon van Gerrit Harms Mulder en Grietje Jans Prins. Broers/gezagvoerder van hem waren Jan Gerrits, Harmen Gerrits Mulder en Johan Gerrits Mulder en zwagers Jacob Geerts Kramer en Jacob Kramer.
Berent trouwde op 01 februari 1883 te Amsterdam met Honnegina Tonkens, geboren te Bremen op 15 maart 1861 als dochter van schipper Harm Tonkens en Reina Kramer. Honnegina overleed te Groningen op 12 juli 1939, 78 jaar, weduwe.
Het echtpaar woonde vanaf 12 november 1897 in de Kolfstraat 19 te Groningen.
Berent overleed te Groningen op 28 augustus 1917, 63 jaar, zonder beroep
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wrodt Berent vermeld als schipper/scheepskapitein in 1883, 1887, 1889, 1890, als zeeman in 1890, 1894, 1900 en zonder beroep in 1912, 1917.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.G.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. met vlagnummer 6 in de periode 1881 t/m 1906.
In de Jaarverslagen van 1881 t/m 1884 van de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt met vlagnummer 6 een F.C.B.Mulder vermeld maar in de overeenkomstige periode in de Almanak van Sweijs staat als lid B.G. Mulder. Ik neem aan dat de vermelding in de Amsterdamsche Almanak onjuist is, temeer omdat identificatie van F.C.B.Mulder mij niet is gelukt.
De Sweysalmanak stopte na 1906 en in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart werd geen ledenlijst van Veendam meer opgenomen.
Berent was in de negentiger jaren ook lid van de subcommissie “De Weldadigheid”, een weduwen- en wezenfonds, opgericht op 01 januari 1846.
B.G. Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 25 in de periode 1890 t/m 1914.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
* Bouma025 vermeldt B.G.Mulder als gezagvoerder gedurende;
* 1886 (moet zijn 1881) t/m 1887 van de 1-mastskof “Margaretha”, gebouwd in 1871 te Martenshoek, 60 ton o.m., varend voor de wed. G.A.Mulder (moet zijn Grietje Jans) te Veendam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Duitsland;
* 1888 t/m 1895 van de koftjalk “Honnegiena”, gebouwd in 1887 te Veendam, 72 ton n.m., varend voor A.J.Prins te Veendam. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein;
* 1896 t/m 1898 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is op Sylt gestrand en als wrak verkocht.
In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1892/1893 staat B.G.Mulder als gezagvoerder van de “Honnegiena” met vlagnummer 6.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
07 juni 1882, tjalk “Magrieta”, schipper Berend Gerrits Mulder, 29 jaar uit Veendam.
03 augustus 1883, tjalk Margaretha”, kapitein Berend Mulder, 29 jaar uit Veendam.
26 september 1887, tjalk “Honnegina”, schipper Berend Gerrits Mulder, 33 jaar uit Veendam.
05 januari 1891, koftjalk “Honnegiena”, schipper Berend Mulder, 37 jaar uit Veendam.
01 februari 1894, tjalk “Honnegiena”, schipper Berend Geerts Mulder, 42 jaar uit Veendam.
10 juni 1894, tjalk “Onnegiena”, kapitein Berend Mulder, 42 jaar uit Veendam.
27 december 1894,
07 oktober 1896, tjalk “Onnegiena”, kapitein Berend Mulder, 45 jaar uit Veendam.
09 augustus 1899, tjalk “Morgenster”, schipper Roelof Salomons, stuurman Berend Mulder, 47 jaar uit Groningen.
Mulder083 vermeldt:
“ 'Margritha' koftjalk, b.j. Martenshoek 1/1871 (pag 471), eig 1871-2/1881 wed. G.J.Mulder-Prins te Vd, schipper 1871-1874 J.G. Mulder te Vd, B.G. Mulder te Vd schipper 1875-1887 en vanaf 2/1881 tot 3/1887 ook eigenaar. Naam wordt vanaf 1887 als 'Margretha' geschreven.”
“ ‘Honnegina' kof, b.j. Veendam 1887, K/E 9/1887-1898 B.G. Mulder te Vd.”
In de naamlijst van “De Groninger Eendracht” in de Almanak van het zeemanscollege te Veendam wordt met nummer 25 kapitein B.G.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Honnegiena”. In dezelfde ledenlijst uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1913-1914 staat hij als gezagvoerder van de “Velox”.
Overige bijzonderheden
De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.
Op 21 februari 1881 werd Berent Gerrits Mulder eigenaar van de éénmast kof “Margritha” waarop hij reeds sinds het voorjaar van 1875 de schipper was geweest. De naam van de tjalk werd in het vervolg als ‘Margretha’ geschreven. Berent kocht de kof van zijn moeder.”
Met dit schip werd voornamelijk op Nederland, Duitsland en de Oostzee gevaren. Het werd op 22 maart 1887 uit de hand verkocht naar Duitsland.
Berent bezat vanaf 12 september 1887 tot 1898 de overdekte éénmast koftjalk “Honnegina”. Eind november 1898 vertrok hij met zijn schip vanuit Methil in Schotland met een lading kolen naar Norden in NO-Friesland. In zware storm strandde het schip op 05 december op de zuidpunt van Sylt. Lading werd geborgen, de bemanning gered en het schip verkocht.
Op 22 augustus 1900 kreeg hij de tweemast schoener “Velox”, gebouwd in 1900 bij J.ten Horn te Veendam. Hij voer tot september 1909, waarna zijn zoon Gerrit het commando overnam. Deze werd in februari 1911 ook eigenaar,