1918-00-00: |
De zeetjalk BERENDINA FENNEGIENA was met zekerheid nog in juli 1918 in de vaart voor Jacobus Johannes Visser. Ze onderging toen survey te Nieuwendam. Op 02-09-1918 verkocht aan Jan Orsel, Groningen. (Binnenvaart) Op 15-09-1928 bij het Kadaster teboek gesteld als "Berendina Fennegiena", een ijzeren tjalk met 1 dek, 1 mast, 1 roef, 1 voor- en achteronder, 1 laadruimte voor goederenvervoer , voortbewogen door wind. Gebouwd te Martenshoek in 1890. Op 22-09-1928 als "Berendina Fennegiena", zijnde een tjalkschip, groot 160.213 ton liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Orsel, schipper te Groningen van haar brandmerk 1234 B Dord 1928 voorzien door het inbranden op het achterschip in de deklijst van de achtersteven.Opm.: Brandmerk 977 DORD 1896 niet meer aanwezig bevonden. Meting : Amsterdam 14 oktober 1937 (A9553N) domicilie later 's Gravenhage ??
13-04-1954: “Berendina Fennegiena” van D. Tuil. Amsterdam Houtmankade 68 (status Woonboot) (Zelfde adres als de Rival 1902 ID 5526)
10-10-1966: “Henry David Thoreau” van Walter Karl (of Carl) Gluck, Amsterdam, Keizersgracht 284 (status Woonboot), Ligplaats Leidsegracht 18 – 1016 CL Amsterdam. Walter Carl Glück was de zoon van een Duitse en een Griekse immigrant. Hij volgde een opleiding tot fotojournalist aan een college in Florida. Hierna reisde hij in diverse landen rond, tot hij zich in 1961 in Amsterdam vestigde. Vanaf 1966 woonde hij op de tjalk Berendina Fennegina (1890), een woonschip dat in de Binnen-Amstel lag, tussen de Blauwbrug en de Walter Süskindbrug. Enkele maanden na de moord op president Kennedy begon Glück te schilderen en vanaf dat moment noemde hij zich Viktor IV. Als materiaal gebruikte hij wrakhout, dat hij uit het IJ haalde en vervolgens bekraste, beschilderde, en met sjabloon letters en zelfbedachte runen van teksten voorzag. Zijn werken noemde hij Ikons.
De oude Berendina Fennegina was intussen vanaf 1972 uitgebreid met diverse vlotten langszij, bedekt met stro, waarop huisdieren rondscharrelden. Voor de constructie, uitgevoerd door The Second Quality Construction Company, werden gerecyclede materialen gebruikt. Aanvankelijk dreven de vlotten op lege olievaten, maar omdat die gingen roesten schakelde Victor IV over op plastic vaten die onder water met nylon kousen en stropdassen van de Waterloopleinmarkt werden vastgezet. Eind juni 1986 kwam hij op 57-jarige leeftijd door verdrinking om het leven, tijdens een duik onder een vlot. Op 3 juli werd zijn kist, bedekt met een Amerikaanse vlag, op een vlot over de Amstel naar Zorgvlied vervoerd, waar hij werd begraven. Een klein vlot met wat planten drijft nog in de Amstel ter herinnering aan zijn manier van leven. Na zijn dood schonk de van origine deense Ina Munck ( echtgenote of levenspartner ) de Berendina Fennegina in 1992 aan de Deense vereniging van architecten. Het schip fungeerde als gastenverblijf voor architectuurstudenten
24-04-1992: “Berendina Fennegiena”, van de National Federation of Danisch Architects te Kopenhagen. In 2006 : “Berendiena Fennegina”, De Stichting Viktor IV. Het schip ligt nog heden 2020 in Amsterdam. |