Inloggen
NEDERLAND EN ORANJE - ID 9344


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-04-29 / 1875-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan van Duijvendijk Tzn., Lekkerkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1857-02-06
Launch Date: 1857-11-02
Delivery Date: 1858-04-06
Technical Data

Gross Tonnage: 399.00 lasts
Gross Tonnage 2: 755.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 41.00 Meters Registered
Beam: 7.44 Meters Registered
Depth: 5.57 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Remeasurement
Omschrijving: Afmetingen na verkoop: 716b, 639n, 868d. – 43,32 x 10,15 x 6,50 m.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-04-29
Register nr: 18580430
Scheepsnaam: NEDERLAND EN ORANJE
Type: Bark
Lasten: 399
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Van Zeylen en Decker
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-04-06 NEDERLAND EN ORANJE
Manager: Firma Van Zeylen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: PMKR

Date/Name Ship 1875-00-00 HOHENZOLLERN
Manager: Alfred Scharffenorth, Memel (Klaipeda), Germany
Eigenaar: Alfred Scharffenorth, Memel (Klaipeda), Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Memel (Klaipeda) / Germany
Callsign: HBNW

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Firma Van Zeylen & Deckers, reders te Rotterdam (boekhouders en 4/30e part)
Firma P. Varkevisser & Zonen, cargadoors te Rotterdam (1/30e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotyterdam (1/30e part)
Lambertus Frederik van Ruyven, koopvaardijkapitein, Rotterdam (1/30e part)
Constantinus Joan Minck Blok, koopvaardijkapitein , Rotterdam (1/30e part)
H.W.R. en F.W. Kröner, winkeliers te Rotterdam (1/60e part)
Firma Lagewey & Roeby, kooplieden te Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Jacobus Besselaar, particulier, Rotterdam (1/60e part)
Leendert Hendrik Smits, blokmaker, Rotterdam (1/60e part)
Willem Adolph Vrolijk, timmerman, Rotterdam (1/60e part)
Nicolaas Romijn, koopman in boter en kaas, Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Johannes Peter, vlag- en kompasmaker, Rotterdam (1/60e part)
Jan van Duyvendijk Theuniszoon, scheepsbouwmeester te Lekkerkerk (4/30e part)
Lucas van Zoest, scheepssmid te Lekkerkerk (1/30e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., fabrikanten te ’s-Gravenhage (1/30e part)
Jan Willem van der Schoven, houtkoper te ’s-Geavenhage (1/30e part)
Marcus David Enthoven, koopman, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mr. Karel Theodoor Baron van Lynden, particulier te ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mr. Guillaume Groen van Prinsterer, particulier te ’s-Gravenhage (1/60e part)
Willem Kolkman, koopman in ijzer, Dordrecht (1/30e part)
Johannes Jacobus Bauduin, koopman te Dordrecht (1/60e part)
Cornelis van der Straaten, vleeshouwer te Dordrecht (1/60e part)
Frits Bouwmeester, zeilmaker te Katendrecht (1/30e part)
Jan Peter Engel, particulier te Katendrecht (1/60e part)
Hermanus Hertogh Heys Jr., kopergieter te Delft (1/60e part)
Pieter Bruinvis de Lange, zeepzieder te Alkmaar (1/60e part)
Firma A. de Jong & Zonen, houtkopers te Gouda (1/30e part)
Johan Adam Meelboom, touwslager te Utrecht (1/30e part)
Cornelis van Dijk, particulier te Linschoten (1/60e part)
Ds. Gerardus van der Flier, predikant te Oosterwolde (1/30e part)
Ds. Alphonse Pierre Antoine de Cloux, predikant te Grevelduin Capelle (1/60e part)
Vrouwe Johanna Judith Zeelt, particuliere te Abcoude (1/30e part)
en Mej. Ingetje van Dobben, echtgenote van Johannes de Bruyn, particulier te Nieuwerbrug (1/60e part) 

mutaties: 

Op 22 mei 1865 werd te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ openbaar verkocht 1/30 part in de NEDERLAND EN ORANJE, thans (1865) gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, uit de boedel van wijlen vrouwe Johanna Judith Zeelt, weduwe van Cornelis van IJsseldijk. Koper de firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam voor NLG. 1300,-  

Op 21 november 1867 verkocht Frederik Cornelis van Zeylen, particulier,wonend te Gouda, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon, reder te Rotterdam, van zijn tegenwoordige firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam, zijn helft van 5/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE, als zijnde gerechtigd tot de helft der eigendommen van de thans ontbonden firma Van Zeylen & Decker, voor NLG 2500,- (opm: totale waarde van de vijf aandelen dus nu NLG 5000,-, omdat De Decker de tweede helft al bezat uit hoofde van zijn partnerschap in de firma. Van Zeylen was kennelijk uit de firma gestapt, die door De Decker word voortgezet)
Op 20 november 1867 verkocht Pieter Bruinvis de Lange, zeepzieder te Alkmaar, aan Willem Adolph Vrolijk, architect te Rotterdam, 1/60 part in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 500,-  

Op 19 november 1867 verkocht Jan Peter Engel, particulier te Katendrecht, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon voor zijn firma Van Zeylen & Decker 1/60e part in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 500, 

Op 19 november 1867 verkocht Frits Bouwmeester, zeilmaker te Katendrecht, aan Hendrik van Andel, zeilmaker te Rotterdam, 1/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE, voor NLG. 1000,-  

Op 19 november 1867 verkocht Marcus David Enthoven, koopman te ’s-Gravenhage, aan Leon Simon Enthoven, fabrikant te ’s-Gravenhage, 1/60e part in de NEDERLAND EN ORANJE, voor NLG. 500,-  

Op 19 november 1867 verkocht Hendrik Jakobus Besselaar, particulier te Rotterdam, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon voor zijn firma Van Zeylen & Decker, 1/60e in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 500,-  

Op 19 november 1867 verkocht Constantinus Joan Minck Blok, koopvaardijkapitein te Rotterdam, aan de firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën te Rotterdam, 1/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 1000,-

 

 

Ship Events Data

1857-02-06: Building History
Lekkerkerk, 6 februari. Heden is op de werf van de heer J. van Duyvendijk Tz. de kiel gelegd van een barkschip, groot plm. 400 gemeten lasten, hetwelk de naam zal voeren van NEDERLAND EN ORANJE, en gevoerd zal worden door kapt. L.F. van Ruyven, voor rekening ener rederij onder directie van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam.
1857-11-02: Building History
Lekkerkerk, 2 november. Heden is op de werf van de heer J. van Duyvendijk Tz. alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, groot 399 gemeten lasten, hetwelk gevoerd zal worden door kapitein L.F. Van Ruyven, voor rekening van een rederij onder directie van de heren Van Zeylen en Decker, te Rotterdam.
1865-05-22: History
Op 22 mei 1865 werd te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ openbaar verkocht 1/30 part in de NEDERLAND EN ORANJE, thans (1865) gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, uit de boedel van wijlen vrouwe Johanna Judith Zeelt, weduwe van Cornelis van IJsseldijk. Koper de firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam voor NLG. 1300,-
1867-11-21: History
Op 21 november 1867 verkocht Frederik Cornelis van Zeylen, particulier,wonend te Gouda, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon, reder te Rotterdam, van zijn tegenwoordige firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam, zijn helft van 5/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE, als zijnde gerechtigd tot de helft der eigendommen van de thans ontbonden firma Van Zeylen & Decker, voor NLG 2500,- (opm: totale waarde van de vijf aandelen dus nu NLG 5000,-, omdat De Decker de tweede helft al bezat uit hoofde van zijn partnerschap in de firma. Van Zeylen was kennelijk uit de firma gestapt, die door De Decker word voortgezet)
1874-07-03: Damaged
St. Helena, 21 augustus. Volgens rapport van kapt. Phaff, voerende het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, van Saigon naar Rotterdam bestemd, ondervond hij van de 3e tot de 16e juli tussen Kaap St. Frances en Kaap Agulhas hevige stormen en hoge moeilijke zee, waardoor hij 2 ondermarszeilen, kluiver, groot stengstagzeil en stuurboord verschansing verloor. Het schip werd plat op zijde geworpen, en in die staat kreeg het een hevige stortzee over, waardoor het meer water maakte als gewoonlijk.
1875-00-00: Sold to foreign country
Verkocht naar Duitsland.
1878-10-01: Final Fate: Wrecked

Tijdens een zware ZO storm op de rede van Buenos Aires braken de ankerkettingen en strandde het schip. De 14 bemanningsleden werden gered. De stukgoedlading werd geborgen. Het schip was wrak. Verzekerd voor 72.750 Mark.
1879-00-00: History
Seeamt Königsberg, Spruch v. 10.2.1879: „Als Ursache des Seeunfalls und Verlustes der Bark Hohenzollern ist lediglich die Heftigkeit des in der Nacht vom 30. Sept. – 1. Okt. 1878 in der Mündung des La-Plata wehenden Südost-Sturmes und die Unsicherheit der Rhede bzw. der Mangel eines Hafens bei Buenos Aires zu bezeichnen.“

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Frederik van Ruyven werd geboren op 05 mei 1824 te Voorburg, Nederlands Hervormd. Hij vestigde zich op 16 mei 1860 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Waschbleeklaan Wijk 15 nr. 33a.

Hij was getrouwd met Johanna Elisabeth Landzedel, geboren 30 november 1825 te Leeuwarden als dochter van Matthijs Landzedel en Johanna Duis, Luthers.

Hij overleed te Samarang op 01 augustus 1867 als gezagvoerder van het schip “Philips van Marnix”.005

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.F. van Ruyven was met vlagnummer R407 in de periode 1858 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

L.F.van Ruyven was in 1863 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritime Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1867 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij  staat kapitein L.F. van Ruyven met vlagnummer R407 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1858, 1859, 1862 bark “Nederland en Oranje”      399 last varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam

*   1863 t/m 1866     fregat “Philips van Marnix”       800 last varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt L.F. van Ruyven als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1863 van de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1864 t/m 1867 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 22 december berichtte de GG aan de Minister van Koloniën dat Roorda "dezer dagen per het schip Philips van Marnix naar Nederland is vertrokken". Roorda arriveerde begin 1865 in Nederland ...".

Uit: Sicco Roorda van Eysinga. Zijn eigen vijand. Door Hans Vervoort. De Engelbewaarder. Amsterdam 1979 p.121.

Uit Bouma025 blijkt dat de Philips van Marnix van 1864-1868 onder gezag stond van L.F.van Ruyven, varend voor rederij van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Een afbeelding van het klipperfregat "Philips van Marnix" door J.Spin uit 1864 staat in E.W.Petrejus Het schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.123. Het schip voert vlag R407 van het Rotterdamse zeemanscollege "Tot Nut der Zeevaart" toebehorend aan kapitein L.F.van Ruiven021. Het origineel is in het Maritiem Museum "Prins Hendrik" te Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Ruyven, Lambertus Frederik van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Bouwmeester werd geboren op 16 maart 1827 te Schiedam als zoon van de Nederlands Hervormde Johan Fredrik Maurits Bouwmeester en Anna Maria Voogd. Hij woonde te Katendrecht en later te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg nr. 406 (april 1892). Hij behaalde op 27 februari 1857 het diploma voor 2e stuurman en op 27 oktober 1860 voor 1e stuurman op de grote vaart. Hij huwde op 02 januari 1862 te Rotterdam met Maartje van Galen, geboren op 15 maart 1841 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Arie van Galen en Geertruida Johanna de Haan. Hij overleed aan de Mauritsstraat te Rotterdam op 17 november 1900005.

Er wordt gesproken over de tijd dat het duurt voordat een zeeman kapitein wordt: “Jan Bouwmeester … had in 1857, toen hij het diploma voor 2e stuurman behaalde al 11 reizen op de grote vaart achter de rug. Het zou nog tot ongeveer 1863 duren voordat hij een aanstelling als kapitein kreeg”005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Bouwmeester was met vlagnummer R50 van 1863 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut van de Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Bouwmeester met vlagnummer R50 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1863 t/m 1865 bark “Nederland & Oranje”    399 last  varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam
  • 1866, 1867 fregat “Min. Fransen van Putte”   825 last  varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

 

J.Bouwmeester vertrok per 30 april 1863 van Brouwershaven met de “Nederland en Oranje”. Hij arriveerde te Batavia op 03 augustus 1863 na een reis van 95 dagen.

Op 26 september 1865 vertrok hij van Zierikzee met de “Nederland en Oranje” en 2 landmachtsoldaten. Hij arriveerde te Batavia op 06 januari 1866 na een reis van 102 dagen065.

Bouma025 vermeldt J.Bouwmeester als gezagvoerder gedurende:

  • 1864 t/m 1866 van de bark “Nederland & Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
  • 1867 t/m 1872 van het 3/mschip “Minister Fransen van de Putte”, gebouwd in 1864 te Bolnes, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant 27 februari 1864

Op 24 februari 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Nederland en Oranje”, kapt. J.Bouwmeester, komend van Batavia op weg naar Dordrecht. Aan boord waren als passagiers de heer van Velzen, machinist der marine en 10 gepasp. Militairen.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Bouwmeester, Jan
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Möller, J.W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Simon Kramers, Nederlands Hervormd, werd geboren op 22 september 1834 te Schoonhoven. Hij woonde te Gouda. Later vestigde hij zich te Rotterdam en woonde o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 Nr. 318 (nieuw nr. 32) en de Dijkstraat nr. 114. Per 16 april 1873 vestigde hij zich te Kralingen en vertrok op 22 mei 1876 naar Gouda. Hij behaalde op 12 augustus 1856 het diploma 1e stuurman voor de koopvaardijvaart.

Hij was gehuwd met Johanna Francisca van Vollenhoven, geboren op 16 november 1837 te Rotterdam, Luthers005.

 

W.S. Kramers zou een scheepswerf hebben gehad in Ned.-Indië, maar die is weggevaagd door de uitbarsting van de Krakatau. (op 27 aug. 1883)

Nadien is hij weer gaan varen (volgens mijn bron B.Kruidhof, Vlissingen).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.S.Kramers was met vlagnummer R140 in de perioden 1865 t/m 1872 en 1875 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege "Maatschappij tot Nut der Zeevaart". Dit betekent dat hij wèl de vlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen uit de Maatschappij. In de tussenliggende jaren ontbreekt deze kapitein in de ledenlijsten van Sweys021. Het is mogelijk dat het om verschillende kapiteins gaat, maar ik neem voorlopig aan dat het dezelfde persoon betreft058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 augustus 1879 staat de mededeling van de president omtrent het verongelukken van de stoomboot “Overijssel” op Guardafui.023.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.S.Kramers met vlagnummer als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:

*    1865, 1866           bark “Bar. v. Palland v. Rosendaal”    399 last        Huijgens & Hardenberg te Den Haag

*    1867                      bark “Nederland en Oranje”                 399 last        van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1877                      ss “Drenthe”                                           2333 last      Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

*    1878                      ss “Overijssel”                                          1378 last      Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*    1880 t/m 1883     geen vermelding van schip en boekhouder

 

W.S.Kramers was in 1876 gezagvoerder van het stoomschip "Groningen", 2500 BRT, gebouwd in 1874 bij Mitchell & Co te Newcastle o/T (UK) voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd (een bedrijf van W.Ruys) te Rotterdam. De "Groningen" strandde op 06 januari 1876 op de Maasvlakte en ging verloren024 en 025.

W.S.Kramers was in 1879 gezagvoerder van het ijzeren schroefstoomschip de "Overijssel", 2198 BRT, in 1878 gebouwd bij Raylton, Dixon & Co te Middelsbro (UK) eveneens voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd. "... 15 juli 1879 bij Kaap Guardafui gestrand en verloren gegaan"024 en 025.

 

Bouma025 vermeldt W.S.Kramers als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de bark “Commissaris des Konings van der Helm”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 662 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag. Bouma vermeldt eveneens in 1865 en nà kapitein Kramers ene H. van Moerkerken als gezagvoerder. Het schip is in 1865 bij Manilla gestrand en wrak geraakt en het lijkt erop dat, tijdens deze laatste reis van Moerkerken het gezag heeft overgenomen. Maar zkeerheid hierover heb ik niet;

*    1870 t/m 1871 van de bark “Suzanne Johanna” ex Koning & Vaderland, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 498 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar het buitenland;

*    1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1874 t/m 1875 van het rader stoomschip “Batavier I”, gebouwd in 1872 te Feyenoord, 713 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam;

*    1876 van het schroefstoomschip “Groningen”, gebouwd in 1874 bij Mitchell te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys te Rotterdam. Op de Maasdroogte gestrand en wrak;

*    1877 t/m 1878 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam

*    1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Overijssel”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2600 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip strandde in 1879 bij Kaap Guardafui (een kaap in het uiterste noordoosten van Somalië bij de ingang van de Golf van Aden).

*    1880 van het ijzeren schroefstoomschip “IJmuiden” ex Cumbrae, gebouwd in 1869 te Renfrew, 643 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomvaart Vereeniging, C.W.Zethraeus & M. van Emmerik te Amsterdam. Het schip werd op 27 oktober 1880 vermist op weg van IJmuiden naar Stettin025.

 

Overige bijzonderheden

In: Roeiredders van het Marsdiep 1824-1923094 staat in de biografie van Cornelis Dito (1830-1886) ( p.21-27) de volgende tekst:

: Bij een poging om … het bij Texel gestrande schip ‘Baron van Pallandt van Rozendaal ‘ de haven van Nieuwediep binnen te brengen, werden zowel zijn vlet (van Cornelis Dito) als het schip in elkaar geslagen.”

 

Op 06 januari 1876 strandde het ss “Groningen”, op weg van Antwerpen naar Rotterdam, op de Maasvlakte en ging verloren. De opvarenden werden gered.

Het ss. Groningen” werd gebouwd in 1875 bij c. Mitchel & Co , Newcastel on Tyne, mat 2475 Brt. en voer voor Wm.Ruys & J.Hoven te Rotterdam072.

 

Het zusterschip van de “Friesland”, het ss “Groningen”verging al na 11 maanden na de bouw. “Het strandde tijdens een storm, komende uit Antwerpen, op 6 januari 1876 bij het, onder loodsaanwijzing, binnenlopen van de Nieuwe Waterweg op de Maasvlakte en ging totaal verloren. In de weken erna zonk het tot een diepte van zes meter weg in het zand en de modder. … De resten van het schip zijn in 2007, 130 jaar later, verwijderd om de uitdieping van een vaargeul op de Maasvlakte mogelijk te maken.

Uit: De lotgevallen van Johannes Plantenga (1853-1877): De schipbreuk van het stoomschip “Friesland” door Bram Plantenga, Gens Nostra 63, 12, december 2008, p. 741-745.

 

Op 27 oktober 1880 vertrok van IJmuiden naar Stettin het ss. IJmuiden” en werd sedertdien vermist. Er waren 12 slachtoffers.

Het ss. “IJmuiden” werd gebouwd in 1869 bij Simons & Co te Renfrew, mat 643 Brt. en voer voor de Amsterdamsche Stoomvaart Vereeniging te Amsterdam072.

 

Op 15 juli 1879 strandde bij Kaap Guardafui, op weg van Batavia naar Rotterdam, het ss. “Overijssel” en ging verloren. 5 bemanningsleden kwamen om, de overige opvarenden wisten aan de wal te komen en werden na 30 dagen verblijf in de Arabische woestijn, door het Britse oorlogsschip Dagmar aan boord genomen.

Het ss. Overijssel” werd in 1878 gebouwd bij Raylton Dixon & Co te Middlesbo, mat 2368 Brt. en voer voor Wm.Ruys & Zonen te Rotterdam072.

 

W.S.Kramers vervoerde met de “Drenthe” detachementen van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen:065*

*    Vertrek 03 april 1876 uit Nieuwediep. Aankomst 21 mei 1876 na 48 dagen. 8 officieren en 210 manschappen.

*    Vertrek 06 september 1876 uit Rotterdam. Aankomst 22 oktober 1876 na 46 dagen. 6 officieren en 105 manschappen. Onderweg bleef 1 officier achter in Padang en werd bij aankomst in Batavia 1 manschap vermist.

*    Vertrek 27 januari 1877 uit Vlissingen. Aankomst 16 maart 1877 na 48 dagen. 5 officieren en 158 manschappen.

*    Vertrek 23 juni 1877 uit Rotterdam. Aankomst 07 augustus 1877 na 45 dagen. 7 officieren en 133 manschappen.

*    Vertrek 17 november 1877 uit Nieuwediep. Aankomst 06 januari 1878 na 50 dagen. 9 officieren en 106 manschappen.

*    Vertrek 10 april 1878 uit Rotterdam. Aankomst 24 mei 1878 na 44 dagen. 3 officieren en 106 manschappen.

*    Vertrek 25 september 1878 van Rotterdam. Aankomst 15 november 1878 na 51 dagen. 5 officieren en 80 manschappen. Een detachement van 4 officieren en 80 manschappen, vertrokken op 14 september 1878 vanuit Rotterdam op de “Prins Hendrik”, is te Cadiz overgegaan aan boord van de “Drenthe”.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam troepentransporten met de “Overijssel” op de volgende reizen:065*

*    Vertrek 08 mei 1878. Aankomst 22 juni 1878 na 45 dagen. 3 officieren en 106 manschappen. Bij aankomst ontbrak 1 officier zonder opgaaf van redenen.

Deze en de vorige opgave kloppen niet met elkaar. Gezien de opgaven bij Bouma025 weet ik vooralsnog niet hoe dit probleem op te lossen.

 

“De Prinses Amalia kreeg op de vijfde uitreis, vier uur na het verlaten van Suez op 7 april 1876, een gebroken krukas. Het schip werd teruggesleept naar Suez door het stoomschip Mandalay, maar kon daar niet worden gerepareerd. De lading ging uiteindelijk met de gecharterde Larington door naar Batavia. Het voor Indië bestemde landmachtdetachement aan boord vervolgde de overtocht met het SNM-schip Prins Hendrik (II) en het marinedetachement met het oorlogsschip Prins Hendrik  der Nederlanden; de overige passagiers gingen verder met de Drenthe, de Prins Hendrik en een Franse mailboot. De Engelse sleper Anglia bracht de Pinses Amalia naar de Elder-werf in Port Glasgow.”

Uit: “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Kramers, Willem Simon
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 140
Overige informatie: Familiegegevens en opleiding Willem Simon Kramers, Nederlands Hervormd, werd geboren op 22 september 1834 te Schoonhoven. Hij woonde te Gouda. Later vestigde hij zich te Rotterdam en woonde o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 Nr. 318 (nieuw nr. 32) en de Dij

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.C.Phaff als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1875 van de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Nederland & Oranje” onder kapitein W.C.Phaff vertrok op 01 maart 1873 van Mejillones , werd op 27 mei 1873 geregistreerd te Dungeness en op 06 juni op de Elbe. Volgens Hazelhoff Roelfsema heeft het schip Kaap Hoorn van west naar oost gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Phaff, W.C.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.441
DVD VIII – 1049, 1052
BIJLBRIEF
Naam schip NEDERLAND EN ORANJE

plaats en datum acte Rotterdam, 6 april 1858

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan van Duyvendijk Theuniszoon, scheepsbouwmeester te Lekkerkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage


te voeren door kapt. Lambertus Frederik van Ruijven

grootte in tonnen 755 tonnen of 399 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 41,00 m., breed 7,44 m., hol 5,57 m.

kiellegging 6 februari 1857

tewaterlating 2 november 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 6 april 1858

nummer van registratie deel 146, folio 180, verso, vak 4

notaris Willem Simon Burger Wz,, notaris te Rotterdam

prijs

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 221008









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.441 barkschip NEDERLAND EN ORANJE

Eigenaren:

Firma Van Zeijlen & Decker, reders, Rotterdam (4/30e part)
Firma P. Varkevisser & Zonen, cargadoors, Rotterdam (1/30e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën, Rotterdam (1/30e part)
Lambertus Frederik van Ruijven, koopvaardijkapitein, Rotterdam (1/30e part)
Martinus Joan Ninek Blok, koopvaardijkapitein, Rotterdam (1/30e part)
Firma H.W.R. & J.W. Kröner, winkeliers, Rotterdam (1/60e part)
Firma Lagerwey & Roeby, kooplieden, Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Jakobus Besselaar, particulier, Rotterdam (1/60e part)
Leendert Hendrik Smits, blokmaker, Rotterdam (1/60e part)
Willem Adolph Vrolijk, timmerman, Rotterdam (1/60e part)
Nicolaas Romijn, koopman in boter en kaas, Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Johannes Peter, vlag- en klompenmaker, Rotterdam (1/60e part)
Jan van Duyvendijk Theuniszoon, scheepsbouwmeester, Lekkerkerk (4/30e part)
Lucas van Zoest, scheepssmid, Lekkerkerk (1/30e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., fabrikanten, ’s Gravenhage (1/30e part)
Jan Willem van der Schoren, houtkope, ’s-Gravenhage (1/30e part)
Marcus David Enthoven, koopman, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mr. Karel Theodoor baron van Lijnden, particulier, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mr. Guillaume Groen van Prinsterer, particulier, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Willem Kolkman, koopman in ijzer, Dordrecht (1/30e part)
Johannes Jacobus Bauduin,koopman, Dordrecht (1/60e part)
Cornelis van der Straten, vleeshouwer, Dordrecht (1/60e part)
Frits Bouwmeester, zeilmaker, Katendrecht (1/30e part)
Jan Peter Engel, particulier, Katendrecht (1/60e part)
Harmanus Hartogh Heijs Jr. kopergieter, Delft (1/60e part)
Pieter Bruinvis de Lange, zeepzieder, Alkmaar (1/60e part)
Firma A. de Jong & Zonen, houtkopers, Gouda (1/30e part)
Johan Adam Meelboom, touwslager, Utrecht (1/30e part)
Cornelis van Dijk, particulier, Linschoten (1/60e part)
Ds. Gerardus van der Flier, predikant, Oosterwolde (1/30e part)
Dr. Alphonse Pierre Antoine den Cloux, predikant, Grevelduin Capelle (1/60e part)
Vrouwe Johanna Judith Zeelt, particuliere, Abcoude (1/30e part)
Mej. Ingetje van Dobben, echtgenote van Johannes de Bruijn, Nieuwerbrug (1/60e part)


ML / 221008

Naam NEDERLAND EN ORANJE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1858
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.639
DVD VII –1975, 1993
BIJLBRIEF
Naam schip NEDERLAND EN ORANJE

plaats en datum acte Rotterdam, 6 april 1858

type schip

bouwwerf/verkoper Jan van Duyvendijk Theuniszoon, scheepsbouwmeester te Lekkerkerk

gevoerd door kapt.

Aankoper/eigenaar zie bijlage

te voeren door kapt. Lambertus Frederik van Ruyven

grootte in tonnen 755 tonnen of 399 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 41,00 m., breed 7,44 m., hol 5,57 m.

kiellegging 6 februari 18557

tewaterlating 2 november 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 6 april 1858

nummer van registratie deel 146, folio 180, verso, vak 4

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam,
met bevestigende verklaring van B&W van Lekkerkerk

prijs
Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 140909










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.639 bark NEDERLAND EN ORANJE

Oorspronkelijke eigenaren:

Firma Van Zeylen & Deckers, reders te Rotterdam (boekhouders en 4/30e part)
Firma P. Varkevisser & Zonen, cargadoors te Rotterdam (1/30e part)
Firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën te Rotterdam (1/30e part)
Lambertus Frederik van Ruyven, koopvaardijkapitein te Rotterdam (1/30e part)
Constantinus Joan Minck Blok, koopvaardijkapitein te Rotterdam (1/30e part)
H.W.R. en F.W. Kröner, winkeliers te Rotterdam (1/60e part)
Firma Lagewey & Roeby, kooplieden te Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Jacobus Besselaar, particulier te Rotterdam (1/60e part)
Leendert Hendrik Smits, blokmaker te Rotterdam (1/60e part)
Willem Adolph Vrolijk, timmerman te Rotterdam (1/60e part)
Nicolaas Romijn, koopman in boter en kaas te Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Johannes Peter, vlag- en kompasmaker te Rotterdam (1/60e part)
Jan van Duyvendijk Theuniszoon, scheepsbouwmeester te Lekkerkerk (4/30e part)
Lucas van Zoest, scheepssmid te Lekkerkerk (1/30e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., fabrikanten te ’s-Gravenhage (1/30e part)
Jan Willem van der Schoven, houtkoper te ’s-Gravenhage (1/30e part)
Marcus David Enthoven, koopman te ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mr. Karel Theodoor Baron van Lynden, particulier te ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mr. Guillaume Groen van Prinsterer, particulier te ’s-Gravenhage (1/60e part)
Willem Kolkman, koopman in ijzer te Dordrecht (1/30e part)
Johannes Jacobus Bauduin, koopman te Dordrecht (1/60e part)
Cornelis van der Straaten, vleeshouwer te Dordrecht (1/60e part)
Frits Bouwmeester, zeilmaker te Katendrecht (1/30e part)
Jan Peter Engel, particulier te Katendrecht (1/60e part)
Hermanus Hertogh Heys Jr., kopergieter te Delft (1/60e part)
Pieter Bruinvis de Lange, zeepzieder te Alkmaar (1/60e part)
Firma A. de Jong & Zonen, houtkopers te Gouda (1/30e part)
Johan Adam Meelboom, touwslager te Utrecht (1/30e part)
Cornelis van Dijk, particulier te Linschoten (1/60e part)
Ds. Gerardus van der Flier, predikant te Oosterwolde (1/30e part)
Ds. Alphonse Pierre Antoine de Cloux, predikant te Grevelduin Capelle (1/60e part)
Vrouwe Johanna Judith Zeelt, particuliere te Abcoude (1/30e part)
en Mej. Ingetje van Dobben, echtgenote van Johannes de Bruyn, particulier te Nieuwerbrug (1/60e part)

mutaties:

Op 22 mei 1865 werd te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ openbaar verkocht 1/30 part in de NEDERLAND EN ORANJE, thans (1865) gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, uit de boedel van wijlen vrouwe Johanna Judith Zeelt, weduwe van Cornelis van IJsseldijk. Koper: de firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam voor NLG. 1.300,-

Op 21 november 1867 verkocht Frederik Cornelis van Zeylen, particulier,wonend te Gouda, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon, reder te Rotterdam, van zijn tegenwoordige firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam, zijn helft van 5/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE, als zijnde gerechtigd tot de helft der eigendommen van de thans ontbonden firma Van Zeylen & Decker, voor NLG 2.500,- (opm: totale waarde van de vijf aandelen nu
NLG 5.000,-, omdat De Decker de tweede helft al bezat uit hoofde van zijn partnerschap in de firma. Van Zeylen was kennelijk uit de firma gestapt, die door De Decker word voortgezet)

Op 20 november 1867 verkocht Pieter Bruinvis de Lange, zeepzieder te Alkmaar, aan Willem Adolph Vrolijk, architect te Rotterdam, 1/60 part in de NEDERLAND EN ORANJE voor
NLG. 500,-

Op 19 november 1867 verkocht Jan Peter Engel, particulier te Katendrecht, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon voor zijn firma Van Zeylen & Decker 1/60e part in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 500,-

Op 19 november 1867 verkocht Frits Bouwmeester, zeilmaker te Katendrecht, aan Hendrik van Andel, zeilmaker te Rotterdam, 1/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE, voor
NLG. 1.000,-

Op 19 november 1867 verkocht Marcus David Enthoven, koopman te ’s-Gravenhage, aan Leon Simon Enthoven, fabrikant te ’s-Gravenhage, 1/60e part in de NEDERLAND EN ORANJE, voor NLG. 500,-

Op 19 november 1867 verkocht Hendrik Jakobus Besselaar, particulier te Rotterdam, aan Joannis de Decker Guillelmuszoon voor zijn firma Van Zeylen & Decker, 1/60e in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 500,-

Op 19 november 1867 verkocht Constantinus Joan Minck Blok, koopvaardijkapitein te Rotterdam, aan de firma J. & J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën te Rotterdam,
1/30e part in de NEDERLAND EN ORANJE voor NLG. 1.000,-

ML / 140909

Naam NEDERLAND EN ORANJE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1867
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1858
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF : Nationaal Archief ? Den Haag / Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.639