Inloggen
CORNELIS ANTHONIE - ID 9371


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-10-06 / 1866-12-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Joost Pot, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1856-06-23
Launch Date: 1857-05-25
Delivery Date: 1857-10-06
Technical Data

Gross Tonnage: 340.00 lasts
Gross Tonnage 2: 644.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.50 Meters Registered
Beam: 6.90 Meters Registered
Depth: 5.32 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-10-19
Register nr: 18570939
Scheepsnaam: CORNELIS ANTHONIE
Type: Bark
Lasten: 340
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vletter & Co., de
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Kleve, D.R.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-10-06 CORNELIS ANTHONIE
Manager: Firma De Vletter & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-03-06 CORNELIS ANTHONIE
Manager: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.426 barkschip CORNELIS ANTHONIE
Eigenaren:

Arie Pot, scheepsbouwmeester, Bolnes (19/60e part)
Firma De Vletter & Co., reders, Rotterdam (boekhouders en 13/60e part)
David Dunlop, koopman, Rotterdam (4/60e part)
Jan Boon, makelaar, Rotterdam (1½/60e part)
F. & W. van Dam, makelaars, Rotterdam (1½/60e part)
Firma Gebr. Chabot, kassiers en makelaars, Rotterdam (1½/60e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, koopman en reder, Rotterdam (1½/60e part)
Christianus Franciscus Bax, koopman, Rotterdam (1/60e part)
Willem Adrianus Bouwmeester Jr., meester-metselaar, Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Moens, wijnkoper, Rotterdam (1/60e part)
Firma J.W. Goeben & Zonen, schilders, Rotterdam (1/60e part)
Cornelis van der Ven, koperslager, Rotterdam (1/60e part)
Frederik Hendrik Rant, particulier, Rotterdam (1/60e part)
Gerrit Willem Peter, koopman, Rotterdam (1/60e part)
Frederik Cornelis van Zeijlen, particulier, Gouda (4/60e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., kooplieden, ’s-Gravenhage (2/60e part)
Frederik Bouwmeester, zeilmaker, Katendrecht (2½/60e part)
Jan de Gruyter, touwslager, Lekkerkerk (1½/60e part)
Aart van der Leeuw, koopman, Delft (1/60e part)

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.476 barkschip CORNELIS ANTHONIE
Eigenaren:

Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam (18/120e part)
Firma Erven A. Pot, Bolnes (22/120e part)
Firma De Vletter & Co., Rotterdam (8/120e part)
Lodewijk Zwart, Slikkerveer (4/120e part)
Firma L.J. Enthoven, ’s-Gravenhage (4/120e part)
W. Kolkman, Dordrecht (4/120e part)
J. Boon, Rotterdam (3/120e part)
H.H. Roelofs Heijermans, Rotterdam (3/120e part)
D. Molenaar, IJsselmonde (3/120e part)
H. van der Waal, Bolnes (3/120e part)
A. de Leeuw, Delft (2/120e part)
H. Moens, Rotterdam (2/120e part)
C.F. Bax, Rotterdam (2/120e part)
Wed. J.F. Viëtor, Winschoten (12/120e part)
A.B. Viëtor, Winschoten (6/120e part)
B.J. Reijnders, Winschoten (6/120e part)
H. van Andel, Rotterdam (6/120e part)
J.M. van der Lely, Maassluis (6/120e part)
J.J.M. Voorhoeve, Rotterdam (4/120e part)
G. van der Vlier, Oosterwoude (4/120e part)

Verschillende aandeelhouders behielden hun parten, zodat in feite slechts 48/120e part in het schip van eigenaar verwisselden.

Ship Events Data

1860-03-06: Sold at auction
NRC 070360. Publieke verkopingen in de zaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 6 maart:
- Nederlands barkschip CORNELIS ANTHONIE, groot 644 tonnen of 340 lasten; om NLG 60.500 verkocht.
- Nederlands barkschip SALATIGA, groot 413 tonnen of 218 lasten; om NLG 26.700 verkocht.
1866-12-17: Final Fate: Stranded

NRC 040267. Batavia, 29 december. Volgens telegrafisch bericht via Soerabaja zijn op Meinderts droogte vergaan de Nederlandse schepen ISIS, kapt Torley Duwell, van Passaroeang naar Nederland en CORNELIS ANTHONIE naar de Golf van Perzië bestemd en in Straat Sapoedie, het Engelse schip VENUS, van hier naar Nieuw Zeeland bestemd. De equipages van deze schepen zijn gered. Een van de stoomboten van de nieuwe sleepbootdienst te Soerabaja is onmiddellijk ter assistentie gezonden. Volgens de laatste berichten is de ISIS reddeloos verloren. Van de andere bodems zijn geen nadere berichten bekend.
NRC 280267. Batavia, 15 januari. De Nederlandse schepen ISIS en CORNELIS ANTHONIE, die op de Meinderts Droogte gestrand waren, zijn te Soerabaija op publieke vendutie voor NLG 162 verkocht.
opm: zie ook events ISIS (1860)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Doede Roelof Kleve werd geboren te Groningen op 29 november 1804. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Waschbleeklaan Wijk 15 nr.17.

Hij was getrouwd met Catharina Anna Verbiste, geboren 02 juli 1806 te Antwerpen, Nederlands Hervormd005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.R.Kleve was met vlagnummer R176 in de periode 1840 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

D.R.Kleve was in 1856 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.R.Kleve met vlagnummer R176 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855 van de bark “Laurens Koster”             291 last     varend voor D.Dunlop te Rotterdam

*    1858                                      van de bark “Cornelis Anthonie”            340 last     varend voor de Vletter & Co te Rotterdam

*       1859, 1862 t/m 1867 geen vermelding van schip en reder

 

Een D.R.Kleve was in 1838 gezagvoerder op de brik “Anjer”, (209 ton). Het Handelsblad 1838 zou een bericht bevatten over het uitzeilen van de “Anjer” onder kapitein D.R.Kleve van Hellevoetsluis naar Batavia. Het schip ging op 09 september 1839 in veiling013.

 

D.R.Kleve was in 1840 gezagvoerder van de "Laurens Jz Koster" (380 Java Last), te water gelaten op 26 september 1840 op de scheepstimmerwerf van W.& J.Hoogendijk & Co te Kralingse Veer voor reder D.Dunlop027.

 

Doede Roelof Kleve maakte de volgende reizen005:

*    Lourens Koster              1841/42   Hellevoetsluis - Batavia - Rotterdam     terug: koffie

                                               1850         Rotterdam - Batavia                                 ballast

                                               1852         Akyab - Rotterdam                                   rijst

                                               1852         Rotterdam - Hartlepool                            ballast

                                               1854         Rotterdam - Londen                                 geen lading vermeld

                                               1855         Callao(?) - Rotterdam                              guano

*    Cornelis Anthonie         1858/59   Rotterdam - Batavia - Rotterdam           heen: diversen; terug: koffie, suiker

*    Heilige Willebrordes     1860         Schiedam - Engeland                                ballast

 

Bouma025 vermeldt D.R.Kleve als kapitein gedurende:

*    1840 t/m 1856 van de bark “Laurens Koster”, gebouwd in 1840 te Capelle aan de IJssel, 555 ton o.m., varend voor D.Dunlopt te Rotterdam;

*    1858 t/m 1860 van de Bark “Cornelis Anthonie”, gebouwd in 1857 te Bolnes, 644 ton o.m., varend voor de Vletter & co te Rotterdam;

*    het schip  “Heilige Willebrordes” wordt niet in Bouma vermeld.

      Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden D.R.Kleve in/van:

*    1861 t/m 1862 als gezagvoerder van de brik “Heilige Willebrordus”, de kiel gelegd op 29 maart 1851 en op 23 october 1851 van de werf de Lelie te Schiedam gelopen onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 181 last/342 ton o.m, varend voor J.D.Meyer Johz. Het schip verongelukte in 1862 op de Lamack-eilanden.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Batavia057:

21 januari 1839        "... ontvingen van de brik Anjer kaptijn Kweewe (zeer onduidelijk geschreven) 25 streng 2 draads

zeilgaren ...".

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout011 komt geen kapitein voor met de naam Kweewe of een naam die daarop lijkt.

 

Bouma025 vermeldt wèl een bark “Anjer”, gebouwd in 1829 te Amsterdam (420 ton o.m.), maar de eerste kapitein op dit schip die hij vermeldt is pas van 1844. Geen uit de reeks kapiteinsnamen van de “Anjer” lijkt op Kweewe.

Van Sluijs013 vermeldt bij de brik “Anjer” een kapitein D.R.Kleve met de vermelding van een bericht uit het Handelsblad van 1838 (geen dagtekening) dat dit schip uitvoer van Hellevoetsluis naar Batavia.

Omdat de datering van uitzeilen naar Batavia een ontmoeting in januari 1839 van de Anjer met “De Drie Gebroeders” mogelijk maakt, en ook omdat de namen Kweewe en Kleve een fonetische overeenkomst vertonen, neem ik deze persoon hier op onder de naam KLEVE.

 

Het Gemeentearchief van Rotterdam bezit onder archiefnummer 400 een archief van de familie Dunlop. Daarin onder nummer 400:

“Rekening van de aanbouw en geheele uitrusting van het Barkschip genaamd Laurens Jz Koster”. In de index staat dat het schip van stapel liep op 26 september 1840. D.Dunlop was met vele familieleden medereder en zelf tevens boekhouder. Het boek bevat alle jaarlijkse rekeningen tot en met de laatste uitdeling in mei 1857. Het schip werd verkocht op 10 april 1856. (ik heb dit archiefstuk niet ingezien).

 

D.R.Kleve verzorgde per 12 november 1848 vanuit Hellevoetsluis met de “Laurens Koster” een troepentransport van 4 officieren en 140 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 04 april 1849 na 143 dagen. Onderweg stierven, vanwege een cholera-epidemie 13 manschappen, terwijl uiteindelijk 4 manschappen in Nederland achterbleven065.Een verslag van dit transport is weergegeven in “Het reisjournaal van H.H.G.Peltzer betreffende een reis van Harderwijk naar Batavia op de bark Laurens Koster (kapitein D.R.Kleve) van 12 november 1848 tot 03 april 1849”  Transcripte en annotaties door S.Parma, mei 2001. Rapport aanwezig in de bibliotheek van het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam en op het RA te Groningen. H.H.P.Peltzer was de landmachtbevelhebber van het troepentransport. In dit journaal komen een aantal opmerkingen voor betreffende kapitein Kleve:

15 januari 1849 (tussen Kreeftskeerkring en evenaar op weg naar Batavia)

“Tegen 12 uur zagen wij eene gansche schaar Ternijnvisschen, duikelende over het water, en in zulke een groot aantal, als wij ze nog niet hadden gezien; daar zij niet langs het schip kwamen, kon men er geene vangen, dat overigens toch ook niet zoude gebeuren, daar de scheepskapitein, welke vóór lang gebleken is een alleronaangenaams mensch te zijn, het er op toelegt, om het den passagiers en scheepsequipage zoo lastig mogelijk te maken; kort en goed sinds eenige dagen spreken wij met hem niet meer; hij heeft heden eindelijk een tent laten spannen, niet voor ons gerief, maar omdat hij het niet uit kan houden; wij vragen hem niets meer, daar hij toch onbeschoft weigert; - iedereen heeft hij tegen zich.

18 februari 1849 (Indische Oceaan ter hoogte van eiland Amsterdam)

“Daar ik langen tijd niet over onzen gastheer gesproken heb, zoo zal het niet ondienstig zijn, weder met een woordje van hem te reppen, te meer daar de man omtrent ons veranderd is, als een blad op een boom; - zo stuursch en onvriendelijk hij vroeger was, zoo voorkomend en beleefd is hij nu reeds sints 4 à 5 weken; hij weet niet wat hij zal doen om het ons aangenaam te maken; al wat wij van hem verlangen doet hij of geeft hij ons, zoodat wij reeds meer dan eenmaal verwonderd hebben gestaan, en ons hebben afgevraagd wat de rede mogt zijn geweest van zijn vroegere onbeschoftheidd; - wilde hij misschien verlangd hebben, dat wij s.v.p. bij hem zouden spelen, dan heeft hij het mis gehad; dit heeft hij zeker bij zich zelve gedacht; nu kort en goed, de vent is niet meer te herkennen, …”

Opm. S.Parma: Uit het reisjournaal komt Peltzer naar voren als een wat pedante officier. Ik acht het niet onmogelijk dat de opstelling van kapitein Kleve een reactie was op deze pedanterie, en dat hij in werkelijkheid een minder grove man was, dan uit deze beschrijving zou kunnen blijken.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Kleve, Doede Roelof
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Reinders als gezagvoerder gedurende:

*   1848 t/m 1854 van de bark “Hendrik Wester”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam. Het schip is in 1854 in Straat Gaspar gestrand;

*   1861 t/m 1864 van de bark “Cornelis Anthonie”, gebouwd in 1857 te Bolnes, 644 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*   1865 t/m 1866 van de bark “Huydekoper”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” komt de volgende vermelding voor:

09 januari 1852 op de reede van Cilacap:

       “Ik vond hier op de reede De Hector Persille, de Zorgvliet, kapt Appel, de Hendrik Wester, kapt. Rijnders, De Tweeling Zusters, kapt. Karst en kapt. Dupain van de Koophandel.”

 

R.J.Reinders vertrok op 03 december 1862 van Brouwershaven met de “Cornelius Antonie”(sic) en 1 landmachtofficier plus een soldaat.`Hij arriveerde te Batavia op 14 april 1863 na een reis van 132 dagen065.

 

In de Harlinger Courant van begin maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende096:

AMSTERDAM 3 Maart. Het schip Hendrik Wester, kapt. Reynders, van Bourgas herwaarts gedestineerd, is den 6 Februarij lek, met zware slagzijde, verstopte pompen en na een gedeelte der lading over boord geworpen te hebben, te Angostolt binnengeloopen, en had den 9 dito een aanvang gemaakt met lossen.”

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 13 maart 1816 arriveerde te Brouwershaven de “Cornelis Anthonie”, kapt. R.J.Reijnders, komend van Passaroeang met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Reinders, R.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Reinders als gezagvoerder gedurende:

*   1848 t/m 1854 van de bark “Hendrik Wester”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam. Het schip is in 1854 in Straat Gaspar gestrand;

*   1861 t/m 1864 van de bark “Cornelis Anthonie”, gebouwd in 1857 te Bolnes, 644 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;

*   1865 t/m 1866 van de bark “Huydekoper”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” komt de volgende vermelding voor:

09 januari 1852 op de reede van Cilacap:

       “Ik vond hier op de reede De Hector Persille, de Zorgvliet, kapt Appel, de Hendrik Wester, kapt. Rijnders, De Tweeling Zusters, kapt. Karst en kapt. Dupain van de Koophandel.”

 

R.J.Reinders vertrok op 03 december 1862 van Brouwershaven met de “Cornelius Antonie”(sic) en 1 landmachtofficier plus een soldaat.`Hij arriveerde te Batavia op 14 april 1863 na een reis van 132 dagen065.

 

In de Harlinger Courant van begin maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende096:

AMSTERDAM 3 Maart. Het schip Hendrik Wester, kapt. Reynders, van Bourgas herwaarts gedestineerd, is den 6 Februarij lek, met zware slagzijde, verstopte pompen en na een gedeelte der lading over boord geworpen te hebben, te Angostolt binnengeloopen, en had den 9 dito een aanvang gemaakt met lossen.”

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 13 maart 1816 arriveerde te Brouwershaven de “Cornelis Anthonie”, kapt. R.J.Reijnders, komend van Passaroeang met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Reinders, R.J.

Familiegegevens en opleiding

Adolphus Eduardus Bouten werd geboren te Antwerpen op 13 december 1823 als zoon van de Rooms-Katholieke Luitje Jacobs Bouten en Catharina Elisabeth Luken/Luxen. Hij woonde te Rotterdam aan de Tarwe Akker Wijk 1 nr. 206 (nieuw nr. 3). Hij vertrok op 04 juni 1867 naar Wijdenes. Hij behaalde op 26 november 1859 het diploma 1e stuurman op de grote vaart 

Hij huwde op 24 juli 1861 te Nibbixwoud als eerste stuurman met Anna van Rijgersma geboren ca 1833 te Hauwert, huidige gemeente Medemblik in NH, als dochter van de leraar Sigefridus Gardingius van Rijgersma en Dieuwertje Baukes Feenstra.

Hij overleed te Rotterdam op 16 december 1905 aan de Schermlaan005.

De opgaven van de ouders van de drie broers Adolphus Eduardus, Jacob en Andreas George verschillen in spelling.

 

Hans Bouten, e-mail dd 27 augustus 2004I

Hans Bouten spreekt over de “katholieke Bouten uit Antwerpen. “Wij hebben contact gehad met ongeveer 350 Bouten familieleden in de zeventiger jaren in Roeselaere in Belgie. Deze naam komt daar veel meer voor dan hier.

Wij heten dus oorspronkelijk geen Bouten, maar Boiten, een bekende Groningse naam! E.e.a het gevolg van een fout van een trouwacte in Köningsbergen in het voormalige Duitsland (volgens overlevering en min of meer bevestigd door archief Veendam)”.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.E.Bouten was met vlagnummer R29 in de periode 1864 t/m 1905 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.E.Bouten was van 1884-1887 “afwisselend commissaris” en van 1888-1890 “permanent commissaris” van de Maatschappij058.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.E.Bouten met vlagnummer R29 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1864 t/m 1866 van de bark “Cornelis Anthonie”   340 last  varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam
  • 1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t.m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Adolphus Everardus Bouten maakte de volgende reizen005:

  • Samuel Hendricus 1860 Soerabaja - Rotterdam     suiker, koffie
  • Cornelis Anthonie 1865 Batavia - Rotterdam - Java heen: diversen; terug: koffie

                                            1866       Menado - Rotterdam                     koffie

                                            1866       Rotterdam - Batavia                      diversen

  • Huydecoper 1869 Rotterdam - Singapore       diversen

1871    Soerabaya - Rotterdam       suiker, gutta, tabak, huiden

Bouma025 vermeldt A.E.Bouten als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1860 op de bark “Samuel Henricus”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 611 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam. In 1860 werd het schip verkocht aan James Barge te Amsterdam en herdoopt in “Kalimas”;
  • 1865/66 op de bark “Cornelis Anthonie”, gebouwd in 1857 te Bolnes, 644 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. In 1866: “Verongelukt in N.O.I.” (Is: op 18 december 1866 op Meinderts Droogte gelopen en wrak geraakt. Na onderzoek zou de kapitein onzorgvuldigheid zijn verweten)

Zeetijdingen januari 1867  bark Cornelis Anthonie onder kapitein A.E.Bouten “Verongelukt in O.I.”.

  • 1870 t/m 1874 op de bark “Huydecoper”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

In de zitting van 19 october 1874 van de parlementaire enquête door de Tweede Kamer “omtrent den toestand van de Nederlandsche koopvaardijvloot” (zitting 1874 - 1875) werd verhoord kapitein Jacob Bouten. Het verslag staat op p.425 t/m 428. In dit verslag wordt hem de vraag gesteld hoe hij over de tuchthandhaving aan boord denkt in het licht van de nieuwe wet op de tucht. Jacob Bouten is daar zeer negatief over en vraagt om meer macht voor de kapitein. Hij refereert aan zijn eigen ervaringen maar ook aan die van zijn broer:

“Mijn broeder, ook kapitein, had een stuurman aan boord, een eerste deugniet. De kapitein had sterke drank, arak, te Batavia gekocht voor eigen gebruik; de stuurman verkocht daar een gedeelte van aan het volk en aan gepasporteerde militairen, die ook met het schip meegingen, en hij wierp de rest over boord. Hij zocht daarenboven allerlei moeilijkheden en kocht anderen om ten einde te getuigen tegen mijn broeder, dien hij valschelijk beschuldigde van hem te hebben willen vermoorden.

Die stuurman werd op de tehuisreis ontslagen; hij verliet St.Helena het schip, kwam per mail naar Nederland, en beklaagde den kapitein voor den raad van tucht. Hij wachtte daarmeê echter tot op het ogenblik dat mijn broeder op nieuw met zijn schip vertrekken moest. Deze kon dus niet voor den raad verschijnen en schreef, dat hij in zee ging; hij werd veroordeeld om zes maanden in zijne betrekking geschorst te worden, op grond dat hij den stuurman ontslagen had. Mijn broeder werd niet gehoord; hij werd veroordeeld op de beschuldiging van den stuurman.”

Het is niet duidelijk om welke van de twee broers-kapiteins van Jacob Bouten het ging.

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Bouten, Adolphus Eduardus(Everardus)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.426
DVD VIII – 1010, 1012
BIJLBRIEF
Naam schip CORNELIS ANTHONIE

plaats en datum acte Rotterdam, 6 oktober 1857

type schip bark

bouwwerf/verkoper Joost Pot, scheepsbouwmeester te Bolnes

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Doede Roelofs Kleve

grootte in tonnen 340 lasten of 644 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,50 m., breed 6,90 m., hol 5,32 m.

kiellegging 23 juni 1856

tewaterlating 25 mei 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 7 oktober 1857

nummer van registratie deel 147, folio 88, recto, vak 7

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 250608











Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.426 barkschip CORNELIS ANTHONIE

Eigenaren:

Arie Pot, scheepsbouwmeester, Bolnes (19/60e part)
Firma De Vletter & Co., reders, Rotterdam (boekhouders en 13/60e part)
David Dunlop, koopman, Rotterdam (4/60e part)
Jan Boon, makelaar, Rotterdam (1½/60e part)
F. & W. van Dam, makelaars, Rotterdam (1½/60e part)
Firma Gebr. Chabot, kassiers en makelaars, Rotterdam (1½/60e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, koopman en reder, Rotterdam (1½/60e part)
Christianus Franciscus Bax, koopman, Rotterdam (1/60e part)
Willem Adrianus Bouwmeester Jr., meester-metselaar, Rotterdam (1/60e part)
Hendrik Moens, wijnkoper, Rotterdam (1/60e part)
Firma J.W. Goeben & Zonen, schilders, Rotterdam (1/60e part)
Cornelis van der Ven, koperslager, Rotterdam (1/60e part)
Frederik Hendrik Rant, particulier, Rotterdam (1/60e part)
Gerrit Willem Peter, koopman, Rotterdam (1/60e part)
Frederik Cornelis van Zeijlen, particulier, Gouda (4/60e part)
Firma L.J. Enthoven & Co., kooplieden, ’s-Gravenhage (2/60e part)
Frederik Bouwmeester, zeilmaker, Katendrecht (2½/60e part)
Jan de Gruyter, touwslager, Lekkerkerk (1½/60e part)
Aart van der Leeuw, koopman, Delft (1/60e part)

ML / 250608

Naam CORNELIS ANTHONIE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.476
DVD VIII – 1346,1354
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip CORNELIS ANTHONIE

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 6 maart 1860

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt. D.R. Kleve

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 644 tonnen of 340 lasten (meetbrief Ridderkerk, 3 augustus 1857

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,50 m., breed 6,90 m., hol 5,32 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 8 maart 1860

nummer van registratie deel 6, folio 162, vak 3

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier Arrondissement Rechtbank Rotterdam

prijs NLG. 60.500,-

Bijzonderheden: verkoop vindt plaats in de zaal op de hoek Scheepsmakershaven en Bierstraat te Rotterdam door makelaar W. van Dam HHzn c.s.




researcher/datum research: ML / 051208











Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.476 barkschip CORNELIS ANTHONIE

Verkopende eigenaren:

Firma De Vletter & Co, Rotterdam (7/60e part)
Firma Gebr. Chabot, Rotterdam (1/40e part)
Firma F. & W. van Dam, Rotterdam (1/40e part)
J. Boon, Rotterdam (1/40e part)
L.B. Ledeboer Jr., Rotterdam (1/40e part)
H.H. Roelofs Heijdemans, Rotterdam (1/40e part)
F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/40e part)
J. de Gruijter, Lekkerkerk (1/40e part)
W. Mijnlief q.q., Krimpen (1/40e part)
Wed.A. Pot, Bolnes (11/60e part)
D. Dunlop,. Rotterdam (4/60e part)
F.C. van Zeijlen, Gouda (4/60e part)
H.A. Cantier Carton, Rotterdam (2/60e part)
J.W.A. de Vletter, Rotterdam (2/60e part)
L.J. Enthoven, ’s-Gravenhage (2/60e part)
W. Kolkman, Dordrecht (2/60e part)
L. Zwart, Slikkerveer (2/60e part)
C.F. Bax, Rotterdam (1/60e part)
Wed. Bouwmeester Jz, Rotterdam (1/60e part)
H. Moens, Rotterdam (1/60e part)
F.H. Rant, Rotterdam (1/60e part)
C, van der Ven, Rotterdam (1/60e part)
J.W. Gieben, Rotterdam (1/60e part)
G.W. Peter, Rotterdam (1/60e part)
F. Bouwmeester, Katendrecht (1/60e part)
A. de Leeuw, Delft (1/60e part)
D. Molenaar, IJsselmonde (1/60e part)
H. van der Waal, Bolnes (1/60e part)
A, Mes, Alblasserdam en J.C.F. Smid, (samen 1/60e part)
__________________________________________________________________________

Aankopende eigenaren:

Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam (18/120e part)
Firma Erven A. Pot, Bolnes (22/120e part)
Firma De Vletter & Co., Rotterdam (8/120e part)
Lodewijk Zwart, Slikkerveer (4/120e part)
Firma L.J. Enthoven, ’s-Gravenhage (4/120e part)
W. Kolkman, Dordrecht (4/120e part)
J. Boon, Rotterdam (3/120e part)
H.H. Roelofs Heijermans, Rotterdam (3/120e part)
D. Molenaar, IJsselmonde (3/120e part)
H. van der Waal, Bolnes (3/120e part)
A. de Leeuw, Delft (2/120e part)
H. Moens, Rotterdam (2/120e part)
C.F. Bax, Rotterdam (2/120e part)
Wed. J.F. Viëtor, Winschoten (12/120e part)
A.B. Viëtor, Winschoten (6/120e part)
B.J. Reijnders, Winschoten (6/120e part)
H. van Andel, Rotterdam (6/120e part)
J.M. van der Lely, Maassluis (6/120e part) zie vervolgblad
Vervolg bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.476 barkschip
CORNELIS ANTHONIE

Vervolg aankopende eigenaren:

J.J.M. Voorhoeve, Rotterdam (4/120e part)
G. van der Vlier, Oosterwoude (4/120e part)

Verschillende aandeelhouders behielden hun parten, zodat in feite slechts 48/120e part in het schip van eigenaar verwisselden.


ML / 051208

Naam CORNELIS ANTHONIE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1860
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-426