Inloggen
AMSTERDAM - ID 9426


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-11-03 / 1866-08-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen (Paul van Vlissingen & Dudok van Heel), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-12-23
Launch Date: 1854-06-29
Delivery Date: 1854-09-22
Technical Data

Gross Tonnage: 419.00 lasts
Gross Tonnage 2: 706.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 51.76 Meters Registered
Beam: 6.90 Meters Registered
Depth: 5.00 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-11-03
Register nr: 18540853
Scheepsnaam: AMSTERDAM
Type: Fregat
Lasten: 419
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jebbes, C.T.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Tjebbes, C.T.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-09-12 AMSTERDAM
Manager: Firma Louis Bienfait & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867 : PMJV

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij cedule 67 september1854, fregat AMSTERDAM

Eigenaren:
Firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam (boekhouders en 6/20e part)
Wed. C.J. Bienfait, Amsterdam (2/20e part)
M.C. Verweyde, Amsterdam (1/20e part)
A.E. Dudok van Heel, Amsteram (1/20e part)
T. Schaap, Amsterdam (1/20e part)
N.C. Bouwer, Amsterdam (1/20e part)
Firma De Vries & Co., Amsterdam (1/20e part)
Prof. P.H. Suringar (1/20e part)
J.D. Thuret (1/20e part)
C.A. de Wit (1/20e part)
J. Hingst (1/20e part)
Vrouwe S.S. van Swinderen, weed. J.A. van Hemert (1/20e part)
F.H.C. Cores de Vries (1/20e part)
en F.A.M. Gestema, wed. J.B. Duurlen (1/20e part)

Ship Events Data

1854-06-29: NRC 300654
Amsterdam, 29 juni. Heden is van de werf van de heren Paul van Vlissingen en Dudok van Heel met goed gevolg te water gelaten het ijzeren fregatschap AMSTERDAM, groot ruim 360 gemeten lasten en gebouwd voor rekening van de heren L. Bienfait & Zoon.
1866-08-23: Final Fate: Missing

AMSTERDAM, 29 december. Van het schip AMSTERDAM, kapt. Doeksen, 16 april van Rangoon en 23 augustus van St. Helena naar Falmouth vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Tjebbes werd geboren te Terschelling op 27 april 1808.

Hij was gehuwd met Trijntje Alberts Visser, geboren op 28 maart 1813 (plaats niet genoemd).003

 

In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Cornelis Tjebbes, geboren 27 april 1808 te Terschelling, Nederd.Hervormd, wonend in 1851-1855 in de Haarlemmerstraat en in 1862 op de Buitensingel.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Tjebbes werd met vlagnummer 738 per 29 september 1846 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Tjebbes. Als zijn schip werd genoemd de “Vier Gebroeders”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Tjebbes en zijn vrouw 38 resp. 34 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons Albertus (10 november 1840) en Cornelis (oktober 1843) en 1 dochter Elisabeth (18 januari 1839)002a.

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 september 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Cornelis Tjebbes, oud 38 jaar, voerend het fregat “Vier Gebroeders”, wonend op de Waal, op voordracht van kapitein R.Tjebbes. 023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 18 april 1848. Op 1 mei van beroep veranderd. Bedankt in 1864003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam               naam reder/boekhouder

     738                        1846-1848    fregat              Vier Gebroeders          L.Bienfait & Zn te Amsterdam

                                     1849-1853    fregat              Fanny                           idem

     361                        1854-1855    fregat              Amsterdam                 idem

                                        1856          fregat              Admiraal de Ruyter    F.Haverkamp te Amsterdam

                                     1857-1861    fregat              Christina Helena         idem

                                     1862-1864    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

C.Tjebbes                      Christina Helena                                             19 november 1860      15 oktober 1861

 

Bouma025 vermeldt C.Tjebbes als gezagvoerder gedurende:

*   1847 t/m 1848 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1850 t/m 1854 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1840 te Kinderdijk, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1855 t/m 1856 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1857 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 530 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam;

*   1858 t/m 1862 van het fregat “Christina Helena” ex Ambarawa, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 670 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

C.Tjebbes vertrok per 25 oktober 1860 vanuit Nieuwediep met de “Christina Helena” en 1 landmachtsoldaat. Hij aariveerde te Batavia op 17 maart 1861 na een reis van 112 dagen065.

 

Het fregat “Fanny” onder kapitein C.Tjebbes was op 08 oktober 1852 te Cardiff, op 24 februari 1853 te San Francisco, dus via Kaap Hoorn. Op 16 deccember 1853 werd het schip weer gesignaleerd in de Atlantische Oceaan en zal dus wederom Kaap Hoorn hebben gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Tjebbes, Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Op 09 september 1816 werd te Naarden aangegeven de geboorte van Guillaum Francois Wiegmink, door zijn vader Jan Willem Wiegmink, predikant te Naarden. De moeder was Maria Catharina Hugues. (acte 1816 nr. 56).

Op drie juni 1846 werd te Naarden het huwelijk gesloten tussen Guillaum Francois Wiegmink, zonder beroep, oud 29 jaar, wonende en geboren te Naarden, (meerderjarige zoon van Willem Wiegmink, predikant, en Maria Catharina Hugues, overleden) met Alida Verkerk, zonder beroep, oud 30 jaar, wonende en geboren te Naarden (meerderjarige dochter van Willem Verkerk, meester-timmerman en Hilbertje de Graaf). De vier getuigen waren stonden in relatie tot het echtpaar en waren klerk te secretarie, stadsbode, gerechtsdienaar en politieagent. (huwelijksacte 1846 nr. 14)

(opvallend is de vermelding “zonder beroep” en het ontbreken van familie-of vrienden bij de getuigen. Was het huwelijk een formaliteit? Ik ben niet nagegaan wanneer het eerste kind uit dit huwelijk werd geboren!).

Op 08 februari 1864 werd te Naarden het overlijden op 05 februari 1864 (’s avonds 11 uur), aangegeven van Guillaum Francois Wiegmink, oud 47 jaar, van beroep scheepskapitein, wonend in de Kattenhaagstraat 29 te Naarden. Aangifte geschiedde door Evert de Bruyn, schilder 71 jaar, te Naarden, en Jean Baudoin Schriek Thierens, oud 55 jaar, gemeente-ontvanger te Naarden. (actenummer niet genoteerd).

Bovenvermelde Burgerlijke Stand gegevens ontleend aan het Rijksarchief te Haarlem.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.F.Wiegmink werd met vlagnummer 868 per 24 februari 1852 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Noback. Als zijn schip werd genoemd de “Henriette Maria”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Wiegmink en zijn vrouw 35 resp. 36 jaar en hadden toen 1 zoon (geb. 1852) en 1 dochter (geb. 1847)002a.

Guillaum Francois Wiegmink werd als effectief lid van Zeemanshoop voorgedragen/benoemd op 17/24 januari 1852 op voordracht van kapitein J.Noback. Hij voerde de bark “Henriette Maria”, was 35 jaar oud en afkomstig uit Naarden023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       868                      1852-1853    bark                Henriette Maria             L.Bienfait & Zn te Amsterdam

       474                         1854          bark                Vier Gebroeders             idem

                                     1855-1857    fregat              Clara Henriette              idem

                                     1858-1859    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1860          fregat              Amsterdam                    L.Bienfait & Zn te Amsterdam

                                        1861          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

G.F.Wiegmink                 Amsterdam                                          29 mei 1860                    10 juli 1861

 

Bouma025 vermeldt G.F.Wiegmink als gezagvoerder gedurende:

*   1853 van de bark “Henriëtte Maria” ex Baros, gebouwd in 1828 te Middelburg, 725 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1854 verkocht aan Abbema & van Geldorp en herdoopt in “Gezusters”;

*   1854 t/m 1855 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip ging in 1856 over naar reder M.de Witt te De Rijp;

*   1856 t/m 1858 het 3/m schip “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt.

     In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07 april 1840 staat de mededeling van scheepsbouwmeester J.Knol dat het schip “Clara Henrëtte” op 09 april 1840 van stapel zal lopen.

*   1861 op het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.;

*   1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Quintet” ex Jacob Roggeveen, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

G.F.Wiegmink verzorgde per 16 juni 1860 vanuit Nieuwediep met de “Amsterdam” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 12 oktober 1860 na een reis van 118 dagen065.

 

De heer A.Flonk te Terschelling is in het bezit van een scheepsjournaal van de “Clara Henriëtte”, gevoerd door kapitein G.F.Wiegmink, in 1858 van een reis van Amsterdam naar Akijab (thans Sittwe in Burma thans Myanmar). Het Journaal werd door de oud-Terschellinger Tjeerd Spanjaard, na zijn pensionering als Scheldeloods uit Vlissingen meegenomen naar Terschelling. Hoe deze in bezit is gekomen van het document is niet bekend. (brieven dd 27 nov. 2002 en 31 januari 2003 aan S.Parma).

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Wiegmink, Guillaume Francois

Familiegegevens en opleiding

Evert Poestkoke werd geboren te Amsterdam op 30 juli 1819

Hij huwde met Wilhelmina Viëtor, geboren te Amsterdam op 16 maart 1824 en overledden op 11 februari 1912..

Evert overleed in 1862. Bij zijn overlijden is Amsterdamals woonplaats opgegeven.003 en 118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Poestkoke werd met vlagnummer 638 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van A.Viëtor. Zijn schip was de "Baltimore". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Evert Poestkoke, oud 35 jaar, voerend de bark “Baltimore”, voor rekening L.Bienfait & Zn te Amsterdam, wonend op de Haarlemmerdijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Viëtor.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juni 1857003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1863 vraagt de wed. E.Postkoke geb. Viëtor om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 28 mei 1863 wordt toegestaan ingaande 01 februari 1863 voor haar en 5 kinderen. 042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 09 juni 1863 staat vermeld dat per 01 februari 1863 aan de weduwe E.Poestkoke geb. Viëtor een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 5 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        638                       1855-1856     bark                 Baltimore                                              L.Bienfait & Zn

      1857-1860            fregat               Oceaan            idem

      1861-1862            fregat               Amsterdam    idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

E.Poestkoke                                         Oceaan                          17 augustus 1859                  18 september 1860

                                                                Amsterdam                   06 februari 1862                    09 juni 1863

 

Bouma025 vermeldt E.Poestkoke als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1857 van de bark “Baltimore”, gebouwd in 1848 in Krimpen aan de IJssel, 625 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1858 t/m 1860 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1862 t/m 1864 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein Poestkoke zeilde in 111 dagen van Liverpool naar Melbourne, en ontmoette daar de “Electra” onder kapitein Wegman, die over deze trip 76 dagen had gedaan.

Uit “De Clippers”, van Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1945.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Poestkoke, Evert

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Jans Doeksen werd geboren te Terschelling op 17 december 1817 als zoon van Jan Cornelis Doeksen en Liesbeth van Marle.

Hij huwde op Terschelling op 11 december 1844 met Grietje Annes de Jong, geboren op Terschelling op 22 juli 1816 als dochter van Anne Cornelis de Jong en Neeltje Klaas Jongeboer. Zij overleed 11 april 1888.

Vermist sedert augustus 1866. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118

 

Cornelis Jansen Doeksen, 27 jaar, stuurman, geboren en wonende te Terschelling, zoon van Jan Cornelis Doeksen, zeeman, en Liesbeth Ottes van Marle, wonende te Terschelling,

huwde op 11 december 1844 te Terschelling met

    Grietje Annes de Jong, 28, geboren en wonende te Terschelling, dochter van Anne Cornelis de Jong, overleden, en Neeltje Klaas Jongeboer, wonende te Terschelling.

Ontleend aan huwelijksacte 1844-21, RAF.

    Cornelis Doeksen werd geboren op 16 september 1817 te Terschelling.

    Grietje Annes de Jong werd geboren op 22 juli 1816 te Terschelling.

Ontleend aan extracten bij de Huwelijkse Bijlagen van acte 1844, RAF.

    Jan Cornelisz Doeksen huwde op 05 februari 1815 te Terschelling met Liesabeth van Marle.

Ontleend aan computerbestand aangaande huwelijken in Friesland, RAF.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.J.Doeksen werd met vlagnummer 764 effectief lid van Zeemanshoop per 09 mei 1848 op voorspraak van R.Tjebbes. Zijn schip was de "Oceaan"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doekzen en zijn vrouw 30 resp. 31 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1845002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 02/09 mei 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Jansz. Doekzen, oud 30 jaar, voerend het fregat “Oceaan”, wonend op Terschelling, op voordracht van kapitein R.Tjebbes. 023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 30 oktober 1855003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1867 vraagt de vermoedelijke weduwe C.J.Doekzen geb. de Jong om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 mei 1867 wordt toegekend ingaande 01 november 1866 voor haar en 2 kinderen onder de conditie van teruggave wanneer blijkt dat har man nog in leven is.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 mei 1867 staat vermeld dat per 1 november 1866 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. C.J.Doeksen geb. de Jong voor haar en 1 kind.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        764                            1848                       fregat               Oceaan                                                  L.Bienfait en Zn

                                           1849                       fregat               Lodewijk Antonie                                idem

                                      1850-1853                 bark                  Oceaan                                                  idem

        381                       1854-1855                 bark                  Oceaan                                                  idem

                                           1856                       fregat               Louisa Maria                                        idem

                                      1857-1861                 fregat               Eclipse                                                   idem

                                      1862-1863                 fregat               Oceaan                                                  idem

                                      1863-1866                 fregat               Amsterdam                                           idem

 

In de lijsten van van Sluis (NSM) wordt als kapitein van de Oceaan in 1848-1849 C.J.Doeksen opgegeven. In het Archief van de Waterschout011 worden als gezagvoerders van de "Oceaan" alleen opgevoerd Hessel Murk Lels en Pieter Zunderdorp

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.J.Doeksen                            Eclipse                                      21 september 1861                24 januari 1862

                                                  Oceaan                                    26 november 1862                 geen melding

                                                  Oceaan                                    10 januari 1863                      22 november 1863

                                                  Amsterdam                             16 maart 1864                        07 april 1865

                                                  Amsterdam                             18 juni 1865                            geen melding

 

Bouma025 vermeldt C.J.Doeksen als gezagvoerder gedurende:

*    1839 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1849 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1850 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1851 t/m 1856 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder. Het schip werd in 1856 verkocht naar Java;

*    1858 t/m 1862 van het 3/msch. “Eclipse”, gebouwd in 1855 te Quebec, 1315 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Liverpool;

*    1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1865 t/m 1866 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1866 benoorden St.Helena vermist.

 

Overige bijzonderheden

In een serie artikelen omtrent de Kaap Hoornvaart007 wordt ingegaan op de Nederlandse zeilvaart op de Amerikaanse westkust via Kaap Hoorn. In dit verband wordt gemeld:

            "Genoemd moet ook worden de schoener-hoeker "Oceaan" van 144 ton, die in 1849 voor het eerst de Nederlandse vlag in San Francisco deed wapperen, met als vermeldenswaardige bijzonderheid dat geen enkel bemanningslid deserteerde (noot: in die tijd frekwent voorkomend vanwege de gold-rush naar Californië). Het zal dan ook wel een gesloten ploeg uit Vlaardingen zijn geweest, samen uitgevaren om samen terug te komen, als gingen zij ter visvaart."

 

In de Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde en de daarmede in verband staande Wetenschappen onder redactie van Jacob Swart, Jaargang 1859 (Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam boeknummer T3a XIX) staat het volgende artikel:

C.J.Doekzen      Extract uit het Journaal, alsmede een overzigt van gelijktijdige waarnemingen in het gebied der Weste-winden van den Barometer en Aneroíde aan boord van het Nederlandsche Clipperschip Eclipse, Kapt C.J.Doekzen, op zijne reis van Londen naar Port-Philip.  p.565-571.

 

C.J.Doekzen vertrok per 10 januari 1863 vanuit Nieuwediep met de “Oceaan” met 3 officieren naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 25 april 1863 na een reis van 105 dagen065.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Doeksen van de bark “Oceaan”.104.

 

In Schylge myn lântse Jg 14, nr.4, aug. 1993 zou een artikel staan met als titel Kapitein C.J.Doeksens laatste reis (1817-1866). Niet ingezien

 

Anno Teenstra meldt in “De Clippers” uitg. Holder & Co te Amsterdam, 1945, 306 pp. op p 110:

In 1866 was er van de clipper “Amsterdam” onder kapitein C.J.Doeksen alleen bekend dat het als vermist moest worden beschouwd. “De clippers Argonaut en Aurora ondergingen eenzelfde lot, ook van deze schepen werd nooit meer iets vernomen nadat ze een haven hadden verlaten. Van de Aurora hebben we gezien hoe dit schip tijdens xden wedstrijd met de Sindoro en de Java op de hoogte van Lorenco Marques vermoedelijk met de Java in botsing is gekomen, waarna beide schepen zonken.”

 

“Cornelis Jansen Doeksen begon zijn loopbaan op 14-jarige leeftijd als koksmaat op het kofschip “Drie Gebroeders”, kapitein Jan D.Bos. In 1834, hij was toen 16 jaar, voer hij als jongen op deze kof. In 1835 monsterde hij als kok op de “Dorothea Maria” onder kapt. Foppe Jans Brouwer en werd in 1836 lichtmatroos op “De Vier Gebroeders”, kapitein B.C.Jaski van Schiermonnikoog.

Van 1836 tot 1840 zien wij hem op de schepen “Wigerdina”, weer als kok, op het fregat “de Vier Gebroeders” als lichtmatroos, en op “De Vrienden” als matroos weer onder kapt. B.C.Jaski.

Vervolgens voer hij als onderstuurman en stuurman, om in 1848 zijn eerste schip als kapitein te krijgen. Hij heeft als kapitein steeds bij dezelfde rederij gevaren, L.Bienfait en Soon te Amsterdam, iets dat in die tijd wel uniek was.

Tot 1849 voerde hij het bevel over de “Oceaan 1”, een fregatschip,

van 1849-1850 het fregat “Lodeijk Anthonie”,

van 1850-1855 weer het fregatschip “Oceaan 1”,

van 1856-1857 het fregatschip “Louisa Maria”,

van 1858-1862 de “Eclipse”, een clipperfregatschip, dat in 1855 zzgn op speculatie te Quebec was gebouwd en in 1862 naar Liverpool werd verkocht, omdat het niet rendabel bleek te zijn,

van 1862-1863 de “Oceaan II” een drie4mast clipperfregat, gebouwd in 1857,

van 1864-1866 de “Amsterdam”, een ijzeren driemasst clipperfregat van 400 last, dat in 1853/54 was gebouwd op de werf “de Haan” te Amsterdam, en in 1866 vermist werd op reis naar Batavia”

Uit: “Mensen van vroeger en de dingen die zij aan ons hebben nagelaten” Onafhankelijk maandblad voor de beoefening van de genealogie en aanverwante gebieden. 3e jaargang nr. 5/6/7/, mei/juni/juli 1975.

Daarin: De levensloop van een Terschellinger koopvaardijkapitein Cornelis Jansen Doeksen. door T.W.Dekker

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Doeksen(Doekzen), Cornelis Jans

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.67

DVD XII – 6602, 6603
BIJLBRIEF
Naam schip AMSTERDAM

Plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 12 september 1854

type schip ijzeren fregat

bouwwerf/verkoper Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, op hun werf aan het einde van de Oostenburger Voorstraat te Amsterdam, op het terrein van het voormalig magazijn van de Oost-Indische Compagnie.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam

te voeren door kapt. C. Tjebbes

grootte in tonnen 419 lasten (meetbreif Amsterdam, 25 augustus 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 51,76 x 6,90 x 5,00

kiellegging 23 december 1853

tewaterlating 29 juni 1854

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 september 1854

nummer van registratie deel 67, folio 43, recto, vak 5.

notaris J. de Neufville Zn, hoofdcommies ter thesautie van Amsterdam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 030608

Naam AMSTERDAM
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.67

DVD XLIV – 2511-2514
CEDULE

Naam schip AMSTERDAM

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … september 1854

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar Louis Bienfait & Soon, Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. C. Tjebbes

grootte in tonnen 419 lasten of 794 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 18 oktober 1854

nummer van registratie deel 67, folio 65, verso, vak 2.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 27 oktober 1854

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring stedelijk bestuur van Amsterdam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.


Bijlage bij cedule 67 van … september1854, fregat AMSTERDAM



Eigenaren:

Firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam (boekhouders en 6/20e part)
Wed. C.J. Bienfait, Amsterdam (2/20e part)
M.C. Verweyde, Amsterdam (1/20e part)
A.E. Dudok van Heel, Amsteram (1/20e part)
T. Schaap, Amsterdam (1/20e part)
N.C. Bouwer, Amsterdam (1/20e part)
Firma De Vries & Co., Amsterdam (1/20e part)
Prof. P.H. Suringar (1/20e part)
J.D. Thuret (1/20e part)
C.A. de Wit (1/20e part)
J. Hingst (1/20e part)
Vrouwe S.S. van Swinderen, weed. J.A. van Hemert (1/20e part)
F.H.C. Cores de Vries (1/20e part)
en F.A.M. Gestema, wed. J.B. Duurlen (1/20e part)


ML / 010610

Naam AMSTERDAM
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer AMS.198.3181.1854.67

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Meetbrief: Amsterdam, 25 augustus 1854.