Familiegegevens en opleiding
Cornelis Tjebbes werd geboren te Terschelling op 27 april 1808.
Hij was gehuwd met Trijntje Alberts Visser, geboren op 28 maart 1813 (plaats niet genoemd).003
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Cornelis Tjebbes, geboren 27 april 1808 te Terschelling, Nederd.Hervormd, wonend in 1851-1855 in de Haarlemmerstraat en in 1862 op de Buitensingel.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Tjebbes werd met vlagnummer 738 per 29 september 1846 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Tjebbes. Als zijn schip werd genoemd de “Vier Gebroeders”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Tjebbes en zijn vrouw 38 resp. 34 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons Albertus (10 november 1840) en Cornelis (oktober 1843) en 1 dochter Elisabeth (18 januari 1839)002a.
In de Algemene Vergaderingen van 22/29 september 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Cornelis Tjebbes, oud 38 jaar, voerend het fregat “Vier Gebroeders”, wonend op de Waal, op voordracht van kapitein R.Tjebbes. 023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 18 april 1848. Op 1 mei van beroep veranderd. Bedankt in 1864003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
738 1846-1848 fregat Vier Gebroeders L.Bienfait & Zn te Amsterdam
1849-1853 fregat Fanny idem
361 1854-1855 fregat Amsterdam idem
1856 fregat Admiraal de Ruyter F.Haverkamp te Amsterdam
1857-1861 fregat Christina Helena idem
1862-1864 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
C.Tjebbes Christina Helena 19 november 1860 15 oktober 1861
Bouma025 vermeldt C.Tjebbes als gezagvoerder gedurende:
* 1847 t/m 1848 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1850 t/m 1854 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1840 te Kinderdijk, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 t/m 1856 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1857 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 530 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam;
* 1858 t/m 1862 van het fregat “Christina Helena” ex Ambarawa, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 670 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen.
Overige bijzonderheden
C.Tjebbes vertrok per 25 oktober 1860 vanuit Nieuwediep met de “Christina Helena” en 1 landmachtsoldaat. Hij aariveerde te Batavia op 17 maart 1861 na een reis van 112 dagen065.
Het fregat “Fanny” onder kapitein C.Tjebbes was op 08 oktober 1852 te Cardiff, op 24 februari 1853 te San Francisco, dus via Kaap Hoorn. Op 16 deccember 1853 werd het schip weer gesignaleerd in de Atlantische Oceaan en zal dus wederom Kaap Hoorn hebben gerond.121
Familiegegevens en opleiding
Op 09 september 1816 werd te Naarden aangegeven de geboorte van Guillaum Francois Wiegmink, door zijn vader Jan Willem Wiegmink, predikant te Naarden. De moeder was Maria Catharina Hugues. (acte 1816 nr. 56).
Op drie juni 1846 werd te Naarden het huwelijk gesloten tussen Guillaum Francois Wiegmink, zonder beroep, oud 29 jaar, wonende en geboren te Naarden, (meerderjarige zoon van Willem Wiegmink, predikant, en Maria Catharina Hugues, overleden) met Alida Verkerk, zonder beroep, oud 30 jaar, wonende en geboren te Naarden (meerderjarige dochter van Willem Verkerk, meester-timmerman en Hilbertje de Graaf). De vier getuigen waren stonden in relatie tot het echtpaar en waren klerk te secretarie, stadsbode, gerechtsdienaar en politieagent. (huwelijksacte 1846 nr. 14)
(opvallend is de vermelding “zonder beroep” en het ontbreken van familie-of vrienden bij de getuigen. Was het huwelijk een formaliteit? Ik ben niet nagegaan wanneer het eerste kind uit dit huwelijk werd geboren!).
Op 08 februari 1864 werd te Naarden het overlijden op 05 februari 1864 (’s avonds 11 uur), aangegeven van Guillaum Francois Wiegmink, oud 47 jaar, van beroep scheepskapitein, wonend in de Kattenhaagstraat 29 te Naarden. Aangifte geschiedde door Evert de Bruyn, schilder 71 jaar, te Naarden, en Jean Baudoin Schriek Thierens, oud 55 jaar, gemeente-ontvanger te Naarden. (actenummer niet genoteerd).
Bovenvermelde Burgerlijke Stand gegevens ontleend aan het Rijksarchief te Haarlem.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.F.Wiegmink werd met vlagnummer 868 per 24 februari 1852 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Noback. Als zijn schip werd genoemd de “Henriette Maria”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Wiegmink en zijn vrouw 35 resp. 36 jaar en hadden toen 1 zoon (geb. 1852) en 1 dochter (geb. 1847)002a.
Guillaum Francois Wiegmink werd als effectief lid van Zeemanshoop voorgedragen/benoemd op 17/24 januari 1852 op voordracht van kapitein J.Noback. Hij voerde de bark “Henriette Maria”, was 35 jaar oud en afkomstig uit Naarden023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
868 1852-1853 bark Henriette Maria L.Bienfait & Zn te Amsterdam
474 1854 bark Vier Gebroeders idem
1855-1857 fregat Clara Henriette idem
1858-1859 geen vermelding van schip en boekhouder
1860 fregat Amsterdam L.Bienfait & Zn te Amsterdam
1861 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
G.F.Wiegmink Amsterdam 29 mei 1860 10 juli 1861
Bouma025 vermeldt G.F.Wiegmink als gezagvoerder gedurende:
* 1853 van de bark “Henriëtte Maria” ex Baros, gebouwd in 1828 te Middelburg, 725 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1854 verkocht aan Abbema & van Geldorp en herdoopt in “Gezusters”;
* 1854 t/m 1855 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip ging in 1856 over naar reder M.de Witt te De Rijp;
* 1856 t/m 1858 het 3/m schip “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07 april 1840 staat de mededeling van scheepsbouwmeester J.Knol dat het schip “Clara Henrëtte” op 09 april 1840 van stapel zal lopen.
* 1861 op het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.;
* 1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Quintet” ex Jacob Roggeveen, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
G.F.Wiegmink verzorgde per 16 juni 1860 vanuit Nieuwediep met de “Amsterdam” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 12 oktober 1860 na een reis van 118 dagen065.
De heer A.Flonk te Terschelling is in het bezit van een scheepsjournaal van de “Clara Henriëtte”, gevoerd door kapitein G.F.Wiegmink, in 1858 van een reis van Amsterdam naar Akijab (thans Sittwe in Burma thans Myanmar). Het Journaal werd door de oud-Terschellinger Tjeerd Spanjaard, na zijn pensionering als Scheldeloods uit Vlissingen meegenomen naar Terschelling. Hoe deze in bezit is gekomen van het document is niet bekend. (brieven dd 27 nov. 2002 en 31 januari 2003 aan S.Parma).
Familiegegevens en opleiding
Evert Poestkoke werd geboren te Amsterdam op 30 juli 1819
Hij huwde met Wilhelmina Viëtor, geboren te Amsterdam op 16 maart 1824 en overledden op 11 februari 1912..
Evert overleed in 1862. Bij zijn overlijden is Amsterdamals woonplaats opgegeven.003 en 118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.Poestkoke werd met vlagnummer 638 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van A.Viëtor. Zijn schip was de "Baltimore". Toegevoegd is "overleden"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Evert Poestkoke, oud 35 jaar, voerend de bark “Baltimore”, voor rekening L.Bienfait & Zn te Amsterdam, wonend op de Haarlemmerdijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Viëtor.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juni 1857003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1863 vraagt de wed. E.Postkoke geb. Viëtor om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 28 mei 1863 wordt toegestaan ingaande 01 februari 1863 voor haar en 5 kinderen. 042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 09 juni 1863 staat vermeld dat per 01 februari 1863 aan de weduwe E.Poestkoke geb. Viëtor een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 5 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
638 1855-1856 bark Baltimore L.Bienfait & Zn
1857-1860 fregat Oceaan idem
1861-1862 fregat Amsterdam idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
E.Poestkoke Oceaan 17 augustus 1859 18 september 1860
Amsterdam 06 februari 1862 09 juni 1863
Bouma025 vermeldt E.Poestkoke als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1857 van de bark “Baltimore”, gebouwd in 1848 in Krimpen aan de IJssel, 625 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1858 t/m 1860 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1862 t/m 1864 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Kapitein Poestkoke zeilde in 111 dagen van Liverpool naar Melbourne, en ontmoette daar de “Electra” onder kapitein Wegman, die over deze trip 76 dagen had gedaan.
Uit “De Clippers”, van Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1945.
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Jans Doeksen werd geboren te Terschelling op 17 december 1817 als zoon van Jan Cornelis Doeksen en Liesbeth van Marle.
Hij huwde op Terschelling op 11 december 1844 met Grietje Annes de Jong, geboren op Terschelling op 22 juli 1816 als dochter van Anne Cornelis de Jong en Neeltje Klaas Jongeboer. Zij overleed 11 april 1888.
Vermist sedert augustus 1866. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118
Cornelis Jansen Doeksen, 27 jaar, stuurman, geboren en wonende te Terschelling, zoon van Jan Cornelis Doeksen, zeeman, en Liesbeth Ottes van Marle, wonende te Terschelling,
huwde op 11 december 1844 te Terschelling met
Grietje Annes de Jong, 28, geboren en wonende te Terschelling, dochter van Anne Cornelis de Jong, overleden, en Neeltje Klaas Jongeboer, wonende te Terschelling.
Ontleend aan huwelijksacte 1844-21, RAF.
Cornelis Doeksen werd geboren op 16 september 1817 te Terschelling.
Grietje Annes de Jong werd geboren op 22 juli 1816 te Terschelling.
Ontleend aan extracten bij de Huwelijkse Bijlagen van acte 1844, RAF.
Jan Cornelisz Doeksen huwde op 05 februari 1815 te Terschelling met Liesabeth van Marle.
Ontleend aan computerbestand aangaande huwelijken in Friesland, RAF.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.J.Doeksen werd met vlagnummer 764 effectief lid van Zeemanshoop per 09 mei 1848 op voorspraak van R.Tjebbes. Zijn schip was de "Oceaan"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doekzen en zijn vrouw 30 resp. 31 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1845002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 02/09 mei 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Jansz. Doekzen, oud 30 jaar, voerend het fregat “Oceaan”, wonend op Terschelling, op voordracht van kapitein R.Tjebbes. 023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 30 oktober 1855003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1867 vraagt de vermoedelijke weduwe C.J.Doekzen geb. de Jong om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 mei 1867 wordt toegekend ingaande 01 november 1866 voor haar en 2 kinderen onder de conditie van teruggave wanneer blijkt dat har man nog in leven is.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 mei 1867 staat vermeld dat per 1 november 1866 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. C.J.Doeksen geb. de Jong voor haar en 1 kind.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
764 1848 fregat Oceaan L.Bienfait en Zn
1849 fregat Lodewijk Antonie idem
1850-1853 bark Oceaan idem
381 1854-1855 bark Oceaan idem
1856 fregat Louisa Maria idem
1857-1861 fregat Eclipse idem
1862-1863 fregat Oceaan idem
1863-1866 fregat Amsterdam idem
In de lijsten van van Sluis (NSM) wordt als kapitein van de Oceaan in 1848-1849 C.J.Doeksen opgegeven. In het Archief van de Waterschout011 worden als gezagvoerders van de "Oceaan" alleen opgevoerd Hessel Murk Lels en Pieter Zunderdorp
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.J.Doeksen Eclipse 21 september 1861 24 januari 1862
Oceaan 26 november 1862 geen melding
Oceaan 10 januari 1863 22 november 1863
Amsterdam 16 maart 1864 07 april 1865
Amsterdam 18 juni 1865 geen melding
Bouma025 vermeldt C.J.Doeksen als gezagvoerder gedurende:
* 1839 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1849 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1850 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1856 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder. Het schip werd in 1856 verkocht naar Java;
* 1858 t/m 1862 van het 3/msch. “Eclipse”, gebouwd in 1855 te Quebec, 1315 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Liverpool;
* 1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1865 t/m 1866 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1866 benoorden St.Helena vermist.
Overige bijzonderheden
In een serie artikelen omtrent de Kaap Hoornvaart007 wordt ingegaan op de Nederlandse zeilvaart op de Amerikaanse westkust via Kaap Hoorn. In dit verband wordt gemeld:
"Genoemd moet ook worden de schoener-hoeker "Oceaan" van 144 ton, die in 1849 voor het eerst de Nederlandse vlag in San Francisco deed wapperen, met als vermeldenswaardige bijzonderheid dat geen enkel bemanningslid deserteerde (noot: in die tijd frekwent voorkomend vanwege de gold-rush naar Californië). Het zal dan ook wel een gesloten ploeg uit Vlaardingen zijn geweest, samen uitgevaren om samen terug te komen, als gingen zij ter visvaart."
In de Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde en de daarmede in verband staande Wetenschappen onder redactie van Jacob Swart, Jaargang 1859 (Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam boeknummer T3a XIX) staat het volgende artikel:
C.J.Doekzen Extract uit het Journaal, alsmede een overzigt van gelijktijdige waarnemingen in het gebied der Weste-winden van den Barometer en Aneroíde aan boord van het Nederlandsche Clipperschip Eclipse, Kapt C.J.Doekzen, op zijne reis van Londen naar Port-Philip. p.565-571.
C.J.Doekzen vertrok per 10 januari 1863 vanuit Nieuwediep met de “Oceaan” met 3 officieren naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 25 april 1863 na een reis van 105 dagen065.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Doeksen van de bark “Oceaan”.104.
In Schylge myn lântse Jg 14, nr.4, aug. 1993 zou een artikel staan met als titel Kapitein C.J.Doeksens laatste reis (1817-1866). Niet ingezien
Anno Teenstra meldt in “De Clippers” uitg. Holder & Co te Amsterdam, 1945, 306 pp. op p 110:
In 1866 was er van de clipper “Amsterdam” onder kapitein C.J.Doeksen alleen bekend dat het als vermist moest worden beschouwd. “De clippers Argonaut en Aurora ondergingen eenzelfde lot, ook van deze schepen werd nooit meer iets vernomen nadat ze een haven hadden verlaten. Van de Aurora hebben we gezien hoe dit schip tijdens xden wedstrijd met de Sindoro en de Java op de hoogte van Lorenco Marques vermoedelijk met de Java in botsing is gekomen, waarna beide schepen zonken.”
“Cornelis Jansen Doeksen begon zijn loopbaan op 14-jarige leeftijd als koksmaat op het kofschip “Drie Gebroeders”, kapitein Jan D.Bos. In 1834, hij was toen 16 jaar, voer hij als jongen op deze kof. In 1835 monsterde hij als kok op de “Dorothea Maria” onder kapt. Foppe Jans Brouwer en werd in 1836 lichtmatroos op “De Vier Gebroeders”, kapitein B.C.Jaski van Schiermonnikoog.
Van 1836 tot 1840 zien wij hem op de schepen “Wigerdina”, weer als kok, op het fregat “de Vier Gebroeders” als lichtmatroos, en op “De Vrienden” als matroos weer onder kapt. B.C.Jaski.
Vervolgens voer hij als onderstuurman en stuurman, om in 1848 zijn eerste schip als kapitein te krijgen. Hij heeft als kapitein steeds bij dezelfde rederij gevaren, L.Bienfait en Soon te Amsterdam, iets dat in die tijd wel uniek was.
Tot 1849 voerde hij het bevel over de “Oceaan 1”, een fregatschip,
van 1849-1850 het fregat “Lodeijk Anthonie”,
van 1850-1855 weer het fregatschip “Oceaan 1”,
van 1856-1857 het fregatschip “Louisa Maria”,
van 1858-1862 de “Eclipse”, een clipperfregatschip, dat in 1855 zzgn op speculatie te Quebec was gebouwd en in 1862 naar Liverpool werd verkocht, omdat het niet rendabel bleek te zijn,
van 1862-1863 de “Oceaan II” een drie4mast clipperfregat, gebouwd in 1857,
van 1864-1866 de “Amsterdam”, een ijzeren driemasst clipperfregat van 400 last, dat in 1853/54 was gebouwd op de werf “de Haan” te Amsterdam, en in 1866 vermist werd op reis naar Batavia”
Uit: “Mensen van vroeger en de dingen die zij aan ons hebben nagelaten” Onafhankelijk maandblad voor de beoefening van de genealogie en aanverwante gebieden. 3e jaargang nr. 5/6/7/, mei/juni/juli 1975.
Daarin: De levensloop van een Terschellinger koopvaardijkapitein Cornelis Jansen Doeksen. door T.W.Dekker
|