Familiegegevens en opleiding
Hillebrand Kuiper werd geboren te Windeweer/Hoogezand op 17 december 1812 als zoon van de schipper Hillebrand Geerts Kuiper en Catharina Jans Vrooms.
Hillbrand trouwde te Veendam op 26 december 1849 als schipper met Engelina Baalman, geboren te Oosterdiep/Veendam op 12 april 1826 als dochter van de ijzersmid Joost (Judocus) Jans Baalman en Martha Jans Prummel. Engelina overleed op 27 november 1891 te Veendam, 65 jaar, weduwe.
Hillebrand overleed op 27 juli 1864 te Oosterdiep/Veendam, 51 jaar, koopman.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Hillebrand vermeld als schipper in 1849, 1850, 1852, 1856, 1859, 1861 en als koopman in 1864.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.H.Kuiper was met vlagnummer 78 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 05 november 1852 t/m 1862 en met nummer 80 tot zijn overlijden in 1864. Ten tijde van zijn inschrijving was hij gezagvoerder op de kof “Engelina Pieternella”.064a
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 05 maart 1843 (kennelijk een verschrijving voor 1863) staat dat kapitein H.J.Nagel vlagnummer D78 krijgt in ruiling met kap. H.H.Kuiper die nummer D80 krijgt.” 64a
H.Kuipers was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummerR7 resp. 161 in de periode 1851 t/m 1861
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 09 november 1852 de storting door kapitein H.Kuipers van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.H.Kuiper als gezagvoerder064:
* 1853 t/ 1859; 1861 kof “Engelina Petronella” boekhouder Sandberg & Co te Dordrecht
Bouma025 vermeldt B.H.Kuiper als gezagvoerder gedurende:
1845 t/m 1852 van de kof “Thelina” ex Webbina, gebouwd in 1830 te Wildervankm 89 ton o.m. varend voor Sandberg & Co te Dordrecht (vermelding vanwege opgave uit de Groninger monsterrollen)
Bouma025 vermeldt H.H.Kuiper als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1861 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend voor Sandberg & Co te Dordrecht.
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt H.Kuiper vermeld als gezagvoerder van de “Engelina Petronella” met vlagnummer R7 resp. 161.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Sheepvaartmuseum te Groningen vermeldt
08 februari 1840, schip :Het Goede Besluit”, kapitein Hind. W.Drent uit Oude Pekela, stuurman Hilbrand Kuiper uit Oude Pekela.
02 februari 1850, kof “Thelina”, schipper Hillebrand Hillebrands Kuiper.
07 februari 1851, kof “Thelina”, schipper Hillebrand Kuiper.
08 april 1853, schoenergaljoot “Engelina Petronella”, schipper Hillebrand Hillebrands Kuiper, 40 jaar uit Veendam.
NRC 08 januaria 1850114
Hamburg, 1 januari. Alhier zijn, onder meer anderen in de haven liggende (opm: ingevroren), de volgende Nederlandse schepen: AASTROOM, kapt. Kok, ANNA, kapt. Bieze, ANNAGIENA, kapt. Emmelkamp, ANNEGIENA ENGELINA, kapt. Smit, VROUW ANTJE, kapt. Kruse, BEERENDINA, kapt. Pekelder, CASTOR, kapt. De Jonge, DRIE GEBROEDERS, kapt. Jonker, EGBERDINA ANNEGINA, kapt. Drent, EPPIEN, kapt. Potjewijd, GEERDINA BEERTA, kapt. Giezen, GEERTRUIDA SPEELMAN, kapt. Speelman, GESINA GESINA, kapt. van der Woude, GOEDE VERWACHTING, kapt. Mulder, GOEDE VERWACHTING, kapt. Swiers, VROUW GRIETJE, kapt. Koops, GUSTAAF WILLEM, kapt. Kassens, HARMONIE, kapt. Doewes, HENDRIKA, kapt. Stuurman, HERMANUS HESSELAAR, kapt. Mellema, HEIDEWIKA, kapt. Pekelder, HOOP, kapt. Brouwer, JACOBUS BEGEMAN, kapt. Rink, JANTINA, kapt. De Jong, VROUW IDA, kapt. Zoutman, JEZELINA, kapt. Legger, JONGE KLAAS, kapt. Schaap, MARGARETHA HENDRIKA, kapt. Munneke, MARGINA WILMINA, kapt. Vos, MARGRIETHA HILLECHINA, kapt. Oostra, MARTHA, kapt. Mugge, NINA BURHOVEN, kapt. Bakker, THELINA, kapt. Kuyper, TWEE BROEDERS, kapt. Polter, VROUW WILMINA, kapt. De Koning, WUBBINA CATHARINA, kapt. Panjer, en NEPTUNUS, kapt. Bakker.
Provinciale Groninger Courant, 14 jan. 1853
Gron. 13 jan. 1853 Gisteren arriveerde alhier het nieuwe kofschip Engelina Petronella, groot ongeveer 90 roggelasten, zullende bevaren worden door kapitein H.H. Kuiper, van Veendam; deze kof is gebouwd op de werf van de heer J.O. van der Werf (lees: Jan Ubels van der Werff) te Hoogezand.
Overige bijzonderheden
Geen
HINDERIKUS JOHANNES BERNARDUS
Familiegegevens en opleiding
Hinderikus Johannes Bernardus Nagel werd geboren op 07 oktober 1829 te Oude Pekela als zoon van de schipper Johannes Hinderiks/Hinderks Nagel en Tibina Berends Drent.
Hinderikus trouwde op 18 februari 1857 te Veendam als zeeman met Berendina Baalman, geboren op 22 februari 1831 te Veendam als dochter van de ijzersmid Judokus Baalman en Martha Jans Prummel. Berendina overleed op 21 oktober 1880 te Veendam, 49 jaar.
Geen overlijdensakte gevonden van Hinderikus maar in de huwelijksakte te Oude Pekela dd 21 mei 1881 van dochter Tobina Pieternella wordt vader Hendrikus genoemd als zeeman en was dus toen nog in leven.
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Hinderikus Nagel als zeeman in 1857, 1874 en als schipper in 1862, 1865.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Hendrik Jans Nagel wonend te Veendam was met vlagnummer 78 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 05 maart 1863 tot aan zijn royement in 1875. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Engelina Petronella”.064a
(Een) H.J.Nagel was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 126 in de periode 1857 t/m 1879. identificatie niet zeker
Een H.J.Nagel was effectief lid van het zeemanscollege “ Tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer K8 resp. 178 in de periode 1862 t/m 1873.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 05 maart 1843 (kennelijk een verschrijving voor 1863) staat “in ruiling met kap. H.H.Kuiper krijgt N.80.” 64a
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:
“Vlag 78. H.J.Nagel. Verblijf onbekend. Niet betaald sedert 1871/72. Geroyeerd 1875.”064a
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.J.Nagel als gezagvoerder064a:
1874 geen vermelding van een schip
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein H.J.Nagel als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1860 van de galjoot “Turris Davidica”, gebouwd in 1857 te Pekela, 155 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela.
* 1862 t/m 1864 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend voor Sandberg & Co te Dordrecht;
* 1864 t/m 1870 op de bark “Heilige Vincentius van Paulo”, de kiel gelegd op 08 februari 1850 en te water gelaten op 29 maart 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 222 last/463 ton o.m., varend voor reeder J.D.Meijer te Schiedam. Het schip werd in 1870 te Key West voor $ 2368,- geveild.
*1869 Onderweg van Pensacola naar Montevideo gestrand op het Funcho Rif. Op 12 oktober 1869 vlot en te Key West.
- 1870: Verkocht te Key West. (Zeetijd. Maart). 114
* 1872 t/m 1875 van de 2-mastschoener “Tobina Helena”, gebouwd in 1867 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip voer in 1876 voor D.Mulder & Zn te Winschoten en was herdoopt in “Winschoten II”.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
07 juni 1880, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Ohlsen, stuurman Henderikus Johannes Bernardus Nagel, 50 jaar uit Veendam.
Krantenberichten
NRC 01 november 1862114
Dordrecht, 29 oktober. Volgens brief van kapt. Nagel, voerende het alhier thuis behorend kofschip ENGELINA PETRONELLA, uit Baltishporth (opm: Paldisky), d.d. 20 oktober, was hij aldaar met onderhebbende bodem wegens aanhoudend stormweer, doch in goede staat binnengelopen. Kapitein Nagel rapporteert verder, in de avond van 16 oktober, met storm van het ZW en dikte, in open zee een scheepsbemanning te hebben gered en opgenomen, bestaande uit 9 koppen, die afgemat en verkleumd in de boot ronddreven, zijnde afkomstig van een in de Golf van Finland verongelukt Engels schip.
NRC 23 december 1863114
Dordrecht, 21 december. Volgens brief van kapt. Nagel, voerende het alhier te huis behorende kofschip ENGELINA PIETRONELLA, was hij, wegens het aanhoudend zware stormweer, de 8e dezer te Nye-Hellesund binnengelopen. Alles wel aan boord.
Dordrechtsche Courant 09 januari 1864 114
Zeetijdingen.
Helvoet, 7 januari. Aangekomen: LAURENS, kapt. StelI, van Koningsbergen; HOUTHANDEL, kapt. de Vos, van Noorwegen; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, van Riga; een onbekende Hannov. schoener. Veel ijs. ONO. …..
Dordrechtsche Courant 30 april 1864114
Zeetijdingen. ….
….Helvoet, 28 april. Aangekomen, KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. Den Breems, van Lissabon; ZEPHYR, van Londen; SWALLOW, stoomboot, van Hull; LORD RAGLAN; VERACITY, kapt. Clark, en CORDIAN, kapt. Breyton, allen van Newcastle; SILVANUS, kapt. Larsen; HARING, kapt. Boomgaard; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, en MERCURIUS, kapt. Oldenburger, allen van Libau; JUPITER, kapt. Benston, van Ystadt; TWEE GEBROEDERS, kapt. Prins, van Colberg; PAULUS MEINTZ, kapt. Struik, van Rostock; LEBED, kapt. Fyh, van Reval. …..
NRC 09 juni 1865114
Kroonstad, 2 juni. De alhier ter rede liggende Nederlandse bark H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, heeft door aanvaring belangrijke schade bekomen (Vroeger gedeeltelijk gemeld).
NRC 09 juni 1866114
Rotterdam, 8 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. H.J. Nagel.
NRC 08 december 1867114
Kopenhagen, 5 december. De volgende naar het Noorden bestemde Nederlandse schepen liggen alhier nog goed en wel op de rede, als : TOBINA HELENA, kapt. Nagel; ANTJE VISSER, kapt. De Jonge; MARGARETHA ANTINA, kapt. De Boer; HILLECHINA CATHARINA, kapt. Pik, CORNELIA, kapt. Van der Velde; BAREND, kapt. Hoeksma, PERSA, kapt. Jansonius; GEBROEDERS, kapt. Loodijzen; REDITE, kapt. Hoveling; BURGEMEESTER VAN SETTEN, kapt. Holvast en EVERHARDUS, kapt. Vos.
NRC 07 maart 1868114
Batavia, 29 februari. Vrachten. De in ons vorig bericht als verwacht wordend vermelde verdere daling heeft zich niet lang laten wachten en bij het sterk verminderen van af te schepen product is het te voorzien, dat vrachten nog verder zullen wijken. De volgende charters kunnen heden gerapporteerd worden, terwijl verscheidene schepen opvulling tot verlaagde cijfers aannamen. …..
Naar Amerika wordt Nederlands H. VINCENTIUS VAN PAULO voor bevrachters rekening beladen. …..
NRC 17 september 1868114
Amsterdam, 16 september. Het Nederlands barkschip H. VINCENTIUS VAN PAULO (opm: kapt. H.J. Nagel), is, volgens telegram van Amerika van gisteren, zonder aanduiding van plaats, lek uit zee teruggekomen. Het moet lossen.
NRC 23 september 1868114
Amsterdam, 22 september. Volgens telegram van Halifax dd. 19 dezer, moet het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, aldaar binnengelopen, lossen om te koperen.
NRC 30 september 1868114
New York, 16 september. Het Nederlands schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, dat den 15 dezer te Halifax is binnengelopen – bevorens gemeld – om de lading te lossen wegens reparatie, heeft den 6 dezer in de Gulstream (opm: waarschijnlijk wordt de Gulfstream [Golfstroom] bedoeld) verschansingen, kluiverboom enz. verloren, en had 8 voet water in het ruim.
NRC 13 oktober 1868114
Halifax, 24 september. De lading van het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, alhier lek binnengelopen, is gelost. Het heeft ogenschijnlijk weinig schade.
Provinciale Groninger Courant 07 november 1868114
Halifax, 22 oktober. Het schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen, hier binnen, is van de geledene schade hersteld en zou in de aanvang der volgende week gereed zijn de reis voort te zetten.
NRC 08 november 1868114
Halifax, 22 oktober. De reparaties aan het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van New York naar Antwerpen bestemd, alhier lek binnengelopen, waren geëindigd. Het zou spoedig de reis voortzetten.
NRC 17 november 1869114
New York, 4 november. De HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO (opm: bark H. VINCENTIUS VAN PAOLO), kapt. H.J. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, welke de 12e oktober was gerapporteerd als zijnde te Key West binnengebracht na op Funch-rif te hebben gestoten, is voor de 20e oktober weder geïnspecteerd en is toen bevonden dat de bouten onder het koper los zaten, en men dacht dat de benodigde reparatiën de waarde van het schip zouden overtreffen. Het schip zal waarschijnlijk met deszelfs lading verkocht worden.
Een ander bericht zegt dat bovengenoemd schip hoogst waarschijnlijk met de lading zal verkocht worden voor de kosten van bergloon.
NRC 25 november 1869114
New-York, 11 november. Volgens ontvangen bericht zou de lading van het schip HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar Rio de la Plata, en gerapporteerd als de 12e oktober met assistentie te Key West te zijn binnengebracht na aan de grond te hebben gezeten, gelost worden dato 4 november ten einde het schip te repareren volgens aanraden van de experts.
NRC 24 februari 1870114
Key West, 28 januari. Het schip HEILIGE VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. Nagel, van Pensacola naar de Plata rivier, het welk hier in oktober 1869 is binnengebracht, wordt steeds in deze haven teruggehouden ten gevolge van een uitspraak van het Admiraliteits Hof van dit district. De bergers hebben een vordering ingesteld tegen schip en lading. De lading was reeds verkocht.
NRC 31 maart 1870114
Amsterdam, 30 maart. Volgens brief van kapitein Nagel, gevoerd hebbende het Nederlandse schip H. VINCENTIUS VAN PAULO, d.d. Southampton 23 dezer, waren schip en lading te Key West publiek verkocht. Het eerstgenoemde had 2.368 dollar, de laatstgenoemde 2.654 dollar opgebracht.
Familiegegevens en opleiding
Hindrik Aarents Brouwer werd geboren te Nieuwe Pekela ca. 1807 als zoon van de landbouwer Arent Rengers Brouwer en Derktje Hindriks de Boer.
Hindrik Aarents trouwde op 06 januari 1837 te Nieuwe Pekela met Elsina Derks de Groot, geboren te Nieuwe Pekela op 31 maart 1814 als Elzina de Grood als dochter van schipper Derk Klaassens de Grood/Groot en Antje Harms Smith. Elzina de Grooth overleed op 14 januari 1885 te Nieuwe Pekela, 70 jaar, weduwe.
Hendrik Arends Brouwer overleed op 05 juni 1875 te Danzig.
“Op 3 sept. 1875 is bij ons, ambtenaar van den Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen van de Heer Commissaris des Konings in de provincie Groningen de volgende doodacte:
Het op den 5 (vijfden) juni 1875 (een duizend achthonderdvijf en zeventig) plaats gehad hebbende overlijden van de scheepskapitein Hendrik Arends Brouwer, ouders onbekend, wonende in het door hem gevoerd Nederlandsche schip “Margaretha Gezina” is geboekt in het sterfregister onder No 1419. Danzig, 9 juni 1875.”
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Hendrik Arents Brouwer vermeld als schipper in 1838, 1844, 1859 en 1864.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.A.Brouwer, adres Kranenborg en Zn, werd met nr.574 effectief lid van Zeemanshoop per 16 maart 1841 op voorspraak van H.M.Swart. Zijn schip was de “Elsino”002. Ten tijde van de inschrijving waren Brouwer en zijn vrouw 35 resp. 27 jaar. Ingeschreven staan 4 dochters uit 1838, 1840 1842 en 1847002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 09/16 maart 1841 werd als effectief lid voorgesteld/benoemd Hendrik Arents Brouwer, oud 34 jaar, voerend de kof “Elsina”, wonend te PekelA, met adres Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.M.Swart. Hij kreeg vlagnummer 574.023
H.A.Brouwer was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 574 in de periode 1841 t/m 1854 en met vlagnummer 243 in de periode 1854 t/m 1872.
H.A.Brouwer was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 10 in de periode 1840 t/m 1851.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1843 staat vermeld dat aan H.A.Brouwer te PekelA een maand gage is toegekend wegens het verloren gaan van zijn schip.042.
In de Algemene Vergadering dd 19 december 1843 van Zeemanshoop wordt meegedeeld dat aan kapitein H.A.Brouwer een maand gage is uitgekeerd vanwege “zijn schip door schipbreuk verloren hebbende”.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
574 1841-1853 kof Elsina geen opgave
243 1854-1857 kof Elsina idem
1858-1863 schoner Elsina J.S.Visser te Lemmer
1864 geen opgave van schip en boekhouder
1865 kof Engelina Pietronella A.Sandberg te Dordrecht
1866-1872 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
H.A.Brouwer Elsina 01 januari 1860 02 oktober 1860
Elsina 28 maart 1861 29 mei 1861
Elsina 21 juni 1861 12 augustus 1861
Elsina 06 september 1861 18 oktober 1861
Elsina 09 december 1861 02 april 1862
Elsina geen melding 10 maart 1864
Bouma025 vermeldt H.A.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
-
1838 /m 1843 van de kof “Elsiena”, gebouwd in 1834, bouwlocatie niet vermeld, 97 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip is in augustus 1843 gestrand en wrak geraakt in de Eider, op weg van Koningsbergen naar Hamburg;
-
1844 t/m 1856 van de kof “Elsiena” ex Lemmer, gebouwd in 1819 te Lemmer, 151 ton, varend voor J.H. de Weerd te Pekela;
-
1856 t/m 1864 van de 2/msch “Elsiena”, gebouwd in 1856 te Lemmer, 157 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer. Het schip werd in 1865 herdoopt in “Herstelling”;
-
1865 t/m 1874 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend voor Sandberg & Co te Dordrecht.
Bouma025 vermeldt H.A.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
-
1848 van de “Elsiena Lumina”, geen vermelding van type, bouwgegevens, eigenaar en thuishaven. Het schip werd 2 keer te Harlingen geregistreerd, komend van Noorwegen. Is dit hetzelfde schip als de “Elsina”?
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
24 februari 1820, kof “Jonge Rindert”, schipper Jui Juis de Brouwer, scheepsjongen Hinderk Arend Brouwer uit Nieuwe Pekela.
31 januari 1822, kof “Jonge Renger”, kapitein Juide Juis Brouwer, scheepsjongen Hindrik Aarends Brouwer uit Nieuwe Pekela.
25 februari 1823, kof “Vrouw Alida”, schipper Jan Klaassens, matroos Hindrik Arents Brouwer uit Nieuwe Pekela.
13 februari 1824, kof “Vrouw Alida”, kapitein Jan Klaassens, matroos Hindrik Aerends Brouwer uit Nieuwe Pekela.
29 januari 1825, schip “Vrouw Alida”, schipper Jan Klaassens, matroos Hindrik Arents Brouwer uit Nieuwe Pekela.
15 februari 1826, schip “Jacoba”, schipper Hindrik Roelfs Grimminga, matroos Hindrik Aarents Brouwer uit Nieuwe Pekela.
25 februari 1823, kof “Vrouw Alida”, schipper Jan Klaassens, matroos Hindrik Arents Brouwer uit Nieuwe Pekela.
20 maart 1830, kof “Vrouw Antje”, kapitein Derk Klaassens de Groot, stuurman Hindrik Aarents Brouwer uit Nieuwe Pekela.
01 maart 1831, kof “Vriendschap”, kapitein Jan Klaassens, stuurman Hindrik Arents Brouwer uit Nieuwe Pekela.
06 februari 1846, kof “Elsina”, kapitein Hindrik Arend Brouwer uit Nieuwe Pekela.
19 februari 1874, schoenerkof “Engelina Petronella”, kapitein Hendrik Arents Brouwer, 68 jaar uit Nieuwe Pekela
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant van 21 maart 1853 staat in de rubriek Schepen, welke alhier zijn uitgegaan het volgende096:
“26 Maart H.A.Brouwer Elsina Ballast, Noorw.”
Idem dd 19 oktober 1874 Binnengekomen
“Harlingen Engelina Petronella, H.Brouwer, Riga.”
Familiegegevens en opleiding
Simon Brouwer werd geboren te Wildervank op 12 mei 1835 als zoon van de schipper Geert Simons Brouwer en Agina Uidina Johanna Uniken.
Hij trouwde op 08 februari 1865 te Veendam als schipper met Marchien Prins, geboren te Veendam als dochter van de schipper Jan Remkes Prins en Lammechien Geerts Bakker. Zij overleed op 16 april 1885 te Nieuw Helvoet, 39 jaar.
Simon overleed op 23 februari 1901 te Wildervank, 65 jaar.
De schepen van de kapitein
lid van het college “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
Vd116 1867-1869 sch.brik Posteljon (ex Maria, ex Jenny) Zeilmaker & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt S.G.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
- 1865 t/m 1866 van de kof “Prudence” ex Wendelina, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 121 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1866 gestrand, wrak geraakt en binnengebracht te Dover.
- 1868 t/m 1870 van de schbrik “Postillon” ex Maria, ex Jenny, gebouwd in 1853 te Elbing, 177 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 verkocht te Antwerpen;
- 1875 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd tussem Kroonstad en Petersburg aangezeild en afgekeurd;
- 1877 t/m 1885 van de schoenerkof “Maas”, gebouwd in 1856 te Pekela, 161 ton o.m., varend voor P.& J.Hordijk te Dordrecht;
- 1886 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.J. de Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1887 verkocht en uit de vaart genomen;
- 1886 t/m 1894 van de 3-mastschoener “Bato” ex Aboma, gebouwd in 1871 te Memel, 257 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht. Het schip werd in 1894 verkocht naar Engeland;
- 1893 t/m 1898 van de 3-mastschoener “Bato II” ex Hendrik Robert Leemhuis Sr, gebouwd te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Geert Simons Brouwer op:
16 februari 1850, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld
08 februari 1851, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, , matroos en de lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld.
07 februari 1852, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een kajuitwachter.
29 januari 1853, kof “Harmina”, schipper Pieter Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.
04 februari 1854, kof “Agina Uindina”, schipper Geert S.Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld en 2 lichtmatrozen.
28 februari 1857, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 52 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 21 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.
27 februari 1858, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 23 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 23 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.
23 maart 1859, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 54 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 24 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.
20 januari 1877, galjoot Maas”, schipper Siemon Geerts Brouwer, 41 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
18 februari 1893, schoener “Bato”, schipper Simon Geerts Brouwer, 57 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen, een lichtmatroos en een scheepsjongen
16 mei 1894, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 59 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier.
28 januari 1895, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 2de stuurman en een kok.
25 juni 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
01 oktober 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
09 augustus 1897, schoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.
12 februari 1898, schoener “Bato II”, schipper Simon G.Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, matroos en 2 lichtmatrozen.
29 augustus 1898, scchoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 63 jaar uit Veendam. Voorts een 1ste stuurman.
17 juni 1901, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.
In de 18 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Simon; S.G ; SimonG.; en Simon Geerts Brouwer.
Het overzicht luidt:
1850 kajuitwachter op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1851-1852 lichtmatroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1853 stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1854 matroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1857-1859 stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer 21-24 jaar
1877 schipper op de galjoot “Maas” 41 jaar
1893 schipper op de “Bato” 57 jaar
1894-1901 schipper op de “BatoII” 59-66
Overige bijzonderheden
Kapitein S.G.Brouwer uit Veendam was van 1893 t/m 1903 gezagvoerder van de 3/m schoner “Bato II” (ex-Hendrik Robert Leemhuis Sr), gebouwd in 1879 te Hoogezand, groot 237 ton n.m., varend voor rederij Voogd & Hordijk te Dordrecht. 048
Overige bijzonderheden
Derk Brouwer monsterde op 28 januari 1895 te Liverpool als 2de stuurman aan op de “Bato II” voor een reis naar Zuid-Amerika. Hij vermeldt deze reis uitgebreid in zijn “Herinneringen”, vooral zijn belevenissen in Zuid-Amerika. De reis ging naar Rio Grande, en vandaar korte trips met lading naar Porto Alegro en Rosario. In Buenos Aires ging de kapitein voor enige tijd aan de wal om twee matrozen in te huren, daar er twee oorspronkelijke bemanningsleden waren gedrost. Terug werd Falmouth aangedaan “for orders”. Zestien maanden na vertrek uit Liverpool werd Antwerpen bereikt waar de bemanning werd afgemonsterd048.
|