Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.C.Kool werd per 09 oktober 1849 op voordracht van B.J.Martens en met vlagnummer 806 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Maracaibo". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kool en zijn vrouw beiden 34 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 02/09 oktober 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Cornelis Kool, oud 34 jaar, voerend de galjoot “Maracaibo”, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.
W.C.Kool was met vlagnummer R272 in de periode 1849 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
806 1851 geen vermelding van schip en boekhouder
1852 galjoot Maracaibo H.van Rijckevorsel, Rotterdam
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
418 1854 geen vermelding van schip en boekhouder
1855 galjoen Maracaibo H.van Rijckevorsel, Rotterdam
1856-1857 fregat Vooruit idem
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.C.Kool als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851, 1855 de kof “Maracaibo” 85 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859, 1862 t/m 1864 het fregat “Vooruit” 350 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
Bouma025 vermeldt W.C.Kool als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1853 van de schkof “Maracaibo” ex Libau, gebouwd in 1839 te Joure, 168 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1854 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1857 t/m 1864 van het fregat “Vooruit”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1865 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
Overige bijzonderheden
W.C.Kool verzorgde per 27 juni 1856 vanuit Hellevoetsluis met de “Vooruit” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 oktober 1856 na 100 dagen65.
“De heer P.P.I.Eijpen wass kapitein in het Oost-Indische Leger. In 1864 voer hij als passagier met het fregatschip ‘Vooruit’ van Padang (Sumatra) naar Rotterdam. Gezagvoerder aan boord van de onder direcctie van de ‘Heeren Hendrik Muller & Co te Rotterdam’ varende ‘Vooruit’ was Willem Cornelis Kool. Na aankomst te Rotterdam diende Eijpen tegen Kool een klacht in. De kapitein zou een aan hem in bewaring gegeven bedrag van duizend gulden niet hebben teruggegeven.”
Bij de behandeling door de Tuchtraad werden verscheidene getuigen gehoord en het verslag bevat de volgende passage: “Tot St.Helena verliep de reis voorspoedig. Passagier Eijpen was weer hersteld. Eijpen herinnerde de kapitein aan de in bewaring gegeven florijnen. Deze ontkende echter iets van een in bewaring gegeven zak met geld te weten.
Na vertrek van St.Helena werd passagier Eijpen dag en nacht door de nimmer nuchter zijnde kapitein beledigd en op zeer gemene wijze uitgescholden. Zijn houding ten opzichte van Eijpen liep zo uit de hand dat, als anderen dit niet hadden belet, de kapitein hem zou hebben geslagen. Ook bedreigde kapitein Kool hem met een geladen pistool, daagde hem met een bajonet uit en wachtte hem met een handspaak op. Het leven van de bestolen passagier werd aan boord zelfs zodanig vergald en bedreigd dat ‘de officieren en voornaamste der scheepsgezellen zich verplicht gevoelden, hunnen onwaardige schipper met opsluiting te bedreigen, wanneer hij van die onmenselijke vervolging niet afzag en zijn leven verbeterde.”
Bij navraag bleken de antecedenten van legerkapitein Eijpen uitstekend. “Uit alles werd duidelijk dat kapitein Kool zich op velerlei wijze had misdragen. Niet alleen ten opzichte van passagier Eijpen, maar ook ten opzichte van de reder, lading en het scheepsvolk in het algemeen. Schipper Kools onwaardige gedrag was goed voor twee jaar ontzegging van de bevoegdheid om als kapitein op Nederlandse schepen te varen. Ook de door de beklaagde te betalen kosten waren niet gering, namelijk ‘Honderd Tien Gulden, Acht en een halve Cent’. Daarnaast moest nog bijna honderd gulden betaald worden aan briefpost en aan reis- en verblijfkosten van de vele getuigen.” 104.
In het boek “Kromsluiting in de ijzers” 104 staat op p. 43 een zwart-wit afbeelding van het fregat “Vooruit”. Dit portret van Spin uit 1856 maakt deel uit van de collectie van het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Het schip voer onder commando van W.C.Kool. Op het schip wapperen de nummervlag R272 van Kool en de rederijvlag van H. van Rijckevorsel.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.D.de Wit was met vlagnummer R303 in de periode 1851 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “Het Bestuur zich verpligt (heeft) gezien art. 37” op hem van toepassing te moeten verklaren. Dat betekent dat hij vanwege het niet voldoen aan zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet. Deze mededeling wordt herhaald in het Jaarverslag van 1867058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.D. de Wit met vlagnummer R303 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 sch.kof “Mexico” 70 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
* 1855 sch. “Gouverneur Schomerus” 85 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859 bark “Concurrent” 336 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
* 1862 fregat “Burgemeester Hoffman” 400 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
* 1863 t/m 1865 geen vermelding van schip en reder
Bouma025 vermeldt T.D.de Wit als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van het 2/msch “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1855 t/m 1856 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1856 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1856 t/m 1857 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1857 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt. Bouma vermeldt in 1857 eveneens een kapitein Ouwehand (zonder initialen) als gezagvoerder. Het is niet duidelijk of tijdens dit ongeluk bij St.Paul nu Ouwehand of de Wit de gezagvoerder was;
* 1858 t/m 1861 van de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
F.D. de Wit (moet zijn T.D.) verzorgde per 15 augustus 1860 vanuit Zierikzee met de “Burgemeester Hoffman” een troepentransport van 4 officieren en 30 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 februari 1861 na een reis van 177 dagen. “In St.George d’Elmina werden 70 Afrikaanse recruten aan boord genomen.”065.
In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:
“2 JULI 1852 Van de werf der heeren Gebr. Visser wordt te water gelaten het gekoperde schoenerschip de ‘Goudkust’, gebouwd voor rekening van den heer H. van Rijckevorsel.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Steinhusen als gezagvoerder gedurende:
- * 1857 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
- * 1858 t/m 1860 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
- * 1861 t/m 1863 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
- * 1866 t/m 1869 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Klaasz Klok werd gedoopt op 24 mei 1807 te Katwijk als zoon van Klaas Klok en Maartje Pronk.
Hij huwde te Katwijk in 1836 met Annetje Cornelisd. Hoek.
Hij overleed in 1858 te Lipopo aan de Z.W.Goudkust als kapitein van de brik “Gouverneur Schoumerus” (moet zijn Schomerus). De publicatie bevat een afbeelding van de schoenerbrik Gouverneur Schomerus uit ca. 1853 door J.Spin054-075.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Klok als gezagvoerder gedurende:
* 1853 (zonder vóórletter) op de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 138 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1854 t/m 1855 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1858 op de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Zie ook; " GOUVERNEUR VAN DER EB " Id 8024.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Knegt was met vlagnummer R135 in de periode 1858 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Het vertrek uit de Maatschappij wordt niet vermeld in de Jaarverslagen van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Knegt met vlagnummer R135 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859 van de sch. “Gouverneur Schomerus” 85 last voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.Knegt als gezagvoerder gedurende:
* 1859 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt N.J.A.Maarschalk als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van de sch.brik “Gouverneur v/d Eb” ex Polaris, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 214 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Catharina Elisabeth”;
* 1861 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1863 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1864 t/m 1867 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Zillisen/Zillesen als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van de schoenerbrik “Hollandsch Accra”, ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1861 van de 2-mastschoener “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1863 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip was in 1863 ´in liquidatie” en ging over naar H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1864 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.B.G.F.Biscamp/Biskamp als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1864 t/m 1865 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
NRC 21 oktober 1864
“Heden ontvingen wij de treurige tijding, dat op den 17 Augustus ll aan boord van het Brikschip Gouverneur Schonerus overleed onze geliefde Broeder, de Heer NIKOLAAS GODFRIED TIELE, Gezagvoerder van dien bodem.
Rotterdam C.P.TIELE
19 Oct. 1864. J.M.H.TIELE, BACKER
De schepen van de kapitein
Volgens de overlijdensadvertentie de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 bij de Gebr. Visser te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam
Deze kapitein staat niet in Bouma op geen enkel schip. Wellicht is hij als stuurman ingevallen voor de kapitein, misschien L.B.G.F.Biscamp.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Johannes Verberne zou zijn geboren op 16 september 1836 of 1837 op Texel. (maar ik heb geen bevestiging gevonden
Geen verdere gegevens gevonden
Raadpleeg:op het Centraal Bureau voor Genealogie:
Auteur(s): Verberne, H.W.J.
Geschiedenis van het Texelse geslacht Verberne, vanaf Jacob Jansen Verberne (ca. 1664 - ca. 1714).
|
Vught 1973
|
43 blz.
|
|
signatuur: G/Verb
|
|
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Verberne was met vlagnummer R209 in de periode 1865 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het lidmaatschap heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1865 van de Maatschapij staat kapitein J.Verberne met vlagnummer R209 in de ledenlijst als gezagvoerder van de schoener “Gouverneur Schomerus”, 85 last, varend voor H.Muller Co te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt J.Verberne als gezagvoerder gedurende:
* 1866 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
NRC 24 januari 1865114
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. Van Dam H.H.zn, W.H.
Montauban van Swijndregt; B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt en H.H. van
Dam te Rotterdam zullen, als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag de 7e februari
1865, des namiddags ten half een ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, Wijk 1, nr.
499, publiek verkopen het extra snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands brikschip
GOUVERNEUR SCHOMERUS, volgens meetbrief lang 27 el 90 duim, wijd 4 el 71 duim, hol
2 el 75 duim en alzo groot 161 ton, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers,
kettingen, geschut, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals
hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf van de heren Gebr. Visser binnen
deze gemeente.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Turfboer was met vlagnummer R7 in de periode 1866 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.Turfboer met vlagnummer R7 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1866 van de sch. “Gouverneur Schomerus” 85 last varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam
* 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt D.Turfboer als gezagvoerder gedurende:
* 1867 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is waarschijnlijk gestrand bij Guinea;
* 1868 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
NRC 120966
Liverpool, 8 september. Het stoomschip CALABAR, is heden alhier aangekomen en bericht, dat aan de kust van Afrika de volgende Nederlandse schepen zijn: te Lagos het schoener- brikschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Turfboer en te Old-Calabar het schip VOLHARDING, kapt. Pander.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein van Duyn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1865 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt op de kust van Guinea.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Pieter Jacobus werd geboren op 02 okt. 1830 te Amsterdam als z.v. Johannes Julius Arnold (1799-1844) en Elisabeth Cornelia Bruni (1800-1872)
P.J. trouwde in ca. 1858 met Jacoba Christina Maria Affourtit (1836-1865). Jacoba Christina Maria Affourtit overleed op 22.02.1865
P.J. (37) trouwde opnieuw op 11 juni 1868 te R’dam met Geertruida Rebecca Hamelau Tacke (1838-1892) - d.v. Johannes Jacobus Hamelau Tacke en Rebecca Dacosta.
P.J. overleed op 27 juli 1878 te Rotterdam (47).
Kinderen
Louise Christina Dorothea Amalia (1859-1926)
Pieter Jacobus Marinus (1861-1922)
Jacoba Christina (1864-1955)
Rebecca Dorothea Maria Elisabeth (1869)
Johannes Julius (1871)
Theodoor Lodewijk (1872-1919)
Aletta Maria (1874)
David Gustaaf (1878)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J. Arnold was met vlagnummer R151 in de periode 1868 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.J.Arnold als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam;
* 1864 t/m 1865 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam;
* 1868 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1869 t/m 1878 van de brik “Marie Cornelie”, gebouwd in 1868 te Slikkerveer, 251 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
NRC 070168
Rotterdam, 6 januari. Volgens particulier bericht is de brik (opm: schoener) GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Arnold, de 10e november l.l. ter rede van Asensinée (opm: mogelijk het eiland Ascension) gestrand en totaal verloren. De equipage is behouden aan wal gekomen.
|