Inloggen
BROEDERTROUW - ID 9488


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-04-00 / 1902-09-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Nat. Official Number: 4344 GRON 1889
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1889-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 117.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 65.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.65 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 4.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.25 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-05-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: BROEDERTROUW
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wagenborg, E.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1889-05-16, uitvoering62-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-04-00 BROEDERTROUW
Manager: Egbert Wagenborg, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Wagenborg, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NHKM

Date/Name Ship 1899-01-00 BROEDERTROUW
Manager: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: NHKM
Additional info: R. Groenewold Sr. en Jr. , elk voor de helft.

Date/Name Ship 1902-01-15 EENDRACHT
Manager: Roelf de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMWB

Ship Events Data

1892-01-13: PGC 16.01.1892: Hamburg, 13 januari. De tjalk BROEDERTROUW, kapt. E. Wagenborg, bestemd naar Helgoland, keerde naar Cuxhaven gesleept wordende terug.
1895-05-16: PGC 20.05.1895: Londen,16 mei. Het Nederlandse tjalkschip BROEDERTROUW, kapt. E. Wagenborg, gemeerd liggende, is met zware schade op de Tyne aan de grond gezet, zijnde aangevaren door het stoomschip SKEFFINGTON.
1897-10-10: PGC 14.10.1897: Cuxhaven, 10 oktober. De Nederlandse tjalk BROEDERTROUW, kapt. E. Wagenborg, met lijnkoeken van Neuss (opm: aan de Rijn) naar Flensburg bestemd, is hier lek binnengelopen en in de haven gesleept. Het vaartuig is door experts onderzocht en moet lossen.
1897-10-20: NRC 23.10.1897: Cuxhaven, 20 oktober. De hier lek binnen gelopen Nederlandse tjalk BROEDERTROUW heeft de gehele lading lijnkoeken gelost en deze werd in lichters naar Flensburg verscheept.
1899-02-18: PGC 21.02.1899: Delfzijl, 18 februari. De Nederlandse houten tjalk BROEDERTROUW, voor enige weken aangekocht door de heer R. Groenewold te Farmsum, is verdoopt in EENDRACHT en zal worden bevaren door kapitein Poelstra.
1901-03-13: Op 13.03.1901 te Delfzijl gezonken, gelicht en weer in de vaart.
1902-03-27: PGC 01.04.1902: Emden, 27 maart. Het schip EENDRACHT, kapitein de Boer, is lek en met beschadigde lading alhier binnengebracht. Moet lossen en repareren.
1902-09-13: NRC 18.09.1902: Wittow, 13 september. De Nederlandse kof EENDRACHT (opm: oud 13 jaar, metende 55,57 nrt, thuishaven Farmsum), kapt. R. de Boer, met stenen van Hasle (Bornholm) naar Husum bestemd, is hier (opm: 06.00 uur 13 september) aan de westkust gestrand en wrak geworden. De bemanning, benevens vrouw en kind van de kapitein, zijn gered met eigen boot. Het schip lag wegens stormweer met de wind uit het zuid-westen ten anker, maar toen daarna de wind uitschoot naar het noord-westen, vergezeld van hoge zee, brak de ketting en dreef het schip op het strand.
1902-09-14: DS 16.09.1902: Wittow (opm: op Rügen), 14 september. De Nederlandse tjalk EENDRACHT, kapitein De Boer, met vuurstenen van Hasle (Bornholm) naar Husum, ging gisternacht bij zuidwesten wind voor de Libben ten anker. In de noordwester storm ’s nachts is het van haar ankers geslagen en gestrand op het buitenrif van Wittow. De opvarenden zijn gered; het schip is wrak. Het schip is verzekerd voor 6000 mark.
1902-09-14: PGC 18.09.1902: Witton, 14 september. De kof EENDRACHT zit tot aan de juffers van de wanten onder water, is gedeeltelijk in het zand gezakt en wordt als verloren beschouwd. Het schip is zeer gehavend en 13 jaar oud. Het is in Nederland verzekerd voor ongeveer 6000 mark. Van Hasle had het vaartuig slechts drie dagen reis.
1902-09-16: Final Fate:
PGC 16.09.1902: Delfzijl, 16 september. Volgens gisteren ontvangen telegrafisch bericht, is het alhier thuisbehorende tjalkschip EENDRACHT, schipper De Boer met een lading stenen van Bornholm naar Husum, bij eerstgenoemde plaats, verongelukt. De opvarenden, zes in getal, redden zich met eigen boot en kwamen op Rönne aan. Schip en lading zijn verloren. Ook verloren de opvarenden alle kleding.
1902-09-21: PGC 22.09.1902: Wittow, 21 september. Van de gestrande Nederlandse tjalk EENDRACHT, zijn de mast en enig lopend touwwerk door visserslieden geborgen. De scheepsboot is in goede staat. De zeilen zijn verloren.
1902-09-22: PGC 25.09.1902: Wittow, 22 september. Ook de ankers van de tjalk EENDRACHT zijn geborgen. Men hoopt ook nog een deel der lading stenen aan wal te kunnen brengen.
1903-03-15: PGC 23.03.1903: Wittow (Lancken, Rügen), 15 maart. De in september (opm: zie DS 160902) van het vorige jaar hier aan de Westkust gestrande Nederlandse kof EENDRACHT, is zo ver in het zand weggezakt, dat bij gemiddelde waterstand de top der mast met de waterspiegel gelijk is. Van de lading stenen werden 6000 à 7000 stuks geborgen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Egbert Wagenborg werd geboren op 10 juni 1866 te Veendam als zoon van de wagenaar Petrus Wagenborg en Geetruida Smeltekop.

Egbert trouwde op 09 augustus 1888 te Wildervank als schipper met Abelina Lukkina Vegter, geboren te Stadskanaal op 06 februari 1868 als dochter van de scheepsbouwer Abel Abels Vegter en Luktje Strankinga. Abelina Lukkina overleed op 27 april 1931 te Groningen, 63 jaar.

Egbert overleed op 14 juni 1943 te Delfzijl, 77 jaar, weduwnaar, scheepsmakelaar

In BS-akten uit de periode 1890 t/m 1900 wordt Egbert vermeld als “schipper”, in 1902 als “scheepsbevrachter” en in een 10-tal akten uit 1905 t/m 1927 als “scheepsmakelaar”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Wagenborg was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 18 in de periode 1896 t/m 1920 (i.c. de laatste ledenlijst in de zeemansalmanakken

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Wagenborg als gezagvoerder gedurende:

*   1890 t/m 1895 van de tjalk “Broedertrouw”, gebouwd in 1888, bouwlocatie niet vermeld, 65 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*   1896 t/m 1899 op hetzelfde schip maar nu varend vanuit Stadskanaal. Het schip voer in 1900 voor R.Groenewold Sr te Appingedam en was herdoopt in “Eendracht”.

 

Het bestand aan monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen verwijst 3 maal naar Egbert Wagenborg en wel:

20 oktober 1893, tjalk “Broedertrouw”, kapitein Egbert Wagenborg, 27 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos

28 februari 1894, tjalk “Broedertrouw”, kapitein Egbert Wagenborg, 28 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman en een kok.

19 maart 1895, tjalk “Broedertrouw”, kapitein Egbert Wagenborg, 28 jaar uit Stadskanaal. Voorts een stuurman en een kok

 

Overige bijzonderheden

In het boek WIE ZEE HOUDT WINT DE PRIJS. 150 jaar Koninklijk Zeemanscollege De Groninger Eendracht. door Hylke Speerstra, Uitgegeven door het Koninklijk Zeemanscollege “De Groninger Eendracht”, 1980101 staat op de pp.85-86 een beschrijving van de kapitein en later scheepsbevrachter Egbert Wagenborg. deze werd op 10 juni 1866 te Veendam geboren. “Toen hij elf was, overleed z’n vader, een eenvoudige scheepsjager uit Veendam. Maar, … twintig jaar later sloeg Egbert zijn slag met het uithalen van een nieuw schip. Samen met een oude stuurmam, die hem zeeman moest maken, koos hij zee. … Vaargebied was aanvankelijk de laadplaats Mannheim aan de Rijn … Na vijf jaar kwam de 135 tons Liberté, een ijzeren tjalk waarmee hij veel reizen met kolen van Glasgow naar de Limfjord heeft gevaren. Steeds voer hij in ballast terug. Toen het zesde kind van het echtpaar Wagenborg op komst was, ging zijn vrouw aan de wal en wilde zeeman Egbert ook liever niet meer varen. Hij vestigde zich in 1892 te Farmsum. Er kwam een zetschipper voor de Liberté; hijzelf werd bevrachter. “

De data in dit citaat kloppen niet met die uit Bouma en de monsterrollen. Vanwege het geboortejaar 1866 moet het echter wel op Egbert Wagenborg slaan

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Wagenborg, Egbert

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Groenewold Jr als gezagvoerder gedurende:

*    1896 van de tjalk “Grietje”, gebouwd in 1883 te Pekela, 66 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

*    1899 tot nà 1900 van de ijzeren tjalk “Johanna Elisabeth”, gebouwd in 1897, bouwlocatie niet vermeld, 80 ton n.m., varend voor R.Groenewold Sr te Farmsum.

 

Overige bijzonderheden

Dd 10 april 1883 verklaarde Pieter Alberts in het Groningse kadaster “ … de eenige eigenaar te zijn van het tjalkschip genaamd Grietje, gebouwd te Oude Pekela, hebbende een dek en een mast … “

In het Groniger kadaster werd op 02 maart 1894 namens W.P.Alberts, scheepskapitein te Groningen en R.Groenewold, scheepskapitein te Farmsum, dat de eerstgenoemde op 01 maart 1894 had verkocht de tjalk, dan liggende te Martenshoek “… vrij van eenige en alle schuld … “voor f 500,- aan Reinder Reinders Groenewold Sr. Deze was kapitein/eigenaar van 1894-1896. Op 13 februari 1896 verkocht hij het schip aan zijn zoon Reinder Groenewold Jr, scheepskapitein te Farmsum, voor f 100,-. Deze was kapitein/eigenaar van 1896-1898 en op 21 maart 1898 verkocht hij, wederom voor f100,- het schip aan de reeder R.R.Groenewold Sr, die het schip herdoopte in “Wilhelmina”, vanwege de kroning van koningin Wilhelmina. Het schip kwam onder gezag van kapitein J.Huizinga, die het schip in 1901 kocht voor f 2200,-

Ongepubliceerde gegevens samengesteld in september 2000 door de heer R.K.Mast, Oud-Havenmeester Delfzijl/Eemshaven. Verkregen door bemiddeling van de heer K.Suyk te Heiloo.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Groenewold Jr, Reinder

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1893-10-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BROEDERTROUW
Schipper: Wagenborg, Egbert
Scheepstype: tjalk
Grootte: 65

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De brief gedateerd 11 januari 1925 van Egbert Wagenborg aan de familie Tuil te Veendam naar aanleiding van het overlijden van hun vader, Harm Tuil, geboren 1853, die tot ongeveer 1896 met Egbert Wagenborg heeft gevaren op de BROEDERTROUW. De brief is handgeschreven maar is, ter wille van de leesbaarheid, overgetypt.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Wagenborg, Drs. E. (Bert)

Omschrijving:
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Wagenborg, Drs. E. (Bert)

Omschrijving:
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Wagenborg, Drs. E. (Bert)

Omschrijving:
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris Jhr. C.W. Rengers Hora Siccama te Groningen, toegang 1875, inv. nr. 98, aktenummer 192, 24 april 1889
Notaris H. Zeven te Wildervank, toegang 117, inv. nr. 151, aktenummer 1059, 30 juli 1889.