Inloggen
OOSTERMOER - ID 9531


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1894-00-00 / 1919-01-10 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1894
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf, van der ,Geert Willem.., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1894-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 82.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 62.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.63 Meters Registered
Beam: 4.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.11 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1924 gemotoriseerd 67 Pk, later opgewaardeerd naar 80 Pk.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-04-10
Register nr: 0
Scheepsnaam: OOSTERMOER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Salomons, K.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1895-04-10, uitreiking69-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1894-10-29 OOSTERMOER
Manager: Klaas Salomons Jaczn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Klaas Salomons Jaczn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNKG

Date/Name Ship 1899-00-00 OOSTERMOER
Manager: Klaas Jan Salomons, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Klaas Jan Salomons, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNKG

Date/Name Ship 1916-00-00 OOSTERMOER
Manager: Geert Willem van der Werf, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Willem van der Werf, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PNKG

Date/Name Ship 1919-01-10 GERTRUD
Manager: A. Kornerup, Elsinore (Elseneur) (Helsingor), Denmark
Eigenaar: A. Kornerup, Elsinore (Elseneur) (Helsingor), Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsinore (Elseneur) (Helsingor) / Denmark
Callsign: NWKD
Additional info: Kapt. H. Hansen

Date/Name Ship 1921-03-23 GERTRUD
Manager: R.J. Christensen, Egernsund, Denmark
Eigenaar: R.J. Christensen, Egernsund, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Køge / Denmark
Callsign: NWKD
Additional info: In 1927 homeport Egernsund.

Date/Name Ship 1931-00-00 GERTRUD
Manager: P.G. Christensen, Kolding, Denmark
Eigenaar: P.G. Christensen, Kolding, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Kolding / Denmark
Callsign: NWKD
Additional info: Call sign 1934: OUTO

Date/Name Ship 1947-00-00 GERTRUD
Manager: Frode Holm-Pedersen, Thurø, Denmark
Eigenaar: Frode Holm-Pedersen, Thurø, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OUTO

Date/Name Ship 1948-00-00 GERTRUD
Manager: Skibsfører J.D. Jørgensen, Lemvig, Denmark
Eigenaar: Skibsfører J.D. Jørgensen, Lemvig, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemvig / Denmark
Callsign: OUTO

Ship Events Data

1902-09-07: Stranded
Algemeen Handelsblad 07-09-1902: OOSTERMOER. (Neuharlingersiel 4 Sept.) De Nederlandse tjalk OOSTERMOER, schipper Salomons, met Mout van Hadersleben naar Mühlheim a/R. is op 30 Aug. op de Harle aan den grond geraakt en door de reddingboot uit Neuharlingersiel vlot gebracht; heeft de reis voortgezet.
1907-06-13: Stranded
06-06-1907 vertrokken op de reis van Brake naar Rostock (130 ton mais). Op 13 juni gestrand op het Puttgardenerrif (Fehmarn) in de Oostzee. Met behulp van een oorlogsschip en een bergingsmaatschappij wordt de OOSTERMOER weer vlot getrokken. De schipper vermoedt dat zijn schip door de sterke stroom in de Oostzee is verleid geworden. De bries die er stond van ter sterkte van Nr. 5. De bergingsmaatschappij dwingt de schipper, die 500 mark schade heeft aan gebroken ankerstokken, aan de wal te gaan om garantie te stellen voor 1000 mark bergloon, welke zij verlangen. De kwestie wordt behandeld door de Raad van Tucht voor Koopvaardij te Amsterdam. De kapitein, W. Salomons Jzn. verklaart een jounaal te hebben bijgehouden, maar dat de kinderen aan boord de eerste bladen op de reis betrekking hebbende, hebben verscheurd. Looden kon hij niet, omdat het touw overboord is gevallen. Er is een vervolgzitting, waar de knecht zal worden gehoord. (zie boek parenteel Salomons, deel II bladzijde 953) (Geregistreerd in Sweys 1911.)
1912-11-04: Algemeen Handelsblad 04-11-1912:
Verdronken. Tusschen den Durgerdammer vuurtoren en Marken is de Groninger tjalk OOSTERMOER, schipper Salomons, door een hevige hagelbui overvallen waardoor 23-jarige knecht, afkomtig uit Oude Pekela, overboord geslagen en verdronken is.
1919-08-08: Collision
Op 08-08-1919, onderweg van Øland naar Kobenhavn geladen met hout, ter hoogte van Kalmar om 6.00 uur in aanvaring gekomen met de gesleepte lichter Mecum 2 (sleepboot Mecum) daarbij werd het roer beschadigd. Te Kalmar gerepareerd.
1951-00-00: Grounded
18-03-1951, op de reis van Hundested naar Struer met een lading kali, lek geraakt in het Kattegat. Op 19 maart aan de grond gezet op Sjællands noordkust. Het schip passeerde op 18 maart om 13.30uur Sjællands Rev, om ongeveer 19.00 uur is Sjællands Rev. gepeild Z.t. oosten en Kattegat Vuurschip ZW op Wzw. Er stond een stormachtige NW wind met hoge zeegang. Er werd besloten terug te zeilen naar de Isefjord. Om 21.45 werd een zwakke knal gehoord. Om 22.00 uur werd in de motorkamer water ontdekt. Er werd gelenst en ontdekt dat er 2 klinknagels aan bakboord gesprongen waren, deze gerepareerd met houten pennen. Één uur later werd 1 voet water gepeild in het ruim. Op 19 maart 03.00 uur voor anker gegaan ten noorden van Lynæs Rende. Ondanks gestadig pompen stond er om 5.00 uur 4 voet water in het ruim. De “GERTRUD” had langzamerhand en steeds groter slagzij over stuurboord gekregen en er werd besloten het schip aan de grond te zetten, het water stond inmiddels op de luiken. Kort daarna is het schip op de Middelgrunden gezet. Om 11.00 toen het schip bijna helemaal vol water stond is de noodvlag gehesen. De bemanning van 3 zijn door de loodsboot van Hundested gered. Op 1 april is de “GERTRUD” vlotgebracht door een bergingsvaartuig en naar Hundested gesleept. Het Ministerie van Transport neemt aan dat als oorzaak: Dat door het zware werken in zee meerdere klinknagels zijn gesprongen. In 1953 niet meer geregistreerd in het Deense zeeschepen register.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Over het geslacht Salomons en hun schepen is een uitvoerige publicatie verschenen van Arie Brouwer, Jannes Munneke en Tonko Engelsman Parenteel Salomons (1650 – 1999) een geslacht van vervenerrs, schippers en landbouwers afkomstig uit Gasselternijveen, Zeist/Emmen 1999.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Salomons als gezagvoerder gedurende:

  • * 1887 t/m 1891 van de tjalk “Veenstroom”, gebouwd in 1882, bouwplaats niet vermeld, 65 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit GasselterNijveen;
  • * 1895 tot nà 1900 van de tjalk “Oostermoer”, gebouwd in 1894, bouwplaats niet vermeld, 80 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Gasselter Nijveen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Salomons, K.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1898-06-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: OOSTERMOER
Schipper: Salomons, Klaas
Scheepstype: tjalk
Grootte: 79

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten