Inloggen
KONING DER NEDERLANDEN - ID 9792


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1837-05-10 / 1846-09-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1837
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Nuveen - werf 'De Walvisch', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1836-05-25
Launch Date: 1836-12-06
Delivery Date: 1837-05-02
Technical Data

Gross Tonnage: 426.00 lasts
Gross Tonnage 2: 807.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 37.50 Meters Registered
Beam: 8.08 Meters Registered
Depth: 5.99 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1837
Datum agenda: 1837-05-10
Register nr: 18370164
Scheepsnaam: KONING DER NEDERLANDEN
Type: Fregat
Lasten: 426
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Straten, B.W. van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Barneveld Kooy, G.W. van
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1837-05-02 KONING DER NEDERLANDEN
Manager: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 18 van 1837, fregat KONING DER NEDERLANDEN
eigenaren per primo mei 1837:

Barend Willem van Straten, Amsterdam (boekhouder en 13/30e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (2/30e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (2/30e part)
A. de Wilde, Amsterdam (2/30e part)
K. List, Amsterdam (2/30e part)
C.L. Blume, Amsterdam (2/30e part)
B.D. Bosscher, Amsterdam (2/30e part)
Mr. R.J. toe Laer, Amsterdam (1/30e part)
vrouwe Liotard, geboren Crommelin, Amsterdam (1/30e part)
P.J. Haedel, Amsterdam (1/30e part)
J.J.M. Lamaison, Amsterdam (1/30e part)
J. Bouzier, Amsterdam (1/30e part)

Ship Events Data

1837-04-25: Meetbrief d.d. 25 april 1837 van scheepsmeter P.A. Dronrijp
1846-09-07: Final Fate: Stranded

Batavia, 11 september. Het fraaie Nederlandse fregatschip KONING DER NEDERLANDEN, kapt. J.W. Retgers, varende voor de rederij van de heer B.W van Starckenborg van Straten te Amsterdam, groot 807 tonnen, is op deszelfs reis van Amsterdam naar Batavia, op maandag de 7e september, in de namiddag ten 2½ ure, gestrand op een koraalrif in de nabijheid van Poelo Dapour, in het gezicht der rede, en wel met zulk een kracht, dat weinige uren daarna er reeds 5 voeten water gepeild werden. Een aantal passagiers waren aan boord, en het schip had geladen de helft van het droge dok, hetwelk te Soerabaija zal worden daargesteld, terwijl de wederhelft zich aan boord van het onlangs gearriveerde schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN bevindt. Dinsdagochtend is Zr.Ms. schoener SYLPH en de particuliere stoomboot KONINGIN DER NEDERLANDEN ter assistentie naar de plaats van het ongeval vertrokken, doch daar het schip reeds vol water zit, en volgens de berichten bereids gebroken is, vreest men dat hetzelve geheel weg zal zijn.
1846-11-00: Additional info
Batavia, 28 november 1846. Het wrak van het schip KONING DER NEDERLANDEN (opm: zie NRC 011246) heeft men niet meester kunnen worden. Het blijkt, dat hetzelve in de nabijheid van Blienbing (opm: Balimbing, begin van Straat Sunda) op de kust van Sumatra tegen de wal gedreven en door de bevolking grotendeels gesloopt geworden is.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Willem van Barneveld Kooij werd op 17 mei 1815 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(531/1212). Hij werd volgens doopcedule nr.1212 gedoopt op 25 februari 1802 (vermoedelijk) te Wageningen. Zijn ouders waren Willem Kooij Jr, afkomstig uit “Heussen in Gooyland”(=Huizen in ‘t Gooi - zie van der Aa Geografisch Woordenboek), gereformeerd, en Magdalena van Barneveld uit Amsterdam, gereformeerd. Ten tijde van de inschrijving waren beide ouders nog in leven en woonachtig in Hattem. De vader was commies-ontvanger te Hattem. De inschrijvingskosten waren ¦240,- ‘s jaars “dewelke de grootvader des jongelings de heer Willem van Barneveld alhier (d.i. Amsterdam), aangenomen heeft te betalen”.

Bij de inschrijving was Gerrit Willem ruim 13 jaar, 55 duimen lang en “Is gevaccineerd en heeft daarenboven de kinderziekte gehad”.

Vanaf 01 juli 1815 werd er 3-maandelijks gerapporteerd omtrent het genoten onderwijs:

“1 april 1816 ... Kt (kent) bestek stellen op de pl.kaart ...

1 octb 1816 ... hoog en laag water ...

17 octob 1816  geplt als cajuitwachter op het schip de Vrouw Jeanne Captn B.Calgreen na Suriname.(Barend Calgren dateerde   per 16 oktober 1816 een monsterrol van de “Vrouwe Jeanne”011).

16 Augt 1817 terug van de reise met goede attestatie

1 octob 1817 ... heeft weinig op reis vergeten en is aan de miswijzing van het kompas

26 april 1818  geplt als jong matroos op het schip Henriette Capt Staghouwer naar Suriname (kapitein Pieter Carel Staghouwer   dateerde per 25 april een monsterrol van de “Henrietta”011)

2 decemb 1818  terug van de reise met goede attestatie

11 januarij 1819  verzoekt en bekomt zijn ontslag en honorabele attestatie met certificaat van vrijstelling van de nat. militie”.004-531/1212.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.W. van Barneveld Kooij werd met nr. 305 effectief lid van Zeemanshoop per 17 oktober 1829 op voorspraak van L.H.Wildschut. Zijn schip was de “Koning der Nederlanden”. Hij werd daarna honorair lid002.

Gerrit Willem van Barneveld Kooij met als adres de heer D.van den Berg “over het Zeeregt” te Amsterdam, oud 28 jaar, voerende de brik de Onderneming, werd per 10/17 november 1829 met vlagnummer 305 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.Wildschut023.

G.W. van Barneveld Kooij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1829 t/m 1844 met vlagnummers 305 (1829 t/m 1836) en  200 (1836 t/m 1844).

G.W.van Barneveld Kooij was van 1836-1860 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart staat vermeld dat G.W. van Barneveld Kooij zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap wil omzetten, waarmee het Bestuur accoord gaat.042.

In de Algemene Vergadering van 02 april 1844 is toegestaan dat kapitein G.W.van Barneveld Kooy zijn effectief lidmaatschap omzet in een honorair lidmaatschap.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer             jaren                 type        scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

        305                 1829-1831            brik         de Onderneming                  Amst.Reederij-Societeit

                                1832-1835            fregat     Holland                                 idem

        200                 1836-1839            fregat     Koning der Nederlanden   B.W.van Straten, Amsterdam

                                     1840                 geen opgave van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                                    Schip                                     Periode                  Aantal reizen        Diensttijd

G.W.Barneveld Kooij        Koning der Nederlanden   1837-1840                      4                        4

 

Bouma025 vermeldt G.W.van Barneveld Kooy als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1832 op de brik “Onderneming”, gebouwd in 1826 te Amsterdam. Het schip liep op 20 juli 1826 op de werf De Zwarte Raaf van stapel onder gezag van scheepsbouwmeester F.Baay. Het schip mat 216 ton o.m. en voer voor  de Amsterdamsche Reederij-Societeit te Amsterdamzie ook 013;

*    1831 van de 3/m pink “Mercurius”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 274 ton o.m., varend voor de Amst. Reederij Sociëteit te Amsterdam; (jaaropgave klopt niet met de vorige);

*    1833 t/m 1837 op het 3/m schip “Holland”, gebouwd in 1832 te Amsterdam, 365 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Reederij Sociëteit te Amsterdam;

*    1838 t/m 1840 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 807 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Gerrit Willem van Barneveld Kooy als gezagvoerder op de:

“Onderneming”, dd 21 april 1830; “Mercurius”, dd 15 mei 1830, 16 februari 1831; “Holland”, dd 02 augustus 1832, 03 april 1834, 24 maart 1835; “Koning der Nederlanden”, dd 12 mei 1837; 02 augustus 1838.

 

Overige bijzonderheden

De “Astrea” voor anker iets ten W. van Batavia057:

28 oktober 1833  “... om 11u passeerden ons het schip Holland kapt.Kooij gaande naar het vaderland ...”.

Andries Pieter Sandberg werd vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart per 19 mei 1837 als ligtmatroos geplaatst op de “Koning der Nederlanden” onder kapitein G.W.van Barneveld Kooy voor een reis “naar Batavia voor Amsterdam”. Sandberg keerde op 07 juli 1838 op school terug004-532/1741.

Het fregat “Holland” onder gezag van Gerrit Willem van Barneveld Kooij en met 20 manschappen dateerde de monsterrol op 02 augustus 1832 met bestemming Baltimore via Batavia. Boekhouder de Amsterdamsche Reederij Societeit011.

 

G.W.van Barneveld Kooy verzorgde per 20 september 1837 vanuit Nieuwediep met de “Koning der Nederlanden” een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 14 november 1837 na 117 dagen. Onderweg was 1 militair overleden065.

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Barneveld Kooij, Gerrit Willem van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Simon van der Meij werd geboren te Hollum op Ameland op 17 februari 1813.

Hij huwde met Lina Adriana van der Feen, geboren te Drimmelen op 24 februari 1808003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.van der Meij werd met vlagnummer 400 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 27 maart 1838 op voorspraak van J.Schut. Zijn schip was de "Willemina". Toegevoegd is "hon.lid geworden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 20/27 maart 1838 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Simon van der Meij, oud 25 jaar, voerend de brik “Alida Willemina”, wonend te Buiksloot en met adres bij de heer B.Wl.van Straten te Amsterdam, op voordracht van Jan Schut. Hij kreeg vlagnummer 400023.

Simon van der Mey was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1838 t/m 1863 met de vlagnummers 400 (1838 t/m 1854) en 144 (1854 t/m 1862)

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 08 juli 1845 en bedankt in 1850003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 januari 1857 wordt een verlenging voor 6 maanden van de uitkering aan S.J. van der Meij toegekend.042 Kennelijk heb ik eerdere aanvragen gemist).Een verlenging voor 12 maanden per 05 augustus 1858.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 juni 1861 doet kapitein S. van der Meij afstand van alle aanspraken op het Fonds, maar hij wil wel effectief lid blijven. Het Bestuur geeft toestemming.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 11 september 1860 doet S.J. van der Meij een aanvrage voor een uitkering, maar deze wordt afgewezen. In de vergadering van 13 november 1860 wordt aangedrongen op herziening van het negatieve besluit, maar zonder resultaat. In de vergadering dd 13 augustus 1861 wordt een uitkering toegekend ingaande 01 augustus 1860 tot ultimo juli 1862. Op 26 augustus 1862 wordt de uitkering voor 12 maanden gecontinueerd. Idem op 10 februari 1863 en 16 februari 1864. Idem op 21 februari 1865 tot 01 mei 1865. Verlenging met 12 maanden op 29 mei 1866023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 11 juni 1861staat vermeld een: “Brief van den Heer S. van der Meij afstand doende van alle aanspraak op het fonds doch verlangende Effectief lid te blijven welk verzoek is toegestaan op grond dat de Heer van der Mey overeenkomstig het besluit der vergadering van 18 Mei 1844 langer dan 12 Jaren Effectief lid is geweest.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 26 mei 1863 staat het verzoek van S. van der Meij om zijn effectief in een honorair lidmaatschap te mogen omzetten, hetgeen werd toegestaan.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren             type                  scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

        400                       1838-1839     brik                   Alida Willemina                      B.W.van Straten

                                      1840-1844     fregat               Koning der Nederlanden       idem

                                      1845-1853     fregat               Flevo                                         Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten

        144                         1854             fregat               Flevo                                         idem

                                      1855-1856     bark                 Henricus Gerardus                  idem

                                      1857-1859     bark                 Cornelia en Henriette             idem

                                      1860-1862     geen vermelding van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                     Schip                                      Periode                         Aantal reizen           Diensttijd

  1. van de Meij Alida Willemina 1839-1840                                1                     

                                Koning der Nederlanden    1840-1845                                3                     

                                Flevo                                      1846-1854                                5                     

                                Henricus Gerardus (2de)      1855-1856                                1

                                Cornelia Henriëtte               1857-1859                                2                     

                                                                                                                                    12                   20

 

Bouma025 vermeldt S. van der Meij als gezagvoerder gedurende:

*    1839 t/m 1840 op de brik “Alida Willemina” ex Prins der Nederlanden, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 214 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;

*    1841 t/m 1845 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 807 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;

*    1846 t/m 1855 op het 3/m schip “Flevo”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 1320 ton o.m., varend voor B.W. van Starkenborgh van Straten te Amsterdam.

             Lloyd’s vermeldt087: “10 Dec 1850  FLEVO  considerable damage, been in contact with a Swedish brig.”

*    1857 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam;

*    1857 op de bark “Henricus Gerardus”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor Wed. B.W.van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1858 t/m 1860 op het 3/m schip “Cornelia en Henriette”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 742 ton o.m., varend voor Wed. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1863 t/m 1865 van de bark “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 573 ton o.m., varend voor Beckman & Pierson te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Frits Theodore Alexander Mollinger werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos per 04 maart 1850 geplaatst op de Flevo onder kapitein van der Mey voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school per 17 december 1850004(533/2088).

 

S.van der Mey verzorgde per 15 augustus 1842 vanuit Nieuwediep met de “Koning der Nederlanden” een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 november 1842 na 107 dagen.

Per 22 mei 1848 voer hij vanuit Nieuwediep met de “Flevo” en een contingent van 2 officieren en 140 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 augustus 1848 na 100 dagen.

Op 21 maart 1850 vertrok hij vanuit Nieuwendiep met de “Flevo” en 5 officieren plus 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 19 juli 1850 na 120 dagen.

Tenslotte voer hij uit van Nieuwediep op 22 juli 1851 met de “Flevo” en 3 officieren en 200 man. Hij arriveerde te Batavia op 05 november 1851 na 106 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Mey, Simon van der

Familiegegevens en opleiding

Jan Willem Retgers werd geboren/gedoopt te Amsterdam op 29 oktober/06 november 1808 als zoon van Jan Retgers en Anna Elisabeth Schutzler.

Hij huwde met Catharina Henrietta Bodeman, geboren te Amsterdam op 07 mei 1811 (en gedoopt op 26 mei 1811 in de Hersteld Lutherse Kerk te Amsterdam) .

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Jan Willem Retgers, geboren 29 oktober 1808 te Amsterdam, gehuwd, Nederduits Hervormd, in 1852 wonend op de Oudeschans 70 te Amsterdam.

 

Jan Willem Retgers woonde in de 2e Weteringdwarsstraat 12 te Amsterdam. Hij werd geboren op 29 oktober 1808 te Amsterdam. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098

 

Algemeen Handelsblad 13 september 1865114

Advertentie. Al degenen die iets te vorderen hebben van, of verschuldigd zijn aan de boedel en nalatenschap van de heer Jan Willem Regters, oud koopvaardij kapitein, laatst gewoond hebbende en op de 14e juli 1865, overleden zijnde te Amsterdam, worden verzocht daarvan voor de eerste oktober dezes jaars, schriftelijke opgave te doen ten kantore van de notaris J.H. Bok Jr. alhier, op de O.Z. Achterburgwal bij de Barndesteeg, K 48.

 

Jan Willem Retgers uit Amsterdam werd ingenomen als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart op 24 september 1821. Hij werd volgens doopcedule 1452 gedoopt op 06 november 1808 te Amsterdam als zoon van Jan Retgers, gereformeerd, en Anna Elisabeth Schutzler uit Waldeck, luthers. Beiden waren ten tijde van de inschrijving nog in leven en woonden in de Vissteeg te Amsterdam. De vader was vergulder. Jan was bij de inschrijving 13 jaar, 1 el/45 duim lang en gevaccineerd.

Van de vorderingen werden drie-maandelijkse rapporten opgesteld van 01 oktober t/m januari 1826. Vermeldenswaardige opmerkingen zijn:

10 oktober 1824        “geplaatst bij den Constapel en ook bij den tekenmeester”;

11 maart 1825           “heeft zijn belijdenis gedaan”;

22 april 1825             “geplaatst als kajuitwachter op ’t schip Hendrika Elisabeth kapt. Anne Glazener naar St.Jago de Cuba voor Rotterdam à ƒ 15,- ’s maands”;

26 november 1825   “teruggekomen van de reis met goede attestatie”;

10 februari 1826       “geplaatst als ligtmatroos op het schip Rotterdam commandeur Jacob Keller naar Straat Davids”;

04 november 1826   “terug van de reis met goede attestatie”;

08 november 1826   “Verzoekt en bekomt zijn ontslag met honorabele attestatie en Certificaat Vrijstelling voor de Nation.Militie”004-532/1452.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W.Retgers (adres B.W.van Straten) werd met vlagnummer 483 per 06 augustus 1839 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Henri en Willem". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Retgers 31 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 30 juli/06 augustus 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Willem Retgers, oud 31 jaar, voerend de bark “Henri en Willem”, adres bij B.W.van Straten te Amsterdam, op voordracht van kapitein S.van Delden Az.023.

 

Jan W.Retgers werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 22 januari 1850. “later gehuwd, de vrouw overleden”. Overleden in 1865.003

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1865 met de vlagnummers 483 (1839 t/m 1854) en 192 (1854 t/m 1865).

J.W.Retgers was van 1860-1866 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 februari 1847 krijgt een bemanningslid van de “Koning der Nederlanden” een maand gage wegens schipbreuk.

In de Bestuursvergadering dd 24 juni 1847 staat een verzoek van kapitein J.W.Retgers om een uitkering wegens schipbreuk. Het verzoek zal worden onderzocht en in de vergadering dd 29 juli 1847 wordt hem een maand gage toegekend. 042.

 

In de notulen dd 09 maart 1847 van de Algemene Vergadering werd aan 5 equipageleden een maand gage toegekend vanwege het verongelukken van hun schip “Koning der Nederlanden” onder kapitein J.W.Retgers.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 januari 1862 staat vermeld een: “Brief van Kapt. J.W.Retgers bij ZEd vertrek naar Java met de Stad Enschedé afscheid nemende van het Bestuur en de Leden.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 december 1858 wordt verslag gedaan van de herziening van de Reglementen van het Weldadig Zeemansfonds. Kort voor deze vergadering is een brief binnengekomen “geteekent door den Heer J.W.Retgers en andere Effectieve Leden” (die niet met naam worden genoemd). In het algemeen gaan Retgers c.s. accoord met de herzieningen op drie aanmerkingen na en wel:

“1e Op Art.17 en 39 van het ontwerp waaruit men de bepaling wenschte dat bewezenen zelfmoord het regt op uitkering doet vervallen.

2e Op Art.37 hetgeen men zoó gewijzigd wenschte, dat 65 jarige deelnemer niet gehouden was eene opgave zijner inkomsten of bezittingen aan het Bestuur te doen.

3e Op de bepalingen omtrent de uitkeeringen, welke de Schrijvers van den brief daarom niet goedkeurden, omdat de uitkeeringen niet evenredig en naar gelang van de stortingen waren geregeld, hetgeen vooral in de voornaamste plaats de eerste klasse betreft, waar de uitkeering naar hunne meening f 20,- ’s maands moest bedragen.”

Na uitvoerige discussie en toelichtingen wordt voorliggende voorstel van het Bestuur alsnog met algemene stemmen goedgekeurd, “terwijl twee leden zich buiten stemming hebben gehouden.”.

De door Retgers en de zijnen voorgesteld wijzigingen werden dus niet overgenomen, maar:

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 mei 1859 staat een verslag van de beraadslagingen over de amendementen die door Retgers C.S. zijn ingediend. Na discussie wordt het voorstel tot wijziging van de artikelen 17 en 19, handelende over uitkering bij zelfmoord, aangenomen. De twee andere voorstellen (zie hiervoor) worden verworpen.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnr       periode           type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

     483        1839             bark                    Henry en Willem                 B.W.van Straten

                     1840             geen vermelding van schip en boekhouder

                  1841-1844         bark                    Java's Welvaren                  B.W.van Straten

                     1845             fregat                 Koning der Nederlanden   B.W.van Starkenborgh van Straten

                     1846             fregat                 Koning der Nederlanden   Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten

                    1848              geen vermelding van schip en boekhouder

                  1849-1853         fregat                 Barend Willem                    Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten

     192     1854-1860         fregat                 Barend Willem                    idem

                  1861-1862         fregat                 De Stad Enschedé              idem

                  1863-1864         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

J.W.Regers                                           Barend Willem                                04 oktober 1859      20 november 1860

                                                               Stad Enschedé                                 31 december 1860  24 oktober 1862

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                    Schip                             Periode                Aantal reizen          Dienstijd

J.W.Retgers          Henri & Willem           1839-1840                   1                                

                               Java’s Welvaren         1842-1845                   2                                

                               Barend Willem            1849-1860                   6

                               Stad Enschede             1862-1862                   1                                

                                                                                                               10                              23

 

Bouma025 vermeldt J.W.Retgers als gezagvoerder gedurende:

*   1841 t/m 1843 van de bark “Henri & Willem”, gebouwd in 1790, bouwlocatie niet vermeld, 306 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam. Het schip was in 1843 te koop;

*   1842 t/m 1845 van de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;

*   1846 van de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 807 ton o.m., varend voor B.W. van Starkenborgh van Straten te Amsterdam;

*   1847 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Wed. Starkenborgh van Straten te Amsterdam. Het schip is in 1847 verongelukt;

*   1849 t/m 1861 op het fregat “Barend Willem”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 901 ton o.m., varend voor de Wed. van Starkenborg van Straten te Amsterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Engeland en herdoopt in “ Alaya”;

*   1863 van het ijzeren 3/mschip “Stad Enschede”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 586 ton o.m., varend voor de Wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.W.Retgers verzorgde per 06 mei 1849 vanuit Nieuwediep met de “Barend Willem” een troepentransport van 3 officieren en 160 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 23 augustus 1849 na 109 dagen.

Op 11 maart 1857 voer hij uit van Nieuwediep met 3 officieren en 200 manschappen met hetzelfde schip en arriveerde te Batavia op 22 juni 1860 na 103 dagen. Onderweg waren 3 manschappen gedeserteerd.

Op 10 november 1859 voer hij wederom vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip met een transport van 3 officieren en 20 manschappen. In St.Georg d’Elmina werden nog 70 Afrikaanse recruten aan boord genomen. Hij arriveerde te Batavia op 13 maart 1860 na 124 dagen.

Op 14 januari 1862 voer hij vanuit Nieuwediep met de “Stad Enschede” en een transport van 5 officieren en 125 manschappen naar Indië waar hij te Batavia arriveerde op 17 mei 1862 na een reis van 123 dagen065.

 

In de Harlinger Courant van half maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat in de rubriek GEPRAAIDE SCHEPEN het volgende096:

“Door de Vlissingschen loodskotter No.6 zijn den 11den Maart, op de hoogte van Dengenees (sic), bij O.wind en bramzeilskoelte geseind: de schepen Barend Willem, Retgers, van Londen n. Melbourne, en de President Ram, Urich, van Londen n.Adelaïde.”

 

Zeepost 03 november 1840114

Verkoop van schepen te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg op maandag de 2e november: het gekoperd barkschip HENRY EN WILLEM, kapt. J.W. Retgers: NLG 8.700, in slag NLG 2.000, opgehouden.

 

Amsterrdamsche Courant 01 maart 1844114

Schepen in lading naar Batavia:…..

…..Gekoperd 2-deks barkschip JAVA’S WELVAREN, kapt. J.W. Retgers, van Amsterdam…..

 

NRC 26 januari 1853114

Amsterdam, 25 januari. Volgens brief van kapt. J.W. Retgers, voerende het schip BAREND WILLEM, van hier naar Londen, 18 januari j.l. op de Theems gearriveerd, had hij gedurende zijn reis hevige stormen doorgestaan, waardoor, onder meer andere schade, de onder-ra’s gebroken en enige zeilen gescheurd waren.

 

NRC 22 mei 1853114

Rotterdam, 21 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 30 schepen, als:…..

….Voor Amsterdam: ALDEBARAN, kapt. B.G. Meiboom; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers…..

 

NRC 24 oktober 1855114

Sydney, 15 juli. Het Nederlandse schip (opm: fregat) BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers, hetwelk de 29e juni alhier arriveerde, heeft ten gevolge van slecht weder verscheiden zeilen en een gedeelte der verschansing verloren. Een man is van fokkera gevallen en heeft daarbij het leven verloren.

 

NRC 14 juli 18561141

Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, H. Salm, H.J. Rietveld, C.A. Schröder, G.J. Boelen en C. Scheltens Oolgaardt, makelaars, zullen op maandag de 28 juli 1856, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen een extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast fregatschip, genaamd BAREND WILLEM, varende onder de Nederlandse vlag, gevoerd door kapitein J.W. Retgers, volgens meetbrief lang 43 ellen 60 duimen, wijd 7 ellen 44 duimen, hol 6 ellen 25 duimen, en alzo gemeten op 901 tonnen of 476 lasten. Liggende in het Oosterdok in de Pijp. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.

 

NRC 21 maart 1857114

Rotterdam, 20 maart. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de volgende 30 schepen, als:…..

......Voor Amsterdam: ESTAFETTE, kapt. A.M.H. Rietveld; JOHANNA CATHARINA, kapt. C.J. van Loon; BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers;…..

 

NRC 21 maart 1857114

Amsterdam, 20 maart. Volgens brief van kapt. J.W. Retgers, voerende het schip (opm: fregat) BAREND WILLEM, van hier naar Batavia, in dato 17 maart, bevond hij zich toen op de hoogte van Douvres (opm: Dover) na in de jongste stormen de bezaansgaffel en buiten-kluiverboom gebroken en de bezaan gescheurd te hebben. Overigens waren de equipage en de militairen allen wel.

 

NRC 17 februari 1860114

Amsterdam, 16 februari. Volgens brief van kapt. Retgers, voerende het fregatschip BAREND WILLEM, van hier naar St. George d'Elmina en Batavia, in dato 1 januari l.l, was hij op de 25e van de vorige maand ter rede van St. George d'Elmina gearriveerd. Na een transport van 80 Afrikaanse rekruten te hebben ingenomen, dacht de kapitein de reis naar Batavia te vervolgen op de 3e januari. Passagiers en equipage bevonden zich in goede welstand en het schip in de beste staat.

 

NRC 07 juni 1860114

Batavia, 23 april. Het schip BAREND WILLEM, kapt. Retgers, van Amsterdam alhier aangekomen, zal vermoedelijk moeten dokken en koperen.

 

NRC 20 november 1860114

Amsterdam, 19 november. Het schip BAREND WILLEM, kapt. Retgers, van Batavia herwaarts gedestineerd, bevond zich gisteren in goede staat bij de Singels (opm: ondiepten in de inham bij Winchelsea, 10 mijl west van Dungeness); aan boord was alles wel.

 

NRC 28 november 1860114

Amsterdam, 27 november. Volgens bericht van kapt. J.W. Retgers, voerende het Nederlandse fregatschip BAREND WILLEM, in Texel binnen, heeft hij bij stormweder de 13e november j.l. des morgens te 9½ ure, op 48º34’ N.B. en 10º33’ W.L. van Greenwich door de equipage verlaten drijvende gevonden het Hamburger barkschip GESINE, met de Hamburger vlaggen halfstok van de top en de gaffel.

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Retgers, Jan Willem

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1837-05-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: KONING DER NEDERLANDEN
Schipper: Barneveld Kooij, Gerrit Willem van
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: KONING DER NEDERLANDEN. Het achterste schip vlak voor de tewaterlating. Aquarel gemaakt in 1836
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: KONING DER NEDERLANDEN ter hoogte van Huisduinen, aquarel gemaakt in 1837, kapitein G.W. Van Barneveld Kooy (vlagnummer 200)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: KONING DER NEDERLANDEN, aquarel gemaakt in 1845, kapitein S. van der Mey (vlagnummer 400). Tekst op het glas : "Fregatschip Koning der Nederlanden. gevoerd door Kpt. S. van der Mey. 1840". Rechts een bark met de vlag van het Amsterdams zeemanscollege no.273 van kapitein Reinder van der Meij., gezagvoerder op het barkschip Suriname. Reinder van der Meij was de halfbroer van Simon Cornelis van der Meij.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 18

BIJLBRIEF Koning der Nederlanden

plaats en datum acte Amsterdam, 29 april 1837

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf Jan Nieveen, scheepsbouwmeester te Amsterdam,
werf de Walvisch

Eigenaar B.W. van Straten, Amsterdam

te voeren door kapt. G.W. van Barneveld

grootte in tonnen 426 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 37,50 x 8,08 x 5,99 m hol

kiellegging 25 mei 1836

tewaterlating 6 december 1836

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 33 folio 275 verso vak 4

datum registratie 2 mei 1837

notaris

prijs

bijzonderheden kopervast en gekoperd
meetbrief d.d. 25 april 1837 van scheepsmeter P.A. Dronrijp


Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.18

deel VII, foto 1- 095, 096
CEDULE

Naam schip KONING DER NEDERLANDEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 mei 1837

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. G.W. van Barneveld Kooy

grootte in tonnen 426 lasten of 807 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren.

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 mei 1837

nummer registratie deel 33, folio 281, verso, vak 7

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Barend Willem van Straten, voor en namens zijn in de bijlage genoemde mede-eigenaren.


1837.05.10 Eerste zeebrief voor een fregat KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.W. van Barneveld Kooy



researcher/datum research: ML / 120516



bijlage bij acte 18 van 1837, fregat KONING DER NEDERLANDEN
eigenaren per primo mei 1837:

Barend Willem van Straten, Amsterdam (boekhouder en 13/30e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (2/30e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (2/30e part)
A. de Wilde, Amsterdam (2/30e part)
K. List, Amsterdam (2/30e part)
C.L. Blume, Amsterdam (2/30e part)
B.D. Bosscher, Amsterdam (2/30e part)
Mr. R.J. toe Laer, Amsterdam (1/30e part)
vrouwe Liotard, geboren Crommelin, Amsterdam (1/30e part)
P.J. Haedel, Amsterdam (1/30e part)
J.J.M. Lamaison, Amsterdam (1/30e part)
J. Bouzier, Amsterdam (1/30e part)

ML / 120516

Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 18