Familiegegevens en opleiding
Johannes werd gedoopt op 05 augustus 1792 te Wildervank als zoon van (de winkelier) Nanne Sikkes en Elizabeth Stork.
Johannes trouwde op 14 april 1830 te Veendam als zeeman met Alkana Luppes Dijkhuis, gedoopt op 13 april 1800 als dochter van (de koopman) Luppe Dijkhuis en Hiellkjen Egberts Drent. Alkana overleed op 19 september 1853 te Schiedam, 53 jaar.
Johannes overleed op 25 januari 1868 te Wildervank, 75 jaar, rentenier, weduwnaar.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Johannes vermeld als zeeman in 1830, als schipper in 1831, 1832, 1835, 1836, 1839, 1840, 1841, 1844, rustend schipper in 1858 en als rentenier in 1868.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s0
J.N. van Duinen is effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer W4 resp. 97 in de periode 1841 t/m 1855.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.N.van Duinen als gezagvoerder gedurende:
* 1833 t/m 1853 van de kof “Eensgezindheid”, gebouwd in 1833 te Veendam, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1854 voor J.G.Holthuis te Groningen en was herdoopt in “Jacoba Johanna”.
Bouma025 vermeldt J.N.van Duinen als gezagvoerder gedurende:
* 1845 t/m 1854 van de kof “Alkana Elisabeth”, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
* 1855 t/m 1857 op hetzelfde schip maar nu vanuit Sappemeer. In 1858 herdoopt in “Willem”;
* 1858 t/m 1867 op de “Willem”, maar in deze periode staat bij de “Willem” ex Alkana Elisabeth de vermelding van 2 kapiteins Steffens. Welke van de twee opgaven juist is weet ik niet.
In de Almanak voor Zeevarenden 1852, vermoedelijk uitgegeven door het college “Eendracht” te Groningen en aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat in de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege kapitein J.N. van Duinen met vlagnummer W4 resp 97 als gezagvoerder van de “Alkana Elisabeth”.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
21 februari 1818, schip “Hercules”, schipper Jan Pieters Boer, matroos Johannes Nannes van Duin.
30 januari 1819, schip “Vrouw Catharina”, schipper Cornelis Geerts, stuurman Johannes Nanno van Duinen.
26 februari 1823, schip “Ikiena Wilhelmina:, schipper Simon Jans Vegter, stuurman Johannes Nannes van Duinen.
11 februari 1824, schip “Ykiena Wilhelmina:, schipper Simon Jans Vegter, stuurman Johannes Nannes van Duinen.
28 januari 1826, schip “Ikiena Willemina”, schipper Simon Jans Vegter, stuurman Johannes Nannes van Duinen.
17 februari 1828, schip “Ikiena Wilmina”, schipper Simon Jans Vegter, stuurman Johannes Nannes van Duinen.
11 mei 1830, schip “Eensgezindheid”, kapitein Johannes N. van Duinen.
26 februari 1831, schip “Eensgezindheid, schipper Johnnes Nannes van Duinen.
18 februari 1832, schip “Eensgezindheid, schipper Johnnes Nannes van Duinen.
26 juni 1833, schip “Eensgezindheid”, kapitein Johannes N. van Duinen.
07 februari 1835, kof “Eensgezindheid”, kapitein Johannes Nannes van Duinen.
27 februari 1836, kof “Eensgezindheid”, schipper Johannes Nannes van Duinen.
04 februari 1837, kof “Eensgezindheid”, schipper Johannes van Duinen.
05 maart 1838, kof “Eensgezindheid”, schipper Johannes Nannes van Duinen.
08 mei 1839, schip “Alkana Elisabeth”, kapitein Johannes Nannes van Duinen.
01 februari 1840, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes Nannes van Duinen.
17 februari 1845, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
09 februari 1846, schip “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
22 februari 1847, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
23 februari 1850, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
15 februari 1851, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
21 februari 1852, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
12 maart 1853, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
18 februari 1854, kof “Alkana Elisabeth”, schipper Johannes van Duinen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.G.Steffens als gezagvoerder gedurende:
- * 1865 t/m 1867 van de kof “Willem”, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend voor Jansen & v/d Burg. Het schip voer in 1868 van de kapitein/eigenaar J.H.van Mijssum te Appingedam en was herdoopt in “Johanna Geziena”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Johannes van Bijssum werd geboren te Appingedam op 18 september 1817 op als zoon van Harm Hindriks van Bijssum en Gezina Davids Brons
Hij trouwde op 17 juli 1861 als buitenvaarder te Appingedam met Johanna Sterenberg, geboren te Appingeddam op 08 oktober 1820 als dochter van Hindrik Sterenberg en Albertje Drijfhamer. Zij overleed op 14 januari 1901 te Appingedam, 80 jaar.
Provinciale Groninger Courant 18 mei 1870 ma.114
Advertentie. Overleden Johannes van Bijssum, in leven koopvaardijkapitein, op 3 april 1870 na een ziekte van 8 dagen, te Osterrisor in Noorwegen in de ouderdom van 52 jaar. enz.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.van Bijssum als gezagvoerder gedurende:
-
1856 van de kof “Berendina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 125 ton o.m., varend voor J.T.Houtman te Appingedam.
Bouma025 vermeldt J.H. van Byssum als gezagvoerder gedurende:
-
1860 t/m 1864 van de kof “Geziena”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip voer in 1865 voor kapitein/eigenaar F.J.Bloem te Appingedam en was herdoopt in “Jeltina”;
-
1865 van de sch.kof “Johanna Geziena”, ex Geppiena, gebouwd in 1850 te Pekela, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in november 1865 gestrand en wrak geraakt;
-
1868 t/m 1870 van de kof “Johanna Geziena” ex Willem, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip voer in 1871 voor kapitein/eigenaar A. de Jonge te Appingedam en was herdoopt in “Johanna Albertus”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Haije Post werd geboren op 18 november 1838 te Delfzijl als zoon van Arend Haijes Post en Catharina Janssen.
Hij trouwde op 24 februari 1870 als zeeman met Gezien de Witt, geboren 11 juni 1845 te Farmsum/Delfzijl als dochter van de aannemer Jan Konraads de Witt en Imkedijna Jans Edema. Zij overleed op 04 juli 1905 te Farmsum-Delfzijl, 60 jaar.
Haijo Post overleed aan boord van de "Heveskes I" op de reis van Santos naar Kingston, Jamaïca op 27 september 1892, 52 jaar. allegroningers
Hij was de broer van de scheepskapitein Onno J.Post. (1837)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.A.Post was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” in Delfzijl met vlagnummer 92 in de periode 1874 t/m 1883 en met vlagnummer 26 in de periode 1883 t/m 1892. Dit nummer was eerder gevoerd door zijn vader Arend H.Post en zijn broer Onno J.Post
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.A.Post als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1876 van de kof “Geessien de Wit”, ex Johanna Albertus, ex Johanna Geziena, ex Willem, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;
* 1877 t/m 1880 van de brik “Amicitia”, ex Ann Williams, gebouwd in 1847, bouwlocatie niet vermeld, 267 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl. Het schip is in de Noordzee gekenterd en vermoedelijk gezonken;
* 1883 van de 2-mastschoener “Trio”, ex Magdalena Johanna, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 163 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip strandde in 1883 te Noorwegen en werd afgekeurd.
Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1854-6, 20 februari 1854, kof “Rijna Arendina”, kapitein Aart Tonnis Polee, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjapke Leeuw, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Haye Arents Post, 15 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1854-46, 16 augustus 1854, kof “Edzardina Catharina”, kapitein Arend Heijes Post, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Henrich Oldenburger, 38 jaar uit Rheder Moor (Rheidermoor) (D), kok, matroos, lichtmatroos Hayo Post, 15 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;
Monsterrol 1856-A16, 29 februari 1856, kof “Sijlina Titia”, kapitein Harmannus Jans Schreuder, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Jans Schreuder, 45 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos Hayo Post, 17 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;
Monsterrol 1857-38, 12 maart 1857, smak “Wubbegina Ilbina”, kapitein Geert F.Bloema, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egge Stamhuis, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos Hayo Post, 18 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;
Monsterrol 1858-44, 03 april 1858, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.J.Dijk, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos H.A.Post, 19 jaar uit Farmsum, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1862-30, 15 maart 1862, kof “Eendracht”, kapitein Derk de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1863-17, 27 februari 1863, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Jansen Post, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1863-79, 23 oktober 1863, brik “Favor”, kapitein Johannes Sannes, 27 jaar uit Oostwold. Voorts 1ste stuurman Eildert J.Deen, 26 jaar uit Hoogezand, 2de stuurman Hayo A.Post, 24 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;
Monsterrol 1870-26, 19 maart 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1870-69, 30 juli 1870, kof “Catharina Lutgardina”, kapitein Hitje Nienhuis, 32 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum en een kok;
Monsterrol 1870-92, 17 oktober 1870, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Christianus Gerhardus Philippus Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1871-10, 02 maart 1871, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein C.G.Ph. Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1871-59, 28 augustus 1871, kof “Geesien de Witt”, kapitein Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Jans Bos, 34 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1872-10, 29 februari 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Enno Vinkhuis, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1872-45, 25 april 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 33 jaar uit Farmsum. Voorts matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1872-53, 22 mei 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerhardus van der Broek, 31 jaar uit Hellum en een matroos;
Monsterrol 1872-89, 06 augustus 1872, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 27 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1873-38, 08 maart 1873, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Everts Schelts, 46 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrrol 1873-100, 01 augustus 1873, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Albers, 22 jaar uit Farmsum, matroos Freerk Balkema, 22 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;
Monsterrol 1873-146, 08 oktober 1873, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert Scherphuis, 38 jaar uit Delfzijl en een matroos;
Monsterrol 1874-33, 09 maart 1874, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem H. Jager, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1874-115, 05 augustus 1874, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman H.Buiten, 38 jaar uit Veendam en een matroos;
Monsterrol 1875-33, 18 maart 1875, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simen Jans Vegter, 46 jaar uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1875-109, 19 augustus 1875, kof “Geessien de Witt”, kapitein Hayo Post, 36 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1876-63, 11 april 1876, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Houwen, 38 jaar uit Nieuweschans en een kok;
Monsterrol 1876-198. 22 september 1876, brik “Amicita”, kapitein Hayo Post, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Houwen, 39 jaar uit Nieuweschans, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1877-74, 19 april 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Sprik, 32 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1877-103, 07 juli 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Sprik, 32 jaar uit Oude Pekela, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1877-160, 12 september 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 37 jaar uit Finsterwolde, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1878-39, 18 maart 1878, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 37 jaar uit Finsterwolde, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1878-134, 14 september 1878, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 39 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1880-122, 11 september 1880, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 41 jaar uit Farmsum, kok, hofmeester, bootsman, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1881-69, 05 juli 1881, brik “Nimrod”, kapitein Jan Kruizenga, 37 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hayo Post, 41 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1881-98, 06 september 1881, brik “Nimrod”, kapitein Jan Kruizenga, 37 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos-zeilmaker, matroos-timmerman, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1882-53, 08 april 1882, schoener “Trio”, kapitein Hayo Post, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Solke Hazewinkel, 41 jaar uit Onstwedde en 2 matrozen;
Monsterrol 1882-118, 12 augustus 1882, schoener “Trio”, kapitein Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Philippus de Raadt, 24 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1882-158, 09 oktober 1882, schoener “Trio”, kapitein Hayo Post, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Philippus de Raadt, 28 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-76, 19 juli 1883, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Bernardus Evers, 21 jaar uit Appingedam, kok, zeilmaker en 2 matrozen;
Monsterrol 1883-118, 05 oktober 1883, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 6 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1884-1, 03 januari 1884, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 33 jaar uit Heveskes. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 44 jaar uit Farmsum; 2de stuurman Jacobus Eilts, 22 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1884-76, 01 augustus 1884, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1884-101, 07 oktober 1884, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 45 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1885-55, 24 juni 1885, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 6 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1885-90, 29 september 1885, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 6 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1886-44b, 16 juni 1886, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 41 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 47 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen en 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1886-77, 03 september 1886, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1887-25, 14 maart 1887, bark “Paulina”, kapitein Popko Deisz, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen en 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-67, 21 juli 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, bootsman, 4 matrozen , lichtmatroos en 2 dekjongens;
Monsterrol 1888-99, 26 september 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacobus Eilts, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 49 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1888-119, 28 december 1888, bark “Pauline”, kapitein Jacob Eilts, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, timmerman, zeilmaker, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1889-108, 03 september 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1890-50, 15 april 1890, bark “Ida”, kapitein Freerk Harding, 43 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 51 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Das, 42 jaar uit Nieuwe Pekela, timmerman, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1891-68, 07 juli 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 53 jaar uit Delfzijl, kapiteinsvrouw, kapiteinsdochter, stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, matroos-zeilmaker, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1891-113, 19 december 1891, bark “Heveskes I”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 53 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Delfzijl, matroos-timmerman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Samenvatting van de monsterrrollen
-
Hayo werd in de monsterrollen ook vermeld als Haye Arents, Hayo A. en met de initialen H.A..
-
Er zijn in totaal 54 monsterrollen met de naam van Hayo Post op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl;
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1854 t/m 1891 met als leeftijden 15 t/m 53 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft derhalve (minstens) 38 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1854 kajuitwachter op de kof “Rijna Arendina”, kapt. Aart T.Polee 15 jaar
* 1854 lichtmatroos op de kof “Edzardina Catharina”, kapt. Arend H.Post 15 jaar
` * 1856 matroos op de kof “Sijlina Titia”, kapt. Harmannus J.Schreuder 17 jaar
* 1857 matroos op de smak “Wubbegina Ilbina”, kapt. Geert F.Bloema 18 jaar
* 1858 matroos op de kof “Stientje Maria”, kapt. Derk P.Vos 19 jaar
* 1862 stuurman op de kof “Eendracht”, kapt. Derk de Witt 23 jaar
* 1863 stuurman op de “Vrouw Clara”, kapt. Onno J.Post 23 jaar
* 1863 2de stuurman op de brik “Favor”, kapt. Johannes Sannes 23 jaar
* 1870 stuurman op de schoener “Hinderrika”, kapt. Derk de Wit 31 jaar
* 1870 stuurman op de kof “Catharina Lutgardina”, kapt. Hitje Nienhuis 31 jaar
* 1870-1871 stuurman op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. Christ. G.P.Rottinghuis 31-32 jaar
* 1871-1875 kapitein op de kof “Geessien de Witt 32-36 jaar
* 1876-1880 kapitein op de brik “Amicitia” 37-39 jaar
* 1880 stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. Albertus Arkema 41 jaar
* 1881 stuurman op de brik “Nimrod”, kapt. Jan Kruizinga 42 jaar
* 1882 kapitein op de schoener “Trio” 43 jaar
* 1883-1888 stuurman op de bark “Pauline/Paulina”, kapt. Popko Deisz 44-50 jaar
* 1889 stuurman op de bark “Catharina Helena’, kapt. Hemmo Leeuw 50 jaar
* 1890 stuurman op de bark “Ida”m kapt. Freerk Harding 51 jaar
* 1891 stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. N.Arkema 52 jaar
* 1891 stuurman op de bark “Heveskes 1”, kapt. Nicolaas Arkema 53 jaar
-
Er zit een onderbreking in de monsterrollen van1858 tot 1862, toen hij van matroos tot stuurman was opgeklommen. En van 1863 tot 1870, in de periode dat hij stuurman was.. Hij was gedurende ca. 9 jaren gezagvoerder en de volgende ca. 8 jaar weer stuurman, in een relatief lange periode op hetzelfde schip – de “Paulina”- onder dezelfde kapitein – Popko Deisz.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:
Binnengekomen:
“Cuxhaven 25 Oct. Geessien de Wit, H.A.Post, Laurvig n. Emden.”
H. Post was (korte tijd) gezagvoerder van de bark "Pauline", gebouwd in 1864 te St.John, groot 575 ton n.m. Tijdens een reis van 14 maart 1887 - 09 jul 1888 (uit en thuis in Delfzijl), waarin hij startte als opperstuurman onder kapitein P. Deisz (zie aldaar) werd hij begin 1888 tot kapitein bevorderd. In Apalachicola (Golf van Mexico, USA) overleed de kapitein aan malaria en moest hij diens taak overnemen gedurende de terugreis. De Bijlage bij de "Herinneringen" van Derk Brouwer bevat een getuigschrift voor Derk Brouwer met de ondertekening van H. Post gedateerd 17 juli 1888048.
Opperstuurman Post was later (1891/1892) opperstuurman op de bark "Heveskes I" (ex-Frieda Grampp), gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl). De kapitein tot Cardiff was N. Arkema en van Cardiff tot en met Santos kapitein R.Balkema. De laatste overleed in Santos aan de gele koorts waarna Post het commando overnam.
Bouman, de scheepstimmerman, in zijn "Beschrijving van eene Zeereis met hindernissen" vertelde: "Nadat we ongeveer eene week in zee waren geweest, werd onze kapitein Post, - die toen bleek de eenige te zijn, die aan boord was, welke het schip kon besturen, - zoo hevig ziek, dat hij het bed moest houden. Daar er géén van de anderen was, die hem durfde behandelen, uit vrees voor besmetting, heb ik hem al dien tijd, als eenigste landgenoot aan boord, bewaakt, totdat hij den 27sten September, des morgens, overleed....."048.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A. de Jonge als gezagvoerder gedurende:
* 1871 van de kof “Johanna (of Johannus) Albertus, ex Johanna Geziena, ex Willem, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip voer in 1872 voor kapitein/eigenaar H.A.Post te Farmsum en was herdoopt in “Geessien de Witt”;
* 1873 van de kof “Cornelia” ex Cornelia Anna, gebouwd in 1849 te Harlingen, 95 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;
* 1877 van de kof “Klaziena” ex Eendragt, ex Bordeaux, gebouwd in 1839 te Harlingen, 122 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip werd in 1877 verkocht naar Duitsland;
Monsterrol uit het Gemeentearchioef van Delfzijl
Monsterrol 1876-147, 01 augustus 1876, kof “Klazina”, kapitein Anthonie de Jonge, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;
NOG AANVULLEN
Overige bijzonderheden
Monsterrol 1858 nr. 29 dd 25 maart 1858 meldt de kof “Wubbegina Ibina”, kapt. Geert F.Bloema, 36 jaar uit Farmsum. Voorts op de monsterrol stuurman Aug. de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, kok, matroos en lichtmatroos.
Is dit dezelfde
Familiegegevens en opleiding
Remko Balkema werd geboren te Delfzijl op 22 oktober 1845 als zoon van Berent Engels Balkema en Jacobje Remkes Wildeboer. Hij was de oudere broer van Freerk Balkema
Hij trouwde op 10 november 1887 te Delfzijl als scheepskapitein met Gertruida Antina Pronk, geboren te Delfzijl op 28 september 1865 als dochter van Arent Pronk en Harmanna Kleindijk. De echtgenoten van Remko en Freerk Balkema waren zusters
Remko overleed op 06 juni 1892 te Santos op een zeereis vanuit Cardiff, 46 jaar. Deze opgave zou staan in akte 27 uit 1893.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.Balkema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 69 in de periode 1877 t/m 1884 en met vlagnummer 87 van 1884 t/m 1893.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen.
De schepen van de kapitein
Bouma 025 vermeldt R.Balkema als gezagvoerder gedurende:
* 1877 t/m 1880 van de kof “Geessien de Wit”, ex Johanna Albertus, ex Johanna Geziena, ex Willem, ex Alkana Elisabeth, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 101 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl. Het schip werd in 1880 verkocht als lichter;
* 1880 van de kof “Aleida Antonia”, gebouwd in 1856 te Muiden, 117 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl. Het schip is in 1880 op Bornholm gestrand;
* 1883 t/m 1887 van de brik “Moree”, gebouwd in 1869 te Perth, 255 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;
* 1887 van de bark “Auburn”, gebouwd in 1867 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;
* 1888 t/m 1892 van de 3-mastschoener “Nijverheid” ex Nuovo S.Marco, gebouwd in 1867 te Varazze, 445 ton o.m.varend voor G.G.Albers Sr te Farmsum. Het schip voer in 1893 voor kapitein/eigenaar E.P.Brouwer te Farmsum en was herdoopt in “Hillechiena Helena”.
Kapitein R.Balkema was in 1892 gezagvoerder op de bark “Heveskes I” (ex-Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl).048
Bouma025 vermeldt bij de “Heveskes” ex Frieda Grampp géén kapitein Balkema.
In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.
“Heveskes I R.Balkema bark 495 brt gebouwd in 1868 reeder S.van der Heij te Heveskes.”
Navolgende monsterrollen zijn aanwezig op het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1861 nr. 91 dd 27 augustus 1861 vermeldt de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.Engelberts, 26 jaar uit Nieuweschans, kok Remko Balkema, 15 jaar uit Delfzijl en een matroos.
Monsterrol 1861 nr. 113 dd. 07 november 1861 vermeldt de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.Engelberts, 26 jaar uit Nieuweschans, kok Remko Balkema, 16 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos.
Monsterrol 1864 nr. 40 dd 23 maart 1864 vermeldt de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Doornbos, 21 jaar uit Stedum, kok, matroos en een lichtmatroos Remko Balkema, 18 jaar uit Delfzijl.
Monsterrol 1865 nr. 39 dd 28 maart 1865 vermeldt de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos Remko Balkema, 20 jaar uit Delfzijl
Monsterrol 1866 nr. 4 dd 13 februari 1866 vermeldt de galjoot “Broedertrouw”, kapt. Derk Pieters Vos, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts een stuurman Johannes Guttinger, 31 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 lichtmatrozen waaronder Remko Balkema, 20 jaar uit Delfzijl.
Monsterrol 1867 nr. 20 dd 04 maart 1867 vermeldt de kof “Elisabeth”. kapt. Minne Kuipers. 34 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Bontko Gosselaar, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen waaronder Remko Balkema, 22 jaar uit Delfzijl.
Monsterrol 1867 nr. 91 dd 18 oktober 1867 vermeldt de kof “De Hoop”, kapt. Jan Boompaal, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Remko Balkema, 21 jaar uit Delfzijl en een matroos/kok.
Monsterrol 1868 nr. 12 dd 04 maart 1868 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 22 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen.
Monsterrol 1869 nr. 10 dd 04 maart 1869 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 23 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen.
Monsterrol 1869 nr. 50 dd 14 augustus 1869 vermeldt de schoener “Amicitia”, kapt. Eertwijn H.de Groot, 28 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een kok, 3 matrozen waaronde Remko Balkema, 23 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen.
Monsterrol 1872 nr. 4 dd 27 februari 1872 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar. Voorts stuurman Remko Balkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos.
Monsterrol 1873 nr. 33 dd 06 maart 1873 vermeldt de brik “Johanna Margrietha”, kapt. Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
Monsterrol 1874 nr. 21 dd 03 maart 1874 vermeldt de brik “Johanna Margrietha”, kapt. Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen.
Monsterrol 1876 nr. 27 dd 07 maart 1876 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Stutvoet, 23 jaar uit Veendam, kok en een matroos.
Monsterrol 1877 nr. 15 dd 27 februari 1877 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.
Monsterrol 1877 nr. 94 dd 20 juni 1877 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos.
Monsterrol 1878 nr. 8 dd 16 februari 1878 vermeldt de kof “Geessien de Witt”, kapt. Remko Balkema, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.
Monsterrol 1879 nr. 74 dd 18 juni 1879 vermeldt de kof “Alyda Antonia”, kapt. Remko Balkema, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.
Monsterrol 1882 nr. 117 dd 11 augustus 1882 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Enno Focken Legner, 37 jaar uit Bremerhaven, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos.
Monsterrol 1882 nr. 153 dd 28 september 1882 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen.
Monsterrol 1883 nr. 22 dd 09 maart 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen, kok en 4 matrozen.
Monsterrol 1883 nr. 58 dd 16 juni 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos.
Monsterrol 1884 nr. 12 dd 10 maart 1884 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 32 jaar uit Delfzijl, 4 matrozen en een lichtmatroos.
Monsterrol 1884 nr. 59 dd 12 juni 1884 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Jan Stant, 26 jaar uit Veendam, kok, matroos en een dekjongen
Monsterrol 1885 nr. 9 dd 09 maart 1885 vermeldt de brik “Moree”, kapitein Remko Balkema, stuurman Cornelis van Wattum, 59 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen.
Monsterrol 1885 nr. 56 dd 03 juli 1885 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos
Monsterrol 1886 nr. 20 dd 03 april 1886 vermeldt de schoener “Moree”, kapt. Remko Balkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goëken, 46 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos.
Monsterrol 1887 nr. 11 dd 01 maart 1887 vermeldt de schoener “Auburn”, kapt. Remko Balkema, geen leeftijd vermeldt uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goëken, 47 jaar uit Noordbroek, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.
Monsterrol 1887 nr. 56 dd 09 juni 1887 vermeldt de schoener “Auburn”, kapt. Remko Balkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok.
Monsterrol 1887 nr. 73 dd 25 juli 1887 vermeldt de bark “Vereeniging”, kapt. Remko Balkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goëken, 47 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen..
Monsterrol 1888 nr. 8 dd 13 maart 1888 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 48 jaar uit Noordbroek, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.
Monsterrol 1888 nr. 57 dd 11 juli 1888 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos.
Monsterrrol 1888 nr. 155 dd 13 december 1888 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapitein Remko Balkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjitse van der Gaast, 36 jaar uit Harlingen, bootsman/zeilmaker , kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
Monsterrol 1889 nr. 7 dd 26 januari 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts een matroos.
Monsterrol 1889 nr. 9 dd 26 januari 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts een matroos.
Monsterrol 1889 nr. 65 dd 25 juni 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Tjitse van der Gaast, 38 jaar uit Harlingen, kok, 5 matrozen, lichtmatrozen en een dekjongen.
Monsterrol 1889 nr. 109 dd 03 september 1889 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 43 jaar uit Farmsum. Voorts de stuurman Tjets van der Gaast, 37 jaar uit Harlingen, kok, 5 matrozen en 2 dekjongens.
Monsterrol 1890 nr. 86 meldt 12 augustus 1890 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 45 jaar, uit Farmsum. Voorts stuurman Tjetse van der Gaast, 38 jaar uit Harlingen, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen, een lichtmatroos/timmerman en een passagier.
Monsterrol 1890 nr. 101, dd 03 november 1890, vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, 45 jaar uit Farmsum. Voorts de stuurman Tjietse van der Gaast, 38 jaar uit Harlingen, kok, timmerman, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
Matroos 1893 nr. 13 dd 28 februari 1893 vermeldt de schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts een bemannings zonder vermelding van rang.
Deze opgave uit 1893 spoort niet met zijn overlijdensjaar in 1892.
Samenvatting van de monsterrollen
-
In de lijst van monsterrollen is de naam altijd vermeld als Remko.
-
Er zijn in totaal 40 monsterrollen met de naam van Remko Balkema op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1861 t/m 1893 met als leeftijden 15 t/m 48 jaar. De zeemanscarriére van Remko heeft derhalve minstens 32 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is altijd Delfzijl/Farmsum vermeld.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
1861 kof op de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema 15 jaar
1864 lichtmatroos op de kof “Vier Gebroeders”, kapt. Berend Balkema 18 jaar
1865 lichtmatroos op de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers 20 jaar
1866 lichtmatroos op de galjoot “Broedertrouw”, kapt. Derk P.Vos 20 jaar
1867 matroos op de kof “Elisabeth”, kapt. Minne Kuipers 22 jaar
1867 stuurman op de kof “De Hoop”, kapt. Jan Boompaal 22 jaar
1868-1869 stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar 22-23 jaar
1869 matroos op de schoener “Amicitia”, kapt. Eertwijn H. de Groot 23 jaar
1872 stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar 26 jaar
1873-1874 stuurman op de brik “Johanna Margrietha”, kapt. Remmelt Gosselaar 27-28 jaar
1876-1878 kapitein op de kof “Geessien de Witt” 30-32 jaar
1879 kapitein op de kof “Alyda Antonia” 34 jaar
1882-1886 kapitein op de brik “Moree” 36-40 jaar
1887 kapitein op de schoener “Auburn” 41 jaar
1887 kapitein op de bark “Vereeniging” 41 jaar
1888-1893 kapitein op de schoener “Nijverheid” 42-48 jaar
Remko heeft, net als zijn broer Freerk, in zijn jonge jaren bij zijn vader Berend Balkema gevaren.
Overige bijzonderheden
Derk Brouwer monsterde op 19 december 1891 als 2e stuurman aan voor een reis van Delfzijl naar Engeland en vandaar naar Santos in Brazilië onder kapitein N.Arkema (zie aldaar). Van deze reis deed hij uitgebreid verslag in zijn “Herinneringen”. De definitieve afvaart was vanuit Rotterdam op 25 december 1891 met een lading turfstrooisel. Aan boord was o.a. de opperstuurman H.Post, die hij eerder als kapitein had meegemaakt (zie bij H.Post). De bemanning kreeg pas in Cardiff (waar kolen werden geladen) te horen dat er vandaar naar Santos in Brazilië zou worden gevaren. Deze plaats had in die tijd een uiterst slechte naam vanwege de gele koorts. Diverse matrozen probeerden van hun contract af te komen, maar zonder succes. Kapitein Arkema verliet in Cardiff het schip met als reden dat hij sluismeester op de Zoutkamper sluis zou gaan worden. Dit bleek later een smoesje om het gevaarlijke Santos te ontlopen. Hij werd opgevolgd door kapitein Balkema. Na en voorspoedige reis werd na 57 dagen Santos bereikt en al spoedig bleek dat de geruchten over de gezondheidstoestand van deze stad absoluut niet overdreven waren. De haven lag vol met schepen “waarvan de geheele bemanning was uitgestorven en verschillende die al de helft en meer hadden verloren”. Ook geschiedde het lossen van kolen vanwege personeelsgebrek aan de wal uiterst langzaam. Tenslotte bleek de stad zeer onveilig vanwege corrupte poltiemensen. Brouwer probeerde zijn broer op te sporen, die als matroos aan boord was van de bark “Esempio” onder kapitein B.Ohlsen. De broer bleek al aan de gele koorts te zijn bezweken. Brouwer is tenslotte met nog enkele andere matrozen overgestapt op de Noorse bark “Elma” onder kapitein G.A.Haoversen om terug naar Europa te varen. “Ik was nog maar 3 dagen op de Noorman aan boord, toen ik des morgens van onze heer De Wit hoorde, dat ze onze oude Kapitein Balkema ook des morgens al naar het ziekenhuis hadden gebracht, en die zelfde dag des middags was hij al overleden” (op 06 juni 1892). De “Heveskes I” kwam toen onder gezag van opperstuurman H.Post die echter op de terugreis naar Nederland overleed.
Remko Balkema was bij zijn overlijden 46 jaar, wonende te Farmsum, gemeente Delfzijl, echtgenoot van Gertruida Antina Pronk, zoon van Berend Engels Balkema, overleden, en van Jacobtje Remkes Wildeboer, zonder beroep en wonende te Farmsum (Overlijdensakte Delfzijl 29 maart 1893, nr.27)048.
In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft o.a.:
De reis begon onder kapitein N.Arkema, die in Cardiff afmonsterde (zie bij Arkema). Hij werd vervangen door kapitein Balkema uit Delfzijl. Liggend in Cardiff, geladen met kolen voor Santos in Brazilië, wordt op 23 februari 1892 het anker gelicht. Vanwege de weersomstandigheden keert men terug en probeert het opnieuw op 01 maart 1892. “Na ruim vijftig dagen te hebben gevaren wordt aan de horizont de kust van Zuid-Amerika zichtbaar”. Op 27 april 1892 wordt het schip naar de rede van Santos gesleept. Vanwege de heersende gele koorts zijn er te kort arbeidskrachten om het schip te lossen en men moet wachten. Op diverse andere schepen op de rede is al een deel van de bemanning aan de koorts bezweken. “Het duurt niet lang of de gevreesde ziekte heerscht ook aan boord van de “Heveskes I”. Een deel van de bemanning gaat over naar een Noors schip waarvan de gehele bemanning was gestorven. “Aan boord van de “Heveskes I” zijn nu maar 5 meer van de bemanning over.” Ook de kapitein wordt ziek en op 06 juni 1892 “bezwijkt hij reeds en wordt ook zijn graf hier in den vreemde gedolven.”. De stuurman Post neemt het gezag over en vraagt de redeer om orders. Die geeft opdracht tegen iedere prijs te lossen en op 23 augustus 1892 vertrekt men naar zee met als bestemming Kingston op Jamaica. ´Ongeveer een week is men in zee als kapotein Post ongesteld wordt.” Hij sterft kort daarna. krijgt een zeemansbegrafenis en is het schip zonder een gekwalificeerde nauticus. Men probeert contact te krijgen met passerende schepen om hulp. Het gelukt om van een passerend Engels schip de 2de stuurman, de Belg C.Scheppings aan boord te krijgen die het schip naar Jamaica brengt waar het op 31 oktober 1892 te Kingston aankomt. Na overleg met de reder komt de nieuwe kapitein Stukje uit Delfzijl aan boord.
Een brochure” Beschrijving van eene Zeereis met hindernissen ondervonden en verteld door R.W.Bouman en beschreven door H.E.Fröling” Delfzijl SCHMIDT & SINIA, 1892, 13 pp. geeft een vrijwel overeenkomstig verhaal van deze zeereis.
Provinciale Groninger Courant 04 januari 1892114
Advertentie. Uit de hand te koop de onderstaande, best onderhouden, onder Nederlandse vlag varende zeilschepen met een complete inventaris:
-
Het driemast schoenerschip NIJVERHEID, groot 457 register ton, gebouwd in 1867,
klasse B 1, Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, laatst gevoerd door kapt. R. Balkema.
NRC 24 februari 1892114
Rotterdam, 23 februari, Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip HEVESKES, kapt. Balkema, te Cardiff uit zee teruggekomen met verlies van ankers en 45 vadem ketting. (Het schip HEVESKES was 18 februari te Cardiff zeilklaar voor Santos).
Provinciale Groninger Courant 09 november 1892114
Heveskes, 5 november. Volgens ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip HEVESKES van Santos te Jamaica aangekomen met verlies van de kapitein. (R.Balkema). Op deze bodem is als gezagvoerder benoemd A. Stukje van Delfzijl, die reeds heden naar Jamaica vertrokken is.
Provinciale Groninger Courant 05 december 1892114
Rotterdam, 2 december. Voor enige tijd hebben wij gemeld dat het Nederlandse barkschip HEVESKES, in ballast van Santos naar Jamaica, toen de kapitein overleden was en niemand iets van de zeevaartkunde verstond, bij het eilandje Fernando de hulp van een Engelse stoomboot vroeg, en deze de vierde stuurman overzette, die het schip behouden Jamaica binnenbracht. Betreffende deze zaak vermeldt men thans het volgende.
Na aankomst van de HEVESKES te Santos zijn enige manschappen aan de gele koorts overleden en uit vrees voor die ziekte 6 à 8 manschappen, waaronder ook de tweede stuurman, afgemonsterd. Zeer kort daarna overleed kapitein Balkema, die toen opgevolgd werd door eerste stuurman Post. Behalve deze bleef nog een der schepelingen in leven en werden andere schepelingen aangenomen, van welke ook nog enige in het hospitaal werden opgenomen, terwijl tot overmaat van ramp de aangenomen eerste stuurman in het ruim viel, waardoor ook hij naar het hospitaal vervoerd werd. Uit gevoerde correspondentie blijkt dat er iemand zich als tweede stuurman verhuurd heeft, die, toen de kapitein overleden was en er geen eerste stuurman was omdat hij niet met het schip meekon en dus achtergebleven was, aan boord blijken gaf dat hem de kennis der stuurmanskunst ontbrak. Toen werd de hulp van het eerste de beste ingeroepen. Kapitein Stukje is direct nadat bekend was hoe de toestand was, van Delfzijl naar Jamaica vertrokken, 25 november daar gearriveerd, en heeft het gezag van genoemd schip op zich genomen.
|