Familiegegevens en opleiding
Harm Stuit werd geboren te Wildervank 29 oktober 1803 als zoon van de schipper Willem Geuchies Stuit en Zwaantje Harms.
Hij trouwde op 04 december 1826 te Wildervank als zeeman met Renske Geerts Dijk, geboren te Winderweer gem. Hoogezand op 16 augustus 1801 als dochter van de landbouwer Geert Willems Dijk en Aaltje Jan Eerkes. Renske overleed op 23 augustus 1827 te Wildervank, 26 jaar.
Hij hertrouwde op 04 augustus 1831 te Wildervank als schipper met de “landbouwersche” Geertje Jans Nieboer, gedoopt te Wildervank op 10 mei 1795 als dochter van de schipper Jan Berends Nieboer en Aaltje Alberts. Zij was de weduwe van Hooite Willems Dijk. Geertje overleed op 11 juni 1862 te Wildervank, 66 jaar, weduwe.
Geen overlijdensakte van Harm Willems Stuit gevonden.
Harm Willems staat in BS-akten vermeld als “zeeman” in 1826 en 1827, als “landbouwer” in 1833 en als “schipper” in een reeks akten tussen 1831 en 1857. Kennelijk is hij in deze periode korte tijd aan de wal gebleven als landbouwer met zijn tweede vrouw.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Harm W. Stuit was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 28 in de periode 1840 t/m 1859.
J.H.Stuit/Stuut was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 104 in de peirode 1870 t/m 1880.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.W.Stuit als gezagvoerder gedurende:
* 1829 t/m 1836 van de smak “Rensiena”, gebouwd in 1828, bouwplaats niet vermeld, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
* 1837 t/m 1857 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1836 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Harm Willems Stuit op:
27 januari 1840, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
11 februari 1841, kof “Geerrdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, koksmaat en 2 matrozen.
10 februari 1842, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
27 januari 1844, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos..
05 februari 1846, “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.
22 februari 1847, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
21 februari 1848, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
09 februari 1850, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
08 februari 1851, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
14 februari 1852, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
In 10 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Harm Willems Stuit.
Het overzicht luidt:
1840-1851 schipper op de kof “Geerdina geen leeftijd en woonplaats vermeld
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Stuit werd geboren 27 februari 1833 te Wildervank als zoon van de landbouwer Harrm Willems Stuit en Geertje Jans Nienboer
Jan trouwde als zeeman op 05 februari 1857 te Veendam met Jantje Engelsman, geboren 13 februari 1832 te Veendam als dochter van de schipper Hindrik Berends Engelsman en Stijntje Abrahams Büsch. Geen overlijdensakte van Jantje gevonden.
Volgens een mededeling in de huwelijksakte van een zoon in 1878 is diens vader Jan Stuit vermist met zijn schip op reis van New York naar Korfu in november 1876.
In een reeks van BS-akten uit de periode 1857 t/m 1876 was Jan Stuit “schipper”.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Stuit was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 28 in de periode 1860 t/m 1876.
J.H.Stuit/Stuut was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 104 in de peirode 1870 t/m 1880.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.H.Stuit als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1862 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1836 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar G.H.Pot te Pekela en was herdoopt in “Hillechiena”;
* 1858 t/m 1863 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
vermoedelijk betreft het hier hetzelfde schip
-
* 1864 van de 2/msch. “Concordia”, gebouwd in 1863, bouwlocatie niet vermeld, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
-
* 1864 t/m 1867 van de 2/msch. “Aurora”, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip voer in 1867 voor S.P.Boon te Hoogezand en was herdoopt in “Jantje;
-
* 1868 van de 2/msch “Jantje” ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor S.P. Boon te Hoogezand. Het schip voer in 1869 voor kapitein/eigenaar J.Hoeksma te Groningen en was herdoopt in “Maria Helena”;
-
* 1869 t/m 1876 van de brik “Redite”, gebouwd in 1868 te Sappemeer, 220 ton o.m., varend voor Boon & Mulder te Hoogezand. Het schip werd in december 1876 vermist op reis van New York naar Corfu.
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Jan Harms Stuit op:
05 februari 1846, schip “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Jan Harms Stuit.
21 februari 1848, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Harms Stuit.
09 februari 1850, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Harms Stuit.
08 februari 1851, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman Jan Harms Stuit, kok, matroos en een lichtmatroos.
14 februari 1852, kof “Geerdina”, schipper Harm Willems Stuit. Voorts stuurman Jan Harms Stuit, kok, matroos en een lichtmatroos.
22 februari 1858, kof “Geerdina”, schipper Jan Harms Stuit, 25 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
12 februari 1859, kof “Geerdina”, schipper Jan Harms Stuit, 26 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
03 maart 1860, kof “Geerdina”, schipper Jan Harms Stuit, 27 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.
17 april 1872, brik “Redite”, kapitein Jan Harms Stuit, 39 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2e stuurman, kok, 4 matrozen en een kajuitwachter.
In 9 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Jan Harms Stuit.
Het overzicht luidt:
1846 kajuitwachter op de kof “Geertruida” onder Harm Willems Stuit (zijn vader) geen leeftijd
1848-1850 lichtmatroos op de kof “Geertruida” onder Harm Willems Stuit idem
1851-1852 stuurman op de kof “Geertruida” onder Harm Willems Stuit idem
1858-1860 schipper op de kof “Geerdina” 25-27 jaar
1872 schipper op de brik “Redite” 39 jaar.
Overige bijzonderheden
De brik “Redite” onder kapitein J.H.Stuit vertrok van Liverpool op 11 november 1870 met bestemming San Francisco. Vermeld op 06 juni 1871 te Mazatlan en op 24 november weer te Porthsmouth. Dus rondingen van Kaap Hoorn op zowel de heen- als de terugreis.121
NRC 05 januari 1849114
Amsterdam, 4 januari. Het schip GEERDINA, kapt. Stuit, van Pernau naar Schiedam, is volgens brief van Flekkefjord van de 18e december lek te Rasvaag (opm: nabij Flekkefjord) binnengelopen en moet lossen om te repareren.