Inloggen
De COLOMBIA van de KNSM
 
      
 
De COLOMBIA is in februari 1943 gezonken door de aanval van de Duitse onderzeer  U-516. De COLOMBIA is opgenomen in de databank van de Stichting Koopvaardij 40 -45
 
Strikt genomen is dit schip gedurende een deel van WW II geen koopvaardijschip. Het is immers op 8 november 1940 in West-Indie gevorderd door de Koninklijke Marine om te dienen als onderzeeboot-moederschip.
Het was vanaf die dag dus een marineschip waarvan de bemanning in dienst was van de marine. De oorspronkelijke koopvaardijbemanning  werd bij de marine ingelijfd en kreeg een marine uniform. 
Dat het schip opgenomen is in de database van de Stichting Koopvaardij 40 -45 is begrijpelijk vanuit de aandacht en de rol die de koopvaardi in WW II heeft gespeeld. Om de marine mensen als 'passagiers' te bestempelen is wellicht een ongelukkige woordkeuze. Het waren immers marine mensen, net als de koopvaardijmensen die ingelijfd waren bij de marine, onder moeilijke en gevaarlijke omstandigheden op een marine schip, oorspronkelijk gebouwd als koopvaardijschip, voeren tijdens WW II.
 
Op dit feit werden we geattendeerd door onze medewerker Jan Klootwijk die persoonlijk betrokkenheid heeft bij dit schip. Immers zijn vader, Maarten Klootwijk, was sergeant-torpedomaker op dit schip.
 
Jan wist te vertellen dat toen het schip werd getorpedeerd, er meer dan 300 bemanningsleden op het schip waren. Omdat het schip binnen 12 à 15 min. zonk is het een wonder, dat er slechts 8 mensen bij de tragedie zijn omgekomen. Dit was omdat matroos 2e klas Manuel Avelino zich koelbloedig en heldhaftig gedroeg waarbij hij ook het leven van Jan's vader Maarten heeft gered. Niet voor niets werd ook het 'Kruis van Verdienste' aangevraagd voor de Portugees-Nederlandse Manuel Avelino. Dat Avelino aan boord was van de COLOMBIA was op zichzelf al een wonder.  Avelino behoorde namelijk tot de koopvaardij bemanning van de Colombia. Toen die werd ingelijfd bij de Koninklijke Marine had Avellino in Schotland kunnen afstappen, omdat Portugal in de Tweede Wereldoorlog neutraal was. Hij bleef echter aan boord en werd bij de Kon. Marine ingelijfd. 
 
De aktie van Manuel Avelino is wellicht een voetnoot in de geschiedenis van WW II, maar wel een voetnoot met grote impact voor veel mensenlevens. Op 25 oktober 2012 verscheen hierover terecht een mooi artikel in het blad Historiek.
 
 
 
 

Foto van Maarten Klootwijk, genomen in
Zuid-Afrika vlak na de torpedering.

  Matroos der 2e klasse Manuel Avelino,
drager van het Kruis van Verdienste.
(foto stiwot)

 

Hieronder het besluit van Koningin Wilhelmina opgemaakt in Londen op 6 mei 1943, dus slechts drie maanden na de ramp, om matroos der 2e klasse Manuel Avelino het Kruis van Verdienste toe te kennen. 

 

 

                                              

 

Dat de bemanning altijd rekening hield met het zinken van het schip waarop men voer blijkt wel uit het feit dat Maarten Klootwijk altijd een fluitje bij zich droeg als hij in de oorlog naar zee ging.
Hij ging er van uit, dat als hij werd getorpedeerd en in het water terecht kwam hij langer kon fluiten om hulp dan schreeuwen of roepen! Dit fluitje is nu in het bezit van Jan Klootwijk.
 
 
Foto Jan Klootwijk