Familiegegevens en opleiding
Volgens T.F.J.Pronker te Vlieland, kleinzoon, is de juiste schrijfwijze van de vóórnaam Teunis zonder h. (meded. okt. 1998)
Foto (nr.66) beschikbaar van kapitein T.Pronker047.
Een zeer uitvoerige levensbeschrijving, met alle beschikbare maritiem-biografische bijzonderheden, is te vinden in referentie 052 en wordt hier in zeer verkorte vorm herhaald. Teunis Pronker werd op Vlieland geboren op 15 maart 1864 als zoon van de loods Feije Pronker (1821-1903) en Elizabeth Teunisd. Bakker (1824 - 1899). Hij huwde op 05 februari 1891 met Janke Godthelp uit Harlingen. Het jonge echtpaar ging wonen in de Hofstraat (thans) nr.1 te Harlingen. Hij haalde zijn stuurmansdiploma aan de Harlinger School voor Wis-en Zeevaartkunde, waarvan de gegevens in het Comportmentboek op het Harlinger stadsarchief te vinden zijn
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Theunis Pronker werd per oktober 1893 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen 1ste stuurman op de bark "Amicitia". De contributie werd betaald door zijn vrouw Janke Godhelp. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind. Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.080.
Theunis Pronker werd per juli 1896 met vlagnummer H1 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij werd overgeschreven uit de 2de klasse. Zijn schip was de "Amicitia", boekhouder P.van der Hoog, Krimpen aan de Lek. De contributie werd betaald door zijn vrouw Janke Godhelp, geen geboortedatum vermeld. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind028-fol.171.
Hij was met vlagnummer H1 lid van het College in de periode 1896-1930034
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H1 1896-1902 bark(ijz) Amicitia P.van der Hoog, Krimpen a/d Lek
gestrand bij Bordeaux met een lading petroleum uit New York
Hij voer op de volgende schepen :
Ja(a)r(en) rang type naam schip kapitein
1878 jongen bark Neptunus J.A.Blijstra
1879-1880 ligtmatroos schoenerbrik Albertina Amelia (ex Mercurius R.Kouwenburg
1881 ligtmatroos schoener Willem K.R.Visser
1882 ligtmatroos schoenerbrik Albertine Amelia (ex Mercurius) R.Kouwenburg
1882 matroos stoomschip Prins Hendrik A.J.Herckenrath
1883 matroos stoomschip Amsterdam T.D.Lucas
1883-1884 matroos bark Smeroe K.W.Schenk
1884 matroos galjoot Fenna T.Zeilinga
1884-1885 matroos schoenerbark Zeemeeuw W.Koen
1886 2de stuurman bark Lina A.G.Visser
1887-1890 2de stuurman fregat-bark Deliane C.G.A.von Lindern
1891-1896 1ste stuurman bark Amicitia W.B.van der Meer
Bouma025 vermeldt T.Pronker als gezagvoerder gedurende:
* 1897 (moet zijn 1896) t/m 1903 van de ijzeren bark “Amicitia”, gebouwd in 1885 te Rotterdam, 1088 ton n.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. Uitgebrand bij Bordeaux met lading petroleum uit New York.
Overige bijzonderheden
“In januari 1903 werd door het barkschip ‘Amicitia’ in New York een lading nafta in vaten geladen. De bestemming was Blaye, een plaatsje aan de Gironde nabij Bordeaux. … In totaal ging het om ongeveer 7400 vaten voorzien van ijzeren banden. … De bemanning werd in New York gemonsterd. In de monsterrol waren een aantal voorwaarden opgenomen waaraan men zich diende te houden. Zo was het verboden met vuur en licht aan dek te komen en was roken alleen in het logies toegestaan. Overtreding van dit verbod betekende verbeurdverklaring van de volle gage.”
“Op 9 maart werd met lossen van de vaten begonnen” De lossing verliep voorspoedig. Op de 19de maart was er een explosie, waarbij verscheiden gewonden vielen. Er werd geprobeerd de brand te blussen, maar na verloop van tijd verdween het schip naar beneden.
De Raad van Tucht voor de koopvaardij deed in de uitspraak van 26 juni 1903 dat kapitein Teunis Pronker geen schuld had aan de ramp en alle voorzorgsmaatregelen had genomen en uitgevoerd. Wel was er kritiek op het ontbreken van veiligheidsvoorschriften, maar een straf werd niet opgelegd. 104.
De bark “Amicitia” onder kapitein T.Pronker vertrok van Newcastle NSW op 18 november 1897 en arriveerde over de Pacific op 6 januari 1898 te Valparaiso. Op 02 februari vertrek naar Tocopilla en via Kaap Hoorn op 11 augustus 1898 aankomst te Lizard en op 18 augustus te Rotterdam.121
Hetzelfde schip en kapitein waren op 18 februari 1901 te Melbourne en het schip voer vervolgens via Kaap Hoorn naar Falmouth, aankomst 20 juli en vermelding van M.Shields op 30 juli 1901.121
Artikel: http://www.ontdekkingsschrijver.nl/wp-content/uploads/2013/05/Teunis-Pronker.pdf