Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Schottee de Vries werd met vlagnummer 966 per 07 december 1911 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.
J.Schottee de Vries was van 1912-1932 bestuurslid van het college Zeemanshoop019.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
966 1911 stoomsch. Hollandia Koninkl.Hollandsche Lloyd
1912-1918 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt J.Schottee de Vries als gezagvoerder gedurende:
* 1891 van het schroefstoomschip “‘P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij;
- * 1895 van het stalen schroefstoomschip “Didam” gebouwd in 1891 te Feyenoord, 2751 ton n.m., varend voor de Ned.Amer.Stoomv. Maatsch. te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar Engeland;
- * 1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;
- *1897 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Glasgow;1899 van het stalen schroefsoomschip “Werkendam”, gebouwd in 1881(?) te Belfast, 3657 ton n.m., varend voor de Holland Amerika-Lijn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
De Raad van Tucht voor de Koopvaardij deed op 21 december 1908 uitspraak inzake een ongeval aan boord van zijn schip de “Amstelland” tijdens en reis van Buenos Ayres naar Amsterdam. “Uit het onderzoek bleek dat op 31 juli 1908 aan boord van het s.s. ‘Amstelland’ plotseling brand was uitgebroken in een tussendek op het voorschip. … De brsand woedde het hevigst daar waar een aantal overtollige bedden op balen wol waren gestuwd. Later werd op deze plaats ook het half verkoolde lijk van een neger aangetroffen, van wie men niet wist dat hij aan boord was. … Aan boord waren ecchter ook 300 passagiers … “ Bij pogingen van deze passagiers om in een reddingsboot van boord te vluchten kwamen een aantal door verdrinking om het leven.
“Tijdens de brand was het Engelse stoomschip ‘Imogen’ in de nabijheid gekomen en had de reddingboot met daarin een aantal angstige passagiers opgepikt en deze op sleeptouw genomen en naar de ‘Amstelland’ teruggebracht. Daarna vervolgde de ‘Amstelland’ haar reis naar Amsterdam.”
“De Raad oordeelde dat niet was gebleken dat het verlies van mensenlevens, tijdens de brand, zou zijn veroorzaakt door een daad van nalatigheid van de gezagvoerder of zijn officieren. Hiervoor kon dan ook geen straf worden opgelegd.” De Raad was echter ook van oordeel dat er niet voor gezorgd was dat zich onmiddellijk geschikt personeel onder de passagiers hadden begeven om de orde te handhaven. De Raad oordeelde daarom dat de gezagvoerder gedurende deze reis in zijn plichten tekort was geschoten.
De verstekeling was waarschijnlijk de veroorzaker van de brand omdat hij ter plaatse gerookt zou hebben. 104.