Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.v/d Sprang van Lee als gezagvoerder gedurende:
- * 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Noordkaper”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor H.Kerdijk & L.Pincoffs te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;
- * 1887 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;
* 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m. varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
- * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
- * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
- * 1896 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.
In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.
Overige bijzonderheden
- van der Sprang van Lee vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland op de volgende reizen065*:
* Vertrek 22 september 1888. Aankomst 14 november 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.
* Vertrek 09 februari 1889. Aankomst 29 maart 1889 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.
Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Utrecht” op de volgende reis:
* Vertrek 13 juni 1891. Aankomst 24 juli 1891 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.
Hij vervoerde detachementen vanuit Rotterdam met de “Bromo” tijdens de volgende reizen:
* Vertrek 02 april 1892. Aankomst 10 mei 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
* Vertrek 13 mei 1893. Aankomst 20 juni 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.
* Vertrek 16 september 1893. Aankomst 25 oktober 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.
* Vertrek 20 januari 1894. Aankomst 28 februari 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
* Vertrek 07 juli 1894. Aankomst 14 augustus 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.
* Vertrek 16 februari 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.
* Vertrek 22 juni 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen.
* Vertrek 26 oktober 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 33 manschappen.
Hij vervoerde een detachement vanuit Marseille (!) met de “Salak” op de volgende reis:
* Vertrek 30 mei 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 7 officieren.