Inloggen
UTRECHT - ID 8375


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-02-26 / 1897-02-28 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1880
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 166
Delivery Date: 1880-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38 & 70 - 36
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2227.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1654.22 Net tonnage
Deadweight: 2825.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 300.0 Feet (British) Registered
Beam: 36.2 Feet (British) Registered
Depth: 25.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 16 0 40 0 82
Configuration Changes

Datum 00-00-1894
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1894 werden de passagiersverblijven uitgesloopt en sindsdien voer de UTRECHT uitsluitend als vrachtschip. Ook werd ze hermeten. Sindsdien: 2174 ton bruto en 1634 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-02-16
Register nr: 0
Scheepsnaam: UTRECHT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: Nannings, F.
Opmerkingen: ja
1880-02-16, gunstig beschikt112-1880-02-16

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1880-02-26 UTRECHT
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Stoomschip 'Utrecht', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVWG

Date/Name Ship 1883-05-00 UTRECHT
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVWG

Ship Events Data

1885-08-24: Damaged
Rotterdam, 24 augustus 1885. Het stoomschip UTRECHT, kapt. J.C. Kromwijk, op reis van Java naar Rotterdam te Suez aangekomen, zal aldaar ongeveer 4 dagen oponthoud hebben om nieuwe schroefbladen aan te zetten.
1897-03-04: Final Fate:
De UTRECHT vertrok op 28 februari 1897 van Rotterdam naar Atjeh en Batavia met een lading stukgoederen, waaronder een deel van de lading van het bij Hoek van Holland gestrande stoomschip GELDERLAND. Aan boord was een bemanning van 36 personen, op drie man na (w.o. de gezagvoerder) ook allen afkomstig van de GELDERLAND. Sindsdien is niets meer van schip of bemanning vernomen. Diverse van de UTRECHT afkomstige goederen spoelden in de eerste helft van maart 1897 aan bij Ouessant, Roscoff en Isle de Batz. Het schip is waarschijnlijk op of kort voor 4 maart 1897 aan het einde van het Engelse Kanaal, op of bij de Franse kust, ten noord-oosten van Ouessant, door de daar toen woedende zware storm vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Boon was met vlagnummer R63 in de periode 1879 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Boon met vlagnummer R63 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1880 t/m 1882 van het ss. “Utrecht”   2177 ton n.m.  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1883 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1885, 1886 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1887, 1888 van het ss. “Bromo”     2508 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1890 van het ss. “Ardjoeno”   2600 ton net   varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt G.J.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1872 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1873 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 van het schroefss “Holland”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Pallas” ex Mont Cenis, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te New Castle, 2500 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam (in 1883 en later de Rotterdamsche Lloyd);
  • 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1890 van het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1891 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd W.Ruys & Zn te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam Het Ned. stoomschip Merapi vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam

G.J.Boon vervoerde vanuit Vlissingen met de “Holland” een detachement landmactmilitairen naar Batavia op de volgende reis065*:

  • Vertrek 08 september 1873. Aankomst 24 oktober 1873 na 46 dagen. 4 officieren en 300 manschappen.

Vanuit Nieuwe Diep met hetzelfde schip:

  • 17 november 1873. Aankomst 03 januari 1874 na 47 dagen. 5 officieren en 200 manschappen (deze of de vorige opgave lijkt me onjuist gezien de data in oktober resp. november 1873!).

Vanuit Nieuwe Diep met de “Stad Amsterdam” op de volgende reizen:

  • 30 september 1876. Aankomst 10 november 1876 na 41 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden.

Vanuit Rotterdam met de “Utrecht” op de volgende reizen:

  • Vertrek 17 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 47 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 02 oktober 1880. Aankomst 15 november 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 19 maart 1881. Aankomst op 04 mei 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 06 augustus 1881. Aankomst 17 september 1881 na 42 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

Vanuit Vlissingen met hetzelfde schip:

*Vertrek 18 november 1882. Aankomst 12 januari 1883 na 55 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

Vanuit Rotterdam met hetzelfde schip:

  • Vertrek 14 april 1883. Aankomst 01 juni 1883 na 48 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

  • Vertrek 21 juni 1883. Aankomst 05 september 1883 na 46 dagen. 1 officier en 32 manschappen. (dit klopt niet met de vorige opgave.
  • Vertrek 08 december 1883. Aankomst 27 januari 1884 na 50 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.
  • Vertrek 10 mei 1884. Aankomst 24 juni 1884 na 45 dagen. 3 officieren en 72 manschappen.
  • Vertrek 11 oktober 1884. Aankomst 24 november 1884 na 44 dagen. 4 officieren en 66 dagen.
  • Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 28 april 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 94 manschappen.
  • Vertrek 06 november 1886. Aankomst 21 december 1886 na 45 dagen. 3 officieren en 126 manschappen.
  • Vertrek 09 april 1887. Aankomst 12 mei 1887 na 33 dagen.3 officieren en 47 manschappen.
  • Vertrek 27 augustus 1887. Aankomst 09 oktober 1887 na 43 dagen. 4 officieren en 115 dagen.

Vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

  • Vertrek 05 mei 1888. Aankomst 18 juni 1888 na 44 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.
  • Vertrek 20 oktober 1888. Aankomst 28 november 1888 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 09 maart 1889. Aankomst 18 april 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 28 december 1889. Aankomst 05 februari 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Merapi” op de volgende reizen:

  • Vertrek 16 november 1889. Aankomst 26 december 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 38 manschappen..(deze data kloppen niet met de voorgaande reis met de “Bromo”.
  • Vertrek 23 augustus 1890. Aankomst 30 september 1890 na 38 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 27 december 1890. Aankomst 10 februari 1891 na 45 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:

  • Vertrek 02 mei 1891. Aankomst 10 juni 1891 na 39 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.
  • Vertrek 09 januari 1892. Aankomst 16 februari 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 14 mei 1892. Aankomst 20 juni 1892 na 37 dagen. 3 oficieren en 79 manschappen.
  • Vertrek 17 september 1892. Aankomst 24 oktober 1892 na 37 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Boon, G.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025vermeldt J.C.Kromwijk als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1878 t/m 1883 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam. Het schip is in 1883 verkocht voor de sloop;

      Deze opgave klopt in het geheel niet met de volgende vaarperioden.

*    1879 t/m 1880 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1887 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen;

*    1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

 

Overige bijzonderheden

J.C.Kromwijk vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 05 juli 1884. Aankomst 20 augustus 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 28 dagen.

*    Vertrek 06 december 1884. Aankomst 24 januari 1885 na 49 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 09 mei 1885. Aankomst 23 juni 1885 na 45 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*    Vertrek 26 september 1885. Aankomst 09 november 1885. 3 officieren en 94 manschappen.

*    Vertrek 27 februari 1886. Aankomst 01 april 1886 na 33 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland transporten op de volgende reizen:

*    Vertrek 09 oktober 1886. Aankomst 02 december 1886 na 54 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 12 maart 1887. Aankomst 23 april 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 42 manschappen..

*    Vertrek 08 september 1888. Aankomst 20 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 44 dagen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Zeeland” het volgende transport:

Vertrek 29 november 1890. Aankomst 12 januari 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Melding van het overlijden op 11 september 1885 van een matroos aan boord van het te Rotterdam thuisbehorend stoomschip “Utrecht”, kapitein Jacob Cornelis Kromwijk op de terugreis van Batavia op 37o20’NB/1oWL.115

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Kromwijk, Jacob Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Goede was met vlagnummer R17 in de periode 1896 t/m 1897 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

(Ene) P.de Goede was van 1910-1918 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1897 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1896 staat kapitein P. de Goede met vlagnummer R17 in de ledenlijst als gezagvoerder van het ss. “Gelderland", 1578 ton netto, varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam058.

 

P.de Goede was in 1896/97 gezagvoerder van het stoomschip de "Gelderland", 2177 ton n.m., gebouwd in 1883 bij Raylton, Dixon & Co te Middelsborough (UK), voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.  Het vrachtschip Gelderland kreeg ter hoogte van de Noord Hinder een krukasbreuk. Het werd door het te hulp geschoten s.s. Rallus opgesleept naar Rotterdam, doch juist bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg tijdens stormweer brak de sleeptros, met het gevolg dat de Gelderland langs de Noordpier op het strand dreef. Het schip werd er weliswaar afgesleept, maar het was zodanig beschadigd dat besloten moest worden het in publieke veiling te verkopen"024 en 025.

 

Het ss. “Gelderland” strandde op 26 januari 1897 aan de monding van de Nieuwe Waterweg na op sleeptouw te zijn genomen met een gebroken schroefas. Het schip was op weg van Rotterdam naar Java. In februari 1897 werd het ernstig beschadigd vlot gebracht en in april 1897 verkocht voor sloop aan de fa M.Springer & Zn te Rotterdam.

Het ss “Gelderland” werd gebouwd in 1878 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 2177 Brt. en voer voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam072.

 

Bouma025 vermeldt P.de Goede als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen. Het schip ging in 1891 onder Engelse vlag varen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen. Het schip ging in 1891 over naar de Engelse vlag;

*    1897 en later van het ijzeren schroefstoomschip “Dorothea” ex Euxine, gebouwd in 1871 te Newcastle, 1531 ton o.m., varend voor P.W.Louwman te Rotterdam.

 

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

Overige bijzonderheden

P.de Goede vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen:

*    Vertrek 13 januari 1887. Aankomst 16 februari 1887 na 44 dagen. 4 officieren en 126 manschappen.

*    Vertrek  22 oktober 1887. Aankomst 03 december 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 35 manschappen.

*    Vertrek 25 februari 1888. Aankomst 08 april 1888 na 43 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

*    Vertrek 30 juni 1888. Aankomst 11 augustus 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 75 manschappen.

*    Vertrek 17 november 1888. Aankomst 29 december 1888 na 42 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 06 april 1889. Aankomst 21 mei 1889 na 45 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 10 augustus 1889. Aankomst 19 september 1889 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen..

Hij vervoerde transporten vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland” op:

*    Vertrek 18 maart 1890. Aankomst 21 april 1890. 3 officieren en 42 manschappen.

Hij vervoerde transporten vanuit Rotterdam met de “Zeeland” op:

*    Vertrek 04 april 1891. Aankomst 17 mei 1891 na 43 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

En wederom met de “Utrecht” op:

*    Vertrek 25 juni 1892. Aankomst 05 augustus 1892 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 29 oktober 1892. Aankomst 10 december 1892 na 42 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 18 maart 1893. Aankomst 28 april 1893. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 25 november 1893. Aankomst 06 januari 1893 na 42 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 31 maart 1894. Aankomst 08 mei 1894 na 38 dagen. 2 offcieren en 53 dagen.

*    Vertrek 04 augustus 1894. Aankomst 13 september 1894. 2 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 13 april 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 38 manschappen.

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Goede, P. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.v/d Sprang van Lee als gezagvoerder gedurende:

  • * 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Noordkaper”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor H.Kerdijk & L.Pincoffs te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;
  • * 1887 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*     1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m. varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

  • * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1896 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Sprang van Lee vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland op de volgende reizen065*:

*     Vertrek 22 september 1888. Aankomst 14 november 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*     Vertrek 09 februari 1889. Aankomst 29 maart 1889 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Utrecht” op de volgende reis:

*     Vertrek 13 juni 1891. Aankomst 24 juli 1891 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij vervoerde detachementen vanuit Rotterdam met de “Bromo” tijdens de volgende reizen:

*     Vertrek 02 april 1892. Aankomst 10 mei 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 13 mei 1893. Aankomst 20 juni 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 september 1893. Aankomst 25 oktober 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.

*     Vertrek 20 januari 1894. Aankomst 28 februari 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 07 juli 1894. Aankomst 14 augustus 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 februari 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

*     Vertrek 22 juni 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen.

*     Vertrek 26 oktober 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 33 manschappen.

Hij vervoerde een detachement vanuit Marseille (!) met de “Salak” op de volgende reis:

*     Vertrek 30 mei 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 7 officieren.

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Sprang Van Lee, W. v/d
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Goede was met vlagnummer R17 in de periode 1896 t/m 1897 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

(Ene) P.de Goede was van 1910-1918 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1897 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1896 staat kapitein P. de Goede met vlagnummer R17 in de ledenlijst als gezagvoerder van het ss. “Gelderland", 1578 ton netto, varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam058.

 

P.de Goede was in 1896/97 gezagvoerder van het stoomschip de "Gelderland", 2177 ton n.m., gebouwd in 1883 bij Raylton, Dixon & Co te Middelsborough (UK), voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.  Het vrachtschip Gelderland kreeg ter hoogte van de Noord Hinder een krukasbreuk. Het werd door het te hulp geschoten s.s. Rallus opgesleept naar Rotterdam, doch juist bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg tijdens stormweer brak de sleeptros, met het gevolg dat de Gelderland langs de Noordpier op het strand dreef. Het schip werd er weliswaar afgesleept, maar het was zodanig beschadigd dat besloten moest worden het in publieke veiling te verkopen"024 en 025.

 

Het ss. “Gelderland” strandde op 26 januari 1897 aan de monding van de Nieuwe Waterweg na op sleeptouw te zijn genomen met een gebroken schroefas. Het schip was op weg van Rotterdam naar Java. In februari 1897 werd het ernstig beschadigd vlot gebracht en in april 1897 verkocht voor sloop aan de fa M.Springer & Zn te Rotterdam.

Het ss “Gelderland” werd gebouwd in 1878 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 2177 Brt. en voer voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam072.

 

Bouma025 vermeldt P.de Goede als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen. Het schip ging in 1891 onder Engelse vlag varen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen. Het schip ging in 1891 over naar de Engelse vlag;

*    1897 en later van het ijzeren schroefstoomschip “Dorothea” ex Euxine, gebouwd in 1871 te Newcastle, 1531 ton o.m., varend voor P.W.Louwman te Rotterdam.

 

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

Overige bijzonderheden

P.de Goede vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen:

*    Vertrek 13 januari 1887. Aankomst 16 februari 1887 na 44 dagen. 4 officieren en 126 manschappen.

*    Vertrek  22 oktober 1887. Aankomst 03 december 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 35 manschappen.

*    Vertrek 25 februari 1888. Aankomst 08 april 1888 na 43 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

*    Vertrek 30 juni 1888. Aankomst 11 augustus 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 75 manschappen.

*    Vertrek 17 november 1888. Aankomst 29 december 1888 na 42 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 06 april 1889. Aankomst 21 mei 1889 na 45 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 10 augustus 1889. Aankomst 19 september 1889 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen..

Hij vervoerde transporten vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland” op:

*    Vertrek 18 maart 1890. Aankomst 21 april 1890. 3 officieren en 42 manschappen.

Hij vervoerde transporten vanuit Rotterdam met de “Zeeland” op:

*    Vertrek 04 april 1891. Aankomst 17 mei 1891 na 43 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

En wederom met de “Utrecht” op:

*    Vertrek 25 juni 1892. Aankomst 05 augustus 1892 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 29 oktober 1892. Aankomst 10 december 1892 na 42 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 18 maart 1893. Aankomst 28 april 1893. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 25 november 1893. Aankomst 06 januari 1893 na 42 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 31 maart 1894. Aankomst 08 mei 1894 na 38 dagen. 2 offcieren en 53 dagen.

*    Vertrek 04 augustus 1894. Aankomst 13 september 1894. 2 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 13 april 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 38 manschappen.

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Goede, P. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Pekelder als gezagvoerder in/van:

*    1893 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1896 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn  (vanaf 1883 de Rotterdmache Lloyd) te Rotterdam. Vermist op de uitreis naar Java;

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Utrecht” vertrok op 28 februari 1897 van Rotterdam naar Java en werd sedertdien vermist. Moet tussen 2 en 4 maart 1897 zijn vergaan tijdens een orkaan ter hoogte van Ouessant omdat in maart wrakhout bij Ouessant werd opgepikt. 33 mensen zijn omgekomen.

Het ss “Utrecht” werd gebouwd in 1880 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 2177 Brt en voer voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Pekelder, B.
Overige informatie: Geboren op 20 apr. 1853 te Groningen Overleden op zee tijdens het vergaan van het s.s. Utrecht. In 1897. Getrouwd op 29 juni 1882 te Groningen met Klazina Heins, geb. op 25 mei 1852 te Groningen.

Afbeeldingen


Omschrijving: UTRECHT omstreeks 1880
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: UTRECHT geschilderd tussen 1900 en 1930
Collectie: Noordelijk Scheepvaartmuseum, Groningen
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

NRC 100397
Rotterdam, 9 maart. Volgens telegram van Lloyd’s bevat de Morning Post een rapport, dat in de omtrek van Ouessant een massa wrakstukken zijn aangespoeld, waarvan gedeelten gemerkt zijn: Rotterdam–Maassluis. (opm: de eerste aanduiding van het vergaan van het s.s. UTRECHT)

NRC 130397
Rotterdam, 12 maart. Volgens telegram van Lloyd’s zijn in het district Ouessant enige wrakstukken aan land gedreven, vermoedelijk afkomstig van het Nederlandse stoomschip UTRECHT. Het stoomschip UTRECHT, een vrachtboot van de Rotterdamsche Lloyd, vertrok op 28 februari j.l. van Rotterdam naar Atjeh (opm: Aceh) en Java.

NRC 130397
Rotterdam, 12 maart. Op aanvrage om nadere inlichting van Lloyd’s telegram betreffende het stoomschip UTRECHT seint Lloyd’s ons het volgende. Volgens bericht uit Brest zijn tot 7 dezer op de kust aangedreven 10 pitch pine paneelsgewijze bewerkte deuren van hutten, een reddingboei gemerkt UTRECHT–Rotterdamen de deur ener hut van vernist hout, waarop een koperen plaat met het opschrift proviandkamer. Sedert is op Île de Batz een plank gevonden met de naam UTRECHTin gele letters op witte grond en een kleinere plank, waarschijnlijk van een boot, op witte grond met zwarte letters het woord Rotterdam.Bij Roscoff werden vier portretten gevonden, afkomstig van Nederlandse ateliers. Te Plonne sur Prez werden gevonden kisten sigaren en thee, drie sabels in houten kist met adres A.L.J.Cavalje, franco, 2eluitenant derinfanterieen een grote hoeveelheid wrakhout, waarop te lezen Victoria-water Van der Sutter & Co. – Batavia, Boston U.S.A,enige flessen acid (zuur), enige prospectussen van de firma Honnigerwell, Turks & Co, een vat, op de bodem waarvan het adres J.H. Henkes – Delfshavenen daar beneden de afdrukken der medailles, verkregen te London 1863, Parijs 1867 en Amsterdam 1890, benevens nog andere wrakstukken te Laberurach. Op het stoomschip UTRECHT, kapt. B. Pekelaar, waren geen passagiers aan boord. De bemanning bestond in het geheel uit 36 koppen. De UTRECHT heeft een gedeelte der lading aan boord van het stoomschip GELDERLAND dat, na bij de Hoek van Holland op strand te hebben gezeten, te Rotterdam werd binnengebracht. Het werd van ijzer gebouwd in 1880 te Middlesbrough en is 2174 registerton groot.

NRC 140397
Brest, 10 maart. Bewesten de moelje (opm: havenpieren) te Laberwrach werd een nieuwe vaatje gevonden met de merken op het ene eind gerookt spek – CºD.O – supprime M.Ain een vierhoek D.O.-G.G. M.A. 1897 Atje Ges. ½,de laatste woorden gedeeltelijk uitgewist, op de andere bodem 229F. ar 4/5 netto 2/5Men kan aan de aangedreven wrakstukken en de plaatsen, waar zij zijn gevonden, genoegzaam als zeker aannemen, dat het stoomschip UTRECHT aan het einde van het Engelse Kanaal omstreeks de 4edezer op of bij de Franse kust, ten noord-oosten van Ouessant in het departement Finisterre, met de gehele bemanning is verongelukt. Deze bestond, op drie personen na, waaronder de gezagvoerder, uit de vroegere equipage van het stoomschip GELDERLAND.

RN 160397
Het stoomschip UTRECHT vergaan? (opm: verkort weergegeven).
Morlaix, 8 maart. — Steeds spoelen meer stukken wrakhout enz. aan land, planken van hutten en zakken kurk. Vissers hebben enige vaten boter en vet opgevist en berichten de romp van een groot schip gezien te hebben, dat zij niet konden naderen wegens de hevige zeeën. Als een bijzonderheid wordt gemeld, dat de equipage van de UTRECHT op 3 man na, dezelfde was, welke met de GELDERLAND van dezelfde rederij bij Hoek-van-Holland op strand heeft gezeten. De bemanning bestond in het geheel uit 36 koppen; gezagvoerder kapt. B. Pekelaar. Passagiers waren niet aan boord. De UTRECHT is in 1880 te Middlesbrough van ijzer gebouwd en is bruto 2.174, netto 1.634 registerton groot. Een gedeelte van de lading was afkomstig van het stoomschip GELDERLAND. Het feit, dat de UTRECHT verscheidene uit de GELDERLAND geborgen goederen aan boord had, verklaart vermoedelijk het vinden van wrakstukken met de woorden „Rotterdam— Maassluis", waarvan wij in ons No. van 12 dezer, onder Schoepstijdingen melding maakten. Het is nl. niet onwaarschijnlijk dat deze goederen bij het vervoer van het strand naar Rotterdam, het merk „Maassluis -Rotterdam" hebben ontvangen. De equipage van het s.s. UTRECHT, kapt. B. Pekelaar, bestaat uit:
A. Van Zanten, 1eofficier; G. Grilk, 2eofficier; D. Datema, 3eofficier; G.S. Hubener, 4eofficier; J. van Ameijden, bootsman; P. Moeken, timmerman; J. Roeterdink, kok; T. Wesselman, koksmaat; D. Van Krevelen, hofmeester; J. Van Zijl, bediende; A. Hulscher, lampenist; W. Toren, G. Hartingveld, C. Adriaanse, J. v. d. Horst, H. Ernst, H. Booijing en E. Wolthuis, matrozen; D. Janssen, licht-matroos; H.B. Brand, 1emachinist; J.P. Pons, 2emachinist; W. Jansen, 3emachinist; A. Koest, 4emachinist; H. Weijermans, donkeyman; J. Hofmann, magazijnmeester; J. v.d. Vlies, A. de Bruijn, P.H. v.d. Weijer, W. v.d. Boom, M. Peters, W. Gieben, stokers; T. Bremer, D.H. de Groot, tremmers.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten