Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
(Ene) P. de Boer was met vlagnummer R60 in de periode 1835 t/m 1841 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1841 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat kapitein P. de Boer in 1841 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P. de Boer als kapitein gedurende:
- 1834 t/m 1849 (?) op het 3/m schip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, 840 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Antwerpen.
Overige bijzonderheden
Pieter de Boer werd geboren/gedoopt op Vlieland op 13/15 november 1807 als zoon van Thomas Cornelisz de Boer, koopvaardijkapitein (zie aldaar), en Tietje Tortel. Hij overleed op 10 februari 1886 te Kleef.
Pieter wordt vermeld als “gezagvoerder koopvaardij, boekhouder/reder”. In 1828 was hij kapitein op de “Constance” en van 1834-1849 op de “Prins van Oranje” (ontleend aan van Sluijs. De reder is dan N.J.de Cock te Rotterdam - Bouma025). Op 03 september 1834 ligt hij met de “Prins van Oranje” in lading te Rotterdam om die dag te vertrekken naar Batavia (scheepvaartberichten Algemeen Dagblad). Op 18 januari 1848 ligt hij met hetzelfde schip op de rede van Batavia gereed om te vertrekken. Vanaf 1848/1849 staat hij te boek als reder/boekhouder te Rotterdam. Hij werd in 1854 benoemd tot lid van de Commissie van Bestuur over de Inrigting tot het examineeren van Varenslieden aan de Rotterdamsche Zeevaartschool. Van 1855 tot 01 juni 1857 is hij onbezoldigd onderwijzer aan de Rotterdamsche Zeevaartschool. Op 14 mei 1868 vertrok hij naar Kleef. Een laatst gevonden mededeling stamt uit het Reederijboek van de “Catharina Jacoba Henriëtte” dd. december 1870 waarbij hij boekhouder/deelhebber blijkt te zijn van dit fregat.
De gegevens zijn verstrekt in de zomer van 1999 door Ch.van der Zweep, ‘t Schoman 22 7478 RM Diepenheim. De gegevens zijn uitgebreider dan hierboven aangegeven en bevatten bv. adresgegevens en uitgebreide bronvermelding. De heer van der Zweep bezit twee scheepsjournalen van de fregatten “Catharina Jacoba Henriëtte” (kapitein C.J.Tönjes, 1862-1863 reis naar Java, en de “Catharina Wilhelmina”, kapitein K.de Boer, 1865-1867, reis naar Oost-Indië). Verder het Reederijboek 1861-1869 van de “Catharina Jacoba Henriëtte” en het Journaal van Scheepsrekeningen en Verantwoordingen van de barkschepen “Wilhelmina”, Everdina Elisabeth” en “Joan Melchior Kemper” en de fregatten “Catharina Jacoba Henriëtte”, “Catharina Wilhelmina” en “Cornelia”.
De heer van der Zweep bezit tevens een “Spin” van de “Prins van Oranje” onder kapitein P.de Boer “in zwaar weer ter hoogte van Scheveningen op 24 november 1836” en van “Het verongelukken van het Brik Schip Ceres van Gendt, kapt. T.C.de Boer, op de Arklowbank, Oostkust van Ierland, 29 Juil 18.. ‘s nachts ten 1 uur” (het jaartal is niet leesbaar).
Volgens bovenvermeld Journaal van Scheepsrekeningen etc. was P.de Boer deelhebber met 5/20 part in het barkschip de “Wilhelmina”, met 6/20 in de bark “Wilhelmina”, voor 3/16 in de bark “Everdina Elisabeth”, voor 2/16 in het fregat “Catharina Jacoba Henriëtte”, voor 6/16 in het fregat de “Catharina Wilhelmina”, voor 8/16 in de bark “Joan Melchior Kemper” en voor 2/16 in het fregat de “Cornelia”.
P.de Boer verzorgde per 24 april 1837 vanuit Nieuwediep met de “Prins van Oranje” een troepentransport van 12 officieren en 193 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 09 augustus 1837 na 107 dagen. Onderweg overleden 1 officier en 1 manschap
Op 27 november 1841 voer hij met de “Prins van Oranje”uit vanuit Hellevoetsluis en een contingent van 6 officieren en 60 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 07 augustus 1842 na 106 dagen065.
Bossenbroek065 vermeldt op p. 70
“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de …Prins van Oranje …”065.
Journaal 1834-1835 “De Twee Cornelissen”, kapt. S.Veenstra Stadsarchief Amsterdam 491-216
25 oktober 1834 2o51 NB/28o25 WL “hadden vier Schepen met ons het schip de Prins van Oranje van Rotterdam toonde zijn vlaggen.”
03 januari 1835 Indische Oceaan 08o23’ ZB/103o40’OL hoek Sumatra/Java zagen een schip zijnde de Prins van Oranje van Rotterdam.
04 januari 11835 07o27’ZB/ 103o53’OL “ hadden het schip prins van Oranje bij ons … “
18 januari 1835 Vertrokken naar Soerabaja “Met ons van de ree gezeild de Prins van Oranje, De Prinses Marianne het schip Aurora”
23 januari 1835 reede van Soerabaja “… daar ook kapt. de Haan Schip Aurora Kapt. de Boer het schip Prins van Oranje
10 februari 1835 reede Pasoeroeang “met ons gearriveerd het schip Prinses Marianna kaptn Admiraal en het schip Eliza kaptn Staal en op de Ree liggende kaptn de Boer het schip de Prins van Oranje…”
“Van Pieter de Boer is tot nu als eerste monstering bekend: 1828: kapitein (?) schip FANNY; van Antwerpen naar Montevideo. Pieter is dan 20 of 21 jaar en is waarschijnlijk nog geen kapitein. Vermoedelijk vaart hij dan onder kapitein Jan Ydes van der Zweep”
Zij laatst bekende reis als kapitein is in 1848/1849 op de PRINS VAN ORANJE, van Batavia naar Nederland. Daarna wordt Pieter zelf reder te Rotterdam. Hij behoorde daar tot de “havenbaronnen” en overlijdt zeer welgesteld in zijn riante buitenhuis in Kleef”
Informatie e_de_boer@planet.nl, dd 14 mei 2009