Familiegegevens en opleiding
Gerard Volkerz werd geboren ca 1831 te Dordrecht als zoon van Hendrik Volkerz en Clara Henriëtta van Keulen.
Hij trouwde te Oude Pekela op 13 mei 1874 met Gesina Winanda Zeven, geboren op 03 juli 1853 te Oude Pekela als dochter van de koopvaardijkapitein Kornelius Zeven en Catharina Klatter.
Gesina hertrouwde na het overlijden van Gerard te Oude Pekela op 12 september 1889 met de fabrikant Harmannus Groenier, geboren te Stadskanaal als zoon van Schelto Groenier en Niessien Buiskool. Harmannus was eerder getrouwd met Martje Brouwer en overleed op 22 april 1941 te Groningen, 77 jaar .
In het overlijdensregister van Oude Pekela is dd 23 juli 1886 een akte van overlijden opgenomen i.c.:
Ingekomen de navolgende Acte van overlijden: De ondergeteekende Gerhard Mijburgh Consul Generaal der Nederlanden voor alle Britse bezittingen in Zuid Afrika, residerende in de Kaapstad Kaap de Goede Hoop, certificeert bij deze dat op heden (15 juni 1886) te Simonstad, Kaap de Goede Hoop in het marinehospitaal aldaar overleden is de heer G.Volkersz. in leven gezagvoerder van het Nederlandsch koopvaardijschip “Francois”, reederij G. van der Gevel te Rotterdam, in den ouderdom van ruim 55 jaren, geboren te Dordrecht in Nederland.
Volgens een overlijdensakte te Oude Pekela overleed G.Volkersz op 15 juni 1886 te Simonstad, Zuid Afrika, geboren te Dordrecht en 55 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Volkersz was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 19 in de periode 1873 t-m 1885.112
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.Volkersz als gezagvoerder gedurende:
* 1874 t/m 1876 van de bark “Maria & Sarah” ex Lammina Elisabeth, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 637 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1876 verkocht naar Rotterdam;
* 1878 t/m 1879 van het 3-mastschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar het buitenland;
* 1882 t/m 1885 van de bark “Koolemans Beynen L.R. ex Maassluis, gebouwd in 1866 te Maassluis, 796 ton o.m., varend voor J.C.Schout te Breukelen. Het schip voer in 1886 voor de Groof & Co te Vlissingen en was herdoopt in “Jean Baptiste”;
* 1886 van het 3-mastschip “François” ex Mabit, gebouwd in 1870 te Amsterdam, 1050 ton o.m., varend voor G.v/d Gevel te Rotterdam.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen Volkersz, vermoedelijk omdat deze kapitein vooral vanuit Rotterdam heeft gevaren
Krantenberichten
NRC 23 december 1874114
Rotterdam, 22 december. Volgens particulier bericht is het barkschip MARIA SARAH, kapt. Volkers, de 11e november te Atchin gearriveerd. Aan boord alles wel.
Algemeen Handelsblad 29 december 1877114
Vlissingen, 28 december. Alhier is binnengekomen het schip ZUID-HOLLAND, kapt. Volkers, van Batavia naar Rotterdam, met averij.
Provinciale Groninger Courant 29 december 1877114
Brouwershaven, 26 december. Volgens loodsenbericht van Dungeness is het schip ZUIDHOLLAND, kapt. G. Volkersz, van Rotterdam naar Batavia, gisteren bij Dungeness geankerd, hebbende in 18 vadem water gestoten, vermoedelijk op een wrak. Het schip is dicht gebleven, doch de equipage weigert de reis voort te zetten.
NRC 12 augustus 1884114
Batavia, 5 juli. Vrachten. Bij meer vraag naar ruimte waren afdoeningen vrij talrijk, de stemming is vast. Bevracht werden de Nederlandse schepen: naar Amsterdam stoomschip GELDERLAND koffie NLG 90, huiden NLG 110, tin NLG 40, indigo NLG 120 per last, en naar Marseille voor order suiker tot Sh.50/- per ton; stoomschip PADANG koffie NLG 85, suiker NLG 45, huiden NLG 110, thee NLG 75, indigo NLG 120 per last; THORBECKE V een volle lading gouvernements-koffie van de Noordkust tot NLG 50, en van de Zuidkust tot NLG 60 per last; naar Schiedam GRAAFSTROOM idem NLG 50 van de Noordkust en NLG 60 van de Zuidkust.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, CONSTANTIA, BATAVIER, NOACH III, JOHANNA, THORBECKE III, INSULINDE, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN.
NRC 09 juli 1885114
Advertentie. De makelaars Montauban van Swijndregt en Van Dam te Rotterdam zijn van mening, na gedane aangifte volgens de wet, op last van hun meesters, in de zaal Verscheidenheid en Overeenstemming aan de Scheepmakershaven, op dinsdag 28 juli 1885, des middags ten 12 ure, publiek te veilen het gekoperd en kopervast Nederlands barkschip L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, laatst gevoerd door kapt. G. Volkersz, lang 50,72 meters, wijd 10,47 meters, hol 6,60 meters en alzo groot 796 tonnen, nieuwe meting, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, touwen, zeilen, ankers, kettingen en verdere inventaris, zoals hetzelve thans is liggende in de Binnenhaven op Fijenoord.
Nadere informaties bij bovengenoemde makelaars.
(opm: verkocht aan De Groof & Co, Vlissingen; herdoopt in JEAN BAPTISTE)
NRC 31 juli 1885114
Geveilde schepen te Rotterdam op dinsdag 28 juli: het Nederlandse barkschip L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, groot 796 ton nieuwe meting, gebouwd in 1866: NLG 10.000. Opgehouden.
NRC 09 augustus 1885114
Verkochte schepen. Het Nederlandse schip L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, de 28e juli alhier in veiling opgehouden, is uit de hand verkocht aan een rederij te Vlissingen (opm: De Groof & Co., Vlissingen; herdoopt in JEAN BAPTISTE).
NRC 10 januari 1886114
Rotterdam, 9 januari. Volgens telegrafisch bericht is het barkschip FRANÇOIS, kapt. Volkersz, 4 januari van Atjeh te Rangoon aangekomen. Alles wel aan boord
NRC 28 maart 1886114
Rotterdam, 27 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip FRANÇOIS, kapt. Volkersz, de 27e maart van Bassein (opm: Birma) naar het Kanaal voor order.
NRC 13 juni 1886114
Rotterdam 12 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip FRANÇOIS, kapt. G. Volkersz, van Bassein naar Falmouth de 8e juni te Kaapstad binnen gelopen wegens ziekte van de gezagvoerder en de opperstuurman.