Inloggen
ZUID-HOLLAND - ID 9436


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-07-22 / 1886-02-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis van der Giessen, Werf De Hoop, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1862-12-18
Launch Date: 1864-03-02
Delivery Date: 1864-07-07
Technical Data

Net Tonnage: 682.00 lasts
Net Tonnage 2: 1292.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 51.15 Meters Registered
Beam: 8.65 Meters Registered
Depth: 6.57 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1864
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Meetbrief Rotterdam, no. 45/29, 30 juni 1864.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-07-22
Register nr: 18640635
Scheepsnaam: ZUID HOLLAND
Type: Fregat
Lasten: 682
Gebouwd in plaats: Krimpen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veder, H.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Brenning, K.D.
Opmerkingen: 1868 - 310-datum besluit nieuwe zeebrief24-09-1868-64- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Krimpen

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-07-07 ZUID-HOLLAND
Manager: Hendrik Veder, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDLM

Date/Name Ship 1879-00-00 BERTHA
Manager: Rheredei Friedrich Roters, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: Rheredei Friedrich Roters, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany
Callsign: QDJH

Ship Events Data

1864-03-02: Building History
NRC 020364 Krimpen a/d. IJssel (Stormpolder), 2 maart. Heden voormiddag is op de scheepstimmerwerf van den heer Corns. Van der Giessen alhier met het beste gevolg te water gelaten het fregatschip ZUID-HOLLAND, groot p.m. 675 gemeten lasten, zullende gevoerd worden door kapt. K. Doedes Breuning, voor rekening ener rederij, onder directie van de heer Hendk. Veder te Rotterdam.
1879-00-00: Sold to foreign country
De ZUID-HOLLAND werd in 1879 voor NLG 38.000 naar Bremerhaven (Duitsland) verkocht
1886-02-00: Final Fate: Condemned

Op reis van New Orleans naar Bremerhaven met een lading katoen werd de BERTHA door een storm zwaar beschadigd en liep op 26 februari 1886 te Fayal (Azoren) binnen. Aldaar werd het schip afgekeurd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Breuning werd geboren te Sloten in Friesland op 01 augustus 1824 als zoon van Symon Doedes Breuning en Itske Klazes Tjebbes.

Volgens een afschrift van een akte in de gemeente Gaasterland dd 29 januari 1851 huwde hij op 08 december 1850 te Altena in het Koninkrijk Pruisen met Juliana Wilhelmina Bödecker. Op 18 april 1851 werd te Sloten geboren zoon Simon Breuning.

Bron: Tresoar

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.D.Breuning werd met nr.939 effectief lid van Zeemanshoop per 25 oktober 1853 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de “Buitenzorg”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 oktober 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Doedes Breuning, oud 29 jaar, voerend de bark “Buitenzorg”, op voordracht van kapitein J.H.Schippers. Hij krijgt vlagnummer 939.023.

K.D.Breuning was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1853 t/m (minstens) 1872 met de vlagnummers 939 (1853 t/m 1854) en 545 (1854 t/m minstens 1872).

K.D.Breuning was met vlagnummer R353 in de periode 1852 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer       jaren         type                 scheepsnaam                naam reder/boekhouder

       939                1853         bark                 Buitenzorg                    geen opgave

       545                1854         bark                 Buitenzorg                    P.Varkenvisser en Zn te Rotterdam

                              1855         bark                 Scheveningen               P.Varkenvisser en Zn te ‘sGravenhage

                              1856         geen opgave van schip en boekhouder

                            1857-1859  bark                 Stad Gouda                   M.den Breems Jz te Vlaardingen

                              1860         geen opgave van schip en boekhouder

                              1861         bark                 Stad Gouda                   M.den Breems Jn te Vlaardingen

                            1862-1863  fregat               Tonia                             H.Veder te Rotterdam

                            1864-1867  fregat               Zuid-Holland                idem

                            1868-1872  geen opgave van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K.D.Breuning met vlagnummer R353 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1855 van de bark “Scheveningen” 381 last  varend voor M.Varkevisser te Rotterdam
  • 1858 van de bark “Stad Gouda” 235 last     varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen
  • 1859 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt K.D(oedes) Bruning/Breuning als gezagvoerder gedurende:

  • 1853 t/m 1854 van de bark “Buitenzorg”, gebouwd in 1847 te Elshout, 389 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
  • 1855 t/m 1856 van de bark “Scheveningen”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 722 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Scheveningen;
  • 1858 t/m 1860 van de bark “Stad Gouda”, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;
  • 1862 van hetzelfde schip en dezelfde reeder. Het schip voer in 1863 voor Cramerus & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Padang Packet”;
  • 1863 t/m 1864 van het fregat “Tonia”, gebouwd in 1855 te Krimpen aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
  • 1865 t/m 1867 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

K.D.Breuning                          Stad Gouda                              24 september 1861                              18 juli 1862

                                                  Zuidholland                             augustus 1864                                      27 mei 1865

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

K.D.Breuning                                                                                                                                                                                                                               1857-1860                                                                                                                                                                                                                        STAD GOUDA

Overige bijzonderheden

Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een gouache van de bark “Scheveningen” ten ankeer op de Maas te Rotterdam geschilderd door Jacob Spin. Het schip voert de nummervlaggen van de zeemanscolleges in Amsterdam en Rotterdam. En de rederijvlag P.V. van P.Varkevisser.

In: “Norbert van den Berg, chroniqueur van de bark Scheveningen”, uitg. Scribo Mare/Spiegel der Zeilvaart, 58 pp, 2005.

Het reisverslag bevat de belevenissen van de chroniqueur op zijn reis van 21 maart 1855 t/m 03 juli 1855 op zijn reis van Rotterdam naar Batavia.

De Rotterdamsche Courant bevat de volgende berichten:

21 maart: van Rotterdam uitgeklaard Scheveningen , K.D.Breuning, naar Batavia.

26 maart: zeilklaar te Hellevoetsluis: Scheveningen, Breuning naar Batavia, Samarang en Soerabaja.

27 maart: de Scheveningen is per Kinderdijk naar Brouwershaven gesleept; de wind NO.

28 maart: Vertrokken Scheveningen, Breuning naar Batavia; de wind NtenO, later N.

29 augustus: per Overland-Mail Telegraaf via Triëst. Op Java aangekomen vóór 10 juli Scheveningen, Breuning, van Rotterdam.

 

De chroniqueur was Norbertus Petrus van den Berg, geboren 5 november 1831 te Rotterdam. Deze werd in 1854 aangesteld bij de Nederlandsche Handel Maatschappij te Amsterdam en werd samen met zijn vriend Albert Bauduin uitgezonden naar Indië teneinde in dienst te treden van haar factorij te Batavia.

“De “Scheveningen” had 15 januari 1855 zullen vertrekken uit Rotterdam doch op 10 januari begon het te vriezen, waarna de Maas in 4 à 5 dagen dichtvroor; de zeer strenge winter van 1855 was ingevallen. Eerst 20 maart kon de Scheveningen van Rotterdam vertrekken om, na ter rede van Brouwershaven op gunstige wind te hebben gewacht, op 27 maart onder zeil te gaan.

De bemanning bestond uit de kapitein K.D.Breuning, 2e, 2e en 3e stuurman, hofmeester, kajuitjongen en een aantal (29) matrozen (deels inlanders). Als passagiers voeren mee: N.P.van den Berg, Albert Bauduin en Torley Duwel; voorts 5 zendelingen en een jeugdige gouverbnementsambtenaar als tussendekspassagier. In totaal waren er 44 opvarenden. Verder waren aan boord: een haan met kippen, drie honden, varkens (voor de slacht), een geit (voor de melk, die van 2 lammetjes beviel (voor de consumptie) en een kat (tegen de ratten en muizen.”

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Breuning, Klaas Doedes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Immerzeel was met vlagnummer R235 in de periode 1868 t/m 1877 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij ntot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor zijn vlaglidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij staat kapitein J.Immerzeel met vlagnummer R235 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Jacoba Helena”, 389 last, varend voor Henk Veder te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.Immerzeel als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1866 van het 3/mschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*          1868 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*          1859 t/m 1875 (vernoedelijk vanaf 1868) van de bark “Jacoba Helena”, gebouwd in 1858 te Vlaardingen, 733 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1875 verkocht naar Batavia;

*          1876 t/m 1877 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.

             Deze opgaven overlappen elkaar. Zie ook bij de vorige gezagvoerder op dit schip J.J.Swart.

 

Overige bijzonderheden

In monsterrol nr. 1718 dd 29 november 1855 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat I. Immerzeel (22 jaar, afkomstig uit de Mijl) als als 2e stuurman op het fregat “Bato”, onder gezag van kapitein W.F.Broeksmit voor een reis naar Batavia, reederij Maatschappij der Dordtsche Scheepsreederijen te Dordrecht.064.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Immerzeel, J.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Jansz. Swart werd geboren op 04 oktober 1828 te Terschelling als zoon van Jan Tjebbes Swart en Neeltje Klasen de Jong. Hij woonde te Terschelling en Rotterdam en vertrok op 12 september 1866 naar Aardt (plaatsnaam is onduidelijk). Hij behaalde op 24 september 1859 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart. Hij huwde op 20 juni 1863 te Rotterdam met Jacobina Nieltje Demmer, geboren te Emmerich als dochter van Johann Hermann Demmer, schipper, en Geertruida Franziska Braakmann005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een J.J.Swart was met vlagnummer R475 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat kapitein J.J.Swart in dat jaar is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.J.Swart met vlagnummer R475 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1858, 1859, 1862 t/m 1867                           van de bark “Jacoba Helena”         387 last varend voor H.Veder te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.J.Swart als gezagvoerder gedurende:

  • * 1858 van de bark “Jacoba Helena”, gebouwd in 1858 te Vlaardingen, 733 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;(moet dus zijn t/m 1867!)
  • * 1869 t/m 1874 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

(Ene) J.J.Swart vertrok op 29 augustus 1871 van Hellevoetsluis met de “Zuidholland” en een contingent van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 december 1871 na een reis van 99 dagen065.

 

 

Bark “Jacoba Helena”, kapt, J.J.Swart. vlag R475 van het Rotterdamse zeemanscollege

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Swart, Jacob Jansz

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Johannes werd geboren op 04.09.1840 te Zierikzee als z.v. Jacobus Theodorus van Borrendam (apotheker) en Maria Anna Geerling.

Cornelis Johannes (36) (koopman) trouwde op 25.10.1876 te Goes met Cornelia Marina Schraver (25) – geb. te Goes – d.v. Andries Schraver en Cornelia Adriana de Jongh. 

Cornelia Marina Schraver overleed op 02.04.1921 te Middelburg (69).

Cornelis Johannes overleed op 24.05.1909 te Rotterdam (68). 

 

Kinderen

-    Jacobus Theodorus

-    Andries

-    Maria Frederica Constantia

-    Elisabeth Susanna

-    Maria Anna

-    Cornelis Johannes

-    Cornelia Adriana

-    Suzanna Antoinetta Cornelia Paulina

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.J. van Borrendam als gezagvoerder gedurende:

  • 1876 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
  • 1882 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht voor de sloop;
  • 1884 t/m 1886 van de sch.brik “Catharina Suzanna” ex Singapore, gebouwd in 1868 te Wildervank, 194 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te Den Haag;
  • 1893 t/m nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Minister Tak van Poortvliet”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 784 ton n.m., varend voor de Zeeuwsche Stoomvaart Maatschappij te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” jg 10, 1888 staat op de pp.34-35 een mededeling van C.J.van Borrendam, oud-koopvaardijkapitein (sic) te Goes met als titel “Mistseinen voor Stoomschepen.”

Ondanks dat”´oud-kapitein” is van Borrendam nà 1888 kennelijk weer gaan varen.

 In de huwelijksakte wordt als beroep van Cornelis Johannes vermeld 'koopman' !

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Borrendam, Cornelis Johannes van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Immerzeel was met vlagnummer R235 in de periode 1868 t/m 1877 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij ntot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor zijn vlaglidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij staat kapitein J.Immerzeel met vlagnummer R235 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Jacoba Helena”, 389 last, varend voor Henk Veder te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.Immerzeel als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1866 van het 3/mschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*          1868 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*          1859 t/m 1875 (vernoedelijk vanaf 1868) van de bark “Jacoba Helena”, gebouwd in 1858 te Vlaardingen, 733 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1875 verkocht naar Batavia;

*          1876 t/m 1877 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam.

             Deze opgaven overlappen elkaar. Zie ook bij de vorige gezagvoerder op dit schip J.J.Swart.

 

Overige bijzonderheden

In monsterrol nr. 1718 dd 29 november 1855 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat I. Immerzeel (22 jaar, afkomstig uit de Mijl) als als 2e stuurman op het fregat “Bato”, onder gezag van kapitein W.F.Broeksmit voor een reis naar Batavia, reederij Maatschappij der Dordtsche Scheepsreederijen te Dordrecht.064.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Immerzeel, J.

Familiegegevens en opleiding

Gerard Volkerz werd geboren ca 1831 te Dordrecht als zoon van Hendrik Volkerz en Clara Henriëtta van Keulen.

Hij trouwde te Oude Pekela op 13 mei 1874 met Gesina Winanda Zeven, geboren op 03 juli 1853 te Oude Pekela als dochter van de koopvaardijkapitein Kornelius Zeven en Catharina Klatter.

Gesina hertrouwde na het overlijden van Gerard te Oude Pekela op 12 september 1889 met de fabrikant Harmannus Groenier, geboren te Stadskanaal als zoon van Schelto Groenier en Niessien Buiskool. Harmannus was eerder getrouwd met Martje Brouwer en overleed op 22 april 1941 te Groningen, 77 jaar .

 

In het overlijdensregister van Oude Pekela is dd 23 juli 1886 een akte van overlijden opgenomen i.c.:

Ingekomen de navolgende Acte van overlijden: De ondergeteekende Gerhard Mijburgh Consul Generaal der Nederlanden voor alle Britse bezittingen in Zuid Afrika, residerende in de Kaapstad Kaap de Goede Hoop, certificeert bij deze dat op heden (15 juni 1886) te Simonstad, Kaap de Goede Hoop in het marinehospitaal aldaar overleden is de heer G.Volkersz. in leven gezagvoerder van het Nederlandsch koopvaardijschip “Francois”, reederij G. van der Gevel te Rotterdam, in den ouderdom van ruim 55 jaren, geboren te Dordrecht in Nederland.

 

Volgens een overlijdensakte te Oude Pekela overleed G.Volkersz op 15 juni 1886 te Simonstad, Zuid Afrika, geboren te Dordrecht en 55 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Volkersz was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 19 in de periode 1873 t-m 1885.112

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Volkersz als gezagvoerder gedurende:

*   1874 t/m 1876 van de bark “Maria & Sarah” ex Lammina Elisabeth, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 637 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1876 verkocht naar Rotterdam;

*   1878 t/m 1879 van het 3-mastschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1864 te Stormpolder, 1275 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar het buitenland;

*   1882 t/m 1885 van de bark “Koolemans Beynen L.R. ex Maassluis, gebouwd in 1866 te Maassluis, 796 ton o.m., varend voor J.C.Schout te Breukelen. Het schip voer in 1886 voor de Groof & Co te Vlissingen en was herdoopt in “Jean Baptiste”;

*   1886 van het 3-mastschip “François” ex Mabit, gebouwd in 1870 te Amsterdam, 1050 ton o.m., varend voor G.v/d Gevel te Rotterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen Volkersz, vermoedelijk omdat deze kapitein vooral vanuit Rotterdam heeft gevaren

 

Krantenberichten

NRC 23 december 1874114

Rotterdam, 22 december. Volgens particulier bericht is het barkschip MARIA SARAH, kapt. Volkers, de 11e november te Atchin gearriveerd. Aan boord alles wel.

 

Algemeen Handelsblad 29 december 1877114

Vlissingen, 28 december. Alhier is binnengekomen het schip ZUID-HOLLAND, kapt. Volkers, van Batavia naar Rotterdam, met averij.

 

Provinciale Groninger Courant 29 december 1877114

Brouwershaven, 26 december. Volgens loodsenbericht van Dungeness is het schip ZUIDHOLLAND, kapt. G. Volkersz, van Rotterdam naar Batavia, gisteren bij Dungeness geankerd, hebbende in 18 vadem water gestoten, vermoedelijk op een wrak. Het schip is dicht gebleven, doch de equipage weigert de reis voort te zetten.

 

NRC 12 augustus 1884114

Batavia, 5 juli. Vrachten. Bij meer vraag naar ruimte waren afdoeningen vrij talrijk, de stemming is vast. Bevracht werden de Nederlandse schepen: naar Amsterdam stoomschip GELDERLAND koffie NLG 90, huiden NLG 110, tin NLG 40, indigo NLG 120 per last, en naar Marseille voor order suiker tot Sh.50/- per ton; stoomschip PADANG koffie NLG 85, suiker NLG 45, huiden NLG 110, thee NLG 75, indigo NLG 120 per last; THORBECKE V een volle lading gouvernements-koffie van de Noordkust tot NLG 50, en van de Zuidkust tot NLG 60 per last; naar Schiedam GRAAFSTROOM idem NLG 50 van de Noordkust en NLG 60 van de Zuidkust.

Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, CONSTANTIA, BATAVIER, NOACH III, JOHANNA, THORBECKE III, INSULINDE, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN.

 

NRC 09 juli 1885114

Advertentie. De makelaars Montauban van Swijndregt en Van Dam te Rotterdam zijn van mening, na gedane aangifte volgens de wet, op last van hun meesters, in de zaal Verscheidenheid en Overeenstemming aan de Scheepmakershaven, op dinsdag 28 juli 1885, des middags ten 12 ure, publiek te veilen het gekoperd en kopervast Nederlands barkschip L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, laatst gevoerd door kapt. G. Volkersz, lang 50,72 meters, wijd 10,47 meters, hol 6,60 meters en alzo groot 796 tonnen, nieuwe meting, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, touwen, zeilen, ankers, kettingen en verdere inventaris, zoals hetzelve thans is liggende in de Binnenhaven op Fijenoord.

Nadere informaties bij bovengenoemde makelaars.

(opm: verkocht aan De Groof & Co, Vlissingen; herdoopt in JEAN BAPTISTE)

 

NRC 31 juli 1885114

Geveilde schepen te Rotterdam op dinsdag 28 juli: het Nederlandse barkschip L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, groot 796 ton nieuwe meting, gebouwd in 1866: NLG 10.000. Opgehouden.

 

NRC 09 augustus 1885114

Verkochte schepen. Het Nederlandse schip L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, de 28e juli alhier in veiling opgehouden, is uit de hand verkocht aan een rederij te Vlissingen (opm: De Groof & Co., Vlissingen; herdoopt in JEAN BAPTISTE).

 

NRC 10 januari 1886114

Rotterdam, 9 januari. Volgens telegrafisch bericht is het barkschip FRANÇOIS, kapt. Volkersz, 4 januari van Atjeh te Rangoon aangekomen. Alles wel aan boord

 

NRC 28 maart 1886114

Rotterdam, 27 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip FRANÇOIS, kapt. Volkersz, de 27e maart van Bassein (opm: Birma) naar het Kanaal voor order.

 

NRC 13 juni 1886114

Rotterdam 12 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip FRANÇOIS, kapt. G. Volkersz, van Bassein naar Falmouth de 8e juni te Kaapstad binnen gelopen wegens ziekte van de gezagvoerder en de opperstuurman.

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Volkersz, Gerard

Overige afbeeldingen


Omschrijving: Uit; Scheepsbouw in Stormpolder.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving:
Vervaardiger: Onbekend
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.567
DVD VIII – 1678, 1679
BIJLBRIEF
Naam schip ZUID-HOLLAND

plaats en datum acte Krimpen aan den IJssel, 7 juli 1864

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Cornelis van der Giessen, scheepsbouwmeester te Stormpolder, gemeente Krimpen aan den IJssel, werf De Hoop

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Veder, boekhouder en zeilmaker te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 1292 ton of 682 lasten
(meetbrief Rotterdam, no.45/129 van 30 juni 1864)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 51,15 m., breed 8,65 m., hol 6,57 m.

kiellegging 18 december 1862

tewaterlating 2 maart 1864, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Gouda, 8 juli 1864

nummer van registratie deel 37, folio 124, verso, vak 1

notaris burgemeester Krimpen aan den IJssel

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 150609

Naam ZUID-HOLLAND
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675