Familiegegevens en opleiding
Klaas Ameriksz Zwanenburg werd geboren te Katwijk op 21 oktober 1792 als zoon van Amerik Zwanenburg en Klaasje Kuyt.
Hij trouwde te Katwijk in 1820 met Marijtje Dirksd. Kuyt en in 1830 met Dieuwertje Gijsd. van Duijn.054-196
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Zwanenburg (adres Stuerman & Co) werd met vlagnummer 449 per 11 december 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein J.H.Seepe. Als zijn schip is vermeld de “Onderneming”. Toegevoegd is “bedankt”002. Ten tijde van de inschrijving was kapitein Zwanenburg 45 jaar.002a
In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 04/11 december 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaass Zwanenburg, oud 45 jaar, voerend de schoenerkof “Onderneming”, afkomstig uit Katwijk, met als adres de heer F.Schaap te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Seepe. Hij kreeg vlagnummer 449023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juni 1846 staat een lijst van effectieve leden die hebben bedankt tussen mei 1845 en mei 1846. Daarbij is vermeld kapitein K.Zwanenburg met vlagnummer 449042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam
vlag periode type scheepsnaam reder/boekhouder
449 1839-1845 sch.kof De Onderneming Stuerman & Co, Amsterdam
Bouma025 vermeldt K.Zwanenburg als gezagvoerder gedurende:
* 1834 t/m 1839 van de hoeker “Vrede”, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor W.Cannenburg te Zierikzee. Scheepshol is in 1839 verkocht. (Ik vraag me af of dit dezelfde K.Zwanenburg is als die hiervoor genoemd. Zie voor deze opgave ook de kapiteins Jan Cauw en v/d Musselen);
* 1838 t/m 1842 van de hoeker “Snelle Zeepost”, gebouwd in 1802, bouwlocatie niet vermeld, 70 ton o.m., varend voor Stuurman & Co te Amsterdam. Het schip is van Suriname naar Amsterdam, geladen met suiker op de Cobler’s rotsen (Barbados?) verongelukt, waarbij 8 man omkwamen;
Van Sluijs013 vermeldt kapitein Zwanenburg als gezagvoerder in 1837/1838, gevolgd in 1838/1839 door kapitein J.Bakker. Onder kapitein Zwanenburg zou het schip geregistreerd staan voor een reis van Amsterdam naar Venetié, en onder kapitein Bakker vanuit het Vlie naar Leith;
* 1840 t/m 1849 op de schoenerkof “Onderneming” ex Onderneming van Zwol, gebouwd in 1828 te Nieuwendam, 116 ton o.m., varend voor Stuerman & Co te Amsterdam;
* 1849 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.Muysken te Amsterdam
* 1851 van de kof “Kaapstad” ex Mercurius, gebouwd in 1833 te Zwolle, 78 ton o.m., varend voor J.Muysken te Amsterdam. Het schip voer in 1852 voor de Gebr. Nieuwenkerk te Amsterdam en was herdoopt in “Onderneming”;
* 1852 t/m 1854 van de schoenerkof “Onderneming” ex Kaapstad, ex Mercurius, gebouwd in 1833 te Zwolle, 78 ton o.m., varend voor de Gebr. Nieuwenkerk te Amsterdam;
* 1855 t/m 1856 van de schoenerkof “Albina”, gebouwd in 1829 te Dordrecht, 148 ton o.m., varend voor Krenglinger & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1857 voor kapitein/eigenaar B.H.Schoe te Delfzijl en was herdoopt in “Amicitia”;
* 1857 op de brik “Maria Johanna”, gebouwd in 1856 te Groningen, 172 ton o.m., varend voor C.krenglinger te Amsterdam;
* 1858 op hetzelfde schip maar nu varend voor Schrijver & van Rossem te Amsterdam.
Er moet rekening worden gehouden met twee kapiteins Zwanenburg met initiaal K.
Overige bijzonderheden
In de Probinciale Groninger Courant staat dd 22 juni 1847 in “Zeetijdingen”:
“Gearrriveerd: te Vlissingen den 18den Zwanenburg Onderneming van Stettin, …”