Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.H.Bultje als gezagvoerder gedurende:
-
1838 t/m 1841 van de tjalk “Suzanna”, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 55 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend van Southhampton;
-
1843 t/m 1851 van de tjalk “Suzanna”, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 55 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend met hout van Hamburg. Het werd in 1851 verlaten bij Ameland. De bemanning werd door de “Vrouw Wicherdina” aan wal gebracht. (volgens de lijst van Bouma zou dit de kof “Vrouw Wicherdina” geweest moeten zijn onder gezag van kapitein J.J.Kroon uit Wildervank.)
-
1855 t/m 1856 van de kof “Antje” ex Hendrik Pieter, ex Pieter Hendrik; gebouwd in 1840 te Hoogezand, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in oktober gestrand bij Öland en wrak geraakt. de lading is gelost;
-
1853 t/m 1854 van de kof “Sjeuke Boon”, gebouwd in 1841 te Sappemeer, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is op 23 november 1854, gaande van Antwerpen naar Hamburg, gezonken bij Hoek van Holland;
-
1859 t/m 1866 van de tjalk “Sjeuke Boon”, gebouwd in 1856, bouwplaats niet vermeld, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1866 verloren gegaan.
Overige bijzonderheden
In 1831 werd te Hoogezand voor kapitein W.J.Mulder te Martenshoek de tjalk “Suzanna” gebouwd. Na het overlijden van kapitein Mulder is het schip vanaf 1839 in bezit van de weduwe S.H.Mulder-Bleker te Hoogezand. Het werd in 1839-1841 bevaren door kapitein B.H.Bultje en van 1841-1844 door kapitein W.Hunt. In 1844 is de tjalk gekocht door kapitein B.H.Bultje te Pekela (Bron: L.C.Heijboer te Vlaardingen).092
Op 09 mei 1851 is het schip lek en met diverse schaden boven Ameland verlaten aangetroffen. Door vissers is het schip op eigen kiel behouden te Zoutkamp binnengebracht. Het schip was onderweg van Hamburg naar Harlingen met een lading hout.(Bron: NRC)
De redding van de bemanning van de Suzanna door de “Vrouw Wicherdina”, kapit. Kroon is vermeld in Bouma p.621. Het betreft hier de “Vrouw Wicherdina 2”.092