Inloggen
Gezagvoerder

Horneman, Herman Friedrich (Franciscus?)

Naam: Horneman, Herman Friedrich (Franciscus?)
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
DILIGENTIA 1840 Fregat Sailing Vessel 7987 Bekijk schip
JOHANNA CORNELIA 1829 Fregat Sailing Vessel 9719 Bekijk schip
UNION 1817 Pink (grote vaart) Sailing Vessel 17102 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Herman Friedrich Horneman werd geboren te Groningen op 12 november 1797. Hij was Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Rotterdamschedijk nr. 120. Hij vertrok op 01 mei 1860 naar Rijswijk.

Hij trouwde met Jutien Folkers (of Jaantje Polkers), geboren te Winschoten op 01 september 1803.003 en 005

Hij overleed in 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.F.Horneman (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.392 effectief lid van Zeemanshoop per 12 augustus 1834 op voorspraak van J.H.Hut. Zijn schip was de "Johanna Cornelia". Hij heeft als lid bedankt002

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Herman Frederik Horneman, oud 36 jaar, voerend het fregat “Eersteling”, wonende te Rotterdam en met als adres de heren Kranenburg & van Mourik te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Hut. Het vlagnummer is niet vermeld, maar uit de volgorde van vermelding moet dit 392 zijn geweest02

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1837. "Ingevolge Art.35 van het Reglemt met de kapt (terwijl hij voor Rottm is varende) dubbele Contr. betalen". Bedankt in 1855003.

 

Hij was met vlagnummer R153 in de periode 1836 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart0058.

H.F.Horneman was in 1847/48 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1878, 1880 en 1881 van de Maatschappij to Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij afstand heeft gedaan van zijn recht op een uitkering058.

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij  staat vermeld dat hij in 1882 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        392                       1834-1835     fregat               De Eersteling                       geen opgave

        279                       1836-1839     fregat               Johanna Cornelia               C.& A.Vlierboom te Rotterdam

                                      1840-1853     fregat               Diligentia                             idem

         88                        1854-1855     geen opgave van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.F.Horneman met vlagnummer R153 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            van het fregat “Diligentia”     366 last       varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880, 1881     geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt H.F.Horneman als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1836 van het 3/mschip “Eersteling”, gebouwd in 1832, bouwlocatie niet vermeld, 291 ton o.m., varend voor de Maatschappij Walvischvaart te Rotterdam. Het schip werd in 1836 verkocht;

*    1837 t/m 1841 van het fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1841 t/m 1855 van het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1857 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.F.Yorneman (sic) was in 1840 gezagvoerder van de "Diligentia" (800 ton), op 14 juni 1840 te water gelaten op de werf "St.Joris" van de Jong, Kortland en Anthony te Rotterdam027.

 

H.F.Horneman verzorgde per 06 september 1851 vanuit Hellevoetsluis met de ”Diligentia” (sic) een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde op 24 december 1851 na 109 dagen065.

 

De “Vereeniging tot Walvischvangst om de Zuid” kocht in Amsterdam de bark “Union”, herdoopt in “Eersteling”. Één van de directeuren werd de naar Rotterdam uitgeweken Gentenaar N.J. de Cock. ´Kapitein van de Eersteling werd H.F.Horneman, die als eerste stuurman op Van Hobokes fregat Rotterdams Welvaren had gevaren. Na een kort verblijf in zuidelijke wateren meldde het schip zich begin september 1833 in Batavia; waarschijnlijk omdat de bemanning bang was slachtoffer van het Engels/Franse scheepvaart-embargo te worden … In februari 1834 meerde de Eersteling af in Rotterdam met een lading koloniale waren en een geringe hoeveelheid walvisolie De expeditie leverde een verlies op van 27.000 gulden. De oorzaken waarom het verkeerd was gegaan (met de opzet van walvisvaart) waren: het misverstand rondom het embargo; de onervarenheid van de Nederlandse bemanning en het gebrek aan kennis die de Nederlanders van de walvisvangst in het Zuidpoolgebied hadden. De in augustus 1834 begonnen tweede reis van De Eersteling werd meegemaakt door enige ervaren Amerikaanse walvisvaart-mensen. Deze tocht bracht wel succes: 150.000 liter olie en honderd bundels baleinen. Horneman monsterde na aankomst van het schip in Rotterdam af. … 069 – p.188.

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.75           In 1832 onstond “De Vereeniging tot Walvischvangst om de Zuid” met als deelnemers E&S.&St.Martin & Co uit Rotterdam, N.J. de Cock & Frère uit Gent en C.& A.Vlierboom uit Rotterrdam.

                   Het eerste schip was de “Eersteling” met als kapitein H.F.Horneman uit Groningern. Het vertrok uit Rotterdam in november 1832 en arriveerde op 06 september 1833 in Batavia. Vanwege de tiendaagse oorlog met een embargo door Fransen en Britten werd slechts korte tijd op walvissen gejaagd. Op 22 oktober 1833 vertrok het schip uit Batavia en arriveerde op 12 februari 1834 in Hellevoetsluis. De opbrengst van de vangst was onder de maat en de maatschappij leed een verlies van f 27,000,-.

                   Er werd een tweede expeditie met de “Eersteling” begonnen. Hornemanhad inmiddels de USA bezocht en goed gekwalificeerd personeel geselecteerd. De bark zeilde van Hellevoetsluis op 17 augustus 1834. Bij terugkomst op 20 april 1836 was de vangst heel wat beter met een winst van f 34.000,-