Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Houwerzijl als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 op de tjalk “Sieberdina II” ex Johanna Christina, gebouwd in 1884 te Foxhol bij J.Hooites, 53 ton o.m., varend voor R.R.Groenewold Sr te Farmsum; (zie hierna bij de opgaven van Mast)
* 1900 en later op hetzelfde schip maar nu varend voor R.R.Groenewold Sr vanuit Appingedam.
Overige bijzonderheden
“Sieberdina II”
“De 1-mast houten tjalk “Drie Gebroeders” was oorspronkelijk gebouwd door scheepswerf Hooites te Foxholsterbosch voor schipper K.van der Molen uit Usquert. In 1891 deed hij het schip over aan de Duitse schipper J.Creybohm te Brake, die het schip in de vaart bracht onder de naam “Johanne Christine”. De nieuwe eigenaar zou maar weinig plezier beleven aan zijn pas verworven bezit. In de winter van 1893 op 1894 stootte de tjalk ten gevolge van ijsgang lek en zonk zij in de haven van Brake. In deze situatie deed schipper Creybohm het wrak van de hand aan schipper R.Groenewold te Appingedam. Deze liet het schip in Brake lichten en opknappen door een scheepswerf en zette het vervolgens onder de oude naam in bij zijn transporten voor kust- en oeverwerken. Eerst in 1896 verscheen de naam “Sieberdina II” op het scheepsboord. Rede Groenewold verkocht de “Sieberdina II” per 01 januari 1901 aan schipper J.Houwerzijl, die er nog tot 1912 mee zou varen”
Uit het concept-hoofdstuk 5 “Onder zeil en stoom” Samengesteld in september 2000 door de heer R.K.Mast, Oud-Havenmeester Delfzijl/Eemshaven”. Zie inmiddels ook Mast097-p.30.
De “Sieberdina II” (55,12 BRT) werd gebouwd in 1883 te Foxholsterbosch op de werf van H.Hooites. De eerste inschrijving in het kadaster te Groningen geschiedde op 26 februari 1883 onder de naam van “Drie Gebroeders” namens Ipe Annes Hooites, scheepsbouwmeester te Hoogezand en Klaas van der Molen, schipper te Usquert. K. van der Molen was kapitein van 1883 -1891 en verkocht het schip in 1891 aan kapitein/eigenaar J.Creybohm te Brake, die het schip herdoopte in “Johanne Christine”. In 1893 op 1894 zonk het schip door ijsgang in de haven van Brake. Reder Groenewold kocht het wrak in 1894 voor f 2360,-, liet het ter plaatse opknappen door een scheepswerf en zette het schip in 1894 in bij zijn transporten voor de kust- en overwerken. Op 02 mei 1896 komt de tjalk voor het eerst voor onder de naam “Sieberdina II” in de rubriek Zeetijdingen in het Nieuwsblad van het Noorden.. R.R.Groenewold Sr verkocht het schip per 01 januari 1901 aan J.Houwerzijl voor f 1800,-
Ontleend aan ongepubliceerde gegevens samengesteld in september 2000 door de heer R.K.Mast, oud-havenmeester van Delfzijl/Eemshaven. Gegevens verkregen door tussenkomst van K.Suyk te Heiloo medio 2002. Zie inmiddels ook Mast097-p.30.