vermoedelijk 2 verschillende personen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.J.Mets werd met vlagnummer 947 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 29 november 1853 op voorspraak van G.de Boer. Zijn schip was de "Verwachting"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 november 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Gerlof Jans Mets, oud 31 jaar, voerend de schoner “Verwachting”, op voordracht van kapitein G. de Boer. Hij kreeg vlagnummer 947 en per 01 mei 1854 nummer 553.023.
(Een) G.J.Mets was met vlagnummer R45 in de periode 1884 t/m 1905 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren maar geen aanspraak kon maken op financiéle tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
947 1853 schoner de Verwachting J.Teengs Telting te Alkmaar
553 1854-1857 schoner de Verwachting idem
1858-1860 brik De Zeevaart J.Teengs Telting te Edam
1861 brik De Zeevaart A.M.Balwé
1862-1864 bark Whampoa W.Ruys JDz te Rotterdam
1865 bark Whampoa W.Ruys & Zn te Rotterdam
1866-1870 bark Fop Smit idem
1871 stoomb. Fop Smit idem
1872-1873 geen vermelding van schip en boekhouder
1874-1877 fregat Cornelis Wernard Eduard W.Ruys & Zn te Rotterdam
1878-1880 geen vermelding van schip en boekhouder
G.J.Metz was in 1872 gezagvoerder van het stoomschip de "Fop Smit", 957 BRT, in gebouwd in Engeland in 1871 en aangekocht door W.Ruys en Zonen te Rotterdam. "... in oktober 1872 op weg van Odessa naar Montrose (Scotland) bij Falmouth gestrand en verloren"024 en 025.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G.J.Mets met vlagnummer R45 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1885 ss. “Senior” 1099 ton varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
* 1886 ss. Limburg” 1818 ton varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam
* 1887 ss. “Zeeland” 2039 ton varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam
* 1888 ss. “Noord-Braband” 2404 ton varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam
* 1890, 1891 ss “De Carpentier” 1212 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1892 ss. “Graaf van Bylandt” 1321 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1893, 1894 ss. “Swaerdecroon” 648 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1895 ss. “van Diemen” 1284 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1896 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1897 t/m 1900 ss. “de Carpentier” 1282 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1901, 1902 “Houtman” 1543 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
G.J.Mets Zeevaart 25 januari 1858 24 juni 1861
Whampoa 04 juni 1862 niet vermeld
Whampo 26 januari 1865 12 januari 1866
Fop Smit 09 december 1867 21 oktober 1868
Bouma025 vermeldt G.J.Metz als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1860 van de sch.kof “Goede Verwachting”, gebouwd in 1840 te Monnikendam, 79 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Alkmaar. Het schip werd in 1860 gesloopt;
* 1863 t/m 1866 van de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1871 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor Burlage & Schumacher te Amsterdam en was herdoopt in “Ystroom”;
* 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Fop Smit”, gebouwd in 1871 te Sunderland, 957 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. In oktober 1872 verongelukt bij Falmouth (zie hierna!) op weg van Odessa naar Montrose;
* 1874 t/m 1878 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1878 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1887 van het schroefstoomschip “Limburg” ex Hampton, gebouwd in 1873 te Sunderland, 1813 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & JohnS.Hill te Londen. Het schip werd in 1887 verkocht naar Noorwegen als “Freja”;
* 1888 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;
* 1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Noord Brabant”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2300 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & J.S.Hill te Rotterdam.
Bouma025 vermeldt H.Mets als gezagvoerder van/in:
* 1859 t/m 1861 van de brik “Zeevaart”, gebouwd in 1848 te Edam, 189 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Edam
(gezien de opgaven van Zeemanshoop001 is hier vermoedelijk sprake van een verkeerd initiaal)
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door G.J.Metz.104.
Op 17 oktober 1872, tijdens een zware storm, strandde op de Schotse kust bij Montrose het ss “Fop Smit”. Het schip werd geabandoneerd. Het schip was op weg van Odessa naar Montrose. Later werd het door Engelse bergers geborgen en kwam in 1873 na reparatie als “Success” van John Machan te Dundee weer in de vaart. Op 11 juli 1885 zonk het schip bij Reval na op een rots te zijn gestoten.
Het ss. Fop Smit” werd gebouwd in 1871 bij W.Watsons, te Sunderland, mat 957 ton o.m. en voer voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam072.
G.Mets vervoerde vanuit Rotterdam een detachement landmachtmilitairen naar Batavia met de “Zeeland” op de volgende reis065*:
* Vertrek 07 april 1888. Aankomst 19 mei 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864
Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 komend van Rotterdam op weg naar Batavia.