Inloggen
CORNELIS WERNARD EDUARD - ID 16144


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-06-16 / 1882-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Fopzn., Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1864-00-00
Launch Date: 1865-02-01
Delivery Date: 1865-06-16
Technical Data

Gross Tonnage: 471.00 lasts
Gross Tonnage 2: 892.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 47.40 Meters Registered
Beam: 8.19 Meters Registered
Depth: 5.17 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1865
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Meetbrief, Rotterdam, 14 maart 1865.

Datum 00-00-1878
Type: Remeasurement
Omschrijving: De CORNELIS WERNARD EDUARD is in 1878 hermeten volgens nieuw (Moorsom's) systeem, nu 763 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-07-15
Register nr: 18650503
Scheepsnaam: CORNELIS WERNARD EDUARD
Type: Fregat
Lasten: 471
Gebouwd in plaats: Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruys & Zonen, W.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Swart, K.J.
Opmerkingen: 1867 - 658-datum besluit nieuwe zeebrief13-09-1867-148- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e Zeebrief
Gebouwd te Ridderkerk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-06-16 CORNELIS WERNARD EDUARD
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NLQK

Date/Name Ship 1882-09-00 CORNELIS WERNARD EDUARD
Manager: P.H. Cowley, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: P.H. Cowley, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Ship Events Data

1880-08-25: Repaired
New York, 25 augustus. Het Nederlandse schip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Kuiper, is alhier nieuw gebreeuwd en gekoperd.
1882-09-00: Sold to foreign country
In september 1882 wordt de CORNELIS WERNARD EDUARD naar Engeland verkocht
1883-08-00: Final Fate: Missing

De CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. F.B. Potts, op reis met hout van Pensacola naar Liverpool, op 25 augustus 1883 voor het laatst gepraaid op 48º NB en 45º WL, is sedert met al haar 19 opvarenden vermist.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Jansz Swart werd geboren op 14 november 1820 te Terschelling als zoon van Jan Tjebbes Swart en Neeltje Klazen de Jong (Bron: www.tresoar.nl) Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Pottebakkerssteeg Wijk 1 nr. 168 (nieuw nr 22)005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.Swart werd per 28 november 1848 met vlagnummer 780 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.F.Zeven. Als zijn schip is vermeld de “Drie Gebroeders”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 21/28 november 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd. K.J.Swart (alleen initialen), oud 28 jaar, voerend de bark “Drie Gebroeders”, voor rekening van W.Ruys JDz te Rotterdam, op voordracht van kapitein F.F.Zeven.023.

K.J.Swart was met vlagnummer R121 in de periode 1851 t/m 1893 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat door de oud-gezagvoerder K.J.Swart “voorloopig afstand is gedaan” van zijn recht op uitkering. Deze mededeling werd herhaald in de Jaarverslagen 1886 t/m 1888.058

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       780                      1848-1851    bark                Drie Gebroeders                                  W.Ruys JDz te Rotterdam

                                     1852-1853    bark                Fop Smit                                               idem

       386                      1854-1855    bark                Fop Smit                                               idem

                                     1856-1859    fregat              Doelwijk                                               idem

                                        1860          fregat              Ouderkerk aan de Amstel                  idem

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein K.J.Swart met vlagnummer R121 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1851     geen vermelding van schip en reeder

1855                                                  van de bark “Fop Smit”                                                                                 290 last voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

1858, 1859                        van het fregat “Doelwijk”                                                              436 last voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

1862, 1863                        van het fregat “Ouderkerk a/d Amstel”                       383 last voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

1864 t/m 1867    van het fregat “Cornelis Wernard Eduard”  450 last voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1892         geen vermelding van schip en reeder

 

K.J.Swart was van 1852-1856 de eerste gezagvoerder van het campagnebarkschip (3-master) de “Fop Smit I”, 549 ton, in 1851/1852 gebouwd bij Fop Smit te Slikkerveer voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. “... in de vaart op Indië en Australië vervoerde in 1852 troepen naar Java ...”024 en 025.

In 1856 was hij de eerste gezagvoerder van het fregat de “Doelwijk (II)” van rederij W.Ruys J.Dz. 024.

Op 08 juni 1858 vertrok van Hellevoetsluis het fregat de “Doelwijk” van rederij Wm.Ruys J.Dz onder kapitein K.J.Swart en arriveerde 12 september 1858 te Batavia na een reis van 95 dagen026(38/161).

K.J.Swart was van 1865-1874 gezagvoerder van het campagne-fregatschip de “Cornelis Wernard Eduard II”, 892 ton, gebouwd in 1863/1865 bij Fop Smit te Slikkerveer voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. “... vervoerde in 1869 detachement troepen naar Java (125 man) ...”024 en 025.

En in 1865 was hij de eerste gezagvoerder van het campagne-fregatschip “Cornelis Wernard Eduard (II)” wederom van W.Ruys J.Dz.024.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam                          Schip                                        Vertrek                                                  Aankomst

K.J.Swart                    Ouderkerk aan de Amstel     15 augustus 1860                                16 juni 1861

                                     Ouderkerk aan de Amstel     19 september 1861                             20 juli 1862

                                     Ouderkerk aan de Amstel     17 september 1862                             19 juli 1863

                                     Ouderkerk aan de Amstel     27 september 1863                             02 augustus 1864

                                     Cornelis Wernard Eduard     17 augustus 1865                                18 augustus 1866

                                     Cornelis Wernard Eduard     10 oktober 1867                                  31 juli 1868

 

Bouma025 vermeldt K.J.Swart als gezagvoerder gedurende:

  • * 1849 t/m 1852 van de bark “Drie Gebroeders”, gebouwd in 1844 te Slikkerveer, 412 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
  • * 1853 t/m 1856 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
  • * 1857 t/m 1860 van het 3/m schip “Doelwijk”, gebouwd in 1856 te Slikkerveer, geen tonnage vermeld, varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
  • * 1861 t/m 1864 van het 3/mschip “Ouderkerk aan de Amstel”, gebouwd in 1854 te Slikkerveer, 725 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
  • * 1865 t/m 1873 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

NRC 03 oktober 1851114

Rotterdam, 2 oktober. Heden is van de werf van de scheepsbouwmeester J. Smit aan het Slikkerveer met goed gevolg te water gelaten het voor rekening der rederij van de heer Wm Ruys J.Dzn. alhier gebouwde barkschip genaamd FOP SMIT, groot ca. 350 lasten.114

 

Overige bijzonderheden

K.J.Swart voer jarenlang als stuurman onder kapitein Lammert Hendriks Singer op de kof “Koning Willem” in de veertiger jaren bij de N.V.Friese Kofscheepsrederij te Woudsend (gebr.Tromp)041-p.78.

In een voor de vrachtvaart ongunstige periode aan het eind van de 50-er jaren in de 19-de eeuw probeerde reder W.Ruys J.Dz. de verliezen te beperken door ook voor eigen rekening handelswaren te verschepen. “Een merkwaardig voorbeeld waarop Ruys zijn gezagvoerders in dit opzicht schoolde, leverde kapitein K.I.Swart van de Drie Gebroeders al in 1849. Dit schip had een lading guano vervoerd van Valparaiso naar San Francisco. Na de lossing bleek geen uitgaande lading verkrijgbaar voor de voorgenomen reis naar China. Toen kocht de gezagvoerder op speculatie een grote partij brood, waarmee hij naar Honolulu zeilde en waar het brood, inmiddels lichtelijk oudbakken, voor de drievoudige prijs werd verkocht! Bovendien brak hij in San Francisco uit het tussendek alle kooien, waarin hij in 1847 landverhuizers naar New York had vervoerd en verkocht op eigen initiatief aan een handelaar ter plaatse het hout dezer kooien tegen een zeer goede prijs. Toen de Drie Gebroeders tenslotte in 1850 in Indië belandde was aldaar slechts zeer weinig lading naar Holland verkrijgbaar. Voor scheepsrekening kocht de gezagvoerder daarop 5.400 balen rijst, alsmede een partij bindrotting. Het gevolg van dit initiatief was dat er na de terugkeer in januari 1851 en na de verkoop van rijst en rotting, ondanks de lange reis en de vele tegenslagen een mooie uitdeling kon plaatsvinden aan de deelhebbers in het rederij-contract; ook de gezagvoerder was uit financieel oogpunt allerminst te beklagen”024.

Hij zou in 1847 landverhuizers met de “Drie Gebroeders” hebben vervoerd. Maar volgens Bouma025 stond dit schip in 1847 onder gezag van kapitein F.C.Bauditz. K.J.Swart zou dit schip hebben gevoerd van 1849-1853.

Voorts met de “Drie Gebroeders”: “... in 1849 tijdens orkaan voor anker liggend te Uwahoe (Sandwich-eilanden); losgeslagen en gestrand, doch afgebracht en gerepareerd; in 1850 varend van Singapore naar Batavia op blinde klip gelopen, na vlotkomen teruggekeerd naar Singapore, waar gerepareerd; ...”024.

Arie Reinders Roda (Arjen), geboren c.1825 te Terschelling overleed op 18 juli 1850 in het hospitaal van Singapore als bemanningslid van het Nederlandse Brikschip “De Drie Gebroeders” onder gezag van kapitein Klaas Jans Swart. Uit: J.P.N.L.Roorda van Eijsinga. Roda van Terschelling, een geslacht van zeevarenden. Naaldwijk/Oostburg, 1966. (CBG G/-/port/554)

 

K.J.Swart verzorgde per 23 april 1852 vanuit Hellevoetsluis met de “Fop Smit” een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 augustus 1852 na 107 dagen. Onderweg overleed 1 manschap.

Op 21 september 1861 vertrok hij vanuit Brouwershaven met de “Ouderkerk aan de Amstel” en 7 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 09 januari 1862 na 110 dagen.

Op 21 september 1862 vertrok hij vanuit Brouwershaven met hetzelfde schip en 2 landmachtofficieren. Hij kwam in Batavia aan op 28 december 1862 na 98 dagen.

Op 29 september 1869 vertrok hij vanuit Brouwershaven met de “Cornelis Wernard Eduard” en een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 januari 1870 na 99 dagen065.

Op 27 september 1871 vertrok hij met de “Cornelis Wernard Eduard” (vertrekplaats niet vermeld) en 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum te Batavia is niet opgegeven065*.

 

 

Nieuwe Rotterdamsche Courant 1 juli 1861

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.52-55: “Naar Californië 1849- 1851. Oceaan, Drie Gebroeders, Jan van Hoorn, J.C.Schotel”

Het tweede schip dat in 1847 rond Kaap Hoorn voer was de bark “Drie Gebroeders”. “In San Francisco bleek veel vraag naar timmerhout. Nu had de Drie Gebroeders kort tevoren Europesche landverhuizers naar New York vervoerd. Het hout van de kooien in het tussendek was aan boord gehouden voor een eventuele volgende emigrantenreis. Dit hout werd nu te gelde gemaakt. Bij het ontbreken van uitgaande lading werd een grote partij scheepsbeschuit ingeslagen en op de Sandwich Eilanden voor de drievoudige prijs verkocht (Ohua was een bevoorradingshaven voor walvisvaarders). Via Honghong zeilde de Drie Gebroeders naar Batavia, waar de kapitein voor risico van de reder 5.400 balen rijst kocht, die in Nederland met een redelijke winst van de hand kon worden gedaan.”

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Swart, Klaas Jans
Overige informatie: 0

vermoedelijk 2 verschillende personen

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Mets werd met vlagnummer 947 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 29 november 1853 op voorspraak van G.de Boer. Zijn schip was de "Verwachting"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 november 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Gerlof Jans Mets, oud 31 jaar, voerend de schoner “Verwachting”, op voordracht van kapitein G. de Boer. Hij kreeg vlagnummer 947 en per 01 mei 1854 nummer 553.023.

 

(Een) G.J.Mets was met vlagnummer R45 in de periode 1884 t/m 1905 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren maar geen aanspraak kon maken op financiéle tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        947                           1853           schoner            de Verwachting                                    J.Teengs Telting te Alkmaar

        553                       1854-1857     schoner            de Verwachting                                    idem

                                      1858-1860     brik                   De Zeevaart                                          J.Teengs Telting te Edam

                                          1861           brik                   De Zeevaart                                          A.M.Balwé

                                      1862-1864     bark                 Whampoa                                             W.Ruys JDz te Rotterdam

                                          1865           bark                 Whampoa                                             W.Ruys & Zn te Rotterdam

                                      1866-1870     bark                 Fop Smit                                                idem

                                          1871           stoomb.           Fop Smit                                                idem

                                      1872-1873     geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1874-1877     fregat               Cornelis Wernard Eduard                   W.Ruys & Zn te Rotterdam

                                      1878-1880     geen vermelding van schip en boekhouder

 

G.J.Metz was in 1872 gezagvoerder van het stoomschip de "Fop Smit", 957 BRT, in gebouwd in Engeland in 1871 en  aangekocht door W.Ruys en Zonen te Rotterdam. "... in oktober 1872 op weg van Odessa naar Montrose (Scotland) bij Falmouth gestrand en verloren"024 en 025.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G.J.Mets met vlagnummer R45 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1885                       ss. “Senior”                              1099 ton           varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam

*    1886                       ss. Limburg”                            1818 ton           varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam

*    1887                       ss. “Zeeland”                           2039 ton           varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam

*    1888                       ss. “Noord-Braband”             2404 ton           varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam

*    1890, 1891            ss “De Carpentier”                 1212 ton           varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam

*    1892                       ss. “Graaf van Bylandt”         1321 ton           varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam

*    1893, 1894            ss. “Swaerdecroon”                648 ton              varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam

*    1895                       ss. “van Diemen”                    1284 ton           varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam

*    1896                       geen vermelding van schip en boekhouder

*    1897 t/m 1900        ss. “de Carpentier”               1282 ton           varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam

*    1901, 1902            “Houtman”                              1543 ton           varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                                 naam schip                           vertrek                                   terugkomst

G.J.Mets                                Zeevaart                                25 januari 1858                    24 juni 1861

                                                Whampoa                             04 juni 1862                         niet vermeld

                                                Whampo                               26 januari 1865                    12 januari 1866

                                                Fop Smit                                09 december 1867               21 oktober 1868

 

Bouma025 vermeldt G.J.Metz als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1860 van de sch.kof “Goede Verwachting”, gebouwd in 1840 te Monnikendam, 79 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Alkmaar. Het schip werd in 1860 gesloopt;

*    1863 t/m 1866 van de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1871 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor Burlage & Schumacher te Amsterdam en was herdoopt in “Ystroom”;

*    1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Fop Smit”, gebouwd in 1871 te Sunderland, 957 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. In oktober 1872 verongelukt bij Falmouth (zie hierna!) op weg van Odessa naar Montrose;

*    1874 t/m 1878 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1878 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1887 van het schroefstoomschip “Limburg” ex Hampton, gebouwd in 1873 te Sunderland, 1813 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & JohnS.Hill te Londen. Het schip werd in 1887 verkocht naar Noorwegen als “Freja”;

*    1888 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*    1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Noord Brabant”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2300 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & J.S.Hill te Rotterdam.

Bouma025 vermeldt H.Mets als gezagvoerder van/in:

*    1859 t/m 1861 van de brik “Zeevaart”, gebouwd in 1848 te Edam, 189 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Edam

      (gezien de opgaven van Zeemanshoop001 is hier vermoedelijk sprake van een verkeerd initiaal)

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door G.J.Metz.104.

 

Op 17 oktober 1872, tijdens een zware storm, strandde op de Schotse kust bij Montrose het ss “Fop Smit”. Het schip werd geabandoneerd. Het schip was op weg van Odessa naar Montrose. Later werd het door Engelse bergers geborgen en kwam in 1873 na reparatie als “Success” van John Machan te Dundee weer in de vaart. Op 11 juli 1885 zonk het schip bij Reval na op een rots te zijn gestoten.

Het ss. Fop Smit” werd gebouwd in 1871 bij W.Watsons, te Sunderland, mat 957 ton o.m. en voer voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam072.

 

G.Mets vervoerde vanuit Rotterdam een detachement landmachtmilitairen naar Batavia met de “Zeeland” op de volgende reis065*:

*    Vertrek 07 april 1888. Aankomst 19 mei 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

 

Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864

Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 komend van Rotterdam op weg naar Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Mets/Metz, Gerlof Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.W.Kuiper was met vlagnummer R12 in de periode 1880 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.W.Kuiper met vlagnummer R12 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1880, 1881  van het fregat “Cornelis Wernard Eduard”    763 ton n.m.   Wm.Ruys  Zonen te Rotterdam

*    1882             van het ss. “Senior”                                            1099 ton         Wm.Ruys  Zonen te Rotterdam

*    1883             van het ss. “Ariadne”                                         1407 ton         Wm.Ruys  Zonen te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.W.Kuyper                Professor Suringar                                   31 december 1861                        niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt T.W.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1867 van de ijzeren brik “Professor Suringar”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 282 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*    1879 t/m 1882 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Engeland;

*    1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1886 van de bark “J.P.A.” ex Maasnymph, ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1173 ton o.m., varend voor G.Mauritz Hz te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Kuiper, T.W.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1865

NRC 020265
Ridderkerk, 1 februari. Heden is alhier van de werf van de heer Jan Smit Fzn te water gelaten het fregatschip CORNELIS WERNARD EDUARD, gebouwd voor rekening van de rederij van de heren Wm Ruys & Zonen te Rotterdam, groot 450 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart en gevoerd zullende worden door kapt. K.J. Swart.
NRC 020765
Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia. Het clipper campagneschip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart.
- Samarang. De Nederlandse fregat DOELWIJK, kapt. L. Hoefman.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
NRC 020865
Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia. Het clipper-campagneschip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar
AH 231265
Batavia, 29 november. Aangekomen schepen: BANTAM; CORNELIS WERNARD EDUARD.
DC 261265
Een telegram van Batavia van 29 november bevat het volgende:
NLG 35,- voor suiker naar Nederland. Koers op Nederland NLG 104,25
Aangekomen schepen op Java: BANTAM, kapt. Claasen, van Amsterdam naar Japan; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart, van Rotterdam.

1866

NRC 120166
Rotterdam, 11 januari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht:
Voor Rotterdam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart;
NRC 050966
Schepen in lading te Rotterdam.
- Naar Batavia en Samarang. De campagne-fregat CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart.

1867

NRC 280267
Batavia, 15 januari. Vrachten. Nederlandse vlag. CORNELIS WERNARD EDUARD NLG 42,50 voor koffij en suiker, NLG 50 voor thee en NLG 15 voor tin, alhier, te Cheribon en Samarang te laden, naar Rotterdam.

1868

DC 060268
Batavia,15 januari. (per telegram, Reuters Office) Aangekomen schepen: AMAZONE, kapt. Cramer; ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart;
NRC 070368
Batavia, 29 februari. Vrachten. De in ons vorig bericht als verwacht wordend vermelde verdere daling heeft zich niet lang laten wachten en bij het sterk verminderen van af te schepen product is het te voorzien, dat vrachten nog verder zullen wijken. De volgende charters kunnen heden gerapporteerd worden, terwijl verscheidene schepen opvulling tot verlaagde cijfers aannamen.
Naar Rotterdam: Nederlandse VOORUIT, NLG 85 voor suiker te Soerabaja en Probolingo; EMILIE, NLG 80 voor suiker in zakken, in de Oosthoek te laden; CORNELIS WERNARD EDUARD, NLG 70 voor suiker en koffie te Semarang en Pekalongan en NLG 20 voor tin alhier.
DC 160568
Een telegram van Batavia van 22 april behelst nopens de handel het volgende: Rijst. Kandanghauer verkocht 280 koyangs à NLG 80,- per koyang. Handel flauw.
Vertrokken schepen: ALMELO, kapt. Tjebbes; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. Hoek; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart.
NRC 101268
Rotterdam, 9 december. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn de volgende 34 schepen aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden: CORNELIS WERNARD EDUARD (470 last), naar Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 83,-, Schiedam NLG 82,-.

1869

NRC 210369
Batavia, 9 februari. De vrachten ondergingen een verdere verlaging en er is zodanig gebrek aan produkten op dit ogenblik, dat de disponibele schepen vooreerst moeilijk lading zullen vinden.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen OCEAAN, JOHANNA ANTHONIA, HENRIETTE GEERTRUIDA, ALLEGONDA JACOBA, LOUISE, HAAMSTEDE, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 100969
Rotterdam, 9 september. Bij de plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij; CORNELIS WERNARD EDUARD, 470 last, Rotterdam 74,90, Dordrecht NLG 74,90, Schiedam NLG 74,90.
NRC 110969
Rotterdam, 10 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende twee schepen:
Voor Amsterdam: ANNA DIGNA, kapt. A.H. Zwaneveld, 498 last, NLG 74,99.
Voor Schiedam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K.J. Swart, 470 last, NLG 74,90..

1870

NRC 110870
Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: CORNELIS WERNARD EDUARD, 470 lasten, naar Rotterdam NLG 75,95, naar Dordrecht NLG 75,95, naar Middelburg NLG 75,95, naar Schiedam NLG 75,95
NRC 130870
Rotterdam, 12 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht de:
Voor Schiedam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. K. J. Swart, 470 last, NLG 75,95..

1871

NRC 270971
Publieke verkopingen op dinsdag 26 september 1871.
In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam:
-       2/32e aandelen in het fregatschip CORNELIS WERNARD EDUARD, ieder voor NLG. 4.000 opgehouden.
NRC 291271
Rotterdam, 28 december. Volgens telegrafisch bericht bij de rederij ontvangen, is het Nederlands fregatschip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart, de 27e dezer na een reis van 78 dagen van Rotterdam te Batavia aangekomen. Alles wel aan boord.

1872

NRC 100272
Batavia, 5 januari. Vrachten: Nederlandse CORNELIS WERNARD EDUARD, naar Rotterdam NLG 70,- suiker, koffie en rijst, Cheribon, Dadap en Batavia te laden.
NRC 200272
Batavia, 10 januari. Vrachten naar Nederland. Opgenomen werden naar Rotterdam: Nederlandse KORTENAER NLG 70,- voor koffie, NLG 52,50 voor tabak; CORNELIS WERNARD EDUARD NLG 70,- voor suiker, koffie en rijst.

1873

NRC 070273
Batavia, 4 januari. Vrachten. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: CORNELIS WERNARD EDUARD, NOACH I en KOSMOPOLIET III.
NRC 210273
Batavia, 18 januari. Vrachten. Bevracht: Nederlands schip CORNELIS WERNARD EDUARD naar Rotterdam NLG 70 suiker en NLG 100 arak, te Batavia te laden.
NRC 100773
Rotterdam, 9 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: ; CORNELIS WERNARD EDUARD, 470 lasten, naar Rotterdam NLG 90 per 260 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 90 gehele ruimte.
NRC 271273
Batavia, 22 november. Vrachten: Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, CORNELIS WERNARD EDUARD.

1874

NRC 060174
Batavia, 27 november. Gedurende de afgelopen veertien dagen was de vrachtenmarkt minder vast. De disponibele scheepsruimte is toegenomen en zijn afladers teruggetrokken en ongenegen om de koersen, waarop de laatste Engelse mail sloot, te besteden, zodat de afdoeningen beperkt waren en de vrachtprijzen achteruit zijn gegaan. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: NOACH III, VOORLICHTER, HOEK VAN HOLLAND, AEROLIET, CORNELIA, HOLLANDER, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 100174
Batavia, 6 december. Vrachten. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: NOACH III, VOORLICHTER, AEROLIET, CORNELIA, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 100174
Batavia, 6 december Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: NOACH III, VOORLICHTER, AEROLIET, CORNELIA, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, CORNELIS WERNARD EDUARD
NRC 03027
Batavia, 26 december. In de vraag naar scheepsruimte is geen verbetering gekomen en blijft onze vrachtenmarkt in dezelfde lusteloze toestand als laatst gemeld is. De koersen moeten weer lager genoteerd worden, terwijl de afdoeningen voor de tijd van het jaar zeer beperkt zijn. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: AEROLIET, CORNELIA, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 240274
Batavia, 17 januari. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen hadden plaats als: stoomschepen BORNEO en CELEBES naar Amsterdam, vracht geheim; CORNELIA naar Nederland, condities onbekend; CORNELIS WERNARD EDUARD naar Nederland, -gedeeltelijk bevracht in Nederland door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particuliere vracht onbekend.
NRC 110674
Rotterdam, 10 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij:: CORNELIS WERNARD EDUARD 470 lasten naar Rotterdam NLG 86,- per 260 lasten;
NRC 291174
Batavia, 24 oktober. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: TROMP, EUROPA, GIJSBERTUS HERMANUS, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 121274
Batavia, 7 november. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TROMP, EUROPA, GIJSBERTUS HERMANUS, CORNELIS WERNARD EDUARD.

1876

NRC 170376
Batavia, 12 februari. Vrachten. Er is weer geen verbetering in de markt te berichten; het meeste product is afgescheept, en werd het aantal zoekende schepen gedurende de laatste 14 dagen belangrijk groter. Naar Nederland werd NLG 50 voor suiker betaald, en besteedde men naar het Kanaal GBP 2.10/-. Naar Australië had een transactie plaats tot GBP 1.5/- voor suiker naar Melbourne. De laatste afdoeningen zijn: naar Nederland de volgende Nederlandse schepen, stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 50 voor particulier tin, NLG 75 voor koffie, NLG 80 voor thee, NLG 90 à 100 specerijen, NLG 80 voor tabak, naar Nieuwediep, ANNA ligt aan à NLG 50 voor suiker, van Samarang naar Rotterdam. In lading hier en op de kust, Nederlands, stoomschepen HOLLAND en PRINS VAN ORANJE, Engels, stoomschip TORRINGTON. Onbevrachte schepen op Java de volgende Nederlandse schepen: UTRECHT, SALATIGA, JACOB ROGGEVEEN, TELANAK, PHILIPS VAN MARNIX, NEREUS, PROFESSOR SIMON THOMAS, ALBLASSERDAM, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 260376
Batavia, 17 februari. Vrachten. Onze markt blijft in dezelfde flauwe toestand als laatst bericht werd en kunnen slechts de volgende afsluitingen van Nederlandse schepen gemeld worden: stoomschip KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 30 particuliere tin, NLG 75 koffie, NLG 80 thee, NLG 90 à 100 specerijen, NLG 80 tabak; ANNA, naar Rotterdam, ligt aan NLKG 50 te Samarang; PHILIPS VAN MARNIX naar Nederland NLG 52,50 suiker in de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: UTRECHT, SALATIGA, JACOB ROGGEVEEN, TELANAK, NEREUS, PROFESSOR SIMON THOMAS, ALBLASSERDAM, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 040576
Batavia, 25 maart. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen bleef de toestand van onze markt onveranderd. Product blijft schaars en schijnt de positie van de vreemde markten de exporteurs af te schrikken het weinige dat er nog disponibel is te verzenden. De vraag voor Saigon heeft geheel opgehouden; ook voor China is er niets in de markt. In kustvrachten daarentegen hadden drie afdoeningen plaats tot lage koersen. Naar Het Kanaal had een afdoening plaats tot GBP 2.5/- à 2.7.6 en naar Melbourne werd een klein scheepje tot GBP 1.5/- opgenomen. De laatste afdoeningen zijn: Naar Holland: De Nederlandse URANIA NLG 50 suiker, NLG 90 arak, NLG 45 gom damar en peper, NLG 25 factory tin, NLG 40 tabak, alhier en op de kust te laden naar Amsterdam; ALBLASSERWWARD NLG 50 suiker, uit de Oosthoek naar Amsterdam; de Nederlandse GESIENA MARIE accepteerde zout van Sumanap naar Tagal en Tandjong (nabij Tagal) tot NLG 15½ per koyang en de Nederlandse HENDRIKA werd tot gelijke koers bevracht voor zout van Sumanap naar Bantam en Telok-Betong.; de Nederlandse NEREUS accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 12 per koyang.
Onbevrachte schepen op Java: De Nederlandse schepen UTRECHT, SALATIGA, JACOB ROGGEVEEN, CORNELIS WERNARD EDUARD.
NRC 070576
Batavia, 30 maart. Gedurende de laatste dagen is er weder zeer weinig omgegaan. Zwaar goed is uiterst schaars, terwijl licht goed meestal in stoomboten afgeladen wordt. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen vonden plaats: JACOB ROGGEVEEN naar Amsterdam NLG 50 voor suiker, NLG 90 voor tabak in de Oosthoek, CORNELIS WERNARD EDUARD naar Rotterdam, eveneens NLG 50 voor suiker en NLG 90 voor tabak in de Oosthoek.
NRC 120576
Batavia, 8 april. Vrachten. Onze markt bleef gedurende de laatste dagen in dezelfde flauwe toestand verkeren. Er wordt nog wel enig product aangeboden, doch zijn de vrachtcijfers van die aard, dat gezagvoerders weigeren af te sluiten. Naar New York werd een scheepje opgenomen voor koffie van Padang tot GBP 2.15/- per ton en blijft voor dezelfde bestemming een klein scheepje gezocht. Naar Australië wordt GBP 1.5/- geboden, te lossen te Melbourne en Sydney. In kust- of tussenvrachten gaat weinig om. De laatste afdoeningen zijn, naar Holland: De Nederlandse JACOB ROGGEVEEN, NLG 50 suiker, NLG 40 tabak, uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIS WERNARD EDUARD, NLG 50 suiker, NLG 40 tabak uit de Oosthoek naar Rotterdam;

1877

NRC 270277
Rotterdam, 26 februari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het schip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Metz, 25 februari van hier te Batavia aangekomen. Alles wel aan boord.
NRC 170477
Batavia, 10 maart. Vrachten. Er is ditmaal geen verbetering in de toestand te vermelden. De aangeboden lading blijft schaars en werkt ook het grote aantal onbevrachte schepen niet mede om hogere koersen te verkrijgen. Voor suiker van hier werd NLG 45,- en voor arak NLG 92½,- à 95,- geaccepteerd. De Factorij is voornemens de 17e dezer ene inschrijving te houden en is thans ongenegen onderhands af te sluiten. De restant aanvoeren vallen zeer mede. De schepen moeten 7 april disponibel zijn. Naar Het Kanaal wordt niet hoger dan GBP 2,15,- geboden, met 2/6 minder voor een directe bestemming. Naar Amerika werd een scheepje opgenomen voor 4.000 picols koffie à GBP 3,- en voor licht goed à GBP 3.10,-, alhier en Padang te laden. Voor Australië werd niets afgesloten. Rijst van Saigon naar Java genoot gene vraag. Daarentegen werden schepen gezocht voor Saigon-Hongkong waarvoor USD 0.25 per picol geboden werd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: CORNELIS WERNARD EDUARD NLG 45,- voor suiker, NLG 95,- voor arak van hier, NLG 55,- voor rijst van Indramaijoe naar Rotterdam;

1880

NRC 250280
Batavia, 22 januari. Sedert het laatste bericht heerst aan de markt een lusteloze stemming. De onbevrachte vloot vermeerdert enigszins, maar in verhouding tot het af te schepen product is zij nog niet van dien aard, dat men een cijfer als GBP 2.7/6 verwachten kon, waartoe het Nederlandse schip MAASNYMPH naar het Kanaal voor order werd afgesloten, aantonende een verschil met de laatst betaalde koers van 12/6 à 15 per ton. Deze afdoening wordt betreurd, omdat zij natuurlijk de teruggetrokkenheid der exporteurs in de hand zal werken. Lading voor Nederland blijft zeer schaars zowel bij particulieren als bij de Factorij; het slechte weer verhindert de geregelde afvoeren uit het binnenland. Naar Amerika werd GBP 2.10 betaald voor koffie van Padang naar New York. Naar Australië werd GBP 2 besteed voor suiker van Tjilatjap naar Melbourne; voor Sydney blijft vraag bestaan en offreert met GBP 1.5. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden en NLG 40 tin naar Amsterdam; naar het Kanaal voor order MAASNYMPH GBP 2.7/6 suiker uit de Oosthoek; naar Amerika: CORNELIS WERNARD EDUARD, laadt koffie tot GBP 2.10 en licht goed tot GBP 3, van Padang naar New York; naar Australië.
NRC 290280
Rotterdam, 28 februari. Het schip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Kuiper, arriveerde, zoals reeds vroeger werd opgegeven, 17 december van Rotterdam te Atjeh. Alles wel aan boord.
NRC 090380
Padang, 31 januari. Vrachten. Het Nederlandse schip JOHANNA MARGRETHA arriveerde 12 dezer na een lange reis en met veel zeeschade van Nederland, brengende een lading stukgoederen en wordt genoemd als opgenomen voor New York tot Sh.25/6 voor koffie en Sh.62/6 voor licht goed E.I.T. Voor dezelfde bestemming werd gecharterd het Nederlandse schip CORNELIS WERNARD EDUARD, thans te Atjeh, tot Sh.50/- voor koffie, Sh.60/- voor licht goed Sh.65/- voor Cassia ad 16 cwt. per ton. Ook het Nederlandse schip NEERLANDS VLAG, mede te Atjeh liggend, moet over een dergelijk charter doende zijn.
NRC 090980
New York, 25 augustus. Het Nederlandse schip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Kuiper, is alhier nieuw gebreeuwd en gekoperd.

1882

NRC 150982
Rotterdam, 14 september. Alhier ligt zeilklaar naar Sunderland het schip FENELLA, kapt. Potts, ex-CORNELIS WERNARD EDUARD. (opm: de FENELLA is de 15e dezer uit de Nieuwe Waterweg naar Sunderland vertrokken)
AH 041182
Amsterdam, 3 november. Volgens bij de Vereeniging van Assuradeuren alhier heden uit Londen ontvangen telegram is het schip CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Potts, van Middlesbro’ naar Colon, lek, met verlies van verschansingen en aangegroeide bodem te Falmouth binnengelopen. (opm: uit dit bericht wordt duidelijk, dat het schip maximaal 1½ maand de naam FENELLA  heeft gedragen)

1883

AH 081283
Londen, 6 december. Vermiste schepen.
Van de schepen LOCH FYNE, kapt. Martin, 14 mei van Lytlton (opm: Lyttelton, Nieuw Zeeland) met tarwe naar Londen vertrokken, en CORNELIS WERNER EDUARD, kapt. Potts (opm: fregat, bouwjaar 1865, sinds 1882 Engelse ex-Nederlandse vlag; kapt. F.B. Potts), 27 juli met hout van Pensacola naar Liverpool en 26 augustus 1883 op 48º NB en 45º WL gepraaid, heeft men sedert niets vernomen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.589
DVD VIII – 1905, 1906
BIJLBRIEF
Naam schip CORNELIS WERNARD EDUARD

plaats en datum acte Ridderkerk, 16 juni 1865

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Jan Smit, scheepsbouwmeester te Ridderkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma W. Ruys & Zonen, Rotterdam

te voeren door kapt. K.J. Swart

grootte in tonnen 892 tonnen (meetbrief Rotterdam, 14 maart 1865)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 47,40 m., breed 8,19 m., hol 5,17 m.

kiellegging 1864

tewaterlating 1 februari 1865

plaats / datum registratie IJsselmonde, 17 juni 1865

nummer van registratie deel 23, folio 99, recto, vak 1

notaris bevestigende verklaring burgemeester van Ridderkerk

prijs

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 170609


Naam CORNELIS WERNARD EDUARD
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675