Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Meijer (geen initialen) als gezagvoerder van/in:
* 1848 t/m 1850 van het fregat “”” ex Proserpina (korvet), gebouwd in 1823 te Antwerpen, 370 ton o.m., varend voor de Gebr. Reelfs te Amsterdam. Het schip was een walvisvaarder. Het schip werd in 1850 verkocht.
Overige bijzonderheden
“Beste medespeurders,
In Californische scheepvaartberichten trof Ron (van de Bos) het Nederlandse schip “Zuidpool” (ex Prosperina, Gebr. Reelfs), kapt Mei(j)er half maart 1848 te Honoloeloe, 1 april ter walvisvangst naar Kamschatka, daarna zuidwaarts, eind december bij Tong/Samoa. Hoorde daar van goudvondsten in Californië, zeilden naar Talcahuano, verscheepte gedeelte walvisolie naar Nederland (met Ned. schip?) en bood passage naar San Francisco. Pikte onderweg, begin april nog 40 passagiers op in Valparaiso en lag begin juni in San Francisco.”
e-mail dd 01 oktober 2004 van H.Hazelhoff Roelfsema
Gegevens in van Sluijs023:
“Zuidpool ex Prosperpina (korvet) 200 last, gebouwd in 1823 (vermoedelijk) te Antwerpen. Walvisvaarder op de Zuidzee vanuit Amsterdam.
Bericht in Handelsblad 30 augustus 1847 met kapitein Meijer. Bericht in Handelsblad 1850 eveneens kapitein Meijer met als boekhouder de Gebr. Reelfs te Amsterdam
Bericht in Handelsblad 11 maart 1850, 20 12 1849 te Valparaiso.
Het schip is in San Francisco verkocht in 1850.
Zie ook bij A.F.Brünn/Zuidpool.
Handelsblad 11 maart 1850 Scheepvaartberichten:
“Volgens brief van Valparaiso, dd 20 Dec., is de Amsterdamsche Zuidzee Walvischvaarder, de Zuidpool, te San Francisco verkocht.”
Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”
Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp
p.87 Het schip de “Zuidpool” voer als walvisvaarder onderr kapitein Brunn (zie aldaar). “Meanwhile te ship had not only lost another whaleboat but also is Captain, Brunn, and A.J.Meyer was newly appointed. While in Sydney, Meyer, tried to recruit new crew.
From Sydney the Dutch whaleship seet sail for the Samoa Islands, catching two sperm whales during this trip. On 20 March 1847, Zuidpool arrived at Honolulu from Magdalena Bay with 360 barrels of sperm whale oil and 1,200 barrels of oil. The vessel left again on 6 April, heading for the Northwest Coast. Zuidpool cruised the Bay of Kamchatka in the ensuing months. On 30 August 1847, Meyer and his crew arrived at Honolulu with 900 barrels of black oil and 300 barrels of sperm oil. Another 2,000 barrels of oil were registered in early 1849. Zuidpool discharged its cargo of oil on 4 April 1849, at Valparaiso. From there the vessel set sail for San Francisco where its arrival was recorded on 6 July 1849. A little later the ship was sold.