Inloggen
JAVA - ID 8046


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1828-11-29 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830
Onder Nederlandse Vlag tussen:1832-02-06 / 1850-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1828
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Antwerp, Netherlands
Delivery Date: 1828-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 508.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 268.00 lasts
 
Length 1: 35.30 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Registered
Depth: 5.50 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1828
Datum agenda: 1828-11-29
Register nr: 18280790
Scheepsnaam: JAVA
Type: Fregat
Lasten: 269
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Cock & Fr
Plaats: Gent
Kapitein op moment van verzoek: Zweep, J.Y. van der
Opmerkingen: Eerste zeebrief
1828 Turksche pas naar Batavia

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1828-11-29 JAVA
Manager: N.J. de Cock & Frère, Gent, Netherlands
Eigenaar: N.J. de Cock & Frère, Gent, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gent / Netherlands

Date/Name Ship 1832-02-06 JAVA
Manager: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1845-02-10 ZUIDPOOL
Manager: Firma Gebrs. Reelfs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebrs. Reelfs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1833-03-28: Confisc.-Droit d'Angarie
Als drukmiddel om vrije doorvaart over de Westerschelde te bewerkstelligen werd de JAVA op 28 maart naar Plymouth opgebracht om na twee maanden de reis naar Rotterdam te kunnen vervolgen.
1833-10-25: De JAVA, kapt. J.IJ. van der Zweep, liep na vertrek van Hellevoetsluis op 25 oktober 1833 op de Kwade Hoek aan de grond. Na assistentie van een loodsboot kon naar de rede van Goeree worden gevaren, vanwaar op 28 oktober alsnog werd uitgezeild.
1834-01-13: De JAVA, kapt. J.IJ. van der Zweep, onderweg van Rotterdam naar Batavia, is op 13e januari 1834 zwaar lek Simonsbaai binnengelopen waar lading en ballast werden gelost om te kunnen repareren. Op 8 april werd de reis voortgezet.
1835-00-00: Begin 1835 werd de JAVA, kapt. J.IJ. van der Zweep, vertuigd van fregat tot bark
1844-04-00: Sprang a leak
Tijdens een reis met troepen van Rotterdam naar Batavia werd de JAVA, kapt. H. Hagers in april 1844 in de Indische Oceaan dermate lek dat voortdurend moest worden gepompt.
1845-05-15: Additional info
De hoge gasten bezochten (opm: op 15 mei 1845) ten 2 ure op de werf van de heren Meijjes & Zonen het schip JAVA, bestemd tot de Zuidzee-Walvisserij onder directie van de Gebr. Reelfs, het tweede schip bestemd voor deze vaart. (opm: sterk bekort uittreksel uit bezoek van de Nederlandse Koninklijke familie aan Amsterdam)
1849-12-00: Final Fate: Sold to foreign country

De Zuidzee-walvisvanger ZUIDPOOL, kapt. Meijer of Meijers, is in december 1849 te San Francisco verkocht en in verband met de ‘goldrush’ mogelijk ter plaatse als pension gebruikt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen

 

Overige bijzonderheden

F.IJ. van der Zweep verzorgde per 06 januari 1829 vanuit Vlissingen met de “Java” een troepentransport van 1 officier en 250 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 04 mei 1829 na 118 dagen. Onderweg overleden 6 militairen.065.

 

Bouma025 vermeldt geen kapitein van der Zweep op een schip “Java”. Zie bij Jan Ydses van der Zweep voor de “Java”. Zou F.IJ. een verschrijving van J.IJ. kunnen zijn?

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Zweep, F.IJ. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Peters als gezagvoerder gedurende:

*    1833 van het fregat “Indiaan”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 343 ton o.m., varend voor de Cock Frères te Rotterdam.

      Verhoeff086 vermeldt dat het schip in 1833 werd overgenomen van J.& T.Marselis te Amsterdam als “l’Auguste”. De notatie zou dus moeten zijn “Indiaan” ex l’Auguste.

*    1834 t/m 1835 van de brik “Elisa”, gebouwd in 1825, bouwlocatie niet vermeld, 252 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Peters, H.

Familiegegevens en opleiding

Jan Hendrik Zeeman werd geboren te Rotterdam op 15 oktober 1797 als zoon van de Lutherse Frederik Zeeman en Christina Schell

Hij was getrouwd met Elisabeth van de Koppel, geboren 02 april 1804 (of 1809?) te ‘s Gravendeel en overleden 19 februari 1882. Jan veranderde van beroep op 01 mei 1855.

Het gezin woonde te Rotterdam o.a. aan de Lijnbaanstraat Wijk 15 nr. 223. Één van de kinderen was de latere gezagvoerder Christiaan Frederik Zeeman (zie aldaar)

Jan Hendrik overleed op 20 februari 1858 aan de Wijnbrugstraat Wijk 1 nr. 460. Bij zijn overlijden is als woonplaats Rotterdam opgegeven.003, 005 en 118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Zeeman werd met vlagnummer 395 per 19 augustus 1834 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein B.J.Martens. Toegevoegd is “overleden”.002

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 12/19 augustus 1834 werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Johan Hendrik Zeeman, oud 37 jaar, voerend het schip “Vasco de Gama”, wonend te Rotterdam en met als adres J.Bondix te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Martens. Zijn vlagnummer werd 395.023

Jan Hendrik werd per 06 juni 1837 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

J.H.Zeemans was met vlagnummer R123 in de periode 1842 t/m 1849 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Van 1849 t/m 1858 was hij lid voor de vlag, hetgeen betekende dat hij wel de vlag mocht voeren, maar bepaalde rechten verspeelde.

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 april 1858 vraagt de wed. J.H.Zeeman, geb. v.d Koppel om een uitkering, die haar in de vergadering dd 29 april 1858 wordt toegekend ingaande 01 mei 1858.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1875 wordt een verzoek om een extra toelage door de wed. J.H.Zeeman geb. van de Koppel afgewezen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 mei 1858 wordt gemeld dat aan de wed. van kapitein J.H.Zeeman geb. van de Koppel een uitkering is toegekend per 01 mei 1858.023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 28 december 1875 staat vermeld dat een verzoek van de wed. J.H.Zeeman geb. van de Koppel om een extra toelage is afgewezen.023.

 

In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdam staat vermeld dat hij honorair lid is geworden.

In het Jaarverslag 1858 staat zijn overlijden vermeld.058

 

De schepen van de kapitein

Op monsterrol nr. 468 in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 26 november 1830 wordt gemeld J.H.Zeeman, oud 33 jaar, wonend te ’s Gravendeel met een gage van f 65,- per maand als 1ste stuurman op de “Stad Dordrecht”, varend onder kapitein Klaas Schinkel.

 

lidmaatschap college “Zeemanshoop” te Amsterdam:

vlag             jaren              type          scheepsnaam             reder/boekhouder

395           1834-1835         fregat        Vasco de Gama         geen opgave

                  1836-1838         fregat        Vasco de Gama         N.J. de Cocq te R’dam

                  1839-1841 `       bark          Java                             idem

                    1842              fregat        Emanuel                     idem

                  1844-1852         bark          Jan Daniél                   W.Ruys JDz te R’dam

                    1853              bark          Doelwijk                     idem

89            1854-1857         geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J.H.Zeeman met vlagnummer 123 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*      1849, 1851                 bark “Jan Daniël”      334 last           varend voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

*      1855                            geen vermelding van schip en boekhouder

 

J.H.Zeeman was in 1854 gezagvoerder van het 3/mastscchip de “Doelwijk”, 725 ton, gebouwd in 1849/1850 bij Fop Smit aan de Kinderdijk van rederij W.Ruys JDz te Rotterdam.

“… op 21 april 1854 op weg van Sydney naar Batavia bij zware storm op Kenn Rocks (Torres Strait – Great Barrier Reef) gelopen en verloren; Bemanning na veel lijden in open boten door een ander schip gered; één man verloor het leven”024.

 

Bouma025 vermeldt J.H.Zeeman als gezagvoerder gedurende:

*      1835 t/m 1838 van het fregat “Vasco de Gama”, gebouwd in 1823 te Antwerpen, 307 ton, varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*      1840 t/m 1842 van het fregat “Java”, gebouwd in 1840, bouwlocatie niet vermeld, 500 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*      1842 t/m 1843 op het 3-m schip “Emmanuel”, gebouwd in 1834, 869 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar België;

*      1845 t/m 1854 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*      1854 van het 3/m schip “Doelwijk”, gebouwd in 1850 te Kinderdijk, 730 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip verongelukte in 1854 op Kenn’s Rif in de Torresstraat.

 

Overige bijzonderheden

“De eerste jaren van zijn jeugd bracht Christiaan Frederik door te ’s Gravendeel, waar hij opgroeide in een milieu dat nauw bij de zeevaart betrokken was. Dit kwam vooral omdat zijn vader in deze jaren actief was als stuurman ter koopvaardij. Over financiële zorgen hoefde het gezin zich waarschijnlijk niet erg druk te maken, want de carrière van vader Johan Hendrik verliep voorspoedig. Diende deze in 1824 nog als derde stuurman op het schip “De Drie Gezusters”, enkele jaren later, in 1827, had hij reeds de rang van eerste stuurman bereikt; in die hoedanigheid maakte hij met het koopvaardijschip de “Jonge Jacob” een reis naar Oost-Indië. Nog weer later zou Johan Hendrik Zeeman de rang van gezagvoerder bereiken.

Het verblijf van de familie Zeeman in ’s Gravendeel duurde tot het begin van de jaren dertig van de negentiende eeuw.

Ergens tussen 1832 en 1835 vertrok het gezin naar Rotterdam; daar vond het een onderkomen in een woning aan de Leuvenhaven. Hier maakte Christiaan Frederik in het voorjaar 1835 een bewogen periode door: in een tijdspanne van enkele maanden verloor hij twee zussen, en kreeg er een broertje bij. In de navolgende jaren verhuisde het gezin Zeeman nog enkele malen, ondermeer naar een huis op nummer 101 in de Groote Draaisteeg en naar het adres Lijnbaanslaan nummer 223. Op het laatstgenoemde adres, in het begin van de jaren vijftig, was de welstand van het gezin al zo groot dat er twee dienstbodes in huis gehouden konden worden.

Ontleend aan een artikel van R.Rimkus in het blad “Maritiem Museum Prins Hendrik. Plaatsbepaling”, 48:4-5, 1994.

Het artikel werd geschreven naar aanleiding van de verwerving door het museum van drie portretten door de schilder Gijsbert Buitendijk Kuyk. De portretten zijn van Christiaan Frederik Zeeman senior, zijn vrouw Agatha Elisabeth van Olst en hun zoontje Christiaan Frederik junior.

 

“De Drie Gebroeders” op de rede van Batavia057:

01 januari 1839 “Alhier lagen ter Reede de navolgende Nederlandse schepen als volgens … kaptijn Zeeman … “

Van Sluijs013 vermeldt diverse personen met de naam Zeeman. Degene die in 1839 gezagvoerder was is J.H.Zeeman en wel op de bark “Java”.

 

Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een prent van het fregat “Canton”, dat het vlagnummer R123 voert. De tekening is waarschijnlijk van Izaak Schouman.

Bron: Bram Oosterwijk “Koning van de Koopvaart. Anthonie van Hoboken (1756 - 1859)”.

           Uitg. De Bataafsche Leeuw, Amsterdam 1996, 2e (aangevulde) druk. p. 216

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Zeeman, Johan Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Hagers werd geboren/gedoopt op 27 september 1795 te Maassluis als zoon van de Nederlands Hervormde Johannes Hagers en Neeltje Berkel (beiden overleden te Brielle).

Hij was getrouwd met Bastiaantje Verdoes, geb./ged. op 16 april 1796 te Maassluis. Hendrik woonde te Rotterdam o.a. aan de Melkmarkt (Wijk 8 nr. 41/44 nieuw nr. 10), Leuvenhaven (Wijk 3 nr. 314) en aan de Coolsingel (Wijk 15 nr. 312). Hij vertrok op 20 april 1863 naar Brielle.

Hij overleed op 30 september 1864 te Rotterdam aan de Zandstraat (Wijk 5 nr. 450)005.

 

NRC, 01 oktober 1864

“Heden overleed ten huize van mijn Schoonzoon den Heer J.H. VAN DEN ENDE te Rotterdam, in den ouderdom van 69 jaren, mijn geliefde Echtgenoot, de Heer H.HAGERS, oud Koopvaardij Kapitein.

30 September 1864                                                                                                        B.VERDOES. Wed H.Hagers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Hagers was met vlagnummer R5 in de periode 1828 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

H.Hagers was in 1859 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

In het Jaarverslag 1855 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege geleden schade met zijn schip.

 

In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is overleden.058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College  staat kapitein H.Hagers als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                       op de bark “Cornelis Wernard Eduard”          318 last        varend voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

*    1851, 1855            op de bark “Margaretha Ida” 343 last             varend voor W.Ruys J.D.z te Rotterdam

*    1858, 1859            op de bark “Jan Daniel”                                    335 last        varend voor W.Ruys J.D.z te Rotterdam

*    1862, 1863            zonder vermelding van een schip

 

H.Hagers was in 1857 gezagvoerder van de bark de "Jan Daniël", 635 ton, gebouwd in 1840/1841 bij Fop Smit op Kinderdijk voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam. "... in december 1857 gestrand op Javakust, doch weder vlot gebracht ..."024 en 025

H.Hagers was in 1860 de eerste gezagvoerder van de bark "Duiveland van rederij W.Ruys J.Dz. 024.

 

De “Margaretha Ida”, varend van Rotterdam naar Akyab, onder gezag van kapitein Hagers, is op 18 maart op de baar van Akyab verongelukt.078.

 

Bouma025 vermeldt H.Hagers als kapitein gedurende:

*    1829 t/m 1830 van de bark-galjoot “Maasstroom”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld,400 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1839 t/m 1841 op het 3/m schip “Vasco di Gama”, gebouwd in 1823 te Antwerpen, 307 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*    1842 van de bark “Margaretha”, gebouwd in 1842 te Slikkerveer, 840 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1842 t/m 1846 op het 3/m schip “Java”, gebouwd in 1840, bouwplaats niet vermeld, 500 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Rotterdam.

      Lloyd’s vermeldt: “16 Nov.1847  JAVA (572 ton)  carried into St.Johns NB, derelict.”087

*    1847 t/m 1849 op de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 606 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. (Bouma vermeldt hier kapitein Hagers, zonder initialen);

*    1850 t/m 1855 op de bark “Margaretha Ida”, gebouwd in 1842 te Slikkerveer, 650 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam. Het schip verongelukte bij Akyab tegelijk met de “Lodewijk Anthony”;

*    1857 t/m 1860 op de bark “Jan Daniel”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1860 t/m 1862 op de bark “Duiveland”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 621 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.Hagers was van 1850-1855 gezagvoerder van de bark "Margaretha Ida", 652 ton, gebouwd in 1840/1842 bij Fop Smit te Slikkerveer voor rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. Het schip vervoerde in 1848 troepen naar Indië (170 man). In december 1848 liep het vast in het Brouwershavense Gat doch werd weer vlotgebracht. Het schip strandde in op 18 maart 1855 nabij Akyab tegelijk met de "Lodewijk Anthony" onder gezag van kapitein K.H.Leonhardt. De "Margaretha Ida" ging verloren, maar de bemanning werd gered024 en 025.

Akyab is thans Sittwe aan de Baai van Bengalen in het tegenwoordige Birma.

 

“Van het Zierikzeese barkschip “Duiveland” is in particulier bezit een fraai scheepsportret bewaard gebleven. De heer J.C.A.Ribbens te Heinkenszand is de eigenaar van een door Jacob Spin vervaardigde afbeelding van genoemde bark”. De betovergrootvader van de heer Ribbens was de gezagvoerder J.C.Viersma van de “Duiveland”. Het schip werd op 13 juli 1847 op de Commerciewerf van C.Smit te Zierikzee te water gelaten, gebouwd door scheepsbouwmeester C.Mak. De eerste gezagvoerder was J.C.Kreye (1848 t/m 1852), daarna J.C.Viersma (1853 t/m 1859). Het schip werd in 1859 verkocht aan W.Ruys JDz te Rotterdam en kwam toen onder gezag van kapitein H.Hagers.074.

 

Dutch barque "Margaretta Ida", arrived at Albany on 6 July 1852, having left Cardiff, Wales on 27 March 1852. Master = H. Hagers. Tonnage = 800. Cargo = 780 tons of coals for the Australian Royal Mail Steam Company's depot. Sailed from Albany on 24 September 1853 for Java.105

 

Op 08 juli 1842 werd vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op het schip de “Java” onder kapitein Hagers geplaatst als ligtmatroos G.Strang van Hees voor een reis van Rotterdam naar Batavia. De ligtmatroos keerde te Rotterdam terug op 17 januari 1843.004-949/532-1836.

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Hagers, Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.F.Brunn als gezagvoerder gedurende:

  • 1847 van het fregat “Zuidpool” ex Proserpina (korvet), gebouwd in 1823 te Antwerpen, 370 ton o.m., varend voor de Gebr. Reelfs te Amsterdam. Het schip was een walvisvaarder.

 

Van Sluijs013 vermeldt

Zuidpool ex Proeperpina (korvet). Fregat of bark 509 ton, 200 last. Gebouwd in 1828 te Antwerpen

Handelsblad 1845-1847 Kapitein F.A.(sic)Brünn

Handelsblad 1848-1849 Kapitein A.F.Brünn met als reeder de Gebr. Reelfs te Amsterdam.

Handelsblad 1845 Vertrok 21 augustus 1845 voor een uit- en thuisreis met een bemanning van 36 koppen, berekend voor 3 jaren.

Volgens het boekje Zeemacht en koopvaardijvloot in 1850 verkocht.

Zie ook bij X.X.Meijer/Zuidpool

 

Overige bijzonderheden

e-mail van Douwe Keizer aan Humphrey Hazelhoff Roelfsema dd 03 oktober 2004

Naar aanleiding van je mailtje over de Zuidpool heb ik het gedenkboek van de Kamer van Koophandel van Amsterdam geraadpleegd. (In de twee delen staat erg veel informatie over de scheepvaart.) In deel I blz 254 staat dat aan de Gebr Reelfs en aan J. Th. Van Marselis en C. Brandligt premies van fl 5.000 zijn toegezegd “voor elk der vijf voor deze vaart (dat is de walvisvaart in de Zuidzee) door hen uit te rusten schepen. In Mei 1844 reeds koos de eerste, in Augustus 1845 de tweede walvischvaarder zee.” Het is onduidelijk of buiten de Gebr Reelfs de andere reders ook daadwerkelijk schepen hebben uitgerust en uitgezonden. De tekst is daarover verder niet duidelijk. Wel wordt vermeld dat het laten bouwen van beide schepen in Nederland erg duur was uigevallen en dat de Gebr Reelfs een verzoek indienden om ook een premie te ontvangen voor een niet in Nederland gebouwde walvisvaarder. Daarop werd gunstig beslist en vervolgens werd een buitenlandse walvisvaarder gekocht en uitgerust. Die koos in mei 1846 zee. Er zijn in elk geval drie walvisvaarders geweest..

In deel I blz. 275 wordt vermeld dat op 31 december 1850 “Amsterdam met naaste omgeving 172 schepen bezat (-) daarvan waren er in dat jaar 13 onderweg naar de Westkust van Amerika (Chili, Peru, Californie)”

Ik heb voorts nog even gezocht in Dr W. M. F. Mansvelt:  Geschiedenis van de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Daarin staat – Deel I blz 132 – dat in 1826 agenten werden aangesteld in o.a Lima en Valparaiso. Verder heb ik met deze quick scan niets kunnen vinden.

Zie ook: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp. De pagina’s 86-88

p.86           “…. Reelfs Brothers entered the last phase of active Dutch involvement in South Seas  whaling. Zuidpool, commanded by T.A.Brunn with a crew of only 36, left the Netherlands on 16 April 1845. The vessel sets its course for the town of Hobart on the island of Tasmania. With a crew of 32, Zuidpool arrived at Hobart on 21 december. Here, another five men signed up as crew. While on their way to Tasmania, Brunn had lost one whaleboat with four men, possibly during a chase.

                   Zuidpool left Hobart for whaling grounds in the Pacific Ocean and the vessel was hailed by the crew of the American whaleship William Hamilton …. On to December 1846, after about 15 months of cruising, the vessel dropped anchor in Sydney harbour. Up until then, the catch results can be considered mediocre at best……Meanwhile, the ship had not only lost another whaleboat but also its Captain, Brunn, and A.J.Meyer was newly appointed. While in Sydney, Meyer tried to recruit new crew.

p169          Triggered by the initial success of Anna & Louisa, Reelfs Brothers fitted out a second vessel, Zuidpool (ex-Proserpina). Again they decided to take in both foreigners and Dutchmen, but the majority of the 36 hands probably had Dutch nationality. On 16 August 1845, the crew gave the inhabitants of Amsterdam a final demonstration with their whaleboats and on 21 August they sailed for the South Seas. Interestingly, no liquor was allowed on board.443 On its voyage Zuidpool lost two whaleboats. It is most likely that during one of these incidents Captain T.A. (or A.F.) Brunn was killed.444 In January 1847, Zuidpool called at Sydney for provisioning. By that time, the name of the new master was revealed as A.J. Meyer. The ship was sold in San Francisco some time around August 1849. So far, no evidence of the composition of the crew has been found.445

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Brunn, A.F. of T.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Meijer (geen initialen) als gezagvoerder van/in:

*  1848 t/m 1850 van het fregat “”” ex Proserpina (korvet), gebouwd in 1823 te Antwerpen, 370 ton o.m., varend voor de Gebr. Reelfs te Amsterdam. Het schip was een walvisvaarder. Het schip werd in 1850 verkocht.

 

Overige bijzonderheden

“Beste medespeurders,

In Californische scheepvaartberichten trof Ron (van de Bos) het Nederlandse schip “Zuidpool” (ex Prosperina, Gebr. Reelfs), kapt Mei(j)er half maart 1848 te Honoloeloe, 1 april ter walvisvangst naar Kamschatka, daarna zuidwaarts, eind december bij Tong/Samoa. Hoorde daar van goudvondsten in Californië, zeilden naar Talcahuano, verscheepte gedeelte walvisolie naar Nederland (met Ned. schip?) en bood passage naar San Francisco. Pikte onderweg, begin april nog 40 passagiers op in Valparaiso en lag begin juni in San Francisco.”

e-mail dd 01 oktober 2004 van H.Hazelhoff Roelfsema

 

Gegevens in van Sluijs023:

“Zuidpool ex Prosperpina (korvet) 200 last, gebouwd in 1823 (vermoedelijk) te Antwerpen. Walvisvaarder op de Zuidzee vanuit Amsterdam.

Bericht in Handelsblad 30 augustus 1847 met kapitein Meijer. Bericht in Handelsblad 1850 eveneens kapitein Meijer met als boekhouder de Gebr. Reelfs te Amsterdam

Bericht in Handelsblad 11 maart 1850, 20 12 1849 te Valparaiso.

Het schip is in San Francisco verkocht in 1850.

Zie ook bij A.F.Brünn/Zuidpool.

 

Handelsblad 11 maart 1850 Scheepvaartberichten:

“Volgens brief van Valparaiso, dd 20 Dec., is de Amsterdamsche Zuidzee Walvischvaarder, de Zuidpool, te San Francisco verkocht.”

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.87           Het schip de “Zuidpool” voer als walvisvaarder onderr kapitein Brunn (zie aldaar). “Meanwhile te ship had not only lost another whaleboat but also is Captain, Brunn, and A.J.Meyer was newly appointed. While in Sydney, Meyer, tried to recruit new crew.

                   From Sydney the Dutch whaleship seet sail for the Samoa Islands, catching two sperm whales during this trip. On 20 March 1847, Zuidpool arrived at Honolulu from Magdalena Bay with 360 barrels of sperm whale oil and 1,200 barrels of oil. The vessel left again on 6 April, heading for the Northwest Coast. Zuidpool cruised the Bay of Kamchatka in the ensuing months. On 30 August 1847, Meyer and his crew arrived at Honolulu with 900 barrels of black oil and 300 barrels of sperm oil. Another 2,000 barrels of oil were registered in early 1849. Zuidpool discharged its cargo of oil on 4 April 1849, at Valparaiso. From there the vessel set sail for San Francisco where its arrival was recorded on 6 July 1849. A little later the ship was sold.

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Meijer, A.J.

Algemene informatie

DC 160828
Antwerpen, 10 augustus. Op ’s konings verjaardag zullen alhier twee nieuwe schepen van stapel lopen, namelijk het driemastschip JAVA, van 7 à 800 tonnen, voor de heren De Cock van Gend, en de schone brik KAREL EN PIETER, van 380 à 400 tonnen, toebehorende aan de heren Elsen en Van Linden alhier.

Op 29 november 1828 verkreeg N.J. de Cock & Frère te Gent voor de JAVA onder kapt. J.Y. Zweep de eerste zeebrief plus een Turkse Pas


1829

MCO 130129
Vlissingen, 9 januari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en sedert onze laatste van onze rede naar zee gezeild: PIETER EN KAREL, kapt. H. Poppen; JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, en NATHALIA, kapt. A. Nanning, alle drie met troepen naar Batavia.

JC 050529

Den 3 mei is te Batavia gearriveerd het schip JAVA, kapt. J. van der Zweep, met Zr.Ms. troepen, den 6 januari van Antwerpen vertrokken.

JC 040729
Advertentie. De brieven pakketten voor Japan, met de schepen HELENA, kapt. D. Grim, en JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, zullen op aanstaande maandag de 6de juli uiterlijk des middags om 12 ure worden gesloten.
Batavia, den 3de juli.
De postmeester, P.A. Bik.

JC 070729

4 juli: Ter rede van Batavia liggende schepen: Zr.Ms. korvet ANNA PAULOWNA en de koopvaardijschepen AUGUSTE, DE HOOP VAN ALBLASSERDAM, JAVA, NATHALIE, HELENA, APOLLO, OEMAR OSMAN, FATTOL KAHIER, SUMANAP, HOGOAN, DE SCHELDE, TIKSOEN, de stoomboot VAN DER CAPELLEN, de brikken LE HÉROS, MERCATOR, MERKUS, HARRIET, BENKOELEN, DOROTHEA, GOANLIE, PEANGHOEY en INGSOEN, de barken FELICITAS, ALLIANCE en DIEDERIKA, de schoeners KIM SOENHOAT, SEMANGKA en DOLPHIJN, en tien buitenlandse schepen.

OHC 271029
De schepen HELENA, kapt. D. Grim, en JAVA, kapt. J.IJ. van der Zweep, waren, volgens brief van Batavia, van den 3de juni, naar Japan bevracht.


1830 - 1831

JC 300130

Batavia, 27 januari. Heden arriveerde alhier het schip JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, met drie passagiers, de 3 januari vertrokken van Japan.

MCO 130730
Vlissingen, 10 juli. Van den 7 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen de JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, van Batavia, en REMBRAND, kapt. F. Petersen, van de Havannah, beide met koffie en suiker; de laatstgenoemde moet quarantaine houden.

Op 10 juli 1830 werd de twee jaren geldige zeebrief geretourneerd naar Den Haag evenals de Turkse Pas, welke slechts voor een enkele rondreis geldig was.

Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten uitgebroken welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding door België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd.
In reactie hierop decreteerde koning Willem I bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de JAVA van N.J. de Cock & Frère, Gent.
Op 20 december 1830 zou de scheiding der Nederlanden door de grote mogendheden (Groot Brittannië, Frankrijk, Pruisen, Oostenrijk en Rusland) worden erkend.

Bovengenoemd KB betekende voor de Zuid-Nederlandse schepen dat zij nu als Belg buitengesloten waren van lading van de Nederlandsche Handel-Maatschappij. In 1830 en 1831 vinden we verder geen zeetijdingen, zodat mag worden vanuit gegaan dat de JAVA in Antwerpen werd opgelegd.


1832

Aan de blokkade van de N.H.M. kwam voor de JAVA formeel een einde nadat de rederij De Cock in Rotterdam een rederij had opgericht, aan wie op 6 februari 1832 de JAVA werd ‘verkocht’. Voor 26.000 gulden werd koopman N.J. de Cock in Rotterdam eigenaar. Kapitein J.IJ van der Zweep bleef de gezagvoerder. Opnieuw onder Nederlandse vlag kon het fregat weer deelnemen aan het vervoer van goederen van de N.H.M.

Op 16 maart 1832 werd opnieuw een (eerste) Nederlandse zeebrief afgegeven voor de JAVA met kapt. J.IJ Zweep, welke was aangevraagd door N.J. de Cock in Rotterdam.

Voordat het fregat naar zee mocht diende het echter nog door de Nederlandse autoriteiten te worden gekeurd. Die keuring diende in een Nederlandse haven plaats te vinden, in dit geval in Vlissingen. Omdat het nog een jong schip was dat al eerder onder NL vlag was gekeurd was de keuring natuurlijk maar een formaliteit.

MCO 050432

Vlissingen, 3 april. Gisteren zijn van hier naar zee gezeild: DIANA, kapt. J. C. Dinze, van Antwerpen op avontuur; de JAVA, kapt. J.IJ. van der Zweep, en DE PRINS VAN ORANJE (ex STAD GENT), kapt. T. Versluys, (opm: beide zijn na de Afscheiding in 10/1830 in 1832 uit België teruggevlagd naar Nederland) van Vlissingen naar Rotterdam; en heden, L’AUGUSTE, kapt. R. Baubure en RAOUL, kapt. J. Persil, beide van Duinkerken naar Middelburg gedestineerd; alle met ballast.

RC 050432
Den 2 dezer, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, van Vlissingen.

De benodigde Turkse Pas voor de beoogde reis naar Batavia werd door Den Haag op 7 april verstrekt.

RC 070432
Advertentie - Te Rotterdam liggen in lading:
- Naar Batavia, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands fregatschip PRINS VAN ORANJE, kapt. Theodorus Versluys.
- Naar Batavia, het Nederlands gekoperd fregatschip JAVA, kapt. Jan IJdes van der Zweep. Beide schepen hebben uitmuntende inrichtingen voor passagiers.
Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.

MCO 081132

Advertentie. Heden overleed, ten huize harer ouders, in den ouderdom van 39 jaren, onze geliefde dochter, mejufvrouw Dieuwertje de Boer, echtgenote van kapt. J.Y. van der Zweep (opm: gezagvoerder van het driemastschip JAVA). Smartelijk is voor het ouderlijk hart dit verlies, en zal het niet minder zijn voor haar echtgenoot, onze schoonzoon, welke thans afwezig is, bij het vernemen ener zo grievende tijding.

Middelburg, 5 November 1832, T. de Boer,  T. de Boer, geb. Tortel.

P.S. Deze diene tot bijzondere kennisgeving aan vrienden en bekenden, zo binnen als buiten deze stad.
 

1833

RC 090233

Rotterdam, 8 februari. De 9e september is van Batavia te Soerabaya aangekomen het schip AZIA, kapt. J. Boot.

De 14e september is van Batavia naar China gezeild het schip JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. C. Kenk.

De 20e september is het schip JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, van Soerabaya naar Passaroeang gezeild.

Op 16 maart 1832 verkreeg N.J. de Cock, Rotterdam voor zijn bark JAVA onder kapt. H. Peters een nieuwe zeebrief en op 7 april een Turkse Pas.

AH 060433

Het schip WILLEM, kapt. A. Plug, van Samarang en Batavia naar Rotterdam, is 30 maart door de oorlogskotter MAGPIE te Portsmouth binnen gezonden.

Het schip JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, mede van Batavia naar Rotterdam, is 28 maart door de kotter FOX te Plymouth binnen gezonden.

Vanwege de Engels-Franse boycot van Nederlandse schepen en havens werden als drukmiddel om op de Westerschelde de vrije doorvaart van Belgische schepen te verzekeren zowel de WILLEM als de JAVA door de Engelsen opgebracht. Nadat begin juni Nederland toegaf werd het embargo opgeheven en konden de schepen hun reis vervolgen.

RC 110633

Rotterdam, 10 juni. De 9e dezer, des morgens, arriveerde te Helvoetsluis JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, van Batavia, laatst van Plymouth.

RC 060833

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia het Nederlands gekoperd fregatschip JAVA, kapt. Jan Ydes van der Zweep, om de 15e september te vertrekken. Dit schip heeft de best mogelijke inrichtingen voor de overvoer van passagiers.

Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

RC 120933

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Batavia, het Nederlands gekoperd fregatschip JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, welks vertrek bepaald was op de 15e september, is nu vastgesteld op de 15e oktober. Dit schip heeft de best mogelijke inrichtingen voor de overvoer van passagiers. Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

JC 250933

Het blijkt uit een opgave van de ladingen van de volgende schepen, die op reis van Batavia, Suriname en Demerarij naar Nederland opgebracht en onder embargo gelegd waren, dat dezelve, onder anderen, bestonden in een gezamenlijke hoeveelheid van 42.001 balen koffie, waarvan 31.101 balen van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, welke niet vóór in de veiling van oktober aanstaande, op de Nederlandse markt zouden kunnen worden gebracht. Men dacht dat de schepen, die in Amerika en elders waren binnen gelopen, nog voor het najaar in Nederland zouden kunnen aankomen. De lading van ieder uit Batavia gezeild schip, was samengesteld als volgt:

                              pikols pikols    pikols   bossen

                              koffij   suiker    tin        bindrotting    diversen

DE WILLEM          2800    960      600       47

DE  JAVA              2500    4302    300       200               536 pikols nagelen en 91 lg specerijen

(opm: gegevens van de overige 16 genoemde schepen hier niet opgenomen)


Op 10 oktober 1833 verkreeg de JAVA, kapt. J.IJ. van der Zweep, een nieuwe Turkse Pas. De zeebrief was nog ruim een jaar geldig.

RC 291033

Rotterdam, 28 oktober. De 25e dezer, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis MARIE, kapt. J.D. Heitman, van Reval en zeilde CHARLOTTE, kapt. C. Muis, naar Antwerpen; de 26e, des morgens, zeilden Zr.Ms. oorlogs-korvet AJAX, kapt.-luitenant Koops; JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep en DE JONGE ADRIANA, kapt. M. Schaap, naar Batavia, welke alle wel in zee zijn gekomen, behalve kapt. J.Y. van der Zweep, welke tegen de Kwade Hoek aan de grond geraakt, doch des nachts met hoog water, door assistentie van de loodsboot n.º 3 vlot geworden en bij de Goerese haven ten anker gekomen is.

De 28e, des morgens, zeilden van Helvoetsluis HELENA CHRISTINA, kapt. B.J. Martens en JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, naar Batavia.


1834

DC 120434

Dordrecht, 11 april. Van de 46 Belgische koopvaardijschepen, die, vanaf de uitbarsting der Belgische revolutie (opm: eind 1830) tot op heden, de stad Antwerpen voorgoed hebben verlaten, en thans de Nederlandse vlag voeren, varen deze 14 naar Amsterdam:

de FELICITAS, de DILIGENCE, de ROSALIE, de SURINAME, de EUGENIE, de MATHILDE, de AUGUSTIN, de JOSEPH, de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, de DIANA, de GRAAF BAILLET, de NATALIE, de JONGE PIETER, de STAD BRUGGE.

En de navolgende 32 naar Rotterdam: de INDIAAN, de JAVA, de PRINS VAN ORANJE, de DE COCK, de ELISA, de VASCO DA GAMA, de EMANUEL, de BATAVIER, de ERASMUS, de MARIA, de MARGARETHA, de MALEYR, de BATAVIER, de PRINS FREDERIK, de MARIA THERESIA, de ANNA HELENA, de STAD ’s-GRAVENHAGE, de GENERAAL CHASSÉ, de SUMATRA, de BELLONA, de ANJER, de RIBBLE, de KOOPHANDEL, de SCHELDE, de APOLLO, de AVENTURE, de JULIANA, de VIJF GEBROEDERS, de PHENOMENE, de MACASSAR, de VAN DER WERVE, de ORTELIUS.

RC 080534

Rotterdam, 7 mei. Volgens brief van kapt. J.IJ. van der Zweep, voerende het schip JAVA, van Rotterdam naar Batavia, in dato Simonsbaai (aan de Kaap de Goede Hoop) de 26e januari, was hij de 13e dito aldaar zwaar lek binnengelopen; de lading was gelost en men was bezig met de ballast te lossen, ten einde het lek te zoeken en ten spoedigste te repareren.

RC 010734

Rotterdam, 30 juni. Het schip JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, van Rotterdam naar Batavia, aan de Kaap de Goede Hoop lek binnen, heeft na volbrachte reparatie de 8e april de reis voortgezet.

DC 291134

Vlissingen, 27 november. Heden morgen arriveerde uit zee: JAVA, kapt. J.Y. v.d. Zweep, van Batavia.
 

1835

In januari-maart 1835 werd de werfbeurt in Rotterdam gebruikt om het schip van fregat naar bark te vertuigen, waardoor met een kleinere bemanning kon worden volstaan.

Op 1 april 1835 verkreeg N.J. de Cock, Rotterdam voor zijn bark JAVA onder kapt. J.IJ. van der Zweep een nieuwe zeebrief.

RC 040435

Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia:

Het Nederlands gekoperd barkschip JAVA, kapt. J.T. van der Zweep; vertrekt de 15e april.

Het Nederlands gekoperd fregatschip BELLONA, kapt. R. Rolufs, vertrekt in het laatst dezer maand.

RC 250435

Rotterdam, 24 april. De 23e, des morgens, zeilden Zr.Ms. brik van oorlog DE BRAK, kapt.-luitenant Friese, naar Texel; JACOBUS, kapt. J. Lourens en JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, naar Batavia; DE BEURS, kapt. L. Valkenburg, naar Antwerpen.

JC 120835
Batavia, 9 augustus. De 7e augustus is alhier aangekomen het Nederlandse schip (opm: bark) JAVA, kapt. J.Y. van der Zweep, de 28e april van Rotterdam vertrokken. De 8e dito is alhier aangekomen de dito bark JACOBUS, kapt. J. Laurens, de 28e april van Rotterdam vertrokken. Heden is alhier aangekomen het dito schip PETRUS, kapt. F.H. Trip, de 19e april van Amsterdam vertrokken.
 

1836

Op 14 maart 1836 vroeg N.J. de Cock in Rotterdam voor de JAVA onder kapt. H. Peters een nieuwe zeebrief aan.

DC 190436

Hellevoetsluis, 15 april. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: PRECIOSA, kapt. C.F. Smit, van Greifswald. Heden morgen zeilden naar zee: MARGARETHA, kapt. H.G. Henrichs naar New York; JONGE MARIA, kapt. G.T. Meeuw, naar Smirna; JANTINA ENGELINA, kapt. H.T. de Jonge, en CATHARINA JOSEPHINA, kapt. P.J. Muntendam, beiden naar Liverpool; MONNIKENDAM, kapt. D.H. Kramer, naar Rio Janeiro; de HOOP, kapt. L. Berkhoff, naar Lissabon; MARIA, kapt. J.A. Pronk, JACOBUS, kapt. J. Laurens, JAVA, kapt. H. Peters, en RHOON EN PENDRECHT, kapt. A. Schaap, allen naar Batavia, en Zr. Ms. oorlogsbrik VALK, kapt.-luitenant Van Lennep Koster. Kapt. Van der Kolff is van de quarantaine ontslagen.

DC 190436

Hellevoetsluis, 16 april. De schepen gisteren gemeld zijn wel in zee gekomen, behalve J.A. Pronk, J. Lourens, A. Schaap, H. Peters (opm: JAVA) en Zr. Ms. brik DE VALK, kapt.-luit. Van Lennep Coster, welke door contrarie wind voor Pampus ten anker zijn gekomen.

DC 230436

Hellevoetsluis, 20 april. Heden morgen zeilde naar zee: Zr. Ms. brik van oorlog de VALK, kapt. luit. Van Lennep Koster, naar Texel. Het schip JAVA, kapt. H. Peters, ligt bij de Goeresche haven ten anker.

DC 280436

Hellevoetsluis, 25 april. Gisteren namiddag zeilden naar zee: JAVA, kapt. H. Peters, naar Batavia;

DC 300436

Hellevoetsluis, 28 april. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: EENSGEZINDHEID, kapt. J.N. van Duynen, van Stockton, en de loodsboot no. 8, welke rapporteert den 19 dezer bij de Singels gepraaid te hebben het brikschip JACOBUS, kapt. J. Lourens, en den 25 dito het barkschip JAVA, kapt. H. Peters, beiden naar Batavia;
 

1837

RC 260137
Rotterdam, 25 januari. Den 23 januari arriveerden te Helvoetsluis JAVA, H. Peters, van Batavia, en EENDRAGT, C. Ouwehand, van Triëst.

RC 180437
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia:
- Met zeer goede inrigtingen voor passagiers, het Nederlands gekoperd Barkschip JAVA, kapt. H. Peters, vertrekt den 20 dezer.
- Voor goederen en passagiers, het Nederlands gekoperd Fregatschip JOHANNA CORNELIA, kapt. H.F. Horneman.
- Het Nederlands fregatschip STAD ROTTERDAM, kapt. C. Poort, met goede inrigtingen voor passagiers, om den 25 dezer te vertrekken.
Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen

JC 120837
Batavia, 10 augustus. De 8e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip PRINS VAN ORANJE, kapt. P. de Boer, met 12 passagiers en Zr.Ms. troepen, de 24e april vertrokken van Nieuwediep.
Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark JAVA, kapt. H. Peters, de 29e april vertrokken van Rotterdam.


1838

Op 26 april 1838 verkreeg N.J. de Cock, Rotterdam voor zijn bark JAVA onder kapt. H. Peters een nieuwe zeebrief.

JC 190938
Batavia, 16 september. De 14e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark ADELAAR, kapt. J.H. Bangma, vertrokken de 20e mei, en dito bark JAVA, kapt. H. Peters, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam de 10e juni.


1839

ZP 140139 – 287
De 22e september lagen te Batavia ter rede de schepen ONDERNEMING, kapt. H.J. Klein, ALIDA WILHELMINA, kapt. S. van der Mey, ADELAAR, kapt. J.A. Bangma en JAVA, kapt. H. Peters.


1840

Op 8 februari verkreeg N.J. de Cock in Rotterdam voor zijn bark JAVA onder de nieuwe kapitein J.H. Zeeman een nieuwe zeebrief.

JC 300940
Te Batavia aangekomen schepen:
De 25e september: Zr.Ms. schoener JANUS, luit.t.zee 1e klasse J.T. Daansen, van Soerabaija de 16e september; stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. C, Bornemann, van Samarang de 24e september met negen passagiers; fregat HENRIETTE CLASINA, kapt. F.J. Hoffman, van Amsterdam de 5e juni; fregat ERFPRINCES SOPHIA, kapt. H.K. Hellers, van Middelburg de 5e juni; fregat DILIGENCE, kapt. H. Bos, van Tagal de 15e september; fregat CHARLOTTA, kapt. P. Blair, van Patjitan de 20e september; bark MASTOOR, kapt. Sech Vadil bin Hydragt, van Cheribon de 12e september; brik TEKSIEN, kapt. Kate Abdul Rachman, van Indramaijoe de 22e september.
De 27e september: schoener DE LEEUW, kapt. J.R. Rutter, van Helvoetsluis de 2e juni; bark DE HOOP VAN ALBLASSERDAM, kapt. A. Pronk, van Calcutta de 21e juli; bark MARIA ENGELINA, kapt. W.F. Fontijn, van Pekalongan de 24e september met een passagier; fregat MERCURY, kapt. J. Schoon, van Banka de 10e september.
De 28e september: de bark KONGSING, kapt. Lauw Tjoe, van Pekalongan de 19e september.
Van Batavia vertrokken schepen:
De 26e september: fregat KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. F.A. Bangeman Sietzes, naar Soerabaija. De 27e september: fregat PRINS VAN ORANJE, kapt. P. de Boer, naar Soerabaija; fregat MAASSTROOM, kapt. C. van der Linden, naar Rotterdam; fregat (opm: bark) JAVA, kapt. J.H. Zeeman, naar Rotterdam;


1841

DC 160141

Hellevoetsluis, 14 januari. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: BOREAS, kapt. C. van Gelderen, van Smirna, laatst van Falmouth, zijnde geassisteerd door schipper L. Vink, voerende de ijssloep KOSACK; gemelde schipper rapporteert, dat voor de wal zijn de schepen MAASSTROOM, kapt. C. van der Linden, KOLONEL KOOPMAN, kapt. F.W.E. Schuchard, MACASSAR, kapt. J.H.M. Struben, en JAVA, kapt. J.H. Zeeman, allen van Batavia, zijnde de schipper van de ijssloep bij kapt. C. van der Linden aan boord geweest.

Heden morgen weinig ijs op de stroom.

DC 210141

De 14e dezer zijn te Brouwershaven binnengekomen de schepen JAVA, kapt. J.H. Zeeman, en MAASSTROOM, kapt. C. van der Linden, beide van Batavia naar Rotterdam; de volgende dag is laatstgemeld schip op de rede en het eerstgemelde bij No. 4 (opm: waarschijnlijk een boei) ten anker gekomen.
 

1842

Kapt. Zeeman werd op de JAVA afgelost door kapt. H. Hagers, voor wie N.J. de Cock, Rotterdam, op 12 februari 1842 een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verkreeg.

RC 120242

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Batavia het Nederlands gekoperd fregatschip (opm: bark) JAVA, kapt. H. Hagers, mede voor passagiers, waartoe hetzelve zeer goede inrichtingen heeft, om in de loop der maand februari te vertrekken.

Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

JC 290642

Batavia, 26 juni. De 24e dezer zijn alhier aangekomen de Nederlandse bark SIRIUS, kapt. H. Mulder, van Amsterdam vertrokken 21 maart, de dito bark JAVA PACKET, kapt. J.M. Jansen, van Rotterdam 7 maart, en het dito schip JAVA, kapt. H. Hagers, van Rotterdam 7 maart.
Heden zijn alhier aangekomen het Nederlandse schip ERFPRINSES SOPHIA, kapt. H.K. Hillers, van Amsterdam met drie passagiers, vertrokken 22 maart, dito bark DRIE VRIENDEN, kapt. G.H. Ruhaak, van Rotterdam vertrokken 4 april, dito bark VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. H.J. Bonn, van dito vertrokken 4 april, dito bark JONGE CORNELIS, kapt. J.J. Klein, van dito met twee passagiers, vertrokken 4 maart, en dito schip DILIGENTIA, kapt. H.T. Horneman, van dito vertrokken 24 februari.
 

1843

RC 170143

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Batavia, het Nederlands gekoperd fregatschip JAVA, kapt. H. Hagers, om spoedig te vertrekken. Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

JC 270543

Batavia. 24 mei. Heden zijn hier aangekomen het Nederlands schip JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, vertrokken van Amsterdam de 6e februari, met 1 passagier. Dito schip JAVA, kapt. H. Hagers, vertrokken van Rotterdam de 8e februari, met 1 passagier. Dito schip MARIE JULIE, kapt. P.F. Marker, vertrokken van Rotterdam de 7e februari, met 3 passagiers. Dito schip TRITON, kapt. H. Olie, van Amsterdam de 6e februari. Dito schip ELISE SUSANNE, kapt. N. Dijkama, vertrokken van Rotterdam de 7e februari, met 1 passagier, dito bark DE NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer, vertrokken van Rotterdam de 15e december, met 1 passagier. Dito schip EUGÉNIE, kapt. G.A. Klimp, vertrokken van Amsterdam de 3e januari.

JC 100643

Advertentie. Vertrekkende schepen.

-  Vracht en passage naar Rotterdam, per het snelzeilend Nederlands fregatschip (opm: bark) JAVA, kapt. H. Hagers, hebbende zeer goede inrichtingen voor de overvoer van passagiers. Adres bij Van Ommeren, Rueb & Co.

Op 7 december verkreeg N.J. de Cock, Rotterdam, voor zijn bark JAVA onder kapt. H. Hagers een nieuwe Turkse Pas; de zeebrief uit 1842 was nog steeds geldig.

RC 191243

Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, voor goederen en passagiers, om ten spoedigste te vertrekken:

Het Nederlands gekoperd fregatschip JAVA, kapt. H. Hagers.
 

1844

AH 180744
De 9e april l.l. werd gepraaid op 22º02’ ZB 95º OL het Nederlandse fregatschip JAVA, kapt. H. Hagers, van Rotterdam naar Batavia met troepen. Hetzelve was zo zwaar lek, dat de pompen voortdurend in beweging moesten blijven, hebbende toen 82 dagen reis.

JC 240444
Batavia, 22 april. De 19e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark WATERLOO, kapt. S. van Duijn, de 9e december van Amsterdam vertrokken.
De 21e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark THEODORA SARA, kapt. A. van Oosteroom, de 5e januari van Amsterdam vertrokken, het dito schip STAD TIEL, kapt. E.M. Chevalier, met een passagier, de 9e januari van Amsterdam vertrokken, het dito schip BAROS, kapt. E.R. Borchers, de 9e december vertrokken van Amsterdam, het dito schip CORNELIS HOUTMAN, kapt. T.A.B Sietzes de 9e december van Amsterdam vertrokken, de dito bark CORNELIA, kapt. T.S. Deinum, met een passagier, de 9e december van Amsterdam vertrokken, de dito bark VIER GEBROEDERS, kapt. F. Jaski, de 9e januari van Amsterdam vertrokken, het dito schip GERTRUDE, kapt. A. Schaap, met enige passagiers, de 9e januari van Rotterdam vertrokken, de dito bark ELISE SUSANNA, kapt. N.A. Dijkema, de 30e december van Rotterdam vertrokken, het dito schip GENERAAL CHASSÉ, kapt. J.M. Winter, met twee passagiers, de 22e december van Rotterdam vertrokken, de dito bark VICE-ADMIRAAL GOBIUS, kapt. H.J. Bonn, met een passagiers, de 25e december van Rotterdam vertrokken, het dito schip d’ELMINA, kapt. J.C. Jansen, de 14e januari van Rotterdam vertrokken, het dito schip KENAU HASSELAAR, kapt. P.S. Schuil, de 14e januari van Rotterdam vertrokken, de dito bark JAN DANIEL, kapt. J.H. Zeeman, de 9e januari van Rotterdam vertrokken, en de dito bark ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes Lzn, de 15e januari van Middelburg vertrokken.
Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip JAVA, kapt. H. Hagers, met twee passagiers, de 8e januari van Rotterdam vertrokken, de dito bark CELEBES, kapt. T. Cars Czn, de 10e december van Suriname vertrokken, en de dito bark PIET HEIN, kapt. P.Y. Jobs, de 8e september van Rotterdam vertrokken.


1845

Nadat de JAVA weer in Patria, in Amsterdam deze keer, was teruggekeerd werd het schip te koop aangeboden.

AC 150145

Advertentie. G.J. Roland Holst, A. van der Sluis en D. Beth, makelaars, zullen op maandag 10 februari des avonds ten 6 ure te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen: een extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast fregatschip genaamd JAVA, gevoerd door kapt. H. Hagers, en varende onder Nederlandse vlag, volgens Nederlandse meetbrief lang 35 el 30 duim, wijd 5 el 90 duim en hol 5 el 50 duim, en alzo gemeten op 269 lasten of 509 tonnen.

Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaars.

Tijdens de veiling van 10 februari werd de JAVA voor 14.500 gulden gekocht door de Amsterdamse Gebroeders Reelfs en ingebracht in de NV Zuidzee-Visscherij  te Amsterdam. Het schip kreeg de naam ZUIDPOOL.
De bark werd tussen februari en juli 1845 uitgerust voor de walvis- en robbenvangst op het zuidelijk halfrond. Hiertoe werd voor een drietal vangstsloepen ruimte gemaakt, terwijl in het ruim en op het tussendek ook aan het sterk vergrote aantal opvarenden een plaats moest worden geboden. Mogelijk werd de tuigage teruggebracht naar fregat zoals de waterschout en de kranten het schip steeds omschrijven.

AC 120245

Prijzen van de schepen, geveild 11 februari 1845 in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ:
Het gekoperd fregatschip JAVA, kapt. Hagers, NLG 12.000, in trekgeld NLG 1.200 (opm: onjuist, in totaal 14.500 gulden).
Koper B.D. Bosscher (opm: makelaar namens Gebr. Reelfs, Amsterdam; nieuwe naam ZUIDPOOL, kapt. A.F. Brunn).

DC 130245
Dordrecht, 12 februari. Maandagavond is te Amsterdam in publieke veiling het barkschip JAVA, laatst gevoerd door kapt. H. Hagers, gekocht voor NLG 14.500 door de heren Gebroeders Roelfs (opm: Gebrs. Reelfs, Amsterdam), om, naar men verneemt, uitgerust te worden voor de Zuidzeevisserij.

Op 16 juli 1845 verkregen de Gebrs. Roelfs (opm: Reelfs) voor de – nu – ZUIDPOOL een nieuwe zeebrief; kapitein werd A.F. Bruins; (opm: Arnold Friedrich Brunn). De fouten in beide namen zijn toe te schrijven aan leesfouten, gemaakt tijdens de registratie in Den Haag.

Hier past een opmerking:
Zowel de zeebrief als de koopakte noemen de Gebrs. Roelfs als kopers. De Cedule en de contemporaine pers noemen echter als naam Gebr. Reelfs, een reeds bestaande rederij die eerder al bij de walvisvaart betrokken was.
De zeebrief vermeldt weliswaar als kapitein de naam A.F. Bruins, maar de pers spreekt van A.D. Brunn. De naam Arnold Friedrich Brunn staat vermeld in de Cedule en op de monsterrol als kapitein.

Op 6 augustus werd de bemanning van de ZUIDPOOL onder de 30-jarige in Bremen geboren kapt. A.F. Brunn ten overstaan van de Amsterdamse Waterschout gemonsterd. Omdat Nederland te weinig kapiteins, officieren en harpoeniers had met voldoende ervaring met de walvisvangst, en de interesse sowieso niet zo groot was in verband met een circa drie jaren verblijf buitengaats, bestond de bemanning uit een mix van Nederlanders en buitenlanders. Onder de opvarenden was een Anne Meijer, waarschijnlijk de opperstuurman die later kapitein Brunn zou opvolgen.

LC 190845
Amsterdam, 15 augustus. Ten tweede male is de Maatschappij van Reederij tot de Walvisvangst in de Zuidzee, onder bestuur van de heren Gebr. Reelfs, op het punt om een schip, daartoe uitgerust, van voor deze stad naar deszelfs bestemming te doen vertrekken.
Ruim een jaar geleden was een eerste vaartuig, de ANNA EN LOUISA, tot hetzelfde oogmerk onder zeil gegaan (opm: zie AH 230444), omtrent hetwelk thans bericht ontvangen is van den 13 januari ll., op welken tijd het schip zich in de Molukse Passaat bevond en een spermacetivis (opm: potvis) geslagen had.
Het thans op het IJ voor deze stad zeilvaardig liggende schip is een fregat, genaamd de ZUIDPOOL (opm: zie o.a. AC 150145), gevoerd door kapitein T.A. Brunn (opm: A.F. Brunn), en bemand met 36 koppen. Gisteren is hetzelve bezocht geworden door den heer H.A. van Karnebeek, adjudant van Z.M. den Koning, door Zijne Excellentie de heer Gouverneur van Noord-Holland, twee leden uit het bestuur der Handel-Maatschappij en verscheidene andere aanzienlijkheden, bij welke gelegenheid door de boten, die bij de visvangst moeten dienen, op het IJ gemanoeuvreerd is, hetwelk, gelijk de inrichting van geheel het schip, door de aanwezige gasten met veel genoegen beschouwd is.

AH 210845
Amsterdam, 20 augustus. Gisteren middag is alhier door de Willemsluis langs het kanaal naar het Nieuwe Diep vertrokken het gekoperd fregatschip de ZUIDPOOL, kapt. T.A. Brunn (opm: A.F. Brunn), bemand met 36 koppen. Dit, door de onvermoeide zorg van de heren directeuren Gebr. Reelfs, voor rekening van de Zuidzee Walvischvangst Reederij, uitgerust schip is l.l. zondag 17 augustus o.a. vereerd geworden door een bezoek van de Ed. Achtb. burgemeester, wiens belangeloze ijver ter bevordering van die scheepvaart, naar men hoopt, navolging bij onze meer gegoede landgenoten zal vinden, ten einde die tak van vroegere welvaart eenmaal zijn vorige luister te doen herkrijgen. De scheepsruimte van het bedoelde vaartuig kan tot 5.000 vaten traan en 40.000 stuks baleinen of waivisbaarden bevatten, berekend tegen een vangst van plm. 50 vissen. Voor de uit- en thuisreis, waarvan de duur op nagenoeg drie jaren berekend wordt, bevindt zich o.a. aan boord 40.000 ponden vlees en spek en 160.000 kannen water, doch als een bijzonderheid mogen wij niet onvermeld laten, dat de zich aan boord bevindende manschappen zich verbonden hebben tot het niet nuttigen van sterke drank, welke derhalve op die bodem niet gevonden wordt.

LC 050945
Helder, 30 augustus. Nauwelijks had men bespeurd, dat het sedert enige dagen, hier in de haven liggende, en ter walvisvangst uitgerust, groot en fraai Nederlands fregatschip de ZUIDPOOL, onder bevel van kapitein A.D. Brunn (opm: A.F. Brunn), zich gereed maakte, de haven te verlaten, of velen begaven zich naar den zeedijk, om het uitzeilen van deze belangrijke bodem te zien; weinige ogenblikken daarna verliet dan ook gemeld vaartuig deze rede onder daverende salvo’s uit zijn geschut, hetwelk onmiddellijk beantwoord werd door de toejuichingen van de verzamelde menigte, die getroffen was zowel door het prachtige gezicht als door de herinnering, dat de walvisvangst weleer zo belangrijke bron van welvaart van ons vaderland uitmaakte. Moge een ruime zegen op die onderneming rusten en mogen de waardige bevorderaars derzelve rijke vruchten inoogsten voor hun pogingen, opdat men zich in de opvolging van meerdere bodems voor die nijverheid spoedig moge verheugen, gelijk deze uitrusting door de zorg van de heren Gebrs. Reelfs te Amsterdam, als boekhouders der rederij, zo spoedig is ten uitvoer gebracht.
 

1846

RC 260347
Volgens ontvangen bericht is de Zuid Zee Walvisvanger ZUIDPOOL, kapt. T.A. Brunn (opm: A.F. Brunn), den 6 augustus (1846) te Oahu (een der Sandwich-Eilanden) aangekomen, met 300 vaten traan.


1847

J.C.A. Schokkenbroek:
Toen de ZUIDPOOL in januari 1847 in Sydney lag om te provianderen was Anne Meijer, waarschijnlijk de voormalige opperstuurman, reeds kapitein. Kapitein Arnold Friedrich Brunn was toen waarschijnlijk reeds verongelukt.

NRC 310847
Amsterdam, 30 augustus. Volgens brief van kapt. A. Meijer, voerende de Zuidzeevisser de ZUIDPOOL, in dato Navigator-Eilanden (opm: Samoa) 23 maart (1847), had hij op de reis van Sydney naar Apolo (opm: het eiland Upolu, Nieuw Zeeland, 13º49’ ZB 171º44’ WL) twee grote spermaceti-vissen (opm: potvissen) gevangen. Binnen twee à drie dagen zou hij de reis naar de Noord-Westkust van Kamchatka voortzetten (opm: het schiereiland Kamchatka, Noordoost-Siberië waarop o.a. Kikchik 53º30’ NB 156º20’OL). Aan boord was alles wel. 


1848

AH 210348
Volgens berichten van New Bedford d.d. 25 februari was het Nederlandse schip de ZUIDPOOL, kapt. Meijers (opm: A. Meijer), de 25e maart 1847 te Upola Navigator Island aangekomen en had alstoen 350 vaten sperm en 400 vaten walvistraan gevangen.

R. van den Bos:
De in 1822 in Flensburg geboren Deen Buhne kwam hier als tweede stuurman de gelederen versterken, na te zijn vertrokken van de Amerikaanse walvisjager CLEMENTINE waar hij derde stuurman was geweest.

NRC 080548
Amsterdam, 6 mei. Volgens brief van kapt. Meijer, voerende de Zuidzee-walvisvaarder ZUIDPOOL, in dato Honolulu (Sandwich Eilanden) 14 september 1847, had hij 1000 vaten traan en ruim 300 vaten spermaceti-olie aan boord. De equipage genoot de beste gezondheid en was gereed om de reis weder voort te zetten tot visvangst.


1849

NRC 260549
Upolie (Navigatie-Eilanden), 17 november (1848). Het schip ZUIDPOOL, kapt. Meijers (opm: A. Meijer), hebbende 39 maanden reis, van Amsterdam, heeft de 13e dezer deze haven aangedaan, gaande van Talcahuano (opm: Chili, 36º42’ ZB 73º07’ WL) en van daar naar Amsterdam.

AH 070749
Het Amsterdamse Zuidzee-Walvisvaarder de ZUIDPOOL, kapt. A. Meijer, is op 4 april jl. van Talcahuano te Valparaiso aangekomen en de 12de daaropvolgende naar San Francisco in Californië gestevend.

AH 051049
San Francisco, 6 juli. Binnengekomen de ZUIDPOOL, kapt. A. Meijer, van Talcahuano


1850

NRC 110350
Valparaiso, 20 december (1849). De Zuidzee-walvisvanger de ZUIDPOOL, van Amsterdam, is te San Francisco verkocht geworden. (opm: gebouwd in 1828, kapt. A. Meijer, is het schip door de koper mogelijk als pension gebruikt om de vele ‘golddiggers’ onderdak te verlenen)

Naschrift
De heer Ron van den Bos heeft de navolgende informatie:
De ZUIDPOOL, kapt Meijer, werd half maart 1848 te Honoloeloe gerapporteerd, vertrok op 1 april ter walvisvangst naar Kamschatka, daarna zuidwaarts en was eind december 1848 bij Tonga / Samoa. Hoorde daar van goudvondsten in Californië, zeilde naar Talcahuano, verscheepte een gedeelte van de walvisolie naar Nederland (met Nederlands schip?) en bood passage naar San Francisco. Pikte onderweg, begin april nog 40 passagiers op in Valparaiso en lag begin juni 1849 in San Francisco. Stuurman Buhne bleef nog korte tijd op het schip waarna ook hij vertrok naar de goudvelden. Na zes maanden besloot hij – ziek en berooid – toch maar weer stuurman te worden. (bron: “SAIL & STEAM on the Northern California Coast 1850-1900, door Wallace E. Martin, San Francisco, 1983.)
Vanwege deze ‘goldrush’ werd San Francisco voor veel schepen het kerkhof. Veel bemanningsleden drosten waardoor de schepen niet weer konden uitvaren en honderden zo als goedkoop pension eindigden. Mogelijk was de ZUIDPOOL een zelfde lot beschoren.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.267 Foto DVD II – 116-117 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: JAVA

Plaats en datum acte onderhandse acte koop/verkoop, Gent, 6 februari 1832

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper N.J. de Cock & frère, Gent

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper N.J. de Cock, koopman te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief circa 269 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 9 maart 1832

Nummer van registratie deel 20, folio 130 verso vak 7 tot folio 131 recto vak 4

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 26.000,-

Bijzonderheden: schip ligt bij koop/verkoop te Antwerpen.










Researcher/datum research ML/240207

Naam JAVA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1832
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1845.20
foto IMG 2593 - 2596

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd JAVA, thans door kopers te noemen ZUIDPOOL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 20 juni 1845

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Gebr. Reelfs als managers van de naamloze vennootschap Zuidzee-Visscherij, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Arnold Friedrich Brünn

grootte in tonnen 268 lasten of 508 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 juni 1845

nummer registratie deel 49, folio 31, recto, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Johan Anton Reelfs voor zijn firma Gebr. Reelfs als bestuurders van de naamloze vennootschap.
De vorige zeebrief, no. 22 van 12 februari 1842, werd op 19 februari 1845 ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam.


researcher/datum research: ML / 150916

Naam JAVA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1845.20

DVD XI – 524, 525
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip JAVA

plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 10 februari 1845

type schip fregat, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Nicolaas Joseph de Cock, koopman en reder te Rotterdam

gevoerd door kapt. H. Hagens

eigenaar/aankoper Johan Anton Roelfs, voor zijn firma Gebr. Roelfs

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 269 lasten of 509 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen 35,30 x 5,90 x 5,50 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 februari 1845

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Bastiaan Farret, deurwaarder arrondissements rechtbank, Amsterdam

prijs NLG. 14.500,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam








researcher/datum research: ML / 040908

Naam ZUIDPOOL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1845.20
foto IMG 2593 - 2596

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd JAVA, thans door kopers te noemen ZUIDPOOL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 20 juni 1845

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Gebr. Reelfs als managers van de naamloze vennootschap Zuidzee-Visscherij, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Arnold Friedrich Brünn

grootte in tonnen 268 lasten of 508 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 juni 1845

nummer registratie deel 49, folio 31, recto, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Johan Anton Reelfs voor zijn firma Gebr. Reelfs als bestuurders van de naamloze vennootschap.
De vorige zeebrief, no. 22 van 12 februari 1842, werd op 19 februari 1845 ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam.


researcher/datum research: ML / 150916

Naam JAVA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3169

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Nat. Archief - Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.267
Noord-Hollands Archief, Haarlem, archiefnummer Amst.198.3180-1845.20
Noord-Hollands Archief, Haarlem, archiefnummer AMS 198.3170.1845.20
N.A. Den Haag, toeg.nr. 2.08.01.07, zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Proefschrift. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in the nineteenth Century, 1815-1885, door prof.dr. J.C.A. Schokkenbroek, dissertatie Leiden 2008
De heer Ron van den Bos, Almere
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
LC = Leeuwarder Courant
MCO = Middelburgsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Crant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost