Inloggen
Gezagvoerder

Mulder, Hendrik

Naam: Mulder, Hendrik
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
GOUDA SUSANNA 1836 Bark Sailing Vessel 8581 Bekijk schip
CLARA 1800 Brik Sailing Vessel 12632 Bekijk schip
SIRIUS 1841 Bark Sailing Vessel 13430 Bekijk schip
WELVAART 1826 Fregat Sailing Vessel 10513 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Mulder werd geboren/gedoopt te Amsterdam op 12/16 augustus 1797 als zoon van Barend Mulder en Susanna Heydewig Homberg. De doop geschiedde door pastor Johannes Tissel van de Evangelisch Lutherse kerk

Hij huwde op 02 augustus 1826 als zeeman , 28 jaar, als weduwnaar van Catharina Elisabeth Harbers, met Helena Maria Kip, gedoopt te Amsterdam op 30 mei 1794 als dochter van de wijnkoper Jan Willem Kip en Helena Veer , 32 jaar door de pastor Petrus Haack van de Hervormde Westerkerk.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Mulder werd met vlagnummer 174 effectief lid van Zeemanshoop per 01 augustus 1826 op voordracht van H.Funk. Zijn schip was de Gouda Susanna. Doorgestreept en vervangen door Sirius. Toegevoegd is "Honorair lid gew."002.

Hendrik Mulder, oud 29 jaar, geboren te Amsterdam, wonende op de Braak nr.63, werd op de Algemene Ledenvergadering van 25 juli/01 augustus 1826 voorgesteld/aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein H.Funck. Zijn schip is niet genoemd.  Zijn vlagnummer werd 174023.

 

Hij werd per 30 juni 1832 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. Er is toegevoegd dat hij bedankte in 1862.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 05 juni 1862 van Zeemanshoop gaat het Bestuur accoord met de overgang van het effectieve naar het honoraire lidmaatschap.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 juli 1862 staat het verzoek van kapitein H.Mulder om van het effectief lidmaatschap te wisselen naar het honorair lidmaatschap hetgeen wordt toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        174                       1826-1827     geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1828-1833     brik                   Louisa en Agatha                                 J.van Beek Vollenhoven

                                      1834-1835     bark                 Margaretha Catharina                         H.Angelkot Willink

        104                       1836-1839     bark                 Margaretha Catharina                         idem

                                      1840-1843     bark                 Sirius                                                      idem

                                      1844-1853     bark                 Sirius                                                      H.Willink

         28                       1854-1859     bark                 Sirius                                                      idem

                                      1860-1861     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1834 op de brik “Louisa Agatha”, gebouwd in 1800, 168 ton o.m., varend voor J.van Beeck van Vollenhoven te Amsterdam. In 1834 in de storm gestrand op Kaap Hinlopen op weg naar New York

*    1835 t/m 1836 op de bark “Margaretha Catharina” ex Welvaart, gebouwd in 1826, 268 ton o.m., varend voor H.Angelkot Willink te Amsterdam;

*    1837 t/m 1840 op de bark “Gouda Suzanna”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 228 ton o.m., varend voor H.Angelkot Willink te Amsterdam;

*    1841 t/m 1860 op de bark “Sirius”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 519 ton o.m., varend voor H.Angelkot Willink te Amsterdam. Het schip werd in 1860 gesloopt.

(Verschillen met de opgaven uit de AAKZ!)

 

Overige bijzonderheden

Op 14 december 1831 wordt Lourens van Haften vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Louisa Agatha" onder kapitein H.Mulder voor een reis vanuit Amsterdam naar Philadelphia en Cuba. Lourens keert terug op 21 juli 1832004(532/1656).

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout bevat de volgende monsterrollen:

38-148       12 mei 1837, bark Gouda Suzanna (met een z!), kapitein Hendk Mulder, bestemming Batavia, correspondent H.Angelkot Willink, 16 bemanningsleden i.c. stuurman, onderstuurman, 3e stuurman/bootsman, timmerman, kok , 6 matrozen, 2 ligtmatrozen, 2 kajuitwachters en een schrijver.

38-150       11 mei 1838, bark Gouda Susanna (met een s!), kapitein Hendk Mulder, bestemming Batavia, correspondent H.Angelkot Willink, 15 bemanningsleden i.c. stuurman, onderstuurman, 3e stuurman/bootsman, timmerman, kok , 6 matrozen, 2 ligtmatrozen en 2 jongens.

In de index op de monsterrollen wordt hetzelfde schip met dezelfde kapitein genoemd dd 27 februari 1836, maar in de map 38-146 was het document niet terug te vinden.

 

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.45 e.v.  “ Een supercarga 1830 Louisa en Agatha” .

In voorgaande publicatie staat een uittreksel van een verslag van Jan Pieter Willeumier, agent van de West-Indische Maatschappij die vanaf 1830 een reis meemaakte op de schoenerbrik “ Louisa Agatha”  naar de westkust van Zuid-Amerika via Kaap Hoorn. De naam van de kapitein van dit schip wordt niet vermeld door Hazelhoff Roelfzema, maar hett zal zijn gegaan om Hendrik Mulder. De reis begon te Amsterdam, via het Noordhollands Kanaal en Nieuwediep en ging richting Kaap Hoorn. Op 27 januari werd uit Nieuwediep vertrokken. Op 9 april passeerde het schip Kaap Hoorn en kwam op 8 mei aan te Valparaiso. Van daar ging de reis “ naar Cobija, de nieuw aangelegde in- en uitvoerplaats voor Bolivia dat toen nog een stukje kust tot zijn territorium mocht rekenen”. Op 10 juni ging het schip naar Arica . Als uitvoerproducten worden kina en tin vermeld, De volgende haven was Paita en op 12 september Guayaquil. Nadat wederom een aantal havens Peru en Chili werden aangedaan . Op 24 maart 1831 vertrok het schip vanuit Valparaiso naar Antwerpen

 

Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer

In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.

Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland

In Onderschrift staat:

                           namen der schepen                                                   namen der heeren reeders

 

De Louisa Agatha            De Maria en Jacoba         De Heer J.van Beeck Vollenhoven  De Heeren Buys, de Bordes & Jordan   -

   Willem Ernst                -  Welvaart                     De Nederl.Scheepsreederij            De Heer L.Schumacher

 -  Jonge Lodewijk Antonie -  Diana                           De Heren L.Bienfait & Zoon          De Heeren J.A.Westerloo & Comp.

 -  Wilhelmina en Maria    -  Twee Gebroeders                         Insinger & Comp.                        H.& C van de Stadt

 

Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.

Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 16 oktober 1829. Brik “Louisa & Agatha”, kapitein Hendrik Muller (sic), 13 bemanningsleden, bestemming Lima, boekhouder van Beek Vollenhove.