Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Muller werd met vlagnummer R295 in de periode 1851 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
J.Muller was in 1861 afwisselend commissaris en in 1858 secretaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld “dat het bestuur art. 37 (heeft) moeten toepassen”, hetgeen betekent dat hij uit de Maatschappij is uitgeschreven, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Muller met vlagnummer R295 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 geen vermelding van schip en reeder
* 1855 van de bark “Zwarte Zwaan” 200 last varend voor Offers & Co te Rotterdam
* 1858 van de bark “St. Joris” 384 last varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam
* 1859 van de bark “Japan” 384 last varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam
* 1862 t/m 1864 geen vermelding van schip en reeder
* 1865 van het fregat “Elizabeth” 307 last varend voor W.G.Ledeboer te Rotterdam
* 1866 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 en van Sluijs013 vermelden J.Muller als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de bark “Mappa” ex Gerardina, ex Adelaar, gebouwd in 1835 te Kinderdijk, 234 ton o.m., varend voor J.C.Offers te Rotterdam;
* 1856 van de bark “Zwarte Zwaan”, gebouwd in 1855 te Maassluis, 336 ton o.m., reederij niet vermeld, maar het jaar erna voor P.C.Offers Az te Rotterdam;
* 1857 van de bark “Christiaan Huygens”, gebouwd in 1842 te Schiedam, 537 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* de bark “St. Joris” wordt niet genoemd in Bouma025 nog nakijken in van Sluijs
* 1859 t/m 1862 van de bark “Japan” ex Nagasaki, te water gelaten op 07 juli 1841 van de werf Hollands Trouw te Maassluis met als scheepsbouwmeester E. v.d. Hoog, 375 last, 724 ton, varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam. In 1862 geraakte het schip wrak, werd opgebracht en te Batavia verkocht;
* 1866 van het 3/m schip “Elisabeth”, gebouwd in 1855 te Zierikzee, 582 ton o.m., reederij niet vermeld, varend vanuit Rotterdam. Het schip stootte in 1866 lek in het Brouwershavense Gat en zonk.
Overige bijzonderheden
Geen