zie ook:
“OEPKE SIKKES PARMA. Een biografische schets van een Fries zeeman uit Harlingen”. Rapport door S.Parma. September 2000, 26 pp. plus 11 bijlagen
Aanwezig in het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag.
O.S.Parma werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 20 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Caspar de Robles", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd voldaan door de boekhouders.
O.S.Parma overleed op 07 juni 1882 te Midlum. Zijn weduwe Romkje Tymstra had recht op een bijdrage uit het fonds van “Zeemansvoorzorg” van ¦1050,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn zoon Oepke had recht op een uitkering ineens van
¦10,-028-fol.020.
Hij was met vlagnummer 20 lid van het College in de periode 1851-1882034.
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H20/A438
1850 kof Maria onbekend
gegeven ontleend aan Bouma025. Er is toegevoegd "1x te Harlingen. Leeg van Alkmaar.
1850-1856 2/m sch. Caspar de Robles Zeilmaker & Co, Harlingen
1857-1864 brik Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes Zeilmaker & Co, Harlingen
1867-1871 brik Hester (ex Hollander, ex Abeona) kap/eigenaar, Harlingen
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
829 1851-1853 schoner Caspar de Robles Zeylmaker & Co te Harlingen
438 1854-1855 schoner Caspar de Robles idem
1856-1864 brik Lt Adml Tjerk Hiddes idem
1865-1867 geen opgave van schip en boekhouder
1868-1871 brik Hester kapitein/eigenaar
1872-1873 geen opgave van schip en boekhouder
O.S.Parma werd met vlagnummer 829 effectief lid van Zeemanshoop per 14 januari 1851 op voordracht van D.H.Dirks. Zijn schip was de "Caspar de Robles"002. Ten tijde van de inschrijving was Parma 23 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 januari 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Oepke Sikkes Parma, oud 23 jaar, voerend de schoner “Caspar de Robles”, voor rekening van Zeylemaker & Co te Harlingen, op voordracht van kapitein D.H.Dirks.023.
Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes" van Zeilmaker & Co te Harlingen onder kapitein O.S.Parma en arriveerde te Batavia op 20 augustus 1859 na een reis van 128 dagen026(38/049).
In het Hannemahuis te Harlingen is een portret van Tjerk Hiddes de Fries (1622-1666), luitenant-admiraal van de admiraliteit van Friesland. Onderschrift luidt: "Tjerk Hiddes de Vries (sic) werd in 1654 kapitein en maakte daarna snel promotie. Na het sneuvelen van Auke Stellingwerff in 1665 werd hij benoemd tot luitenant-admiraal. Een jaar later sneuvelde hij in de Tweedaagse Zeeslag. Hij werd in de Grote Kerk te Harlingen begraven. De gravure werd in 1667 gemaakt door A.Blotelingh"
"Maart 1972
Aan de Buitengewone Leden van het Collegie Zeemans Voorzorg. Aan de Buitengewone Leden G.H.Smit Amsterdam O.S.Parma Midlum Jan Steeksma Hull H.Maas Nieuwediep Ph.Hannema Stadskanaal D.Lovius Amsterdam M.Lovius Purmerend J.D.Visser F.J.van Oppen
De Directie van het Collegie Zeemans-Voorzorg heeft de eer aan de Buitengewone leden dezer inrichting kennis te geven, dat in eene Algemeene Vergadering, gehouden op den 10 Febr. j.l., is besloten art.10 van het thans vigerende reglement te doen vervallen, en daarvoor in de plaats te stellen het navolgende:
Een gewoon lid, deze stad als woonplaats verlatende, zal daarvan schriftelijk kennis geven aan den Secretaris. - Wanneer hij gedurende vijf jaren lid is geweest, behoudt hij alle aanspraak op de fondsen van het collegie, en zijne weduwe of kinderen, regt op de bij het reglement bepaalde uitkeering, overschillig of hij al dan niet zeeman is gebleven, mits hij betalende de contributie, te rekenen vanaf den tijd dat hij opgehouden heeft die te voldoen.
Dit artikel is van toepassing op zoodanige leden, die sedert oprichting van het Collegie deze stad als woonplaats hebben verlaten.
Zij verzoekt daarvan nota te willen nemen. De Directie voornoemd (Get.) D.Fontein Pz, presid. C.Teves H.Harmens Cz J.Foekens, Secr."033.
Betalingen m.b.t. de "Hester" onder gezag van kapitein O.S.Parma in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:
bron begin van de reis einde van de reis reisduur
491-318 fol.074 15 april 1868 07 november 1868 06 maanden/22 dagen
491-318 fol.095 geen data en reisduur genoemd
491-318 fol.108 23 oktober 1869 29 april 1870 06 maanden/06 dagen
Vermelding in het Register van aankomst in het Oosterdok045:
Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes onder kapitein O.S.Parma
bron aankomst vertrek bestemming
502-289 13 juni 1857 13 juli 1857 Suriname
- 15 januari 1858 13 april 1857 Suriname
- 14 oktober 1858 17 maart 1859 Nieuwediep
510-290 02 maart 1860 27 juni 1860 Buenos Ayros
- 20 maart 1861 22 mei 1861 Suriname
- 08 november 1861 28 april 1862 Suriname
- 04 oktober 1862 05 december 1862 Suriname
- 01 juli 1863 22 september 1862 Suriname
- 17 juni 1864 31 augustus 1864 Suriname
- 02 mei 1865 27 mei 1865 Harlingen
Algemeen Handelsblad 31 oktober 1859, Scheepstijdingen
“Binnengekomen Batavia 20 aug. Luitenant-Adm. Tjerk Hiddes, Parma, Nieuwdiep”.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
O.S.Parma Luit. Adm. Tjerk Hiddes 25 juni 1860 16 maart 1861
Luit. Adm. Tjerk Hiddes 11 mei 1861 02 november 1861
Luit. Adm. Tjerk Hiddes 01 mei 1862 02 oktober 1862
Luitnt.Adml Tjerk Hiddes 10 januari 1863 30 juni 1863
Luitnt Adml Tjerk Hiddes 05 oktober 1863 16 juni 1864
Luitnt.Adml Tjerk Hiddes 27 september 1864 01 mei 1865
Hester 25 april 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt O.S.Parma als gezagvoerder gedurende:
* 1851 van de kof “Maria”, gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 62 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd, leeg komend van Alkmaar;
* 1851 t/m 1857 van de 2/m sch. “Caspar de Robles”, gebouwd in 1851 te Harlingen, 162 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen;
* 1858 t/m 1865 van de brik “Luitenant Admiraal Tjerk Hiddesz”, gebouwd in 1857 te Medemblik, 288 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor C.L.Slobbe & J.C.W.Meyjes te Amsterdam. Het schip was herdoopt in “Henriëtte & Cornelia”;
* 1868 t/m 1872 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen.
“April 1800 zeven en zestig, deel 70, folio 11 , eerste vak 6, een blad , zonder renvooi. Ontvangen voor regt f 0,80 voor 38 op eerste f.30½ tezamen een gulden tien en een halve cent.
De Ontvanger (getekend Jacobson
De Griffier voornoemd onleesbare handtekening
No 625
Op heden den Eersten Mei achtienhonderd zeven en zestig, hebben Wij, Griffier bij de Arrondissements Regtbank te Rotterdam ter ordonnantie van den Heer President derzelve Regtbank onder nommer zes honderd vijf en twintig, in dit Register ingeschreven den navolgenden koopbrief betrekkelijk het brikschip Hollander luidende:
De Ondergeteekenden Gebr. van Rossem, koopliedden en Scheepsreeders binnen deze Stad als zoodanig over het loopende dienstjaar gepatenteerd sub nr.
Ten Eenre
En de mede ondergeteekende Oepke Sikkes Parma, kapitein, wonende te Harlingen provincie Friesland
Ter Andere zijde
Verklarende de ondergeteekende ter Eenre te hebben verkocht en de mede ondergeteekende ter andere zijde te hebben gekocht en alzo voor zich of zijn regt verkrijgende te accepteren Het Nederlandsche brikschip Hollander laatst gevoerd door kapitein D.Kruijt liggende in de Haringvliet binnen deze stad en volgens Meetbrief afgegeven door de Administratie der In- en Uitgaande Regten te Rotterdam in dato elf april schttienhonderd vier en vijftig lang negen en twintig el twintig duim wijd vijf el, hol drie el drie en vijftig duim en alzoo groot tweehonderd negen en twintig tonnen met al deszelfs staand en loopend want, kettingen, ankers, zeilen en andere scheepsgereedschappen aan mij koper bekend.
Geschiedende deze verkoop voor de somma van acht duizend vijf honderd guldens Nederlandsch Courant wordende het voornoemde Brikschip Hollander, door de ondergeteekende Ter Eenre, aan de ondergeteekende ter andere zijde, behoudens te betaling in volle en vrije eigendom afgestaan en daarover te bechikken als eigen goed.
Verklarende de ondergeteekende te andere zijde het meergemeld Brikschip Hollander voor de hierbovenstaande som van acht duizend vijf honderd gulden te accepteren en hetzelve voor zich of zijne regtverkrijgende te anvaarden, zondere enige reserve.
De ondergeteekende Ter andere zijde neemt voor zijne rekening de kosten aan overschrijving in de daartoe bestemde openbare Registers, zijnde voornoemd Brikschip Hollander, ingeschreven bij de bewaarder der Hypotheken te Rotterdam den negen en twintigsten februari achttienhonderd zestig deel zes, nummer zeven honderd en twaalf, dagregister, deel vier nummer eenhonderd en twee..
Verklarende de ondergeteekende ter Eenre dat het gemelde Brikschip Hollander is geheel vrij en onbelast en met geen schulden hoegenaamd is bezwaard en hetzelve alzoo aan de ondergeteekende Ter andere zijde vrijwaren op alle Havens, steden, stroomen en rivieren alwaar hetzelve zoude mogen komen te arriveren, ankeren of vast te leggen daarvoor verbindende alle hunne goederen die subjecterende als naar regt en wet Hebbende de ondergeteekende ter eenre de eigendom verkregen door onderhandsche aankoop blijkens akte gepasseerd voor den notaris W.J.Burger Wz te Rotterdam in dato den vier en twintigsten februarij achttien honderd zestig, behoorlijk geregistreerd.
Verklarende de ondergetekende ter andere zijde het voornoemd brikschip Hollander zal worden genaamd Hester.
Aldus gedaan te Rotterdam 19 Maart 1867
Als verkoopers (geteekend Gebr. van Rossem)
Als makelaars (geteekend F.N. en H.W.Montauban van Zwijndregt
Als kooper (geteekend O.S.Parma) “
NRC 19 april 1851
Harlingen, 15 april. Heden werd hier met goed gevolg te water gelaten het door de scheepsbouwmeesters D. en L. Alta gebouwde schoenerschip CASPAR ROBLES, gebouwd voor rekening van de heren Zeilmaker & Co, zullende gevoerd worden door kapt. O. Parma. Ofschoon dit schone schip reeds op de werf geheel opgetuigd was, liep alles naar wens af.
NRC 05 april 1857
Gisteren is te Medemblik van de werf de Hoop, van de scheepsbouwmeester Tinkelenberg en Zonen te water gelaten, het brikschip Lt. Adm. Tjerk Hiddes, groot 160 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. O.S.Parma, voor rekening eener reederij, onder directie van de heeren Zeilmaker en Co. te Harlingen, en onmiddellijk daarna de kiel weder opgehaald voor een schoenerschip, groot 100 gemeten lasten.
NRC 13 maart 1859114
Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 23 schepen: ….
….Voor Amsterdam: REGINA, kapt. J. Lelyveldt; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; JAVA KOERIER, kapt. G. Diepering; CHINA, kapt. G.G. Luttenberg; GELDERLAND, kapt. D. Crap Hellingman; NEPTUNUS, kapt. P. Schuurman; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; EQUATOR, kapt. J.G. Appel; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feynt; BUITENZORG, kapt. H.H. Ruhaak; LUITENANT ADMIRAAL TJERK HIDDES, kapt. O.S. Parma.
Algemeen Handelsblad 14 juni 1865114
Advertentie. Verkoping van scheepsaandelen. De Notaris A. Witholt, te Sexbierum, zal op last van zijn principalen, op woensdag 21 juni 1865, 's namiddags te 4 uur precies, provisioneel, en ‘s avonds te 8 uur finaal, ten huize van De Groot, in De Koornhuis te Harlingen, presenteren te verkopen:
- 18/40 Aandelen in het kopervaste en gekoperde snel zeilende brikschip, genaamd
- ADM. TJERK HIDDES, groot volgens Nederlandse meetbrief 143 lasten of 270 zeetonnen en dat met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen, enz, zo als hetzelve laatst bevaren is door kapt. O.S. Parma en thans liggende aan de Werf Welgelegen, in de Zuiderhaven te Harlingen.
- 2/60 Aandelen in het kopervaste en gekoperde, snel zeilende Nederlandse fregatschip, genaamd FRIESLAND, groot volgens Nederlandse meetbrief 378 lasten of 716 zeetonnen, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, ankers, kettingen, enz, benevens de volgens boek bij kas zijnde gelden, sedert november 1864; zo als hetzelve thans op reis is naar Batavia, bevaren wordende door kapt. T. Sipkes, zijnde de bodem terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere informaties zijn te bekomen bij voornoemde notaris en de boekhouders Zeilmaker & Co te Harlingen.
Deze advertentie werd herhaald in de Leeuwarder Courant 28 juli 1865
NRC 23 mei 1869
Volgens brief van kapt. G.F.Meijer, voerende de mailboot van Suriname op Demerarij, was het schip Hester, kapt. O.S.Parma, van hier naar Suriname, den 20 April l.l.op de hoogte van Braamspunt.
NRC 02 juli 1869114
Amsterdam, 1 juli. Volgens brief uit Suriname d.d. 4 juni, zouden de schepen COMMEWIJNE, kapt. De Lang, de 8e, HESTER, kapt. Parma de 12e en MARIA ELISABETH, kapt. Kuiper, de 20e dier maand van daar herwaarts vertrekken, en was het schip ANTONIA HENDRIKA CAROLINA, kapt. Reuvekamp Gille, van de geleden schade hersteld en gereed om met een paar dagen de reis naar Porto Cabello te aanvaarden.
Suriname, Koloniaal Nieuws- en Advertentieblad 02 januari 1872114
Paramaribo, uitgeklaard 19 december het Nederlands schip ADVENTURE, kapt. R. O’Hara, naar Guadeloupe via Barbados, met 233 pies (opm: stuks) hout en 12 vadem brandhout; de 29e december het Nederlandse schip HESTER, kapt. O.S. Parma, naar Amsterdam met 417.760 pond suiker, 11.643 gallons melasse, 25.510 pond kwassiehout, 11.705 pond cacao en 2.850 kokosnoten; eveneens de 29e december het Nederlandse schip ONDERNEMING, kapt. C.L. van der Veen, naar Amsterdam met 290.488 pond suiker, 10.851 gallons melasse, 31.360 pond kwassiehout, 5.388 pond cacao en 2.224 kokosnoten.
Provinciale Groninger Courant 15 februari 1872114
Nieuwediep, 13 februari. Het gister hier van Suriname binnengekomen schip HESTER, kapitein Parma, had de kluiverboom verloren en meer andere schade bekomen.