Inloggen
ABEONA - ID 7976


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1848-04-07 / 1874-11-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1848
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Hendrik de Hoog - Werf 'Maaszigt', Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1847-03-20
Launch Date: 1848-00-00
Delivery Date: 1848-03-30
Technical Data

Gross Tonnage: 121.00 lasts
Net Tonnage: 229.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.20 Meters Registered
Beam: 5.00 Meters Registered
Depth: 3.53 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1848
Datum agenda: 1848-04-07
Register nr: 18480225
Scheepsnaam: ABEONA
Type: Brik
Lasten: 121
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gevelmeijer, N.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Klein, L.A.
Opmerkingen: zeebrief
klopt de titel vh. schip ?-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1848-03-30 ABEONA
Manager: Firma Johs. Ooms Ezn. & Co. (cargadoors), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-02-25 HOLLANDER
Manager: Gebrs. van Rossem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1867-03-22 HESTER
Manager: Oepke Sikkes Parma, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Oepke Sikkes Parma, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PBHJ
Additional info: Aankoopprijs NLG 8500,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

ABEONA

N. Gevelmeijer, Rotterdam,
E.C.M. Ooms, Rotterdam, 

J.G. Schumacher, Rotterdam,
C.F. Bax, Rotterdam,
J.P. Schühre, Rotterdam,
H. Veder, Rotterdam,
J.L. Koch, Rotterdam,
F. van Holst, Delfshaven en
L.A. Klein, Delfshaven

 

 

HOLLANDER

Bijzonderheden: de mede-reders waren volgens verklaring van eigendom van 20 april 1848: Vrouwe Maria Margaretha Petronella Vrijmont (sinds 14 augustus 1850), weduwe van Embertus Casparus Marinus Ooms, cargadoor (1/8e part),

Johannes Franciscus Schuren, koopman (1/8e part),
Mr. Johan George Schumacher, particulier (1/8e part),
Christianus Franciscus Bax, koopman (1/8e part),
Hendrik Veder, reder en zeilmaker (1/16e part),
Lucas Anton Klein, kapitein ter koopvaart (1/8e part),
Albertus Koch, particulier (1/16e part)
allen te Rotterdam
Teunis van Holst, koopman en reder te Delfshaven (1/8e part).
Deze hebben het schip nieuw laten bouwen op de scheepstimmerwerf Maaszigt van de scheepsbouwmeester Hendrik de Hoog te Delfshaven.

 

 

Ship Events Data

1848-00-00: Additional info
In Roman mythology, Abeona was a goddess who protected children the first time they left their parents' home, safeguarding their first steps alone. She is the Roman goddess of Outward Journeys, who watches over a childs steps and protects travellers.
She is likely an old Italic Goddess who was later considered an indigimentum of Juno, the Roman Goddess of Mothers, Women, and their Children.
Abeona's name comes from the Latin verb abeo, "to depart, go away, or go forth". She was believed to especially guard children as they took their first steps away from home to explore the world, an anxious time for parents, perhaps reflected in the fact that abeo carries the added meaning of "to die, disappear, or be changed". Abeona watched over any "first steps", whether literal or metaphoric.
1867-00-00: Additional info
De naam “Hester” refereert ongetwijfeld aan het dochtertje Hester,geboren in 1861 maar overleden in 1867 van kapitein Oepke Sikkes Parma.
1867-03-19: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam HHzn., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam en C.H. van Dam te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meesters in de Zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1 no. 499, op dinsdag de 19e maart 1867, des middags ten 12 ure, publiek verkopen:
Het extra snelzeilend gekoperd en kopervast brikschip HOLLANDER, laatst gevoerd door kapt. D. Kruyt, volgens meetbrief lang 29 el 20 duim, wijd 5 el, hol 3 el 53 duim, en alzo groot 229 tonnen of 121 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Haringvliet.
Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars.
1872-02-00: Damaged
Nieuwediep, 12 februari. Het Nederlandse schip HESTER, kapt. Parma, van Suriname alhier aangekomen, heeft de kluiverboom en zeilen verloren en meer andere schade bekomen.
1874-11-12: Final Fate: Stranded

LC 171174
Leeuwarden, 16 november. Het bij Terschelling gestrande Nederlands schip HOLLANDER, kapitein Dijker, van Riga naar Harlingen, is in de nacht van den 12 dezer, ten gevolge van de verschrikkelijke storm uit elkander geslagen; de lading ligt op het strand verspreid. (Moet zijn: “HESTER” ex. Hollander, ex. Abeona)
1874-11-27: Sale/Verkoop
LC 221174
ADVERTENTIE. - Publieke verkoping te Terschelling.
Ten overstaan van Notaris S. Brons Boldingh, op vrijdag 27 november 1874, van:
Ruim 800 Rigasche Balken en ruim 200 planken, afkomstig uit het gestrande Nederlandse Brikschip HOLLANDER, kapitein P. Dijker. Informatiën zijn te bekomen bij de heer C. C. Ruige te Terschelling.
(Moet zijn: “HESTER” ex. Hollander, ex. Abeona)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

      Bouma025 vermeldt L.A.Kleyn als gezagvoerder gedurende:

      *    1849 t/m 1856 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms JDz te Rotterdam.

Het brikschip ABEONA werd door H. de Hoog in Delfshaven in 1848 opgeleverd aan Joh. Ooms Ezn & Co in Rotterdam.

Op 11 april 1854 werd in Rotterdam een (nieuwe) meetbrief verstrekt, met daarin als afmetingen 29,20 x 5,00 x 3,53 m; het schip was groot 229 tonnen.

 

Overige bijzonderheden

NRC 29 maart 03 1848114

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar New York: het nieuw gebouwd en gekoperd brikschip ABEONA, kapt. L.A. Klein, Adres bij Joh. Ooms Ezn & Co en bij Wambersie & Crooswijck.

 

NRC 22 januari 1849114

Batavia, 25 november. Scheepsvrachten. In de loop dezer maand werden successievelijk de volgende bevrachtingen gesloten. De ERFPRINSES VAN ORANJE tot NLG 92,50 voor rijst en NLG 95 voor suiker, beiden zonder meer, om alhier en te Soerabaija te laden. De KONING WILLEM II bedong NLG 90 voor 10/m pikols rijst, NLG 85 voor koffij en NLG 120 voor tabak, alles zonder meer. De brik ABEONA, een scheepje van slechts 4000 pikols, werd tot NLG 97,50 zonder meer genomen voor een lading suiker en rijst, te Pamanoekan te laden.

 

NRC 30 januari 1850114

Rotterdam, 29 januari. Het schip ABEONA, kapt. Klein, van Rotterdam naar China, de 11e september Straat Soenda gepasseerd, is volgens brieven over Southampton, wegens gebrek aan water in een haven in de nabijheid van Shanghai binnen gelopen.

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Kleyn, L.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Hoogendijk Az was met vlagnummer R179 in de periode 1841 t/m 1873 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Hoogendijk Az met vlagnummer R179 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            geen vermelding van schip en reedere

*    1855                       van de sch.kof “Vrouw Maria”                  80 last    varend voor N.Gevelmeijer te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1867                                                        geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt A.Hoogendijk als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1850 van de kof “Jonge Jacobus”, gebouwd in 1841 te Woudsend, 140 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen;

*    1857 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms JDz te Rotterdam;

*    1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Triëst”, gebouwd in 1856 te Sunderland, 719 ton o.m., varend voor Reuchlin, Mol & Dutilh te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Hoogendijk, A.A. Az

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob van der Valk was met vlagnummer R466 in de periode 1857 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1867 staat de mededeling dat bij de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart zijn ontvangen 2 medailles, die zijn toegekend door de Academie des Sciences de France aan de kapiteins P.Hoekstra en J. van der Valk, wegens metereologische waarnemingen. Het Bestuur stelt voor deze in de Algemene Vergadering van 16 juli a.s. uit te reiken. In de notulen dd 26 september 1867 staat dat de medaille op 08 oktober 1867 zal worden uitgereikt042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 08 08 oktober 1867 staat vermeld; “Tenslotte wordt door den Voorzitter aan Kapitein J. van der Valk voerend het schip Honingbij onder eene gepaste en hartelijke toespraak uitgereikt den gouden Medaille hem toegekend door de Association Scientifique de France, welke toespraak door Kapitein van der Valk wordt beantwoord … “023

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Jb van der Valk met vlagnummer R466 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1858                      van de brik “Abeona”           121 last         varend voor Johs. Ooms Ez & Co te Rotterdam

*   1859, 1862           van het fregat “Honingbij”   400 last         varend voor J. van Delft Cz te Overschie

*   1863 t/m 1867     van het fregat “Honingbij”   400 last        varend voor J. van Delft Cz te Delft

*   1874                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Aankomst en vertrek te Amsterdam

Naam kapitein                                         Naam schip                                  Vertrek                              Aankomst

  1. van der Valk Honingbij 08 april 1859                   02 mei 1860

 

Bouma025 vermeldt J.v/d Valk als gezagvoerder van/in:

*   1849 t/m 1850 van de hoeker “Vrouw Maartje”, gebouwd in 1827 te Vlaardingen, 130 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk te Vlaardingen. Het schip is in 1850 verongelukt bij Brouwershaven.

     Lloyd’s vermeldt087: “03 Jan 1850 VROUW MAARTJE leaky and lost foremast.”

                                             “29 Jan 1850 VROUW MAARTJE on shore, got off”.

                                             “04 Feb.1850 VROUW MAARTJE sunk, been on shore.”

 

Bouma025 vermeldt J.van der Valk als gezagvoerder van/in:

*   1858 t/m 1860 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms Ez te Rotterdam;

*   1860 t/m 1866 van het fregat “Honingbij”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 755 ton o.m., varend voor J.van Delft Cz te Overschie;

*   1867 t/m 1870 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*   1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg I”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 1360 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Valk vervoerde per 23 april 1859 vanuit Nieuwediep met de “Honingbij” een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 juli 1859 na een reis van 89 dagen065.

J.van der Valk vertrok per 31 maart 1870 van Nieuwediep met de “Nieuwe Waterweg” met een detachement van 3 officieren en 125 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 03 juli 1870 na een reis van 94 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: VALK, JACOB van der

Familiegegevens en opleiding

Adrianus Don werd geboren te Vlaardingen op 19 mei 1822 en werd in 1865 vermist met zijn schip 064.

Hij was getrouwd met Arientje van Kampen, geboren in 1822 te Dordrecht als dochter van Frans van Kampen (overleden te Batavia) en Sara van Dorp (geboren in 1787 te Vlaardingen. In 1860 woonde hij met vrouw en kinderen in de Nieuwstraat te Dordrecht. Zijn te Dordrecht geboren kinderen waren Marigje Helena (1851), Frans (1853 die in 1877 te Dordrecht trouwt met Petronella Weekhout) , Pieternella (1855), Pieter (1855 die in 1879 trouwt met Geertruida Lorie.064

 

Op 23-4-1860 (MRD nr 1906) is hij kapitein op het kofschip ,,VROUW CLARA,, reder Voogd en Bouvy / reis naar Bergen met 5 man.  Op 26-2-1862 (MRD nr 1969) is hij kapitein op de kof ,,ALPHA,, 108 ton / reder Klerk en voogd te Dordrecht.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Adrianus Don wonend in Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 30 in de periode 15 maart 1860 t/m zijn vermissing in 1865. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Vrouw Clara” met als boekhouder Voogd & Bouvy. 064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College 1874-1889  staat vanaf 02 november 1874 t/m 1889 een maandelijkse uitgave van f 6,- of f 4,- als toelage voor de weduwe van kapitein Arie Don. De uitkering zal eerder zijn aangevangen, maar het kasboek uit de periode 1857-1874 ontbreekt in het Dordtse archief.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder:

*    1861                       kof “Vrouw Clara”                 boekhouder Voogd & Bouvy

 

Bouma025 vermeldt A.Don als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms Ez te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam en was herdoopt in “Hollander”;

*    1861 t/m 1862 van de kof “Vrouw Clara” ex Jonge Clemens, gebouwd in 1841 te Alkmaar, 89 ton o.m., varend voor Voogd & Bouvy te Dordrecht;

*    1862 t/m 1868 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam;

*    1863 t/m 1865 van de kof “Alpha”, gebouwd in 1848 te Veendam, 112 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1865 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan. van Blokland-Visser064 vermeldt:

Volgens monsterrol 1906 te in het Gemeentearchief van Dordrecht is hij per 23 april 1860 kapitein van de kof “Vrouw Clara” voor een reis naar Bergen met 5 man.

Volgens monsterrol nr 1969 is hij per 26 februari 1862 kapitein op de kof “Alpha”.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Don, Adrianus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Storm was met vlagnummer R477 in de periode 1857 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat kapitein A. Storm in dat jaar is overleden058.

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

A.Storm                                                1852-1853                                                                     WILLEM JAN

 

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein A.Storm met vlagnummer R477 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1858, 1859 van de sch. “Argus”           91 last  varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.Storm als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 van de brik “Willem Jan”, ex Agenoria, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 160 ton o.m., varend voor Betz & Co te Vlaardingen;
  • * 1858 t/m 1860 van de sch.brik “Argus”, gebouwd in 1854 te Elshout, 173 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;
  • * 1861 t/m 1862 van de brik “Hollander” ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Storm, A.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 477
Overige informatie: kapitein A. Storm. Hij was in de periode 1857 tot aan zijn overlijden in 1862 met vlagnummer R477 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”.

Familiegegevens en opleiding

Dirk Jansz Kruyt werd geboren op 14 mei 1820 te Katwijk als zoon van Jan Jacobsz Kruyt en Leuntje Verdoes.

Hij trouwde in 1845 te Katwijk met Aagje Jacobsd Parlevliet

Hij overleed ter plaatse op 17 juni 1869. 054-076

 

Dirk Jansz. Kruyt werd geboren op 14 mei 1820 te Katwijk aan Zee. als zoon van Jan Jacobs Kruyt en Leuntje Verdoes. Hij huwde in 1845 met Aagje Jacobsd. Parlevliet005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.J.Kruyt was met vlagnummer R432 in de periode 1855 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Hij was van 1859-1862 gezagvoerder op de bark Schoonderloo en van 1864-1866 op de Hollander054-076.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.J.Kruyt met vlagnummer R432 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858, 1859 van de bark “Schoonderloo” 253 last       varend voor T. van Holst te Delfshaven

*    1862 t/m 1866      van de brik “Hollander”        121 last       varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam

*    1867                                         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma vermeld D.Kruyt als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1862 op de bark “Schoonderloo, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;

*    1863 t/m 1868 op de brik “Hollander” (ex Abeona), gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1867 verkocht aan O.S.Parma te Harlingen en herdoopt in “Hester”.

 

 

“April 1800 zeven en zestig, deel 70, folio 11 , eerste vak 6, een blad , zonder renvooi. Ontvangen voor regt f 0,80 voor 38 op eerste  f.30½  tezamen een gulden tien en een halve cent.

De Ontvanger (getekend Jacobson

De Griffier voornoemd onleesbare handtekening

No 625

Op heden den Eersten Mei achtienhonderd zeven en zestig, hebben Wij, Griffier bij de Arrondissements Regtbank te Rotterdam ter ordonnantie van den Heer President derzelve Regtbank onder nommer zes honderd vijf en twintig, in dit Register ingeschreven den navolgenden koopbrief betrekkelijk het brikschip Hollander luidende:

De Ondergeteekenden Gebr. van Rossem, koopliedden en Scheepsreeders binnen deze Stad als zoodanig over het loopende dienstjaar gepatenteerd sub nr.

Ten Eenre

En de mede ondergeteekende Oepke Sikkes Parma, kapitein, wonende te Harlingen provincie Friesland        

Ter Andere zijde

Verklarende de ondergeteekende ter Eenre te hebben verkocht en de mede ondergeteekende ter andere zijde te hebben gekocht en alzo voor zich of zijn regt verkrijgende te accepteren  Het Nederlandsche brikschip Hollander laatst gevoerd door kapitein D.Kruijt liggende in de Haringvliet binnen deze stad en volgens Meetbrief afgegeven door de Administratie der In- en Uitgaande Regten te Rotterdam in dato elf april schttienhonderd vier en vijftig lang negen en twintig el twintig duim wijd vijf el, hol drie el drie en vijftig duim en alzoo groot tweehonderd negen en twintig tonnen met al deszelfs staand en loopend want, kettingen, ankers, zeilen en andere scheepsgereedschappen aan mij koper bekend.

Geschiedende deze verkoop voor de somma van acht duizend vijf honderd guldens Nederlandsch Courant wordende het voornoemde Brikschip Hollander, door de ondergeteekende Ter Eenre, aan de ondergeteekende ter andere zijde, behoudens te betaling in volle en vrije eigendom afgestaan en daarover te bechikken als eigen goed.

Verklarende de ondergeteekende te andere zijde het meergemeld Brikschip Hollander voor de hierbovenstaande som van acht duizend vijf honderd gulden te accepteren en hetzelve voor zich of zijne regtverkrijgende te anvaarden, zondere enige reserve.

De ondergeteekende Ter andere zijde neemt voor zijne rekening de kosten aan overschrijving in de daartoe bestemde openbare Registers, zijnde voornoemd Brikschip Hollander, ingeschreven bij de bewaarder der Hypotheken te Rotterdam den negen en twintigsten februari achttienhonderd zestig deel zes, nummer zeven honderd en twaalf, dagregister, deel vier nummer eenhonderd en twee..

Verklarende de ondergeteekende ter Eenre dat het gemelde Brikschip Hollander is geheel vrij en onbelast en met geen schulden hoegenaamd is bezwaard en hetzelve alzoo aan de ondergeteekende Ter andere zijde vrijwaren op alle Havens, steden, stroomen en rivieren alwaar hetzelve zoude mogen komen te arriveren, ankeren of vast te leggen daarvoor verbindende alle hunne goederen die subjecterende als naar regt en wet Hebbende de ondergeteekende ter eenre de eigendom verkregen door onderhandsche aankoop blijkens akte gepasseerd voor den notaris W.J.Burger Wz te Rotterdam in dato den vier en twintigsten februarij achttien honderd zestig, behoorlijk geregistreerd.

Verklarende de ondergetekende ter andere zijde het voornoemd brikschip Hollander zal worden genaamd Hester.

                Aldus gedaan te Rotterdam 19 Maart 1867

                               Als verkoopers (geteekend Gebr. van Rossem)

                               Als makelaars  (geteekend F.N. en H.W.Montauban van Zwijndregt

                               Als kooper (geteekend O.S.Parma) “

 

 

 

 

Overige bijzonderheden

De brik “Hollander” onder de kapiteins D.Kruyt lag op 12 juli 1864 te Vlissingen en vertrok vandaar op 30 juli.  De volgende melding is van Valparaiso op 15 december 1864 maar het is onduidelijk of de reis ging over de Pacific of  via Kaap Hoorn. Op 16 januari 1865 word te Iquique gemeld dat het schip naar Rotterdam zal varen en die reis zal wel via Kaap Hoorn zijn gegaan.121

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Kruyt, Dirk Jansz
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 432
Overige informatie: Hij was met vlagnummer R432 in de periode 1855 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

zie ook:

“OEPKE SIKKES PARMA. Een biografische schets van een Fries zeeman uit Harlingen”. Rapport door S.Parma. September 2000, 26 pp. plus 11 bijlagen

Aanwezig in het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag.

 

O.S.Parma werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 20 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Caspar de Robles", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd voldaan door de boekhouders.

O.S.Parma overleed op 07 juni 1882 te Midlum. Zijn weduwe Romkje Tymstra had recht op een bijdrage uit het fonds van “Zeemansvoorzorg” van ¦1050,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn zoon Oepke had recht op een uitkering ineens van

¦10,-028-fol.020.

Hij was met vlagnummer 20 lid van het College in de periode 1851-1882034.

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

H20/A438

              1850                        kof             Maria                                                        onbekend

                                                gegeven ontleend aan Bouma025. Er is toegevoegd "1x te Harlingen. Leeg van Alkmaar.

            1850-1856                2/m sch.    Caspar de Robles                                    Zeilmaker & Co, Harlingen

             1857-1864                brik            Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes        Zeilmaker & Co, Harlingen

             1867-1871                brik            Hester (ex Hollander, ex Abeona)        kap/eigenaar, Harlingen

 

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

        829                       1851-1853     schoner            Caspar de Robles                    Zeylmaker & Co te Harlingen

        438                       1854-1855     schoner            Caspar de Robles                    idem

                                       1856-1864     brik                   Lt Adml Tjerk Hiddes            idem

                                       1865-1867     geen opgave van schip en boekhouder

                                       1868-1871     brik                   Hester                                       kapitein/eigenaar

                                       1872-1873     geen opgave van schip en boekhouder

 

O.S.Parma werd met vlagnummer 829 effectief lid van Zeemanshoop per 14 januari 1851 op voordracht van D.H.Dirks. Zijn schip was de "Caspar de Robles"002. Ten tijde van de inschrijving was Parma 23 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 januari 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Oepke Sikkes Parma, oud 23 jaar, voerend de schoner “Caspar de Robles”, voor rekening van Zeylemaker & Co te Harlingen, op voordracht van kapitein D.H.Dirks.023.

 

Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes" van Zeilmaker & Co te Harlingen onder kapitein O.S.Parma en arriveerde te Batavia op 20 augustus 1859 na een reis van 128 dagen026(38/049).

 

In het Hannemahuis te Harlingen is een portret van Tjerk Hiddes de Fries (1622-1666), luitenant-admiraal van de admiraliteit van Friesland. Onderschrift luidt: "Tjerk Hiddes de Vries (sic) werd in 1654 kapitein en maakte daarna snel promotie. Na het sneuvelen van Auke Stellingwerff in 1665 werd hij benoemd tot luitenant-admiraal. Een jaar later sneuvelde hij in de Tweedaagse Zeeslag. Hij werd in de Grote Kerk te Harlingen begraven. De gravure werd in 1667 gemaakt door A.Blotelingh"

 

"Maart 1972

Aan de Buitengewone Leden van het Collegie Zeemans Voorzorg. Aan de Buitengewone Leden G.H.Smit Amsterdam   O.S.Parma Midlum   Jan Steeksma Hull   H.Maas Nieuwediep   Ph.Hannema Stadskanaal   D.Lovius Amsterdam   M.Lovius Purmerend   J.D.Visser   F.J.van Oppen

De Directie van het Collegie Zeemans-Voorzorg heeft de eer aan de Buitengewone leden dezer inrichting kennis te geven, dat in eene Algemeene Vergadering, gehouden op den 10 Febr. j.l., is besloten art.10 van het thans vigerende reglement te doen vervallen, en daarvoor in de plaats te stellen het navolgende:

Een gewoon lid, deze stad als woonplaats verlatende, zal daarvan schriftelijk kennis geven aan den Secretaris. - Wanneer hij gedurende vijf jaren lid is geweest, behoudt hij alle aanspraak op de fondsen van het collegie, en zijne weduwe of kinderen, regt op de bij het reglement bepaalde uitkeering, overschillig of hij al dan niet zeeman is gebleven, mits hij betalende de contributie, te rekenen vanaf den tijd dat hij opgehouden heeft die te voldoen.

Dit artikel is van toepassing op zoodanige leden, die sedert oprichting van het Collegie deze stad als woonplaats hebben verlaten.

Zij verzoekt daarvan nota te willen nemen. De Directie voornoemd  (Get.) D.Fontein Pz, presid.  C.Teves  H.Harmens Cz  J.Foekens, Secr."033.

 

Betalingen m.b.t. de "Hester" onder gezag van kapitein O.S.Parma in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

bron    begin van de reis                                        einde van de reis                     reisduur

 

491-318 fol.074         15 april 1868                     07 november 1868                 06 maanden/22 dagen

491-318 fol.095         geen data en reisduur genoemd

491-318 fol.108         23 oktober 1869               29 april 1870                           06 maanden/06 dagen

 

Vermelding in het Register van aankomst in het Oosterdok045:

Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes onder kapitein O.S.Parma

bron    aankomst                                                    vertrek                                               bestemming

502-289             13 juni 1857                               13 juli 1857                         Suriname

  1.                 15 januari 1858                         13 april 1857                       Suriname
  2.                 14 oktober 1858                        17 maart 1859                     Nieuwediep

510-290             02 maart 1860                            27 juni 1860                        Buenos Ayros

  1.                 20 maart 1861                            22 mei 1861                         Suriname
  2.                 08 november 1861                    28 april 1862                       Suriname
  3.                 04 oktober 1862                        05 december 1862              Suriname
  4.                 01 juli 1863                                22 september 1862             Suriname
  5.                 17 juni 1864                               31 augustus 1864                Suriname
  6.                 02 mei 1865                               27 mei 1865                         Harlingen

 

Algemeen Handelsblad 31 oktober 1859, Scheepstijdingen

“Binnengekomen Batavia 20 aug. Luitenant-Adm. Tjerk Hiddes, Parma, Nieuwdiep”.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

O.S.Parma                                                           Luit. Adm. Tjerk Hiddes                                                   25 juni 1860                               16 maart 1861

                                                                               Luit. Adm. Tjerk Hiddes                                                   11 mei 1861                               02 november 1861

                                                                               Luit. Adm. Tjerk Hiddes                                                   01 mei 1862                               02 oktober 1862

                                                                               Luitnt.Adml Tjerk Hiddes                                                  10 januari 1863                   30 juni 1863

                                                                               Luitnt Adml Tjerk Hiddes                                                  05 oktober 1863                  16 juni 1864

                                                                               Luitnt.Adml Tjerk Hiddes                                                  27 september 1864             01 mei 1865

                                                                               Hester                                                                                                                                  25 april 1868                      geen melding

 

 

Bouma025 vermeldt O.S.Parma als gezagvoerder gedurende:

*    1851 van de kof “Maria”, gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 62 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd, leeg komend van Alkmaar;

*    1851 t/m 1857 van de 2/m sch. “Caspar de Robles”, gebouwd in 1851 te Harlingen, 162 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen;

*    1858 t/m 1865 van de brik “Luitenant Admiraal Tjerk Hiddesz”, gebouwd in 1857 te Medemblik, 288 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor C.L.Slobbe & J.C.W.Meyjes te Amsterdam. Het schip was herdoopt in “Henriëtte & Cornelia”;

*    1868 t/m 1872 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen.

 

“April 1800 zeven en zestig, deel 70, folio 11 , eerste vak 6, een blad , zonder renvooi. Ontvangen voor regt f 0,80 voor 38 op eerste  f.30½  tezamen een gulden tien en een halve cent.

De Ontvanger (getekend Jacobson

De Griffier voornoemd onleesbare handtekening

No 625

Op heden den Eersten Mei achtienhonderd zeven en zestig, hebben Wij, Griffier bij de Arrondissements Regtbank te Rotterdam ter ordonnantie van den Heer President derzelve Regtbank onder nommer zes honderd vijf en twintig, in dit Register ingeschreven den navolgenden koopbrief betrekkelijk het brikschip Hollander luidende:

De Ondergeteekenden Gebr. van Rossem, koopliedden en Scheepsreeders binnen deze Stad als zoodanig over het loopende dienstjaar gepatenteerd sub nr.

Ten Eenre

En de mede ondergeteekende Oepke Sikkes Parma, kapitein, wonende te Harlingen provincie Friesland        

Ter Andere zijde

Verklarende de ondergeteekende ter Eenre te hebben verkocht en de mede ondergeteekende ter andere zijde te hebben gekocht en alzo voor zich of zijn regt verkrijgende te accepteren  Het Nederlandsche brikschip Hollander laatst gevoerd door kapitein D.Kruijt liggende in de Haringvliet binnen deze stad en volgens Meetbrief afgegeven door de Administratie der In- en Uitgaande Regten te Rotterdam in dato elf april schttienhonderd vier en vijftig lang negen en twintig el twintig duim wijd vijf el, hol drie el drie en vijftig duim en alzoo groot tweehonderd negen en twintig tonnen met al deszelfs staand en loopend want, kettingen, ankers, zeilen en andere scheepsgereedschappen aan mij koper bekend.

Geschiedende deze verkoop voor de somma van acht duizend vijf honderd guldens Nederlandsch Courant wordende het voornoemde Brikschip Hollander, door de ondergeteekende Ter Eenre, aan de ondergeteekende ter andere zijde, behoudens te betaling in volle en vrije eigendom afgestaan en daarover te bechikken als eigen goed.

Verklarende de ondergeteekende te andere zijde het meergemeld Brikschip Hollander voor de hierbovenstaande som van acht duizend vijf honderd gulden te accepteren en hetzelve voor zich of zijne regtverkrijgende te anvaarden, zondere enige reserve.

De ondergeteekende Ter andere zijde neemt voor zijne rekening de kosten aan overschrijving in de daartoe bestemde openbare Registers, zijnde voornoemd Brikschip Hollander, ingeschreven bij de bewaarder der Hypotheken te Rotterdam den negen en twintigsten februari achttienhonderd zestig deel zes, nummer zeven honderd en twaalf, dagregister, deel vier nummer eenhonderd en twee..

Verklarende de ondergeteekende ter Eenre dat het gemelde Brikschip Hollander is geheel vrij en onbelast en met geen schulden hoegenaamd is bezwaard en hetzelve alzoo aan de ondergeteekende Ter andere zijde vrijwaren op alle Havens, steden, stroomen en rivieren alwaar hetzelve zoude mogen komen te arriveren, ankeren of vast te leggen daarvoor verbindende alle hunne goederen die subjecterende als naar regt en wet Hebbende de ondergeteekende ter eenre de eigendom verkregen door onderhandsche aankoop blijkens akte gepasseerd voor den notaris W.J.Burger Wz te Rotterdam in dato den vier en twintigsten februarij achttien honderd zestig, behoorlijk geregistreerd.

Verklarende de ondergetekende ter andere zijde het voornoemd brikschip Hollander zal worden genaamd Hester.

                Aldus gedaan te Rotterdam 19 Maart 1867

                               Als verkoopers (geteekend Gebr. van Rossem)

                               Als makelaars  (geteekend F.N. en H.W.Montauban van Zwijndregt

                               Als kooper (geteekend O.S.Parma) “

 

NRC 19 april 1851

Harlingen, 15 april. Heden werd hier met goed gevolg te water gelaten het door de scheepsbouwmeesters D. en L. Alta gebouwde schoenerschip CASPAR ROBLES, gebouwd voor rekening van de heren Zeilmaker & Co, zullende gevoerd worden door kapt. O. Parma. Ofschoon dit schone schip reeds op de werf geheel opgetuigd was, liep alles naar wens af.

 

NRC 05 april 1857

Gisteren is te Medemblik van de werf de Hoop, van de scheepsbouwmeester Tinkelenberg en Zonen te water gelaten, het brikschip Lt. Adm. Tjerk Hiddes, groot 160 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. O.S.Parma, voor rekening eener reederij, onder directie van de heeren Zeilmaker en Co. te Harlingen, en onmiddellijk daarna de kiel weder opgehaald voor een schoenerschip, groot 100 gemeten lasten.

 

NRC 13 maart 1859114

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 23 schepen: ….

….Voor Amsterdam: REGINA, kapt. J. Lelyveldt; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; JAVA KOERIER, kapt. G. Diepering; CHINA, kapt. G.G. Luttenberg; GELDERLAND, kapt. D. Crap Hellingman; NEPTUNUS, kapt. P. Schuurman; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; EQUATOR, kapt. J.G. Appel; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feynt; BUITENZORG, kapt. H.H. Ruhaak; LUITENANT ADMIRAAL TJERK HIDDES, kapt. O.S. Parma.

 

Algemeen Handelsblad 14 juni 1865114

Advertentie. Verkoping van scheepsaandelen. De Notaris A. Witholt, te Sexbierum, zal op last van zijn principalen, op woensdag 21 juni 1865, 's namiddags te 4 uur precies, provisioneel, en ‘s avonds te 8 uur finaal, ten huize van De Groot, in De Koornhuis te Harlingen, presenteren te verkopen:

  1. 18/40 Aandelen in het kopervaste en gekoperde snel zeilende brikschip, genaamd
  2. ADM. TJERK HIDDES, groot volgens Nederlandse meetbrief 143 lasten of 270 zeetonnen en dat met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen, enz, zo als hetzelve laatst bevaren is door kapt. O.S. Parma en thans liggende aan de Werf Welgelegen, in de Zuiderhaven te Harlingen.
  3. 2/60 Aandelen in het kopervaste en gekoperde, snel zeilende Nederlandse fregatschip, genaamd FRIESLAND, groot volgens Nederlandse meetbrief 378 lasten of 716 zeetonnen, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, ankers, kettingen, enz, benevens de volgens boek bij kas zijnde gelden, sedert november 1864; zo als hetzelve thans op reis is naar Batavia, bevaren wordende door kapt. T. Sipkes, zijnde de bodem terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

Nadere informaties zijn te bekomen bij voornoemde notaris en de boekhouders Zeilmaker & Co te Harlingen.

Deze advertentie werd herhaald in de Leeuwarder Courant 28 juli 1865

 

NRC 23 mei 1869

Volgens brief van kapt. G.F.Meijer, voerende de mailboot van Suriname op Demerarij, was het schip Hester, kapt. O.S.Parma, van hier naar Suriname, den 20 April l.l.op de hoogte van Braamspunt.

 

NRC 02 juli 1869114

Amsterdam, 1 juli. Volgens brief uit Suriname d.d. 4 juni, zouden de schepen COMMEWIJNE, kapt. De Lang, de 8e, HESTER, kapt. Parma de 12e en MARIA ELISABETH, kapt. Kuiper, de 20e dier maand van daar herwaarts vertrekken, en was het schip ANTONIA HENDRIKA CAROLINA, kapt. Reuvekamp Gille, van de geleden schade hersteld en gereed om met een paar dagen de reis naar Porto Cabello te aanvaarden.

 

Suriname, Koloniaal Nieuws- en Advertentieblad 02 januari 1872114

Paramaribo, uitgeklaard 19 december het Nederlands schip ADVENTURE, kapt. R. O’Hara, naar Guadeloupe via Barbados, met 233 pies (opm: stuks) hout en 12 vadem brandhout; de 29e december het Nederlandse schip HESTER, kapt. O.S. Parma, naar Amsterdam met 417.760 pond suiker, 11.643 gallons melasse, 25.510 pond kwassiehout, 11.705 pond cacao en 2.850 kokosnoten; eveneens de 29e december het Nederlandse schip ONDERNEMING, kapt. C.L. van der Veen, naar Amsterdam met 290.488 pond suiker, 10.851 gallons melasse, 31.360 pond kwassiehout, 5.388 pond cacao en 2.224 kokosnoten.

 

Provinciale Groninger Courant 15 februari 1872114

Nieuwediep, 13 februari. Het gister hier van Suriname binnengekomen schip HESTER, kapitein Parma, had de kluiverboom verloren en meer andere schade bekomen.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Parma, Oepke Sikkes
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 20
Overige informatie: Oepke Sikkes Parma (Workum 1828-Midlum 1882) was met vlagnummer 20 effectief lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg” in de periode 1851-1882. In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 januari 185

Familiegegevens en opleiding

Van Stada (Kees.Stada@home.nl) dd 04 en 06 augustus 2003 kreeg ik de volgende gegevens:

Dirk Klaas de Jong werd geboren te West-Terschelling op 19 april 1831 als zoon van Klaas Dirks de Jongh,(zie bij Klaas Dirk de Jong), varenspersoon, zeilmaker/matroos in de jaren 1823-1824 en kok, stuurman, kapitein daarna, en Christina Piers Dijkstra. Zijn broer Johannes de Jong was eveneens gezagvoerder en overleed te Harlingen.

Dirk trouwde te Harlingen op 09 december 1852 met Maaike Janus van Slooten, geboren op 02 februari 1829 te Harlingen en overleden aldaar op 15 november 1856. Uit dit huwelijk werden geboren Stijntje/Stientje de Jong op 29 augustus 1853 en Dirk de Jong op 19 maart 1855.

Dirk huwde voor de tweede maal op 27 januari 1859 te Harlingen met Trijntje Romkesd. Bakker, geboren te Franeker op 29 augustus 1834 en wonende te Rotterdam. Uit dit huwelijk werden geboren  Hyke/Hieke op 21 augustus 1859, Johannes op 17 september 1861, Dirk op 28 augustus 1863 en Romke/(Rimke?) op 18 mei 1865, allen te Harlingen

Voorgaande gegevens van Stada (Kees.Stada@home.nl) dd 04 en 06 augustus 2003.

Volgens een akte van de Burgerlijke Stand te Rotterdam dd 29 augustus 1876 te Skolavick in Finland overleden op 20 juli 1876. 028-fol.136.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Dirk Klaas de Jong werd per 16 februari 1854 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "Stad en Lande". De contributie werd betaald door zijn vrouw Maaike Janus van Slooten, geboren 02 februari 1829. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind: Stientje (geb. 29 augustus 1853). Per 01 januari 1873 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse met als vlagnummer H44029-folio.016.

 

Dirk Klaas de Jong werd per 01 januari 1873 met vlagnummer H44 vanuit de 2de naar de 1ste klasse ingeschreven als effectief lid (dus als kapitein) van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Louis", boekhoudersnaam niet genoemd maar wonende te Amsterdam. Zijn contributie werd voldaan door zijn vrouw Trijntje R.Bakker, geboortedatum niet vermeld. (kennelijk is dit zijn tweede vrouw)  Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 5 kinderen: Stijntje (29 augustus 1853) (kind uit het eerste huwelijk!) , Hieke (21 augustus 1859), Johannes (17 september 1861), Dirk (28 augustus 1863) en Rimke (18 mei 1865).

 

Hij was met vlagnummer H44 lid van het College in de periode 1873-1876034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Volgens een akte van de Burgerlijke Stand te Rotterdam dd 29 augustus 1876 te Skolavick in Finland overleden op 20 juli 1876. Zijn weduwe, wonende te Rotterdam, had recht op een uitkering uit het fonds van Zeemansvoorzorg van ¦875,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn kinderen Dirk en Rimke kregen ieder een uitkering van ¦10,- ineens

 

De schepen van de kapitein

D.K.de Jong was van 1873-1875 kapitein van de bark "Louis", rederij L.J.van der Sande te Amsterdam. Het schip verging in 1875 bij het eiland Nedingen in het Kattegat. Hetzelfde schip heette bij de bouw in 1852 "Sagitta" (kapitein Tys Dirksz Lieuwen) en vanaf 1866 "Tjadda Geziena" (kapitein J.O.Staal). Het verkreeg de naam "Louis" in 1870 (kapitein A.Oosterhuis)010-p.35.

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorszorg036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

        H44          1873-1876 3/m sch.    Louis (ex Tjadda Gesiena, ex Sagitta) L.J.van der Sande, Amsterdam

                                                                   1875 op eiland Nidingen(Kattegat) gestrand en wrak

 

Bouma025 vermeldt D.K.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1875 van de bark “Louis” ex Tjadda Geziena, ex Sagitta, gebouwd in 1852 te Zwolle, 299 ton o.m., varend voor L.J.v/d Sande te Amsterdam. Het schip strandde in 1875 op het eiland Nidingen (Kattegat) en raakte wrak.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Jong, Dirk Klaas de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.K.Dijker werd met vlagnummer 689 effectief lid van Zeemanshoop per 07 oktober 1856 op voorspraak van P.Buijs Jr. Zijn schip was de "Henriette"002.

In de Algemene Vergaderingen van 30 september/07 oktober 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Klaas Dijker, oud 27 jaar, voerend de schooner “Henriëtte”, voor rekening van Johs. Bletz & J.P.Dudok van Heel, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1858 vraagt kapitein P.K.Dijkers toestemming om een reis onder vreemde vlag te mogen maken en de aanspraak op het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop te mogen houden. Dit wordt toegestaan mits wordt voldaan aan de betreffende artikelen uit het Reglement.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 vraagt kapitein P.K.Dijker om een reis te mogen maken onder Egyptische vlag met een hier in Nederland gebouwde stoomboot naar Alexandrië in Egypte. Het Bestuur gaat accoord.042.

Ook in de vergadering dd 11 mei 1865 krijgt kapitein P.K.Dijker toestemming om een schip onder Turkse vlag naar Alexandrië te varen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren                 type                    scheepsnaam                        naam reder/boekhouder

       689              1856-1864            schoner              Henriëtte                               Johs.Bletz en J.P.Dudok van Heel

                            1865-1868            bark                    Hermina Maria Elisabeth   idem

                            1869-1871            bark                    Presto                                     Johs.Bletz

                            1872-1873            brik                     Hester                                    idem

                            1874-1876            geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.K.Dijker                    Henriëtte                                               13 juli 1860                     08 september 1862 (1861?)

                                      Henriëtte                                               28 september 1861        08 september 1862

                                      Henriëtte                                               19 november 1862         geen melding

                                      Henriëtte                                               geen melding                   22 augustus 1863

                                      Henriëtte                                               06 november 1863         16 juli 1864

                                      Henriëtte                                               01 oktober 1864             01 oktober 1864 (sic)

                                      Henriëtte Maria Elisabeth                  05 augustus 1865           07 september 1867

                                      Henriëtte Maria Elisabeth                  01 januari 1868              geen meldingldeman

 

Bouma025 vermeldt P.K.Dijker als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1859 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;

*    1861 t/m 1865 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;

*    1865 t/m 1868 van de ijzeren bark “Hermina Maria Elisabeth”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor Bletz & Durdok van Heel te Amsterdam;

*    1870 t/m 1872 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;

*    1873 t/m 1874 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip strandde in 1874 op Terschelling en geraakte wrak.

 

Overige bijzonderheden

P.K.Dijker nam in 1872 de "Hester" (ex "Abeona", ex "Hollander") over van Oepke Sikkes Parma te Harlingen en was kapitein/eigenaar t/m 1874. In december van dat jaar strandde hij bij Terschelling, waarbij het schip wrak raakte013.

 

Betalingen m.b.t. de "Hermine Mariea Elisabeth" onder gezag van kapitein P.K.Dijker in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

       bron                           begin van de reis                              einde van de reis                     reisduur

491-318 fol.048             28 juli 1865                                     13 september 1867                25 maanden/15 dagen

491-318 fol.049             28 juli 1865                                     23 september 1867                25 maanden/25 dagen

491-318 fol.096             28 december 1867                           28 mei 1869                            17 maanden

 

In de Leeuwarder Courant van 17 november 1874 staat het volgende bericht:

“Leeuwarden 16 November

Het bij Terschelling gestrande Nederlandsch schip Hollander, kapitein Dijker, van Riga naar Harlingen, is in den nacht van den 12 dezer ten gevolge van den verschrikkelijken storm uit elkander geslagen; de lading ligt op het strand verspreid.”

En in dezelfde krant dd 22 november 1874 (volgens B.Kruithof) staat:

“Publieke Verkooping te Terschelling

ten overstaan van den Notaris B.BROES BOLDINGH, op Vrijdag 27 November 1874 van ruim 800 RIGASCHE BALKEN en ruim 104 PLANKEN, afmomstig uit het gestrande Nederlandsche Brikschp Hollander, kapitein P.Dijker.

Informatiën zijn te bekomen bij den Heer C.C.RUIGE te Terschelling”

Beide opgaven zijn niet te passen in de opgaven omtrent de bij Terschelling vergane “Hester”

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Dijker, Pieter Klaas
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 689
Overige informatie: In de Algemene Vergaderingen van 30 september/07 oktober 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Klaas Dijker. Hij was effectief lid in de periode 1856 t/m 1876 met vlagnummer 689. In dec

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.139
DVD VIII – 322,323
BIJLBRIEF
Naam schip ABEONA

plaats en datum acte Delfshaven, 27 maart 1848,

type schip brik

bouwwerf/verkoper Hendrik de Hoog, scheepsbouwmeester te Delfshaven, werf Maaszigt

gevoerd door kapt. L.A. Klein, Delfshaven

eigenaar/aankoper N. Gevelmeijer, Rotterdam, E.C.M. Ooms, Rotterdam,
J.G. Schumacher, Rotterdam, C.F. Bax, Rotterdam, J.P. Schühre, Rotterdam, H. Veder, Rotterdam, J.L. Koch, Rotterdam, F. van Holst, Delfshaven en L.A. Klein, Delfshaven

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 121 last of 229 ton (meetbrief 24 maart 1848)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 29,20 m., breed 5,00 m., hol 3,53 m.

kiellegging 20 maart 1847

tewaterlating 1848, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Schiedam, 30 maart 1848

nummer van registratie deel 16, blad 167, verso, vak 3

notaris Burgemeester en wethouders van Delfshaven

prijs

bijzonderheden:
niet vermeld hoeveel parten men had, ook wordt geen boekhouder vermeld.






researcher/datum research: ML / 120208

Naam ABEONA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1848
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.474
DVD VIII – 1181, 1187
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
schip ABEONA, thans de HOLLANDER

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 24 februari 1860

type schip brik, gekoperd

bouwwerf/verkoper Nicolaas Willem Gevelmeijer, cargadoor te Rotterdam, voor zichzelf (1/8e part) en zijn mede-reders

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Eliza Jacobus van Rossem, voor zijn firma Gebr. Van Rossem, kooplieden en reders te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 229 tonnen of 121 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 29,20 m., breed 5,00 m., hol 3,53 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 25 februari 1860

nummer van registratie deel 46, folio 55, recto, vak 8

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 12.000,-

Bijzonderheden: de mede-reders waren volgens verklaring van eigendom van 20 april 1848: Vrouwe Maria Margaretha Petronella Vrijmont (sinds 14 augustus 1850), weduwe van Embertus Casparus Marinus Ooms, cargadoor (1/8e part),
Johannes Franciscus Schuren, koopman (1/8e part),
Mr. Johan George Schumacher, particulier (1/8e part),
Christianus Franciscus Bax, koopman (1/8e part),
Hendrik Veder, reder en zeilmaker (1/16e part),
Lucas Anton Klein, kapitein ter koopvaart (1/8e part),
Albertus Koch, particulier (1/16e part)
allen te Rotterdam
Teunis van Holst, koopman en reder te Delfshaven (1/8e part).
Deze hebben het schip nieuw laten bouwen op de scheepstimmerwerf Maaszigt van de scheepsbouwmeester Hendrik de Hoog te Delfshaven.


researcher/datum research: ML / 041208

Naam HOLLANDER (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1860
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.625
DVD VIII –2102, 2104
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip HOLLANDER, thans HESTER

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 19 maart 1867

type schip brik

bouwwerf/verkoper Gebr. Van Rossem, reders en kooplieden te Rotterdam

gevoerd door kapt. D. Kruyt

Aankoper/eigenaar Oepke Sikkes Parma, kapitein te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 229 tonnen (meetbrief, Rotterdam, 11 april 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 29,20 m., breed 5,00 m., hol 3.53 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 22 maart 1867

nummer van registratie deel 60, folio 97, verso, vak 5

notaris

prijs NLG. 8.500,-

Bijzonderheden: het schip ligt bij deze transactie in de Haringvliet te Rotterdam.
Het schip was ingeschreven bij de bewaarder der hypotheken te Rotterdam op 29 februari 1860, deel 6, no. 712, dagregister deel 4, no. 102.
De verkopende partij had het eigendom verkregen door onderhandse aankoop voor W.S. Burger Wz., notaris te Rotterdam bij acte van 24 februari 1860.







researcher/datum research: ML / 130909

Naam HESTER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1867
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675