Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.A.Kleyn als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1856 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms JDz te Rotterdam.
Het brikschip ABEONA werd door H. de Hoog in Delfshaven in 1848 opgeleverd aan Joh. Ooms Ezn & Co in Rotterdam.
Op 11 april 1854 werd in Rotterdam een (nieuwe) meetbrief verstrekt, met daarin als afmetingen 29,20 x 5,00 x 3,53 m; het schip was groot 229 tonnen.
Overige bijzonderheden
NRC 29 maart 03 1848114
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar New York: het nieuw gebouwd en gekoperd brikschip ABEONA, kapt. L.A. Klein, Adres bij Joh. Ooms Ezn & Co en bij Wambersie & Crooswijck.
NRC 22 januari 1849114
Batavia, 25 november. Scheepsvrachten. In de loop dezer maand werden successievelijk de volgende bevrachtingen gesloten. De ERFPRINSES VAN ORANJE tot NLG 92,50 voor rijst en NLG 95 voor suiker, beiden zonder meer, om alhier en te Soerabaija te laden. De KONING WILLEM II bedong NLG 90 voor 10/m pikols rijst, NLG 85 voor koffij en NLG 120 voor tabak, alles zonder meer. De brik ABEONA, een scheepje van slechts 4000 pikols, werd tot NLG 97,50 zonder meer genomen voor een lading suiker en rijst, te Pamanoekan te laden.
NRC 30 januari 1850114
Rotterdam, 29 januari. Het schip ABEONA, kapt. Klein, van Rotterdam naar China, de 11e september Straat Soenda gepasseerd, is volgens brieven over Southampton, wegens gebrek aan water in een haven in de nabijheid van Shanghai binnen gelopen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Hoogendijk Az was met vlagnummer R179 in de periode 1841 t/m 1873 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Hoogendijk Az met vlagnummer R179 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 geen vermelding van schip en reedere
* 1855 van de sch.kof “Vrouw Maria” 80 last varend voor N.Gevelmeijer te Rotterdam
* 1858, 1859, 1862 t/m 1867 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 vermeldt A.Hoogendijk als gezagvoerder gedurende:
* 1841 t/m 1850 van de kof “Jonge Jacobus”, gebouwd in 1841 te Woudsend, 140 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen;
* 1857 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms JDz te Rotterdam;
* 1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Triëst”, gebouwd in 1856 te Sunderland, 719 ton o.m., varend voor Reuchlin, Mol & Dutilh te Rotterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Jacob van der Valk was met vlagnummer R466 in de periode 1857 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1867 staat de mededeling dat bij de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart zijn ontvangen 2 medailles, die zijn toegekend door de Academie des Sciences de France aan de kapiteins P.Hoekstra en J. van der Valk, wegens metereologische waarnemingen. Het Bestuur stelt voor deze in de Algemene Vergadering van 16 juli a.s. uit te reiken. In de notulen dd 26 september 1867 staat dat de medaille op 08 oktober 1867 zal worden uitgereikt042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 08 08 oktober 1867 staat vermeld; “Tenslotte wordt door den Voorzitter aan Kapitein J. van der Valk voerend het schip Honingbij onder eene gepaste en hartelijke toespraak uitgereikt den gouden Medaille hem toegekend door de Association Scientifique de France, welke toespraak door Kapitein van der Valk wordt beantwoord … “023
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Jb van der Valk met vlagnummer R466 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858 van de brik “Abeona” 121 last varend voor Johs. Ooms Ez & Co te Rotterdam
* 1859, 1862 van het fregat “Honingbij” 400 last varend voor J. van Delft Cz te Overschie
* 1863 t/m 1867 van het fregat “Honingbij” 400 last varend voor J. van Delft Cz te Delft
* 1874 geen vermelding van schip en boekhouder
Aankomst en vertrek te Amsterdam
Naam kapitein Naam schip Vertrek Aankomst
- van der Valk Honingbij 08 april 1859 02 mei 1860
Bouma025 vermeldt J.v/d Valk als gezagvoerder van/in:
* 1849 t/m 1850 van de hoeker “Vrouw Maartje”, gebouwd in 1827 te Vlaardingen, 130 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk te Vlaardingen. Het schip is in 1850 verongelukt bij Brouwershaven.
Lloyd’s vermeldt087: “03 Jan 1850 VROUW MAARTJE leaky and lost foremast.”
“29 Jan 1850 VROUW MAARTJE on shore, got off”.
“04 Feb.1850 VROUW MAARTJE sunk, been on shore.”
Bouma025 vermeldt J.van der Valk als gezagvoerder van/in:
* 1858 t/m 1860 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms Ez te Rotterdam;
* 1860 t/m 1866 van het fregat “Honingbij”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 755 ton o.m., varend voor J.van Delft Cz te Overschie;
* 1867 t/m 1870 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;
* 1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg I”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 1360 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;
Overige bijzonderheden
- van der Valk vervoerde per 23 april 1859 vanuit Nieuwediep met de “Honingbij” een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 juli 1859 na een reis van 89 dagen065.
J.van der Valk vertrok per 31 maart 1870 van Nieuwediep met de “Nieuwe Waterweg” met een detachement van 3 officieren en 125 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 03 juli 1870 na een reis van 94 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065
Familiegegevens en opleiding
Adrianus Don werd geboren te Vlaardingen op 19 mei 1822 en werd in 1865 vermist met zijn schip 064.
Hij was getrouwd met Arientje van Kampen, geboren in 1822 te Dordrecht als dochter van Frans van Kampen (overleden te Batavia) en Sara van Dorp (geboren in 1787 te Vlaardingen. In 1860 woonde hij met vrouw en kinderen in de Nieuwstraat te Dordrecht. Zijn te Dordrecht geboren kinderen waren Marigje Helena (1851), Frans (1853 die in 1877 te Dordrecht trouwt met Petronella Weekhout) , Pieternella (1855), Pieter (1855 die in 1879 trouwt met Geertruida Lorie.064
Op 23-4-1860 (MRD nr 1906) is hij kapitein op het kofschip ,,VROUW CLARA,, reder Voogd en Bouvy / reis naar Bergen met 5 man. Op 26-2-1862 (MRD nr 1969) is hij kapitein op de kof ,,ALPHA,, 108 ton / reder Klerk en voogd te Dordrecht.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Adrianus Don wonend in Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 30 in de periode 15 maart 1860 t/m zijn vermissing in 1865. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Vrouw Clara” met als boekhouder Voogd & Bouvy. 064a.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse College 1874-1889 staat vanaf 02 november 1874 t/m 1889 een maandelijkse uitgave van f 6,- of f 4,- als toelage voor de weduwe van kapitein Arie Don. De uitkering zal eerder zijn aangevangen, maar het kasboek uit de periode 1857-1874 ontbreekt in het Dordtse archief.
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder:
* 1861 kof “Vrouw Clara” boekhouder Voogd & Bouvy
Bouma025 vermeldt A.Don als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van de brik “Abeona”, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor J.Ooms Ez te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam en was herdoopt in “Hollander”;
* 1861 t/m 1862 van de kof “Vrouw Clara” ex Jonge Clemens, gebouwd in 1841 te Alkmaar, 89 ton o.m., varend voor Voogd & Bouvy te Dordrecht;
* 1862 t/m 1868 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam;
* 1863 t/m 1865 van de kof “Alpha”, gebouwd in 1848 te Veendam, 112 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1865 vermist.
Overige bijzonderheden
Ontleend aan. van Blokland-Visser064 vermeldt:
Volgens monsterrol 1906 te in het Gemeentearchief van Dordrecht is hij per 23 april 1860 kapitein van de kof “Vrouw Clara” voor een reis naar Bergen met 5 man.
Volgens monsterrol nr 1969 is hij per 26 februari 1862 kapitein op de kof “Alpha”.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Storm was met vlagnummer R477 in de periode 1857 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1862 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat kapitein A. Storm in dat jaar is overleden058.
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
A.Storm 1852-1853 WILLEM JAN
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein A.Storm met vlagnummer R477 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1858, 1859 van de sch. “Argus” 91 last varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.Storm als gezagvoerder gedurende:
- * 1853 van de brik “Willem Jan”, ex Agenoria, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 160 ton o.m., varend voor Betz & Co te Vlaardingen;
- * 1858 t/m 1860 van de sch.brik “Argus”, gebouwd in 1854 te Elshout, 173 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;
- * 1861 t/m 1862 van de brik “Hollander” ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1860 |
Kapitein: |
Storm, A. |
College: |
Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam |
Vlagnummer: |
477 |
Overige informatie: |
kapitein A. Storm. Hij was in de periode 1857 tot aan zijn overlijden in 1862 met vlagnummer R477 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. |
Familiegegevens en opleiding
Dirk Jansz Kruyt werd geboren op 14 mei 1820 te Katwijk als zoon van Jan Jacobsz Kruyt en Leuntje Verdoes.
Hij trouwde in 1845 te Katwijk met Aagje Jacobsd Parlevliet
Hij overleed ter plaatse op 17 juni 1869. 054-076
Dirk Jansz. Kruyt werd geboren op 14 mei 1820 te Katwijk aan Zee. als zoon van Jan Jacobs Kruyt en Leuntje Verdoes. Hij huwde in 1845 met Aagje Jacobsd. Parlevliet005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.J.Kruyt was met vlagnummer R432 in de periode 1855 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Hij was van 1859-1862 gezagvoerder op de bark Schoonderloo en van 1864-1866 op de Hollander054-076.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.J.Kruyt met vlagnummer R432 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855, 1858, 1859 van de bark “Schoonderloo” 253 last varend voor T. van Holst te Delfshaven
* 1862 t/m 1866 van de brik “Hollander” 121 last varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam
* 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma vermeld D.Kruyt als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1862 op de bark “Schoonderloo, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;
* 1863 t/m 1868 op de brik “Hollander” (ex Abeona), gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1867 verkocht aan O.S.Parma te Harlingen en herdoopt in “Hester”.
“April 1800 zeven en zestig, deel 70, folio 11 , eerste vak 6, een blad , zonder renvooi. Ontvangen voor regt f 0,80 voor 38 op eerste f.30½ tezamen een gulden tien en een halve cent.
De Ontvanger (getekend Jacobson
De Griffier voornoemd onleesbare handtekening
No 625
Op heden den Eersten Mei achtienhonderd zeven en zestig, hebben Wij, Griffier bij de Arrondissements Regtbank te Rotterdam ter ordonnantie van den Heer President derzelve Regtbank onder nommer zes honderd vijf en twintig, in dit Register ingeschreven den navolgenden koopbrief betrekkelijk het brikschip Hollander luidende:
De Ondergeteekenden Gebr. van Rossem, koopliedden en Scheepsreeders binnen deze Stad als zoodanig over het loopende dienstjaar gepatenteerd sub nr.
Ten Eenre
En de mede ondergeteekende Oepke Sikkes Parma, kapitein, wonende te Harlingen provincie Friesland
Ter Andere zijde
Verklarende de ondergeteekende ter Eenre te hebben verkocht en de mede ondergeteekende ter andere zijde te hebben gekocht en alzo voor zich of zijn regt verkrijgende te accepteren Het Nederlandsche brikschip Hollander laatst gevoerd door kapitein D.Kruijt liggende in de Haringvliet binnen deze stad en volgens Meetbrief afgegeven door de Administratie der In- en Uitgaande Regten te Rotterdam in dato elf april schttienhonderd vier en vijftig lang negen en twintig el twintig duim wijd vijf el, hol drie el drie en vijftig duim en alzoo groot tweehonderd negen en twintig tonnen met al deszelfs staand en loopend want, kettingen, ankers, zeilen en andere scheepsgereedschappen aan mij koper bekend.
Geschiedende deze verkoop voor de somma van acht duizend vijf honderd guldens Nederlandsch Courant wordende het voornoemde Brikschip Hollander, door de ondergeteekende Ter Eenre, aan de ondergeteekende ter andere zijde, behoudens te betaling in volle en vrije eigendom afgestaan en daarover te bechikken als eigen goed.
Verklarende de ondergeteekende te andere zijde het meergemeld Brikschip Hollander voor de hierbovenstaande som van acht duizend vijf honderd gulden te accepteren en hetzelve voor zich of zijne regtverkrijgende te anvaarden, zondere enige reserve.
De ondergeteekende Ter andere zijde neemt voor zijne rekening de kosten aan overschrijving in de daartoe bestemde openbare Registers, zijnde voornoemd Brikschip Hollander, ingeschreven bij de bewaarder der Hypotheken te Rotterdam den negen en twintigsten februari achttienhonderd zestig deel zes, nummer zeven honderd en twaalf, dagregister, deel vier nummer eenhonderd en twee..
Verklarende de ondergeteekende ter Eenre dat het gemelde Brikschip Hollander is geheel vrij en onbelast en met geen schulden hoegenaamd is bezwaard en hetzelve alzoo aan de ondergeteekende Ter andere zijde vrijwaren op alle Havens, steden, stroomen en rivieren alwaar hetzelve zoude mogen komen te arriveren, ankeren of vast te leggen daarvoor verbindende alle hunne goederen die subjecterende als naar regt en wet Hebbende de ondergeteekende ter eenre de eigendom verkregen door onderhandsche aankoop blijkens akte gepasseerd voor den notaris W.J.Burger Wz te Rotterdam in dato den vier en twintigsten februarij achttien honderd zestig, behoorlijk geregistreerd.
Verklarende de ondergetekende ter andere zijde het voornoemd brikschip Hollander zal worden genaamd Hester.
Aldus gedaan te Rotterdam 19 Maart 1867
Als verkoopers (geteekend Gebr. van Rossem)
Als makelaars (geteekend F.N. en H.W.Montauban van Zwijndregt
Als kooper (geteekend O.S.Parma) “
Overige bijzonderheden
De brik “Hollander” onder de kapiteins D.Kruyt lag op 12 juli 1864 te Vlissingen en vertrok vandaar op 30 juli. De volgende melding is van Valparaiso op 15 december 1864 maar het is onduidelijk of de reis ging over de Pacific of via Kaap Hoorn. Op 16 januari 1865 word te Iquique gemeld dat het schip naar Rotterdam zal varen en die reis zal wel via Kaap Hoorn zijn gegaan.121
Datum vanaf: |
1862 |
Kapitein: |
Kruyt, Dirk Jansz |
College: |
Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam |
Vlagnummer: |
432 |
Overige informatie: |
Hij was met vlagnummer R432 in de periode 1855 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” |
zie ook:
“OEPKE SIKKES PARMA. Een biografische schets van een Fries zeeman uit Harlingen”. Rapport door S.Parma. September 2000, 26 pp. plus 11 bijlagen
Aanwezig in het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag.
O.S.Parma werd per 01 juli 1851 met vlagnummer 20 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Caspar de Robles", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd voldaan door de boekhouders.
O.S.Parma overleed op 07 juni 1882 te Midlum. Zijn weduwe Romkje Tymstra had recht op een bijdrage uit het fonds van “Zeemansvoorzorg” van ¦1050,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn zoon Oepke had recht op een uitkering ineens van
¦10,-028-fol.020.
Hij was met vlagnummer 20 lid van het College in de periode 1851-1882034.
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H20/A438
1850 kof Maria onbekend
gegeven ontleend aan Bouma025. Er is toegevoegd "1x te Harlingen. Leeg van Alkmaar.
1850-1856 2/m sch. Caspar de Robles Zeilmaker & Co, Harlingen
1857-1864 brik Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes Zeilmaker & Co, Harlingen
1867-1871 brik Hester (ex Hollander, ex Abeona) kap/eigenaar, Harlingen
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
829 1851-1853 schoner Caspar de Robles Zeylmaker & Co te Harlingen
438 1854-1855 schoner Caspar de Robles idem
1856-1864 brik Lt Adml Tjerk Hiddes idem
1865-1867 geen opgave van schip en boekhouder
1868-1871 brik Hester kapitein/eigenaar
1872-1873 geen opgave van schip en boekhouder
O.S.Parma werd met vlagnummer 829 effectief lid van Zeemanshoop per 14 januari 1851 op voordracht van D.H.Dirks. Zijn schip was de "Caspar de Robles"002. Ten tijde van de inschrijving was Parma 23 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 januari 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Oepke Sikkes Parma, oud 23 jaar, voerend de schoner “Caspar de Robles”, voor rekening van Zeylemaker & Co te Harlingen, op voordracht van kapitein D.H.Dirks.023.
Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes" van Zeilmaker & Co te Harlingen onder kapitein O.S.Parma en arriveerde te Batavia op 20 augustus 1859 na een reis van 128 dagen026(38/049).
In het Hannemahuis te Harlingen is een portret van Tjerk Hiddes de Fries (1622-1666), luitenant-admiraal van de admiraliteit van Friesland. Onderschrift luidt: "Tjerk Hiddes de Vries (sic) werd in 1654 kapitein en maakte daarna snel promotie. Na het sneuvelen van Auke Stellingwerff in 1665 werd hij benoemd tot luitenant-admiraal. Een jaar later sneuvelde hij in de Tweedaagse Zeeslag. Hij werd in de Grote Kerk te Harlingen begraven. De gravure werd in 1667 gemaakt door A.Blotelingh"
"Maart 1972
Aan de Buitengewone Leden van het Collegie Zeemans Voorzorg. Aan de Buitengewone Leden G.H.Smit Amsterdam O.S.Parma Midlum Jan Steeksma Hull H.Maas Nieuwediep Ph.Hannema Stadskanaal D.Lovius Amsterdam M.Lovius Purmerend J.D.Visser F.J.van Oppen
De Directie van het Collegie Zeemans-Voorzorg heeft de eer aan de Buitengewone leden dezer inrichting kennis te geven, dat in eene Algemeene Vergadering, gehouden op den 10 Febr. j.l., is besloten art.10 van het thans vigerende reglement te doen vervallen, en daarvoor in de plaats te stellen het navolgende:
Een gewoon lid, deze stad als woonplaats verlatende, zal daarvan schriftelijk kennis geven aan den Secretaris. - Wanneer hij gedurende vijf jaren lid is geweest, behoudt hij alle aanspraak op de fondsen van het collegie, en zijne weduwe of kinderen, regt op de bij het reglement bepaalde uitkeering, overschillig of hij al dan niet zeeman is gebleven, mits hij betalende de contributie, te rekenen vanaf den tijd dat hij opgehouden heeft die te voldoen.
Dit artikel is van toepassing op zoodanige leden, die sedert oprichting van het Collegie deze stad als woonplaats hebben verlaten.
Zij verzoekt daarvan nota te willen nemen. De Directie voornoemd (Get.) D.Fontein Pz, presid. C.Teves H.Harmens Cz J.Foekens, Secr."033.
Betalingen m.b.t. de "Hester" onder gezag van kapitein O.S.Parma in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:
bron begin van de reis einde van de reis reisduur
491-318 fol.074 15 april 1868 07 november 1868 06 maanden/22 dagen
491-318 fol.095 geen data en reisduur genoemd
491-318 fol.108 23 oktober 1869 29 april 1870 06 maanden/06 dagen
Vermelding in het Register van aankomst in het Oosterdok045:
Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes onder kapitein O.S.Parma
bron aankomst vertrek bestemming
502-289 13 juni 1857 13 juli 1857 Suriname
- 15 januari 1858 13 april 1857 Suriname
- 14 oktober 1858 17 maart 1859 Nieuwediep
510-290 02 maart 1860 27 juni 1860 Buenos Ayros
- 20 maart 1861 22 mei 1861 Suriname
- 08 november 1861 28 april 1862 Suriname
- 04 oktober 1862 05 december 1862 Suriname
- 01 juli 1863 22 september 1862 Suriname
- 17 juni 1864 31 augustus 1864 Suriname
- 02 mei 1865 27 mei 1865 Harlingen
Algemeen Handelsblad 31 oktober 1859, Scheepstijdingen
“Binnengekomen Batavia 20 aug. Luitenant-Adm. Tjerk Hiddes, Parma, Nieuwdiep”.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
O.S.Parma Luit. Adm. Tjerk Hiddes 25 juni 1860 16 maart 1861
Luit. Adm. Tjerk Hiddes 11 mei 1861 02 november 1861
Luit. Adm. Tjerk Hiddes 01 mei 1862 02 oktober 1862
Luitnt.Adml Tjerk Hiddes 10 januari 1863 30 juni 1863
Luitnt Adml Tjerk Hiddes 05 oktober 1863 16 juni 1864
Luitnt.Adml Tjerk Hiddes 27 september 1864 01 mei 1865
Hester 25 april 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt O.S.Parma als gezagvoerder gedurende:
* 1851 van de kof “Maria”, gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 62 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd, leeg komend van Alkmaar;
* 1851 t/m 1857 van de 2/m sch. “Caspar de Robles”, gebouwd in 1851 te Harlingen, 162 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen;
* 1858 t/m 1865 van de brik “Luitenant Admiraal Tjerk Hiddesz”, gebouwd in 1857 te Medemblik, 288 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor C.L.Slobbe & J.C.W.Meyjes te Amsterdam. Het schip was herdoopt in “Henriëtte & Cornelia”;
* 1868 t/m 1872 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen.
“April 1800 zeven en zestig, deel 70, folio 11 , eerste vak 6, een blad , zonder renvooi. Ontvangen voor regt f 0,80 voor 38 op eerste f.30½ tezamen een gulden tien en een halve cent.
De Ontvanger (getekend Jacobson
De Griffier voornoemd onleesbare handtekening
No 625
Op heden den Eersten Mei achtienhonderd zeven en zestig, hebben Wij, Griffier bij de Arrondissements Regtbank te Rotterdam ter ordonnantie van den Heer President derzelve Regtbank onder nommer zes honderd vijf en twintig, in dit Register ingeschreven den navolgenden koopbrief betrekkelijk het brikschip Hollander luidende:
De Ondergeteekenden Gebr. van Rossem, koopliedden en Scheepsreeders binnen deze Stad als zoodanig over het loopende dienstjaar gepatenteerd sub nr.
Ten Eenre
En de mede ondergeteekende Oepke Sikkes Parma, kapitein, wonende te Harlingen provincie Friesland
Ter Andere zijde
Verklarende de ondergeteekende ter Eenre te hebben verkocht en de mede ondergeteekende ter andere zijde te hebben gekocht en alzo voor zich of zijn regt verkrijgende te accepteren Het Nederlandsche brikschip Hollander laatst gevoerd door kapitein D.Kruijt liggende in de Haringvliet binnen deze stad en volgens Meetbrief afgegeven door de Administratie der In- en Uitgaande Regten te Rotterdam in dato elf april schttienhonderd vier en vijftig lang negen en twintig el twintig duim wijd vijf el, hol drie el drie en vijftig duim en alzoo groot tweehonderd negen en twintig tonnen met al deszelfs staand en loopend want, kettingen, ankers, zeilen en andere scheepsgereedschappen aan mij koper bekend.
Geschiedende deze verkoop voor de somma van acht duizend vijf honderd guldens Nederlandsch Courant wordende het voornoemde Brikschip Hollander, door de ondergeteekende Ter Eenre, aan de ondergeteekende ter andere zijde, behoudens te betaling in volle en vrije eigendom afgestaan en daarover te bechikken als eigen goed.
Verklarende de ondergeteekende te andere zijde het meergemeld Brikschip Hollander voor de hierbovenstaande som van acht duizend vijf honderd gulden te accepteren en hetzelve voor zich of zijne regtverkrijgende te anvaarden, zondere enige reserve.
De ondergeteekende Ter andere zijde neemt voor zijne rekening de kosten aan overschrijving in de daartoe bestemde openbare Registers, zijnde voornoemd Brikschip Hollander, ingeschreven bij de bewaarder der Hypotheken te Rotterdam den negen en twintigsten februari achttienhonderd zestig deel zes, nummer zeven honderd en twaalf, dagregister, deel vier nummer eenhonderd en twee..
Verklarende de ondergeteekende ter Eenre dat het gemelde Brikschip Hollander is geheel vrij en onbelast en met geen schulden hoegenaamd is bezwaard en hetzelve alzoo aan de ondergeteekende Ter andere zijde vrijwaren op alle Havens, steden, stroomen en rivieren alwaar hetzelve zoude mogen komen te arriveren, ankeren of vast te leggen daarvoor verbindende alle hunne goederen die subjecterende als naar regt en wet Hebbende de ondergeteekende ter eenre de eigendom verkregen door onderhandsche aankoop blijkens akte gepasseerd voor den notaris W.J.Burger Wz te Rotterdam in dato den vier en twintigsten februarij achttien honderd zestig, behoorlijk geregistreerd.
Verklarende de ondergetekende ter andere zijde het voornoemd brikschip Hollander zal worden genaamd Hester.
Aldus gedaan te Rotterdam 19 Maart 1867
Als verkoopers (geteekend Gebr. van Rossem)
Als makelaars (geteekend F.N. en H.W.Montauban van Zwijndregt
Als kooper (geteekend O.S.Parma) “
NRC 19 april 1851
Harlingen, 15 april. Heden werd hier met goed gevolg te water gelaten het door de scheepsbouwmeesters D. en L. Alta gebouwde schoenerschip CASPAR ROBLES, gebouwd voor rekening van de heren Zeilmaker & Co, zullende gevoerd worden door kapt. O. Parma. Ofschoon dit schone schip reeds op de werf geheel opgetuigd was, liep alles naar wens af.
NRC 05 april 1857
Gisteren is te Medemblik van de werf de Hoop, van de scheepsbouwmeester Tinkelenberg en Zonen te water gelaten, het brikschip Lt. Adm. Tjerk Hiddes, groot 160 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. O.S.Parma, voor rekening eener reederij, onder directie van de heeren Zeilmaker en Co. te Harlingen, en onmiddellijk daarna de kiel weder opgehaald voor een schoenerschip, groot 100 gemeten lasten.
NRC 13 maart 1859114
Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 23 schepen: ….
….Voor Amsterdam: REGINA, kapt. J. Lelyveldt; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; JAVA KOERIER, kapt. G. Diepering; CHINA, kapt. G.G. Luttenberg; GELDERLAND, kapt. D. Crap Hellingman; NEPTUNUS, kapt. P. Schuurman; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; EQUATOR, kapt. J.G. Appel; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feynt; BUITENZORG, kapt. H.H. Ruhaak; LUITENANT ADMIRAAL TJERK HIDDES, kapt. O.S. Parma.
Algemeen Handelsblad 14 juni 1865114
Advertentie. Verkoping van scheepsaandelen. De Notaris A. Witholt, te Sexbierum, zal op last van zijn principalen, op woensdag 21 juni 1865, 's namiddags te 4 uur precies, provisioneel, en ‘s avonds te 8 uur finaal, ten huize van De Groot, in De Koornhuis te Harlingen, presenteren te verkopen:
- 18/40 Aandelen in het kopervaste en gekoperde snel zeilende brikschip, genaamd
- ADM. TJERK HIDDES, groot volgens Nederlandse meetbrief 143 lasten of 270 zeetonnen en dat met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen, enz, zo als hetzelve laatst bevaren is door kapt. O.S. Parma en thans liggende aan de Werf Welgelegen, in de Zuiderhaven te Harlingen.
- 2/60 Aandelen in het kopervaste en gekoperde, snel zeilende Nederlandse fregatschip, genaamd FRIESLAND, groot volgens Nederlandse meetbrief 378 lasten of 716 zeetonnen, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, ankers, kettingen, enz, benevens de volgens boek bij kas zijnde gelden, sedert november 1864; zo als hetzelve thans op reis is naar Batavia, bevaren wordende door kapt. T. Sipkes, zijnde de bodem terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere informaties zijn te bekomen bij voornoemde notaris en de boekhouders Zeilmaker & Co te Harlingen.
Deze advertentie werd herhaald in de Leeuwarder Courant 28 juli 1865
NRC 23 mei 1869
Volgens brief van kapt. G.F.Meijer, voerende de mailboot van Suriname op Demerarij, was het schip Hester, kapt. O.S.Parma, van hier naar Suriname, den 20 April l.l.op de hoogte van Braamspunt.
NRC 02 juli 1869114
Amsterdam, 1 juli. Volgens brief uit Suriname d.d. 4 juni, zouden de schepen COMMEWIJNE, kapt. De Lang, de 8e, HESTER, kapt. Parma de 12e en MARIA ELISABETH, kapt. Kuiper, de 20e dier maand van daar herwaarts vertrekken, en was het schip ANTONIA HENDRIKA CAROLINA, kapt. Reuvekamp Gille, van de geleden schade hersteld en gereed om met een paar dagen de reis naar Porto Cabello te aanvaarden.
Suriname, Koloniaal Nieuws- en Advertentieblad 02 januari 1872114
Paramaribo, uitgeklaard 19 december het Nederlands schip ADVENTURE, kapt. R. O’Hara, naar Guadeloupe via Barbados, met 233 pies (opm: stuks) hout en 12 vadem brandhout; de 29e december het Nederlandse schip HESTER, kapt. O.S. Parma, naar Amsterdam met 417.760 pond suiker, 11.643 gallons melasse, 25.510 pond kwassiehout, 11.705 pond cacao en 2.850 kokosnoten; eveneens de 29e december het Nederlandse schip ONDERNEMING, kapt. C.L. van der Veen, naar Amsterdam met 290.488 pond suiker, 10.851 gallons melasse, 31.360 pond kwassiehout, 5.388 pond cacao en 2.224 kokosnoten.
Provinciale Groninger Courant 15 februari 1872114
Nieuwediep, 13 februari. Het gister hier van Suriname binnengekomen schip HESTER, kapitein Parma, had de kluiverboom verloren en meer andere schade bekomen.
Datum vanaf: |
1867 |
Kapitein: |
Parma, Oepke Sikkes |
College: |
Zeemans-Voorzorg, Harlingen |
Vlagnummer: |
20 |
Overige informatie: |
Oepke Sikkes Parma (Workum 1828-Midlum 1882) was met vlagnummer 20 effectief lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg” in de periode 1851-1882.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 januari 185 |
Familiegegevens en opleiding
Van Stada (Kees.Stada@home.nl) dd 04 en 06 augustus 2003 kreeg ik de volgende gegevens:
Dirk Klaas de Jong werd geboren te West-Terschelling op 19 april 1831 als zoon van Klaas Dirks de Jongh,(zie bij Klaas Dirk de Jong), varenspersoon, zeilmaker/matroos in de jaren 1823-1824 en kok, stuurman, kapitein daarna, en Christina Piers Dijkstra. Zijn broer Johannes de Jong was eveneens gezagvoerder en overleed te Harlingen.
Dirk trouwde te Harlingen op 09 december 1852 met Maaike Janus van Slooten, geboren op 02 februari 1829 te Harlingen en overleden aldaar op 15 november 1856. Uit dit huwelijk werden geboren Stijntje/Stientje de Jong op 29 augustus 1853 en Dirk de Jong op 19 maart 1855.
Dirk huwde voor de tweede maal op 27 januari 1859 te Harlingen met Trijntje Romkesd. Bakker, geboren te Franeker op 29 augustus 1834 en wonende te Rotterdam. Uit dit huwelijk werden geboren Hyke/Hieke op 21 augustus 1859, Johannes op 17 september 1861, Dirk op 28 augustus 1863 en Romke/(Rimke?) op 18 mei 1865, allen te Harlingen
Voorgaande gegevens van Stada (Kees.Stada@home.nl) dd 04 en 06 augustus 2003.
Volgens een akte van de Burgerlijke Stand te Rotterdam dd 29 augustus 1876 te Skolavick in Finland overleden op 20 juli 1876. 028-fol.136.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Dirk Klaas de Jong werd per 16 februari 1854 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "Stad en Lande". De contributie werd betaald door zijn vrouw Maaike Janus van Slooten, geboren 02 februari 1829. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind: Stientje (geb. 29 augustus 1853). Per 01 januari 1873 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse met als vlagnummer H44029-folio.016.
Dirk Klaas de Jong werd per 01 januari 1873 met vlagnummer H44 vanuit de 2de naar de 1ste klasse ingeschreven als effectief lid (dus als kapitein) van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Louis", boekhoudersnaam niet genoemd maar wonende te Amsterdam. Zijn contributie werd voldaan door zijn vrouw Trijntje R.Bakker, geboortedatum niet vermeld. (kennelijk is dit zijn tweede vrouw) Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 5 kinderen: Stijntje (29 augustus 1853) (kind uit het eerste huwelijk!) , Hieke (21 augustus 1859), Johannes (17 september 1861), Dirk (28 augustus 1863) en Rimke (18 mei 1865).
Hij was met vlagnummer H44 lid van het College in de periode 1873-1876034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Volgens een akte van de Burgerlijke Stand te Rotterdam dd 29 augustus 1876 te Skolavick in Finland overleden op 20 juli 1876. Zijn weduwe, wonende te Rotterdam, had recht op een uitkering uit het fonds van Zeemansvoorzorg van ¦875,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn kinderen Dirk en Rimke kregen ieder een uitkering van ¦10,- ineens
De schepen van de kapitein
D.K.de Jong was van 1873-1875 kapitein van de bark "Louis", rederij L.J.van der Sande te Amsterdam. Het schip verging in 1875 bij het eiland Nedingen in het Kattegat. Hetzelfde schip heette bij de bouw in 1852 "Sagitta" (kapitein Tys Dirksz Lieuwen) en vanaf 1866 "Tjadda Geziena" (kapitein J.O.Staal). Het verkreeg de naam "Louis" in 1870 (kapitein A.Oosterhuis)010-p.35.
lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorszorg036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H44 1873-1876 3/m sch. Louis (ex Tjadda Gesiena, ex Sagitta) L.J.van der Sande, Amsterdam
1875 op eiland Nidingen(Kattegat) gestrand en wrak
Bouma025 vermeldt D.K.de Jong als gezagvoerder gedurende:
* 1873 t/m 1875 van de bark “Louis” ex Tjadda Geziena, ex Sagitta, gebouwd in 1852 te Zwolle, 299 ton o.m., varend voor L.J.v/d Sande te Amsterdam. Het schip strandde in 1875 op het eiland Nidingen (Kattegat) en raakte wrak.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.K.Dijker werd met vlagnummer 689 effectief lid van Zeemanshoop per 07 oktober 1856 op voorspraak van P.Buijs Jr. Zijn schip was de "Henriette"002.
In de Algemene Vergaderingen van 30 september/07 oktober 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Klaas Dijker, oud 27 jaar, voerend de schooner “Henriëtte”, voor rekening van Johs. Bletz & J.P.Dudok van Heel, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1858 vraagt kapitein P.K.Dijkers toestemming om een reis onder vreemde vlag te mogen maken en de aanspraak op het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop te mogen houden. Dit wordt toegestaan mits wordt voldaan aan de betreffende artikelen uit het Reglement.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 vraagt kapitein P.K.Dijker om een reis te mogen maken onder Egyptische vlag met een hier in Nederland gebouwde stoomboot naar Alexandrië in Egypte. Het Bestuur gaat accoord.042.
Ook in de vergadering dd 11 mei 1865 krijgt kapitein P.K.Dijker toestemming om een schip onder Turkse vlag naar Alexandrië te varen.042
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
689 1856-1864 schoner Henriëtte Johs.Bletz en J.P.Dudok van Heel
1865-1868 bark Hermina Maria Elisabeth idem
1869-1871 bark Presto Johs.Bletz
1872-1873 brik Hester idem
1874-1876 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.K.Dijker Henriëtte 13 juli 1860 08 september 1862 (1861?)
Henriëtte 28 september 1861 08 september 1862
Henriëtte 19 november 1862 geen melding
Henriëtte geen melding 22 augustus 1863
Henriëtte 06 november 1863 16 juli 1864
Henriëtte 01 oktober 1864 01 oktober 1864 (sic)
Henriëtte Maria Elisabeth 05 augustus 1865 07 september 1867
Henriëtte Maria Elisabeth 01 januari 1868 geen meldingldeman
Bouma025 vermeldt P.K.Dijker als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1859 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;
* 1861 t/m 1865 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;
* 1865 t/m 1868 van de ijzeren bark “Hermina Maria Elisabeth”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor Bletz & Durdok van Heel te Amsterdam;
* 1870 t/m 1872 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;
* 1873 t/m 1874 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip strandde in 1874 op Terschelling en geraakte wrak.
Overige bijzonderheden
P.K.Dijker nam in 1872 de "Hester" (ex "Abeona", ex "Hollander") over van Oepke Sikkes Parma te Harlingen en was kapitein/eigenaar t/m 1874. In december van dat jaar strandde hij bij Terschelling, waarbij het schip wrak raakte013.
Betalingen m.b.t. de "Hermine Mariea Elisabeth" onder gezag van kapitein P.K.Dijker in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:
bron begin van de reis einde van de reis reisduur
491-318 fol.048 28 juli 1865 13 september 1867 25 maanden/15 dagen
491-318 fol.049 28 juli 1865 23 september 1867 25 maanden/25 dagen
491-318 fol.096 28 december 1867 28 mei 1869 17 maanden
In de Leeuwarder Courant van 17 november 1874 staat het volgende bericht:
“Leeuwarden 16 November
Het bij Terschelling gestrande Nederlandsch schip Hollander, kapitein Dijker, van Riga naar Harlingen, is in den nacht van den 12 dezer ten gevolge van den verschrikkelijken storm uit elkander geslagen; de lading ligt op het strand verspreid.”
En in dezelfde krant dd 22 november 1874 (volgens B.Kruithof) staat:
“Publieke Verkooping te Terschelling
ten overstaan van den Notaris B.BROES BOLDINGH, op Vrijdag 27 November 1874 van ruim 800 RIGASCHE BALKEN en ruim 104 PLANKEN, afmomstig uit het gestrande Nederlandsche Brikschp Hollander, kapitein P.Dijker.
Informatiën zijn te bekomen bij den Heer C.C.RUIGE te Terschelling”
Beide opgaven zijn niet te passen in de opgaven omtrent de bij Terschelling vergane “Hester”
Datum vanaf: |
1872 |
Kapitein: |
Dijker, Pieter Klaas |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
689 |
Overige informatie: |
In de Algemene Vergaderingen van 30 september/07 oktober 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Klaas Dijker. Hij was effectief lid in de periode 1856 t/m 1876 met vlagnummer 689.
In dec |
|