Inloggen
WILLEM DEN EERSTEN - ID 11666


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-04-16 / 1819-11-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Hoeker
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

Net Tonnage: 180.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-04-16
Register nr: 18140489
Scheepsnaam: WILLEM DEN EERSTEN
Type: Hoeker
Lasten: 180
Gebouwd in plaats: Rotterdam
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wendorp, J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Evers, E.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-04-16 WILLEM DEN EERSTEN
Manager: Petrus Johannes Wendorp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Petrus Johannes Wendorp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1819-06-00: Damaged
Amsterdam, 7 september. De PRINS WILLEM DE EERSTE (opm: hoeker WILLEM DEN EERSTEN), kapt. J. Abes, van Batavia, is den 26 juni 1819 aan de Kaap de Goede Hoop gekomen, in een bedroefde staat, hebbende het roer verloren, en zo lek dat onophoudelijk aan de gang moesten gehouden worden.
Op 20 mei sloeg de bliksem, op 34º36’ Z.B. en 29º O.L, in een van deszelfs masten en verbrandde een zeil. Den 20 juni werd het in grote nood ontmoet door de NIMROD, kapt. Gulliver, die het naar de Kaap vergezeld heeft.
1819-11-04: Sold to foreign country
Amsterdam, 1 februari. Volgens de laatste brieven van de Kaap de Goede Hoop was het schip WILLEM DE EERSTE (opm: hoeker WILLEM DEN EERSTEN), kapt. Jan Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, met deszelfs lading, den 3 en 4 november 1819, in de Baai Fals (opm: False Bay) publiek verkocht.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Evers, E.
Overige informatie: 1814-04-16

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Brandt, Isaac
Overige informatie: 1815-05-09

Familiegegevens

Bij de retouren van de zeebrieven las ik (Ger Mulder, 2012) dat Jan Abes als vervanger van Isaac Brandt na verkoop van het schip in Bay False was overleden.

 

De schepen van de kapitein

Zie hierna

 

 

Amsterdamsche Courant 23 september 1802:

“Uitgezeild ’s Lands Corvet De Spion, kapitein Siccama, hebbende onder zijn Convoy de Schepen Maria Aletta, kapt Schutter, Hendrica Johanna, kapt. van Sande, Batavia, kapt. Jansen, de Zeenimph, kap. Kater, Jupiter, kap. de Haan, de Vrouw Johanna, kapt. Abes.”

Amsterdamsche Courant 31 januari 1804:

“Amsterdam den 30 January. Met Brieven uit Batavia tot den 3den Juny l.l. loopende, zijn aldaar successivelijk gearriveerd het Schip Maria, Kapitein J.Muntingh, Minerva, Kapitein Jan G.Klad, en Jupiter, Kapiten Pieter de Haan, alle drie van hier … alsmede het Oost-Ind. Comp. schip de Heldin, Kapitein Gideon Jansen, van Middelburg; het laatste was, benevens de Schepen Vrouwe Johanna, Kapitein Jan Abes en de Snelle Lastdrager, Kapitein Murk Lels, naar de kust gezeild om eene laading rijst. Ook heeft men tijding, dat den 5den Juny in het opzeilen naar Batavia was het schip de goede Intentie, Kapitein Dirk Wester, van hier.”

 

Op 11 september 1803 te Batavia schreef Murk Lelsz aan de heer Ruijsch te Kaap de Goede Hoop een brief waarin de opmerking: “Wij zijn de 8-sten mei met Kapitein Jan Abes en het oorlogsfregat “De Freede” alhier gearriveerd, en den 28 mei weder van hier vertrokken naar Zamarang; vandaar naar Japara.”

Op 18 januari 1804 schreef kapitein Lels wederom een brief naar patroon Rogge te Zaandam, nu vanuit Kaap de Goede Hoop, waarin: Ik zond U een brief “met het schip De Vrouwe Johanna van kapitein Jan Abesz. Maar die is blijven liggen in Batavia en wederom gelost, dus zult u die papieren vooreerst nog wel niet krijgen.”

Op 12 februari 1804 schreef kapitein Murk Lels aan boord van zijn schip “Snelle Lastdrager” vanuit Kaap de Goede Hoop een brief naar zijn “patroon” A.Rogge te Zaandam een brief met daarin de opmerking: “Bij mijn vertrek uit Batavia (i.c. 14 oktober 1803) lagen daar nog de schepen van resp. Jan Abas …  Deze waren bijna allen klaar om te vertrekken. …“091.

 

In 2004 verscheen het boekje “Des Hemels Zegen. Scheepsbrieven van Murk Lelsz, 1803-1819” door Dorine Verheyden-Lels en Tineke de Bruyn-Lelsz, uitgegeven door de Stichting Lelsz-Lels bij Hollaers van Elkerzee BV. Daarin eveneens citaten uit brieven van Murk Lelsz o.a.:

“Aan Den Edele Heer Reijnst, Batavia Zamarang, den 10e Junij 1803. … De 6e van deze maand ben ik hier (i.c. Semarang) zeer voorspoedig gearriveerd zoodat ik precies een week onderweg ben geweest. Jan Abesz is gisteren eveneens gearriveerd.” Op 25 Juni vertrekt Murk weer uit Semarang naar Jepara en wordt aldaar zee gastvrij ontvangen door de resident.. Hij schrijft op 30 juni 1803 aan Jan Abesz te Jawana: “Ik vind het hier een zeer aangenaam oord met een bovenmatig vriendelijke resident die mij met weldaden overlaadt. … “

 

Van Sluijs013 vermeldt betreffende de Vrouw Johanna, 382 last, kapitein Jan Abes:

Amsterdamsche Courant 23 september 1802: “23 sept 1802 uit Texel naar Batavia onder convooi eskader Korvet Spion Cap. Siccema

Amsterdamsche Courant 29 maart 1803:

“de Vrouw Johanna, Kapt. Jan Abes van A’dam naar Batavia a/d Kaap de Goede Hoop en voor 18 mei 1802 te Batavia aangekomen.”

Amsterdamsche Courant 31 januari 1804 en 3 mei 1804 nog te Batavia, zelfde kapitein

 

De “Prins Willem I” wordt niet door Bouma025 vermeld. Van Sluijs013 geeft de volgende informatie:

De “Prins Willem I” is een hoekerbrik/barkentijn. Op 28 april 1818 stond in de Amsterdamsche Courant het bericht dat het schip met troepen naar Batavia was uitgezeild. Het schip kwam op 27 november 1818 te Batavia aan.

In de Amsterdamsche Courant van 14 september 1819 stond het bericht: “De Prins Willem de Eerste Kapt J.Abes, is in bedroefde staat  hebbende het roer verloren en zoo lek dat steeds de pompen op gang gehouden moeten worden. 26 Juni 1819 a/d Kaap de G..H.. gearriveerd. 20 Mei sloeg de bliksem in een der masten en verbrandde een zeil. 20 Juni werd het door de Nimrod Kapt. Gulliver in grooten nood ontmoet, die het naar de Kaap verzeild heeft.

 

In 1817 monsterde Thomas Lange hij in Amsterdam aan als matroos op het grote hoekerschip "Willem den Eersten" voor een reis naar Batavia. Het schip vertrok eind maart 1818 met 'Z.M.Troepen', niet evenwel nadat er op het laatste moment nog een wisseling van kapitein had plaatsgevonden. Vier maanden later kwam het schip in Rio de Janeiro aan, waarheen het na een muiterij onder het detachement had moeten uitwijken. Dan ging het een tijdje goed met het schip. Het bereikte Batavia zonder verdere problemen, "overwinterde" in Batavia, en vertrok eind maart 1819 weer naar Amsterdam. Op 20 mei werd het schip door de bliksem getroffen en zwaar beschadigd. In die toestand kwam de "Willem den Eersten" op 26 juni aan de Kaap aan, waar getracht werd het schip te repareren. Het schip voer begin november weer uit, maar de volgende dag was het opnieuw lek en kwam terug. De "Willem den Eersten" werd op het strand gezet, de lading gelost en het schip verkocht. Kapitein Abes stierf aan de Kaap. Einde van de "Willem den Eersten". Niet een eenvoudige eerste verre reis voor de Noorse domineeszoon.

Zie ook bij Thomas Lange. Gegevens uit een brief van Ehrhardt aan Ger Mulder - 2006

 

 

Overige bijzonderheden

Op 26 april 1821 werd door de Staatsraad in Den Haag het verzoek van Wendorp behandeld om geen penaliteiten conform de wet van 14 maart 1819 op te leggen omdat de zeebrief en Turkse Pas d.d. 22 november 1817 te laat waren geretourneerd. Uit hoofde van bekomen schade was het schip, destijds (ZB 1817) gevoerd door schipper Isaac Brandt, buitenslands verkocht, terwijl schipper J. Abes die gezegde I. Brandt op die bodem vervangen had gedurende de reize was overleden, welk alles plaats gehad hebbende, terwijl in de tijdige opzending die voorzeide documenten had doen ontstaan.

Gezien de omstandigheden welke hier hebben te zamen gelopen worden in dit speciale geval de zeebrief en Turkse Pas geadmitteerd als tijdig ingediend.

Bron: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, bestanddeel 146, (foto’s 33-34)

 

J.Abes verzorgde per 14 februari 1818 vanuit Texel met de “Prins Willem I” een troepentransport van 2 officieren en 66 manschappen naar Nederlands Oost-Indië065.

 

Rotterdamsche Courant 10 september 1818114

Amsterdam, 8 september. Kapt. Jan Altes, voerende het schip WILLEM DEN EERSTEN, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, meldt van Rio-Janeiro, in dato 5 juli, dat hij aldaar binnengelopen was en zijn reis spoedig zoude voortzetten; zijnde het schip, benevens de equipagie, passagiers en troepen, in de best mogelijke welstand.

 

Rotterdamsche Courant 15 mei 1819114

Amsterdam, 13 mei. Volgens een brief van Batavia, van den 15 december 1818, was den 26 november (opm: 1818) aldaar in goede staat gearriveerd het schip (opm. hoeker) WILLEM DEN EERSTEN, J. Abes, van Amsterdam, laatst van Rio-Janeiro; de equipagie was in de beste welstand; behalve dit schip lagen den 15 december 1818 ter rede van Batavia de volgende Nederlandse schepen: ARINUS MARINUS, A. Langeveld; de ZEEMEEUW, P.F. Wegener; FRANKLIN, C. Swaan; JAVA, A. Jongheim; de VREDE VAN DORDRECHT, J. Slijk; CANTON, J. Schindehutte; la JEUNE ANNETTE, G. van den Broek; ANNA, C.R. Stolte; ELISABETH, …. (opm: niet ingevuld); CORNELIA, G. Havestein; de VRIENDSCHAP, …..; de HOOP, M.D. Ihuke; de GOEDE VOORNEMENS, ….; SIMON FREDRIK, ……; ANNA MARIA, ……; de JONGE CHRISTINA, …..; en CATHARINA DE TWEEDE, …….

 

Rotterdamsche Courant 29 juli 1819114

Amsterdam, 27 juli. Volgens een brief van Batavia (opm: Djakarta), van den 12 maart, zou het schip WILLEM DEN EERSTEN, kapitein J. Abes, den 20 dito van daar naar Amsterdam vertrekken.

 

Rotterdamsche Courant 09 september 1819114

Amsterdam, 7 september. De PRINS WILLEM DE EERSTE, kapt. J. Abes, van Batavia, is den 26 juni aan de Kaap de Goede Hoop gekomen, in een bedroefde staat, hebbende het roer verloren, en zo lek dat onophoudelijk aan de gang moesten gehouden worden.

Op 20 mei sloeg de bliksem, op 34º36’ Z.B. en 29º O.L, in een van deszelfs masten en verbrandde een zeil. Den 20 juni werd het in grote nood ontmoet door de NIMROD, kapt. Gulliver, die het naar de Kaap vergezeld heeft. (opm: zie RC 161219 en 220120)

 

Amsterdamsche Courant 14 september 1819114

“Zee-tijdingen … De Prins Willem den Eersten, kapitein J.Abes, van Batavia, is den 26sten Junij aan de Kaap de Goede Hoop gekomen in een bedroefden staat, hebbende het roer verloren, en zo lek dat onophoudelijk de pompen aan den gang moesten gehouden worden. Den 20sten Mei sloeg de bliksem, op 34o36’breedte en 29 ooster lengte in een van deszelfs masten en verbrandde een zeil. Den 20sten Junij werd het in grooten nood ontmoet door de Nimrod, kapitein Gulliver, die het naar de Kaap vergezeld heeft.”

 

Rotterdamsche Courant 09 september 1819114

Amsterdam, 7 september. De PRINS WILLEM DE EERSTE (opm: hoeker WILLEM DEN EERSTEN), kapt. J. Abes, van Batavia, is den 26 juni aan de Kaap de Goede Hoop gekomen, in een bedroefde staat, hebbende het roer verloren, en zo lek dat onophoudelijk aan de gang moesten gehouden worden.

Op 20 mei sloeg de bliksem, op 34º36’ Z.B. en 29º O.L, in een van deszelfs masten en verbrandde een zeil. Den 20 juni werd het in grote nood ontmoet door de NIMROD, kapt. Gulliver, die het naar de Kaap vergezeld heeft.

 

Rotterdamsche Courant 23 oktober 1819114

Amsterdam, 21 oktober. Kapitein J. Abes, voerende het schip WILLEM DEN EERSTEN (opm: hoeker PRINS WILLEM DEN EERSTEN), van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, en aan de Kaap-de-Goede-Hoop lek binnengelopen, meldt, in dato 2 juli, dat hij in de Simonsbaai liggende was, en daar het schip zeer lek bleef, genoodzaakt was te lossen, waarmede hij reeds een begin gemaakt had. (opm: lading en schip zijn 3 en 4 november publiek verkocht, zie RC 030220)

 

Rotterdamsche Courant 16 december 1819114

Amsterdam, 14 december. Volgens brief van de Kaap de Goede Hoop, van den 23 september, lag het schip WILLEM DE EERSTE, kapt. J. Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, gereed om onmiddellijk zelf de reis voort te zetten.

 

Rotterdamsche Courant 28 december 1819114

Amsterdam, 26 december. In een brief van de Kaap-de-Goede-Hoop, van de 11 tot den 22 oktober, wordt gemeld, dat in de Tafelbaai, op het Paarden-eiland, gestrand is het Engels schip ELISABETH, met 2000 balen katoen en suiker, van Bombaij komende. …

…Het schip WILLEM DE EERSTE (opm: PRINS WILLEM DEN EERSTEN), kapt. J. Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, was de 6 dito uit Baai-Fals (opm: False Bay) gezeild, doch de volgende dag lek en met 3 en half voet water in het ruim terug gekomen; men had hetzelve voor het Zeehoofd op strand gehaald en een partij koffij en rijst, welke onbeschadigd was, gelost; voor het overige was de lading zeer zwaar beschadigd. (opm: zie ook RC 220120 en 030220)….

 

Bataviasche Courant 08 januari 1820114

De Nederlandse brik WILLEM DEN EERSTEN, kapt. Jan Abes, van Java naar Amsterdam met koffij, suiker, enz, den 6 oktober 1819 uit Simons-Baai vertrokken ter voorzetting harer reis, is den 7 dito aldaar weder uit zee geretourneerd, zijnde nog immer zeer lek. Het schip, den 20 maart van Batavia vertrokken, was den 26 juni te Simons-Baai zeer lek binnengelopen, geadsisteerd door het Engelse schip NIMROD, kapt. T. Gulliver, hebbende op haar reis veel schade ondergaan door donder, bliksem en storm. (opm: zie RC 030220)

 

Amsterdamsche Courant 20 januari 1820114

“Volgens een brief van de Kaap van 28 Ocober, was het Nederlandsche schip (hoeker) Prins Willem de Eerste, dat den 26e Juny (1819) in slechte staat van Batavia, in Simonsbaai binnengekomen, en na reparatie den 5den October weder in zee gestoken was, den 7den teruggekomen, zoo zwaar lek, dat men het op strand had moeten zetten. Een groot gedeelte der lading was beschadigd gevonden en in veiling verkocht.

Volgens laatste brieven van de Kaap de Goede Hoop was het schip Willem de Eerste, Kapt. Jan Abes, van Batavia naar Amsterdam met deszelfs lading op 3 en 4 Nov. 1819 in baai Fals publiek verkocht.” (Zie ook Amsterdamsche Courant van 02 maart 1820)

Van het schip zou een Journaal bestaan opgemaakt door W.E.Popta. Daarover is er  een bericht door Jacob Swart (is dat in de Verhandelingen betrekkelijk het Zeewezen, … ?). Volgens dit Journaal zou de kapitein door bliksemstralen blind geworden zijn en daarna zijn opgevolgd door de opperstuurman. (ik heb naar dit Journaal geen verdere naspeuring gedaan. Wellicht meer informatie bij het NSM te Amsterdam)

 

Rotterdamsche Courant 22 januari 1820114

Rotterdam, 21 januari. Volgens een brief van de Kaap de Goede Hoop, van den 28 oktober 1819, was het Nederlandse schip PRINS WILLEM DE EERSTE (opm: hoeker WILLEM DEN EERSTEN, kapt. J. Abes), dat den 26 juni in slechte staat van Batavia in Simons-Baai binnengekomen, en na reparatie den 5 oktober weder in zee gestoken was, den 7 terug gekomen, zo zwaar lek, dat men het op strand had moeten zetten. Een groot gedeelte der lading was beschadigd gevonden en in veiling verkocht.

 

Rotterdamsche Courant 03 februari 1820114

Amsterdam, 1 februari. Volgens de laatste brieven van de Kaap de Goede Hoop was het schip (hoeker) WILLEM DE EERSTE (opm: brik WILLEM DEN EERSTEN), kapt. Jan Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, met deszelfs lading, den 3 en 4 november 1819, in de Baai Fals (opm: False Bay) publiek verkocht.

Het schip SAMARANG, kapt Jan Scholtijs, mede van Batavia naar Amsterdam, was den 4 november uit de Baai Fals gezeild, doch dezelfde dag, uit hoofde van tegenwind, teruggekomen.

 

 

Op 26 april 1821 werd door de Staatsraad in Den Haag het verzoek van Wendorp behandeld om geen penaliteiten conform de wet van 14 maart 1819 op te leggen omdat de zeebrief en Turkse Pas d.d. 22 november 1817 te laat waren geretourneerd. Uit hoofde van bekomen schade was het schip, destijds (ZB 1817) gevoerd door schipper Isaac Brandt, buitenslands verkocht, terwijl schipper J. Abes die gezegde I. Brandt op die bodem vervangen had gedurende de reize was overleden, welk alles plaats gehad hebbende, terwijl in de tijdige opzending die voorzeide documenten had doen ontstaan.

Gezien de omstandigheden welke hier hebben te zamen gelopen worden in dit speciale geval de zeebrief en Turkse Pas geadmitteerd als tijdig ingediend.

Bron: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, bestanddeel 146, (foto’s 33-34)

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Abes, Jan

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-04-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WILLEM DEN EERSTEN
Schipper: Everts, Eldert
Scheepstype: hoeker
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1815

OHC 050915
Amsterdam, 2 september. Aan onze stad gearriveerd I. Brandt van Fredrikshaven.

1816

LCO 260416
De 14de april, was bij Calais in goede staat zeilende; het schip WILLEM DEN EERSTEN, kapt. I. Brandt, van Amsterdam. naar Curacao, passagiers en equipage waren in goede welstand.
CCR 100816
Advertentie. Een ieder word gewaarschouwd, geen geld ofte goederen en waren ofte eenig crediet te geven, aan het scheepsvolk van het brigantijn schip WILLEM DEN EERSTEN, zonder schriftelijk content, van de ondergetekende, zullende die geen, hier tegen contrarie handelende, geene betalinge kunnende vorderen, veelminder genieten. Een ieder hoede zich voor schade. I. Brandt. Curacao, 22sten juni, 1816.
CCR 070916
Advertentie. Naar Amsterdam. In oktober van hier vertrekken het schip WILLEM DEN EERSTEN, kapt. Jan Brandt. Voor vracht of passage, kan men zich vervoegen bij de kapitein aan boord, of bij de ondergetekenden,  C W. Jutting & Co. 6de september, 1816.
CCR 161116
Advertentie. Het Brigantijn schip WILLEM DEN EERSTEN, Captein Isaac Brandt, zal op de 25sten dezer, van hier naar Amsterdam vertrekken. Die genen die enige vorderingen ten lasten van het gemeld schip mochten hebben gelieven zich bij de ondergetekende, voor dien dag te addresseren. C.W. Jutting & Co. en Beutner & TH. Jutting. Curacao, 8 november 1816.
CCR 071216
Advertentie. Gouvemement's Secretary den 6den december 1816. Hierbij wordt kennis gegeven dat ter Gouvemement's Secretary een brieven zak zal worden opgemaakt, om met de Hollandse brigantijn genaamd WILLEM DEN EERSTEN, van hier naar Amsterdam verzonden te worden, en dat dezelve op donderdag de 12de december om twee uren des namiddags zal gesloten worden. De Secretaris van Zyne Excellentie den Gouverneur Generaal, W. Prince.
CCR 071216
Advertentie. Naar Amsterdam. Zal zonder uitstel op de 13de dezer van hier vertrekken, het brigantijn schip WILLEM DEN EERSTEN, captein Isaac Brandt, Alle de geenen die enige vorderingen ten lasten gemelde schip mochte hebben, gelieven zich voor de 11de december, te addresseren bij C.W. Jutting & Co. en Beutner & TH. Jutting. Curacao, 6den december 1816.

1817

CCR 250117
advertentie. Gouvernement's Secretary den 24ste januari 1817 Hierbij wordt kennis gegeven dat het vertrek van het brigantijn schip genaamd WILLEM DEN EERSTEN naar Amsterdam opgeschort is tot de 1st februari aanstaande; en dat de brieven zak op vrijdag de 31ste dezer des namiddags om 2 uuren zal gesloten worden. De Secretaris van Zyne Ercellentie den Gouverneur Generaal, W. Prince.
CCR 010217
Curacao, 30 januari. Uitgeklaart de brik WILLEM DEN EERSTEN, Brandt naar Amsterdam.
OHC 250217
In het begin van januari zou van Curacao vertrekken het schip WILLEM DEN EERSTEN, J. Brandt naar Amsterdam.

Op 22-11-1817 wordt voor de WILLEM DEN EERSTEN door P.J. Wendorp uit Amsterdam een nieuwe zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. I. Brandt naar Batavia.

1818

RC 100918
Amsterdam, 8 september. Kapt. Jan Altes (opm: Jan Abes), voerende het schip WILLEM DEN EERSTEN, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, meldt van Rio-Janeiro, in dato 5 juli, dat hij aldaar binnengelopen was en zijn reis spoedig zoude voortzetten; zijnde het schip, benevens de equipagie, passagiers en troepen, in de best mogelijke welstand.

1819

RC 150519
Amsterdam, 13 mei. Volgens een brief van Batavia, van den 15 december 1818, was den 26 november (opm: 1818) aldaar in goede staat gearriveerd het schip (opm: hoeker) WILLEM DEN EERSTEN, J. Abes, van Amsterdam, laatst van Rio-Janeiro; de equipagie was in de beste welstand
RC 290719
Amsterdam, 27 juli. Volgens een brief van Batavia (opm: Djakarta), van den 12 maart, zou het schip WILLEM DEN EERSTEN, kapitein J. Abes, den 20 dito van daar naar Amsterdam vertrekken.
RC 090919
Amsterdam, 7 september. De PRINS WILLEM DE EERSTE (opm: hoeker WILLEM DEN EERSTEN), kapt. J. Abes, van Batavia, is den 26 juni aan de Kaap de Goede Hoop gekomen, in een bedroefde staat, hebbende het roer verloren, en zo lek dat onophoudelijk aan de gang moesten gehouden worden.
Op 20 mei sloeg de bliksem, op 34º36’ Z.B. en 29º O.L, in een van deszelfs masten en verbrandde een zeil. Den 20 juni werd het in grote nood ontmoet door de NIMROD, kapt. Gulliver, die het naar de Kaap vergezeld heeft.
RC 231019
Amsterdam, 21 oktober. Kapitein J. Abes, voerende het schip (opm: hoeker) WILLEM DEN EERSTEN, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, en aan de Kaap-de-Goede-Hoop lek binnengelopen, meldt, in dato 2 juli, dat hij in de Simonsbaai liggende was, en daar het schip zeer lek bleef, genoodzaakt was te lossen, waarmede hij reeds een begin gemaakt had. (opm: lading en schip zijn 3 en 4 november publiek verkocht, zie RC 030220)
RC 161219
Amsterdam, 14 december. Volgens brief van de Kaap de Goede Hoop, van den 23 september, lag het schip WILLEM DE EERSTE, kapt. J. Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, gereed om onmiddellijk zelf de reis voort te zetten.
RC 281219
Het schip WILLEM DE EERSTE (opm: PRINS WILLEM DEN EERSTEN), kapt. J. Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, was de 6 dito uit Baai-Fals (opm: False Bay) gezeild, doch de volgende dag lek en met 3 en half voet water in het ruim terug gekomen; men had hetzelve voor het Zeehoofd op strand gehaald en een partij koffij en rijst, welke onbeschadigd was, gelost; voor het overige was de lading zeer zwaar beschadigd.

1820

RC 030220
Amsterdam, 1 februari. Volgens de laatste brieven van de Kaap de Goede Hoop was het schip WILLEM DE EERSTE (opm: hoeker WILLEM DEN EERSTEN), kapt. Jan Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, met deszelfs lading, den 3 en 4 november 1819, in de Baai Fals (opm: False Bay) publiek verkocht.

1821

Op 26 april 1821 werd door de Staatsraad in Den Haag het verzoek van Wendorp behandeld om geen penaliteiten conform de wet van 14 maart 1819 op te leggen omdat de zeebrief en Turkse Pas d.d. 22 november 1817 te laat waren geretourneerd. Uit hoofde van bekomen schade was het schip, destijds (ZB 1817) gevoerd door schipper Isaac Brandt, buitenslands verkocht, terwijl schipper J. Abes die gezegde I. Brandt op die bodem vervangen had gedurende de reize was overleden, welk alles plaats gehad hebbende, terwijl in de tijdige opzending die voorzeide documenten had doen ontstaan.

Gezien de omstandigheden welke hier hebben te zamen gelopen worden in dit speciale geval de zeebrief en Turkse Pas geadmitteerd als tijdig ingediend.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7148-110
DVD 6 – II – 17,18
__________________________________________________
Acte van koop/verkoop
Naam schip: JOHAN & HEINRICH

Plaats en datum acte koop/verkoop, Amsterdam, 5 januari 1806

Soort schip houere (vertaald in Frans; hoeker??)

Bouwwerf / verkoper Poppe Anes van der Wall, burger van Embden, voor zijn huis van koophandel Van der Wall & Co., Embden

Gevoerd door kapt. kapt. Johannes Kok

Eigenaar / aankoper Petrus Johannes Wendorp, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken twee masten

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris Balthazar Nolthenius, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 6000,-

Bijzonderheden: de acte was in het Frans gesteld, vertaald uit het Nederlands op 28 oktober 1812






Researcher/datum research ML/050607

Naam JOHAN EN HEINRICH
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7148
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-125
DVD 6 – VIII – 118,119
__________________________________________________
Eigendomsbewijs
Naam schip: WILLEM DEN EERSTE

Plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 19 november 1817

Soort schip hoeker

Eigenaar: Petrus Johannes Wendorp, alleen-eigenaar van het schip.

Gevoerd door kapt. Isaac Brandt

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken twee masten

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 19 november 1817

Nummer van registratie deel 9, folio 70, recto, afd. 1.

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: bij de acte is een aantekening gevoegd, luidende:”125. De bewijzen van eigendom van het hoekerschip WILLEM DEN EERSTEN te vinden onder de documenten ter verkrijging van zeebrieven van 1814, no. 110.
Opm.: in de acte staat DE EERSTEN, in het aantekenbriefje WILLEM DEN EERSTEN



Researcher/datum research ML/110907

Naam WILLEM DE EERSTE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7154
Klik hier om de originele akte te bekijken