Familiegegevens en opleiding
Teunis van Rossen werd geboren op 11 november 1822 te Hellevoetsluis als zoon van de Nederlands Hervormde Cornelis Johannes van Rossen, bewaarder, en Hendrika Maria Jacoba Bouman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Aert van Nesstraat Wijk 15 nr. 142.
Hij trouwde op 22 maart 1848 te Rotterdam met Helena Carolina Nieuwkamp, geboren op 23 februari 1824 te Grissee onder Soerabaja als dochter van de Rooms-Katholieke Johan Benjamin Nieuwkamp, wonende te Vierlingsbeek en Wilhelmina Christina ’t Hooft, wonende te Soerabaja.
Hij overleed te Rotterdam aan de van Oldenbarneveldstraat op 11 maart 1886005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van Rossen was met vlagnummer R261 in de periode 1851 t/m 1886 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart, onderbroken in 1877 met vlagnummer R62058.
In de Jaargang 1878 van Sweijs021 (dit sloeg dus op ledenlijst uit 1877) staat onder nummer R261 ene G. van Bezey, terwijl daarvoor èn daarna bij dit nummer T. van Rossen is vermeld. Ook in het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij058 staat G. van Bezey bij nummer R261. Kennelijk heeft van Bezey, die in 1878 overleed (zie aldaar), korte tijd dit nummer gedragen. Maar of van Rossen zijn lidmaatschap heeft onderbroken is niet bekend.
Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van twee personen met de naam T. van Rossen. In dat geval zou de biografie hiervoor005 slaan op de tweede persoon, vanwege de overlijdendatum 1886.
T.van Rossen was in 1858, 1859, 1864, 1868 en 1880-1883 afwissellend commissaris en van 1884-1885 permanent commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 is overleden.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T. van Rossen met vlagnummer R261 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851, 1855 bark “Witte Cornsz de With” 293 last voor Pistorius & Bicker Carten te Rotterdam
* 1858, 1859 bark “Tollens” 376 last voor Pistorius & Bicker Carten te Rotterdam
* 1862 t/m 1867 fregat “Jedo” 399 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1874 fregat “Bali” 649 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1878, 1880 t/m 1883, 1885 geen vermelding van schip en reeder
In het Jaarverslag 1877 staat kapitein T. van Rossen met vlagnummer R62 in de ledenlijst als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.
T.van Rossen was van 1856-1868 kapitein van het houten fregat “Jedo”, gebouwd in 1856 door W.van der Hoeven, te Schiedam, 753 ton, varende voor Bonke & Co te Rotterdam052
Bouma025 vermeldt T.van Rossen als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1856 van de bark “Witte Cornelisz de Witt”, gebouwd in 1851 te Lekkerkerk, 558 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam;
* 1857 t/m 1861 van de bark “Tollens”, gebouwd in 1856 te Hendrik Ido Ambacht, 711 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam
* 1862 t/m 1868 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;
* 1870 t/m 1877 van het fregat “Bali”, ex Rothley, gebouwd in 1865 te Quebec, 1081 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
T.van Rossen verzorgde per 16 november 1857 vanuit Hellevoetsluis met de “Tollens” een transport van 7 officieren en 150 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 18 februari 1858 na een reis van 94 dagen.
Hij vertrok op 10 mei 1861 vanuit Brouwershaven met de “Jedo” en 2 officieren plus 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 augustus 1861 na 105 dagen.
Op 26 juli 1863 ging hij vanuit Brouwershaven met de “Jedo” en 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 16 november 1863 na 113 dagen065.
Er moet een scheepsportret bestaan van de bark “Witte Cornelisz de With” door Jacob Spin met daarop vlag R261 van kapitein van Rossen. Een afbeelding heb ik gezien in het Rotterdams Nieuwsblad van dinsdag 16 februari 1988 waarin een verhaal door scheepsjongen Dirk Kruijmel, die bij zijn oom Leonard Kruijmel (de opvolger van kapitein van Rosseen) op dit schip voer.
Familiegegevens en opleiding
Jacob Waterberg werd geboren te Groningen op 25 september 1854 als zoon van Reinder Waterberg en Hinderkien de Vries.
Hij trouwde op 20 april 1911 te Groningen met Jaaptje Nanninga, geboren te Uithuizen op 13 februari 1857 als dochter van Berend Nanninga en Grietje Marema. Deze was eerder op 10 mei 1900 te Groninger getrouwd met de kapper Arnoldus Smit, die op 16 juni 1910 te Groningen overleed, 66 jaar.
Jaaptje overleed op 22 september 1932 te Groningen, 75 jaar.
Jacob Waterberg overleed op 08 april 1929 te Groningen, 74 jaar, relatie Jaaptje Nanninga.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Waterborg was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 61 in de periode 1894 t/m 1897.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.(!!) Waterborg als gezagvoerder gedurende:
* 1884 t/m 1887 van de bark”Amanda”, gebouwd in 1854 te Rostock, 258 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;
* 1888 t/m 1891 van de bark “Clara” ex Bali, ex Rothley, gebouwd in 1865 te Quebec, 1048 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes. Het schip werd in 1891 te Havana wegens averij afgekeurd en verkocht.
Volgens Mast092a op 29 januari 1891 lek binnen gelopen te Havanna op reis van Pensacola naar Delfzijl met hout. Op 18 maart 1891 te Havanna afgekeurd en op 6 april verkocht voor gouden $675,-.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1882-42, 20 maart 1882, bark “Amanda”, kapitein Popko Deisz, 37 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jacob Waterborg, 27 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1882-102, 06 juli 1882, bark “Amanda”, kapitein Popko Deisz, 38 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jakob Waterborg, 27 jaar uit Groningen, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-25, 12 maart 1883, bark “Hamanda”, kapitein Popko J.Deisz, 39 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jacob Waterborg, 28 jaar uit Groningen, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-95, 02 september 1883, bark “Amanda”, kapitein Jacob Waterborg, 28 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Klaas Freerks Bos, 44 jaar uit Farmsum, kok en 5 matrozen;
Monsterrol, 1884-35, 20 maart 1884, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 29 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Klaas J.Bos, 46 jaar uit Farmsum en 4 matrozen;
Monsterrol 1884-63, 19 juli 1884, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 29 jaar uit Groningen. Voorts kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1884-89, 01 september 1884, bark “Hamanda”, kapitein Jakob Waterborg, 29 jaar uit Groningen. Voorts kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1885-20, 17 maart 1885, bark “Hamanda”, kapitein Jakob Waterborg, 30 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1885-60, 08 juli 1885, bark “Amanda”, kapitein Jacob Waterborg, 30 jaar uit Groningen. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1885-84, 28 augustus 1885, bark “Amanda”, Jakob Waterborg, 30 jaar uit Groningen, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1886-21, 05 april 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts stuurman jan Jakob Valom, 32 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichmatroos;
Monsterrol 1886-52, 09 juli 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Jan Jacob Valom, 32 jaar uit Farmsum,kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1886-76, 01 september 1886, bark “Amanda”, kapitein Jakob Waterborg, 31 jaar uit Groningen. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1887-46, 09 april 1887, bark “Hamanda”, kapitein Jakob Waterborg, 32 jaar uit Groningen. Voorts een kok;
Monsterrol 1887-114, 13 december 1887, bark “Clara”, kapitein Jakob Waterborg, 33 jaar uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Joseph Johannes van der Nap, 32 jaar uit Groningen, 2de stuurman Herman Kornelis van der Goot, 20 jaar uit Sappemeer, 2 koks, bootsman, timmerman, zeilmaker, 8 matrozen en 5 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-63, 18 juli 1888, bark “Clara”, kapitein Jakob Waterborg, geen leeftijd vermeld uit Groningen. Enige persoon op de monsterrol;
Monsterrol 1888-72, 28 juli 1888, bark “Clara”, kapitein Jakob Waterborg, 33 jaar uit Groningen. Voorts 1ste stuurman Evertwijn Boswijk, 47 jaar uit Oude Pekela; 2de stuurman Jakob Ugen, 44 jaar uit Munterndam, kok, bootsman, timmerman, zeilmaker, 10 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1911-66, 29 mei 1911, sleepboot “Frater”, kapitein J.Waterberg, 56 jaar uit Groningen. Voorts stuurman J.Swart 36 jaar uit Delfzijl, 1ste machinist en een 2de machinist.
Samenvatting van de monsterrollen
-
Vanwege de combinatie van de vermelding van de schepen, de leeftijd van de kapitein en diens vóórnaam is , allen op de monsterrollen, is geconcludeerd dat er sprake is van Jacob Waterberg. Toch is ook op de monsterrollen soms als naam Waterborg vermeld.
-
Er zijn in totaal 18 monsterrollen met de naam van Jacob op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1882 t/m 1911 met als leeftijden 27 t/m 56 jaar, een zeemanscarriére van zeker meer dan 30 jaar.
-
Als woonplaats is altijd Groningen opgegeven
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1882-1883 stuurman op de bark “Amanda, kapt. Popko Deisz 27-28 jaar
` * 1883-1887 kapitein op de bark “Amanda” (ook “Hamanda) 28-31 jaar
* 1888 kapitein op de bark “Clara” 32-33 jaar
* 1911 kapitein op de sleepboot “Frater” 56 jaar.
was een boot van de sleepbootrederij Frater Smit
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 04 oktober 1888114
Rotterdam, 2 oktober. Volgens telegram uit Gothenburg is het barkschip CLARA, kapt. J. Waterborg, van Sundsvall naar Delfzijl, gestrand en zit vol water. (opm: schip blijft in de vaart t/m 1891).