Inloggen
SCHELDE (DE) - ID 10509


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1826-11-25 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830
Onder Nederlandse Vlag tussen:1834-02-26 / 1839-11-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1826
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Louis Lecarpentier, Antwerp, Netherlands
Date Laid Down: 1825-03-01
Launch Date: 1826-10-03
Delivery Date: 1826-10-07
Technical Data

Gross Tonnage: 301.00 lasts
Gross Tonnage 2: 571.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 35.80 Meters Registered
Beam: 6.43 Meters Registered
Depth: 5.58 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1826
Datum agenda: 1826-11-25
Register nr: 18260804
Scheepsnaam: SCHELDE
Type: Fregat
Lasten: 301
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Serruys & Co., J.
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Neurenberg, C.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1826-10-07 DE SCHELDE
Manager: Firma Jacques Serruys & Co., Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Firma Jacques Serruys & Co., Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1834-02-26 DE SCHELDE
Manager: Firma Jacques Serruys & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Jacques Serruys & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1826-01-16: Damaged
Bij het vertrek vanuit Antwerpen voor de eerste rondreis naar Batavia, liep het fregat de SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, op 16 januari op een bank en bekwam schade. In Antwerpen werd het schip gerepareerd. Pas een jaar later, januari 1827, was de reparatie voltooid en werd de reis voortgezet.
1839-11-26: Final Fate: Sunk

Op 26 november 1839 is de SCHELDE, kapt. C.M. van Dijcke, bij Ascencion, op een klip gelopen en later gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Neurenbergwas met vlagnummer 6 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

C.Neurenberg was in 1828/1829 gezagvoerder op het fregat de “Schelde”, in oktober 1826 “achter het Bassin te Antwerpen” te water gelaten, met Le Carpentier als scheepsbouwmeester, groot 571 ton. In de Amsterdamsche Courant van 1828/1829 zouden berichten voorkomen over een reis van Antwerpen naar Batavia, aanvangend 26 juni 1829. De boekhouder was J.Serruys & Co te Rotterdam013.

In de “Nederlandsche Hermes” 3e jaargang nr. 9, 1828 op p.76 012 staat de vermelding van het fregat “Schelde”, in oktober 1826 “achter de batterij aan het bassin” te Antwerpen van stapel gelopen , 571 ton, met als bouwmeester Le Carpentier met als eigenaar of boekhouder J.Serruys & Co.

Van Sluijs013 vermeldt:

“Selina

Amsterdamsche Courant 1821  C.Neurenberg kwam 23 juni 1818 te Oostende aan.”

 

Van Sluijs013 vermeldt een kapitein J. Neurenberg als gezagvoerde van de “Koophandel” (geen type, bouwjaar en tonnage). In het Handelsblad zou een melding zijn van dit schip met deze kapitein uit 1836-1837 met een reis van Batavia naar Hellevoetsluis.

 

Bouma025 vermeldt C.Neurenberg als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1829 op het 3/m schip “Schelde”, gebouwd in 1826 te Antwerpen, 600 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;

niet op een schip de “Koophandel” vermeld.

*    1835 t/m 1838 van het 3/mschip “Koophandel”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 700 ton, varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;

  • 1839 t/m 1841 van het 3/m schip “Soerabaya”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 624 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam. Het schip liep op 28 october 1837 op de werf Merwede te Dordrecht te water. De kiel was gelegd op 20 september 1836, de scheepsbouwmeesters waren C.Gips & Zn.

 

Overige bijzonderheden

C.Neurenberg verzorgde per 07 januari 1828 vanuit Vlissingen met de Schelde een troepentransport van 1 officier en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 mei 1828 na 122 dagen , waarbij onderweg 1 militair was overleden

Op 21 maart 1829 vertrok hij wederom met de Schelde uit Vlissingen en nu met 1 officier en 179 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1829 na 98 dagen.

Op 22 mei 1834 vertrok hij met de Koophandel vanuit Hellevoetsluis en een contingent van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde op 24 augustus 1834 na 94 dagen065

 

Dordrecht, 30 october 1837

Zaterdag 28 october omstreeks half vijf is hier van de werf de Merwede van de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen met het beste gevolg te water gelaten, het voor Rotterdamsche rekening gebouwde fregatschip Soerabaja en is onmiddellijk daarna voor een reederij binnen deze stad op voornoemde werf de kiel gelegd voor het fregatschip Orion.

De Soerabaja, 624 ton, werd gebouwd voor J. Serruys en Co.

De Orion, 914 ton, voor A. Blussé van Oud-Alblas.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Rotterdamsche Courant 15 februari 1821114

Rotterdam, 14 februari. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 9 februari 1821:

Den 6 dezer bevond zich op de hoogte van Dartmouth het schip ZELIMA, Nurenberg (opm: driemaster, kapt. Christ. Neurenberg), van Batavia naar Antwerpen; was den 8 oktober 1820 vertrokken.

 

Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114

Rotterdam, 25 mei. Van Vlissingen wordt van den 22 gemeld:

…..en van den 17 tot heden van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LORD NELSON, T. Smithren, naar Hull; la BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, naar Memel (opm: Klaipeda); l’ADÈLE, A. Ferber, naar Boulogne; MARIA, J. Sicker, de JONGE JOSEPHA, P. Sparboom, en le CHARLES (opm: brik uit Antwerpen), J.C. Rasmussen, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, S. Bakker, naar Oleron; de JUFVROUW AKKE, M. Jeltes, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, H. Ebes, en de VROUW ELLINA, H. Oortjes, naar Hamburg; FREDERICH WILHELM, D. Reinders, naar de Oostzee; NEERLANDSCH KROONPRINS (opm: pink NEERLANDS KROONPRINS), A. van der Meijde, naar Lissabon; LOUISE WILHELMINE (opm: brik LOUISA WILHELMINA, thuishaven Gent), J.G. Lovgreen, naar Liverpool; ZELIMA, C.J. Neurenberg, naar Batavia; MERCUUR (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J.F.P. Smit, naar Marseille; MARIA, J. Lovgreen, la PRÉVOYANTE, J. Langhetee (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar Liverpool; MARGARETH, I. Hall, en JAMES CORLTAR (opm: slecht leesbaar), W.F. Hill, naar Philadelphia; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar Noirmoutier; de HERO, H. Poppen, naar Londen (opm: driemaster HEROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen, bestemming Batavia); NEPHTUNES, J. Jurgenson, naar Marseille; CATHARINA, J. Endicot, naar Batavia, la DAME HARRIETTE (opm: kof DAME HENRIETTE, thuishaven Oostende), L. Cornelis, naar …; de PORTLAND, P. Drinkwater, naar Batavia; ELIZA, J. Deetjen, en COMMERCIAL PACKET, T.M. Collins, naar Londen; de ESSEX, D. Wise jr, naar la Rochelle; ALEXANDER, J. Schnelle, en de MILFORD, J. Wecks, naar Petersburg, en ANDREAS, B. Pahlson, naar Amsterdam…..

 

Rotterdamsche Courant 14 februari 1822114

Amsterdam, 12 februari. Het schip MARGARETH, kapt. W. Simpson, van Batavia naar Antwerpen, is op de hoogte van Anjer zwaar lek geworden en den 24 oktober te Batavia terug gekomen.

Te Batavia is den 15 oktober 1821 gearriveerd C. Neurenberg van Antwerpen; dern 23 dito J. Palm van Sourabaija; te Gibraltar J. Brugge, van Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 30 maart 1822114

Rotterdam, 27 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 maart:….

Te Liverpool is gearriveerd VLASBLOEM; te Batavia den 7 december 1821 VROUW CATHARINA ELIZA (opm: fregat DE VROUW CATHARINA ELISABETH), J. Ingerman, van Amsterdam, en den 8 MARY, Alexander, van Rotterdam; van Batavia zijn vertrokken den 18 november 1821 LORD WELLINGTON, Anderson, naar Antwerpen, den 21 ROTTERDAM, Waters, naar Amsterdam; den 2 december TEXEL, Hosman, en ZELIMA, Neurenberg (opm: driemaster, thuishaven Gent, kapt. Christian J. Neurenberg), naar Antwerpen; den 9 HELVETIUS, Swift, naar Antwerpen, en den 12 DELPHINA, Boelen, naar Amsterdam.

Bij de juiste kapitein Neurenberg?

 

Rotterdamsche Courant 06 juni 1822114

Rotterdam, 5 juni. van Vlissingen meldt men den 1 juni: ….

sinds den 30 voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Nantes; ZELIMA (opm: driemaster, thuishaven Gent), C. Neurenberg, van Batavia; STAD EN LANDE, T.T. Dijkstra, de WILLEM, J.S. Okkes, en WEMELINA KRANENBURG (opm: kof WEMELINA KRANENBORG), J.J. Prange, van Liverpool; de GOEDE VERWACHTING, B.S. Stoffels, van Brest; le JEUNE GEORGE, W.E. Dik, van Stockton; LEONTINE, M.F. le Sasseur, en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van Havana, en JEROME, D. Destelecho, van New York.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Neurenberg, Christiaan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Steur werd gedoopt op 09 april 1787 te Rotterdam als zoon van Hermanus Steur, winkelier, en Neeltje Rijswijk.

Hij woonde te Rotterdam en huwde aldaar op 10 augustus 1814 met Johanna Maria Beyl, gedoopt 17 april 1785 als dochter van George Philip Beyl en Maria van der Zee.

Hij overleed op 24 november 1848 als gezagvoerder aan boord van het schip “Samarang.005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hij was met vlagnummer R58 in de periode 1834 t/m 1849 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

D.Steur was met vlagnummer 52 in de periode 1826-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat D.Steur 1849 is overleden. In hetzelfde Jaarveslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat zijn weduwe een ondersteuning heeft gekregen van f 195,43 voor 13 maanden voor haarzelf en één kind incl. schoolgeld. (hieruit concludeer ik dat D.Steur in november/december 1848 is overleden hetgeen klopt met de opgave van Rimkus005).058.

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe D.Steur een uitkering krijgt van f 176,40 voor onderstand en schoolgeld voor haar en voor 7 maanden en 2 weken voor haar kind. In 1855, was de uitkering f 170,- voor haar en haar kind. En in 1858 en 1859 was de uitkering alleen voor haarzelf zijnde f 150,-058.

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt D. Steur van 1834-1837 als gezagvoerder van het fregat de “Schelde”, in oktober te Antwerpen te water gelaten met als scheepsbouwmeester Le Carpentier, groot 571 ton, met als boekhouder J.Serruys & Co te Rotterdam. Hij voer op Indië.

Hij vermeldt bij de “Apollo” de mededeling “Apollo Asd. Cour. 20/10 1829 23 Mei 29 Kapt. Steur van Antwerpen te Batavia”

.

Bouma025 vermeldt D.Steur als gezagvoerder gedurende:

*     geen vermelding van een Steur op de “Apollo”, maar wèl in van Sluijs - zie hiervoor. Zie ook hierna.

*     1835 t/m 1837 op het 3/m schip “Schelde”, gebouwd in 1826 te Antwerpen, 600 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;

*     1842 (moet zijn 1839) t/m 1849 op het fregat “Samarang”, gebouwd in 1839 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 725 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De Vrienden” in Straat Soenda bij Java057:

23 november 1834    ”... Praide het Schip de Schelde Capt Steur gedestineerd naar Rotterdam ...”

D.Steur verzorgde per 22 juli 1826 vanuit Vlissingen met de “Apollo” een troepentransport van 2 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 november 1826 na 123 dagen. Onderweg waren 2 militairen overleden.

Per 31 januari 1829 vertrok hij met hetzelfde schip vanuit Vlissingen met 1 officier en 110 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 23 mei 1829 na 112 dagen065.

 

Monsterrol nr.946 dd 25 september 1839 in het Gemeentearchief van Dotrdrecht vermeldt hem als gezagvoerder van het fregat “Samarang”. Hij vertrok met 28 man naar Batavia en als 1e stuurman was aan boord de 22 jarige G.Steur uit Rotterdam.064.

 

In een akte uit Antwerpen dd 13 maart 1830 doet kapitein D.Steur, gezagvoerder van het driemasstschip “Apollo” aangifte van het overlijden aan boord van zijn schip van de kok Albert Bakker, geboren te Pekela.115

In een akte dd 30 maart 1830 te Nieuwe Pekela is geadministreerd het overlijden van de matroos Bruine Jans Bruin, geboren te Nieuwe Pekela, aan boord van de driemaster “Apollo” onder kapitein D.Steur.115

 

Rotterdamsche Courant 19 juni 1815114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Montauban van Swyndregt en Frederik van Dam, makelaars binnen Rotterdam, als last hebbende van hunne Principalen en geauthoriseerd door de Rechtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad Rotterdam, na gedane aangifte bij de Ontvanger van het recht van registratie, zijn van mening, op dinsdag 4 juli 1815, des namiddags ten 4 uren, ten huize van George Crabb, kastelein in het Badhuis, in de Boompjes, in het openbaar te veilen en te verkopen: een extra welbezeild Hollands gebouwd Smakschip, genaamd de VROUW ELSINA, gevoerd door kaptein Dirk Steur, lang over steven 80 voeten, wijd, binnen de huid, 19 voeten 8 duimen, hol, van de bovenkant van de buikdenning tot onder de watergangen, 7 voeten 7 duimen, alles Amsterdamse maat, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve is liggende in de Wijnhaven, nabij de Glashaven; breder bij de Inventaris en nader onderrigting bij bovengemelde makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 14 oktober 1815114

Amsterdam, 12 oktober. Van Liverpool wordt van de 1e oktober gemeld, dat, volgens brief van het Eiland Man van de 29e september, aldaar totaal verongelukt was het schip de VROUW ELSINA, kapt. D. Steur, van Rotterdam naar Liverpool gedestineerd; van de lading was slechts weinig geborgen.

 

Rotterdamsche Courant 12 juli 1821114

Rotterdam, 11 juli. Van Vlissingen wordt van den 7 gemeld:

….van den 1 tot den 7, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de VROUW MARGARETHA, H.J. Veen; LOUISA WILHELMINA, J. Lofgreen; de VROUW JACOBA, J.J. Rink; de COLETTE CHARLOTTE, F.A. Claeijs, en de MARIA, J. Logreen, van Liverpool; THETIS, J. Osterblad, van Carlsberg; de GOEDE HOOP, H.U. de Groot, van de Marennes; de TWEE GEZUSTERS, J.H. Zinger, van Liverpool; LOUISE, J. le Bas, van IJerseij; de VERWACHTING, P. Maass, van Liverpool; de ONDERNEMING, J. Veerman, van Havre-de-Grace; de TWEE GEZUSTERS, J.A Balleer, van Dantzig (opm: Gdansk); de TWEE GEBROEDERS, H.T. Hut, van Noirmontier; de ZEELUST, J.C. Lukas, van Petersburg; de TWEE GEBROEDERS, C.J. van der Heide, van de Marennes; de UNION, w. Robinson, van Londen; de VRIENDSCHAP, J.H. Schipper, van de Marennes; de DRIE GEBROEDERS, J.J. Jorie, van Havre-de-Grace; CONCORDIA, H.J. Nagel, van Liverpool; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van de Havana; de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Oleron; de VROUW ANNAGINA, R.W. Huisman, van Liverpool; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, van Noirmontier; HORA, A.H. Romker, van Bordeaux; WILLEM, J.S. Okkes, van Liverpool; de HARMONIE, B.J. Wijgers, van Noirmontier, en de VREDE, J.J. Greeven, van St. Martin.

 

Rotterdamsche Courant 06 juni 1822114

Rotterdam, 5 juni. van Vlissingen meldt men den 1 juni: ….

sinds den 30 voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Nantes; ZELIMA (opm: driemaster, thuishaven Gent), C. Neurenberg, van Batavia; STAD EN LANDE, T.T. Dijkstra, de WILLEM, J.S. Okkes, en WEMELINA KRANENBURG (opm: kof WEMELINA KRANENBORG), J.J. Prange, van Liverpool; de GOEDE VERWACHTING, B.S. Stoffels, van Brest; le JEUNE GEORGE, W.E. Dik, van Stockton; LEONTINE, M.F. le Sasseur, en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van Havana, en JEROME, D. Destelecho, van New York.

 

Rotterdamsche Courant 20 juli 1822114

Rotterdam, 19 juli. In Vlissingen meldt men

….van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de AREND, J. Pieterse, naar Glasgow; MARIA LOUISA, A.R. Berg, naar St. Ubes (opm: Setubal); CONCORDIA. J.D. Zijlstra, naar Cork; CHRISTINA VOS, N.A. Smaal, naar Londen; NEPTUNES, W.M. Cramer, de JOSEPH, M. Bakker en ANNA PAULOWNA, H. Pothoff, naar Liverpool; l’HERCULES, T. Nosten, naar Havre-de-Grace en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana.

 

Rotterdamsche Courant 27 juli 1822114

Rotterdam, 26 juli. Van Vlissingen meldt men den 23 juli, dat, ….

…. van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en de VROUW ENGELINA, H.T. de Jongh (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen; de JUFVROUW MES, G.L. Doornbos, naar Londen; VRIESLAND, E.N. Drent (opm: E.J. Drent), en WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jong, naar Bristol; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana; de DRIE VRIENDEN, A.R. de Groot, naar Bayonne; de VROUW ENGELINA, E.H. de Groot, naar Londen; AURORA, S.J. Brouwer, naar North Shields; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar Bergen; JOHAN GEORG (opm: kof JOHAN GEORGE), W.D. Kleininga, naar Mainhead; FORTUNA, J. Jans, naar Sandwich; le JEUNE GUILLAUME, J.B. Coster, naar Harborough; de ANNA, F. Schulte, naar Petersburg, en l’ETOILE, J. Jolly, naar Bordeaux.

Ook is aldaar ter rrede gekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Caen naar Brussel gedestineerd.

 

 

 

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Steur, Dirk
Overige informatie: Dirk Steur: *Rotterdam 10.04.1787, † Rotterdam 25.11.1848

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

C.N.van Dijcke was van juni 1838 tot in 1839 gezagvoerder van het fregat de “Schelde”, in oktober 1826 te water gelopen “achter het bassin te Antwerpen”, met als scheepsbouwmeester Le Carpentier, groot 571 ton, en met als boekhouder J.Serruys & Co te Rotterdam.

 

Bouma025 vermeldt C.M. van Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1838 t/m 1840 op het 3/m schip “Schelde”, gebouwd in 1826 te Antwerpen, 600 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Antwerpen. In 1840 gezonken bij Ascension.

 

Overige bijzonderheden

      Het Handelsblad van 04 en 05 februari 1840 zou de volgende berichten bevatten:

Nov. 1839 bij Assacion gezonken. Het schip was bij het binnenloopen op een klip gestooten en direct gezonken. De equipage had nauwelijks tijd zich te redden. De kapt. Heeft niets van zijn papieren kunnen redden. Hij zou via de Kaap de Goede Hoop naar Holland vertrekken met de equipage.

Handelsblad 4 februari 1840 

Op Ascension droogte (Tijdschr. Zeew. 1841 blz 152)  Nov 1839 gezonken Kapt.v.Dijcke. Gerapporteerd door Kapt.Meijer van de Jason (was op reis van Batavia naar Rotterdam)013.

 

Handelsblad 04 februari 1840. Scheepstijdingen.

“ Kapt.Meyers voerende het schip de Javaan, rapporteert dat in de maand November op Assacion (sic) gezonken is het schip de Schelde, Kapt. Van Dijck”.

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Dijcke, C.N. van
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1826

Op 25 november 1826 werden de eerste zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door J. Serruys & Co., Antwerpen, voor C. Neurenberg als kapitein. De Turkse Pas werd op 7 oktober 1828 door de gouverneur van de provincie Antwerpen naar de Staatsraad in Den Haag geretourneerd waarna op 11 oktober royement volgde.

1827

RC 200127
Amsterdam, 18 januari. Het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, van Antwerpen naar Batavia is, volgens brief van de 16edezer, na de 14e ter rede van Vlissingen een touw te hebben gekapt, op de Schelde ten anker gekomen, doch een uur gelegen hebbende, door het loslaten der beide ankers tegen een bank gedreven en in de grond gestoten; hetzelve zat circa 5 kwartieruurs (opm: 6¼ km) van Terneuzen onder de Vlaamse wal en had bij hoog tij drie voeten water in de kajuit; men zou trachten zo veel mogelijk van het schip en de lading te bergen.
RC 250127
Amsterdam, 23 januari. Aangaande het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg van Antwerpen naar Batavia, wordt in een brief van Antwerpen van den 20 dezer gemeld, dat van hetzelve reeds 6 lichters met goederen, zeilen en tuigage te Antwerpen waren aangekomen; de goederen waren echter ontramponeerd, nat en beschadigd.
RC 050427
Amsterdam, 3 april. Het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, van Antwerpen naar Batavia, op de Schelde gestrand, is den 30 maart zonder hulp van stoomboot of lichters, drijvende met kleinzeil voor de vloed op, te Antwerpen terug en de volgende dag aldaar in het grote dok gekomen.
RC 070427
Amsterdam, 5 april. Het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, naar Batavia gedestineerd en te Antwerpen teruggekomen, zou, volgens brief van Antwerpen van den 3 dezer, door een daartoe benoemd wordende commissie geïnspecteerd worden.

1828

RC 080128
Rotterdam, 7 januari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE AREND, kapt. H. Elbring en DE LEEUW. Lapt. S. Verbrugge, naar Londen; DE JOSEPH, kapt. J.H. Arends, naar Portsmouth; L’AVONTURE, kapt. J.Z. Visser en VITALU, kapt. C.A. de Vos, naar Charlestown; L’INTRÉPIDE, kapt. J.C. Kleinod, naar Lissabon; LE PERSEVERANT, kapt. J. Metaijer, naar Havre-de-Grace; LE GUILLAUME, kapt. W. de Ruijter, naar Maijo; DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, naar Batavia; ST. MICHEL, kapt. J. Roefot, naar Cuba; LE JEUNE NORBERT, kapt. L.C. Domburg, naar Monte-Video; NEPTUNES, kapt. P. Petijt en WILLIAM, kapt. J. Geffrie, naar Rio-Janeiro; DE VEREENIGING, kapt. H. de Haas, naar Cette; MERKURIUS, kapt. R. Folkerts, naar St. Maijo; DE VENUS, kapt. R. Doreij naar Guernsey; DE JONGE HENDRIK, kapt. J.J. Stijntjes, naar Marseille; THETIS, kapt. J. Schloer, naar de Middellandse Zee; DE MEELZAK, kapt. J.H. Witteveen, naar….; L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, naar Bilbao. (opm: de INTRÉPIDE was op 12 december 1827 ook al naar zee gezeild, zie RC 131227; waarom de schoener was teruggekeerd is onbekend, maar misschien ligt hier wel de oorzaak waarom het schip na aankomst te Lissabon aldaar werd verkocht)
JC 080528
Batavia, 6 mei. Heden is alhier aangekomen het schip SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, met een passagier en Zr.Ms. troepen van Antwerpen.
RC 021028
Te Antwerpen zijn gearriveerd PAULINA, kapt. Joossens en VROUW HELENA, kapt. F.J. de Winter, van Liverpool; FREDERIKA, kapt. Kerkhoven, van Marennes; SCHELDE, kapt. Neurenberg, van Batavia; HULL PACKET, kapt. Lange, van Hull.

1829

Op 7 maart 1829 werden een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door J. Serruys & Co., Antwerpen, voor C. Neurenberg als kapitein. De Turkse pas werd op 11 maart 1830 door de gouverneur van de provincie Antwerpen naar de Staatsraad in Den Haag geretourneerd waarna op 19 maart royement volgde.

RC 260329
Rotterdam, 25 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE SCHELDE, kapt. J. Neurenberg, naar Batavia met troepen; DE COMMERCIE, kapt. J.H. Duriez, DE LEEUW, kapt. J. Verbrugge en de AREND, kapt. J.A. Bunnemeyer, naar Londen; DE VROUW ANNA, kapt. H.J. Korter en DE HARMINA, kapt. H.H. Hazewinkel, naar Leith.
JC 300629
De 26 juni is te Batavia gearriveerd het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, met Zr.Ms. troepen, de 19 maart van Antwerpen vertrokken.

1830

RC 190130
Amsterdam, 17 januari. Volgens rapport van een met het schip ZEEMANS HOOP, kapt. P. Kraay, van Batavia vertrokken, te Douvres aan de wal gezet en van daar te Amsterdam aangekomen passagier, waren vóór zijn vertrek van Batavia, aldaar gearriveerd de schepen DE NEDERLANDER, kapt. A.J. Struyk; HENRIETTE & HENRI, kapt. F.J. Vlieger; CORNELIA SARA, kapt. D. Leeuwrik Wz.; ABEL TASMAN, kapt. D.F. Baas en OLIVIER VAN NOORD, kapt. J. Duyff; alsmede de 18e dito het schip DE GEZUSTERS, kapt. J. Ingerman en de dag van zijn vertrek het schip MERCURIUS, kapt. J.A. Engels, alle zeven van Amsterdam. Voorts was het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, twee dagen voor hem van Batavia naar Antwerpen vertrokken en zou binnen weinige dagen gevolgd worden door het schip DE VROUW HENDRINA, kapt. A. van den Abeele, naar Amsterdam.
RC 230130
Amsterdam, 21 januari. Het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, van Batavia naar Antwerpen, is, volgens rapport van kapt. P. Kraay, van Batavia, laatst van St. Helena, in Texel aangekomen, doch heeft de volgende dag de reis voortgezet; aan boord was alles wel.
RC 260130
Uittreksel van Lloyds van 9 januari: ter hoogte van Plymouth is gearriveerd SCHELDE, kapt. Neurenburger, van Batavia, zijnde de 18e september gezeild.
RC 280130
Amsterdam 26 januari. Het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, van Batavia naar Antwerpen, is de 20e dezer te Cowes binnengelopen.

Op 26 juni 1830 werd een Turkse Pas verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door J. Serruys & Co., Antwerpen, voor C. Neurenberg als kapitein. 

Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding vormden tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden. Dat betrof dus ook de SCHELDE. Omdat het fregat op 26 juli al van Antwerpen naar Batavia was vertrokken deerde dit royement voorlopig niet en kon het schip zonder problemen haar rondreis naar Batavia en terug afmaken. Antwerpen werd echter niet bereikt. Toen de SCHELDE op 10 april 1831 op de rede van Vlissingen arriveerde werd het schip door Nederland de doorgang belet. Het schip werd in Vlissingen gelost en bleef daar voorlopig opgelegd. Onder Belgische vlag kon niet van de profijtelijke contracten van de Nederlandsche Handel-Maatschappij worden geprofiteerd en de vrachten in de vrije vaart waren niet lonend.
In november 1833 besloot de rederij haar zetel naar Rotterdam te verplaatsen. Dit opende de mogelijkheid de SCHELDE weer onder Nederlandse vlag te brengen om lading van de N.H.M. uit Oost-Indië te mogen vervoeren. Op 7 maart 1834 werd het fregat naar Rotterdam gesleept waar het een keuring moest ondergaan alvorens de Nederlandse zeebrief kon worden afgegeven; opnieuw een ‘eerste’ omdat het schip uit het buitenland was gekomen.

JC 261030
Batavia, 24 oktober. Heden arriveerde alhier het schip SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, de 26 juli vertrokken van Antwerpen.

1831

RC 050331
Rotterdam, 4 maart. Den 3 oktober is de Straat Sunda door gezeild het schip BELLONA, kapt. R. Rulofs, en de volgende dag te Batavia gearriveerd het schip DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, beide van Antwerpen, alsmede het schip SOPHIA, kapt. H. Spliedt van Hamburg.
MCO 140431
Vlissingen, 12 april. Sedert eergisteren zijn alhier ter rede gearriveerd: DE VIER GEBROEDERS, kapt. H.G. Prins, van Duinkerken naar Rotterdam bestemd, met linnen en zaad; DE SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, van Batavia, met koffie en suiker; ARGENTINI, kapt. F.V. Stella, van Genua, met tarwe; BELLONA, kapt. H. Rolufs, van Batavia, met koffie en suiker; deze drie op order;
AH 160431
Dover, 10 april. De THOMAS EN MARY, kapt. Johnson, van Londen naar Galoway, is door de SCHELDE, kapt. Neurenberg, aangezeild geworden, de eerstgemelde is met drie man der equipage gezonken. De kapitein en nog twee man zijn aan boord der SCHELDE gered.

Op 26 april 1831 werd de zeebrief van de SCHELDE, kapt. C. Neurenberg, door de gouverneur van de provincie Zeeland naar de Staatsraad in Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip behoort in de zuidelijke provinciën’ waarna op 2 mei royement volgde.

1832

MCO 201132
Vlissingen, 19 november. Het schoon gebouwde koopvaardijschip de SCHELDE, hetwelk de Antwerpse Phare heeft gemeld, dat door het hulp-eskader der Belgische dapperheid in de terugkomst van Batavia was genomen, legt wel en goed bewaard in ons dok, en zulks sedert een geruime tijd, zonder hetzelve verlaten te hebben. Dit waarlijk schone vaartuig behoort aan het handelshuis Serruys & Comp. van Antwerpen, en wordt gevoerd door een oprechte Hollandse kapitein, genaamd Dirk Steur: dit tot naricht van de leugenachtige Phare.

1833

RC 231133
Rotterdam, 22 november. De koopvaardijschepen de BELLONA, kapt. R. Rolufs en de SCHELDE, kapt. Steur, beide aan Belgische handelshuizen behorende en welke, sedert de opstand der zuidelijke provinciën, te Vlissingen in het dok lagen, zullen het binnen kort verlaten, om, door de verplaatsing hunner kantoren naar Holland, onder Hollandse vlag te gaan varen.

1834

Op 28 februari 1834 werd de ‘eerste’ zeebrief aangevraagd voor de SCHELDE, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor D. Steur als kapitein. Deze werd ‘in advies’ gehouden ‘tot bewijs overkomst overige schepen is ontvangen’. Die voorwaarde sloeg op het fregat KOOPHANDEL, de brik AVENTURE en de galjas JULIANA, eveneens van Jacques Serruys & Co. Op 22 maart werden alsnog de ‘eerste’ zeebrief en tevens een Turkse Pas verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor D. Steur als kapitein.

AH 110334
Provincie Zeeland, 7 maart. De handelschepen DE SCHELDE en DE KOOPHANDEL, kapt. Steur en Neurenberg, beide aan de Belgische handelhuizen toebehorende, welker kantoren, mits zich in Holland vestigende, onlangs verlof hebbende bekomen, om onder Nederlandse vlag te mogen varen, zijn heden uit het dok ter rede der stad Vlissingen gehaald, ten einde door de stoomboot HERCULES binnendoor naar Rotterdam te worden gesleept, ter welker plaatse hun bevrachting voor Java zal geschieden, terwijl de handelsvaartuigen SCHIMMELPENNINCK en DE PHÉNOMENE, insgelijks op voorschrevene wijze onder Nederlandse vlag mogende varen, waarschijnlijk in de haven dier stad zullen worden uitgerust.
RC 290434
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, mede voor passagiers:
Het Nederlands gekoperd fregatschip APOLLO, kapt. M. van Dijcke; vertrekt de 3e mei.
Het Nederlands gekoperd fregatschip DE KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg.
Het Nederlands gekoperd fregatschip DE SCHELDE, kapt. D. Steur; vertrekt de 15e mei.
Adres ten kantoren van Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
DC 030634
Hellevoetsluis, 2 juni. Gisteren namiddag zeilde naar zee: HELENA, kapt. D.J. Greven, naar Nerva. Heden morgen zeilden naar zee: Zr. Ms. fregat ROTTERDAM, kapt. luit. Koops, en Zr. Ms. stoomboot SURINAME, kapt. luit. Van Frank, beiden naar Texel; de JONGE HENDRIKA, kapt. T. Rietmeijer, naar Odessa; DOURO, kapt. H. de Haas, naar Livorno; CHRISTINA CORNELIA, kapt. D.J. Mik, naar Noorwegen; SUSANNA HELENA, kapt. J.A. Rieke, naar Duinkerken; EUROPA, kapt. P. Niemann, naar de Oostzee; IRIS, kapt. H.N. Hagberg, naar Stockholm; SCHELDE, kapt. D. Steur, en WILLEM, kapt. A. Plug, beiden naar Batavia; MAAS, kapt. J. Blake, naar London.
Den 3 dito. De schepen gisteren gemeld zijn wel in zee gekomen, behalve D. Steur, welke weder teruggekomen is en ten anker ligt.
DC 100634
Hellevoetsluis, 7 juni. Van de morgen zeilde naar zee: EENSGEZINDHEID, kapt. P.F. Kuyper, naar Archangel; nog zeilden naar zee: DE SCHELDE, kapt. D. Steur, en DRIE MARIA’S, kapt. J. Glazener, beiden naar Batavia. De wind N.O.
JC 011034
Batavia, 29 september. Gisteren is alhier aangekmen het schip SCHELDE, kapt. D. Steur, van Rotterdam vertrokken de 7e juni, en het schip CONCORDIA, kapt. J.H. Backer, met een passagier, van Amsterdam vertrokken de 7e juni.

1835

RC 050335
Rotterdam, 4 maart. De 2e dezer, des namiddags, arriveerden ELIZA, kapt. H. Peters, APOLLO, kapt. C.M. van Dijcke en DE SCHELDE, kapt. D. Steur, van Batavia.
RC 120535
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, mede voor passagiers:
Het Nederlands gekoperd fregatschip APOLLO, kapt. C.M. van Dijcke; vertrekt de 20e mei.
Het Nederlands gekoperd fregatschip SCHELDE, kapt. D. Steur; vertrekt de 1e juni.
Het Nederlands gekoperd fregatschip KOOPHANDEL, kapt. S. Neurenberg; vertrekt de 15e juni. Adres ten kantoren van Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Sneer.
RC 060635
Rotterdam, 4 juni. Des morgens, zeilde DE SCHELDE, kapt. D. Steur, naar Batavia.
JC 230935
Batavia, 21 september. De 19e dezer zijn  alhier aangekomen de Nederlandse brik NEERLANDS KROONPRINSES, kapt. D. Varkevisser, de 3e juni vertrokken van Rotterdam, het dito schip SCHELDE, kapt. D. Steur, met een passagier, de 4e juni vertrokken van Rotterdam,

1836

DC 080336
Hellevoetsluis, 4 maart. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: SCHELDE, kapt. D. Steur, van Batavia; JOSIENA WILHELMINA, kapt. J.C. van der Veen, van Bordeaux; KOOPHANDEL, kapt. F. Ponke, van Texel, als bijlegger naar Suriname; VROUW ELIZABETH, kapt. H. den Breems, van Lissabon. De wind Z.W.Z.
RC 090436
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia:
het Nederlands barkschip APOLLO, gevoerd bij kapt. C.M. van Dijcke, om de 15e dezer te vertrekken.
het Nederlands fregatschip DE SCHELDE, gevoerd bij kapt. D. Steur, om de 1e mei te Hellevoetsluis gereed te liggen.
Adres ten kantoren van Hudig en Blokhuyzen, en Kuyper, Van Dam en Smeer.

Op 27 april 1836 werd een nieuwe zeebrief zeebrief verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor D. Steur als kapitein.

DC 100536
Vlissingen, 7 mei. Heden morgen zeilden naar zee: NEERLANDS KONINGIN, kapt. W. Verloop, en DE SCHELDE, kapt. D. Steur, beiden naar Batavia.
JC 130836
Batavia, 11 augustus. De 9e dezer is alhier aangekomen het Nederlandse schip de SCHELDE, kapt. D. Steur, van Rotterdam vertrokken de 7e mei, en heden is alhier aangekomen het dito schip WALCHEREN, kapt. J.J. Bart, met Zr.Ms. troepen, van Middelburg vertrokken de 1e mei.

1837

RC 040237
Rotterdam, 3 februari. Van Helvoetsluis wordt heden gemeld, dat volgens rapport van de zeeloodsen is voor de wal, met loodsen aan boord, het schip de SCHELDE, kapt. D. Steur, van Batavia. De wind O.Z.O.
RC 070237
Rotterdam, 6 februari. Den 4 dezer zeilde MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Boston, en arriveerden de SCHELDE, D. Steur, van Batavia, en is door Zr.Ms. stoomboot CURAÇAO binnen en om Pampus gesleept; VOORWAARTS, G. Don, van Suriname, en DOLPHYN, P.D. Nap, van Messina.
RC 140237
Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
Batavia, met zeer goede inrichtingen voor passagiers:
Idem: het gekoperd Brikschip HARMONIE, kapt. B.J. Mulder, vertrekt den 20 dezer.
Idem: het gekoperd Fregatschip J.C.J. VAN SPEYK, kapt. M.A. Smits, vertrekt den 25 dezer.
Idem: het gekoperd Fregatschip PHENOMÈNE, kapt. F.P. Hoedt.
Idem: het Fregatschip BATAVIER, kapt. J.F. Scharper, om 23 maart te vertrekken.
Idem: het Fregatschip GENERAAL CHASSẾ, kapt. M. Harkema, om 28 maart te vertrekken.
Idem: het Fregatschip DE SCHELDE, kapt. D. Steur, om den 29 maart te vertrekken.
Al deze schepen hebben zeer goede inrigtingen voor passagiers.
Adres ten Kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen.

Op 25 maart 1837 werd een nieuwe zeebrief zeebrief verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor C.M. van Dijcke als kapitein.

RC 171037
Rotterdam, 16 oktober. Kapt. F. Rietmeyer, voerende het schip CATHARINA, den 4 juli van Batavia vertrokken naar Rotterdam, berigt van St. Helena den 1 september, dat te Batavia, onder anderen, waren aangekomen den 30 juni MARIA, D. Keus en JACOBUS, J. Lourens; den 1 juli HET VERTROUWEN, W.B. Bakker, en DILIGENCE, H. Bos, en den 3 dito de BROEDERTROUW, J.H. Hazewinkel; in Straat Sunda ontmoet, den 4 juli, RHOON EN PENDRECHT, A. Schaap, GENERAAL CHASSẾ, M. Harkema, BATAVIER, J.F. Scharper, en DE SCHELDE, C.M. Van Dijcke;
PGC 071137
Te Helvoetsluis is op 31 oktober van Batavia binnengekomen het schip (opm: bark) MARIA, kapt. D. Keus, hetwelk op 5 april j.l van Hellevoetsluis derwaarts uitgezeild was en dus uit en thuisreize in 6 maanden en 26 dagen of 209 dagen afgelegd heeft. Men meent dat dit de kortst bekende reis is die immer door een Nederlands schip is gedaan.
Nog worden als ongemeen voorspoedige reizen naar Oost-Indië aangehaald, die van de schepen SCHELDE, kapt. C.M. van Dijcke, GENERAAL CHASSÉ, kapt. M. Harkema en RHOON EN PENDRECHT, kapt. A. Schaap, welke gelijktijdig op 12 april j.l van de Maas uitgezeild zijnde, op 5 juli j.l, dus in 84 dagen, wederom gelijktijdig te Batavia zijn aangekomen.

1838

JC 150938
Batavia, 12 september. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip SCHELDE, kapt. C.M. van Dijcke, vertrokken van Rotterdam de 1e juni.

1839

LP 270239
De Nederlandse driemaster (opm: fregat) SCHELDE, kapitein J. van Dijck, 5 november 1838 van Batavia vertrokken, is op 24 februari 1839 te Helvoet aangekomen.

Op 11 april 1839 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de SCHELDE, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor C.M. van Dijcke als kapitein. 

JC 180939
Advertentie. Vertrekkende schepen.
Passage naar Nederland, met het snelzeilend en voor den overvoer van passagiers, bijzonder goed ingericht schip de SCHELDE, kapitein C.M. van Dijcke, zijnde voorzien van enen bekwamen scheepsdokter, en zullende van hier vertrekken omstreeks het laatst van deze maand. Adres bij Van Dasten & Co.
Batavia, 18 september 1839.

1840

ZP 010240
Kapt. Meijer (bark EENSGEZINDHEID, kapt. C. Meijer), van Batavia in Texel binnen, rapporteert dat de 26 november op Ascension gezonken is het schip DE SCHELDE, kapt. Van Dijcke (opm: fregat, bouwjaar 1826; kapt. C.M. van Dijcke), van Batavia naar Rotterdam, de equipage zou gered zijn.
AH 050240
Aangaande het schip de SCHELDE, kapt. Van Dycke, van Batavia naar Rotterdam, bij Ascension gezonken, meldt  men, dat hetzelve bij het binnenlopen, op een klip stootte en terstond weg zonk, waardoor de equipage nauwelijks tijd had zich te redden. De kapitein heeft niets van zijn papieren kunnen bergen, en zou met de equipage naar de Kaap de Goede Hoop vertrekken, ten einde van daar naar Nederland te gaan.
ZP 100240
De Lloydslist van de 6de februari deelt het bericht mede van het verongelukken bij Ascencion van het schip DE SCHELDE, kapt. Van Dijcke, van Batavia naar Rotterdam - zie ons nommer van de 3e februari j.l. Hetzelve had de 26ste november (opm: 1839) op een klip gestoten en was, na weder met verlies van roer en schade aan de kiel vlot geworden te zijn, in 17 vadem water gezonken. De equipage was gered.

Op 27 februari 1840 werd de zeebrief van de SCHELDE, kapt. C.M. van Dijcke, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Rotterdam naar de Staatsraad in Den Haag teruggezonden, die het document op 28 februari royeerde wegens ‘schip verongelukt’.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.187
DVD - XXXI – 132 III 060-061
ACTE BIJLBRIEF

Naam schip SCHELDE

plaats en datum acte bijlbrief, Antwerpen, 6 oktober 1826

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Louis Le Carpentier, scheepsbouwer op zijn werf bij de Batterij te Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jacques Serruys & C°, Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 856 kubieke tonnen of 301 last (meetbrief Antwerpen 5 oktober 1826)

tuigage / aantal dekken 3 masten 2 dekken

afmetingen 35,80 x 6,43 x 5,58 meter

kiellegging 1 maart 1825

tewaterlating 3 oktober 1826

plaats / datum registratie Antwerpen, 7 oktober 1826

nummer van registratie blad 57 recto vak 2

notaris bevestigende verklaring van burgemeester van Antwerpen.

prijs NLG.

bijzonderheden (de kubieke ton wordt gerekend 2 en 84/100e ton = 1 last)
eiken hout met koperen bouten en gedubbeld met koper




researcher/datum research: AD/040609

Naam SCHELDE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1826
Toegang 512.0044
Inventaris 132

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.187
DVD - XXXI – 132 III 060-061
ACTE BIJLBRIEF

Naam schip SCHELDE

plaats en datum acte bijlbrief, Antwerpen, 6 oktober 1826

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Louis Le Carpentier, scheepsbouwer op zijn werf bij de Batterij te Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jacques Serruys & C°, Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 856 kubieke tonnen of 301 last (meetbrief Antwerpen 5 oktober 1826)

tuigage / aantal dekken 3 masten 2 dekken

afmetingen 35,80 x 6,43 x 5,58 meter

kiellegging 1 maart 1825

tewaterlating 3 oktober 1826

plaats / datum registratie Antwerpen, 7 oktober 1826

nummer van registratie blad 57 recto vak 2

notaris bevestigende verklaring van burgemeester van Antwerpen.

prijs NLG.

bijzonderheden (de kubieke ton wordt gerekend 2 en 84/100e ton = 1 last)
eiken hout met koperen bouten en gedubbeld met koper




researcher/datum research: AD/040609

Naam SCHELDE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1826
Toegang 512.0044
Inventaris 132

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.297 Foto DVD III – 061-63 _________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: de SCHELDE

Plaats en datum acte bijlbrief, Antwerpen, 6 november 1829

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Louis le Carpentier, scheepsbouwmeester, heeft gebouwd op zijn werf bij de Batterij te Antwerpen

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Petrus Joannes Serruys, koopman in de Keyzerstraat te Antwerpen, namens de firma Jacques Serruys & Co.

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 301 lasten (van 2,84 kubieke tonnen = 1 last, alzo 856 kubieke tonnen)

Tuigage en aantal dekken 3 masten, 2 dekken, van eikenhout, met koperen bouten tot aan
de berghouten en met koper gedubbeld

Afmetingen lang 35,80 m., breed 6,43 m., hol 5,58 m.

Kiellegging 1 maart 1825

Tewaterlating 3 oktober 1826

Plaats en datum van registratie Antwerpen, 7 oktober 1826

Nummer van registratie blad 57, recto, vak 2

Notaris verklaring van bouw, gelegaliseerd door de burgemeester van Antwerpen

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: deze acte is gedeponeerd bij notaris Judocus Hanegraeff te Antwerpen op 12 december 1826.
Deze deponering is bekrachtigd door de griffier van de regtbank van eerste aanleg te Rotterdam in dato 26 februari 1834 (opm: in verband met overschrijving naar Rotterdam?)


Researcher/datum research ML/060307

Naam SCHELDE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1834
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA – Beveren, archiefnummer Ant.512.0044.00132.187
NA -Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.297
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
De heer A. Delporte, Luik
De heer L. van Coolput, Antwerpen
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JC = Javasche Courant
LP = Le Précurseur (vertaald uit het Frans)
MCO = Middelburgsche Courant
PGC = Provinciaal Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost