Familiegegevens en opleiding
Cornelis Jans Rotgans werd geboren op 07 april 1819 te Amsterdam als zoon van Jan Rotgans en Wietske van der Zee. Hij was de broer van de kapiteins Sies Jans en Teunis Jans Rotgans
Hij trouwde op 29 augustus 1849 te Middelburg met Dina Petronella Willemse, geboren in 1822 te Middelburg als dochter van Jacobus Willemse en Susanna Antonia Hoogvliet. Zij overleed in 1873 te Dordrecht. In 1850 woonden zij te Dordrecht.
Hij is op 23 april 1880 aan boord van de "Dordrecht II" te Amsterdam overleden. Aan boord was roodvonk uitgebroken en patiënten mochten niet van boord. De kapitein bleef ook aan boord, kreeg de ziekte en overleed.
Kinderen
- Jan Jacobus (1850-1850)
- Dina Cornelia
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.J.Rotgans werd met vlagnummer 641 per 03 juli 1855 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Graaf Dirk III"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd C.J.Rotgans (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Graaf Dirk III”, voor rekening van en met als adres ’t Hoof Deking Dura te Dordrecht, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023.
Cornelis Jans Rotgans wonend te Dordrecht trad per 29 juni 1855 toe als lid tot het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” en was lid in de periode 1855 t/m 1880 met vlagnummer 37 met een korte onderbreking met nummer 99 in 1866/67. Ten tijde van de inschrijving in 1855 was hij gezagvoerder van de bark “Graaf Dirk III”, onder directie van J.B. ’t Hooft & F.C. van Deking Dura.064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd. 05 augustus 1877 wordt een gratrificatie van f 10,- uit de bussen toegekend aan de wed. C.J.Rotgans.042-
Kapitein C.J.Rotgans zou in 1880 zijn overleden dus het moet hier om een andere persoon gaan.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 11 augustus 1855 de storting van f 15,- door kapitein C.J.Rotgans als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
In het kasboek van het Dordtse College dd 14 juni 1880 staat de de boeking van de uitkering aan de erven van kapitein C.J.Rotgans van de regelementair toegestane f 200,-.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat C.J.Rotgans als gezagvoerder064a:
* 1856 t/m 1858 bark “Graaf Dirk III” boekhouders J.B. ’t Hooft en F.C.Deking Dura te Dordrecht
* 1859; 1861 bark “Graaf Dirk III” boekhouders G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht
* 1874 fregat “Dordrecht II” boekhouders G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
641 1855-1865 bark Graaf Dirk III J.B.'tHooft&F.C.Deking Dura te Dordrecht
1866-1867 bark Boni G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht
1868 geen vermelding van schip en boekhouder
1869-1871 fregat Dordrecht G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht
1872-1877 fregat Dordrecht II idem
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
C.J.Rotgans Graaf Dirk III 16 maart 1861 05 februari 1862
Graaf Dirk III 19 april 1862 24 augustus 1863
Graaf Dirk III 09 november 1863 16 september 1864
Graaf Dirk III 10 december 1864 30 juli 1866
Boni 30 november 1866 16 december 1867
Bouma025 vermeldt C.J.Rotgans als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1858 van de bark “Graaf Dirk III”, gebouwd in 1850 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 598 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Dèking Dura te Dordrecht;
* 1859 t/m 1867 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip voer in 1868 onder reder F.F.Groen te Amsterdam en was herdoopt in “Auguste”;
* 1867 t/m 1868 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
* 1869 t/m 1880 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht; (deze opgave klopt niet met die van hiervoor, waar hij gezagvoerder wordt genoemd van zowel de” Dordrecht I” als de “Dordrecht II”).
Overige bijzonderheden
C.J.Rotgans verzorgde per 03 juni 1870 vanuit Nieuwediep met de “Dordrecht II” een troepentransport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 augustus 1870 na een reis van 80 dagen.
Op 10 juni 1871 vertrok hij van Brouwershaven met de “Dordrecht II” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door C.J.Rotgans.104.
Het Archief van de Waterschout van het Gemeentearchief van Amsterdam011 bevat een monsterrol op naam van Willem Hendrik Buikes (sic) dd 05 april 1836 met het fregat “Handelmaatschappij”. De reis is bestemd naar Batavia, varend voor Trakranen & Co te Amsterdam en met een equipage van 27 man., waaronder o.a. de ligtmatroos Cornelis Jans Rotgans, oud 13 jaar, afkomstig van Terschelling.(deze leeftijd klopt niet met een geboortejaar 1819.)
Handelsblad 07 februari 1868: Advertentie van publieke verkooping van het gekoperd en kopervast Barkschip BONI te Dordrecht, gevoerd door kapitein C.J.Rotgens (sic), op 7 maart 1868. Volgens meetbrief lang 36,40 el, wijd 7,14 el, hol 4,98 el en alzoo gemeten op 575 ton of 303 last. Ligt aan de werf het Witte Kruis van Joh.Meyjes & zoon Kl.Katteburgerstraat. (BONI, ex KEMANGLAN, behoorende aan Gerrit van Hoogstraten en Zoon Dordreccht. Verkocht aan N.Brantjes Purmerend, gevoerd door kapitein J.E.Visser 77 sch. 303 last – 575 ton gebouwd 1855).”038.
Corn.J.Rotgans was in 1837 jongen op de "Edams Welvaren" onder gezag van kapitein Jacob Meyer. Het schip maakte een reis naar Suriname en de Nederlandse Antillen010-p.50.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Volgens monsterrol 2368 dd 27 mei 1869 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Cornelis Jans Rotgans gezagvoerder op de “Dordrecht II” voor een reis naar Batavia met 25 man..
Op 30 mei 1871 monsterde hij op hetzelfde schip voor wederom een reis naar Batavia (monsterrol 28 te Dordrecht). Volgende aanmonsteringen waren op 17 juni 1872 met 25 man (monsterrol 21 te Dordrecht) en 13 juni 1874 (geen monsterrol genoemd), beide naar Java064.
Na terugkeer in 1880 uit Batavia in de haven van Amsterdam was er aan boord van zijn schip “Dordrecht 2” de roodvonk uitgebroken en de patienten mochten niet van boord wegens gevaar van besmetting. Hij bleef als kapitein ook aan boord en kreeg ook de roodvonk en overleed op 23 april 1880.
“De tweede Dordrecht werd in 1869 gebouwd. Deze clipper was iets groter dan zijn voorganger (Dordrecht I), maar overigens waren ze vrijwel gelijk. Hij was door Gips op speculatie gebouwd, de animo voor nieuwe schepen was in dien tijd echter zoo gering, dat het schip twee jaar op de werf stond voor er een kooper voor werd gevonden. Gips moest toen bovendien nog een derde part van de aandeelen nemen. Tot 1879 voer de Dordrecht II onder bevel van kapitein C.J.Rotgans, daarna verkocht de reeder het schip aan A.Bruinier te Amsterdam, die het tot bark reduceerde.” Later werd het schip door de volgende eigenaar Aug. Köpcke te Rotterdam herdoopt in “Sophia”. Twee jaar later verbrandde de clipper voor Madeira.
Uit: “De Clippers” door Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945.p.181.
NRC 15 juli 1878
NAAR SAMARANG direct ligt te Rotterdam in lading het Nederl. Barkschip DORDRECHT II
Kapt. C.J.ROTGANS hebbende uitmuntende inrichtingen voor Passagiers
Adres bij de Cargadoors D.SCHOTMAN Dz, Dordrecht C.H.CORNELDER & ZONEN, Rotterdam.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.V.(van) Grol/Crol was met vlagnummer 75 eersteklas lid van het Harlinger zeemanscollege "Zemansvoorzorg" in de periode 1875-1895. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College. De gegevens werden ontleend aan de ledenlijsten uit "Sweijs"034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1876 wordt besloten aan kapitein Groll een bewijs van ingenomenheid te verlenen omdat hij 5 reizen naar Riga maakte met een schip van 400 lasten in de periode van 05 april tot 16 november 1876. In de vergadering dd 25 januari 1877 verklaart de Wetenschappelijke Commissie van Zeemanshoop dat “het snelle zeilen van het schip aan een grooten spoed met laden en lossen gemaakt.” is toe te schrijven. In de vergadering dd 31 mei 1877 meldt de Wetenschappelijke Commissie dat de zilveren medaille f 300,- heeft gekost en vraagt of die hoge prijs van invloed is op toekomstige toekenningen. Het Bestuur antwoordt dat bij iedere toekomstige toerkenning een beoordeling door het Bestuur zal volgen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “De President deelt mede wat het doel was van het Collegie Zeemanshoop eene medaille in te stellen voor bijzondere daden en na in eene rede te hebben aangetoond hoe bijzonder het is geweest dat kapitein J. van Grol in het jaar 1876 5 rezien heeft gedaan heen & terug naar Riga in den tijd van 7/m & 10/d reikt hij de zilveren Medaille aan den bekroonden kapitein uit.”023
De schepen van de kapitein
J.V.Grol was in 1880 gezagvoerder van de bark de "President van Rijckevorsel" (gebouwd in 1856, 716 ton)010-p.114.
lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H75 1873-1878 bark Anna Maria Wilhelmina
(ex Frans & Elise, ex Odelia Margaretha F.R.P.Victor, Amsterdam
1879 3/m President van Ryckevorsel F.R.P.Victor, Amsterdam
1880 bark Nicolaas Witsen Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam
1881-1882 3/m Dordrecht II A.Bruinier, Amsterdam
Bouma025 vermeldt J.V.Grol/ J.van Grol als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1867 van de bark “Petchora” ex Clayton, gebouwd in 1854 te Nova Scotia, 306 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand bij Egmond en wrak geraakt;
* 1875 t/m 1880 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1880 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1881 van de bark “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 660 ton o.m., varend voor Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam;
* 1882 t/m 1883 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor A.Brunier te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Kötka 14 Oct. Anna Maria Wilhelmina J.V.Grol, Nieuwe Diep.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.J.Seinstra werd met vlagnummer 872 per 12 december 1871 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Buijs Jr. Als zijn schip wordt genoemd de “Eensgezindheid” 002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 05/12 december 1871 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd S.J.Seinstra, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Eensgezindheid”, voor rekening van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
872 1871-1875 bark Eensgezindheid Jerem.Meijjes & Zn
1876-1878 bark Henriëtte idem
S.J.Seinstra was van 1887-1888 kapitein van de houten bark “Hollandia”, in 1874 gebouwd, vermoedelijk buiten Nederland, als “Kaffir”, 382 ton, varend voor rederij P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam052.
Bouma025 vermeldt S.J.Seinstra als gezagvoerder gedurende:
- * 1871 t/m 1876 van de bark “Eensgezindheid”, gebouwd in 1847 te Amsterdam, 431 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam;
- * 1877 t/m 1883 op de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 432 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam.
- * 1884 t/m 1885 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
- * 1886 t/m 1887 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam;
- * 1888 t/m 1889 van de bark “Hollandia” ex Kaffir, gebouwd in 1874 te Salisbury, 382 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:
Binnengekomen:
“Texel N.W. 19 Nov. Eensgezindheid, S.J.Seinstra, Wyborg, met verlies van deklast.”
Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.
“1876. Vertrokken naar Samarang onder bevel van Kapt. S.J.Seinstra 15 December, aldaar aangekomen den 19 April, vertrokken van Batavia 3 July, Texel binnen gekomen 21 October.
- Vertrokken naar New Castle 27 April, aldaar aangekomen 30de, vertrokken naar Rio de Janeiro 4 Mei, aldaar aangekomen 28 July, den 17 September te Ceara, den 8 December te St.Thomas, den 26 February te Jamaica, den 22 Maart vertrokken, te Croonstad aangekomen 10 Juny, van daar vertrokken 10 July, IJmuiden binnen gekomen 3 Augustus 1879.
Het is in 1879 de eerste keer dat de “Henriëtta”, via het in 1876 geopende Noordzeekanaal, bij IJmuiden binnenloopt.
- Vertrokken naar Sundsvall 7 Mei, daar aangekomen 5 Juny, vertrokken 20de, Helvoet binnen gekomen 14 July.
- Vertrokken naar Sundsvall 29 July, aldaar aangekomen 7 Augustus, vertrokken 27de, Helvoet binnen gekomen 1 September.
- Vertrokken naar Riga 21 September, aldaar aangekomen 11 October, vertrokken 5 November, IJmuiden binnen gekomen 16 December.
- Vertrokken naar Borgo 13 April, aldaar aangekomen 27de, vertrokken 15 Mei, IJmuiden binnen 31 Mei.
- Vertrokken naar Riga 7 Juny, aldaar aangekomen 18de, vertrokken 2 July, IJmuiden aangekomen 26de.
- Vertrokken naar Riga 11 Augustus, aldaar aangekomen 24de, vertrokken den 10 September, IJmuiden binnen gekomen 21de.
- Vertrokken naar Riga den 1 October, 27de aldaar aangekomen, vertrokken den 11 November, Nieuwediep aangekomen den 29de. “