Familiegegevens en opleiding
Rinke Tjebbes werd geboren te West-Terschelling op 20 augustus 1799 als zoon van Pieter Tjebbes en Elisabeth Nadort.
Hij huwde te Terschelling op 11 november 1821 met Aaltje Dirksen de Boer, geboren op Terschelling op 20 december 1799, als dochter van Dirk Nannings de Boer en Aaltje Jansen Doeksen.
Hij overleed in 1851 te Amsterdam.003 en tresoar..
Handelsblad 03 februari 1851
Advertentie betreffende Rienk Tjebbes, rustend koopvaardijkapitein, overleden “na langdurig en smartelijk lijden”, op de leeftijd van ruim 51 jaar. Ondertekening is van A.D.de Boer, wed R.Tjebbes. Dagtekening is “Amsterdam 29 januari 1851”
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.Tjebbes werd met vlagnummer 279 per 23 september 1828 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.J.Struijk. Als zijn schip is genoemd “De Jonge Lodewijk”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 december 1828 werd Reink(sic) Tjebbes met als adres de heren L.Bienfait & Zn, 32 jaar, voerende het fregat “De Jonge Lodewijk Anthonie”, op verzoek van L.P.Bienfait en op voordracht van kapitein A.J.Struyk voorgedragen/benoemd tot effectief lid met vlagnummer 279023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1831.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevragd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.
In de notulen van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop dd 24 april/26 juni 1851 is een uitkering toegekend aan A. de Boer de weduwe van R.Tjebbes ingaande 01 mei 1851 voor haar en 2 kinderen.042.
Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte stortingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd 30 april 1833 staat dat dit Reglementsartikel van toepassing is op de kapiteins E.H.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, Ev. Speelman en D.K.de Groot023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 15 juli 1851 wordt een uitkering verstrekt aan de weduwe van kapitein R.Tjebbes voor haar en 2 kinderen.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
279 1829-1835 fregat de Jonge Lodewijk Anthonij L.Bienfait & Zn
178 1836-1842 fregat de Jonge Lodewijk Anthonij idem
1843-1848 fregat Lodewijk Anthonie idem
1849-1850 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt R.Tjebbes als gezagvoerder gedurende:
* 1830 t/m 1843 van de 3/mpink “Jonge Lodewijk Anthonie” ex Alwin, gebouwd in 1814, bouwlocatie niet vermeld, 450 ton, varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1844 t/m 1849 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
In de “Geschiedenis van het Amsterdamsche Handelshuis Louis Bienfait & Soon” samengesteld door A.W.Wichers Hoeth. Uitg. De Mercuur” Hilversum 1941, 332 pp. worden als gezagvoerders van de “Jonge Lodewijk Anthoni” genoemd: G.Kaleshoek 1817-1819; P.C.Stachauer 1819-1828; R.Tjebbes 1829-1842.
p.144: “…;nog in 1836 kwam zij (“Jonge Lodewijk Anthoni”) hier met een groote lading suiker binnen, doch met averij, hetgeen het indienen van een schade-nota noodzakelijk maakte. In 1842 maakte het zijn laatste reis; 10 October van dat jaar kwam het “hol” in veiling, dat voor f 3200,- werd opgehouden, en vermoedelijk zal het schip in 1843 gesloopt zijn, dus heengegaan als de vader van hem naar wien het genoemd werd.”
In de “Aanvullingen” op dit boek, 84 pp. 1943 staat op p. 40 over de “jonge Lodewijk Anthoni” het volgende:
“Het is niet onaardig alsnog te vermelden, dat de kapitein van dit schip, R.Tjebbes, in dato 31 Mei 1829 aan den ons bekenden W.Rompelman, te Amsterdam, het navolgende ober de “jonge Lodewijk Anthoni” geschreven heeft:
“Onze rijs is niet voorspoedig en ook niet gemakkelijk voor de passagiers geweest. Wij hebben veel storm weer gehad, toch de “jonge Lodewijk Anthoni” heeft zich best gehouden, de passagiers zijn ten uitersten voldaan; spreekt hier voll loff.”
Wij zagen, dat het schip in 1842 verkocht is geworden; eerst 31 December 1846 kon de liquidatie-rekening der reederij worden opgemaakt.”
Overige bijzonderheden
Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer
In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.
Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland
In Onderschrift staat:
namen der schepen namen der heeren reeders
De Louisa Agatha De Maria en Jacoba De Heer J.van Beeck Vollenhoven De Heeren Buys, de Bordes & Jordan -
Willem Ernst - Welvaart De Nederl.Scheepsreederij De Heer L.Schumacher
- Jonge Lodewijk Antonie - Diana De Heren L.Bienfait & Zoon De Heeren J.A.Westerloo & Comp.
- Wilhelmina en Maria - Twee Gebroeders Insinger & Comp. H.& C van de Stadt
Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.
Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 17 november 1829, kapitein Rienk Tjebbes, 20 bemanningsleden, bestemming Suriname, Boekhouder Bienfait & Zoon.
Datum vanaf: |
1842 |
Kapitein: |
Tjebbes, Rinke Pietersz |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
178 |
Overige informatie: |
*West-Terschelling, 20 augustus 1799, ┼Amsterdam op of voor 29 januari 1851. |
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Jans Doeksen werd geboren te Terschelling op 17 december 1817 als zoon van Jan Cornelis Doeksen en Liesbeth van Marle.
Hij huwde op Terschelling op 11 december 1844 met Grietje Annes de Jong, geboren op Terschelling op 22 juli 1816 als dochter van Anne Cornelis de Jong en Neeltje Klaas Jongeboer. Zij overleed 11 april 1888.
Vermist sedert augustus 1866. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118
Cornelis Jansen Doeksen, 27 jaar, stuurman, geboren en wonende te Terschelling, zoon van Jan Cornelis Doeksen, zeeman, en Liesbeth Ottes van Marle, wonende te Terschelling,
huwde op 11 december 1844 te Terschelling met
Grietje Annes de Jong, 28, geboren en wonende te Terschelling, dochter van Anne Cornelis de Jong, overleden, en Neeltje Klaas Jongeboer, wonende te Terschelling.
Ontleend aan huwelijksacte 1844-21, RAF.
Cornelis Doeksen werd geboren op 16 september 1817 te Terschelling.
Grietje Annes de Jong werd geboren op 22 juli 1816 te Terschelling.
Ontleend aan extracten bij de Huwelijkse Bijlagen van acte 1844, RAF.
Jan Cornelisz Doeksen huwde op 05 februari 1815 te Terschelling met Liesabeth van Marle.
Ontleend aan computerbestand aangaande huwelijken in Friesland, RAF.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.J.Doeksen werd met vlagnummer 764 effectief lid van Zeemanshoop per 09 mei 1848 op voorspraak van R.Tjebbes. Zijn schip was de "Oceaan"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doekzen en zijn vrouw 30 resp. 31 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1845002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 02/09 mei 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Jansz. Doekzen, oud 30 jaar, voerend het fregat “Oceaan”, wonend op Terschelling, op voordracht van kapitein R.Tjebbes. 023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 30 oktober 1855003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1867 vraagt de vermoedelijke weduwe C.J.Doekzen geb. de Jong om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 mei 1867 wordt toegekend ingaande 01 november 1866 voor haar en 2 kinderen onder de conditie van teruggave wanneer blijkt dat har man nog in leven is.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 mei 1867 staat vermeld dat per 1 november 1866 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. C.J.Doeksen geb. de Jong voor haar en 1 kind.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
764 1848 fregat Oceaan L.Bienfait en Zn
1849 fregat Lodewijk Antonie idem
1850-1853 bark Oceaan idem
381 1854-1855 bark Oceaan idem
1856 fregat Louisa Maria idem
1857-1861 fregat Eclipse idem
1862-1863 fregat Oceaan idem
1863-1866 fregat Amsterdam idem
In de lijsten van van Sluis (NSM) wordt als kapitein van de Oceaan in 1848-1849 C.J.Doeksen opgegeven. In het Archief van de Waterschout011 worden als gezagvoerders van de "Oceaan" alleen opgevoerd Hessel Murk Lels en Pieter Zunderdorp
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.J.Doeksen Eclipse 21 september 1861 24 januari 1862
Oceaan 26 november 1862 geen melding
Oceaan 10 januari 1863 22 november 1863
Amsterdam 16 maart 1864 07 april 1865
Amsterdam 18 juni 1865 geen melding
Bouma025 vermeldt C.J.Doeksen als gezagvoerder gedurende:
* 1839 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1849 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1850 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1856 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder. Het schip werd in 1856 verkocht naar Java;
* 1858 t/m 1862 van het 3/msch. “Eclipse”, gebouwd in 1855 te Quebec, 1315 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Liverpool;
* 1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1865 t/m 1866 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1866 benoorden St.Helena vermist.
Overige bijzonderheden
In een serie artikelen omtrent de Kaap Hoornvaart007 wordt ingegaan op de Nederlandse zeilvaart op de Amerikaanse westkust via Kaap Hoorn. In dit verband wordt gemeld:
"Genoemd moet ook worden de schoener-hoeker "Oceaan" van 144 ton, die in 1849 voor het eerst de Nederlandse vlag in San Francisco deed wapperen, met als vermeldenswaardige bijzonderheid dat geen enkel bemanningslid deserteerde (noot: in die tijd frekwent voorkomend vanwege de gold-rush naar Californië). Het zal dan ook wel een gesloten ploeg uit Vlaardingen zijn geweest, samen uitgevaren om samen terug te komen, als gingen zij ter visvaart."
In de Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde en de daarmede in verband staande Wetenschappen onder redactie van Jacob Swart, Jaargang 1859 (Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam boeknummer T3a XIX) staat het volgende artikel:
C.J.Doekzen Extract uit het Journaal, alsmede een overzigt van gelijktijdige waarnemingen in het gebied der Weste-winden van den Barometer en Aneroíde aan boord van het Nederlandsche Clipperschip Eclipse, Kapt C.J.Doekzen, op zijne reis van Londen naar Port-Philip. p.565-571.
C.J.Doekzen vertrok per 10 januari 1863 vanuit Nieuwediep met de “Oceaan” met 3 officieren naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 25 april 1863 na een reis van 105 dagen065.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Doeksen van de bark “Oceaan”.104.
In Schylge myn lântse Jg 14, nr.4, aug. 1993 zou een artikel staan met als titel Kapitein C.J.Doeksens laatste reis (1817-1866). Niet ingezien
Anno Teenstra meldt in “De Clippers” uitg. Holder & Co te Amsterdam, 1945, 306 pp. op p 110:
In 1866 was er van de clipper “Amsterdam” onder kapitein C.J.Doeksen alleen bekend dat het als vermist moest worden beschouwd. “De clippers Argonaut en Aurora ondergingen eenzelfde lot, ook van deze schepen werd nooit meer iets vernomen nadat ze een haven hadden verlaten. Van de Aurora hebben we gezien hoe dit schip tijdens xden wedstrijd met de Sindoro en de Java op de hoogte van Lorenco Marques vermoedelijk met de Java in botsing is gekomen, waarna beide schepen zonken.”
“Cornelis Jansen Doeksen begon zijn loopbaan op 14-jarige leeftijd als koksmaat op het kofschip “Drie Gebroeders”, kapitein Jan D.Bos. In 1834, hij was toen 16 jaar, voer hij als jongen op deze kof. In 1835 monsterde hij als kok op de “Dorothea Maria” onder kapt. Foppe Jans Brouwer en werd in 1836 lichtmatroos op “De Vier Gebroeders”, kapitein B.C.Jaski van Schiermonnikoog.
Van 1836 tot 1840 zien wij hem op de schepen “Wigerdina”, weer als kok, op het fregat “de Vier Gebroeders” als lichtmatroos, en op “De Vrienden” als matroos weer onder kapt. B.C.Jaski.
Vervolgens voer hij als onderstuurman en stuurman, om in 1848 zijn eerste schip als kapitein te krijgen. Hij heeft als kapitein steeds bij dezelfde rederij gevaren, L.Bienfait en Soon te Amsterdam, iets dat in die tijd wel uniek was.
Tot 1849 voerde hij het bevel over de “Oceaan 1”, een fregatschip,
van 1849-1850 het fregat “Lodeijk Anthonie”,
van 1850-1855 weer het fregatschip “Oceaan 1”,
van 1856-1857 het fregatschip “Louisa Maria”,
van 1858-1862 de “Eclipse”, een clipperfregatschip, dat in 1855 zzgn op speculatie te Quebec was gebouwd en in 1862 naar Liverpool werd verkocht, omdat het niet rendabel bleek te zijn,
van 1862-1863 de “Oceaan II” een drie4mast clipperfregat, gebouwd in 1857,
van 1864-1866 de “Amsterdam”, een ijzeren driemasst clipperfregat van 400 last, dat in 1853/54 was gebouwd op de werf “de Haan” te Amsterdam, en in 1866 vermist werd op reis naar Batavia”
Uit: “Mensen van vroeger en de dingen die zij aan ons hebben nagelaten” Onafhankelijk maandblad voor de beoefening van de genealogie en aanverwante gebieden. 3e jaargang nr. 5/6/7/, mei/juni/juli 1975.
Daarin: De levensloop van een Terschellinger koopvaardijkapitein Cornelis Jansen Doeksen. door T.W.Dekker
Datum vanaf: |
1849 |
Kapitein: |
Doeksen(Doekzen), Cornelis Jans |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
764 |
Overige informatie: |
*Terschelling, 16 september 1817, ┼noord van St. Helena vermist na 23 augustus
1866 met zijn schip AMSTERDAM |
Familiegegevens en opleiding
Abraham Spekman werd geboren te Amsterdam op 03 oktober 1820.
Hij was gehuwd met Aaltje Rinkes Tjebbes, geboren te Terschelling op 29 oktober 1824.003
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Abraham Spekman, geboren op 04 oktober 1820 te Amsterdam, Nederl. Hervormd, wonend in 1852 op de Korte Prinsengracht 16 te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Spekman werd met vlagnummer 776 per 12 september 1848 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Tjebbes. Als zijn schip is vermeld de “Vrienden”. Toegevoegd is “hon. lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Spekman en zijn vrouw 27 resp. 23 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 05/12 september 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Abraham Spekman, oud 27 jaar, voerend het fregat “Vrienden”, wonend op de Brouwersgracht bij de Visscherstraat nr. 18 te Amsterdam, op voordracht van R.Tjebbes. 023
Hij was effectief lid met vlagnummer 776 van 1848 – 1854 en met vlagnummer 392 van 1854 – (vermoedelijk) 1866.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 juni 1851. “met 1 Mei 1854 van beroep veranderd. De vrouw overl. Bedankt 1866 Hon.lid gew.”003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 staat het verzoek van kapitein A.Spekman om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap. Het Bestuur gaat accoord.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 22 mei 1866 staat het verzoek van kapitein A.Spekman om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap, hetgeen is toegestaan023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
776 1848 fregat De Vrienden L.Bienfait & Zn
1849 bark Oceaan idem
1850 fregat Lodewijk Anthonie idem
1851 bark Peking idem
1852 fregat Lodewijk Anthonie idem
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
392 1854-1865 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.Spekman als gezagvoerder gedurende:
-
* 1849 t/m 1850 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1850 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1851 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1852 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1853 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1850 |
Kapitein: |
Spekman, Abraham |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
776 |
Overige informatie: |
*Amsterdam, 4 oktober 1820,┼nog onbekend
in 1853 nam Abraham Spekman weer het commando over de LODEWIJK ANTONIE op zich. |
Familiegegevens en opleiding
Jan van der Meulen werd geboren te Terschelling op 16 september 1816.
Hij huwde met Maria Mink, geboren te Terschelling op 24 april 1816. Zij hertrouwde op 08 november 1866 met ene J.A.. Klein/Kleyn
Hij overleed in 1862. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118
Jan van der Meulen woonde in de Galgenstraat 3 te Amsterdam. Hij werd geboren op 10 september 1815 op Terschelling. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.van der Meulen werd met vlagnummer 814 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 23 april 1850 op voorspraak van P.Bakker. Zijn schip was de "Peking". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Meulen 33 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 april 1850 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan van der Meulen, oud 33 jaar, voerend de bark “Peking”, wonend op de Elandsgracht nr.3 te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 juni 1851003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1862 wordt het overlijden gemeld van kapitein J. van der Meulen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juli 1862 van Zeemanshoop staat vermeldt dat de wed. J. van der Meulen, geb. Mink per 01 augustus 1862 een uitkering wordt toegekend.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 december 1866 staat de melding van het hertrouwen van de wed. van kapitein J. van der Meulen geb. Mink met de heer Klijn.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 12 augustus 1862 staat vermeld dat per 01 augustus 1862 een uitkering is toegekend in de 1e klasse aan de weduwe J. van der Meulen, geb. Mink.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 december 1866 staat dat de wed. J. van der Meulen is hertrouwd met J.A.Kleyn en dankt voor de uitkering.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
814 1850 bark Peking L.Bienfait & Zn
1851 fregat Lodewijk Antonie idem
1852-1853 bark Vier Gebroeders idem
425 1854-1857 fregat Fannij idem
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859 bark Zuid-Beveland Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam
1859-1860 bark Cornelia Hendrika idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
-
van der Meulen Cornelia Hendrika 30 augustus 1860 08 januari 1861
Bouma025 vermeldt J. van der Meulen als gezagvoerder gedurende:
* 1851 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1852 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1852 t/m 1853 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 t/m 1858 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1840 te Kinderdijk, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;
* 1860 van de bark “Zuid-Beveland”, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1861 door de reeder herdoopt in “Cornelia Hendrika”;
* 1861 t/m 1862 van de bark “Cornelia Hendrika”, ex Zuid-Beveland, gebouwd in 1856 te Lekkerkerk, 581 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthonie te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Fanny. CSR 389/96: 722 tons. Captain = J. van den Meulen, 25 crew. Departed Sunderland, England on 12 December 1856 with a cargo of coals and arrived at Albany on 16 March 1857. Where intended bound – Batavia.
Datum vanaf: |
1851 |
Kapitein: |
Meulen, Jan van der |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
814 |
Overige informatie: |
*Terschelling, 16 september 1816,┼1862 |
Familiegegevens en opleiding
Abraham Spekman werd geboren te Amsterdam op 03 oktober 1820.
Hij was gehuwd met Aaltje Rinkes Tjebbes, geboren te Terschelling op 29 oktober 1824.003
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Abraham Spekman, geboren op 04 oktober 1820 te Amsterdam, Nederl. Hervormd, wonend in 1852 op de Korte Prinsengracht 16 te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Spekman werd met vlagnummer 776 per 12 september 1848 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Tjebbes. Als zijn schip is vermeld de “Vrienden”. Toegevoegd is “hon. lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Spekman en zijn vrouw 27 resp. 23 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 05/12 september 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Abraham Spekman, oud 27 jaar, voerend het fregat “Vrienden”, wonend op de Brouwersgracht bij de Visscherstraat nr. 18 te Amsterdam, op voordracht van R.Tjebbes. 023
Hij was effectief lid met vlagnummer 776 van 1848 – 1854 en met vlagnummer 392 van 1854 – (vermoedelijk) 1866.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 juni 1851. “met 1 Mei 1854 van beroep veranderd. De vrouw overl. Bedankt 1866 Hon.lid gew.”003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 staat het verzoek van kapitein A.Spekman om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap. Het Bestuur gaat accoord.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 22 mei 1866 staat het verzoek van kapitein A.Spekman om zijn effectief lidmaatschap te mogen omzetten in een honorair lidmaatschap, hetgeen is toegestaan023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
776 1848 fregat De Vrienden L.Bienfait & Zn
1849 bark Oceaan idem
1850 fregat Lodewijk Anthonie idem
1851 bark Peking idem
1852 fregat Lodewijk Anthonie idem
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
392 1854-1865 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.Spekman als gezagvoerder gedurende:
-
* 1849 t/m 1850 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1850 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1851 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1852 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
* 1853 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Maarten de Wijn werd geboren op Texel op 11 december 1815.
Hij was getrouwd met Jantje Zunderdorp, geboren te Texel op 30 december 1815.
Hij overleed op 03 oktober 1876 te Den Helder.
(informatie dd december 2005 van de heer C.Scholten te Leusden).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.de Wijn werd met vlagnummer 745 per 30 maart 1847 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein T.S.Deinum. Als haar schip is genoemd de “Vrienden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 23/30 maart 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Maarten de Wijn, oud 31 jaar, voerend het fregat “Vrienden”, op voordracht van kapitein T.S.Deinum.023.
Hij werd per 03 november 1852 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1870 staat vermeldt dat de uitkering wordt gecontinueerd tot 01 mei 1871.042 Kennelijk ook al in 1869 toegekend maar door mij gemist in de notulen. Op 04 mei 1871 verlenging tot 01 mei 1872. Op 25 april 1872 een verlenging tot 01 mei 1873. Op 29 mei 1873 een verlenging tot 01 mei 1874.. Idem op 07 mei 1874 tot 01 mei 1875. Idem per 27 april 1876.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 november 1869 staat vermeld dat per 01 november 1869 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan kapitein M. de Wijn tot 01 mei 1870. Verlenging met 12 maanden per 31 mei 1870. Idem per 24 juni 1873 (vermoedelijk ook al in de jaren daarvoor) Idem per 26 mei 1874. Idem per 25 mei 1875. Idem per 16 mei 1876.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
745 1848 geen vermelding van schip en boekhouder
1849-1851 fregat Vier Gebroeders L.Bienfait & Zn
1852 geen vermelding van schip en boekhouder
1853 fregat Lodewijk Anthonie L.Bienfait & Zn
367 1854-1868 fregat Californië idem
1869-1875 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
M.de Wijn California 09 maart 1860 26 juni 1861
California 26 oktober 1861 18 november 1862
California 04 februari 1863 niet vermeld
Californië 15 februari 1863 20 april 1864
Californië 05 november 1865 24 maart 1868
Californië 11 mei 1868 12 januari 1869
Bouma025 vermeldt M.de Wijn als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1851 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1854 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 t/m 1864 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1866 t/m 1869 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
M.de Wijn verzorgde per 09 december 1858 vanuit Nieuwediep met de “Californië” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 30 maart 1859 na 111 dagen. Onderweg waren 2 manschappen overleden065.
In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
p.64-65 De eerste reizen vanuit Australië via Kaap Hoorn naar Europa 1857. Californië, Electra.
-
de Wijn, gezagvoerder van het fregat “Californië” vertrekt op 29 juni 1857 uit Sydney en wordt op 30 juli gesignaleerd op 57oZ/96oW. Het achip arriveerder op 10 oktober , via Kaap Hoorn Plymouth op weg naar Londen
Datum vanaf: |
1853 |
Kapitein: |
Wijn, Maarten de |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
745 |
Overige informatie: |
*Texel, 11 december 1815, ┼Den Helder, 3 oktober 1876 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.H.Leonhardt werd met vlagnummer 869 effectief lid van "Zeemanshoop" per 09 maart 1852 op voorspraak van A.Spekman. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Peking". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 maart 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd K.H.Leonhardt (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Peking”, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1855 wordt kapitein K.H.Leonhardt een maand gage toegekend wegens schipbreuk.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 januari 1856 bericht kapitein K.H.Leonhardt “naar O.I. vertrekkende om aldaar eenige tijd te verblijven. Wenscht lid en deelnemer te blijven. In de vergadering dd 05 februari 1856 wordt dit verzoek behandeld en besloten dat hij de tijd dat hij in Indië vaart mag blijven storten op basis van een gage van IfI 90,- per maand.042
In de Bestuursvergadering van 01 april 1858 worden 2 maanden gage uitgekeerd aan kapitein K.H.Leonhardt wegens de schipbreuken met de schepen Oceaan en Soerabaya.042 (in Bouma wordt hij niet genoemd als gezagvoerder van dit laatste schip)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 oktober 1855 staat de mededeling dat een uitkering van een maand gage wegens schipbreuk is toegekend aan kapitein K.H.Leonhardt023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 april 1858 staat dat aan kapitein K.H.Leonhardt een maand gage is toegekend wegens een schipbreuk.023
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 wordt gemeld een: “Brief van kapitein K.H.Leonhardt onder anderen inhoudende eenige mededeelingen omtrent zijne reis in den Indische Archipel, waarvan Copij ter tafel zal worden gelegd.”023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
869 1852-1853 bark Peking L.Bienfait & Zn
475 1854 fregat Lodewijk Anthonie idem
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
1856 bark Oceaan geen opgave
1857-1864 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt K.H.Leonhardt als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1855 van het 3/m schip “Lodewijk Anthonie”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Rotterdasm. Verongelukt bij Akyab;
* 1857 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
De “Lodewijk Anthonia”, varend van Akyab naar Sydney, onder gezag van kapitein Leonhardt, is op 24 maart op de rotsen van Akyab verongelukt.078.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was K.H.Leonhardt.104
Datum vanaf: |
1854 |
Kapitein: |
Leonhardt, K.H. |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
475 |
Overige informatie: |
0 |
|