Familiegegevens en opleiding
Rinke Tjebbes werd geboren te West-Terschelling op 20 augustus 1799 als zoon van Pieter Tjebbes en Elisabeth Nadort.
Hij huwde te Terschelling op 11 november 1821 met Aaltje Dirksen de Boer, geboren op Terschelling op 20 december 1799, als dochter van Dirk Nannings de Boer en Aaltje Jansen Doeksen.
Hij overleed in 1851 te Amsterdam.003 en tresoar..
Handelsblad 03 februari 1851
Advertentie betreffende Rienk Tjebbes, rustend koopvaardijkapitein, overleden “na langdurig en smartelijk lijden”, op de leeftijd van ruim 51 jaar. Ondertekening is van A.D.de Boer, wed R.Tjebbes. Dagtekening is “Amsterdam 29 januari 1851”
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.Tjebbes werd met vlagnummer 279 per 23 september 1828 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.J.Struijk. Als zijn schip is genoemd “De Jonge Lodewijk”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 december 1828 werd Reink(sic) Tjebbes met als adres de heren L.Bienfait & Zn, 32 jaar, voerende het fregat “De Jonge Lodewijk Anthonie”, op verzoek van L.P.Bienfait en op voordracht van kapitein A.J.Struyk voorgedragen/benoemd tot effectief lid met vlagnummer 279023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1831.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevragd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.
In de notulen van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop dd 24 april/26 juni 1851 is een uitkering toegekend aan A. de Boer de weduwe van R.Tjebbes ingaande 01 mei 1851 voor haar en 2 kinderen.042.
Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte stortingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd 30 april 1833 staat dat dit Reglementsartikel van toepassing is op de kapiteins E.H.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, Ev. Speelman en D.K.de Groot023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 15 juli 1851 wordt een uitkering verstrekt aan de weduwe van kapitein R.Tjebbes voor haar en 2 kinderen.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
279 1829-1835 fregat de Jonge Lodewijk Anthonij L.Bienfait & Zn
178 1836-1842 fregat de Jonge Lodewijk Anthonij idem
1843-1848 fregat Lodewijk Anthonie idem
1849-1850 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt R.Tjebbes als gezagvoerder gedurende:
* 1830 t/m 1843 van de 3/mpink “Jonge Lodewijk Anthonie” ex Alwin, gebouwd in 1814, bouwlocatie niet vermeld, 450 ton, varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1844 t/m 1849 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
In de “Geschiedenis van het Amsterdamsche Handelshuis Louis Bienfait & Soon” samengesteld door A.W.Wichers Hoeth. Uitg. De Mercuur” Hilversum 1941, 332 pp. worden als gezagvoerders van de “Jonge Lodewijk Anthoni” genoemd: G.Kaleshoek 1817-1819; P.C.Stachauer 1819-1828; R.Tjebbes 1829-1842.
p.144: “…;nog in 1836 kwam zij (“Jonge Lodewijk Anthoni”) hier met een groote lading suiker binnen, doch met averij, hetgeen het indienen van een schade-nota noodzakelijk maakte. In 1842 maakte het zijn laatste reis; 10 October van dat jaar kwam het “hol” in veiling, dat voor f 3200,- werd opgehouden, en vermoedelijk zal het schip in 1843 gesloopt zijn, dus heengegaan als de vader van hem naar wien het genoemd werd.”
In de “Aanvullingen” op dit boek, 84 pp. 1943 staat op p. 40 over de “jonge Lodewijk Anthoni” het volgende:
“Het is niet onaardig alsnog te vermelden, dat de kapitein van dit schip, R.Tjebbes, in dato 31 Mei 1829 aan den ons bekenden W.Rompelman, te Amsterdam, het navolgende ober de “jonge Lodewijk Anthoni” geschreven heeft:
“Onze rijs is niet voorspoedig en ook niet gemakkelijk voor de passagiers geweest. Wij hebben veel storm weer gehad, toch de “jonge Lodewijk Anthoni” heeft zich best gehouden, de passagiers zijn ten uitersten voldaan; spreekt hier voll loff.”
Wij zagen, dat het schip in 1842 verkocht is geworden; eerst 31 December 1846 kon de liquidatie-rekening der reederij worden opgemaakt.”
Overige bijzonderheden
Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer
In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.
Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland
In Onderschrift staat:
namen der schepen namen der heeren reeders
De Louisa Agatha De Maria en Jacoba De Heer J.van Beeck Vollenhoven De Heeren Buys, de Bordes & Jordan -
Willem Ernst - Welvaart De Nederl.Scheepsreederij De Heer L.Schumacher
- Jonge Lodewijk Antonie - Diana De Heren L.Bienfait & Zoon De Heeren J.A.Westerloo & Comp.
- Wilhelmina en Maria - Twee Gebroeders Insinger & Comp. H.& C van de Stadt
Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.
Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 17 november 1829, kapitein Rienk Tjebbes, 20 bemanningsleden, bestemming Suriname, Boekhouder Bienfait & Zoon.