Familiegegevens en opleiding
Dedde werd geboren/gedoopt te Nieuwe Pekela 20/23 juli 1775 als zoon van Hindrik Deddes en Menkijn Hindrix.
Dedde trouwde ca. 1806 te Nieuwe Pekela met Anna Hannes Oosterveld, geboren/gedoopt op 04/05 maart 1773 als dochter van H.Oosterveld en Maria Mulder.
Anna was de weduwe van Pieter Harms Hulst, waarmee zij op 24 maart 1793 te Nieuwe Pekela was getrouwd.
Anna Hannes overleed op 27 juni 1831 te Nieuwe Pekela, 58 jaar, echtgenote van schipper Dedde Hindriks van Wijk.
Dedde Hindriks overleed op 19 maart 1834 te Nieuwe Pekela, landgebruiker, 58 jaar, weduwnaar.
Lidmaatschap van zeeemanscolleges
D.H. van Wijk was effectief lid van het zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 46 in de periode 1829 t/m 1831.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.H. van Wijk als gezagvoerder gedurende:
* 1818 van de kof “Twee Broeders”, gebouwd in 1802, bouwplaats niet vermeld, 104 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Hij werd 1 maal te Harlingen geregistreerd geladen met pannen naar de Oostzee.
* 1823 t/m 1832 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1823, bouwlocatie niet vermeld, 81 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
Het Archief van de Amsterdamse Almanak11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Dedde Hendriks van Wijk op de:
“Vrouw Anna”, dd 28 april 1814 en 24 maart 1815.
“Twee Broeders”, dd 05 mei 1821.
“Concordia”, dd 09 december 1823 en 16 juni 1824.
De collectie monsterrollen van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
09 maart 1820, kof “Twee Broeders”, kapitein Dedde Hindriks van Wijk.
11 februari 1826, schip “Concordia”, schipper Dedde Hindriks van Wijk uit Nieuwe Pekela.
05 maart 1827, kof “Concordia”, schipper Dedde H. van Wijk uit Nieuwe Pekela.
01 maart 1828, kof “Concordia”, schipper Dedde H. van Wijk uit Nieuwe Pekela.
10 maart 1830, kof “Concordia”, kapitein Dedde Hindriks van Wijk uit Nieuwe Pekela.
01 maart 1831, kof “Concordia”, kapitein Dedde Hindriks van Wijk uit Nieuwe Pekela.
07 juni 1845, kof “Zorg en Vlijt”, kapitein Dedde Hendriks van Wijk uit Nieuwe Pekela
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 07 februari 1817
Advertentie. Verkoop op 7 februari 1817 te Winschoten door notaris Mr. J. Freeseman Viëtor, o.a.
- 1/32 Aandeel in het kofschip, gevoerd door J.C. Lucas.
- 1/32 Aandeel in dat door D. van Wijk, en
- 1/32 aandeel in dat door R.D. van Wijk bevaren.
Advertentie staat wellicht op een onjuiste plaats
Leeuwarder Courant 03 april 1818114
Harlingen, 2 april. Op 30 maart l.l. zijn uitgezeild: het smakschip de VROUW REINERA, kapt. B.J. Bondrager, het smakschip de TWEE GEBROEDERS, kapt. Harm H. Hulst, het smakschip de VROUW MARGARETHA, kapt. Edzert A. Pot, en het kofschip de VROUW LUBBEGINA, kapt. Claas H. de Weerd, alle naar Noorwegen met ballast, het kofschip de TWEE BROEDERS, kapt. Dedde H. van Wijk, met pannen naar de Oostzee, en het voor enige tijd alhier door schade binnen gekomen kofschip CONCORDIA, kapt. Albert Pieters Beer, na gedane reparatie, van de Oostzee met hout naar Lorient, alsmede weder vertrokken het alhier binnen gelopen tjalkschip de VROUW IKINA, kapt. J.S. Vegter, met pannen van Makkum naar Hamburg, en van de rede het aldaar gelegen hebbende kofschip de GOEDE HOOP, kapt. Wolter H. Boon, met pannen van Makkum naar de Oostzee.
Dordrechtsche Courant 15 juli 1819114
Dordrecht, 14 juli. Aan deze stad zijn gearriveerd: de schepen the CALTHORPE, kapt. W. Newton, van Newcastle, met slijpstenen en kolen; de TWEE GEBROEDERS, kapt. D.H. van Wijk, van Newcastle, met steen en de JONGE WILLEM, kapt. P. Stratingh, van Nerva, met hout.
Rotterdamsche Courant 22 februari 1821114
Amsterdam, 20 februari. Voor de baar van Port-à-Port is gearriveerd D.H. van Wijk, van Monnikendam; te Havre S. Jansen, van Amsterdam; te Boulogne K.G. Ouwehand, van Rotterdam.
Rotterdamsche Courant 24 mei 1821114
Amsterdam, 22 mei. Kapt. D.H. van Wijk, voerende het schip de TWEE GEBROEDERS, van Amsterdam naar Marseille, meldt van Texel, van den 18 mei, dat hij, uit hoofde van andere schepen op hem kwamen aandrijven, een anker en touw had moeten laten slippen; toen voor één anker blijvende liggen, en het daarvoor niet kunnende houden, was hij in gevaar geraakt van te stranden, of wel genoodzaakt het tweede touw te kappen; dit beide willende vermijden, had hij tot behoud van het schip en de lading een schuit aan boord geseind, die het geslipte anker tegen betaling van NLG 210 opgevist en teruggebragt had.
Rotterdamsche Courant 24 november 1821114
Rotterdam, 23 november. Van Vlissingen wordt van den 20 dezer gemeld:….
…..Voorts zijn, sedert onze laatste, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: de JOSEPH AND ANN, W. Minter, van Londen; CORAMANDEL, W. Denry, van Philadelphia; STEPHANIA, M.R. Burke, van New-YORK; BELLE ALLIANCE, M.F. Schieville, van Bordeaux; HARMONIE, H.C. Schutt, van Oleron; NEPTUNIS, W.M. Cramer, van Noirmontier; de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Marseille; de JEUNE JEANNE, D.F. Moldenhauer, van Havre-de-Grace; ADRIANUS CATS, D.S. Hanse, van Cette (opm: Sète); MARIA JOHANNA ELISABETH, H.G. Boekhout, en de GENERAL MURRAY, T. Clark, van Londen; REBECCA, J. Anderson, van Hull; de GOOD INTENT, J. Proctor, van Buenos-Aijres; de VROUW MARIA, A. Schipman, van Malaga; deze laatste moet quarantaine houden,….
Rotterdamsche Courant 28 maart 1822114
Rotterdam, 27 maart. Den 25 arriveerden te Helvoetsluis de schepen de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk,van Grimsby, en ONDERNEMING, J. Rooderkerk, van Liverpool.
Den 26 arriveerde de WAAKZAAMHEID, D. Rooderkerk, van Liverpool.
Rotterdamsche Courant 10 april 1821114
Amsterdam, 8 april. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen D.H. van Wijk van Port-à-Port, T. Walson van Newcastle, P.H. Stokkebij van Taborg (opm: waarschijnlijk Faaborg) en E. de Vries (van Monnikkendam naar Malaga den 27 maart uitgezeild) terug uit zee om schade; heeft veel met stormweer en hoge zee te worstelen gehad en is den 4 april des avonds met behulp van een schuit en volk in de haven van Texel gebragt, om te repareren; A.M Schaarif van Kopenhagen, J. Woxrood van Laurwig, Christensen van Dramme en J.K. de Jong van Petershead; ….
Rotterdamsche Courant 23 april 1822114
Rotterdam, 22 april. Den 20 zeilden van Den Briel de JONGE HARMEN, H.A. van der Wal, naar Hamburg; de TWEE BROEDERS, D.H. van Wijk, naar Grimsby; de CHRISTINA MARIA, J.C. Cornbeck, naar Corsoer; de DANIEL, J.M. Heldt, en de NOORDSTAR, H. Niemann, naar de Oostzee;de ZES ZUSTERS, N.H. Baij, naar Rudkiöping.
Rotterdamsche Courant 27 juli 1822114
Rotterdam, 26 juli. Van Vlissingen meldt men den 23 juli, dat, ….
…. van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en de VROUW ENGELINA, H.T. de Jongh (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen; de JUFVROUW MES, G.L. Doornbos, naar Londen; VRIESLAND, E.N. Drent (opm: E.J. Drent), en WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jong, naar Bristol; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana; de DRIE VRIENDEN, A.R. de Groot, naar Bayonne; de VROUW ENGELINA, E.H. de Groot, naar Londen; AURORA, S.J. Brouwer, naar North Shields; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar Bergen; JOHAN GEORG (opm: kof JOHAN GEORGE), W.D. Kleininga, naar Mainhead; FORTUNA, J. Jans, naar Sandwich; le JEUNE GUILLAUME, J.B. Coster, naar Harborough; de ANNA, F. Schulte, naar Petersburg, en l’ETOILE, J. Jolly, naar Bordeaux.
Ook is aldaar ter rrede gekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Caen naar Brussel gedestineerd.
Rotterdamsche Courant 05 oktober 1822114
Rotterdam, 4 oktober. Van Vlissingen wordt van den 1 dezer gemeld, dat sedert onze laatste van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild zijn de schepen la LOUISE, P.J. Colas, naar New York, de GOEDE HOOP, H.H. Pott, naar Shields; de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, naar Newcastle, en
aldaar ter rede gekomen LEOPOLD, J. Hammer, van Gothenburg, naar Rotterdam gedestineerd, en naar Antwerpen bestemd: HERMANNA, H. Stroijer, van Hamburg, en de DRIE GEBROEDERS, P.F. Suhlberg, van Danzig.
Rotterdamsche Courant 10 oktober 1822114
Rotterdam, 9 oktober. Van Vlissingen meldt
….en van den 2 dezer tot heden van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de VROUW MARIA, T. Schipman, naar Bayonne, PHILOTAXE, J. Corran, naar Londen, en de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, naar Newcastle
Familiegegevens en opleiding
Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.
Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee
Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder
Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA
Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en
http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.
Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.
In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”
In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”
Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt” en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.
Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt” in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..
IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.
Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;
* 1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;
* 1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;
* 1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;
* 1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.
08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.
08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.
06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.
Overige bijzonderheden
NRC 21 december 1870
Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.
Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand
HISKIA ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,
k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.
Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)
Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)
19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing
Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man
Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur
1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te
Pillau binnengebracht (Bouma) Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)
29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De
bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker
Hier wordt de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?