Inloggen
ZORG EN VLIJT - ID 13702


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1845-05-19 / 1857-10-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1845
Nat. Official Number: 950 GRON 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Otte Fokkes van der Werff, Martenshoek, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1845-00-00
Delivery Date: 1845-05-07
Technical Data

Net Tonnage: 33.00 lasts
Net Tonnage 2: 61.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 20.76 Meters Registered
Beam: 3.77 Meters Registered
Depth: 1.79 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1845
Datum agenda: 1845-05-19
Register nr: 18450321
Scheepsnaam: ZORG EN VLIJT
Type: Kof
Lasten: 33
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Calkema, H.S.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Wijk, H.D. van
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1845-05-10 ZORG EN VLIJT
Manager: Heere Sytzes Calkema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Heere Sytzes Calkema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1853-01-21 HISKIA
Manager: Jan Berends Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Berends Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1857-10-09: Final Fate:
13 oktober 1857.Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Stettin (opm: Szczecin), 9 oktober. Kapt. Altenburg, van hier te Stockholm aangekomen, rapporteert dat hij de 28e september bij Brusterort drijvende heeft gevonden een van het volk verlaten, ontredderde Nederlandse kof. Aan boord komende bevond hij uit de papieren, dat het de te Groningen thuis behorende kof HISKEA, kapt. J.B. Mulder, was, van Memel (opm: Klaipeda) met hout naar Nederland bestemd. In de kajuit dreven vrouwen- en kinderkleren en schoenen. Naar zijn gissing zijn de opvarenden met de roef over boord geslagen. De luiken waren open en een gedeelte der lading was reeds weggespoeld; het andere gedeelte lag door de aandrang van water vast onder het dek. (Dit schip is voorzeker hetzelfde, dat de 29e september te Pillau werd binnengebracht. Zie NRC van 4 oktober.)
1861-03-07: Final Fate:
Jan Berends Mulder, scheepskapitein, van het kofschip Hiskea, met zijn echtgenote Hiskia Meijer en hun beide kinderen op 20 sept. 1857 van Memel uitgevaren met bestemming Groningen, met een lading hout; niets meer van vernomen.
(arr. rechtbank Groningen, toegang 883, verzoekschriften met bijbehorende beschikkingen, inv. nr. 1302, nummer 4630, 7 maart 1861)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Dedde werd geboren/gedoopt te Nieuwe Pekela 20/23 juli 1775 als zoon van Hindrik Deddes en Menkijn Hindrix.

Dedde trouwde ca. 1806 te Nieuwe Pekela met Anna Hannes Oosterveld, geboren/gedoopt op 04/05 maart 1773 als dochter van H.Oosterveld en Maria Mulder.

Anna was de weduwe van Pieter Harms Hulst, waarmee zij op 24 maart 1793 te Nieuwe Pekela was getrouwd.

Anna Hannes overleed op 27 juni 1831 te Nieuwe Pekela, 58 jaar, echtgenote van schipper Dedde Hindriks van Wijk.

Dedde Hindriks overleed op 19 maart 1834 te Nieuwe Pekela, landgebruiker, 58 jaar, weduwnaar.

 

Lidmaatschap van zeeemanscolleges

D.H. van Wijk was effectief lid van het zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 46 in de periode 1829 t/m 1831.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.H. van Wijk als gezagvoerder gedurende:

*   1818 van de kof “Twee Broeders”, gebouwd in 1802, bouwplaats niet vermeld, 104 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Hij werd 1 maal te Harlingen geregistreerd geladen met pannen naar de Oostzee.

*   1823 t/m 1832 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1823, bouwlocatie niet vermeld, 81 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

 

Het Archief van de Amsterdamse Almanak11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Dedde Hendriks van Wijk op de:

“Vrouw Anna”, dd 28 april 1814 en 24 maart 1815.

“Twee Broeders”, dd 05 mei 1821.

“Concordia”, dd 09 december 1823 en 16 juni 1824.

 

De collectie monsterrollen van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

09 maart 1820, kof “Twee Broeders”, kapitein Dedde Hindriks van Wijk.

11 februari 1826, schip “Concordia”, schipper Dedde Hindriks van Wijk uit Nieuwe Pekela.

05 maart 1827, kof “Concordia”, schipper Dedde H. van Wijk uit Nieuwe Pekela.

01 maart 1828, kof “Concordia”, schipper Dedde H. van Wijk uit Nieuwe Pekela.

10 maart 1830, kof “Concordia”, kapitein Dedde Hindriks van Wijk uit Nieuwe Pekela.

01 maart 1831, kof “Concordia”, kapitein Dedde Hindriks van Wijk uit Nieuwe Pekela.

07 juni 1845, kof “Zorg en Vlijt”, kapitein Dedde Hendriks van Wijk uit Nieuwe Pekela

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 07 februari 1817

Advertentie. Verkoop op 7 februari 1817 te Winschoten door notaris Mr. J. Freeseman Viëtor, o.a.

- 1/32 Aandeel in het kofschip, gevoerd door J.C. Lucas.

- 1/32 Aandeel in dat door D. van Wijk, en

- 1/32 aandeel in dat door R.D. van Wijk bevaren.

Advertentie staat wellicht op een onjuiste plaats

 

Leeuwarder Courant 03 april 1818114

Harlingen, 2 april. Op 30 maart l.l. zijn uitgezeild: het smakschip de VROUW REINERA, kapt. B.J. Bondrager, het smakschip de TWEE GEBROEDERS, kapt. Harm H. Hulst, het smakschip de VROUW MARGARETHA, kapt. Edzert A. Pot, en het kofschip de VROUW LUBBEGINA, kapt. Claas H. de Weerd, alle naar Noorwegen met ballast, het kofschip de TWEE BROEDERS, kapt. Dedde H. van Wijk, met pannen naar de Oostzee, en het voor enige tijd alhier door schade binnen gekomen kofschip CONCORDIA, kapt. Albert Pieters Beer, na gedane reparatie, van de Oostzee met hout naar Lorient, alsmede weder vertrokken het alhier binnen gelopen tjalkschip de VROUW IKINA, kapt. J.S. Vegter, met pannen van Makkum naar Hamburg, en van de rede het aldaar gelegen hebbende kofschip de GOEDE HOOP, kapt. Wolter H. Boon, met pannen van Makkum naar de Oostzee.

 

Dordrechtsche Courant 15 juli 1819114

Dordrecht, 14 juli. Aan deze stad zijn gearriveerd: de schepen the CALTHORPE, kapt. W. Newton, van Newcastle, met slijpstenen en kolen; de TWEE GEBROEDERS, kapt. D.H. van Wijk, van Newcastle, met steen en de JONGE WILLEM, kapt. P. Stratingh, van Nerva, met hout.

 

Rotterdamsche Courant 22 februari 1821114

Amsterdam, 20 februari. Voor de baar van Port-à-Port is gearriveerd D.H. van Wijk, van Monnikendam; te Havre S. Jansen, van Amsterdam; te Boulogne K.G. Ouwehand, van Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 24 mei 1821114

Amsterdam, 22 mei. Kapt. D.H. van Wijk, voerende het schip de TWEE GEBROEDERS, van Amsterdam naar Marseille, meldt van Texel, van den 18 mei, dat hij, uit hoofde van andere schepen op hem kwamen aandrijven, een anker en touw had moeten laten slippen; toen voor één anker blijvende liggen, en het daarvoor niet kunnende houden, was hij in gevaar geraakt van te stranden, of wel genoodzaakt het tweede touw te kappen; dit beide willende vermijden, had hij tot behoud van het schip en de lading een schuit aan boord geseind, die het geslipte anker tegen betaling van NLG 210 opgevist en teruggebragt had.

 

Rotterdamsche Courant 24 november 1821114

Rotterdam, 23 november. Van Vlissingen wordt van den 20 dezer gemeld:….

…..Voorts zijn, sedert onze laatste, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: de JOSEPH AND ANN, W. Minter, van Londen; CORAMANDEL, W. Denry, van Philadelphia; STEPHANIA, M.R. Burke, van New-YORK; BELLE ALLIANCE, M.F. Schieville, van Bordeaux; HARMONIE, H.C. Schutt, van Oleron; NEPTUNIS, W.M. Cramer, van Noirmontier; de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Marseille; de JEUNE JEANNE, D.F. Moldenhauer, van Havre-de-Grace; ADRIANUS CATS, D.S. Hanse, van Cette (opm: Sète); MARIA JOHANNA ELISABETH, H.G. Boekhout, en de GENERAL MURRAY, T. Clark, van Londen; REBECCA, J. Anderson, van Hull; de GOOD INTENT, J. Proctor, van Buenos-Aijres; de VROUW MARIA, A. Schipman, van Malaga; deze laatste moet quarantaine houden,….

 

Rotterdamsche Courant 28 maart 1822114

Rotterdam, 27 maart. Den 25 arriveerden te Helvoetsluis de schepen de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk,van Grimsby, en ONDERNEMING, J. Rooderkerk, van Liverpool.

Den 26 arriveerde de WAAKZAAMHEID, D. Rooderkerk, van Liverpool.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Amsterdam, 8 april. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen D.H. van Wijk van Port-à-Port, T. Walson van Newcastle, P.H. Stokkebij van Taborg (opm: waarschijnlijk Faaborg) en E. de Vries (van Monnikkendam naar Malaga den 27 maart uitgezeild) terug uit zee om schade; heeft veel met stormweer en hoge zee te worstelen gehad en is den 4 april des avonds met behulp van een schuit en volk in de haven van Texel gebragt, om te repareren; A.M Schaarif van Kopenhagen, J. Woxrood van Laurwig, Christensen van Dramme en J.K. de Jong van Petershead; ….

 

Rotterdamsche Courant 23 april 1822114

Rotterdam, 22 april. Den 20 zeilden van Den Briel de JONGE HARMEN, H.A. van der Wal, naar Hamburg; de TWEE BROEDERS, D.H. van Wijk, naar Grimsby; de CHRISTINA MARIA, J.C. Cornbeck, naar Corsoer; de DANIEL, J.M. Heldt, en de NOORDSTAR, H. Niemann, naar de Oostzee;de ZES ZUSTERS, N.H. Baij, naar Rudkiöping.

 

Rotterdamsche Courant 27 juli 1822114

Rotterdam, 26 juli. Van Vlissingen meldt men den 23 juli, dat, ….

…. van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en de VROUW ENGELINA, H.T. de Jongh (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen; de JUFVROUW MES, G.L. Doornbos, naar Londen; VRIESLAND, E.N. Drent (opm: E.J. Drent), en WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jong, naar Bristol; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana; de DRIE VRIENDEN, A.R. de Groot, naar Bayonne; de VROUW ENGELINA, E.H. de Groot, naar Londen; AURORA, S.J. Brouwer, naar North Shields; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar Bergen; JOHAN GEORG (opm: kof JOHAN GEORGE), W.D. Kleininga, naar Mainhead; FORTUNA, J. Jans, naar Sandwich; le JEUNE GUILLAUME, J.B. Coster, naar Harborough; de ANNA, F. Schulte, naar Petersburg, en l’ETOILE, J. Jolly, naar Bordeaux.

Ook is aldaar ter rrede gekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Caen naar Brussel gedestineerd.

 

Rotterdamsche Courant 05 oktober 1822114

Rotterdam, 4 oktober. Van Vlissingen wordt van den 1 dezer gemeld, dat sedert onze laatste van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild zijn de schepen la LOUISE, P.J. Colas, naar New York, de GOEDE HOOP, H.H. Pott, naar Shields; de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, naar Newcastle, en

aldaar ter rede gekomen LEOPOLD, J. Hammer, van Gothenburg, naar Rotterdam gedestineerd, en naar Antwerpen bestemd: HERMANNA, H. Stroijer, van Hamburg, en de DRIE GEBROEDERS, P.F. Suhlberg, van Danzig.

 

Rotterdamsche Courant 10 oktober 1822114

Rotterdam, 9 oktober. Van Vlissingen meldt

….en van den 2 dezer tot heden van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de VROUW MARIA, T. Schipman, naar Bayonne, PHILOTAXE, J. Corran, naar Londen, en de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, naar Newcastle

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Wijk, Dedde Hendriks van
Overige informatie: volgens cedule Groningen 326a/1845 heet de kapt. H.H. van Wijk

Familiegegevens en opleiding

Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.

Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee

Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder

Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA

Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en

http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.

Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.

 

In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”

In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”

 

Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt”  en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een  kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.

Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt”  in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..

IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN  BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.

 

Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;

*    1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;

*    1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;

*    1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*    1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.

08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.

08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.

06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 december 1870

Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.

 

Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand

HISKIA    ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,

k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.

Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)

Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)

 

19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing

Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man

Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur

1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te

Pillau binnengebracht (Bouma)  Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)

29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De

bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker

 

Hier wordt  de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Mulder, Jan Bronnez

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1845-06-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ZORG EN VLIJT
Schipper: Wijk, Dedde Hendriks van
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.84.92.1845.53
DVD XIII – 3162, 3163
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip ZORG EN VLIJT

plaats en datum acte Hoogezand, 10 mei 1845

type schip kof

bouwwerf/verkoper Otte Fokkes van der Werff, gewezen scheepsbouwer te Martenshoek, thans zonder beroep, en later voltooid door de Gebr. Van der Werff, scheepsbouwers te Martenshoek

gevoerd door kapt.

eigenaar Heere Sytzes Calkema, negociant te Hoogezand, enig eigenaar

te voeren door kapt. D.H. van Wijk

grootte in tonnen 33 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1845 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 14 mei 1845

nummer registratie deel 13, folio 22, verso, vak 1

notaris Mr. David van der Hoop, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Martenshoek.
De bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand d.d. 7 mei 1845 wordt getoond.







researcher/datum research: ML / 200711

Naam ZORG EN VLIJT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1845
Toegang 152
Inventaris 84

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.326a
DVD IX – 2650, 2651 – 461, 462

BIJLBRIEF

Naam schip ZORG EN VLIJT

Plaats en datum acte Martenshoek, 7 mei 1845

Type schip kofschip

Bouwwerf/verkoper Otte F. van der Werff, voorheen scheepsbouwer te Martenshoek

Eigenaar/aankoper H.S. Calkema, negotiant te Hoogezand

Te voeren door kapt. H.H. van Wijk

Grootte 33 lasten
(Meetbrief nr. 48 d.d. 3 mei 1845 afgegeven te Groningen)

Tuigage / aantal dekken

Afmetingen lang 20,76 m., breed 3,77 m., hol 1,79 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1845

Plaats / datum registratie Groningen, 9 mei 1845

Nummer van registratie deel 15, folio 12, verso, vak 3

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:

De initialen van de naam van de kapitein kunnen luiden H.H. (eerste vermelding) dan wel D.H. (tweede vermelding).
De verklaring is ondertekend door scheepsbouwer O.F. van der Werff, die kennelijk met de bouw is begonnen, thans echter zonder beroep is, en verklaart dat het schip ‘…hetwelk later en wel in 1845 door mijne zoons, de gebroeders Van der Werff, scheepsbouwers te Martenshoek,.……….is volbouwd en nieuw van de bijl te water gebracht.’

Researcher/datum research: JB / 250210


Naam ZORG EN VLIJT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1853
Toegang 883
Inventaris 2138

GRONINGER ARCHIEVEN Notaris J.W. Quintus Gron.1869.1853.338.34
Images nr.: 54 t/m 57________________________________________
ACTE KOOP / VERKOOP
Naam schip ex- ZORG EN VLIJT, thans HISKIA
Plaats en datum acte Groningen, 21 januari 1853
Type schip kof
Bouwwerf/verkoper Heere Sijtzes Calkema, zonder beroep te Hoogezand
Gevoerd door kapt. Jan Brons Mulder Jan Berends Mulder
Eigenaar/aankoper Jan Berends Mulder, kapitein te Groningen
Tewaterlating niet vermeld Martenshoek 1845
Grootte 61 tonnen
Afmetingen lang 20,76 m., breed 3,81 m., hol 1,73 m.
Tewaterlating niet vermeld Martenshoek 1845
Plaats/datum registratie Groningen, 21 januari 1853
Nummer registratie deel 124, folio 89, recto, vak 8 en volgende
Notaris/bestuur Johan Wichers Quintus, notaris te Groningen
Prijs NLG 2000,-
Bijzonderheden:
Tijdens de verkoop ligt de kof in de Noorderhaven van Groningen.
De kof is tot dusverre nog niet in enige openbare registers van schepen ten enige kantore van Hypotheken te boek gesteld.
Van de koopschat wordt gemeld: ‘welke koopprijs bij provisie zal blijven onbetaald’, waarna een verhandeling volgt waaruit blijkt dat Klaas Klaassens de Vries, scheepsbouwer te Groningen de koopsom aan verkoper betaalt en de aankoper het recht van eerste hypotheek verleent.
De schuld moet worden afbetaald in 10 gelijke jaarlijkse termijnen van NLG 200,-. aanvangende 31 december 1853, plus 5% interest over het uitstaande bedrag. Tevens is bepaald dat inschrijving ten kantore van Hypotheken en van het Kadaster te Groningen moet worden genomen en worden eisen gesteld t.a.v. verzekering bij een assurantiemaatschappij.
Op 4 februari 1853 kreeg het schip brandmerk 950 GRON 1853
19.05.1845 eerste zeebrief voor ZORG EN VLIJT
31.01.1853 nieuwe zeebrief voor HISKIA
Researcher/datum research: JDvdB/05082016

Naam HISKIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1853
Toegang 1869
Inventaris 2668

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.326b
DVD IX – 2651, 2652 – 462, 463

ACTE VERKOOP/KOOP

Naam schip ex- ZORG EN VLIJT, thans HISKIA

Plaats en datum acte Groningen, 21 januari 1853

Type schip kofschip

Verkoper Heere Sytze Calkema te Hoogezand

Eigenaar/aankoper Jan Berends Mulder, schipper te Groningen

Te voeren door kapt. Jan Berends Mulder, in eigendom bevaren

Grootte in tonnen / lasten 61 tonnen

Afmetingen lang 20,76 m., breed 3,81 m., hol 1,73 m.

Plaats / datum registratie Groningen, 21 januari 1853

Nummer van registratie deel 124, folio 89, recto, vak 8 en volgende

Notaris Mr. Johan Wichers Quintus, notaris te Groningen

Prijs NLG 2.000,-

Bijzonderheden

Dit betreft een schip dat in NL thuisbehoort……”doch tot dusverre nog niet in enige openbare
registers van schepen ten enige kantore van hypotheken te boekgesteld”.
Mede ondertekend heeft de heer K.K. de Vries, die verder niet in de acte wordt vermeld.
Bij het passeren van de acte ligt het schip in de Noorderhaven te Groningen.






Researcher/datum research JB / 260210

Naam HISKIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1853
Toegang 883
Inventaris 2138

Bronnen

Jaar: 1845
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Hoogezand 152-84.1845.53