Familiegegevens en opleiding
Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.
Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee
Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder
Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA
Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en
http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.
Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.
In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”
In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”
Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt” en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.
Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt” in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..
IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.
Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;
* 1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;
* 1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;
* 1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;
* 1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.
08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.
08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.
06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.
Overige bijzonderheden
NRC 21 december 1870
Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.
Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand
HISKIA ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,
k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.
Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)
Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)
19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing
Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man
Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur
1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te
Pillau binnengebracht (Bouma) Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)
29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De
bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker
Hier wordt de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?