Inloggen
WILLEM EN CAREL - ID 7868


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-11-19 / 1873-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis de Graaf, werf Casimirus, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1851-08-29
Delivery Date: 1851-10-31
Technical Data

Net Tonnage: 397.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 210.00 lasts
 
Length 1: 34.00 Meters Registered
Beam: 5.50 Meters Registered
Depth: 4.78 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-11-19
Register nr: 18510783
Scheepsnaam: WILLEM EN CAREL
Type: Bark
Lasten: 210
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Broen & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Steenveld, N.D.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-10-31 WILLEM EN CAREL
Manager: Firma Broen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867 - QCMN.

Date/Name Ship 1855-04-21 WILLEM EN CAREL
Manager: Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1867-06-05 ENTERPRISE
Manager: Coert van Calcar (olieslager), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Coert van Calcar (olieslager), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NRBG
Additional info: Aangekocht voor NLG 10.000,-.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 34 van 1851, bark WILLEM EN CAREL
eigenaren per primo november 1851:

firma Broen & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
L.J.J. Serrurier, Amsterdam (1/8e part)
Mr. D.J. van Lennep, Amsterdam (1/8e part)
J.W. Mijnssen, Amsterdam (1/8e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/8e part)
Vrouwe A.M. van Weede, geboren Van Hangest baronesse d´Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
Jkvr. C.M. van Hangest, baronesse d’Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
Vrouwe Y.J. van de Poll, douairière Calkoen, Amsterdam (1/8e part)

Bijlage bij cedule 18 van 19 april 1855, bark WILLEM EN CAREL

Eigenaren:

Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)

Vrouwe A.M. van Weede, geboren Van Hangest Baronesse d’Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
Jkvr. C.M. van Hangest, Baronesse d’Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
J.W. Mijnssen, Amsterdam (1/8e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/8e part)
Vrouwe S.J. van de Poll, douairière Calcoen, Amsterdam (1/8e part)
C. van Lennep, Amsterdam (1/8e part)
en Erven L.J.J. Serrurier, Amsterdam (1/8e part)

Ship Events Data

1867-03-11: Sold at auction
Advertentie. A.W. Abrahamsz, G.J. Boelen, A. Roland Holst, C.S. Oolgaardt, W.Y. van Reinouts, W. van Rossem, E.C.A. Koli, G.A.L. van Santen en H.J. Daam, makelaars, zullen op maandag 11 maart 1867 des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ in publieke veiling aan de meestbiedende of hoogstmijnende verkopen:
- een extraordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd WILLEM EN CAREL, gevoerd door kapt. N.D. Steenveld; volgens Nederlandse meetbrief gemeten op 397 tonnen of 210 lasten, liggende aan de werf St. Joris, Hoogte van de Kadijk; met deszelfs complete inventaris. Breder bij biljetten omschreven.
1870-12-00: Damaged
Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.
1873-03-00: Sold to foreign country
Verkocht naar Duitsland.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.D.Steenveld werd met vlagnummer 853 per 05 augustus 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.A.Klimp. Als zijn schip is vermeld de “Willem en Carel” 002. Ten tijde van de inschrijving was Steenveld 26 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 29 juli/05 augustus 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Nicolaas Daniël Steenveld, oud 26 jaar, voerend de bark “Willem & Carel”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.A.Klimp.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       853                         1851          bark                Willem en Carel                                  Broen & Co

                                        1852          bark                IJstroom                                               idem

                                        1853          bark                IJstroom                                               Wed.van Hasselt & Co

     460                         1854          bark                IJstroom                                               idem

                                     1855-1866    bark                Willem en Carel                                  idem

                                     1867-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

N.D.Steenveld                                     Willem Carel                                 26 februari 1861       16 augustus 1861

                                                               Willem Carel                                  01 november 1861   06 juli 1862

                                                               Willem Carel                                  22 september 1862   niet vermeld

                                                               Willem & Carel                              geen melding             19 maart 1863

                                                               Willem & Carel                              23 augustus 1863     02 augustus 1864

                                                               Willem & Carel                              14 december 1864    31 december 1866

 

Bouma025 vermeldt N.D.Steenveld als gezagvoerder gedurende:

  • * 1852 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
  • * 1853 t/m 1855 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
  • * 1856 t/m 1857 van de bark “Willem & Carel” (zie hiervoor), varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1868 verkocht aan C.van Calcar te Hoogezand en herdoopt in “Enterprise”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Steenveld, Nicolaas Daniël
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.de Meester werd met vlagnummer 781 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 05 december 1848 op voordracht van P.Bakker. Er is geen schip vermeld. Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was de Meester 27 jaar 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 november /05 december 1848 werd als affectief lid voorgedragen/benoemd Titus de Meester, oud 27 jaar, voerend het fregat “Ystroom”, wonend te Lint, adres bij Hr. Broen & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        781                       1848-1851     fregat               De Ystroom                                          Broen & Co

                                          1852           bark                 Willem en Carel                                   idem

                                      1853                bark                 Willem Daniel                                      J.D.Cramer

        397                       1854-1855     bark                 Willem Daniel                                      idem

                                      1856-1861     bark                 Willem Daniel                                      H.H.Momma

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                              Vertrek                                    Aankomst

  1. de Meester Willem Daniel 31 december 1859                21 november 1860

 

Bouma 025 vermeldt T. de Meester als gezagvoerder gedurende:

*    1848 van het 3/m schip “Elisa”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;

*    1849 t/m 1850 van het 3/m schip “IJstroom”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 380 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1851 verkocht aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt in “Martha”;

*    1851 t/m 1852 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;

*    1853 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;

*    1854 t/m 1857 van de bark “Willem Daniël”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 459 ton o.m., varend voor J.D.Cramer te Amsterdam;

*    1858 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu varend voor H.H.Momma te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.de Meester (sic) vertrok per 03 februari 1860 vanuit Nieuwediep met de “Willem Daniel” en 1 manschap naar Nederlands Oost-Indië. Aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Meester, Titus de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Andries Hansen, geboren 27 april 1807 in Denemarken, Evangelisch Luthers, vanaf 1854 wonend in de Binnen Bantammerstraat.

(niet zeker od deze vermelding hier thuishoort)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Hansen werd met nr.802 effectief lid van Zeemanshoop per 04 september 1849 op voorspraak van P.J.Feynt. Zijn schip is de "Heppens". Heeft als lid bedankt002. Ten tijde van de inschrijving waren Hansen en zijn vrouw 42 resp. 45002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 28 augustus/04 september 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd A.Hansen (alleen initialen), oud 42 jaar, voerend de brik “Heppens”, op voordracht van kapitein P.J.Feynt.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 januari 1859 meldt kapitein A.Hansen, dat hij ziek van een reis is teruggekomen.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       802                        1848-1852     brik                   Heppens                                                Gebr.Reelfs

                                           1853           bark                 Willem en Carel                                   Wed.van Hasselt & Co

       415                             1854           bark                 Willem en Carel                                   idem

                                           1855           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1856-1867     bark                 IJstroom                                                Wed.van Hasselt & Co

                                      1868-1871 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

A.Hansen                    IJstroom                                   14 november 1860                      02 juli 1861

                                      IJstroom                                   24 september 1861                      07 augustus 1862

                                      IJstroom                                  16 september 1862                       niet vermeld

                                      IJstroom                                  26 september 1862                       niet vermeld

                                      IJstroom                                  01 juni 1864                                  27 februari 1865

                                      IJstroom                                  20 februari 1866                           16 januari 1868

 

Bouma025 vermeldt A.Hansen als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 van de brik “Heppens” ex Onderneming, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor de Gebr. Reelfs te Amsterdam. Het schip voer in 1854 voor M.C.Lapidoth te Amsterdam en was herdoopt in “Hermanus Franciscus”;

*    1854 t/m 1855 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;

*    1857 t/m 1868 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1869 voor L.Houtsma te Harlingen en was herdoopt in “Phoenix”.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was A.Hansen.104.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Hansen, A(ndries?)
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.D.Steenveld werd met vlagnummer 853 per 05 augustus 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.A.Klimp. Als zijn schip is vermeld de “Willem en Carel” 002. Ten tijde van de inschrijving was Steenveld 26 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 29 juli/05 augustus 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Nicolaas Daniël Steenveld, oud 26 jaar, voerend de bark “Willem & Carel”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.A.Klimp.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       853                         1851          bark                Willem en Carel                                  Broen & Co

                                        1852          bark                IJstroom                                               idem

                                        1853          bark                IJstroom                                               Wed.van Hasselt & Co

     460                         1854          bark                IJstroom                                               idem

                                     1855-1866    bark                Willem en Carel                                  idem

                                     1867-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

N.D.Steenveld                                     Willem Carel                                 26 februari 1861       16 augustus 1861

                                                               Willem Carel                                  01 november 1861   06 juli 1862

                                                               Willem Carel                                  22 september 1862   niet vermeld

                                                               Willem & Carel                              geen melding             19 maart 1863

                                                               Willem & Carel                              23 augustus 1863     02 augustus 1864

                                                               Willem & Carel                              14 december 1864    31 december 1866

 

Bouma025 vermeldt N.D.Steenveld als gezagvoerder gedurende:

  • * 1852 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
  • * 1853 t/m 1855 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
  • * 1856 t/m 1857 van de bark “Willem & Carel” (zie hiervoor), varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1868 verkocht aan C.van Calcar te Hoogezand en herdoopt in “Enterprise”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Steenveld, Nicolaas Daniël
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.

Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee

Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder

Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA

Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en

http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.

Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.

 

In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”

In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”

 

Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt”  en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een  kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.

Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt”  in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..

IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN  BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.

 

Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;

*    1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;

*    1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;

*    1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*    1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.

08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.

08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.

06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 december 1870

Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.

 

Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand

HISKIA    ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,

k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.

Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)

Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)

 

19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing

Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man

Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur

1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te

Pillau binnengebracht (Bouma)  Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)

29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De

bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker

 

Hier wordt  de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Mulder, Jan Bronnez
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: WILLEM EN CAREL onder de gezagvoerder A. Hansen (vlagnummer 802)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.34

DVD XI – 845 - 848
BIJLBRIEF

Naam schip WILLEM EN CAREL

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 31 oktober 1851

type schip bark

bouwwerf/verkoper Cornelis de Graaf, scheepsbouwmeester, werf Casimirus, op de Kadijk te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Broen & Co., Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 397 tonnen of 210 lasten (meetbrief Amsterdam, 22 oktober 1851)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 34,00 x 5,50 x 4,78 meter

kiellegging

tewaterlating 29 augustus 1851

plaats / datum registratie Amsterdam, 31 oktober 1851

nummer van registratie deel 62, folio 83, verso, vak 5.

notaris J. de Neufville Azn, hoofdkommies thesaurie stad Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 110908

Naam WILLEM EN CAREL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.34
foto IMG 9216 - 9218

CEDULE

Naam schip WILLEM EN CAREL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 november 1851

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. N.D. Steenveld

grootte in tonnen 210 lasten of 397 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 november 1851

nummer registratie deel 62, folio 101, recto, vak 7

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Jan Bos, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.




researcher/datum research: ML / 100217




Bijlage bij eigendomsbewijs 34 van 1851, bark WILLEM EN CAREL
eigenaren per primo november 1851:

firma Broen & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
L.J.J. Serrurier, Amsterdam (1/8e part)
Mr. D.J. van Lennep, Amsterdam (1/8e part)
J.W. Mijnssen, Amsterdam (1/8e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/8e part)
Vrouwe A.M. van Weede, geboren Van Hangest baronesse d´Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
Jkvr. C.M. van Hangest, baronesse d’Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
Vrouwe Y.J. van de Poll, douairière Calkoen, Amsterdam (1/8e part)

ML / 100217

Naam WILLEM EN CAREL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1855.18

DVD XLIV – 2631-2634
CEDULE

Naam schip WILLEM EN CAREL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 19 april 1855

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam, boekhouders en mede-eigenaren (zie bijlage)

te voeren door kapt. N.D. Steenveld

grootte in tonnen 210 lasten of 397 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 april 1855

nummer van registratie deel 68, folio 37, recto, vak 4

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 27 april 1855

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring stedelijk bestuur van Amsterdam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.








researcher/datum research: ML / 030610




Bijlage bij cedule 18 van 19 april1855, bark WILLEM EN CAREL



Eigenaren:

Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
Vrouwe A.M. van Weede, geboren Van Hangest Baronesse d’Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
Jkvr. C.M. van Hangest, Baronesse d’Ivoy, Amsterdam (1/8e part)
J.W. Mijnssen, Amsterdam (1/8e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/8e part)
Vrouwe S.J. van de Poll, douairière Calcoen, Amsterdam (1/8e part)
C. van Lennep, Amsterdam (1/8e part)
en Erven L.J.J. Serrurier, Amsterdam (1/8e part)


ML / 030610

Naam WILLEM EN CAREL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1855
Toegang 198
Inventaris 3172

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.1867.1869.134.1105b
DVD IM. – 3409 , 3410 , 3411 , 3412

ACTE VERKOOP/KOOP

Naam schip WILLEM EN CAREL

Plaats en datum acte Amsterdam, 25 mei 1867

Type schip bark

Verkoper Weduwe Van Hasselt & Co., commissionairs en boekhouders
van schepen te Amsterdam

Gevoerd door kapt. N.D. Steenveld

Eigenaar/aankoper Coert van Calcar, olieslager te Hoogezand

Te voeren door kapt.

Grootte in tonnen , lasten 397 tonnen of 210 lasten

Afmetingen

Plaats , datum registratie Groningen, 5 juni 1867

Nummer van registratie deel 50, folio 179, recto, vak 7

Notaris

Prijs NLG 10.000,-


Bijzonderheden

Tijdens het opmaken van de acte is koper Van Calcar niet aanwezig, maar is vertegenwoordigd door de heer J.P. Boon, als mondeling gevolgmachtigde, die ook de acte heeft getekend.
De verkopende partij wordt enigszins cryptisch omschreven als de Heren Weduwe Van Hasselt & Co., commissionairs, etc.
De bark ligt tijdens de verkoop in Amsterdam.





Researcher/datum research JDvdB / 050912

Naam ENTREPRISE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1867
Toegang 883
Inventaris 2140

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1851.34

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1851.34

Jaar: 1855
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3172.1855.18

Jaar: 1867
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Gron.1867.1869.134.1105b
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk