Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.D.Steenveld werd met vlagnummer 853 per 05 augustus 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.A.Klimp. Als zijn schip is vermeld de “Willem en Carel” 002. Ten tijde van de inschrijving was Steenveld 26 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 29 juli/05 augustus 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Nicolaas Daniël Steenveld, oud 26 jaar, voerend de bark “Willem & Carel”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.A.Klimp.023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
853 1851 bark Willem en Carel Broen & Co
1852 bark IJstroom idem
1853 bark IJstroom Wed.van Hasselt & Co
460 1854 bark IJstroom idem
1855-1866 bark Willem en Carel idem
1867-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
N.D.Steenveld Willem Carel 26 februari 1861 16 augustus 1861
Willem Carel 01 november 1861 06 juli 1862
Willem Carel 22 september 1862 niet vermeld
Willem & Carel geen melding 19 maart 1863
Willem & Carel 23 augustus 1863 02 augustus 1864
Willem & Carel 14 december 1864 31 december 1866
Bouma025 vermeldt N.D.Steenveld als gezagvoerder gedurende:
- * 1852 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
- * 1853 t/m 1855 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
- * 1856 t/m 1857 van de bark “Willem & Carel” (zie hiervoor), varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1868 verkocht aan C.van Calcar te Hoogezand en herdoopt in “Enterprise”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.de Meester werd met vlagnummer 781 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 05 december 1848 op voordracht van P.Bakker. Er is geen schip vermeld. Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was de Meester 27 jaar 002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 november /05 december 1848 werd als affectief lid voorgedragen/benoemd Titus de Meester, oud 27 jaar, voerend het fregat “Ystroom”, wonend te Lint, adres bij Hr. Broen & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
781 1848-1851 fregat De Ystroom Broen & Co
1852 bark Willem en Carel idem
1853 bark Willem Daniel J.D.Cramer
397 1854-1855 bark Willem Daniel idem
1856-1861 bark Willem Daniel H.H.Momma
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
- de Meester Willem Daniel 31 december 1859 21 november 1860
Bouma 025 vermeldt T. de Meester als gezagvoerder gedurende:
* 1848 van het 3/m schip “Elisa”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
* 1849 t/m 1850 van het 3/m schip “IJstroom”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 380 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1851 verkocht aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt in “Martha”;
* 1851 t/m 1852 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
* 1853 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
* 1854 t/m 1857 van de bark “Willem Daniël”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 459 ton o.m., varend voor J.D.Cramer te Amsterdam;
* 1858 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu varend voor H.H.Momma te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
F.de Meester (sic) vertrok per 03 februari 1860 vanuit Nieuwediep met de “Willem Daniel” en 1 manschap naar Nederlands Oost-Indië. Aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Andries Hansen, geboren 27 april 1807 in Denemarken, Evangelisch Luthers, vanaf 1854 wonend in de Binnen Bantammerstraat.
(niet zeker od deze vermelding hier thuishoort)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Hansen werd met nr.802 effectief lid van Zeemanshoop per 04 september 1849 op voorspraak van P.J.Feynt. Zijn schip is de "Heppens". Heeft als lid bedankt002. Ten tijde van de inschrijving waren Hansen en zijn vrouw 42 resp. 45002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 28 augustus/04 september 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd A.Hansen (alleen initialen), oud 42 jaar, voerend de brik “Heppens”, op voordracht van kapitein P.J.Feynt.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 januari 1859 meldt kapitein A.Hansen, dat hij ziek van een reis is teruggekomen.042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
802 1848-1852 brik Heppens Gebr.Reelfs
1853 bark Willem en Carel Wed.van Hasselt & Co
415 1854 bark Willem en Carel idem
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
1856-1867 bark IJstroom Wed.van Hasselt & Co
1868-1871 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
A.Hansen IJstroom 14 november 1860 02 juli 1861
IJstroom 24 september 1861 07 augustus 1862
IJstroom 16 september 1862 niet vermeld
IJstroom 26 september 1862 niet vermeld
IJstroom 01 juni 1864 27 februari 1865
IJstroom 20 februari 1866 16 januari 1868
Bouma025 vermeldt A.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1853 van de brik “Heppens” ex Onderneming, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor de Gebr. Reelfs te Amsterdam. Het schip voer in 1854 voor M.C.Lapidoth te Amsterdam en was herdoopt in “Hermanus Franciscus”;
* 1854 t/m 1855 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
* 1857 t/m 1868 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1869 voor L.Houtsma te Harlingen en was herdoopt in “Phoenix”.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was A.Hansen.104.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.D.Steenveld werd met vlagnummer 853 per 05 augustus 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.A.Klimp. Als zijn schip is vermeld de “Willem en Carel” 002. Ten tijde van de inschrijving was Steenveld 26 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 29 juli/05 augustus 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Nicolaas Daniël Steenveld, oud 26 jaar, voerend de bark “Willem & Carel”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.A.Klimp.023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
853 1851 bark Willem en Carel Broen & Co
1852 bark IJstroom idem
1853 bark IJstroom Wed.van Hasselt & Co
460 1854 bark IJstroom idem
1855-1866 bark Willem en Carel idem
1867-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
N.D.Steenveld Willem Carel 26 februari 1861 16 augustus 1861
Willem Carel 01 november 1861 06 juli 1862
Willem Carel 22 september 1862 niet vermeld
Willem & Carel geen melding 19 maart 1863
Willem & Carel 23 augustus 1863 02 augustus 1864
Willem & Carel 14 december 1864 31 december 1866
Bouma025 vermeldt N.D.Steenveld als gezagvoerder gedurende:
- * 1852 van de bark “Willem & Carel”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor Broen & Co te Amsterdam;
- * 1853 t/m 1855 van de bark “IJstroom”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 379 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam;
- * 1856 t/m 1857 van de bark “Willem & Carel” (zie hiervoor), varend voor de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1868 verkocht aan C.van Calcar te Hoogezand en herdoopt in “Enterprise”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.
Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee
Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder
Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA
Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en
http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.
Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.
In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”
In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”
Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt” en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.
Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt” in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..
IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.
Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;
* 1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;
* 1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;
* 1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;
* 1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.
08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.
08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.
06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.
Overige bijzonderheden
NRC 21 december 1870
Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.
Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand
HISKIA ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,
k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.
Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)
Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)
19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing
Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man
Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur
1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te
Pillau binnengebracht (Bouma) Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)
29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De
bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker
Hier wordt de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?
|