Inloggen
CAMELEON - ID 14416


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-07-22 / 1865-07-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Pillau, see Baltiysk, Prussia
Delivery Date: 1850-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 306.00 lasts
Net Tonnage: 461.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1851
Type: Remeasurement
Omschrijving: acte koop/verkoop van 29 april 1851 geeft als tonnage: 306 normaallasten

Datum 05-08-1858
Type: Conversion
Omschrijving: Op deze datum wordt de ex. Cameleon geregistreerd als robbenjager met de nieuwe maten 461 tonnen, 241 lasten. Lang 34,67 meter x 6,40 meter en 4, 67 meter, tevens nu vermeld als fregat

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-07-22
Register nr: 18510591
Scheepsnaam: CAMELEON
Type: Bark
Lasten: 243
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Fraissinet & Van Baak
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wijhe, J.D.J. van
Opmerkingen: eerste zeebrief
heeft onder Hamburger vlag gevaren

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-00-00 HAMPDEN
Manager: Robert Miles Sloman, Hamburg, Germany
Eigenaar: Robert Miles Sloman, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1851-06-26 CAMELEON
Manager: Firma Fraissinet & Van Baak, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1853-00-00 CAMELEON
Manager: Fraissinet & Van Baak en Firma Gebr. Broekman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Fraissinet & Van Baak en Firma Gebr. Broekman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-12-15 NOORDPOOL
Manager: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 27 van 1851, bark CAMELEON

eigenaren per medio juni 1851:

firma Fraissinet & Van Baak, Amsterdam (boekhouders en 1/4e part)
J.C. Brandt, Amsterdam (1/8e part)
H.J. Fraissinet, Amsterdam (1/16e part)
M.C. Fraissinet, Amsterdam (1/16e part)
C.P. Slaap, Amsterdam (1/16e part)
J.D.J. van Wijhe, Amsterdam (schipper en 1/20e part)
Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam (1/20e part)
J.A. Kramer, ’s-Gravenhage (1/8e part)
M.G. van Oosterwijk, Wageningen (1/16e part)
Baron van Voorst tot Voorst, Duiven (1/20e part)
J.W. Koch, Duiven (1/20e part)
Hazelhoff Roelfsema, Zevenaar (1/20e part)

Eigenaren volgens Akte d.d. 7 december 1858  NOORDPOOL           
firma Zeilmaker & Co, scheepsreders te Harlingen (7/16e part)
Wieger Harmens Corneliszoon, zeehandelaar te Harlingen (4/16e part)
firma Harmens & Zoonen, zeehandelaren te Harlingen (2/16e part)
Jan Fontein, zeehandelaar te Harlingen (1/16e part)
Leendert Hannema te Harlingen (1/16e part)
Anne Leewes Buma, koopman te Makkum (1/16e part)
(elke part heeft een nominale waarde van NLG 1.000,- )

Ship Events Data

1852-11-09: Damaged
Rotterdam, 9 november 1852. De Amsterdamse bark CAMELEON, kapt. van Wijhe, van Batavia naar Rotterdam, te Helvoet binnen, heeft bij de Kaap de Goede Hoop gedurende een maand zwaar stormweder gehad en daarin de grote- en fokkemast gekraakt en een gedeelte van verschansing en galjoen verloren. Het schip is overigens goed dicht gebleven.
1855-11-30: Collision
De Nederlandse bark CAMELEON, J.C. Ruige, van Amsterdam naar Liverpool bestemd, is de 30e november 1855 bij Bardsey eiland (opm: westelijk van Wales; 52º45’ N.B. 04º47’ W.L.) in aanzeiling geweest met de Nederlandse bark ECHO, kapt. D. Kuijper, mede van Amsterdam naar Liverpool bestemd. De laatste is gezonken.
1865-07-26: 01 augustus 1865. DC - Dordtsche Courant
Dordrecht, 31 juli. De NOORDPOOL, de laatste te Harlingen te huis behorende Groenlandvaarder, die behoorde aan een rederij onder boekhouderschap van Zeilmaker & Co, maar die te Tonsberg steeds gestationeerd bleef, als hij niet naar de visserij was, is verkocht met inventaris voor NLG 50.000 (opm: zie LC 200665 en 250765).
1885-00-00: Final Fate: Broken up

In 1885 the ship was sold to Albert Grön, Bugten Company, who used the barque as a barge, filling it with building materials («stasjonsmateriell») and tug it up north to the City of Vadsö, Finmark County, where the ship finally was scrapped.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Lau, J. of Dau, J.
Overige informatie: Onder Duitse vlag 1851 HAMPDEN

Familiegegevens en opleiding

Geboren te Zevenaar op 10-11-1821 als kind van Jan Willem van Wijhe (commies) en Jacoba Helena van Leenhof.

Jan Derk Jacob Wijhe trouwde te Duiven op 31 jarige leeftijd (beroep  koopvaardijkapitein) op 02-12-1852 met Wesselina Hendrina Kok (zonder beroep – 28 jaar) dochter van Jan Willem Kok (landbouwer) en Margritha Wissing.

Jan Derk Jacob Wijhe overleed te Terborg (Oude IJsselstreek) op 18-08-1915 op 93 jarige leeftijd.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.D.J.van Wijhe werd met vlagnummer 847 per 24 juni 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein T.Hagen. Als zijn schip is vermeld de “Cameleon”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 17/24 juni 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd J.D.J.van Wijhe, oud 29 jaar, voerend de bark “Cameleon”, voor rekening van Fraissinet & van Baak te Amsterdam, op voordracht van kapitein t.Hagen.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam     naam reder/boekhouder

       847                      1851-1852    bark                Cameleon           Fraissinet & van Baak

                                        1853          bark                Cameleon           Fraissinet & van Baak & Gebr.Broekman

       455                      1854-1862    geen vermelding van schip en boekhouders

 

Bouma025 vermeldt J.D.J van Wijhe als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1854 van de bark “Cameleon”, gebouwd in 1850 te Pillau ( Baltijsk) aan de Oostzee, 461 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam

 

J.D.J.van Wijhe werd in 1854 als kapitein van de "Cameleon" opgevolgd door kapitein Iemke Cornelisz Ruige010-p.57.

 

De “Calypso” is in 1855 geschilderd door Jacob Spin. Deze aquarel is in bezit van het Peabody Essex Museum te Salem, Massachusetts. Een afbeelding staat in het boek “Schilders aan de Nieuwe Waterweg-150 jaar Hoek van Holland” door Maarten van der Schaft en Martha Vollering

 

Overige bijzonderheden

 

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Wijhe, J.D.J. van
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 847
Overige informatie: Familiegegevens Geboren te Zevenaar op 10-11-1821 als kind van Jan Willem van Wijhe (commies) en Jacoba Helena van Leenhof. Jan Derk Jacob Wijhe trouwde te Duiven op 31 jarige leeftijd (beroep koopvaardijkapitein) op 02-12-1852 met Wesselina Hendrina K

Ook Ruijge

Familiegegevens en opleiding

“Iemke Cornelis Ruige, gezagvoerder, geboren op Terschelling op 25 november 1819, wonende te Midsland (Tersch.), overleden aldaar op 10 oktober 1875, begraven aldaar op 13 oktober 1875 in graf 9 regel 5, zuid, 55 jaar en 319 dagen oud, zoon van Cornelis Iemkes Ruige (matroos) en Klaaske Cornelis Cupido. …

In geboorteakte ondertekend de vader als Cornelis Imkes Ruijge

 

… Iemke is getrouwd op 9 februari 1843, op 23-jarige leeftijd met Teuntje Reltjes Stada (23 jaar oud), geboren te Midsland (Tersch.) op 22 juni 1819, overleden te Lies (Tersch.) op 24 oktober 1886, begraven te Midsland (Tersch.) op 27 oktober 1886 in graf 9, regel 5, zuid, 67 jaar en 124 dagen oud, dochter van Reltje Cornelis Stada (kapitein) en Trijntje Oenes Boon.”. Uit het huwelijke werden 7 kinderen geboren, waaronder de latere gezagvoerder Klaas Iemkes (zie aldaar). De zonen Cornelis Iemkes en Reltje Iemkes waren eveneens zeeman, maar brachten het niet tot gezagvoerder

Ontleend aan gegevensbestand van Kees Stada, Aak 16, 9606 PZ Kropswolde, kees.stada@consunet.nl en www.go.to.terschelling-familie

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Ruige werd met vlagnummer 584 per 01 september 1854 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van T.Hagen. Zijn schip was de "Cameleon". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 25 juli/01 augustus 1854 werden als effectief lid voorgedragen benoemd Iemke Cornelis Ruige, oud 34 jaar, voerend de bark “Cameleon”, voor rekening van Fraissinet & van Baak te Amsterdam, wonend op Terschelling, op voordracht van kapitein T.Hagen.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       584                     1854-1857    bark                Cameleon                                            Fraissinet & van Baak

                                     1858-1859    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1860-1861    bark                Anna Louisa                                        Hagedoorn & Co

                                        1862         brik                  Twee Vrienden                                    geen opgave

                                     1863-1864    kof                  Twee Vrienden                                    idem

                                     1865-1866    kof                  Twee Vrienden                                    de kapitein

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

I.C.Ruige                                      Anna Louisa                        25 juli 1860                 21 augustus 1860

                                                       Anna Louisa                        06 september 1860     22 mei 1862

                                                       Twee Vrienden                    12 juni 1862                niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt I.C.Ruige als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1858 op de bark “Cameleon”, gebouwd in 1850 te Pillau (Baltijsk) aan de Oostzee, 461 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam. Het schip werd in 1859 verkocht aan Zeilmaker & Co te Harlingen en herdoopt in “Noordpool”. Het kwam in de vaart voor de robbenjacht vanuit Tønsberg met een Noorse bemanning. Het schip werd vervolgens in 1865 verkocht naar Noorwegen;

*   1861 t/m 1862 op de bark “Anna Louise”, ex Drie Vrienden, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 303 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam;

*   1863 t/m 1869 op de kof “Twee Vrienden”, ex Margaretha, ex Amsterdam, ex Jonge Cornelis, gebouwd in 1837 te Hoogezand, 99 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Terschelling. In 1869 verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Iemke (of Emke) Cornelisz Ruige werd geboren op 26 november 1819 te Oost-Terschelling. Hij huwde op 09 februari 1843 met Teuntje Reltjes Stada, geboren 22 juni 1819 te Midsland en aldaar overleden op 24 oktober 1886. Iemke Ruige overleed op 10 oktober 1875 eveneens te Midsland.

     Uit monsterrollen blijkt dat Iemke Cornelisz Ruige in 1838 als matroos voer op de galjoot "West-Indië" onder kapitein J.J.Boon. Op hetzelfde schip is hij enkele jaren onderstuurman.

     Hij voer als kapitein de volgende schepen:

"1854-1858   Bark "Cameleon", 243 last, in 1850 te Pilau gebouwd voor rekening van de Amsterdamse rederij Fraissinet en van Baak. (Eerste kapitein tot 1854 J.D.J.van Wijhe). In 1858 ... verkocht aan de Harlinger reders Zeilmaker & Co, herdoopt in "Noordpool", nu getuigd als fregat. In 1859 naar Noorwegen verkocht.

1860-1862     Bark "Anna Louisa" (ex. "Drie Vrienden") afgebouwd in 1837 op de werf "De Reus" te Amsterdam. ... Het schip ... was voor rekening van reder A.H.Hagedoorn. Het schip mat 160 last (303 ton). ... in 1862 naar Londen verkocht ...

1863-1869     Brik "Twee Vrienden" (ex. "Margaretha", 52 last, in 1837 gebouwd als "Jonge Cornelis" op werf te Hoogezand. ... later als kof getuigd. In 1863 aangekocht door de Terschellinger reders W.W.Rotgans (was ook gezagvoerder,zie aldaar) en J.G.Swart. (vermoedelijk was kapitein Ruige in dit schip mede-eigenaar)."

"Uit bewaard gebleven brieven valt op te maken, dat Ruige bij zijn reders hoog stond aangeschreven en een kundig zeeman was. Hij was bij de maatschappij bekend als iemand die zijn mensen graag een beetje voor de mal hield. Daarnaast had deze kapitein uitgesproken artistieke gaven. Er is van hem een reisverslag bewaard gebleven in dichtvorm, dat het respectabele aantal van 263 coupletten bevat. Hij maakte dat verslag in de jaren 1855-'56 en '57 en beschreef daarin een reis naar Engeland en Havanna, terug op Triëst. Dit verslag doet de lezer pas beseffen met welke enorme moeilijkheden de zeelieden vroeger te kampen hadden. Zijn verhaal begint met de beschrijving van een aanzeiling in vliegende storm en bevat voorts een stranding bij Carrisfort in de Golf van Florida, waarbij vier opvarenden verdronken. Dan maakt hij melding van het uitbreken van een besmettelijke ziekte (gele koorts), waaraan een aantal van zijn mannen bezweek en om de maat van ellende vol te maken, de moeite die men zich moest getroosten om openvallende plaatsen van deserteurs in het buitenland weer aan te vullen. ... De aanzeiling ... geschiedde in het Engels Kanaal. Het betrof hier een aanzeiling van de "Cameleon" met het kofschip "Echo", dit laatste op weg van Liverpool naar Amsterdam. Dit schip werd gevoerd door een zekere kapitein Kuiper, mogelijk ook van Terschelling afkomstig, want Ruige vertelt in zijn gedicht, dat deze kapitein en de stuurman Drijver vrienden van hem waren. Blijkens de regels heeft hij de opvarenden van de "Echo" kunnen overnemen zij het dat sommigen gewond waren. Bij deze aanzeiling zonk de "Echo" en werd de "Cameleon" zwaar beschadigd. De reparatie van laatstgenoemd schip werd te Milford uitgevoerd.

Niet alleen gedichten zijn van kapitein Ruige bewaard gebleven, maar ook enkele tekeningen van schepen, uitgevoerd in pastel. (... enkele (exemplaren zijn) in het gemeentemuseum "Het Behouden Huys" te Terschelling). ... Bovenal is vermeldenswaard, dat deze kapitein de dichter is van het bekende lied "Terschelling is Hoog Verheven". Dit lied, bij iedere Terschellinger bekend, is waarschijnlijk na ons volkslied, de meest gezongen melodie op Terschellinger bruiloften en feesten. ..."010-p.57/59.

 

"... Trots spreekt ... uit het lied dat kapitein I.C.Ruige maakte en dat begint met de woorden: "Terschelling is hoog verheven".010-p.10.

I.C.Ruige was een schoonzoon van Reltje Cornelis Stada (zie aldaar). Hij werd begin 50-er jaren gezagvoerder van de "Cameleon" op voorspraak van zijn schoonvader. Die bedankt de reders Fraissinet en van Baak voor het "avancement" van zijn schoonzoon en voegt daaraan toe: "Hopende dat hij Ud. vertrouwen zal wekken evenals Bakker (zie bij Willem Jans Bakker). Ruige is een voortvarend zeeman, maar wild van aard, houdt van grappen en is altijd opgeruimd"010-p.27.

 

Hiervoor is sprake van een verhaal in dichtvorm van een reis van de bark “Cameleon”. Voormelde Kees Stada heeft dit gedicht, waarvan ik de eerste 23 coupletten heb gezien via de heer K.Suyk te Heiloo. Het is getiteld:

“Reis van het barkschip Cameleon. Kapitein I.C.Ruige van Amsterdam naar Liverpool en Havana en terug op Engeland. Gedaan aan boord van het bovengemeld schip, zeilende in de Atlantische Oceaan. Hier volgd een tweede reis van Engeland naar Havana, vandaar naar Triest en verder naar Amsterdam in de jaren 1855, 1856 en 1857”.

Het eerste couplet luidt a.h.v.:

“Als men begint een reis, begint die met God vreezen

En komt dan tegenspoed, moet men geduldig wezen.

Zeilt men dan voor de wind, vergeet hem niet te prijzen

Die soms de baren stilt en wederom doet reizen.”

 

ZIE OOK: “Genealogie als passie. De Terschellinger stamboom van Kees Stada” in Genealogie. Kwartaalblad van het Centraal Bureau voor Genealogie. 7 (3):72-75,Najaar 2001

 

 

Algemeen Handelsblad 15 december 1855038:

“Aangaande het schip CAMELEON, Kap Ruige, v. Adam n. Liverpool, met schade te Milford binnen, wordt volgens brief van den Kapt. dd. 9 Dec. 1855 gemeld, dat de kluiverboom met al wat daaraan vast was, de boeg en waterstagen, verschansing, potdeksel, het galjoen met eenige stutten en de boegspriet waren weggeslagen, terwijl de rondsteven dwars af en in het midden gespleten was, nog was het bakboordsanker met 45 vadem ketting verloren en eenige planken aan bakb. versch. gebroken. Het schip was volkomen dicht gebl. en was men alstoen bezig om 200 ton v/d lading suikerbrooden te lossen, ten einde te ligten en den steven te repareeren.”

 

De “Echo”, van Amsterdam naar Liverpool, geladen met suiker, onder gezag van kapitein Kuijper, is op 30 november in aanzeiling geweest met het schip Cameleon, kapitein Ruige en verongelukt.078

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Ruige, (I)Emke Cornelis
Overige informatie: 1854 – 1858

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Helmers werd op 01 juli 1851 met vlagnummer H10 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege  "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Stad en Lande", boekhouder Tromp Meesters te Woudsend. Zijn contributie werd voldaan door Theunis Beidschat. Hij was gehuwd met Trijntje Beidschat, geboren 13 december 1812028-fol.010.

Hij was met vlagnummer H10 lid van het College in de periode 1851-1884034.

R.Helmers was van 1851-1884 lid van het College en van 1851-1883 commissaris/bestuurslid034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                        boekhouder/reder

     H10             1839-1847 kof                       Stad en Lande                                                            J.S.Tromp, Woudsend

                          1860            sch.kof                Argo (ex Stad Stavoren)                                          kap/eigenaar, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt R.Helmers als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1848 van de kof “Stad & Lande”, gebouwd in 1817 te Delfzijl, 180 ton o.m., varend voor J.S.Tromp te Woudsend;

*    1854 t/m 1857 van de kof “Stad Steenwijk” ex Alexander, gebouwd in 1841 te Veendam, 129 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk. Het schip voer in 1858 voor kapitein/eigenaar P.Dijkstra te Appingedam en was herdoopt in “Aldershof”;

*    1861 van de sch.kof “Argo” ex Stad Stavoren, gebouwd in 1850 te Stavoren, 143 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Helmers, R.
Overige informatie: 1858 NOORDPOOL

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Koch, Carl
Overige informatie: 1859 – 1864 Noor

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Knudsen, Nils
Overige informatie: 1864 – 186? Noor

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1859-01-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NOORDPOOL
Schipper: Helmers, Roelof
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1851

AH 290451
Texel, 27 april. Binnengekomen HAMPDEN, J. Dau, van Pillau.
AH 300451
Cargalijst Amsterdam. HAMPDEN, Dau, van Pillau met: 7.710 schepels tarwe, 4.525 schepels rogge, A. Tinholt en Co.; 2.825 schepels tarwe, Order.

Op 22-07-1851 wordt voor de CAMELEON door Fraissinet & Van Baak uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J.D.J. van Wijhe.

NRC 170851
Nieuwe Diep, 15 augustus. Zeilklaar CAMELEON, J.D.J. van Wyhe, over Liverpool naar Java.
NRC 210851
Amsterdam 20 augustus. Het schip CAMELEON, J.D.J. van Wyhe, van hier naar Liverpool en Java, is, volgens particulier bericht, gisteren uit Texel naar zee gezeild.
OHC 010951
Den 24 augustus was op de hoogte van Dover: CAMELEON, van Wijhe, van Amsterdam naar Liverpool en Batavia.
RC 110951
Liverpool, 4 september. Binnengekomen CAMELEON, J.D.J. van Wyhe, van Amsterdam.
AH 221151
Liverpool, 18 november. Uitgezeild CAMELEON, van Wijhe naar Batavia en Singapore.

1852

RC 180552
Batavia, 29 februari. Binnengekomen CAMELEON, J.D.J. van Wyhe, van Liverpool.
NRC 170552
Batavia, 19 maart. Vertrokken CAMELEON, van Wijhe naar Singapore.
NRC 160652
Singapore, 5 april. Binnengekomen CAMELEON, van Wijhe, van Batavia, is de 27 april wederom derwaarts vertrokken.
RC 170752
Batavia, 16 mei. Binnengekomen CAMELEON, J.D.J. van Wijhe, van Singapore.
NRC 190952
Batavia. Particuliere uitvoer: per CAMELEON: 2.961 picols rijst, 2.982 picols suiker, 110 leggers arak.
RC 210952
Straat Sunda. 29 juni. Gepasseerd CAMELEON, J.D.J. van Wijhe van Batavia naar Rotterdam.
OHC 221052
Den 13de september te St. Helena binnengelopen: CAMELEON, van Wijhe, Batavia naar Rotterdam; heeft de reis voortgezet.
NRC 091152

Helvoetsluis, 8 november. Gearriveerd CAMELEON, J.D.J. van Wijhe van Batavia.
NRC 101152
Rotterdam, 9 november. De Amsterdamse bark CAMELEON, kapt. van Wijhe, van Batavia naar Rotterdam, te Helvoet binnen, heeft bij de Kaap de Goede Hoop gedurende een maand zwaar stormweder gehad en daarin de grote- en fokkemast gekraakt en een gedeelte van verschansing en galjoen verloren. Het schip is overigens goed dicht gebleven.

1853

RC 170353
Helvoetsluis, 16 maart. Uitgezeild CAMELEON, J.D.J. van Wijhe naar Liverpool.
NRC 310353
Liverpool, 26 maart. Binnengekomen CAMELEON, van Wijhe van Rotterdam.
AH 230753
Gepraaid, 17 juni; op 10° 24' N.Br. 20° 30' W.L.: CAMELEON, van Wijhe, van Liverpool naar Batavia.
JB 011053
Batavia. In lading naar Soerabaja CAMELEON, van Wijhe. Adres bij W. Anderson, Tolson & Co.
JB 261053
Batavia, 25 oktober. Uitgezeild CAMELEON, van Wijhe naar Soerabaja.
OP 091153
Soerabaja, 3 november. Binnengekomen CAMELEON, J.D.J. van Wijhe van Batavia.
NRC 141153
Batavia, 25 september. Van scheepsvrachten is het volgende te melden. Het Nederlands schip BATAVIER, bestemd voor Rotterdam NLG 100 voor suiker en NLG 95 voor koffie, beide zonder meer, te laden alhier en op de kust. De CAMELEON, dezer dagen van Liverpool gearriveerd, is voor een gelijke vracht naar Amsterdam in gesprek.
NRC 301153
Batavia, 8 oktober. Scheepsvrachten. Sedert onze vorige waren de arrivementen (opm: aankomsten) voor vrachtzoekende schepen zeer gering, terwijl er een wezenlijke behoefte voor scheepsruimte bestaat, zodat dan ook de vrachten zeer zeker zullen rijzen. Slechts de volgende bevrachtingen konden tot stand komen, als de ANNA EN CHRISTINA à NLG 105 voor koffie te Padang in te nemen naar Amsterdam en de CAMELEON suiker van Soerabaja naar Amsterdam à NLG 105 zonder meer per last.
OP 141253
Soerabaja, 9 december. Vertrokken CAMELEON, J.D.J. van Wijhe naar Rotterdam.
OP 141253
Soerabaja. Uitvoer naar Nederland per het Nederlandse schip CAMELEON, gezagvoerder J.D.J. van Wijhe : 1.771 krandjang suiker, 1.267 stuks koehuiden, 50.000 st. koehuiden, P. Kervel & Co., 50 picols wilde nootmuskaat, 232 picols koffie, 474 picols koffie, 180 picols koffie, 50 picols cassia fustila, Ruijl Cramer & Co.; 1.519 stuks koehuiden, 303 stuks buffelhuiden, B.J. van Eck & Co.

1854

AH 230254
Amsterdam, 23 februari. Gisteren zijn zeilende per CAMELEON afgedaan ca. 1.800 krandjang Java suiker in diverse nummers tot november prijzen.
RC 020354
Arrivementen: Te Banjoewangie 14 december CAMELEON, J.D.J. van Wijhe, van Soerabaja.
NRC 240454
St. Helena, 28 februari. Binnengekomen CAMELEON, J.D.J. van Wijhe, van Banjoewangie naar Amsterdam.
NRC 030554
Texel, 2 mei. Gearriveerd CAMELEON, van Wijhe, van Batavia.
RC 100554
Cargalijst Amsterdam. CAMELEON, van Wijhe van Soerabaja met: 3.089 stuks huiden, Kreglinger en Co.; 3.389 pond drogerijen, J.C. Brandt en Zn.; 105 kisten sigaren, Wuste en Hintze; 1.771 krandjang suiker, 902 balen koffie en 2.510 bossen bindrotting, Order.

Op 14-06-1854 wordt voor de CAMELEON door Fraissinet & Van Baak uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J.D.J. van Wijhe. De kapiteinswisseling is (nog) niet gevonden.

NRC 060854
Nieuwe Diep, 4 augustus. Zeilklaar CAMELEON, J.C. Ruige naar Batavia.
NRC 080854
Texel, 6 augustus. Vertrokken CAMELEON, J.C. Ruige naar Batavia.
NRC 190854
Gepraaid. 14 augustus, bij Lizard, CAMELEON, Ruige, van Amsterdam naar Batavia.
SAB 291254
In lading naar Nederland over Soerabaja, het Nederlands schip CAMELEON, kapt. J.C. Ruige, agenten J. Knagge en Co.

1855

SAB 190155
In lading, 11 januari,  naar Nederland , het Nederlands schip CAMELEON, kapt. J.C. Ruige, agenten J. Knagge en Co.
JB 240155
Batavia. Uitvoer: Naar Nederland over Soerabaja per Nederlands schip CAMELEON, gezagvoerder Ruige. 522 picols koffie, 25 picols bindrotting en 25 kisten. kopergeld. N.H.M. 250 kisten koperen munt. Havenmeester.
OP 240155
Soerabaja, 19 januari. Binnengekomen CAMELEON, kapt. J.C. Ruige van Batavia.
JB 240255
Soerabaja, 13 februari. Uitvoer: Naar Nederland per Nederlands schip CAMELEON, gezagvoerder J.C. Ruige 50 picols rotting, 5.402 picols suiker en 2.520 picols koffie.
OP 280255
Soerabaja, 22 februari. Vertrokken CAMELEON, gezagvoerder J.C. Ruige naar Amsterdam. Passagiers vier militairen.
NRC 150755
Gepraalde Schepen. 3 juni, op 6° NBr. en 22° 21' WL., CAMELEON, Ruige, van Banjoewangie naar Amsterdam.
AH 040855
Texel, donderdag avond 2 augustus. Binnen: CAMELEON, Ruige, van Soerabaja.
AH 060855
Cargalijst Amsterdam. CAMELEON, Ruige, van Batavia met: 3.042 balen koffie, 1.472 kanaster suiker, 390 schuitjes tin, 1.543 bossen rotting, 25 kisten koperen duiten, N.H.M.
GRC 211155
Amsterdam, 17 november. Vertrokken CAMELEON, Ruige naar Liverpool.
NRC 071255
Milford, 3 december. De Nederlandse bark CAMELEON, kapt. Ruigen (opm: J.C. Ruige), van Amsterdam naar Liverpool bestemd, is de 30e november bij Bardsey eiland (opm: westelijk van Wales; 52º45’ N.B. 04º47’ W.L.) in aanzeiling geweest met de Nederlandse bark ECHO, kapt. D. Kuijper, mede van Amsterdam naar Liverpool bestemd. De CAMELEON heeft de kluiverboom, verschansing en bakboords-anker verloren, zo mede schade aan de boeg bekomen (opm: zie NRC 161255). De stuurman en zeven man van de ECHO zijn op de CAMELEON ECHO overgesprongen. Van laatstgenoemd schip is verder niets bekend. (opm: zie NRC 121255)
NRC 121255
Newport (opm: Graafschap Monmouth), 8 december. In de beide laatste dagen zijn er vele wrakstukken in onze baai op strand gedreven. Onder deze bevindt zich ook een klein eiken bord, circa 3 voet lang, waarop met vergulde letters het woord ECHO te lezen staat. (red: Hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de Nederlandse bark ECHO, kapt. D. Kuiper, welke de 30e november bij Bardsey Eiland in aanzeiling was met de Nederlandse bark CAMELEON, kapt. J.C. Ruige, zie ons blad van 7 december.)
NRC 161255
Amsterdam, 14 december. Aangaande het schip CAMELEON, kapt. J.C. Ruige, van hier naar Liverpool, met schade te Milford binnengelopen (opm: zie NRC 071255), wordt, volgens brief van de kapitein in dato 9 dezer, gemeld, dat de kluiverboom met al wat daaraan vast was, de boeg- en waterstagen, verschansing, potdeksel, het galjoen met enige stutten en de boegspriet waren weggeslagen, terwijl de voorsteven dwars af en in het midden doorgespleten was. Nog was het bakboords- anker met 45 vademen ketting verloren en enige planken aan bakboordverschansing gebroken. Het schip was volkomen dicht gebleven, en was men alstoen bezig om 200 ton van de lading suikerbroden te lossen, ten einde te lichten en de steven te repareren. De lading was tot dusverre bijna onbeschadigd gebleven.

1856

AH 060356
Milford, 1 maart. Uitgezeild CAMELEON, Ruige van Amsterdam naar Liverpool.
AH 070356
Liverpool, 5 maart. Binnengekomen CAMELEON, Ruige van Amsterdam.
RC 120356
Liverpool, 7 maart. In lading CAMELEON, Ruige naar Havanna.
NRC 190456
Liverpool, 16 april. Vertrokken CAMELEON, Ruige naar Havanna.
OHC 110756
Den11de juni te Havana binnengekomen: CAMELEON, Ruige, van Liverpool.
AH 190956
Havanna, 15 augustus. Uitgezeild CAMELEON, Ruige, naar Matanzas en Falmouth.
NRC 161056
Falmouth, 13 oktober. Binnengekomen CAMELEON, Ruige, van Matanzas.
NRC 091156
Plymouth, 6 november. Binnengekomen CAMELEON, Ruige, van Matanzas.
AH 081256
Plymouth, 2 december. Uitgezeild CAMELEON, Ruige, (Havanna) naar Cardiff.
AH 111256
Cardiff, 5 december. Binnengekomen CAMELEON, Ruige, van Plymouth.

1857

NRC 010157
Cardiff, 27 december 1856. Uitgezeild CAMELEON, Ruige, naar Havanna.
NRC 200357
Havanna, 23 februari. Gearriveerd CAMELEON, Ruige van Cardiff.
RC 080557
Havanna, 12 april. Vertrokken CAMELEON, Ruige, naar Falmouth. (Met 2.991 kisten suiker.)
NRC 170657
Triëst, 15 juni. Aangekomen CAMELEON, Ruige van Havanna. Alles wel aan boord.
NRC 130957
Triëst, 6 september. Vertrokken CAMELEON, Ruige, naar Amsterdam.
RC 051157
Plymouth, 2 november. Gearriveerd CAMELEON, Ruige van Triëst naar Amsterdam.
NAH 131157
Texel, 12 november. Binnengekomen CAMELEON, Ruige van Triëst.

1858 

NRC 120758
Advertentie. H.J. Rietveld en P.J. van der Aa Gzn, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen op maandag 26 juli 1858, des avonds ten zes ure precies, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen: een extra ordinair, welbezeild en gekoperd Barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd CAMELEON, gevoerd door kapt. J.C. Ruige, geclassificeerd bij Bureau Veritas 5/6, A. 1.1, volgens Nederlandse meetbrief lang 34 el 67 duimen, wijd 6 ellen 40 duimen, hol 4 ellen 67 duimen (opm: 34,67 x 6,40 x 4,67 m.), en alzo gemeten op 461 tonnen of 243 lasten. En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voorz. barkschip ligt aan de Oosterdok's dijk. Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Hoijman en Schuurman te Amsterdam.
NAH 280758
Verkoping van schepen. Het gekoperd barkschip CAMELEON NLG. 19.800,=. Opgehouden.
LC 170958
Harlingen, 15 september. Naar men verneemt zal het onlangs alhier gearriveerde, door de heren Zeilmaker & Co gekochte barkschip CAMELEON, voor de vaart op Groenland worden ingericht en in het aanstaande voorjaar ter robbenvangst worden uitgezonden. In het belang der ondernemers en van onze stad, hopen wij dat deze poging, ter uitbreiding onzer nationale visserij, met de beste uitslag moge bekroond worden.

1859

Op 08-01-1859 wordt voor de NOORDPOOL door de firma Zeilmaker & Co. uit Harlingen een zeebrief aangevraagd voor kapt. R. Helmers. 

LC 110159
Harlingen, 9 januari. Ofschoon de Groenlandsvaarders alhier ter stede in de laatste jaren ongunstig slaagden en alleen de DIRKJE ADEMA in de vaart bleef, zal toch nog dit jaar het fregat NOORDPOOL ter robbenvangst uitgerust worden, onder directie van de heren Zeilmaker en Co alhier. Omstreeks het midden der volgende maand, of zo mogelijk nog vroeger, denkt men uit te zeilen. Men hoopt dat deze onderneming met een goed gevolg bekroond word, tot opbeuring van deze tak van nijverheid.
NRC 100259
Harlingen, 7 februari. Het Nederlandse fregatschip NOORDPOOL, kapt. K. Helmers, is heden van hier uitgezeild naar Tonsberg in Noorwegen, waar het bemand zal worden voor een reis ter Groenlandvaart. Dit onder directie der heren Zeilmaker en Co zeer solide uitgeruste, fraai en gemakkelijk ingerichte sterke vaartuig, wordt door deskundigen zeer geroemd, zodat men op het welslagen dezer gewichtige onderneming hoopt.
De inzender van het bericht in dit blad van 6 dezer omtrent deze nieuwe Groenlandvaarder, heeft dus verkeerd opgegeven, dat de heer C. Teves de directie ter uitrusting van dit schip had. Dit moest zijn de heren Zeilmaker & Co. Ook verwart hij de robbenvangst met de walvisvangst, want de NOORDPOOL is alleen ter robbenvangst uitgezonden. Wat de bemanning aangaat, ook de DIRKJE ADAMA had vroeger en heeft ook thans nog een vreemde commandeur of gezagvoerder en gedeeltelijk zodanige bemanning, omdat die meer geschikt schenen. ’t Is dus geen gebrek aan nationaliteit, dat men zo handelt, en ter voorkoming van onaangename indrukken moet de correspondent deze terechtwijzing er bij voegen, opdat men hem de schuld daarvan niet toerekene. (opm: de krant van 6 februari, waarnaar verwezen wordt, ontbreekt)
LC 220259
Harlingen, 20 februari. De beide Groenlandsvaarders hebben onze haven verlaten. Op maandag den 7 dezer vertrok de NOORDPOOL, onder bevel van de scheepskapitein R. Helmers, naar Tonsberg, die aldaar het vaartuig heeft overgeleverd aan de commandeur C. Koch, om met 60 man Noordse equipage ter robbenvangst te gaan.
Heden morgen zeilde de DIRKJE ADEMA uit met 56 man equipage, onder bevel van de commandeur C. Brinkman, om mede aan de visserij deel te nemen.
Onze beste wensen voor het welslagen der onderneming vergezellen beide vaartuigen, daar die tak van nijverheid zo bevorderlijk kan zijn voor de bloei dier stad.
NRC 120359
Rotterdam, 11 maart. De voor de robbenvangst uitgeruste Nederlandse schepen MARIA, kapt. Bull en NOORDPOOL, kapt. Koch, zouden, volgens bericht van Tonsberg van 23 februari, in de loop van die week de reis aanvaarden.
NRC 060559
Harlingen, 4 mei. De van hier uitgezonden Groenlandsvaarder NOORDPOOL, commandant Koch, had volgens ontvangen tijding, de 1e april ongeveer 800 robben geslagen, en alles bevond zich in goede staat.
LC 210659
Leeuwarden, 20 juni. Van Christiana (opm: Oslo) wordt d.d. 9 dezer gemeld, dat het schip NOORDPOOL, commandeur C. Koch, van Harlingen, volgens bericht van Tønsberg, 3.000 robben had geslagen.
NRC 240759
Harlingen, 22 juli. Van de Groenlandvaarder de NOORDPOOL is bericht ontvangen. De lading robben zal hier eerlang door een Noors schip worden aangevoerd, terwijl het schip zelf te Tönsberg blijft.
NRC 280759
Harlingen, 26 juli. Heden is hier aangekomen de Harlinger Groenlandsvaarder DIRKJE ADAMA, kapt. Brinkman, met een vangst van omstreeks 2.600 robben. De NOORDPOOL, hier te huis behorende, heeft laatstleden zondag (opm: 24 juli) zijn vangst, bestaande in 2.400 robben, met een Noors vaartuig hier doen afleveren. Het schip blijft in Tønsberg overwinteren om met de heropening der visserij spoedig op het terrein te kunnen wezen.

1860 

NRC 290660
Harlingen, 26 juni. Het barkschip NOORDPOOL, kapt. Carl Koch, alhier te huis behorende, is volgens telegram jongstleden zondag (opm: 24 juni) van de robbenvangst teruggekeerd en te Tonsberg binnengekomen met 1.280 robben.

1861 

NRC 230661
Tönsberg, 12 juni. De Harlinger Groenlandsvaarder NOORDPOOL, kapt. C. Koch, had de 22e mei 1.000 robben geslagen.
LC 250661
Harlingen, 23 juni. Het verheugt ons te kunnen berichten, dat per telegram de tijding is ontvangen, dat heden morgen, het hier te huis behorende schip de NOORDPOOL, kapitein C. Koch, te Tönsberg is binnen gekomen met 3.120 oude robben. Over het geheel luiden de berichten betreffende de robbenvangst vrij gunstig.

1862

DZG 110562
Te Harlingen is het bericht ontvangen, dat het schip de NOORDPOOL op den 12 April l.l. 600 oude en 1.200 jonge robben had geslagen, zodat de uitkomsten der klopperij op dat tijdstip zeer gunstig waren voor dien bodem.
NRC 110562
Harlingen, 8 mei. De Groenlandsvaarder NOORDPOOL, commandant Koch, had de 12e april 1.800 robben geslagen.
NRC 180662
Rotterdam, 17 juni. Te Harlingen is bericht ontvangen, dat de NOORDPOOL, Groenlandsvaarder ener rederij onder boekhouderschap van de heer C. Teves, firma Zeilmaker & Co., een zeer goede vangst heeft gedaan, bestaande in 2.500 jonge en 950 oude robben. Een Noors schip had de NOORDPOOL gepraaid en het bericht in Noorwegen aangebracht, van waar het overgeseind is.
RC 260662
Tönsberg, 15 juni. Binnengekomen NOORDPOOL(Nederlands), Koch, Groenlandse visserij.(met 3.450 robben)

1863 

NRC 080663
Rotterdam, 7 juni. Volgens bericht uit de Groenlandse visserij was de vangst algemeen ongunstig. De Groenlandvaarder MARIA, te Purmerend thuis behorende, had op 5 mei 1.300 jonge, 1.900 oude robben; de Groenlandvaarder NOORDPOOL, van Harlingen, op 20 mei 300 jonge en 300 oude; van de DIRKJE ADAMA werd niets gemeld.
LC 120663
Leeuwarden, 11 juni. De Groenlandsvaarder MARIA, commandant N.S. Andersen, had, volgens de Zeepost, den 5 mei 3.900 robben en de NOORDPOOL, commandant C. Koch, den 20 mei 600 robben geslagen.
RC 100763
Harlingen 6 juli. Heden keerde voor onze haven terug de Groenlandsvaarder DIRKJE ADAMA, rederij Barend Visser en Zoon alhier, met een vangst van p.m. 900 robben. De mede alhier te huis behorende Groenlandsvaarder de NOORDPOOL heeft, naar men zegt, p.m. 1.000 robben gevangen. Deze vangsten zijn verre van gunstig te noemen.
NAH 231163
De visserij op Groenland door 2 schepen van Harlingen uitgeoefend heeft slechts middelmatige resultaten opgeleverd. Het schip de NOORDPOOL van de firma Zeilmaker & Co., heeft 3.462 robben medegebracht, welke 522 vaten traan hebben uitgeleverd; de bruto opbrengst was ƒ 25.700; het schip DIRKJE ADAMA, van de firma Barend Visser & Zn., bracht aan 3.000 robben. Walvissen zijn niet gevangen.

1864 

NRC 280664
Harlingen, 25 juni. Volgens bericht van Tönsberg, van de 17e dezer, had de Groenlandsvaarder NOORDPOOL, commandant Koch, alhier te huis behorende, 1.200 grote en 200 kleinere robben gevangen. 
LC 010764
Harlingen, 28 juni. Volgens ontvangen bericht is de hier te huis behorende Groenlandsvaarder de NOORDPOOL, kapitein Koch, te Tinninger in Noorwegen binnengekomen, met ene vangst van 1.392 robben, waaronder 1.200 oude.
LC 020864
Harlingen, 31 juli. Vrijdag l.l. is hier van Tonsbergen binnengekomen het tjalkschip NEPTUNUS, kapt. van der Meide, met de vangst van het voor rekening van een hier gevestigde rederij uitgezonden vaartuig de NOORDPOOL, kapt. Koch, naar de robbenkust. De lading bestond in 1.200 oude en 200 jonge robben. Dit vaartuig en de MARIE, van Purmerend, zijn de enige, die voor Nederlandse rekening naar de IJszee worden gezonden.

1865 

LC 280265
Harlingen, 26 februari. Het voor rekening van een alhier thuis behorende rederij uitgeruste vaartuig de NOORDPOOL is de 22e dezer uit Tonsberg ter robbenvangst vertrokken.
ARC 190665
Harlingen, 16 juni. Een bericht van de Groenlandse visserij, dat echter bevestiging behoeft, vermeldt, dat het schip de NOORDPOOL, behorende aan een rederij onder boekhouderschap van Zeilmaker & Co., naar Tonsberg is vertrokken met 1.200 oude en 200 jonge robben als vangst.
LC 200665
Harlingen, 18 juni. Volgens ontvangen bericht is de hier te huis behorende robbenvanger de NOORDPOOL in Noorwegen binnengekomen met een vangst, die niet zeer gelukkig kan genoemd worden.
LC 250765
Harlingen, 26 juli. Volgens een heden ontvangen telegram is gisteren het hier te huis behorende en ter robbenvangst uitgeruste vaartuig de NOORDPOOL (opm: fregat, kapt. N. Knudsen, zie LC 200665 en DC 010865) voor een buitengewoon hoge prijs in Noorwegen verkocht, zodat die industrie hier nu geheel heeft opgehouden te bestaan.
DC 010865
Dordrecht, 31 juli. De NOORDPOOL, de laatste te Harlingen te huis behorende Groenlandvaarder, die behoorde aan een rederij onder boekhouderschap van Zeilmaker & Co, maar die te Tonsberg steeds gestationeerd bleef, als hij niet naar de visserij was, is verkocht met inventaris voor NLG 50.000

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.27

DVD XI – 833, 834
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip Hamburger schip HAMPDEN of HAMPDON

plaats en datum acte onderhandse verkoop, Hamburg, 29 april 1851

type schip bark

bouwwerf/verkoper Robert Miles Sloman, scheepsreder te Hamburg

gevoerd door kapt. J. Lau

eigenaar/aankoper Charles Marc Fraissinet en Hendrik Johannes van Baak, voor hun firma Fraissinet & Van Baak, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 306 normaal-lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 juni 1851

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Dr. Charles Henry de Drusina, notaris in de vrije Hansestad Hamburg

prijs 21.000 daalders (opm:Thaler?) , Pruissische courant

Bijzonderheden: het schip was nieuw gebouwd te Pillau en bevond zich, toen deze acte te Hamburg werd gepasseerd, op reis met een lading tarwe en rogge van Pillau naar Amsterdam






researcher/datum research: ML / 110908

Naam CAMELEON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.27
foto IMG 9187 - 9192

CEDULE

Naam schip CAMELEON

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 14 juni 1851

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.D.J. van Wijhe, mede-eigenaar

grootte in tonnen 243 lasten of 461 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten Nederland

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 juni 1851

nummer registratie deel 61, folio 159, verso, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs voor de wet van 8 augustus 1850 waarde getaxeerd op NLG 36.800,- (4% invoerrecht wegens buitenslands gebouwd)

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; voor het schip wordt voor de eerste maal een Nederlandser zeebrief aangevraagd, het ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor zich en voor en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren.




researcher/datum research: ML / 090217



Bijlage bij eigendomsbewijs 27 van 1851, bark CAMELEON
eigenaren per medio juni 1851:

firma Fraissinet & Van Baak, Amsterdam (boekhouders en 1/4e part)
J.C. Brandt, Amsterdam (1/8e part)
H.J. Fraissinet, Amsterdam (1/16e part)
M.C. Fraissinet, Amsterdam (1/16e part)
C.P. Slaap, Amsterdam (1/16e part)
J.D.J. van Wijhe, Amsterdam (schipper en 1/20e part)
Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam (1/20e part)
J.A. Kramer, ’s-Gravenhage (1/8e part)
M.G. van Oosterwijk, Wageningen (1/16e part)
Baron van Voorst tot Voorst, Duiven (1/20e part)
J.W. Koch, Duiven (1/20e part)
Hazelhoff Roelfsema, Zevenaar (1/20e part)

ML / 090217

Naam CAMELEON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.137a
foto P1030026 -029

KOOPACTE

Naam schip ex- CAMELEON, thans NOORDPOOL

plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 5 augustus 1858

type schip bark

bouwwerf/verkoper firma Fraissinet & Van Baak, kooplieden te Amsterdam

gevoerd door kapt. J.C. Ruige

eigenaar/koper Cornelis Teves voor zijn firma Zeilmaker & Co. te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 461 tonnen of 241 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 34,67 m. lang (overige afmetingen niet vermeld)
Kroniek 1858, NRC 120758:
lang 34,67 m., breed 6,40 m., hol 4,67 m.
kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 augustus 1858

nummer registratie deel 67, folio 47, verso, vak 2

notaris niet vermeld

prijs NLG 16.000,-

Bijzonderheden:

Het schip ligt bij het aangaan dezer transactie aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam.

22.07.1851 Eerste zeebrief voor een schip CAMELEON, aanvrager Fraissinet & Van Baak, Amsterdam, kapt. J.D.J. van Wijhe


researcher/datum research: ML / 210717







TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.137b
foto P1030026 -029

KOOPACTE

Naam schip NOORDPOOL, ex- CAMELEON

plaats en datum acte onderhandse partenverkoop, Harlingen, 7 december 1858

type schip thans als fregat beschreven

bouwwerf/verkoper Cornelis Teves voor zijn firma Zeilmaker & Co., Harlingen, verkoop 9/16e part

gevoerd door kapt. Roelof Helmers

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 447 tonnen of 236 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Harlingen, 15 december 1858

nummer registratie deel 25, folio 135, verso, vak 4

notaris geen

prijs 9/16e part voor NLG 9.000

Bijzonderheden: Cornelis Teves, die het schip had gekocht, vormde in december 1858 een partenrederij. Het schip ligt toen te Harlingen in de Zuiderhaven en was verbouwd en hermeten, en dus ook veranderd van bark in fregat. (volgens Sweijs zou het schip nu gebruikt worden voor de robbenvangst)

Volgens kroniek 1859, LC 110159 is het schip NOORDPOOL door Zeilmaker & Co. uitgerust voor de robbenvangst.
03.01.1859 Eerste (m.z. nieuwe) zeebrief voor het schip NOORD POOL, aanvrager Zeilmaker & Co., kapt. R. Helmer
08.01.1859 Eerste (m.z. nieuwe) zeebrief voor het schip NOORD POOL, aanvrager Zeilmaker & Co., kapt. R. Helmer


researcher/datum research: ML / 210717


Bijlage bij acte Harlingen 19.06.383.137b d.d. 7 december 1858 - fregat NOORDPOOL

aankopende eigenaren:

firma Zeilmaker & Co, scheepsreders te Harlingen (7/16e part)
Wieger Harmens Corneliszoon, zeehandelaar te Harlingen (4/16e part)
firma Harmens & Zoonen, zeehandelaren te Harlingen (2/16e part)
Jan Fontein, zeehandelaar te Harlingen (1/16e part)
Leendert Hannema te Harlingen (1/16e part)
Anne Leewes Buma, koopman te Makkum (1/16e part)

(elke part heeft een nominale waarde van NLG 1.000,- )

ML / 210717

Naam ex- CAMELEON, thans NOORDPOOL
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1858
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.27 en AMS 198.3171.1851.27
Tresoar Leeuwarden Archiefnummer Harlingen 19.06.383.137a + b
AH = Algemeen Handelsblad
ARC = Arnhemsche Courant
DC = Dordtsche Courant
DZG = Dagblad van Zuidholland en ’s-Gravenhage
JB = Javabode
LC = Leeuwarder Courant
NAH = Nieuw Amsterdamsch Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
OP = Oostpost
RC = Rotterdamsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk