Inloggen
WESTKAPELLE - ID 14590


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-09-00 / 1870-07-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Commercie Compagnie, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Launch Date: 1853-06-21
Delivery Date: 1853-09-00
Technical Data

Net Tonnage: 462.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 244.00 lasts
 
Length 1: 34.50 Meters Registered
Beam: 6.32 Meters Registered
Depth: 4.77 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-09-24
Register nr: 18530648
Scheepsnaam: WESTKAPELLE
Type: Bark
Lasten: 244
Gebouwd in provincie: Zeeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Broecke Lesteijn & Schouten, van den
Plaats: Middelburg
Kapitein op moment van verzoek: Rooderkerk jz., M.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-09-00 WESTKAPELLE
Manager: Firma Van den Broecke, Luteyn en Schouten, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands

Date/Name Ship 1865-03-23 NEERLANDS VLAG
Manager: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 27.751,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 48   van 1853 van het schip WESTKAPELLE

Eigenaren:     

 

Boddaert & Co.                                                                     2/32e part

W.R. Boddaert en H.A. Abrahams van de

Commercie Compagnie                    Middelburg                 2/32e part

H.A. Abrahams                                                                     1/32e part

P. de Maret Tak                                                                    1/32e part

N.J. van Eekelen                                                                  1/32e part                   

de Vries & Comp.                                                                 1/32e part

A. v.d. Broecke Jzn.,                                                              1/32e part

Adr. .A. Fokker                                                                      1/32e part

Spoors & Sprenger                                                                2/32e part

S. Bonne                                                                               1/32e part                   

Gebr. Peek                                                                           1/32e part

J.J. de Kanter                                                                       1/32e part

 

 Aandelen /aandeelhouders niet compleet

Ship Events Data

1860-12-08: Collision
Middelburg, 28 januari 1861. Volgens bericht van Soerabaija in dato 8 december 1860 was het schip (opm: bark) WESTKAPELLE, kapt. A.B. Crucq, toen grotendeels beladen en dacht men weinige dagen later de terugreis aan te nemen. Daar ter rede liggende, was die bodem enige schade aan het tuig toegebracht door het Engelse schip CROUCH BROTHERS. De schade was echter vergoed.
1865-03-18: Sold at auction
Advertentie. De makelaar J.J. de Kanter, als lasthebbende van zijn meesters, is van mening te verkopen, op zaterdag de 18de maart 1865 (mits open water), des avonds te 7 uur precies, op de bovenzaal van de Sociëteit de Vergenoeging, op de Groote Markt te Middelburg, ten overstaan van de notarissen P. Van de Graft en W.L. Woutersen,
-1. Het snel zeilend Nederlands barkschip ZEEPAARD, laatst gevoerd geweest door kapitein T. Tjebbes, bekleed met geel metaal, lang over steven 39,25 ellen, wijd 10,47 ellen, hol 7,35 ellen en groot 756 tonnen, hebbende een hoogte tussendeks van 1,96 el, bekend op de vrachtlijst van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, ten jare 1841 te water gelaten.
- 2. Het snel zeilend kopervast Nederlands barkschip WESTKAPELLE, laatst gevoerd geweest door kapitein A.B. Crucq, bekleed met geel metaal, lang over steven 34,50 ellen, wijd 6,32 ellen, hol 4,77 ellen en groot 462 tonnen, bekend op de vrachtlijst van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, ten jare 1853 te water gelaten.
Beide schepen worden verkocht met al derzelver rondhouten, staand- en lopend want, ankers, zeilen en verdere inventaris.
Afzonderlijk zullen worden geveild twee accuraat lopende en opnieuw schoongemaakte chronometers, waarvan een uit de fabriek van Parkinson & Frodsham n°. 2395 (achtdaagse) en een uit de fabriek van Barbaut n°. 1829.
1870-07-24: Final Fate:
09 september 1870. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Het vergaan der NEERLANDS VLAG. De correspondent van de E. P. Herald, te Humansdorp, levert onder datum van 24 juli de volgende bijzonderheden van deze zeeramp:
Het Nederlandse schip NEERLANDS VLAG, van 600 tonnenlast, onder bevel van kapt. Van der Broek Humphrey. van Macassar op reis naar Amsterdam, met een lading specerij, koffie en andere Oost-Indische producten, is totaal vergaan langs de kust van Zietzikamma (opm: Tsitsikamma, 34º04’ZB en 24º12’OL), omtrent vijf en dertig mijlen ten westen van Kaap St. Francis (opm: 34º13 ZB en 24º50’OL) en binnen enige schreden afstands van de plek waar de ongelukkige BOSPHORUS op strand gelopen is.
De kapitein en twaalf van de officieren en manschap zijn verdronken; de eerste stuurman, bootsman en één matroos werden gered. Het vaartuig had een zeer voorspoedige reis van Macassar tot aan Kaap St. Marie, Madagascar, en had vandaar te kampen met een reeks van zeer zware westelijke en noordwestelijke stormen, met hoge zeeën, tot omtrent veertien dagen geleden, toen men op de hoogte was van Kaap Receiffe (opm: Cape Recife; 34º02’ZB en 25º42’OL). Sedert die tijd dreef het schip rond in gezelschap van andere vaartuigen, en in de nacht van donderdag werd het overvallen door één der aller vreselijkste stormen, vergezeld van donder, bliksem en zware regens. Het schip werd bijgedraaid onder voorstengzeil, stagzeil en bezaan, en was, naar men op die dag, volgens berekening meende, ongeveer veertig mijlen van het vaste land verwijderd. Ongeveer ten 2 ure, op vrijdagmorgen, stootte het vaartuig, en in minder dan vijf minuten tijd brak het geheel. Toen het vaartuig stootte kwam de kapitein, die enige tijd lang ongesteld was geweest, op dek, en verdween het eerst toen het schip aan stukken ging. Er was geen tijd om de boten te water te laten wegens de ontzettende zeeën, die over het schip sloegen en iedereen moest zich redden zo goed hij kon. De eerste en tweede stuurman, de timmerman en vijf matrozen vonden elkaar terug, gezamenlijk drijvende op de overblijfselen van het wrak, tot dat een vreselijke golf ze uiteen sloeg en de eerste stuurman zich alleen bevond, en – om zijn eigen woorden te gebruiken –zichzelf als verloren beschouwde, toen hij staanplaats voelde en de bootsman nabij hem zich aan een rots zag vasthouden. Later op de morgen vonden zij nog een van de bemanning op de rotsen, en deze, de enig overgeblevenen slaagden er in met grote moeite aan land te komen en de woning te bereiken van een kleurling, Nicolaas Jonas geheten, van wiens vriendelijkheid en gastvrijheid zij niet in genoegzaam vleiende en dankbare bewoordingen spreken kunnen en wiens gedrag jegens deze ongelukkigen, naar de schrijver hoopt, door de autoriteiten niet onbeloond zal worden gelaten. De overlevenden zijn goed verzorgd geworden ; en de eerste stuurman is thans de gast van de civiele commissaris, de heer J. J. le Sueur, die, te samen met de veldkornet, zich onmiddellijk naar het toneel van het wrak begaf, en stappen nam om zoveel mogelijk te redden en de belangen der assuradeurs te behartigen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Rooderkerk was met vlagnummer R145 in de periode 1826 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit 1820 t/m 1825 ontbreken. Het is derhalve zeer wel mogelijk dat hij in één van de jaren uit genoemde periode tot het College is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein M.Rooderkerk met vlagnummer R145 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851 fregat “Middelburg”   423 last                  voor van den Broeke, Luteyn & Schouten te Middelburg

*   1855          bark “West Capelle”   250 last                  voor van den Broeke, Luteyn & Schouten te Middelburg

 

Bouma025 vermeldt M.Rooderkerk als gezagvoerder gedurende:

*   1842 t/m 1852 op het 3/m schip “Middelburg”, gebouwd in 1835 te Middelburg, 800 ton o.m., varend voor v/d Broeke, Luteyn & Schouten te Middelburg. Het schip ging in 1852 in veiling;

*   1853 t/m 1857 van de bark “West-Kapelle”, gebouwd in 1853 te Middelburg, 562 ton o.m., varend voor v/d Broecke, Luteyn & Schouten te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” komt de volgende vermelding voor:

April/mei 1844 te Middelburg/Amsterdam:

       Abrahamsz werd kapitein van de “Urania” van Kerkhoven & Coutinho te Amsterdam. Hij verhuisde naar Amsterdam, maar hield zijn huis te Middelburg aan.” … ik had hetzelve voor ons vertrek verhuurd aan kapt. Roderkerk, die er na mijn vertrek (c. mei 1844) een half jaar later in ging wonen … “.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Rooderkerk, M.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.B.Crucq als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1865 van de bark “West-Kapelle”, gebouwd in 1853 te Middelburg, 562 ton o.m., varend voor v/d Broecke, Luteyn & Schouten te Middelburg. Het schip voer in 1866 voor L. ’t Hoen & Co te Rotterdam en was herdoopt in “Neerlands Vlag”;

*    1866 van de bark “Zeepaard”, gebouwd in 1841 te Middelburg, 787 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Crucq, A.B.

Familiegegevens en opleiding

Thomas van den Broek Humphrey werd geboren op 26 juni 1828 te Rotterdam.

Hij behaalde op 23 juni 1862 het diploma 1e stuurman op de grote vaart005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van den Broek Humprey (sic) was met vlagnummer R199 in de periode 1865 t/m 1871 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl gerechtigd was de Maatschappijvlag te voeren, maar geen financiële aanspraken had058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat T. van den Broek Humphrey met vlagnummer R199 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1865 t/m 1867 van de bark “Neêrlands Vlag” 244 last  varend voor L.Thoen & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt T. van den Broek Humphrey als gezagvoerderr gedurende:

  • 1866 t/m 1870 van de bark “Neerlands Vlag” ex West-Kapelle, gebouwd in 1853 te Middelburg, 462 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip is in 1870 verongelukt in Z-Afrika.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Broek Humphrey, Thomas van den

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Archieven, Middelburg Archiefnummer ZA.701.1036.48

foto 067 - 072

Cedule
Naam schip WESTKAPELLE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Middelburg, 14 september 1853

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Meindert Rooderkerk

grootte in tonnen 462 tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating xx

plaats / datum registratie Middelburg, 13 september 1853

nummer van registratie deel 59, folio 117, recto vak 7

notaris Mr. Adriaan Pieter van Deinse, voorzitter Arrondissements Rechtbank, Middelburg

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Middelburg


researcher/datum research: FM / 14/12/2015





Bijlage bij acte 48 van 1853 van het schip WESTKAPELLE

Eigenaren:

Boddaert & Co. 2/32e part
W.R. Boddaert en H.A. Abrahams van de
Commercie Compagnie Middelburg 2/32e part
H.A. Abrahams 1/32e part
P. de Maret Tak 1/32e part
N.J. van Eekelen 1/32e part
de Vries & Comp. 1/32e part
A. v.d. Broecke Jzn., 1/32e part
Adr. .A. Fokker 1/32e part
Spoors & Sprenger 2/32e part
S. Bonne 1/32e part
Gebr. Peek 1/32e part
J.J. de Kanter 1/32e part




Aandelen /aandeelhouders niet compleet




researcher/datum research: FM / 14/12/2015

Naam WESTKAPELLE
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1853
Toegang 701
Inventaris 1036

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.587
DVD VIII – 1894, 1902
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip WESTKAPELLE, thans NEERLANDS VLAG

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Middelburg, 18 maart 1865

type schip bark, gekoperd (schip bekend op de vrachtlijst der Ned.Handel Mij.)

bouwwerf/verkoper Jacobus Otto Luteyn, voor zijn firma Van den Broecke, Luteyn & Schouten te Middelburg en mede-reders

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Laurens ’t Hoen, Rotterdam, voor zijn firma L. ’t Hoen & Co.
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 462 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over steven 34,50 m., breed 6,32 m,; hol 4,77 m.,
hoogte tussendeks 1,75 m.

kiellegging

tewaterlating in 1853 gebouwd te Middelburg

plaats / datum registratie Middelburg, 23 maart 1865

nummer van registratie deel 80, folio 8, recto, vak 6

notaris Wouter Lennis Woutersen, notaris te Middelburg

prijs NLG. 27.751,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de sociëteit De Vergenoeging te Middelburg, en op dezelfde dag en plaats voor dezelfde notaris werden ook verkocht:
de bark ZEEPAARD, mede eigendom van de firma Van den Broecke, Luteyn & Schouten te Middelburg en mede-reders;
de schoener CATHARINA ELISABETH, eigendom van de firma Boom & Co., Middelburg;
1/50e aandeel in de bark MARIA, varende onder boekhouderschap van Anthony Herman Gerard Fokker, welk aandeel eigendom was van de heer Abraham Johannes van den Broecke te Middelburg.
(opm: deze Rotterdamse acte gaat vervolgens alleen over de verkoping van de WESTKAPELLE)

researcher/datum research: ML / 170609



Naam NEERLANDS VLAG
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Zeeuws Archief Middelburg
Omschrijving: Archiefnummer ZA.701.1036.48

Jaar: 1865
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.587