Familiegegevens en opleiding
Epke Brouwer werd geboren 26 april 1841 te Heveskes/Delfzijl als zoon van de landbouwer Pieter Freerks Brouwer en Hiltje Epkes Pelker. Hij was de broer van de latere kapitein Jan Brouwer.
Hij trouwde te Delfzijl op 30 november 1865 als zeeman met Geertje Schreuder, geboren 30 april 1840 te Farmsum/Delfzijl als dochter van de scheepskapitein Harmannus Jans Schreuder en Helena Scheltens. Zij overleed op 06 maart 1902 te Farmsum, 61 jaar.
Epke hertrouwde op 05 mei 1904 te Groningen als scheepsmakelaar met Gesiena Staal, geboren 26 december 1848 te Oude Pekela als dochter van Johannes Okkes Staal en Tjadduwe Wildeboer. Gesiena overleed op 12 september 1940, 91 jaar.
Epke overleed op 18 februari 1906 te Farmsum, 64 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.P.Brouwer was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 12 in de periode 1870-1903
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.P.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
-
1870 t/m 1875 van de brik “Jan Jacob” ex Elise, gebouwd in 1857 te Osterrisør, 236 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam;
-
1876 t/m 1892 van de bark “Bertha” ex Nieuwland, gebouwd in 1857 te Elshout bij de Gebr. Pot, 754 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam;
-
1893 t/m 1899 van de 3/msch “Hillechiena Helena” ex Nijverheid, ex Nuovo S.Marco, gebouwd in 1867 te Varezze, 457 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1856-A35, 26 maart 1856, kof “Anna Sophia”, kapitein Sweres Obbes Visser, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Fransens Bieze, 69 jaar uit Sappemeer en de kok Epke Brouwer, 15 jaar uit Heveskes;
Monsterrrol 1857-29, 05 maart 1857, kof “Catharina Arendina”, kapitein Jacob Lodewijks, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.S.Akkerman, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos E.P.Brouwer, 15 jaar uit Heveskes.
Monsterrol 1858-4, 25 februari 1858, kof “Catharina Arendina”, kapitein Jacob J.Lodewijks, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Smit, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos E.P.Brouwer, 16 jaar uit Heveskes;
Monsterrol 1859-35, 23 maart 1859, galjoot “Union”, kapitein Jacob J.Lodewijks, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman T.Elema, 51 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos E.P.Brouwer, 17 jaar uit Heveskes;
Monsterrol 1860-64, 24 april 1860, kof “Union”, kapitein Jacob Lodewijks, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.P.Brouwer, 18 jaar uit Heveskes, kok en matroos;
Monsterrol 1861-10, 22 februari 1861, kof “Union”, kapitein Jacob J.Lodwijks, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.P.Brouwer, 20 jaar uit Heveskes en een matroos;
Monsterrol 1861-74, 05 juli 1861, galjoot “Union”, kapitein Jacob J.Lodewijks, 30 jaar in Delfzijl, Voorts stuurman Epke Brouwer, 21 jaar uit Heveskes, kok en matroos;
Monsterrol 1862-7, 22 februari 1862, kof “Aaltina Wilhelmina”, kapitein Wigbolt J.Jurrema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.P.Brouwer, 20 jaar uit Heveskes, kok, matroos en een lichtmatroos
Monsterrol 1863-30, 04 maart 1863, schoener “Adler”, kapitein Hindrik Nijhof. Voorts stuurman Epke P.Brouwer, 21 jaar uit Heveskes, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1864-1, 05 februari 1864, schoenerkof “Vriendschap”, kapitein Jacob J.Lodewijks. Voorts stuurman Epke P.Brouwer, 22 jaar uit Heveskes, kok en lichtmatroos;
Monsterrol 1865-47, 06 april 1865, kof “Catharina”, kapitein Miechiel Dijkema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Epke Brouwer, 23 jaar uit Heveskes, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1866-19, 28 februari 1866, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus Schreuder, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Epke Brouwer, 24 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1867-14, 01 maart 1867, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus Jans Schreuder. Voorts stuurman Epke Brouwer, 25 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1868-20, 09 maart 1868, schoenerkof “Helena”, kapitein Harmannus Jans Schreuder, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Epke Pieters Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1871-55, 15 augustus 1871, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Brouwer, 30 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;
Monsterrol 1872-93, 12 augustus 1872, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan P.Brouwer, 28 jaar uit Heveskes, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1872-111, 26 september 1872, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer. Voorts een matroos.
Monsterrol 1873-20, 05 september 1873, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1873-39, 08 maart 1873, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan P.Brouwer , kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1873-84, 01 juli 1873, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrrol 1874-43, 17 maart 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Jans Vos, 39 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter en een scheepsjongen;
Monsterrol 1874-98, 21 juli 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieter Brouwer, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Harmannus Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 scheepsjongens;
Monsterrol 1874-129, 14 september 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1875-80, 08 juli 1875, bark(!) “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Stoffer H.Schreuder, 20 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, matroos, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1875-120, 10 september 1875, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Brouwer, 34 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;
Monsterrol 1878-56, 03 april 1878, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 36 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas J.Vos, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Pieter Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 8 matrozen , lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1878-91, 22 juni 1878, bark “Bertha”, kapitein Epke B.(sic) Brouwer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas Jans Vos, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Pieter Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 9 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen.
Monsterrol 1878-124, 20 augustus 1878, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas Jans Vos, 45 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Pieter Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 5 matrozen, 3 volmatrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1879-89, 15 juli 1879, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Willem H.Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Reint R.Kugel, 31 jaar uit Heveskes, kok, bootsman, zeilmaker timmerman, 6 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1882-68, 19 mei 1882, bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer, 41 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeerd Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hendrik Post, 39 jaar uit Terschelling, timmerman, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;
Monsterrrol 1882-136, 05 september 1882, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeert Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hendrik Post, 29 jaar uit Terschelling, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1883-47, 30 april 1883, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;
Monsterrol 1884-48, 17 april 1884, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan H.Nieboer, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 scheepsjongens;
Monsterrol 1884-82, 21 augustus 1884, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 7 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1885-5, 26 februari 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1885-54, 19 juni 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1886-5, 27 februari 1886, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 24 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1887-9, 28 februari 1887, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hemmo Zoutman, 38 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan Alsema, 36 jaar uit Delfzijl, kok, 2 zeilmakers, 5 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, scheepsjongen en een passagier;
Monsterrol 1887-100, 28 september 1887, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1888-4, 09 maart 1888, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 37 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 5 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrrol 1888-61, 14 juli 1888, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 47 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 37 uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1889-8, 26 januari 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet verneld uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrrol 1889-11, 26 januari 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;
Monsterrol 1889-16, 14 februari 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Geen verdere bemanningsleden;
Monsterrol 1889-22, 11 maart 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 47 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Alsema, 38 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Harmannus Brouwer, 18 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1889-111, 06 september 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 48 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Alsema, 38 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Harmannus Brouwer, 18 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 4 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;
Monsterrol 1890-20, 17 maart 1890, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 48 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Elle Onne Smidt, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Rijkebeoer, 20 jaar uit Terschelling, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 3 dekjongens;
Monsterrol 1890-71, 10 juli 1890, bark “Bertha’, kapitein Epko Brouwer 49 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer, 19 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Rijkeboer, 20 jaar uit Terschelling, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 3 lichtmatrozen, 2 dekjongens en 2 passagiers;
Monsterrol 1890-96, 13 september 1890, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 49 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer 19 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Geert Hutting, 47 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 3 dekjongens;
Monsterrol 1891-43, 20 april 1891, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 50 jaar uit Farmsum. Voorts 4 matrozen;
Monsterrol 1892-34, 29 maart 1892, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 31 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Berend Geertsema, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1892-44, 16 april 1892, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;
Monsterrol 1893-24, 18 maart 1893, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 53 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Rudolf de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en 2 passagiers;
Monsterrol 1893-60, 30 juni 1893, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 52 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer, 22 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Rudolf de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, scheepjongen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1894-35, 24 maart 1894, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 52 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Gerrit van Veen, 19 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en 3 dekjongens;
Monsterrol 1895-28, 30 maart 1895, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Brouwer, 24 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos, lichtmatroos en 3 dekjongens;
Monsterrol 1895-79, 24 juli 1895, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Brouwer, 24 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;
Monsterrol 1896-25, 16 maart 1896, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epke Brouwer, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Brouwer, 25 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1896-95, 14 september 1896, schoener “Hiilechien Helena”, kapitein Epke Brouwer, 55 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1897-30, 31 maart 1897, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;
Monsterrol 1897-45, 24 april 1897, schoener “Hillechiena Helena”,, kapitein Epke Brouwer, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman “Harmannus Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen, 3 dekjongens, kajuitwachter en een passagier;
Monsterrol 1897-79, 25 augustus 1897, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 56 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;
Samenvatting gegevens monsterrollen
-
Epke wordt ook vermeld als E.P., Epke P., Epke Pieters, Epko, Epko P. Uit de vermelding van de schepen en de leeftijd is af te leiden dat het om dezelfde persoon gaat.
-
Er zijn in totaal 62 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1897, met als leeftijden 15 t/m 56 jaar. Zijn zeemanscarriëre heeft dus (minstens) ca 50 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is aanvankelijk (t/m 1865) Heveskes opgegeven, zijnde zijn geboorteplaats. Na 1865 wordt altijd Farmsum vermeld.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
-
1856 kok op de kof “Anna Sophia”, kapt. S.O.Visser 15 jaar
-
1857-1858 matroos op de kof “Catharina Arendina”, kapt. J.Lodewijks 15-16 jaar
-
1859 matroos op de kof “Union”,, kapt. J.J.Lodewijks 17 jaar
-
1860-1861 stuurman op de kof “Union”, kapt. J.J.Lodewijks 18-20 jaar
-
1862 stuurman op de kof “Aaltina Wilhelmina”, kapt. W.J.Jurrema 20 jaar
-
1863 stuurman op de schoener “Adler”, kapt. H.Nijhof 21 jaar
-
1864 stuurman op de schoenerkof “Vriendsschap”, kapt. J.J.Lodewijks 22 jaar
-
1865 stuurman op de kof “Catharina”, kapt. M.Dijkema 23 jaar
1866-1867 stuurman op de schoenerkof “Helena Geziena”, kapt. H.Schreuder 24-25 jaar
1868 stuurman op de schoenerkof “Helena”, kapt. H.J.Schreuder 26 jaar
1871-1875 kapitein op de brik “Jan en Jacob”. Max. 10 bemanningsleden 30-34 jaar
1878-1892 kapitein op de bark “Bertha”. Max. 16 bemanningsleden 36-51 jaar
1893-1897 kapitein op de schoener “Hillechiena Helena”. Max. 12 bemaningsleden 53-56 jaar
-
Analyse van de zeemanscarriére
Epke Brouwer heeft op minstens 11 verschillende schepen gevaren. Daarbij was de schoenerkof van zijn schoonvader H.Schreuder. Zijn training in de subalterne rangen vond plaats op middelgrote schepen, zoals een schoenerkof. Dit zal er toe hebben bijgedragen dat hij als gezagvoerder op grotere driemasters terechtkwam. Opvallend is zijn lange periode van bijna 15 jaar op de bark “Bertha”. Terwijl andere kapiteins op latere leeftijd een stap terug in rang moesten doen, is Epke Brouwer kennelijk geëindigd als gezagvoerder.
Hoewel de “Jan en Jacobs” en “Bertha” voeren voor de Amsterdamse reders Canne en Balwé, was de thuishaven kennelijk Delfzijl. Vermoedelijk heeft Epke goed geboerd want zijn laatste schip was zijn eigendom.
Overige bijzonderheden
In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.
“Hillechiena Helena E.Brouwer 3/mschooner 457 brt gebouwd in 1867 varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.”
Provinciale Groninger Courant 02 maart 1892114
Advertentie. Te Amsterdam zal door de makelaars G.J. Smit en J.F von Glahn op 21 maart 1892, des namiddags te drie uur precies, in het lokaal de Brakke Grond te Amsterdam publiek worden verkocht en wel bij opbod en afslag: het gekoperde en kopervast, goed onderhouden barkschip BERTHA groot 651 ton, laatst gevoerd door kapt. E.P. Brouwer, en dat met deszelfs opstaand en lopend want en flinke inventaris. Het is in de houtvaart gunstig bekend en geheel daarvoor ingericht. Dagelijks te bezichtigen te Zaandam alwaar het in de winterlaag ligt.
Iemand, nader onderzoek begerende vervoege zich tot bovengenoemde makelaars of tot de cargadoors Canne & Balwé, te Amsterdam.
NRC 25mjuni 1892114
IJmuiden, 24 juni. Het uitgaande stoomschip ETNA en het opvarende Nederlandse schip BERTHA, kapt. Brouwer, zijn gisteravond bij de Hembrug aan de grond gevaren.
Later bericht: Het stoomschip ETNA is met assistentie van sleepboten vlot gekomen. Drie sleepboten hebben vergeefs getracht het naar Zaandam bestemde schip BERTHA af te brengen. Het schip zal gedeeltelijk moeten lossen.
Provinciale Groninger Courant 25 juni 1892114
IJmuiden, 23 juni. Door de plotseling opgekomen hevige Noordwester storm is het Nederlandse barkschip BERTHA, kapt. E.P. Brouwer, heden van Hernösand alhier aangekomen, door het breken der trossen dwars voor de sluis geraakt.
Provinciale Groninger Courant 27 juni 1892114
IJmuiden, 24 juni. Het binnengekomen schip BERTHA, kapt. Stukje, is op drift geraakten heeft enige schade aan de havenwerken toegebracht.
Het opvarend schip BERTHA, kapt. Brouwer, is gisteren avond tijdens de storm bij de Hembrug aan de grond gevaren. Drie sleepboten hebben tevergeefs getracht het naar Zaandam bestemde schip BERTHA, kapt. Brouwer, af te brengen. Het schip zal gedeeltelijk moeten lossen.
Provinciale Groninger Courant 13 augustus 1892114
Nieuwe Diep, 11 augustus Door een Urker visser is alhier aangebracht een matroos van het schip BERTHA, kapitein Brouwer, van Zaandam naar Sundsvall, die uit de mast is gevallen en daarbij beide benen brak. Hij is alhier in het hospitaal opgenomen. De BERTHA heeft de reis voortgezet.
Dagblad Scheepvaart 07 deceember 1896114
Delfzijl, 5 december. De Nederlandse schepen HILLECHIENA HELENA, E.P. Brouwer, FRIESLAND, Teensma en CONCORDIA, Kuiper, liggende te Emden, zijn aldaar in winterlaag opgelegd.
Provinciale Groninger Courant 17 maart 1897114
Delfzijl, 8 maart. De Nederlandse driemast-schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. E.P. Brouwer, gedurende de winter opgelegd te Emden, is heden alhier aangekomen, gesleept door de sleepboot WESSELS. Het schip zal in het Eemskanaal worden gebracht en van een nieuwe koperen huid worden voorzien.
Provinciale Groninger Courant 29 april 1897114
Delfzijl, 24 april. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. E.P. Brouwer, bestemd om een lading ijzererts voor Londen in te nemen, wordt geclassificeerd, gekield en voorzien van een nieuwe koperen buitenhuid en zal vermoedelijk de volgende week gereed zijn om naar de bestemming te vertrekken.
NRC 13 december 1898114
Rotterdam, 12 december. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, van Avonport naar Papenburg, lek te Bremerhaven binnengelopen.
Provinciale Groninger Courant 13 december 1898114-
Londen, 12 december. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. Brouwer, van Avonport naar Papenburg, is lek te Bremerhaven binnengelopen.
NRC 30 december 1898114
Delfzijl, 28 december. Kapitein H. Brouwer, gezagvoerder van het Nederlandse driemast schoenerschip HILLECHIENA HELENA, op een reis van Avonport naar Papenburg te Bremerhaven als noodhaven binnengelopen en sedert met behulp ener sleepboot en pompers naar zijn bestemming gesleept en aldaar in lossing, rapporteert het volgende:
Wij vertrokken de 21e oktober van Avonport met afwisselend weder en wind. De 19e november werden wij door zwaar stormweder belopen, waardoor wij een stortzee overkregen, die het schip plat op zijde wierp, waardoor zware lekkage ontstond, en werden wij genoodzaakt om het schip te doen rijzen een gedeelte van de deklast overboord te werpen. Na verloop van 12 uur begon het weder te bedaren en konden wij de reis voortzetten, maar moesten aanhoudend pompen. Later in de Noordzee hadden wij met zware stormen uit Zuidwest te kampen en konden de Eems niet binnenkomen. Daar de bemanning afgemat was door het vele pompen, werd besloten ten behoud van schip en lading af te houden en de Weser binnen te lopen. Sleepten later, met andere pompers aan boord, naar Leerort, waar het schip thans in lossing ligt. Zeer waarschijnlijk zal het schip daar worden afgekeurd. (opm: dat laatste was niet het geval, zie Kroniek 1899)
NRC 05 december 1899114
Delfzijl, 2 december. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. Drewes, vertrok heden van Weener naar hier per sleepboot PAPENBURG, na aldaar de lading uit Borga te hebben gelost. De sleepboot heeft wegens harde tegenwind het schip niet verder kunnen krijgen dan Termunterzijl, waar het nu geankerd ligt, niet zonder gevaar bij aanhoudende harde noordwestenwind.