Inloggen
ACADIA - ID 15572


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-01-17 / 1893-04-25 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: William Olive, St. John - N.B., Canada
Delivery Date: 1857-12-05
Technical Data

Gross Tonnage: 382.00 lasts
Gross Tonnage 2: 724.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-07-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOG TE LEVEREN SCHIP
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hartsen, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: voorlopige zeebrief
met vergunning om het van Liverpool via Australië naar Nederland te doen overkomen-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-12-05 ACADIA
Manager: Firma Gebr. Hartsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1871-00-00 AMSTELSTROOM
Manager: Pieter Hendrik Kaars Sijpesteijn, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krommenie / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Amsterdam 28 van 1859, fregat ACADIA:
Eigenaren:

Firma Gebr. Hartsen, Amsterdam (8/20e part)
Firma De Vos & Zn, Amsterdam (2/20e part)
Firma A. Oortman & Zn, Utrecht (1/20e part)
J. Oortman, Utrecht (1/20e part)
A. de Haan Pzn., Am,sterdam (1/20e part)
Firma Gebr. Van der Vliet, Amsterdam (1/20e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/20e part)
Mr. J. van Lennep, Amsterdam (1/20e part)
Mevr. M. van Nellesteyn, geb. Hartsen, Amsterdam (1/20e part)
Jkvr. C.S. Hartsen, Amsterdam (2/20e part)
Mr. C. Hartsen Jbz.., Amsterdam (1/40e part)
en W.C. van Vollenhoven, Amsterdam (1/40e part)

Ship Events Data

1857-12-05: History
De ACADIA kreeg op 5 december 1857 een voorlopige zeebrief, waarop zij onder Nederlandse vlag van St. Johns naar Liverpool voer, van daar met emigranten naar Melbourne (Australië), vervolgens naar Batavia, waar ze door het gouvernement van Nederlands-Indië als hospitaalschip werd gehuurd voor de Boni-expeditie en daarna met koffie, suiker en tabak naar Rotterdam voer. Ten slotte kreeg het schip pas op 17 januari 1860 een definitieve Nederlandse zeebrief.
1893-04-00: Final Fate: Broken up

Amsterdam, 25 april. Het Nederlandse barkschip AMSTELSTROOM, groot 645 ton, gebouwd in 1857, is voor NLG 6500 uit de hand verkocht om gesloopt te worden.
1893-05-17: Additional info
Advertentie. De Firma Muijs, Wagenaar en Co te Alkmaar zal, ten overstaan van de deurwaarder J.G. Klein, aldaar op woensdag 17 mei 1893, 's morgens te 11.00 uur, in het lokaal Tivoli aan de Geestersingel te Alkmaar verkopen de inventaris van het driemast-schoenerschip, genaamd AMSTELSTROOM, bestaande in zeilen, zeildoek en zeilgaren, trossen, stuurmansgoed, kajuitsgoed, bootsmans- en timmermansgoed, koksgoed, kaarten en boeken en in het algemeen alles wat tot de inventaris van een dergelijk schip kan geacht worden te behoren. Breder bij biljetten omschreven.
Informatiën bij de firma Muijs, Wagenaar & Co, C. Constant, aan de sloperij, en bij deurwaarder Klein.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Greefkes, Nederlands Hervormd werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam ingeschreven per 02 september 1837. Hij werd geboren te Den Haag op 16 maart 1825. Zijn ouders waren Louis Fredrik Greefkes, juwelier te Den Haag of het Hofspui nr.145, en Christina van der Sluys. Van zijn vorderingen werden met ingang van januari 1838 3-maandelijkse rapporten opgemaakt in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts werden de volgende aantekeningen gemaakt:

03 augustus 1838       "bekomt den Prijs der eerste of laagste classe scheepsonderwijs zijnde Raffles Geschiedenis van Java".

05 augustus 1839       "bekomt den Prijs der 2de Classe Zeevaartkunde zijnde Marrijat Peter Simple".

23 maart 1840            "aangenomen tot Lidmaat der Ned.Hervormde Gemeente door Do Weyland".

31 juli 1840                 "bekomt den Hoogsten Prijs in de Zeevaartkunde zijnde de Octant".

15 augustus 1840       "geplaatst als ligtmatroos op het Schip Prins Frederik der Nederlanden Capt. P.Huidekoper naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-".

08 november 1841     "terug van den reis in het Gesticht hebbende in ht Entrepot Dok bij het lossen der lading een baal koffij op zijn linkerbeen gekregen, waardoor hetzelve is gebroken".

10 maart 1842            "gepl. als ligtm. op het schip Jacob Cats capt.W.B.Derks naar Batavia voor Dordrecht".

22 april 1843               "terug van de reis met goed attest".

26 april 1843               "eervol ontslagen".004(532/1849).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Greefkes werd met nr.621 lid van Zeemanshoop per 08 mei 1855 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Magdalena"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 01/08 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Gerrit Greefkes, oud 30 jaar, voerend de bark “Magdalena”, voor rekening van de Gebr. Hartsen, wonend te ’s Gravenhage, adres de Utrechtsestraat 33 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        621                       1855-1857                 bark                  Magdalena                                            Gebr.Hartsen

                                      1858-1860                 fregat               Acadia                                                   idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

G.Greefkes                  Acadia                        11 januari 1860                                                              23 maart 1861

                                      Acadia                        10 oktober 1861                                                             niet vermeld

                                      Acadia                        geen melding                                                                  03 juni 1863

 

Bouma025 vermeldt G.Greefkes als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1857 van de bark “Magdalena”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam;

*    1858 t/m 1863 van de bark “Acadia”, gebouwd in 1857 te St.John, Nova Scotia, 702 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. (zie ook bij Sies Jans Rotgans, de beoogde eerste gezagvoerder);

 

Overige bijzonderheden

"Het fregat Acadia ... van Gebrs Hartsen te Amsterdam, Kapt.G.Greefkes, vertrok 20 Januari 1858 van Liverpool en arriveerde 14 Mei te Melbourne, na 113 zeedagen. Gelost en geladen vertrok men 16 Juni van Melbourne en kwam na een zeer vlugge reis van 25 dagen op 12 Juli te Batavia. Het schip werd daarna ingehuurd door het Gouvernement voor de expeditie naar Djambi"026(38/105).

 

G.Greefkes vervoerde per 29 oktober 1861 vanuit Nieuwediep met de “Acadia” 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum te Batavia werd niet vermeld065.

 

Uit: Een Terschellinger zeilvaartkapitein door Bram Oosterwijk2016, Coolegem Media, Rotterdam , p. 60.

G.Greefkes heeft als opvolger van de in 1857 overleden Sies Jans Rotgans de “Arcadia” van de bouwplaats Saint John  naar Liverpool gevaren, Van daaruit reisde hij met het schip naar Melbourne  waar het op 14 mei 1858 arriveerde. “Vanuit deze haven in het zuiden van Australië is de bark naar Batavia vertrokken. Volgens het twee maal in de week verschijnende blad Java-bode was het schip daar op 17 november 1858 aangekomen . Greefkes heeft tot 1868 het commando over de bark gehad”

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Greefkes, Gerrit

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Huyser van Reenen als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1866 van de bark “Acadia”, gebouwd in 1857 te St.John, Nova Scotia, 702 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam;

NRC 04 mei 1864

Amsterdam, 4 mei. Aangaande het schip ACADIA, kapt. C. Huyser van Reenen, van Liverpool naar Boston, met schade te New-York binnengelopen, wordt van daar gemeld, dat het bijna de gehele reis voortdurend hevige orkanen en stormen had doorgestaan. Door hevige stortzeeën was de kajuit vol water gelopen en had men de pompen voortdurend moeten doen gaan. Het roer was gebroken, verschansingen, zeilen en rondhouten waren verloren gegaan, zodat kapt. Huyser van Reenen volgens daartoe bevoegde personen grote lof verdiend voor het binnenbrengen van het schip in dien staat waarin het verkeerde.

 

 

 

 

*    1868 van de bark “Vrede”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 755 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.;

*    1870 van het 3/mschip “Jan Pieterszoon Coen” ex Anthonie van Hoboken, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 754 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.Huijser van Reenen vervoerde per 30 april 1869 van Nieuwediep met de “Jan.P.Koen” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 17 augustus 1869 na een reis van 99 dagen065.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1881, p.201-216 en 281-330 staat een uitvoerige briefwisseling tussen de reederij Brantjes te Purmerend resp. Permanente Commissie uit de Amsterdamsche Reederijen met de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Hierin is sprake van twee experts van de vereeniging van Assuradeuren en wel de heren Th. Schut en C.Huijser van Reenen.

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1894, p.471 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake een ongeval met het ss. Castor” onder kapitein J.R.Visser. Als commissielid wordt genoemd C.Huyser van Reenen.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Huijser Van Reenen, C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.van Loenen als gezagvoerder gedurende:

*    1867 van de bark “Acadia”, gebouwd in 1857 in St.John, Nova Scotia, 702 ton, varend voor F.A.Jas te Amsterdam. In 1868 werd het schip herdoopt in “Amstelstroom”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Loenen, J. van

Familiegegevens en opleiding

Samuel Willem Frederik Kretschmer, Nederlands Hervormd, werd geboren te Zutphen op 09 januari 1835. Zijn ouders waren Johannes Hermanus Kretschmer, gepensioneerd 1e luitenant der infanterie te Zutphen, Groot kerkhof 57, en Elisabeth Catharina Smalt. Samuel werd als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart aangenomen op 02 september 1848. Van zijn schoolvorderingen in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen werden 3-maandelijkse aantekeningen gemaakt in de periode januari 1849 - april 1851. Voorts zijn de volgende bijzonderheden vermeld:

20 december 1848     "volgens besluit der Vergadering ontheven van de betaling van het kostgeld"

02 augustus 1850       "bekomt den tweeden Prijs in het Schoolonderwijs (2e Classe) zijnde Two years before the mast"

12 december 1850     aangenomen als lidmaat van de Ned.Herv.Gemeente bij Do de Voogd

28 april 1851               als jongen geplaatst op de "Doctrina en Amicitia" onder kapitein Wijnands voor een reis van Amsterdam naar Californië

16 juni 1853                terug van de reis "met goede attestatie"

22 juni 1853                eervol ontslagen004-533/2156

 

In Gens Nostra 56; 103-109 staat een artiekel van I.Kemperman-Wilke, getiteld “Leerlingen en leraren van een jongenskostschool te Weesp”, waarin als leerling uit de periode 1849-1859 wordt opgegeven Willem George Lodewijk Kretschmer, geboren in 1836 te Zutphen. Familie?.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.W.F.Kretschmer (uit Zutphen, adres kapitein J.W.Retgers) werd per 13 januari 1863 op voordracht van J.W.Retgers en met vlagnummer 799 ingeschreven als lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bj de inschrijving was zijn schip de "Stad Enschedé"002. Ten tijde van de inschrijving was Kretschmer 28 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 januari 1863 staan vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Sanuel Willem Frederik Kretschmer, 28 jaar, voerend het fregat “Stad Enschedë”, wonend te Zutphen, met adres bij en op voordracht van kapitein J.W.Retgers.023.

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1868 staat vermeld dat de premie van de Wetenschappelijke Commissie voor het “best geschreven Metereologisch Journaal door Amsterdamsche Scheepsgezagvoerders op de Groote en Atlantische vaart ter beoordeeling van het Metereologisch Instituut” is toegekend aan kapitein S.W.F.Kretschmer voor het journaal aan boord van de “Stad Enschedé”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 juli 1868 staat het bericht: “Tenslotte wordt aan den Heer Kapitein S.W.F.Kretschmer uitgereikt de Premie aan hem toegewezen voor het best gehouden Metereologisch Journaal”, uitgeschreven door het KNMI te Utrecht.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

        799                       1862-1865     fregat               Stad Enschedé          Wed.B.W.van Starckenborg van Straten

                                           1866           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1867-1870     fregat               Amstelstroom           F.A.Jas

                                      1871-1875     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

S.W.F.Kretschmer                               Stad Enschede 20 april 1863 13 januari 1864

                                                                Stad Enschede 20 april 1864 03 februari 1866

                                                                Amstelstroom                        14 augustus 1867         20 mei 1868

                                                                Amstelstroom                        01 september 1868      geen melding

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                       Schip                                     Periode                 Aantal reizen                   Diensttijd

S.W.F.Kretschmer  Stad Enschede                     1864-1866                     2                                          2

 

Bouma025 vermeldt S.W.F.Kretschmer als gezagvoerder vn/in:

*    1864 t/m 1866 van het ijzeren 3/mschip “Stad Enschede”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 586 ton o.m., varend voor de Wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1867 t/m 1868 van het ijzeren 3/mschip “Stad Enschede”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 586 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen & Dudok van Heel te Amsterdam. Het schip voer in 1869 voor G.F.Egidius te Amsterdam, maar Bouma vermeldt geen gezagvoerder. Het schip werd door deze reeder verlengd en het mat daarna 867 ton o.m.. In 1870 herdoopte reeder Egidius het schip in “Kitty” en de gezagvoerder was toen Z.Mulder;

*    1868 t/m 1870 van het 3/m schip “Amstelstroom” ex Acadia, gebouwd in 1857 te St.John, 724 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

S.W.F.Kretschmer vertrok per 01 september 1868 vanuit Nieuwediep met de “Amstelstroom”1 landmachtsofficier naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 12 december 1868 na een reis van 102 dagen065.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door S.W.T.Kretschmer.104.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Kretschmer, Samuel Willem Frederik

Familiegegevens en opleiding

Johann Gottfried Appel werd geboren te Leer/Oost-Friesland op 01 november 1816. Hij krijgt in 1845 te Alblasserdam de Nederlandse nationaliteit.

Johann Gotfried Appel was gehuwd met Wilhelmina Alta. In Tresoar staat een huwelijksakte vermeld dd.22 juli 1864 te Harlingen van Wilhelmina Alta met Jacob Appel.

Johann woonde later te Amsterdam. In 1855 wordt hij met nummer 383 lid van de vrijmetselarijloge La Flamboyante te Dordrecht, dan wonende te Alblasserdam064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Appel werd per augustus 1864 als gewoon lid ingeschreven en op 13 februari 1865 overgeschreven als gewoon lid 1e klasse bij het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg" met vlagnummer H24. Zijn schip was de "Engel", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd voldaan door de boekhouders. Hij was gehuwd met Wilhelmina Alta028-fol.109 en 111.

Hij was van 1864-1905 lid van dit College034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Alamank voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer      periode      type            naam van het schip                      boekhouder/reder

     H24              1864-1867 brik            Engel                                               B.W.Kaars Sijpesteijn, Krommenie

                           1868-1869 brik            Engel                                               P.H.Kaars Sijpesteijn, Krommenie

                           1870-1876 3/m            Amstelstroom (ex Arcadia)         P.H.Kaars Sijpesteijn, Krommenie

                           1877-1882 cl.bark       Thorbecke III                                A.H.Meursing, Nieuwendam.

 

Bouma025 vermeldt J.Appel als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1870 op de brik de “Engel”, gebouwd in 1864 te Harlingen, 238 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip werd in 1870 verkocht naar Engeland. (Is het schip aanvankelijk gebouwd in opdracht van Zeilmaker & Co te Harlingen en direkt doorverkocht naar Kaars Sijpesteyn te Krommenie?);

*    1871 t/m 1877 op het fregat “Amstelstroom” ex Acadia, gebouwd in 1857 te St.John, 724 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*    1878 t/m 1880 op de bark “Thorbecke III”, gebouwd in 1878 te Nieuwendam, 990 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam;

*    1881 op hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu varend vanuit Amsterdam;

*    1883 op hetzelfde schip en voor dezelfde reeder.

 

Kapitein J.Appel was van 1870-1877 gezagvoerder van het houten fregat (later bark) “Amstelstroom”, gebouwd in 1857 wellicht te St.John, N.Br. als “Acadia”. 702 ton, varend voor P.H.Kaars Sijpesteijn te Krommenie. Deze rederij reduceerde in 1876 het fregattuig tot dat van een bark052

J.Appel was van 1878-1881 en 1882-1883 kapitein op de clipperbark “Thorbecke III”, gebouwd in 1878 door A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 915 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam052.

 

Van Blokland064 noemt hem in 1856 gezagvoerder van de bark “Catharina Maria”, volgens Bouma025 gebouwd in 1846 bij de gebr. Pot te Elshout, 659 ton o.m., varend voor J. van Vollenhoven te Rotterdam. Bouma noemt hem echter niet als gezagvoerder. Wellicht is hij dat slechts voor een korte reis geweest.

 

Overige bijzonderheden

J.Appel vertrok op 06 juli 1872 van Nieuwediep met de “Amstelstroom” en 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065*.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Appel, Johan Gottfried

Familiegegevens en opleiding

Ennee Teunis Teensma werd geboren op 11 september 1845 te Schiermonnikoog als zoon van Teunis Lourens Pieter Teensma en Dieuke Ytjes Post.

Hij huwde als kapitein te Schiermonnikoog op 23 november 1871 met Dieuke/Dieuwke Jeppes Teensma, geboren te Schiermonnikoog op 14 november 1845 als dochter van Jeppe Pieters Teensma en Aukje Eises Carst. Zij vertrok na het overlijden van haar man in 1917 naar haar dochter Aukje in Elsfleth in Duitsland en overleed aldaar op 01 juli 1826.

Ennee bleef na de ramp met de “Acadië” voorgoed aan de wal. Hij dreef nog enige tijd in Feyenoord een nering in tabaksartikelen, waarbij hij voor eilanders de bestelling voor de gehele reis accijnsvrij verzorgde. (Teensma, 1885).

Hij overleed te Schiermonnikoog op 25 oktober 1917.

Bron: Tresoar

De grafstenen van beide echtlieden zijn aanwezig (april 2004) op het kerkhof van Schiermonnikoog. Daarop zijn de vóórnamen van kapitein Teensma gespeld als Enne T. en die van zijn vrouw als Dieuwke.

Rij 41.08. Het graf is eigendom en beschermd.117.

 

Portretten van Ennee Teunis Teensma en zijn vrouw Dieuwke Jeppes Teensma staat op p. 173 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.

 

 

Van 1881-1893 was Ennee gezagvoerder op de “Jeanette Agnes”, ex Nicolaas. Het scchip werd in 1893 verkocht aan een Duitse reder in Geestemünde.

Daarna voer hij als 2de stuurman op het ss. “Gironde, maar hij was van 1895-eind 1896 weer gezagvoerder op de “Acadia II”en van 1897-1898 op de schoenerbrik “Acadia” ex Alice. Hij maakte in de zomer van 1898 met dit scchip een trip naar West-Indië en er is correspondentie tussen hem en de eigenaar bewaard gebleven.

“Toen het schip in september in ballast voor anker lag in de baai van het eiland St.Maarten raasde daar op 12/13 september 1898 een orkaan overheen. Het schip werd van zijn ankers geslagen en kwam op het eiland terecht. De gehele equipage van 7 man bracht het er levend af. Het schip werd als wrak beschouwd en bracht bij verkoop 528 dollar op. Ennee Teensma keer per packetboot naar Nederland terug en beeindigde zijn zeemansleven

Het schip werd van haar ankers geslagen en kwam op het eiland terecht. De gehele equipage van 7 man bracht het er levend af. Het schip werd als wrak beschouw en bracht bij verkoop 528 dollar op. Ennee Teensma keerde per packetboot naar Nederland terug en beèindigde zijn zeemansleven`

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.T.Teensma was met vlagnummer 55 in de periode 1875 t/m 1917 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.T.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*         1874 t/m 1880 van de 2-mastschoener “Cornelia”, gebouwd in 1857 bij W.& A.H.Meursing te Nieuwendam, 184 ton, varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Hij nam het schip over van zijn oudste broer Pieter;

*         1882 t/m 1891 van de schoenerbrik “Jeannette Agnes” ex St.Nicolas, gebouwd in 1871 te Galaxidi, 254 ton, varend voor J.G. van Gelder te Amsterdam;

*         1892 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog.

            Zeetijdingen 20 februari 1892: “te Geestemünde aan een Duitsche firma verkocht.” (Sweys);

*         1896 van de 3-mastschoener/barkentijn “Acadië II”, gebouwd in 1894 bij J.& K.Smit te Kinderdijk, 290 ton, varend voor J.H.Henkes te Rotterdam;

*         1897 t/m 1898 van de schoenerbrik “Acadië”, ex Alice, gebouwd in 1864 bij J.C.Tecklenborg te Geestemünde, 180 ton, varend voor J.H.Henkes te Delfshaven. Het schip is in een orkaan dd 19 september 1898 te St. Maarten gestrand en wrak geraakt (Sweys).

            “Toen zijn schip in september in ballast voor anker lag voor de baai van het eiland St.Maarten raasde daar 12/13 september een orkaan overheen. De extra maatregelen genomen tot behoud van het schip konden niet verhinderen dat zij van haar ankers werd geslagen en daarna op het strand terecht kwam. De gehele equipage, 7 man, bracht er het leven vanaf. Het schip was echter zo beschadigd dat men van herstel en vlot trekken afzag. Bij verkoop bracht de Acadie 528 dollar op. Of de inventaris en het tuig bij de prijs was inbegrepen wordt niet vermeld. De bemanning ging na de storm aan het werk om het schip af te tuigen. … Teensma reisde per Nederlandse pakketboot met de overgebleven equipage naar Nederland terug.” (Dorpsbode 39(13):1985.Bijdrage 22).

 

Een foto van de 3-mast schoener “Arcadia II” van kapitein Ennee Theunis Teernsma staat op p. 171 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

Overige bijzonderheden

In de correspondentie van J.Teensma061 bevindt zich een twaalftal brieven van E.T.Teensma, de gezagvoerder van de “Acadia II” aan zijn patroon de heer J.H.Henkes te Delfshaven. De brieven zijn geschreven tussen 11 december 1895 vanuit Maassluis en 05 mei 1896 vanuit Cubarette (Dominica), met daartussen een aantal brieven vanuit Glasgow en vanuit Porto Plata. De inhoud behelst vooral opmerkingen over kosten voor materiaal, havengelden, werklui en ballast en is verder niet interessant vanuit genealogisch oogpunt.

Ik kreeg kopieën van deze brieven via de heer van Staveren te Wilnis in najaar 2005. De genoemde correspondentie zal t.z.t. terecht komen bij de vereniging “t Heer en Feer op Schiermonnikoog.

 

De Dorpsbode 39(13):1985.Bijdrage 22 meldt dat Ennee Teensma in de periode 1893-1895 als 2e stuurman heeft gevaren op het ss “Gironde”. Dit schip voer voor J.P.van Houij Smith te Rotterdam en had als gezagvoerder in deze periode kapitein T.F. de Boer.

 

Provinciale Groningerr Courant 20 september 1898

Rotterdam, 19 september. Volgens van de reder ontvangen bericht is het Nederlandse schoenerbrikschip ACADIE, kapt. Teensma, op St. Martin, West Indië, gestrand en wrak geworden. De equipage is gered. De ACADIE vertrok de 8e augustus van Trinidad naar Nevis. Het schip is groot 180 ton en werd in 1864 te Geestemünde van hout gebouwd.

 

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Teensma, Ennee Teunis

Afbeeldingen


Omschrijving: ACADIA onder kapitein J. van Loenen. Aquarel gemaakt in 1866
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm

Omschrijving: AMSTELSTROOM, varende onder kapitein J.G. Appel, van 1870 - 1877. Aquarel gemaakt in 1871
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: AMSTELSTROOM onder kapitein Pieter Theunis Teensma en nog als bark. Schilderij gemaakt tussen 1879 en 1883
Collectie: Hotel van der Werff
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Storm

Omschrijving: De AMSTELSTROOM, in haar nadagen varend als houtboot voor Kaars Sijpesteijn, gedeeltelijk afgetuigd tot barkentijn/driemastschoener..
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Ellis, Luitje, Schiermonnikoog
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1859.28

DVD XIII- 7221 - 7224

CEDULE

Naam schip ACADIA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 19 december 1859

type schip fregat

bouwwerf/verkoper werf te St. Johns, New Brunswick.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Hartsen, Amsterdam, en anderen (zie bijlage)

te voeren door kapt. G. Greefkes

grootte in tonnen 724 tonnen of 382 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1859

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 decemner 1859

nummer van registratie deel 76, folio 166, verso, vak 4.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is gebouwd te St. John, New Brunswick (Noord Amerika) voor rekening van de genoemde Nederlandse reders.
Ter regeling van het recht van registratie werd verklaard, dat het schip een waarde heeft van NLG. 80.000,-. Het schip lag bij het passeren van deze aanvraag tot zeebrief te Nieuwediep.

researcher/datum research: ML / 211108

Bijlage bij acte Amsterdam 28 van 1859, fregat ACADIA:

Eigenaren:

Firma Gebr. Hartsen, Amsterdam (8/20e part)
Firma De Vos & Zn, Amsterdam (2/20e part)
Firma A. Oortman & Zn, Utrecht (1/20e part)
J. Oortman, Utrecht (1/20e part)
A. de Haan Pzn., Am,sterdam (1/20e part)
Firma Gebr. Van der Vliet, Amsterdam (1/20e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/20e part)
Mr. J. van Lennep, Amsterdam (1/20e part)
Mevr. M. van Nellesteyn, geb. Hartsen, Amsterdam (1/20e part)
Jkvr. C.S. Hartsen, Amsterdam (2/20e part)
Mr. C. Hartsen Jbz.., Amsterdam (1/40e part)
en W.C. van Vollenhoven, Amsterdam (1/40e part)


ML / 211108

Naam ACADIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1859
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.36

DVD XI – 8935-8938

CEDULE

Naam schip ACADIA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 22 oktober 1866

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper F. Adr. Jas, Amsterdam, enig eigenaar van het schip.

te voeren door kapt. J. van Loenen

grootte in tonnen 382 lasten of 724 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te St. John, N.B.

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 oktober 1866

nummer van registratie deel 81, folio 41, verso, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de laatste koopbrief werd getoond benevens reçu van de laatste zeebrief van 13 augustus 1863 no. 548.








researcher/datum research: ML / 110909

Naam ACADIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk