Inloggen
JUPITER - ID 16160


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-09-23 / 1887-11-13 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1865-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 387.00 lasts
Gross Tonnage 2: 733.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1880
Type: Rigging changed
Omschrijving: In dit jaar hertuigd als bark.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-09-23
Register nr: 18650639
Scheepsnaam: JUPITER
Type: Fregat
Lasten: 387
Gebouwd in plaats: Alblasserdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kievit, P.H.
Opmerkingen: 1867 - 763-datum besluit nieuwe zeebrief23-11-1867-61- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Alblasserdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-09-23 JUPITER
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij actie Amsterdam 1865-17
Eigenaren fregat JUPITER

Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam (4/20e part en boekhouders)
C.J.Q. Noteboom, Amsterdam (1/20e part)
P.J. Wijsman Jr., Amsterdam (1/20e part)
G.L. Wijsman, Amsterdam (1/20e part)
C. Outshoorn, Amsterdam (1/20e part)
F. Zeilinga, Amsterdam (1/20e part)
G. Schalk, Buiksloot (2/20e part)
J. van Haaften, Sliedrecht (2/20e part)
P. Visser Azn., Sliedrecht (1/20e part)
H. Schram de Jong, Sliedrecht (1/20e part)
Firma A.A. Visser Jzn.& Co., Sliedrecht (1/20e part)
F. Kloos, Alblasserdam (1/20e part)
J. Swerver, Alkmaar (1/20e part)
T.J. Smits Jz., Dordrechgt (1/20e part)
P.H. Kiewit, Nieuwendam (1/20e part)

Ship Events Data

1872-10-15: Damaged
Kaapstad, 15 oktober. De bark JUPITER, is thans op de stoomhelling, maar behoeft slechts weinig gekalefaat te worden. Alleen aan de boeg en de loze kiel is het schip enigszins beschadigd.
1874-06-05: Damaged
Amsterdam, 12 juli. Het Nederlandse schip JUPITER, kapt. Stokhuijzen, 10 maart jongstleden van Cardiff naar Singapore gezeild met een lading steenkolen, bereikte met 75 dagen Straat Sunda, en arriveerde 5 juni met 87 dagen reis te Singapore, om de Zuid had men met stormweer en hoge zeeën te kampen gehad, waarin het schip zwaar slingerde en werkte, de kruissteng en grote bramsteng verloren gingen, de grote marssteng kraakte, en veel schade aan zeilen en lopend tuig werd toegebracht.
1887-11-00: Sold to foreign country
Rotterdam, 12 november. De Nederlandse bark JUPITER, laatst gevoerd door kapt. Lap, liggende te Amsterdam, is uit de hand verkocht naar Aberdeen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.H.Kiewit werd per 16 juni 1857 met vlagnummer 719 en op voordracht van F.C.Jaski ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Alida"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 09/16 juni 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Pieter Hendrik Kievit, oud 26 jaar, voerend de brik “Alida”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, met adres bij F.Schaap te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        719                       1857-1863     brik                   Alida                                                      Gebr.Goedkoop

                                      1864-1871     fregat               Jupiter                                                    idem

                                      1872-1874     fregat               Elisabeth                                               idem

                                      1875-1876     fregat               Urania                                                    idem

                                      1877-1898     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.H.Kiewit                                             Jupiter              30 september 1865                              25 september 1866

                                                                Jupiter              05 januari 1867                                    22 oktober 1866

                                                                                         (hier moet sprake zijn van een verschrijving)

                                                                Jupiter              01 december 1867                               geen melding

 

Bouma025 vermeldt P.H.Kiewit als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1872 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam bij F.Kloos, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1873 t/m 1874 van het fregat “Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Alblasserdam, 1154 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

      Het schip werd in 1866 van eikenhout gebouwd door F.Kloos te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 26 december 1864. Het werd in 1881 te Liverpool uit de hand verkocht voor f 26.400,- door Ed. C.A.Kolo voor een Belgische rederij. (informatie Koen Suyk, Heiloo, januari 2003)

 

Overige bijzonderheden

P.H.Kiewit vertrok per 05 januari 1867 vanuit Nieuwediep met de “Jupiter” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 09 april 1867 na een reis van 94 dagen.

Op 09 december 1867 vertrok hij van Nieuwediep met de “Jupiter” en een detachement van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 38 maart 1868 na een reis van 110 dagen.

Op 26 maart 1870 vertrok hij van Nieuwediep met de “Jupiter” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 juni 1870 na een reis van 86 dagen065.

 

 De “Jupiter” werd op 16 september 1865 voor zijn eerste reis naar buiten gesleept en begon zijn reis. Na 18 dagen werd de linie gepasseerd en na 86 dagen ging het schip Anjer voorbij. Na een korte kustreis in de Archipel vertrok de clipper weer naar Nederland. Na een voorspoedige tocht werd S.Helena aangelopen. “Hier gingen de passagiers aan den wal om Longwood, de hoeve waar Napoleon zijn laatste jaren had gesleten, in oogenschouw te nemen.` Via een wat windstille periode kwam het schip na 91 dagen in het Oosterdok.

`Met een bemanning van voornamelijk Amelanders en Terschellingers vertrok de Jupiter ten tweede male naar Nederlandsch-Indië. Het was November 1866…. “Vanwege ongunstige wind duurde het bijn 1 2 weken voordat het schip de Noordzee opvoer. Ook bij de Linie werd windstilte maar ook zware buien ondervonden. Bij de Kaap raakte het in een storm en na 95 dagen arriveerde men te Batavia.

Uit: “De Clippers”, door Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945. p.170-171.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Kiewit, Pieter Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Hans de Boer werd geboren op 23 september 1840 te Amsterdam als zoon van Pieter Jansen de Boer en Jacoba Haanen.

Hij trouwde op 24 oktober 1868 op Ameland met Anna de Boer, geboren 30 mei 1842 te Amsterdam als dochter van Hendrik Willems de Boer en Driewes van der Laag. Zij overleed te Hollum op 08 juni 1880 en werd aldaar begraven.

Hans overleed op 17 juni 1880 te Samarang Woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche Barkschip ‘Inpiter’. 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.

Hans de Boer woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche barkschip “Inpiter” (sic) 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang (Samarang?) en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.

Informatie Borsch Ameland, november 2008.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.de Boer, afkomstig van Ameland en met adres Gebr.Goedkoop, werd met nr.898 effectief lid van Zeemanshoop per 18 juni 1878 op voorspraak van S.C.J.Olivier002.

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juni 1878 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen H. de Boer, voerend het schip “Jupiter”, wonend op Ameland, voor rekening van  de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        898                1878-1879            fregat     Jupiter                   Gebr.Goedkoop

 

Bouma025 vermeldt H. de Boer als gezagvoerder gedurende:

*       1876 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*       1878 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*       1879 t/m 1880 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Boer, Hans De

Familiegegevens

 

Willem Abraham Frederik werd geboren op 21.12.1840 te Maastricht als z.v. Frederik Stokhuijzen en Geertruida Catharina van Geer. 

Willem Abraham Frederik trouwde op  26.01.1869 te Amsterdam met Catharina Elisabeth Johanna Freeman – geb. 21.06.1848 te Antwerpen – d.v. Johan Frederik William Freeman en Anna Maria Vanderwaeyen Pieterzen.

Catharina Elisabeth Johanna Freeman overleed op 08.09.1903 te Zutphen (55).

Willem Abraham Frederik (65) (koopman) hertrouwde op 13.03.1906 te Haarlem met Petronella Adriana van der Most van Spijk (49) – geb. te Haarlem – d.v. Dirk van der Most van Spijk en Izabella Margaretha Mengs. 

Petronella Adriana van der Most van Spijk overleed op 27.01.1938 te Apeldoorn (81).

Willem Abraham Frederik overleed op 05.03.1934 te ’s-Gravenhage (93).

 

Kinderen

-   John Frederik William – geb. 27.09.1872 te Antwerpen

-   William Antonie – geb. 22.09.1873 te Antwerpen

-   Frederik – geb. 30.08.1876 te Hilversum

-   Anna Maria – geb. 04.11.1887 te Meppel

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

Vestigde zich in april 1884 in de gemeente Meppel als Koopman, komende van Haarlem.

Haagsche Courant 06-03-1934

Op 93-jarigen leeftijd is alhier overleden de heer W. A. P. Stokhuyzen. Oud-koopvaardijkapitein, zeeman van een stempel dat zeer en zeer zeldzaam geworden is. Hij koos de koopvaardij, zijn broer de Rijksmarine. De laatste bracht het tot viceadmiraal en dit feit is broer W. A. P. steeds tot trotse vreugd geweest. Is het niet treffend dat juist in het Maartnummer van Nederlandsch-Indië. Oud en Nieuw (Netherlands India. Old and New) de oud-zeeoffïcier J. C. Mollema onder het Opschrift „Voorheen" een artikel wijdt aan de eerste reis van schipper Stokhuyzen op de Urania in 1882? Foto's van den werkenden en den rustenden schipper, den driemaster Urania en kaarten van de reis illustreren het boeiend verhaal, dat het zeemansbedrijf van nauwelijks vijftig jaar -geleden schetst en toch eeuwen van ons schijnt af te staan. Het zeemansleven van Stokhuyzen is snel gedateerd: geboren 1841, stuurman 1859—1866, kapitein 1866—1883. Dé Urania kon al heel „modern" de zee bereiken door het Noordzeekanaal, om de ouderwetse reis naar Indië te maken: op den kop af uit en thuis een jaar. De bemanning bestond uit 25 koppen: verder een passagier met vrouw en 5 kinderen, mitsgaders een baboe. In het journaal wordt o.a. ook vermeld het aanmonsteren van een poes tegen de ratten. Onder het met bargoense termen doorspekte journaal van de stormachtige tocht door de Golf van Biscaye schrijft Mollema: „Wie romantiek uit zulk een sober relaas wil putten, moet over fantasie beschikken en denke zich den kapitein vastgebonden aan het loefboord, de nokken der onderraas, aan lij, scherend door het water, als bulderende orkaanvlagen het schip op zijn zijde leggen, de matrozen schrijlings op die nokken zittend, hangend aan hun oogleden (wil zeggen geen houvast) bezig de steekbout voor de rif te leggen en de arme passagieresse met haar vijf kindertjes in angst en vreze, opgesloten in haar dompige hut". En aan het slot van het stoere zeemansverhaal: „Wat dunkt u, lezers, zijn 50 jaar een lange tijd? Misschien ja, als men zou letten op de jongen van de Urania, die inmiddels een grijsaard is geworden en op de krachtige kop van de schipper, wiens baard tot sneeuwwit verbleekte...... de Urania is tot stof vergaan...... en technisch gesproken is een halve eeuw terug een eeuwigheid geleden. Kan het in de techniek doorgaan met zo’n vaart? Zouden onze mooie moderne Indiëvaarders nog niet het laatste woord zijn van de vooruitgang? De knaap van nu, die geboeid tuurt naar de boven hem zwevende Zeppelin, zal over 50 jaar het antwoord kunnen geven...... en misschien schrijven over de lange, lange zeereizen van 1933".

Helaas heeft de zeerob het verhaal niet meer kunnen lezen. Toen de aflevering uitkwam, was het bewustzijn geweken. Wat zou hij ervan genoten hebben. Daarom sturen we het hem na naar het Rijk van Neptunus, schimmen met een paar eervolle herinneringen er bij: de brik Juno, zijn eerste schip en de Jupiter.

Na de koopvaardij gediend te hebben is Stokhuyzen tot het koopmansgilde overgegaan en ook daarin heeft hij met ere gediend, maar zijn hart bleef toch tot het laatst toe verknocht aan de zee en wat de zee bevaart.

De begrafenis is vastgesteld Donderdag op Oud Eik en Duinen; vertrek van het sterfhuis te 2 uur.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Willem Abraham Frederik Stokhuijzen werd geboren te Arnhem op 21 december 1840 als zoon van Frederik Stokhuyzen, (officier van Gezondheid, directeur van de strafgevangenis te Leeuwarden en ridder Eikenkroon) en Geertruida Catharina van Geer.

Hij trouwde op 26 januari 1869 te Amsterdam als gezagvoerder ter koopvaardij en koopman met Catharina Elisabeth Johanna Freeman, geboren te Antwerpen op 21 juni 1848 als dochter van de scheepmaker John Frederic William Freeman en Anna Maria van der Waaije Pieterszen. Zij overleed te Zutphen op 08 september 1903.

Willem A.F. overleed te Den Haag op 05 maart 1934.

Gegevens ontleend aan een kwartierstaat van de televisiepresentator Kick Stokhuyzen in Gens Nostra 65, (3), 2010

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.A.F.Stokhuijzen (met als adres de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) werd met vlagnummer 842 per 19 november 1867 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.Blok. Als zijn schip is vermeld de “Juno” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12/19 november 1867 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Willem Abraham Frederik Stokhuyzen, oud 27 jaar, voerend de brik “Juno”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein C.Blok.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        842                     1867-1871    brik                  Juno                                                      Gebr.Goedkoop

                                     1872-1874    fregat              Jupiter                                                   idem

                                        1875          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1876-1878    fregat              Jupiter                                                   Gebr.Goedkoop

                                     1879-1884    fregat              Urania                                                   idem

 

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                     vertrek                       terugkomst

W.F.A.Stockhuijzen                           Juno                                                  27 december 1867    geen melding

 

Bouma025 vermeldt W.A.F.Stokhuyzen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 t/m 1871 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*   1873 t/m 1875 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*   1877 t/m 1878 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

  • * 1879 t/m 1883 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naatr Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

“Bekende gezagvoeders (van de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) uit den lateren tijd zijn vooral IJ.Feenstra … en W.A.F.Stokhuyzen. De laatste is van 1859 tot 1866 stuurman geweest op de Alida en heeft vervolgens eerst de brik Juno (II), later de Jupiter en tenslotte de Urania gecommandeerd.”081

Uit: “Het Fregatschip Adriana 1891-1908” door A.Belder & T.F.J.Pronker. Uitg. De Stroombaan Papendrecht 2002. p.73

In 1873 was Gerrit Bruijn, later kapitein, 3de stuurman op het fregat “Jupiter”. “De reis, onder Kapt. W.A.F.Stokhuyzen, ging van Amsterdam naar Java en terug met lading en passagiers.”

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 05 september 1874 met de heer Pieter Goedkoop, scheepsreder te Amsterdam waar in de nummer 5718 sprake is van de volgende vraag en antwoord:

“Vraag: Zijn er altijd nog al retourvrachten te krijgen op Java?

Antwoord:

 In den regel wel, doch dat wisselt zich af. Een paar dagen geleden bijv., heb ik een zeer treurig telegram van Java ontvangen, waarin gemeld wordt , dat de vrachten f 52 staan, een bedrag waarrmede niet te verdienen is;

 koffij was niet te bekomen, en voor groote schepen was geen emplooi. In dien tegenspoed deel ik ook, want de Elisabeth en de Jupiter bevinden zich nu te Java. De Sliedrecht is op dit oogenblik met eene lading steenkolen te Singapore, waar het ook al slecht schijnt te staan. Die slappe toestand is een gevolg der massa’s regen die op Java gevallen zijn gedurende den laatsten moessontijd, zoodat geene producten afkomen, terwijl overvloedig scheepsruimte aanwezig is.”

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Stokhuijzen, Willem Abraham Frederik

Familiegegevens en opleiding

Hans de Boer werd geboren op 23 september 1840 te Amsterdam als zoon van Pieter Jansen de Boer en Jacoba Haanen.

Hij trouwde op 24 oktober 1868 op Ameland met Anna de Boer, geboren 30 mei 1842 te Amsterdam als dochter van Hendrik Willems de Boer en Driewes van der Laag. Zij overleed te Hollum op 08 juni 1880 en werd aldaar begraven.

Hans overleed op 17 juni 1880 te Samarang Woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche Barkschip ‘Inpiter’. 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.

Hans de Boer woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche barkschip “Inpiter” (sic) 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang (Samarang?) en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.

Informatie Borsch Ameland, november 2008.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.de Boer, afkomstig van Ameland en met adres Gebr.Goedkoop, werd met nr.898 effectief lid van Zeemanshoop per 18 juni 1878 op voorspraak van S.C.J.Olivier002.

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juni 1878 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen H. de Boer, voerend het schip “Jupiter”, wonend op Ameland, voor rekening van  de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        898                1878-1879            fregat     Jupiter                   Gebr.Goedkoop

 

Bouma025 vermeldt H. de Boer als gezagvoerder gedurende:

*       1876 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*       1878 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*       1879 t/m 1880 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Boer, Hans De

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Lap als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1887 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd als bark getuigd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Lap, P.

Afbeeldingen


Omschrijving: JUPITER, aquarel gemaakt in 1865, kapitein P.H. Kiewit (vlagnummer 719)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1865.17

DVD XI – 8764 – 8767

CEDULE

Naam schip JUPITER

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 26 augustus 1865

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam (4/20e part en boekhouders) (zie bijlage)

te voeren door kapt. P.H. Kiewit

grootte in tonnen 387 lasten of 733 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 31 augustus 1865

nummer van registratie deel 78, folio 116, recto, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is voor rekening van de in de eigendomsverklaring genoemde eigenaren nieuw gebouwd en had nog nimmer een Nederlandse zeebrief gehad. De bijlbrief en de bevestigende verklaring van de burgemeester van Alblasserdam worden overlegd.








researcher/datum research: ML / 060809




Bijlage bij actie Amsterdam 1865-17
Eigenaren fregat JUPITER

Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam (4/20e part en boekhouders)
C.J.Q. Noteboom, Amsterdam (1/20e part)
P.J. Wijsman Jr., Amsterdam (1/20e part)
G.L. Wijsman, Amsterdam (1/20e part)
C. Outshoorn, Amsterdam (1/20e part)
F. Zeilinga, Amsterdam (1/20e part)
G. Schalk, Buiksloot (2/20e part)
J. van Haaften, Sliedrecht (2/20e part)
P. Visser Azn., Sliedrecht (1/20e part)
H. Schram de Jong, Sliedrecht (1/20e part)
Firma A.A. Visser Jzn.& Co., Sliedrecht (1/20e part)
F. Kloos, Alblasserdam (1/20e part)
J. Swerver, Alkmaar (1/20e part)
T.J. Smits Jz., Dordrechgt (1/20e part)
P.H. Kiewit, Nieuwendam (1/20e part)

ML / 060809

Naam JUPITER
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1865
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk