Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.H.Kiewit werd per 16 juni 1857 met vlagnummer 719 en op voordracht van F.C.Jaski ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Alida"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 09/16 juni 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Pieter Hendrik Kievit, oud 26 jaar, voerend de brik “Alida”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, met adres bij F.Schaap te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
719 1857-1863 brik Alida Gebr.Goedkoop
1864-1871 fregat Jupiter idem
1872-1874 fregat Elisabeth idem
1875-1876 fregat Urania idem
1877-1898 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.H.Kiewit Jupiter 30 september 1865 25 september 1866
Jupiter 05 januari 1867 22 oktober 1866
(hier moet sprake zijn van een verschrijving)
Jupiter 01 december 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt P.H.Kiewit als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1872 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam bij F.Kloos, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1873 t/m 1874 van het fregat “Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Alblasserdam, 1154 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
Het schip werd in 1866 van eikenhout gebouwd door F.Kloos te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 26 december 1864. Het werd in 1881 te Liverpool uit de hand verkocht voor f 26.400,- door Ed. C.A.Kolo voor een Belgische rederij. (informatie Koen Suyk, Heiloo, januari 2003)
Overige bijzonderheden
P.H.Kiewit vertrok per 05 januari 1867 vanuit Nieuwediep met de “Jupiter” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 09 april 1867 na een reis van 94 dagen.
Op 09 december 1867 vertrok hij van Nieuwediep met de “Jupiter” en een detachement van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 38 maart 1868 na een reis van 110 dagen.
Op 26 maart 1870 vertrok hij van Nieuwediep met de “Jupiter” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 juni 1870 na een reis van 86 dagen065.
De “Jupiter” werd op 16 september 1865 voor zijn eerste reis naar buiten gesleept en begon zijn reis. Na 18 dagen werd de linie gepasseerd en na 86 dagen ging het schip Anjer voorbij. Na een korte kustreis in de Archipel vertrok de clipper weer naar Nederland. Na een voorspoedige tocht werd S.Helena aangelopen. “Hier gingen de passagiers aan den wal om Longwood, de hoeve waar Napoleon zijn laatste jaren had gesleten, in oogenschouw te nemen.` Via een wat windstille periode kwam het schip na 91 dagen in het Oosterdok.
`Met een bemanning van voornamelijk Amelanders en Terschellingers vertrok de Jupiter ten tweede male naar Nederlandsch-Indië. Het was November 1866…. “Vanwege ongunstige wind duurde het bijn 1 2 weken voordat het schip de Noordzee opvoer. Ook bij de Linie werd windstilte maar ook zware buien ondervonden. Bij de Kaap raakte het in een storm en na 95 dagen arriveerde men te Batavia.
Uit: “De Clippers”, door Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945. p.170-171.
Familiegegevens en opleiding
Hans de Boer werd geboren op 23 september 1840 te Amsterdam als zoon van Pieter Jansen de Boer en Jacoba Haanen.
Hij trouwde op 24 oktober 1868 op Ameland met Anna de Boer, geboren 30 mei 1842 te Amsterdam als dochter van Hendrik Willems de Boer en Driewes van der Laag. Zij overleed te Hollum op 08 juni 1880 en werd aldaar begraven.
Hans overleed op 17 juni 1880 te Samarang Woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche Barkschip ‘Inpiter’. 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.
Hans de Boer woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche barkschip “Inpiter” (sic) 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang (Samarang?) en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.
Informatie Borsch Ameland, november 2008.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.de Boer, afkomstig van Ameland en met adres Gebr.Goedkoop, werd met nr.898 effectief lid van Zeemanshoop per 18 juni 1878 op voorspraak van S.C.J.Olivier002.
In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juni 1878 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen H. de Boer, voerend het schip “Jupiter”, wonend op Ameland, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
898 1878-1879 fregat Jupiter Gebr.Goedkoop
Bouma025 vermeldt H. de Boer als gezagvoerder gedurende:
* 1876 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1878 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1879 t/m 1880 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen.
Familiegegevens
Willem Abraham Frederik werd geboren op 21.12.1840 te Maastricht als z.v. Frederik Stokhuijzen en Geertruida Catharina van Geer.
Willem Abraham Frederik trouwde op 26.01.1869 te Amsterdam met Catharina Elisabeth Johanna Freeman – geb. 21.06.1848 te Antwerpen – d.v. Johan Frederik William Freeman en Anna Maria Vanderwaeyen Pieterzen.
Catharina Elisabeth Johanna Freeman overleed op 08.09.1903 te Zutphen (55).
Willem Abraham Frederik (65) (koopman) hertrouwde op 13.03.1906 te Haarlem met Petronella Adriana van der Most van Spijk (49) – geb. te Haarlem – d.v. Dirk van der Most van Spijk en Izabella Margaretha Mengs.
Petronella Adriana van der Most van Spijk overleed op 27.01.1938 te Apeldoorn (81).
Willem Abraham Frederik overleed op 05.03.1934 te ’s-Gravenhage (93).
Kinderen
- John Frederik William – geb. 27.09.1872 te Antwerpen
- William Antonie – geb. 22.09.1873 te Antwerpen
- Frederik – geb. 30.08.1876 te Hilversum
- Anna Maria – geb. 04.11.1887 te Meppel
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.
Vestigde zich in april 1884 in de gemeente Meppel als Koopman, komende van Haarlem.
Haagsche Courant 06-03-1934
Op 93-jarigen leeftijd is alhier overleden de heer W. A. P. Stokhuyzen. Oud-koopvaardijkapitein, zeeman van een stempel dat zeer en zeer zeldzaam geworden is. Hij koos de koopvaardij, zijn broer de Rijksmarine. De laatste bracht het tot viceadmiraal en dit feit is broer W. A. P. steeds tot trotse vreugd geweest. Is het niet treffend dat juist in het Maartnummer van Nederlandsch-Indië. Oud en Nieuw (Netherlands India. Old and New) de oud-zeeoffïcier J. C. Mollema onder het Opschrift „Voorheen" een artikel wijdt aan de eerste reis van schipper Stokhuyzen op de Urania in 1882? Foto's van den werkenden en den rustenden schipper, den driemaster Urania en kaarten van de reis illustreren het boeiend verhaal, dat het zeemansbedrijf van nauwelijks vijftig jaar -geleden schetst en toch eeuwen van ons schijnt af te staan. Het zeemansleven van Stokhuyzen is snel gedateerd: geboren 1841, stuurman 1859—1866, kapitein 1866—1883. Dé Urania kon al heel „modern" de zee bereiken door het Noordzeekanaal, om de ouderwetse reis naar Indië te maken: op den kop af uit en thuis een jaar. De bemanning bestond uit 25 koppen: verder een passagier met vrouw en 5 kinderen, mitsgaders een baboe. In het journaal wordt o.a. ook vermeld het aanmonsteren van een poes tegen de ratten. Onder het met bargoense termen doorspekte journaal van de stormachtige tocht door de Golf van Biscaye schrijft Mollema: „Wie romantiek uit zulk een sober relaas wil putten, moet over fantasie beschikken en denke zich den kapitein vastgebonden aan het loefboord, de nokken der onderraas, aan lij, scherend door het water, als bulderende orkaanvlagen het schip op zijn zijde leggen, de matrozen schrijlings op die nokken zittend, hangend aan hun oogleden (wil zeggen geen houvast) bezig de steekbout voor de rif te leggen en de arme passagieresse met haar vijf kindertjes in angst en vreze, opgesloten in haar dompige hut". En aan het slot van het stoere zeemansverhaal: „Wat dunkt u, lezers, zijn 50 jaar een lange tijd? Misschien ja, als men zou letten op de jongen van de Urania, die inmiddels een grijsaard is geworden en op de krachtige kop van de schipper, wiens baard tot sneeuwwit verbleekte...... de Urania is tot stof vergaan...... en technisch gesproken is een halve eeuw terug een eeuwigheid geleden. Kan het in de techniek doorgaan met zo’n vaart? Zouden onze mooie moderne Indiëvaarders nog niet het laatste woord zijn van de vooruitgang? De knaap van nu, die geboeid tuurt naar de boven hem zwevende Zeppelin, zal over 50 jaar het antwoord kunnen geven...... en misschien schrijven over de lange, lange zeereizen van 1933".
Helaas heeft de zeerob het verhaal niet meer kunnen lezen. Toen de aflevering uitkwam, was het bewustzijn geweken. Wat zou hij ervan genoten hebben. Daarom sturen we het hem na naar het Rijk van Neptunus, schimmen met een paar eervolle herinneringen er bij: de brik Juno, zijn eerste schip en de Jupiter.
Na de koopvaardij gediend te hebben is Stokhuyzen tot het koopmansgilde overgegaan en ook daarin heeft hij met ere gediend, maar zijn hart bleef toch tot het laatst toe verknocht aan de zee en wat de zee bevaart.
De begrafenis is vastgesteld Donderdag op Oud Eik en Duinen; vertrek van het sterfhuis te 2 uur.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Willem Abraham Frederik Stokhuijzen werd geboren te Arnhem op 21 december 1840 als zoon van Frederik Stokhuyzen, (officier van Gezondheid, directeur van de strafgevangenis te Leeuwarden en ridder Eikenkroon) en Geertruida Catharina van Geer.
Hij trouwde op 26 januari 1869 te Amsterdam als gezagvoerder ter koopvaardij en koopman met Catharina Elisabeth Johanna Freeman, geboren te Antwerpen op 21 juni 1848 als dochter van de scheepmaker John Frederic William Freeman en Anna Maria van der Waaije Pieterszen. Zij overleed te Zutphen op 08 september 1903.
Willem A.F. overleed te Den Haag op 05 maart 1934.
Gegevens ontleend aan een kwartierstaat van de televisiepresentator Kick Stokhuyzen in Gens Nostra 65, (3), 2010
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.A.F.Stokhuijzen (met als adres de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) werd met vlagnummer 842 per 19 november 1867 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.Blok. Als zijn schip is vermeld de “Juno” 002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12/19 november 1867 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Willem Abraham Frederik Stokhuyzen, oud 27 jaar, voerend de brik “Juno”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein C.Blok.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
842 1867-1871 brik Juno Gebr.Goedkoop
1872-1874 fregat Jupiter idem
1875 geen vermelding van schip en boekhouder
1876-1878 fregat Jupiter Gebr.Goedkoop
1879-1884 fregat Urania idem
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
W.F.A.Stockhuijzen Juno 27 december 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt W.A.F.Stokhuyzen als gezagvoerder gedurende:
-
* 1867 t/m 1871 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1873 t/m 1875 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1877 t/m 1878 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
-
* 1879 t/m 1883 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naatr Noorwegen.
Overige bijzonderheden
“Bekende gezagvoeders (van de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) uit den lateren tijd zijn vooral IJ.Feenstra … en W.A.F.Stokhuyzen. De laatste is van 1859 tot 1866 stuurman geweest op de Alida en heeft vervolgens eerst de brik Juno (II), later de Jupiter en tenslotte de Urania gecommandeerd.”081
Uit: “Het Fregatschip Adriana 1891-1908” door A.Belder & T.F.J.Pronker. Uitg. De Stroombaan Papendrecht 2002. p.73
In 1873 was Gerrit Bruijn, later kapitein, 3de stuurman op het fregat “Jupiter”. “De reis, onder Kapt. W.A.F.Stokhuyzen, ging van Amsterdam naar Java en terug met lading en passagiers.”
In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 05 september 1874 met de heer Pieter Goedkoop, scheepsreder te Amsterdam waar in de nummer 5718 sprake is van de volgende vraag en antwoord:
“Vraag: Zijn er altijd nog al retourvrachten te krijgen op Java?
Antwoord:
In den regel wel, doch dat wisselt zich af. Een paar dagen geleden bijv., heb ik een zeer treurig telegram van Java ontvangen, waarin gemeld wordt , dat de vrachten f 52 staan, een bedrag waarrmede niet te verdienen is;
koffij was niet te bekomen, en voor groote schepen was geen emplooi. In dien tegenspoed deel ik ook, want de Elisabeth en de Jupiter bevinden zich nu te Java. De Sliedrecht is op dit oogenblik met eene lading steenkolen te Singapore, waar het ook al slecht schijnt te staan. Die slappe toestand is een gevolg der massa’s regen die op Java gevallen zijn gedurende den laatsten moessontijd, zoodat geene producten afkomen, terwijl overvloedig scheepsruimte aanwezig is.”
Familiegegevens en opleiding
Hans de Boer werd geboren op 23 september 1840 te Amsterdam als zoon van Pieter Jansen de Boer en Jacoba Haanen.
Hij trouwde op 24 oktober 1868 op Ameland met Anna de Boer, geboren 30 mei 1842 te Amsterdam als dochter van Hendrik Willems de Boer en Driewes van der Laag. Zij overleed te Hollum op 08 juni 1880 en werd aldaar begraven.
Hans overleed op 17 juni 1880 te Samarang Woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche Barkschip ‘Inpiter’. 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.
Hans de Boer woonde nadat zijn moeder was overleden in het Doopsgezinde weeshuis “de Oranjeappel” in de Huidenstraat KK269 te Amsterdam. In juni 1862 kwam hij bij zijn vader en zijn 2de vrouw in Amsterdam wonen. In 1868 ging hij weer naar Ameland. Was gezagvoerder op het Nederlandsche barkschip “Inpiter” (sic) 30 mei opgenomen in het militair hospitaal te Saarang (Samarang?) en 17 juni 1880 overleden aan darmontsteking.
Informatie Borsch Ameland, november 2008.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.de Boer, afkomstig van Ameland en met adres Gebr.Goedkoop, werd met nr.898 effectief lid van Zeemanshoop per 18 juni 1878 op voorspraak van S.C.J.Olivier002.
In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juni 1878 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen H. de Boer, voerend het schip “Jupiter”, wonend op Ameland, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
898 1878-1879 fregat Jupiter Gebr.Goedkoop
Bouma025 vermeldt H. de Boer als gezagvoerder gedurende:
* 1876 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1878 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
* 1879 t/m 1880 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Lap als gezagvoerder gedurende:
* 1882 t/m 1887 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd als bark getuigd.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1882 |
Kapitein: |
Lap, P. |
|