Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.G.Rasker als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1863 van de galjoot “Barteld Herman”, gebouwd in 1858 te Gasselter Nijveen, 142 ton o.m., varend voor H.B.Onnes te Groningen;
* 1864 t/m 1867 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.Kortrijk te Groningen;
* 1867 t/m 1872 van de 1/m kof “Leentje”, gebouwd in 1866 te Martenshoek, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1873 t/m 1883 van de tjalk “Leentje”, gebouwd in 1872 te Foxhol, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
Een Fredrik G.Rasker voer volgens een monsterrol dd 01 augustus 1843 als matroos (18 jaar) voor een gage van f 15,- per maand op de tjalk “Margrietha”(bouwjaar 1843) onder kapitein Geugien F.Rasker vanuit Groningen.092
Overige bijzonderheden
Mulder083a gaf de volgende informatie aan Bouma025:
“Hektjalk Jonge Barend
Abram Jans Prins werd in 1854 schipper en mede-eigenaar van de nieuwe éénmast hektjalk ‘Jonge Barend’. Zijn partners waren allen zelf ook – al dan niet rustend of aanboord wonend – scheepskapitein, te weten Frederik Geugies Rasker, Harm Harms Boer, Roelof Reinders Spielman, Klaas Pieters Albers, Johannes Harms Dost en Jacob Roelfs Dost. Allen hadden domicilie te Groningen.
De tjalk had als afmetingen 21,20 x 3,79 meter bij een holte van 1,91 meter. Het laadvermogen van de ‘Jonge Barend’ bedroeg 36 last of 68 ton. Ofschoon het in Groningen gebouwde schip werd geclassificeerd voor de binnenlandse vaart voer Prins er ook mee op buitenwater. Hij bleef schipper op de ‘Jonge Barend’ tot de winter van 1855-1856, toen hij door zijn partner F.G. Rasker werd opgevolgd.
Op 10 januari 1870 verkocht Abram Prins namens de partnerrederij de ‘Jonge Barend’ voor ƒ2.600 aan Roelf Pieters de Ruiter, zonder beroep wonende in Groningen. De Ruiter werd zelf de schipper en hij noemde zijn aankoop ‘Leentje Dost’. Hij ging met zijn ‘Leentje Dost’ in de binnenvaart, waardoor niet bekend is tot hoe lang hij er mee is blijven varen.”
Familiegegevens en opleiding
Hindrik Pieter Hazewinkel Muntendam werd geboren/gedoopt op 07/24 februari 1811 te Veendam als zoon van de schipper Pieter Jans Muntendam en Antje Poppes/Nieboer.
Hindrik Pieters Hazewinkel Muntendam trouwde op 28 februari 1839 te Veendam als schipper met Hilligjen Hindriks Sikkens, geboren 26 oktober 1812 te Veendam als dochter van de touwslager Hindrik Nicolaas Sikkens en Reina Alberts.
Geen overlijdensdatum kunnen vinden van Hilligjen. Bij het huwelijk van een dochter in 1872 wordt vermeld dat moeder Hillegien was overleden.
Hendrik overleed op 20 november 1877 te Groningen, 66 jaar, schipper, weduwnaar
Burgelijke Stand gegevens vermelden Hindrik Pieter Hazewinkel Muntendam als schipper in 1839, 1872 en 1877.
H.Muntendam werd lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 8 in de periode 1871 t/m 1877.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.J.Muntendam als gezagvoerder gedurende:
* 1872 van de tjalk “Jacob”, gebouwd in 1857, bouwlocatie niet vermeld, 71 ton o.m., geen vermelding van reder en thuishaven. Het schip ging in 1872 naar de binnenvaart;
* 1873 t/m 1876 van de 1/m kof “Leentje”, gebouwd in 1866 te Martenshoek, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1877 voor kapitein/eigenaar J.Bakker en was herdoopt in “Elisabeth Bolhuis”. Het is in dat jaar naar de binnenvaart overgegaan.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1877 t/m 1881 van de tjalk “Elisabeth Bolhuis” ex Leentje, gebouwd in 1866 te Martenshoek, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1882 herdoopt in “Hendrika (Hinderika?) Geziena”;
* 1882 t/m 1884 van de tjalk “Hendrika Geziena” ex Elisabeth Bolhuis, ex Leentje, gebouwd in 1856 te Martenshoek, 61 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1884 verkocht als lichter naar Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen.
|